Betænkning afgivet af Boligudvalget
den 17. maj 2011
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. december 2010 og var til 1.
behandling den 16. december 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1520/2010 om
huseftersynsordningen, som har været sendt i høring.
Den 2. december 2010 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Lukket udvalgshøring om
huseftersynsordningen
Udvalget har den 3. februar 2011 afholdt en lukket
høring med eksperter og interessenter om
huseftersynsordningen.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Lars Bentzen, beskikket bygningssagkyndig og
energikonsulent,
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter,
Dansk Ejendomsmæglerforening,
Forbrugerrådet,
Forsikring & Pension,
Bent Loua Haslebo, arkitekt, energikonsulent og
bygningssagkyndig, Gentofte
Jens Hedegaard, Frie og Uafhængige
Bygningssagkyndige,
Sven Heiner, Slagelse,
Ingeniørfirma Graugaard A/S og
Gert Munk-Petersen, Værløse.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og
Energikonsulenter,
EBAS Energi- og Bygningsrådgivning og OBH
Ingeniørservice og
Gert Munk-Petersen, Værløse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 55 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (SF og EL)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget er helt overordnet af den opfattelse, at den
foreslåede revision af huseftersynsordningen fremover vil
sikre forbrugerne en høj og tidssvarende beskyttelse i
forbindelse med aftaler om køb af bolig. Således
indeholder lovforslaget bl.a. forslag om, at en potentiel
køber som led i en udbygning af den nuværende ordning
skal have endnu flere oplysninger om den konkrete ejendom, som den
pågældende overvejer at erhverve. Der foreslås
endvidere gennemført en række ændringer af
ejerskifteforsikringens vilkår og dækningsomfang, der -
ud over at skabe større klarhed med hensyn til, hvilke
forhold forsikringen dækker - samlet set vil medføre
en bedre forsikringsdækning for køber, end
tilfældet er i dag.
Justitsministeren har - i forhold til det fremsatte lovforslag
- lagt op til en række justeringer.
De seks partier lægger i deres tilslutning til
lovforslaget stor vægt på disse justeringer, som drejer
sig om den fremtidige dækning af skimmelsvampskader,
forsikringstiden, tilstandsrapportens karaktersystem,
indførelse af generelle oplysninger om radon, bedre
muligheder for at sammenligne de forskellige
ejerskifteforsikringsprodukter på markedet samt foretagelse
af en evaluering af de gennemførte ændringer efter 5
år.
Partierne har i relation til den fremtidige dækning af
skimmelsvampskader med stor tilfredshed noteret sig
justitsministerens tilkendegivelse om, at den særlige
fugtskadedækning, der i lovforslaget er stillet forslag om,
administrativt vil blive gennemført i kombination med, at
det (nuværende) generelle skadesbegreb opretholdes med hensyn
til skimmelsvampskader, jf. svar på spm. 17, der er optrykt i
bilag 2 til betænkningen. Denne løsning sikrer, at en
skimmelsvampskade, der ikke dækkes som en følgeskade
til en dækningsberettigende fugtskade, vil være
omfattet af ejerskifteforsikringen i samme omfang som hidtil.
Partierne er i relation til forsikringstiden af den
opfattelse, at forbrugerne fortsat bør have valgfrihed med
hensyn til, om ejerskifteforsikringen skal dække i 5 eller 10
år. Partierne støtter på den baggrund det
ændringsforslag, som justitsministeren har stillet, hvorefter
ejerskifteforsikringen som hidtil skal dække i mindst 5
år efter overtagelsesdatoen med mulighed for
forlængelse til i alt mindst 10 år.
Efter partiernes opfattelse giver det anledning til tvivl, om
det fremsatte lovforslags forslag om den bygningssagkyndiges
angivelse i tilstandsrapporten af »dyre« skader - dvs.
skader over 50.000 kr. - reelt vil være den bedste
løsning for brugerne af tilstandsrapporten. Bl.a. kan der
sættes spørgsmålstegn ved, om en
gennemførelse af dette forslag vil bibringe brugerne af
tilstandsrapporten en bedre forståelse af, at omkostningerne
ved udbedring af en skade ikke indgår som et element ved
karakterfastsættelsen af de enkelte skader. Partierne
støtter derfor, at dette forslag ikke gennemføres,
men at det derimod i tilstandsrapportens forklarende del i stedet
tydeliggøres, at det ved karakterfastsættelsen af en
skade ikke har betydning, om den pågældende skade vil
være dyr at udbedre, herunder at f.eks. en K0-skade
(kosmetisk skade) kan være lige så dyr eller dyrere at
udbedre end en K3-skade (kritisk skade), jf. svar på spm. 55,
der er optrykt i bilag 2 til betænkningen.
Partierne finder det i relation til radon meget vigtigt, at
forbrugernes kendskab til problemstillingen om radonforekomst i
boliger forbedres. Det skyldes navnlig, at radon efter
omstændighederne kan udgøre en alvorlig
sundhedsrisiko. Partierne kan derfor støtte, at der i den
hustypebeskrivelse, som efter forslaget skal udleveres sammen med
tilstandsrapporten, vil blive indarbejdet en række generelle
oplysninger om radon, herunder oplysning om bl.a. sundhedsrisikoen
ved radon, mulighederne for at få foretaget en
radonmåling, mulighederne for at afhjælpe (en
høj) radonforekomst og en beskrivelse af
bygningsreglementets krav om radonsikring m.v., jf. svar på
spm. 54, der er optrykt i bilag 2 til betænkningen.
Partierne lægger stor vægt på, at
forbrugerne - med henblik på at kunne vælge det for den
enkelte forbruger rette ejerskifteforsikringsprodukt til den mest
fordelagtige pris - har mulighed for at sammenligne de forskellige
produkter på markedet. Selv om det allerede i dag af
ejerskifteforsikringstilbuddet skal fremgå, om og i givet
fald på hvilke punkter forsikringens dækningsomfang er
udvidet i forhold til de administrativt fastsatte
minimumsbetingelser, kan det være vanskeligt for forbrugerne
at gennemskue og sammenholde de enkelte forsikringsprodukter.
Partierne har derfor også med tilfredshed noteret sig, at
justitsministeren forudsætter, at Forsikring & Pension
indarbejder de enkelte forsikringsselskabers
ejerskifteforsikringsprodukt i »Forsikringsguiden«, jf.
svar på spm. 46, der er optrykt i bilag 2 til
betænkningen.
Indgåelse af en aftale om køb af fast ejendom er
i langt de fleste tilfælde af meget stor betydning for
både sælgers og købers privatøkonomi, og
sælger og køber har ofte ingen eller kun ringe
erfaring med køb og salg af fast ejendom, herunder intet
eller i hvert fald kun begrænset byggeteknisk kendskab. Det
er bl.a. på den baggrund væsentligt at sikre, at
huseftersynsordningen, der anvendes i langt de fleste bolighandler,
er velfungerende.
Partierne har derfor med stor tilfredshed noteret sig
justitsministerens tilkendegivelse om, at Justitsministeriet i
første halvår af 2017 - det vil sige 5 år efter
lovens ikrafttræden - vil afgive en redegørelse til
Folketingets Boligudvalg om, hvorvidt de gennemførte
ændringer af huseftersynsordningen kan antages at have den
ønskede effekt, jf. svar på spm. 20, der er optrykt i
bilag 2 til betænkningen.
SF's medlemmer af udvalget bemærker, at SF har stillet
et ændringsforslag med henblik på at sikre uvildigheden
af tilstandsrapporterne, efter hvilket Erhvervs- og Byggestyrelsen
- som Danske BOLIGadvokater har foreslået - skal
udvælge bygningssagkyndige til udarbejdelse af
tilstandsrapporter efter en geografisk fordeling og et
rotationsprincip. Således sikres, at den bygningssagkyndige
ikke er sælgers mand, men husets, og ikke mindst, at
mæglerbranchen ikke kan udvælge eller lægge pres
på den bygningssagkyndige, der skal udarbejde
tilstandsrapporten.
SF er stærkt bekymret over, at kvaliteten af
tilstandsrapporterne i dag er for lav. En nylig undersøgelse
fra Erhvervs- og Byggestyrelsen viste et bekymrende højt
antal fejl i tilstandsrapporterne. Samtidig er SF bekymret for, om
konkurrencen på markedet for tilstandsrapporter i dag er
velfungerende. Tal fra Fællessekretariatet for Eftersyns- og
Mærkningsordningerne viser, at der er 100 beskikkede
bygningssagkyndige, der ikke har haft en eneste opgave i 2010, mens
der er 12, der har haft over 400. Derfor ønsker SF en
styrket uvildighed og mindre samlebåndsarbejde, der vil
resultere i højere kvalitet af rapporterne.
Endelig vil SF helt grundlæggende pege på, at det
langt fra er naturgivet, at konkurrence om tilstandsrapporter er i
købers interesse. Det er sælger, der bestiller og
betaler rapporten. Et kapløb om sælgers gunst sikrer
hverken kvalitet eller uvildighed af rapporterne.
V, S, DF, KF og RV, der på samme måde som SF
lægger stor vægt på, at der ikke kan rejses tvivl
om de bygningssagkyndiges uvildighed, kan af de grunde, som
justitsministeren har anført i svar på spm. 1 og 53,
ikke støtte SF's ændringsforslag. En centraliseret
udpegning af de bygningssagkyndige vil således reelt
indebære, at de bygningssagkyndige ikke længere vil
virke på markedsvilkår, og det vil være til skade
for tilstandsrapporternes pris og kvalitet og dermed i sidste ende
til skade for forbrugerne.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL):
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, stk. 2, indsættes efter »og regler om«:
»central udvælgelse af
bygningssagkyndige,«.«
[Central udvælgelse af
bygningssagkyndige]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 5, stk. 1, nr. 1,
ændres »10 år efter overtagelsesdagen« til:
»5 år efter overtagelsesdagen og med mulighed for
forlængelse til i alt mindst 10 år«.
[Ændring af
forsikringstiden]
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Stk.
1 affattes således:
»Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.«
[Hjemmel for justitsministeren til
at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af stk. 2 i § 4 i lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
indeholder en bemyndigelse for økonomi- og
erhvervsministeren til administrativt at fastsætte regler om,
at udvælgelsen af bygningssagkyndige skal foretages centralt
i Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Efter gældende ret kan en ejendomssælger selv
antage en beskikket bygningssagkyndig til at udarbejde en
tilstandsrapport. Sælgeren har herudover mulighed for at
anmode sin ejendomsformidler om at rekvirere tilstandsrapporten
gennem et forsikringsselskab. Det er i den forbindelse en
betingelse, at ejendomsformidleren ikke har indflydelse på,
hvilken bygningssagkyndig eller hvilket bygningssagkyndigfirma
forsikringsselskabet vælger til at udarbejde
tilstandsrapporten. Selve udvælgelsen af den
bygningssagkyndige, der skal udarbejde tilstandsrapporten, kan
bl.a. ske baggrund af en automatisk genereret liste over de
beskikkede bygningssagkyndige, der opererer i lokalområdet,
som er tilgængelig på hjemmesiden
www.boligejer.dk.
Der kan i medfør af den foreslåede bemyndigelse
indføres en ordning, hvorefter udvælgelse af en
bygningssagkyndig med henblik på udarbejdelse af en
tilstandsrapport alene kan ske ved bestilling gennem Erhvervs- og
Byggestyrelsen. Den nye centrale udvælgelsesordning kan i
givet fald implementeres ved en udvikling af et it-system til
administration af bestillings- og udvælgelsesprocessen.
Ifølge denne ordning vil Erhvervs- og Byggestyrelsen
fremover foreslå et antal beskikkede bygningssagkyndige,
når en rekvirent via hjemmesiden www.boligejer.dk anmoder om
en bygningssagkyndig med henblik på udarbejdelse af en
tilstandsrapport vedrørende en konkret ejendom. Systemet vil
generere en liste på fem tilfældigt udvalgte beskikkede
bygningssagkyndige, der opererer i lokalområdet. Systemet
indrettes således, at alle bygningssagkyndige foreslås
et ligeligt antal gange. Den enkelte bygningssagkyndige vil dog
kunne afgive ønske om pauser eller en lavere frekvens af
bestillinger.
Den systemgenererede liste vil indeholde navn og
kontaktoplysninger på de fem foreslåede
bygningssagkyndige samt eventuelle offentliggjorte sanktioner fra
Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede
bygningssagkyndige. Rekvirenten kan herefter frit vælge en
bygningssagkyndig fra listen og indhente et tilbud på en
tilstandsrapport fra vedkommende.
Der vil i tilknytning hertil skulle fastsættes
nærmere regler om, at en tilstandsrapport kun må
udarbejdes af én af de fem bygningssagkyndige, der af
Erhvervs- og Byggestyrelsen er bragt i forslag til at udarbejde
tilstandsrapporten ve?drørende den konkrete ejendom.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af stk. 1, nr. 1, i §
5 i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
m.v. indebærer, at ejerskifteforsikringen som hidtil skal
dække i minimum 5 år efter overtagelsesdagen med
mulighed for forlængelse til i alt mindst 10 år.
Efter bestemmelsen skal det tilbud om tegning af forsikring,
som sælger skal fremlægge for køber, dække
i mindst 5 år fra overtagelsesdagen og med mulighed for
forlængelse af forsikringsperioden til i alt mindst 10
år. Giver det fremlagte tilbud ikke mulighed for denne
forlængelse af forsikringsperioden, kan sælgeren ikke
undgå mangelshæftelsen efter bestemmelsen i lovens
§ 2.
Med ændringsforslaget videreføres gældende
ret med hensyn til forsikringstiden uændret.
Til nr. 3
Det foreslås i stk. 1, at justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
De foreslåede ændringer af tilstandsrapportens
indhold m.v. nødvendiggør omfattende ændringer
af det it-system, der generer tilstandsrapporterne, og som bruges
til indberetning heraf. Det er endvidere nødvendigt, at der
- når de nødvendige it-ændringer er foretaget -
gennemføres en grundig test af det nye system med
involvering af både systemadministrator og systemets brugere.
Navnlig som følge af de ændringer af it-teknisk
karakter, som skal foretages, bør der efter Økonomi-
og Erhvervsministeriets opfattelse tages et forbehold for de nye
reglers ikrafttræden en bestemt dato. Der foreslås
på den baggrund indsat en bemyndigelse for justitsministeren
til at sætte loven i kraft administrativt.
Økonomi- og Erhvervsministeriet har oplyst, at de
foreslåede ændringer af tilstandsrapportens indhold
m.v., der skal foretages i regi af Erhvervs- og Byggestyrelsen, og
som skal træde i kraft samtidig med loven, kan forventes
gennemført ca. 8 måneder efter lovens forventede
vedtagelse.
Det er derfor Justitsministeriets klare forventning, at loven
vil kunne træde i kraft omkring den 1. februar 2012.
Troels Christensen (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Mads
Rørvig (V) Eyvind Vesselbo (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anita Knakkergaard (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Daniel Rugholm
(KF) Naser Khader (KF) Yildiz Akdogan (S) Bjarne Laustsen (S)
René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Nanna
Westerby (SF) fmd. Astrid Krag
(SF) Jørgen Poulsen (RV) Frank Aaen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 89
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Henvendelse af 14/12-10 fra Sven Heiner,
Slagelse |
3 | Henvendelse af 15/12-10 fra Dansk
Ejendomsmæglerforening |
4 | Henvendelse af 21/12-10 fra
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter |
5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
6 | Henvendelse af 17/1-11 fra Gert
Munk-Petersen, Værløse |
7 | Materiale fra Gert Munk-Petersens
foretræde 18/1-11 |
8 | Henvendelse af 25/1-11 fra Lars Bentzen,
beskikket bygningssagkyndig og energikonsulent |
9 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
10 | Endeligt program for lukket høring
om huseftersynsordningen |
11 | 3. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
12 | Materiale modtaget fra Sven Heiner,
Slagelse, i forbindelse med lukket høring i Boligudvalget
3/2-11 |
13 | Henvendelse af 1/2-11 fra Lars Bentzen,
beskikket bygningssagkyndig og energikonsulent |
14 | 4. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
15 | Materiale modtaget fra Niras i forbindelse
med lukket høring i Boligudvalget 3/2-11 |
16 | Materiale modtaget fra Risø DTU i
forbindelse med lukket høring i Boligudvalget 3/2-11 |
17 | Materiale modtaget fra Forsikring &
Pension (tilstandsrapporter) i forbindelse med lukket høring
i Boligudvalget 3/2-11 |
18 | Materiale modtaget fra Forsikring &
Pension (fugt og skimmels?vamp) i forbindelse med lukket
høring i Boligudvalget 3/2-11 |
19 | Henvendelse af 7/2-11 fra Sven Heiner,
Slagelse |
20 | Materiale modtaget fra Erik Brandt i
forbindelse med lukket høring i Boligudvalget 3/2-11 |
21 | Henvendelse af 15/2-11 fra
Forbrugerrådet |
22 | Materiale fra EBAS Ingeniørservice
og OBH Energi- og Bygningsrådgivning i forbindelse med
foretræde 22/2-11 |
23 | Henvendelse af 23/2-11 fra Forsikring
& Pension |
24 | Henvendelse af 3/3-11 fra Bent Loua
Haslebo, arkitekt, energikonsulent og bygningssagkyndig,
Gentofte |
25 | Henvendelse af 3/3-11 fra
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter |
26 | Henvendelse af 11/3-11 fra Jens Hedegaard,
Frie og Uafhængige Bygningssagkyndige |
27 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
28 | Henvendelse af 14/3-11 fra Sven Heiner,
Slagelse |
29 | Henvendelse af 31/3-11 fra
Ingeniørfirma Graugaard A/S |
30 | Ændringsforslag fra
justitsministeren |
31 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 89
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 14/12-10 fra Sven Heiner, Slagelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 15/12-10 fra Dansk Ejendomsmæglerforening,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 21/12-10 fra Brancheforeningen for
Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 17/1-11 fra Gert Munk-Petersen,
Værløse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 25/1-11 fra Lars Bentzen, beskikket
bygningssagkyndig og energikonsulent, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om forlængelse af
energimærkningen fra en 5-årig til en 10-årig
gyldighedsperiode, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvilken betydning det vil
få for prisen på forsikringen, hvis skader under 5.000
kr. skal registreres, mens selvrisikoen på 5.000 kr. samt
loftet for selvrisikoen forbliver hhv. 5.000 og 50.000 kr., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvad karaktersystemet med den
foreslåede udbygning vil komme til at betyde i forhold til
forsikringen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvad prisen vil være i
forhold til en villa på 150 m2 i hovedstadsområdet for en
ydelse indeholdende: tilstandsrapport, forsikring løbende i
10 år, elinstallationsrapport og energimærkning for
sælger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvorfor man ikke anbefaler
køber på baggrund af en tilstandsrapport at medtage
håndværkere, der kan give en pris på de
udbedringsbehov, der er identificeret i tilstandsrapporten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren er enig i, at det i
forbindelse med tilbud på tilstandsrapporten bør
fremgå, hvad anden og tredje tilstandsrapport vil koste, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvorvidt ministeren anser de
nugældende bestillerregler for bygningssagkyndige for i
tilstrækkelig grad at sikre uvildighed for de
bygningssagkyndige, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorvidt ministeren anser
manglende overholdelse af de nugældende bestillerregler for
at være et problem i forhold de bygningssagkyndiges
uvildighed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. , om ministeren mener, at
myndighederne får troværdige informationer om, hvordan
sælger har kontaktet den bygningssagkyndige, hvis oplysningen
skal fremgå i tilstandsrapporten, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren er enig i, at
forbrugerne har en for stor risiko for at lide tab som følge
af manglende uvildighed fra de bygningssagkyndiges side, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at sikre en effektiv håndhævelse af
bestillerreglerne, hvorefter en ejendomsmægler ikke må
rekvirere den bygningssagkyndige, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. , om ministeren fortsat mener, at
fugtforslaget i tilstrækkelig grad vil sikre forbrugerne mod
skimmelsvamp, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. , om ministeren vil tage stilling til
et forslag fra Forbrugerrådet om at ændre
skadesbetegnelserne i det nuværende karaktersystem, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om ministerens redegørelse for
baggrunden for forslaget om at udvide forsikringens løbetid
til minimum 10 år samt for den forventede forøgelse af
præmien som følge deraf, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om ministeren vil sikre, at
huseftersynsordningen vil blive evalueret, 5 år efter den
reviderede ordning træder i kraft, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om ministeren er enig med blandt
andre WHO i, at der bør være generel information til
køberen om radon i tilstandsrapporten, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til,
at WHO i rapporten »Handbook on indoor radon, a public health
perspective«, september 2009, anbefaler, at lande som Danmark
udarbejder en national strategi mod radon, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om ministerens holdning til, at
Statens Institut for Strålebeskyttelse i sin rapport fra 2009
anbefaler, at de nationale myndigheder udarbejder og forsyner
regionale og lokale myndigheder med informationsmateriale om radon
i boliger, som kan udleveres til offentligheden, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om ministerens holdning til, at de
nordiske strålebeskyttelsesmyndigheder i deres rapport fra
2009 skriver, at alle boligejere bør opfordres af nationale
og/eller lokale myndigheder til at få målt
radonniveauet i deres boliger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | Spm. om ministerens holdning til, at WHO i
rapporten »Handbook on indoor radon, a public health
perspective«, september 2009, skriver, at et decideret krav
om en radonmåling i forbindelse med hussalg er en god
idé af samfundsmæssige årsager, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om ministerens holdning til, at de
norske myndigheder i 2009 har udfærdiget »Strategi for
å redusere radoneksponeringen i Norge«, juli 2009, som
er en strategi for, hvorledes radonproblematikken kan
håndteres, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om ministerens holdning til, at
nybyggeri fra og med 2011 skal udføres efter det nye
Bygningsreglement 2010, hvor det nu er bygherrens ansvar, hvis
koncentrationen af radon i det færdige hus er for høj,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om ministerens holdning til, at en
boligkøber i bl.a. Sverige, England og USA har mulighed for
at anmode om en klausul i købsaftalen, der gør det
muligt at båndlægge en sum penge til radonsikring af
boligen, såfremt der ikke er foretaget en måling i
huset, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om ministerens holdning til, at
regeringen i september 2002 i sine nationale mål for
folkesundheden for årene 2002-2010, »Sund hele livet -
de nationale mål for folkesundheden 2002-2010«,
skriver, at en række kræftsygdomme i varierende grad
kan forebygges ved indsats mod blandt andet radon i miljøet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om ministerens holdning til, at
Storbritanniens sundhedsmyndigheder HPA har udarbejdet et kort over
Storbritannien, der viser risikoen for, at en bolig i et givent
område har høje radonkoncentrationer, som er baseret
på cirka 500.000 radonmålinger og løbende bliver
opdateret med nye målinger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | Spm. om ministerens holdning til, at blot
3 af 15 kommuner, der blev klassificeret i kategorien med
størst risiko for radoneksponering, tydeligt oplyser
borgerne om herom, og at der i 7 af de 15 kommuner slet ikke er
oplysninger til borgerne om radon på kommunens hjemmeside,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om ministerens holdning til, at den
primære årsag til lungekræft fra radon er
eksponeringen af hele befolkningen og dermed ikke kun de boliger,
der har høje koncentrationer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. om ministerens holdning til, at WHO i
»Handbook on indoor radon, a public health perspective«
anbefaler, at det er nødvendigt med strategier for
både radonforebyggelse i nybyggeri og radonsikring af
eksisterende byggeri for at opnå en sundhedsmæssig
fordel, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om ministerens holdning til, at
daværende økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen i
en pressemeddelelse »Nye mål for radon i
bygninger«, 26/10-09 skriver, at informationsindsatsen til
borgerne skal styrkes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om ministerens holdning til, at
daværende økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen i
en pressemeddelelse »Nye mål for radon i
bygninger«, 26/10-09 angiver et forkert tal for
radonkoncentrationen i enfamiliehuse i Danmark, når det
skrives, at koncentrationen gennemsnitligt er 59 Bq/m3, men det faktiske tal er 77, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om ministerens holdning til, at WHO i
»Handbook on indoor radon, a public health
perspective«, september 2009 skriver, at det er
nødvendigt at oplære og certificere
håndværkere og fagfolk for at opnå en ordentlig
reduktion ved installation af radonsikringer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om ministerens holdning til, at
radon, næst efter rygning, er den hyppigste årsag til
lungekræft, og at ca. 9 procent af
lungekræftdødsfald i Danmark kan tilskrives radon, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om ministerens holdning til, at radon
er årsag til en række kræftsygdomme, og at op mod
170.000 mennesker på verdensplan årligt dør
på grund af radon, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer en
sag i Norge i henhold til gældende dansk lov, hvor
sælgeren af en bolig havde misligholdt sin oplysningspligt om
forhøjet radonkoncentration i boligen og køberen
derfor havde grundlag for at hæve købsaftalen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 15/2-11 fra Forbrugerrådet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om ministerens kommentar til, at
Forbrugerrådet nu ikke længere støtter
lovforslagets »fugtforslag« m.v., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvorfor
forsikringsdækningen af skimmelsvamp er blevet forringet i
lovforslaget i forhold til den dækning, der findes i dag
m.v., til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 1/2-11 fra Lars Bentzen, beskikket
bygningssagkyndig og energikonsulent, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
44 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 7/2-11 fra Sven Heiner, Slagelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 23/2-11 fra Forsikring & Pension, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvorfor det ikke er obligatorisk
for udbydere af forsikringer i forbindelse med tilstandsrapporten,
at de skal udbyde en standardforsikring på 5 eller 10
år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
47 | Spm. , om ministeren mener, det er
rimeligt, at forsikringen i forbindelse med tilstandsrapporten
udbydes med ekstra tiltag ud over de områder, der er fastsat
i lovgivningen, så det er meget vanskeligt at sammenligne
priser på forskellige forsikringsudbyderes produkter, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til, at det bliver obligatorisk for forsikringsudbydere at
gøre brug af en standardforsikring i forbindelse med
tilstandsrapporten i fremtiden, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 3/3-11 fra Bent Loua Haslebo, arkitekt,
energikonsulent og bygningssagkyndig, Gentofte, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 3/3-11 fra Brancheforeningen for Bygningssagkyndige
og Energikonsulenter (BfBE), til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
51 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 14/3-11 fra Sven Heiner, Slagelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 31/3-11 fra Ingeniørfirma Graugaard A/S, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
53 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
54 | Spm. , om ministeren vil genoverveje
spørgsmålet om behovet for forbrugerinformation om
radon, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. , om ministeren vil genoverveje
spørgsmålet om karaktersystemet, herunder forslaget om
angivelse af dyre skader, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Udvalgets spørgsmål og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 17:
Justitsministeriets udvalg om huseftersynsordningen har i
deres støtte til lovforslagets forslag vedrørende
fugt, som lægger op til, at skimmelsvamp ikke fremover skal
kunne dækkes som en primærskade, forudsat, at ganske
mange af de problemer, der i dag er vedrørende skimmelsvamp,
vil blive løst med fugtforslaget. Men med de oplysninger,
der nu er kommet frem fra blandt andet Statens Byggeforsknings
Institut (SBi) om for eksempel inaktive skimmelsvampsporer, mener
ministeren så fortsat at fugtforslaget i tilstrækkelig
grad vil sikre forbrugerne mod skimmelsvamp?
Svar:
1. Ifølge den gældende bekendtgørelse om
dækningsomfanget for ejerskifteforsikringer dækker
forsikringen udbedring af aktuelle skader samt fysiske forhold ved
bygningerne, der giver nærliggende risiko for skader på
de forsikrede bygninger eller bygningsdele, jf. pkt. 2 i bilag til
bekendtgørelse nr. 705 af 18. juli 2000 om
dækningsomfanget for ejerskifteforsikringer i henhold til lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v. Ved
»skade« forstås brud, lækage, deformering,
svækkelse, revnedannelse, ødelæggelse eller
andre fysiske forhold i bygningen, der nedsætter bygningernes
værdi eller brugbarhed nævneværdigt i forhold til
tilsvarende intakte bygninger af samme alder i almindelig god
vedligeholdelsesstand.
Vurderingen af, om forekomst af fugt og skimmelsvamp
udgør en skade i ejerskifteforsikringens forstand, beror
efter gældende ret på en sammenligning mellem på
den ene side den konstaterede forekomst af fugt og eventuelle
skimmelsvampe i ejendommen og på den anden side, hvad man -
på baggrund af husets opførelsestidspunkt og
konstruktionsmåde - må forvente i relation til
forekomst af fugt og eventuel skimmelsvamp i tilsvarende intakte
bygninger af samme alder i almindelig god
vedligeholdelsesstand.
Det nævnte sammenligningsgrundlag indebærer, at
forekomst af fugt og skimmelsvamp i mange tilfælde efter
gældende ret ikke i sig selv udgør en
dækningsberettigende skade. Køber man f.eks. et hus
med kælder, der er opført i 1910, må man
således forvente, at der kan være fugt i
kælderen, bl.a. fordi bygninger opført på den
tid ikke som i dag er sikret mod indtrængende fugt.
Køber man f.eks. et bindingsværkshus opført i
begyndelsen af 1800-tallet, må man forvente, at der kan
forekomme fugt i væggene, idet det dengang var almindeligt at
opføre huse uden fundament.
Afgørende efter gældende ret vil herefter
være, om det konkrete hus er opført efter gængs
byggeskik. Hvis dette er tilfældet, vil fugt eller
skimmelsvamp som udgangspunkt ikke være omfattet af
ejerskifteforsikringen.
Fugt og skimmelsvamp kan dog have en sådan udbredelse
eller intensitet, at forholdet i sig selv udgør en
dækningsberettigende skade. Ankenævnet for Forsikring
har behandlet et betydeligt antal af sager herom, men kun i et
fåtal af disse sager har klagerne fået medhold.
Der henvises herom i øvrigt til pkt. 5.1.2.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
2. Ifølge den foreslåede særlige
fugtdækning, jf. pkt. 5.1.2.2. og 5.1.2.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, vil bl.a. fugtforekomst
på gulv-, væg- eller loftflader i godkendte
beboelsesrum blive dækket som en primærskade, når
fugtforekomsten målt over tid er højere end
nærmere fastsatte grænseværdier. For så
vidt angår fugtskader i rum, der ikke er godkendt til
beboelse - typisk tagrum og kældre - omfattes sådanne
skader af det almindelige skadesbegreb i samme omfang som hidtil.
Fugtskader i f.eks. tagrum eller krybekældre vil derfor som
hidtil efter omstændighederne kunne udgøre en
dækningsberettigende skade.
Med hensyn til skimmelsvampeforekomst indebærer
forslaget, at skimmelsvamp dækkes som en følgeskade
til en dækningsberettigende fugtskade i godkendte
beboelsesrum.
I forhold til gældende ret, hvor skimmelsvamp i de
fleste tilfælde ikke i sig selv udgør en
dækningsberettigende skade, udgør det samlede
fugtskadeforslag, herunder den foreslåede
skimmelsvampedækning, efter Justitsministeriets opfattelse en
generel forbedring af købers retsstilling. Det skyldes, at
skimmelsvamp efter gældende ret kun anses for at
udgøre en dækningsberettigende skade, hvis
skimmelsvampeforekomsten har en sådan udbredelse eller
intensitet, at brugbarheden eller værdien af ejendommen kan
anses for væsentligt nedsat i forhold til tilsvarende intakte
bygninger af samme alder i almindelig god vedligeholdelsesstand.
Kun i et fåtal af de mange sager, som Ankenævnet for
Forsikring har behandlet herom, har denne betingelse været
opfyldt, jf. pkt. 1 ovenfor.
Det forhold, at skimmelsvamp efter forslaget alene
dækkes som en følgeskade til en
dækningsberettigende fugtskade og alene i beboelsesrum, vil
imidlertid i ganske få tilfælde kunne medføre,
at en skimmelsvampeforekomst, der ville være omfattet af den
nuværende ejerskifteforsikrings dækningsomfang, ikke
fremover vil være forsikringsdækket.
3. Som bekendt har jeg på et møde med en
række af Folketingets partiers boligordførere haft
lejlighed til at drøfte bl.a. problemstillingen om den
fremtidige forsikringsdækning i relation til
skimmelsvamp.
På baggrund af de stedfundne drøftelser, herunder
med henblik på undgå, at der fremover vil kunne
opstå - ganske vist yderst få - tilfælde af
alvorlige skimmelsvampeskader, som ikke dækkes af
ejerskifteforsikringen, vil den særlige
fugtskadedækning, der i lovforslaget er stillet forslag om,
blive gennemført i kombination med, at det (nuværende)
generelle skadesbegreb opretholdes med hensyn til
skimmelsvampeskader. Det betyder, at en skimmelsvampeskade, der
ikke dækkes som en følgeskade til en
dækningsberettigende fugtskade, vil være omfattet af
ejerskifteforsikringen i samme omfang som hidtil.
Gennemførelsen af den foreslåede særlige
fugskadedækning i kombination med, at det (nuværende)
generelle skadesbegreb opretholdes med hensyn til
skimmelsvampeskader vil, hvis lovforslaget vedtages, ske
administrativt ved en ændring af bekendtgørelse nr.
705 af 18. juli 2000 om dækningsomfanget på
ejerskifteforsikringer i henhold til lov om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
4. En opretholdelse af det (nuværende) generelle
skadesbegreb med hensyn til skimmelsvampeskader indebærer en
vis risiko for, at der vil kunne opstå skuffede forventninger
om ejerskifteforsikringens dækningsomfang i relation til
skimmelsvamp, idet nogle forbrugere muligvis vil kunne have en
forventning om, at enhver skimmelsvampeforekomst altid er
dækningsberettigende, hvilket imidlertid ikke er
tilfældet, jf. pkt. 1 og 2 ovenfor.
Med henblik på at modvirke sådanne skuffede
forventninger hos forbrugerne forudsættes det derfor, at
forsikringsselskaberne i ejerskifteforsikringstilbuddet eller
forsikringspolicen gør forsikringstager opmærksom
på, at forekomst af skimmelsvamp i de fleste tilfælde
ikke i sig selv udgør en dækningsberettigende skade,
jf. den nuværende forsikringsdækning med hensyn til
skimmelsvamp.
5. De ændringer af ejerskifteforsikringens
dækningsomfang og vilkår mv., som der med lovforslaget
er lagt op til, udgør en »samlet pakke«. Det er
i den forbindelse i lovforslaget forudsat, at det efter en
gennemførelse af »den samlede pakke« vil
være muligt at tegne en ejerskifteforsikrings til en
præmie, der ligger inden for et interval på 0-50 pct.
højere end det nuværende præmieniveau.
Det må efter Justitsministeriets opfattelse antages, at
opretholdelsen af det nuværende generelle skadesbegreb med
hensyn til skimmelsvampeskader ved siden af gennemførelsen
af den foreslåede særlige fugtskadedækning vil
kunne få præmiemæssige konsekvenser, herunder at
der er risiko for en præmiestigning, der overstiger den i
lovforslaget forventede præmiestigning på 0-50 pct. i
forhold til det nuværende præmieniveau.
Hvor meget højere præmien må forventes at
blive, er det vanskeligt for Justitsministeriet at vurdere, idet
risikoberegning og præmiefastsættelse af
konkurrencemæssige grunde nødvendigvis må
overlade til de ejerskifteforsikringsselskaber, der udbyder
ejerskifteforsikringsproduktet.
Spørgsmål 20:
Vil ministeren sikre, at huseftersynsordningen vil blive
evalueret 5 år efter den reviderede ordning træder i
kraft, på baggrund af blandt andet de mindretalsudtalelser,
der har været i huseftersynsudvalget og usikkerheden om
præmieforhøjelser og omfanget af
dækningsberettigede skader over ejerskifteforsikringen?
Svar:
Det er efter min opfattelse vigtigt at følge, om de
ændringer, der med lovforslaget lægges op til,
får den ønskede effekt. Det gælder ikke alene de
foreslåede ændringer af ejerskifteforsikringens
dækningsomfang og vilkår, men også de
foreslåede ændringer af tilstandsrapportens indhold og
omfang samt forslaget om at indføre en
elinstallationsrapport.
Justitsministeriet vil derfor - på samme måde som
Sikkerhedsstyrelsen (i relation til elinstallationsrapporten) og
Erhvervs- og Byggestyrelsen (i relation til tilstandsrapporten) -
have fokus på området. Justitsministeriet vil i den
forbindelse løbende være opmærksom på, om
de foreslåede ændringer kan antages at have den
ønskede effekt. Der henvises herom i øvrigt til
afsnit 2.6. i den kommenterede høringsoversigt
vedrørende lovforslaget.
Jeg er endvidere indstillet på at foretage en evaluering
af de gennemførte ændringer efter en passende
periode.
Justitsministeriet vil derfor i 1. halvår af 2017 - det
vil sige 5 år efter lovens ikrafttræden - afgive en
redegørelse til Folketingets Boligudvalg om, hvorvidt de
gennemførte ændringer kan antages at have haft den
ønskede effekt. Redegørelsen vil bl.a. indeholde
oplysninger om udviklingen i antallet af udarbejdede
tilstandsrapporter og tegnede ejerskifteforsikringer, herunder
oplysninger om præmieudvikling og erstatningsudbetalinger,
samt udviklingen i klagesager med tilknytning til
huseftersyns-ordningen.
Spørgsmål 46:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke er
obligatorisk for udbydere af forsikringer i forbindelse med
tilstandsrapporten, at de skal udbydes som en standardforsikring
på 5 eller 10 år, der kun omhandler de områder,
der er fastsat i lovgivningen? Dette vil gøre det lettere at
sammenligne priserne på forsikringerne.
Svar:
1. Jeg er enig med spørgeren i, at forbrugerne skal
have mulighed for at sammenligne ejerskifteforsikringsprodukterne
på markedet.
En sådan mulighed for at sammenligne
ejerskifteforsikringsprodukterne på markedet var da
også baggrunden for, at Justitsministeriet i 2000
administrativt fastsatte, at det af forsikringsselskabernes
ejerskifteforsikringstilbud skal fremgå, om og i givet fald
på hvilke punkter forsikringens dækningsomfang er
udvidet i forhold til de administrativt fastsatte
minimumsbetingelser, jf. § 1, nr. 3, i bekendtgørelse
nr. 705 af 18. juli 2000 om dækningsomfanget for
ejerskifteforsikringer i henhold til lov om forbrugerbeskyttelse
ved erhvervelse af fast ejendom m.v.
Forsikring & Pension har endvidere - på grundlag af
en rundspørge hos deres medlemsselskaber - over for
Justitsministeriet oplyst, at det blandt forsikringsselskaberne er
mest almindeligt, at der fremlægges tilbud på en
ejerskifteforsikring med standarddækning, således at et
eventuelt tilbud på udvidet dækning fremlægges
ved siden af.
Forbrugerne har således allerede i dag et ganske godt
grundlag for at sammenligne de forskellige
ejerskifteforsikringsprodukter på markedet, og der findes
derfor, herunder også af konkurrencemæssige
årsager, efter min opfattelse ikke tilstrækkeligt
grundlag for at gøre det obligatorisk for
forsikringsselskaberne at fremlægge et
ejerskifteforsikringstilbud med standarddækning.
2. Som jeg har oplyst på et møde med flere af
Folketingets partiers boligordførere vedrørende
lovforslaget, vil en yderligere forbedring af forbrugernes
muligheder for at sammenligne de enkelte
ejerskifteforsikringsprodukter på markedet efter min
opfattelse kunne ske ved, at ejerskifteforsikringsproduktet
indarbejdes i »Forsikringsguiden«, der er en hjemmeside
udviklet i samarbejde mellem Forbrugerrådet og Forsikring
& Pension, og som har til formål at give forbrugerne et
overblik over de forskellige forsikringsselskabers produkter for
derigennem at hjælpe forbrugerne med at vælge den
bedste forsikring til den bedste pris.
Forsikring & Pension har over for Justitsministeriet
oplyst, at organisationen er positivt stillet over for at
indarbejde de enkelte forsikringsselskabers
ejerskifteforsikringsprodukt i
»Forsikringsguiden«.
Justitsministeriet forudsætter, at Forsikring &
Pension, hvis lovforslaget vedtages, i overensstemmelse med sin
positive tilkendegivelse iværksætter dette arbejde,
således at forbrugerne - om muligt fra tidspunktet for lovens
ikrafttræden og ellers snarest herefter - på
hjemmesiden »Forsikringsguiden« får mulighed for
at sammenligne de enkelte ejerskifteforsikringsprodukter på
markedet i relation til både dækning og pris.
3. Som anført i min besvarelse af
spørgsmål nr. 20 vedrørende lovforslaget vil
Justitsministeriet, hvis lovforslaget vedtages, foretage en
evaluering af de gennemførte ændringer efter en
passende periode. Justitsministeriet vil i den forbindelse i 1.
halvår af 2017 - det vil sige 5 år efter lovens
ikrafttræden - afgive en redegørelse til Folketingets
Boligudvalg.
Justitsministeriet vil i redegørelsen bl.a. behandle
spørgsmålet om forbrugernes muligheder for at
sammenligne de enkelte ejerskifteforsikringsprodukter på
markedet. Det gælder bl.a. spørgsmålet om,
hvorvidt indarbejdelsen af ejerskifteforsikringsproduktet i
»Forsikringsguiden« kan antages at have haft den
ønskede effekt.
Om redegørelsens nærmere indhold henvises i
øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 20
vedrørende lovforslaget.
Spørgsmål 54:
Vil ministeren genoverveje spørgsmålet om behovet
for forbrugerinformation om radon?
Svar:
Som bekendt har jeg på et møde med en række
af Folketingets partiers boligordførere haft lejlighed til
at drøfte spørgsmålet om radonforekomst i
boliger, herunder hvordan huskøberes kendskab til denne
problemstilling, der efter omstændighederne kan udgøre
en sundhedsrisiko, vil kunne forbedres.
På baggrund af disse drøftelser og med henblik
på at øge fokus på den omhandlede
problemstilling vil der, hvis lovforslaget vedtages, i
medfør af den foreslåede § 2 a, stk. 2, 2. pkt.,
i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom m.v.,
som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, i den
hustypebeskrivelse, som efter forslaget skal udleveres sammen med
tilstandsrapporten, jf. pkt. 4.2.2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger, blive indarbejdet en række generelle
oplysninger om radon.
De hustypebeskrivelser, som er omtalt i lovforslaget, vil
således blive udbygget med følgende generelle
oplysninger om radon:
- En beskrivelse af
problemstillingen om radon (sundhedsrisiko m.v.).
- En beskrivelse af
mulighederne for at få foretaget en radonmåling.
- En beskrivelse
af, hvordan (høj) radonforekomst kan afhjælpes.
- En beskrivelse af
bygningsreglementets krav til radonsikring af nye boliger.
- En angivelse af,
i hvilke geografiske områder der findes radon
(vedlæggelse af det radonkort, som er udarbejdet på
baggrund af Statens Institut for Strålebeskyttelses
landsdækkende radonundersøgelse fra 2001).
- En angivelse af,
at der kan indhentes yderligere information om radon på
www.radonguiden.dk
Det bemærkes, at oplysningerne om radon i
hustypebeskrivelserne - på samme måde som de
øvrige oplysninger i hustypebeskrivelserne - vil have til
formål at udgøre en generel supplerende information
til forbrugeren. Oplysningerne vil ikke have indflydelse på
den bygningsgennemgang, som den bygningssagkyndige skal foretage,
eller have indflydelse på ejerskifteforsikringens
dækningsomfang.
Spørgsmål 55:
Vil ministeren genoverveje spørgsmålet om
karaktersystemet, herunder forslaget om angivelse af dyre
skader?
Svar:
Som anført i afsnit 5.3. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget foreslås det, at
tilstandsrapportens karaktersystem - med henblik på at give
forbrugerne en indikation af, hvad udbedring af de enkelte skader
vil koste - udbygges med en angivelse af, om udbedringen af en
skade er dyr, herunder at der ved vurderingen af dyre skader skal
tages udgangspunkt i en beløbsgrænse på 50.000
kr.
Som bekendt har jeg på et møde en række af
Folketingets partiers boligordførere haft lejlighed til at
drøfte det omhandlede forslag. På mødet
udtrykte en række af partiernes boligordførere skepsis
over for forslaget, herunder tvivl om, hvorvidt en
gennemførelse af forslaget vil bibringe brugerne af
tilstandsrapporten en bedre forståelse af, at omkostningerne
ved udbedring af en skade ikke indgår som et element ved
karakterfastsættelsen af de enkelte skader.
På baggrund af disse drøftelser har jeg
besluttet, at den foreslåede administrative ændring af
tilstandsrapportens karaktersystem med en angivelse af, om
udbedringen af en skade er dyr, ikke bør
gennemføres.
I stedet vil det i tilstandsrapportens forklarende del blive
gjort endnu tydeligere end i dag, at det ved
karakterfastsættelsen af en skade ingen betydning har, om den
pågældende skade vil være dyr at udbedre,
herunder at f.eks. en K0-skade (kosmetisk skade) efter
omstændighederne kan være væsentligt dyrere at
udbedre end en K3-skade (kritisk skade).