L 87 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet.dk og lov om fremme af vedvarende energi.

(Gennemførelse af el- og gasdirektiverne m.v.).

Af: fungerende klima- og energiminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 31-03-2011

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 31. marts 2011

20101_l87_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 31. marts 2011

1. Ændringsforslag

Klima- og energiministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 1. december 2010 og var til 1. behandling den 11. januar 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energiministeren sendte den 9. september 2010 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2009-10) EPU alm. del - bilag 372. Den 8. december 2010 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 8. februar 2011 sendte klima- og energiministeren et supplerende høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Dansk Energi,


Dansk Fjernvarme,


Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S og


Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE).


Klima- og energiministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Deputationer

Endvidere har Dansk Energi og Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


Samråd

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til klima- og energiministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i et samråd med udvalget den 1. marts 2011. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålet.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 2 affattes således:

»2. I § 5 indsættes som nr. 20:

»20) Vertikalt integreret virksomhed: Virksomhed eller gruppe af virksomheder, som den eller de samme fysiske eller juridiske personer har ret til direkte eller indirekte at øve kontrol over, og som mindst driver enten transmissions- eller netvirksomhed og mindst enten elproduktions- eller elhandelsvirksomhed.«



[Sproglig præcisering]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Nr. 3 udgår.

[Forslag om ret til flere leverandører udgår]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. § 9 a, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

»En virksomhed, som producerer fjernvarme, betaler ikke beløb til dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 1, for det elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme til forbrugere ved hjælp af elektricitet, og for hvilket der sker tilbagebetaling af elafgift ifølge lov om elafgift.«

[Ændring af henvisning som konsekvens af ændring af elforsyningslovens § 8]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

4) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 27 c, stk. 8, 2. pkt., indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«

[Genetablering af dækning af ubalancer til visse ældre bio?massefyrede kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk. 3]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter nr. 15 indsættes som nye numre:

»03. I § 73, stk. 1, ændres »§§ 69-72« til: »§§ 69-71«.

04. I § 73 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Energitilsynet kan godkende metoder for begrænsede købergrupper og for et begrænset tidsrum som led i kollektive elforsyningsvirksomheders metodeudvikling. Energitilsynet kan sætte vilkår for godkendelsen af sådanne metoder.«

[Fjernelse af unødvendig henvisning og ændringsforslag om tilladelse til forsøg vedrørende udvikling af metoder for tarifering]

Til § 2

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

6) Nr. 5 udgår.

[Forslag om ret til flere leverandører udgår]

Til § 3

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

7) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 23 b indsættes som stk. 9:

»Stk. 9. Klima- og energiministeren kan fastsætte regler om, at en virksomhed, som ejer anlæg omfattet af loven, skal udarbejde en selvevaluering af virksomhedens overholdelse af varmeforsyningslovens kapitel 4, 4 a og 4 b til brug for tilsynet. Der kan herunder fastsættes regler om, at selvevalueringen ledsages af en erklæring fra en statsautoriseret revisor, som ikke er eller har været virksomhedens sædvanlige revisor og hverken har eller i perioden, som selvevalueringen vedrører, har haft andre opgaver for virksomheden, og som har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret på varmeforsyningsloven.«

[Nyaffattelse af bestemmelsen om selvevaluering af varmeforsyningsvirksomheders regnskabsaflæggelse]

Til § 5

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

8) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 52, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »§ 44, stk. 2,«: »§ 45, stk. 3,«.«

[Genetablering af balanceringsydelse til visse ældre biomassefyrede kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk. 3]

Ny paragraf

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

9) Efter § 5 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love. (Ændringer i elpatronordningen, udvidelse af solcelleordningen i elafgiftsloven og afgift på andre klimagasser end CO2 m.v.) foretages følgende ændring:

1. § 7, nr. 1, ophæves.«

[Ophævelse som konsekvens af nyaffattelse ved ændringsforslag nr. 3]

Til § 6

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

10) Stk. 1 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.«

[Ændret tidspunkt for ikrafttræden]

Af klima- og energiministeren, tiltrådt af udvalget:

11) Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:

»Stk. 3. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om elforsyning, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 01, og for lovens § 01.

Stk. 4. § 27 c, stk. 8, i lov om elforsyning som ændret ved § 1, nr. 02, og § 52, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende energi som ændret ved § 5, nr. 01, har virkning fra den 1. juli 2008.«

[Fastholdelse af, at ændringsforslag nr. 3 og 9 sættes i kraft efter skatteministerens bestemmelse og virkning af genetablering af ydelser til visse ældre biomassefyrede kraft-varme-værker omfattet af VE-lovens § 45, stk. 3]

Bemærkninger

Til nr. 1

Definition af vertikalt integreret virksomhed foreslås sprogligt præciseret. Der er ikke med ændringsforslaget tilsigtet ændringer i bestemmelsens indhold.


Til nr. 2

Det foreslås, at forslaget om, at elleverandører ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå aftaler med flere leverandører samtidig, udgår.


Dette skyldes, at bestemmelsens formål er opfyldt i gældende ret, og at forslaget derfor giver anledning til uklarhed.


Forbrugerne er beskyttet mod eneretsklausuler inden for konkurrence- og forbrugerretten. Dette understreges i lovforslagets § 1, nr. 23, hvorefter Energitilsynet skal gøre Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opmærksom på forhold, som tilsynet mener kan være i strid med konkurrencelovgivningen. Det har ikke været tilsigtet generelt at forbyde leveringsaftaler om en kundes samlede forbrug, forudsat at de er i overensstemmelse med lovgivningen, herunder særlig konkurrence- og forbrugerretten.


Forbrugeren har herudover i henhold til § 6 i elforsyningsloven ret til frit at vælge elleverandør.


Til nr. 3

Bestemmelsen foreslås nyaffattet som følge af en ændring i henvisningen til elforsyningslovens § 8, som trådte i kraft den 1. januar 2011, jf. § 1, nr. 2, og § 8, stk. 3, i lov nr. 622 af 11. juni 2010 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og forskellige andre love samt om ophævelse af lov om udnyttelse af vedvarende energikilder m.v. og bekendtgørelse nr. 1277 af 16. november 2010. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer. Bestemmelsen svarer således til den ændring, som er indsat i § 7, nr. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love. Ændringen i den nævnte lov nr. 722 er endnu ikke sat i kraft. Dette er årsagen til, at det er nødvendigt at nyaffatte bestemmelsen ved denne ændringslov og samtidig ophæve § 7, nr. 1, i lov nr. 722, jf. ændringsforslag nr. 9. Om baggrunden for ændringen af § 9 a, stk. 1, 2. pkt., henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 7, nr. 1, i lov nr. 722.


Til nr. 4

Det foreslås, at § 27 c, stk. 8, 2. pkt., ændres således, at Energinet.dk's dækning af ubalancer genetableres for visse ældre biomassefyrede kraft-varme-værker. Forslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 8, hvorved balanceringsydelsen til disse værker genetableres.


Forslaget indebærer, at Energinet.dk afholder eventuelle omkostninger som følge af ubalancer i elproduktionen fra disse anlæg i et driftsdøgn. Tilsvarende var gældende før den 1. juli 2008. Omkostningerne vurderes at være minimale.


I øvrigt henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 8.


Til nr. 5

Det foreslås ved § 1, nr. 03, at henvisningen i elforsyningslovens § 73 til § 72 udgår. Elforsyningslovens § 73 ved?rører alene kollektive elforsyningsvirksomheder, mens elforsyningslovens § 72 vedrører forsyningspligtige virksomheder. Henvisningen er derfor overflødig.


§ 1, nr. 04, giver Energitilsynet mulighed for at kunne godkende metoder til brug for forsøg med nye tariferingsprincipper og nye principper for allokering af omkostninger. Dette skal ske som led i udvikling af nye tariferingsmetoder, f.eks. med henblik på at fremme et intelligent elforbrug. Godkendelsen kan også gives i tilfælde, hvor sådanne forsøg indebærer en prisdifferentiering inden for de enkelte køberkategorier og dermed går ud over de grundlæggende principper om ikkediskrimination i § 73, stk. 1, 1. pkt. Det er en forudsætning for godkendelsen, at forsøgene er tidsbegrænsede, og at antallet af berørte forbrugere er begrænset. Energitilsynet vil kunne sætte vilkår for godkendelsen, herunder f.eks. om frivillighed for forbrugerne og om offentliggørelse af resultaterne.


Til nr. 6

Det foreslås, at forslaget om, at gasleverandører ikke må begrænse forbrugerens ret til at indgå aftaler med flere leverandører samtidig, udgår. Om baggrunden for ændringsforslaget henvises til ændringsforslag nr. 2, som vedrører den tilsvarende bestemmelse i elforsyningsloven, og det fremsatte lovforslags § 2, nr. 5.


Til nr. 7

Bestemmelsen om selvevaluering af varmeforsyningsvirksomheders regnskabsaflæggelse m.v. foreslås nyaffattet med henblik på, at regnskaberne som udgangspunkt gennemgås én gang frem til udgangen af 2013.


Anledningen til forslaget om selvevaluering har været Energitilsynets regnskabsgennemgang af varmeforsyningsvirksomhederne i Region Midtjylland, som har ført til, at det blev fundet nødvendigt at gennemføre en lignende analyse af de resterende virksomheders regnskabsaflæggelse. Rigsrevisionen har i den forbindelse påpeget, at gennemgangen af de resterende værker bør afsluttes snarest af hensyn til de forbrugere, der har betalt for høje priser. Det afgørende er således, at der bliver ryddet op bagudrettet i varmeforsyningsvirksomhedernes regnskaber.


På den baggrund foreslås bestemmelsen nyaffattet således, at klima- og energiministeren får bemyndigelse til at fastsætte regler, hvorefter der kan gennemføres en selvevaluering med henblik på, at varmeforsyningsvirksomhedernes regnskabsaflæggelse gennemgås én gang frem til udgangen af 2013.


Efter denne særlige gennemgang er det op til Energitilsynet på ny at vurdere grundlaget for det fremtidige tilsyn. Hvis der herefter findes behov for at anvende metoden med selvevaluering yderligere, vil klima- og energiministeren forelægge sagen for Folketingets Energipolitiske Udvalg, inden bemyndigelsen anvendes til at sætte yderligere selvevalueringer i gang.


Bestemmelsen giver klima- og energiministeren hjemmel til at fastsætte regler om, at varmeforsyningsvirksomheden skal udarbejde en selvevaluering af regnskabsaflæggelsen og om, at selvevalueringen skal ledsages af en erklæring fra en revisor, som ikke er virksomhedens sædvanlige revisor, og som har dokumenteret erfaring med regnskaber baseret på varmeforsyningsloven.


Ministeren kan stille yderligere krav til den revisor, som kan bistå varmeforsyningsvirksomheden ved udførelse af selvevalueringen. Desuden kan der ved forpligtelsen til at udarbejde en selvevaluering fastsættes regler om frister herfor og om form og indhold af selvevalueringen m.v. Eksempelvis kan der stilles krav om, at virksomhedens ledelse skal redegøre for resultatet af revisors arbejde, samt for, hvordan ledelsen vil rette op på eventuelle forhold.


Til nr. 8

Det foreslås, at balanceringsydelsen til miljøvenlig elektricitet ifølge VE-lovens § 52, stk. 1, 1. pkt., genetableres for enkelte ældre elproduktionsanlæg med biomasse som brændsel.


Før energiaftalen af 21. februar 2008 fik ældre biomassefyrede decentrale kraft-varme-værker, som ikke er elværksfinansierede, ifølge den daværende § 57, stk. 3, i elforsyningsloven en garanteret pris (dvs. markedspris og pristillæg tilsammen) på 60 øre pr. kWh og balanceringsydelse fra Energinet.dk (salg af elproduktion på Nordpool og dækning af balanceringsomkostninger, jf. VE-lovens § 52, stk. 1).


Som led i aftalen af 21. februar 2008 er disse værker fra den 1. juli 2008 gået over til at sælge elektriciteten på markedsvilkår og få 15 øre i pristillæg oven i elmarkedsprisen, jf. VE-lovens § 45, stk. 2.


Enkelte mindre, ældre decentrale kraft-varme-værker med biomasse har i medfør af den nye § 45, stk. 3, som er indsat ved lov nr. 622 af 12. juni 2010, fået adgang til at tilvælge den tidligere garanterede pris på 60 øre pr. kWh på nærmere angivne betingelser under hensyn til, at overgangen til det nye pristillæg ville indebære utilsigtede ulemper for disse værker. Garantiprisen efter § 45, stk. 3, fastsættes på timebasis som spottimeprisen på Nordpool ligesom den tidligere garantipris.


Værkerne har gjort gældende, at en genetablering af deres hidtidige støtte før 2008 også må indebære, at de igen får adgang til den tidligere balanceringsydelse fra Energinet.dk som et supplement til den garanterede pris.


Det vurderes, at genindførelsen af balanceringsydelsen til disse værker vil være i overensstemmelse med intentionerne bag lovændringen i 2010. Det foreslås derfor, at værker, der tilvælger den tidligere garanterede pris, samtidig vil være berettigede til at modtage balanceringsydelsen fra Energinet.dk.


Kun to mindre, ældre decentrale kraft-varme-værker har tilvalgt den tidligere garanterede pris. Tilvalgsordningen ophører primo 2019. Omkostningerne ved at genetablere den hidtidige balanceringsydelse til disse værker vurderes at være lidt over 100.000 kr. årligt.


Til nr. 9

Det foreslås, at § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love ophæves. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, som nyaffatter ændringen i § 7, stk. 1. Nyaffattelsen er nødvendiggjort af en ændring i henvisningen til elforsyningslovens § 8, som trådte i kraft den 1. januar 2011. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 3.


Til nr. 10

Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås ændret, idet det ikke har vist sig muligt at nå tre behandlinger i Folketinget inden den 3. marts 2011. Lovforslaget foreslås at træde i kraft snarest muligt derefter, det vil sige dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, idet gennemførelsesfristen i direktivet er den 3. marts 2011.


Til nr. 11

Med ændringsforslaget til § 6, stk. 3, foreslås det, at det er skatteministeren, som fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af elforsyningslovens § 9, stk. 1, 2. pkt., jf. ændringsforslag nr. 3, og ophævelsen af § 7, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010, jf. ændringsforslag nr. 9. Der er tale om en videreførelse af gældende ret, som fremgår af § 12, stk. 1, i lov nr. 722 af 25. juni 2010.


Med ændringsforslaget til § 6, stk. 4, foreslås det, at ændringerne i forhold til visse ældre biomassefyrede kraft-?varme-værker får virkning fra den 1. juli 2008.


Ved ændringsforslaget foreslås det, at visse ydelser til enkelte mindre, ældre decentrale kraft-varme-værker med bio?masse genetableres, jf. forslagene til ændring af VE-lovens § 52, stk. 1, om balancering af elproduktionen og elforsyningslovens § 27 c, stk. 8, om dækning af omkostninger ved ubalance i elproduktionen.


Ændringerne skal ses i sammenhæng med, at disse værker ved lov nr. 622 af 12. juni 2010 fik adgang til at tilvælge deres tidligere gældende pristillæg med virkning fra den 1. juli 2008. Da formålet med de her foreslåede ændringer er at genetablere den samlede støtte til disse værker under de før 1. juli 2008 gældende regler, er det fundet berettiget også at give de her foreslåede ændringer virkning fra den nævnte dato. Der er alene tale om en begunstigende virkning af ændringerne.


Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V) fmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn Christensen (S) Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Trine Mach (SF) Margrethe Vestager (RV) nfmd. Per Clausen (EL)

Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 87


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra klima- og energiministeren
2
Henvendelse af 19/1-11 fra Dansk Fjernvarme
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 22/1-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE)
5
Supplerende høringssvar, notat herom og ændringsforslag, fra klima- og energiministeren
6
1. udkast til betænkning
7
Henvendelse af 9/2-11 fra Dansk Energi
8
Kopi af henvendelse af 9/2-11 til klima- og energiministeren fra Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S
9
Ændringsforslag fra klima- og energiministeren
10
Henvendelse af 17/2-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE)
11
2. udkast til betænkning
12
Talepapir fra Dansk Energis foretræde 24/2-11
13
Talepapir og notat til besvarelse af samrådsspørgsmål A i samråd 1/3-11 fra klima- og energiministeren
14
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 87


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 19/1-11 fra Dansk Fjernvarme, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 22/1-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at sætte en række begreber ind i en sammenhæng med lovforslagets intentioner og forklare, hvordan de skal tolkes, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, i hvor mange år en medarbejder, som forlader et job hos en producent, ikke må tage job hos en distributør, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 9/2-11 fra Dansk Energi, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om sammenhæng mellem ministerens svar på spm. 4 og bestemmelserne om »transmissionssystemoperatørens personales og ledelses uafhængighed« i artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 9/2-11 fra Ejerselskaber i Vestjyske Net 150 kV A/S, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 17/2-11 fra Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE), til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om ministerens kommentar til talepapir modtaget i forbindelse med Dansk Energis foretræde 24/2-11, til klima- og energiministeren, og ministerens svar herpå


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 87


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om en drøftelse af lovforslaget med hensyn til definition af distributionsnet, forholdet til elforsyningslovens § 35 og net på mellem 50 kV og 60 kV, til klima- og energiministeren