Fremsat den 30. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om etablering af
Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder og
visse andre love1)
(Udvidelse af Institut for
Menneskerettigheders kompetence til også at omfatte
køn)
Udenrigsministeriet
§ 1
I lov nr. 411 af 6. juni 2002 om etablering af
Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder som
ændret ved § 2 i lov nr. 1156 af 19. december 2003,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »at fremme ligebehandling af alle uden
forskelsbehandling på grund af«:
»køn,«.
Beskæftigelsesministeriet
§ 2
I lov om ligebehandling af mænd og kvinder
med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 734 af 28. juni 2006, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 17 indsættes i Kapitel
7:
Ȥ 18. Institut for
Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere og
overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og
mænd uden forskelsbehandling på grund af køn,
herunder ved at bistå ofre for forskelsbehandling med deres
klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes,
foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers
rettigheder, foretage uafhængige undersøgelser af
forskelsbehandling og offentliggøre rapporter og
fremsætte henstillinger om spørgsmål
vedrørende forskelsbehandling.«
Minister for ligestilling
§ 3
I lov om ligestilling af kvinder og mænd,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, som
ændret ved § 15 i lov nr. 387 af 27. maj 2008 og
lov nr. 484 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 13 indsættes:
»Kapitel 5
Institut for Menneskerettigheder
§ 14.
Institut for Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere
og overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og
mænd uden forskelsbehandling på grund af køn,
herunder ved at give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand
til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling
under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og
andre juridiske personers rettigheder, foretage uvildige
undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre
uvildige rapporter og fremsætte henstillinger om ethvert
spørgsmål vedrørende
forskelsbehandling.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. februar 2011.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Baggrund for indførelse af et
uafhængigt ligestillingsorgan for
kønsområdet | 3. Gældende ret | 4. Lovforslagets udformning | | 4.1. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | | 4.2. Lovforslagets
indhold | 5. Ligestillingsmæssige konsekvenser | 6. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. Lovforslagets administrative konsekvenser for
borgerne | 9. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser | 10. Forholdet til EU-retten | 11. Høring | 12. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Dette lovforslag har til formål at sikre,
at Institut for Menneskerettigheder får kompetence til at
varetage forpligtelserne i artikel 20 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv 2006/54/EF og i artikel 12 i
kønsligestillingsdirektivet om varer og tjenesteydelser
2004/113/EF.
I artikel 20 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv 2006/54/EF stilles krav om, at
medlemsstaterne sikrer ofre for forskelsbehandling bistand i
forbindelse med deres klager over forskelsbehandling på grund
af køn. Kønsligestillingsdirektivet om varer og
tjenesteydelser stiller i artikel 12 samme krav. Lovforslaget
indeholder derfor også en bestemmelse, der gennemfører
dette direktiv.
Efter de nævnte direktiver skal
medlemsstaterne sikre, at der er organer, der har kompetence til at
foretage uafhængige undersøgelser af
forskelsbehandling på grund af køn,
offentliggøre uafhængige rapporter og fremsætte
henstillinger om spørgsmål vedrørende
forskelsbehandling på kønsområdet.
Institut for Menneskerettigheder er oprettet ved
lov nr. 411 af 6. juni 2002 om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder med senere
ændringer. Instituttet er allerede tillagt kompetence i
forbindelse med forskelsbehandling på grund af race eller
etnisk oprindelse.
Henlæggelsen af kompetencen til Institut
for Menneskerettigheder vil ske ved ændring af lov om
etablering af Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder, lov om ligebehandling af mænd og kvinder
med hensyn til beskæftigelse m.v. og lov om ligestilling af
kvinder og mænd.
2. Baggrund for
indførelse af et uafhængigt
ligestillingsorgan for kønsområdet
I åbningsskrivelse nr. 2006/2525
K(2007)1039 af 21. marts 2007 gjorde Kommissionen gældende,
at Danmark ikke havde gennemført en række bestemmelser
i det ændrede ligebehandlingsdirektiv (2002/73) korrekt.
Kommissionen anførte bl.a., at artikel 8a
i det ændrede ligebehandlingsdirektiv (2002/73) om udpegning
af organ til fremme af ligebehandling ikke var gennemført
korrekt.
Fra den 15. august 2009 er
ligebehandlingsdirektivet (76/207/EØF), herunder det
ændrede ligebehandlingsdirektiv (2002/73/EF) ophævet,
og afløst af det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv
(2006/54/EF). Artikel 20 i det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv
omhandler udpegning af organ til fremme af ligebehandling.
Efter forhandlinger med Kommissionen har
Kommissionen frafaldet en række punkter i
åbningsskrivelsen.
Imidlertid har Kommissionen ved begrundet
udtalelse af 23. november 2009 fastholdt, at artikel 20,
stk. 2, litra a til c, i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv (2006/54/EF) ikke er korrekt implementeret
i dansk ret. Kommissionen fandt, at Danmark havde tilsidesat sin
forpligtelse efter det nævnte direktiv, dels ved at der ikke
ydes ofre for forskelsbehandling tilstrækkelig beskyttelse i
forbindelse med det nævn, der har ansvaret for ligebehandling
af alle personer uden forskelsbehandling på grund af
køn, dels ved ikke at sørge for, at det eller de
nævn, der har ansvaret for fremme af analyse, tilsyn og
støtte i forbindelse med ligebehandling af alle personer
uden forskelsbehandling på grund af køn, bør
foretage uafhængige undersøgelser af
forskelsbehandling, offentliggøre uafhængige rapporter
og fremsætte henstillinger om emner i forbindelse med en
sådan forskelsbehandling.
Regeringen har meddelt Kommissionen, at den vil
efterkomme den begrundede udtalelse og henlægge kompetencen
efter artikel 20 i det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv til
Institut for Menneskerettigheder.
3. Gældende ret
Siden oktober 2005 har der påhvilet Danmark
en forpligtelse til at udpege et eller flere organer til at fremme
ligebehandling af alle uanset køn. Af forarbejderne til lov
om Ligebehandlingsnævnet i december 2007 fremgår, at
forpligtelsen på området i praksis varetages af en
række organer. Ligebehandlingsnævnet er et
uafhængigt administrativt klageorgan, der kan træffe
afgørelser om forskelsbehandling på de områder,
hvor der i dag gælder et forbud mod forskelsbehandling.
Det har været regeringens opfattelse, at
artikel 20 i det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv var
gennemført, idet Institut for Menneskerettigheder,
universiteter, sektorforskningsinstitutioner og KVINFO, som er et
videnscenter og et forskningsbibliotek for køn, ligestilling
og etnicitet, kan foretage uafhængige undersøgelser,
fremsætte henstillinger og offentliggøre
uafhængige rapporter.
Med hensyn til at bistå ofre for
forskelsbehandling i forbindelse med deres klager over
forskelsbehandling har det været regeringens opfattelse, at
Ligebehandlingsnævnet (indtil 1. januar 2009
Ligestillingsnævnet) er en korrekt gennemførelse af
direktivet, da det er en administrativ og uafhængig
klageinstans, som behandler klager over kønsrelateret
forskelsbehandling og bistår klagerne med rådgivning
om, hvor og hvordan en sag om forskelsbehandling kan anlægges
og føres. Civilstyrelsen kan give oplysninger om, hvordan
personer, der er blevet afvist af nævnet, kan ansøge
om retshjælp.
Artikel 20 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv og kønsligestillingsdirektivet om
varer og tjenesteydelser i artikel 12 stiller krav til udpegning af
organ til fremme af ligebehandling på
kønsområdet både på arbejdsmarkedet og
uden for arbejdsmarkedet. Der foreslås derfor, at der
både indføjes en bestemmelse i ligebehandlingsloven og
i ligestillingsloven, således at det klart kommer til at
fremgå, at Institut for Menneskerettigheder har kompetence
for så vidt angår udarbejdelse af uafhængige
undersøgelser, fremsættelse af henstillinger,
offentliggørelse af uafhængige rapporter og bistand
til ofre for forskelsbehandling.
4. Lovforslagets udformning
4.1.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Regeringen har som svar på Kommissionens
begrundede udtalelse i november 2009 meddelt, at
gennemførelsen kunne tydeliggøres ved at udpege
Institut for Menneskerettigheder som specialiseret
ligebehandlingsorgan i Danmark for så vidt angår
ligebehandling uanset køn. Institut for Menneskerettigheder
har allerede denne kompetence i forhold til race og etnisk
oprindelse. Rådets direktiv om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk
oprindelse af 29. juni 2000 (2000/43/EF) indeholder i artikel 13 en
bestemmelse svarende til artikel 20 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv og artikel 12 i
kønsligestillingsdirektivet om varer og tjenesteydelser
2004/113/EF.
Det omarbejdede ligebehandlingsdirektiv svarer i
vidt omfang til direktivet om ligebehandling uanset race og etnisk
oprindelse, hvorfor det er nærliggende at tage udgangspunkt i
det hidtidige arbejde i Institut for Menneskerettigheder med at
bekæmpe forskelsbehandling. Instituttets årlige
statusrapporter har siden 2002 omfattet et afsnit om kvinders
rettigheder.
I det hele lægger regeringen vægt
på at samle bekæmpelsen af forskelsbehandling i forhold
til alle beskyttede kriterier i de samme institutioner, hvilket
også er sket ved oprettelsen af Ligebehandlingsnævnet.
Det er i øvrigt en tendens, der gør sig
gældende i flere europæiske lande. Her kan
særligt fremhæves Norge og Sverige.
Institut for Menneskerettigheder er Danmarks
nationale menneskerettighedsinstitution. En national
menneskerettighedsinstitution skal i henhold til internationale
principper vedrørende status for nationale institutioner til
fremme og beskyttelse af menneskerettighederne etableres ved lov
eller tilsvarende, og den skal nyde fuld uafhængighed,
herunder skal institutionen sikres tilstrækkelige
økonomiske ressourcer til at kunne udfylde sin rolle
effektivt. Udover at være uafhængig skal institutionen
have pluralisme i de styrende organer. Det betyder typisk, at der i
bestyrelsen eller som kommissærer er udpeget
repræsentanter fra de folkelige organisationer, fra
minoritetsgrupper, fra forskellige trossamfund, fagforeninger,
universiteter m.v.
Det kan anføres, at nationale
menneskerettighedsinstitutioner kan have ansvaret for
regelmæssigt at foretage en evaluering af resultaterne af
nationale politikker til forebyggelse af forskelsbehandling.
Endvidere bør de regelmæssigt indgå i en
fornuftig dialog med organisationer, der repræsenterer
personer, der risikerer at blive udsat for forskelsbehandling
på grund af de forhold, der er omfattet af forslaget. Det er
forudsat, at Institut for Menneskerettigheder samarbejder med
øvrige ligestillingsaktører, herunder KVINFO.
Henlæggelsen af kompetencen til Institut
for Menneskerettigheder vil ske ved ændring af lov om
etablering af Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder, lov om ligebehandling af mænd og kvinder
med hensyn til beskæftigelse m.v. og lov om ligestilling af
kvinder og mænd.
4.2. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det:
- At lov nr. 411 af
6. juni 2002 om etablering af Dansk Center for Internationale
Studier og Menneskerettigheder ændres, således at
Institut for Menneskerettigheder får kompetence til at
overvåge kønsområdet på samme måde,
som Instituttet i dag har kompetence i forhold til race eller
etnisk oprindelse.
- At der i lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse og barselorlov m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 734 af 28. juni 2006 indsættes
en ny bestemmelse, der angiver, at Institut for Menneskerettigheder
har til opgave at fremme ligebehandling af alle uden
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. på grund af
køn, herunder ved at bistå ofre for forskelsbehandling
med at få behandlet deres klager over forskelsbehandling.
- At der i lov om
ligestilling af kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1095 af 19. september 2007, som senere ændret ved lov nr.
387 af 27. maj 2008 om oprettelse af ligebehandlingsnævnet,
indsættes en ny bestemmelse, der angiver, at Institut for
Menneskerettigheder har til opgave at fremme ligebehandling inden
for ligestillingslovens område af alle uden
forskelsbehandling på grund af køn, herunder ved at
bistå ofre for forskelsbehandling med at få behandlet
deres klager over forskelsbehandling.
Det foreslås, at ændringerne skal
træde i kraft den 1. februar 2011.
Der henvises i øvrigt til
bemærkninger nedenfor til de enkelte bestemmelser.
5. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet formålet med
loven er at styrke det uafhængige ligestillingsarbejde uden
for regeringens regi.
6. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indebærer, at Institut for
Menneskerettigheder skal varetage nye opgaver inden for
kønsområdet, hvilket forventes at medføre
statslige merudgifter på 6,0 mio. kr. årligt heraf 2,6
mio. kr. i lønsum. Der er afsat bevilling hertil på
§ 06.11.13. Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder på forslag til finanslov for 2011.
Lovforslaget forventes derudover ikke at have offentlige
økonomiske konsekvenser.
7. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
9. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er en opfølgning på en
begrundet udtalelse vedrørende det ændrede
ligebehandlingsdirektiv 2002/73/EF (nu det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv 2006/54/EF) om utilstrækkelig
gennemførelse af bestemmelsen om udpegning af
ligestillingsorgan på kønsområdet. Da
kønsligestillingsdirektivet om varer og tjenesteydelser i
artikel 12 stiller samme krav til udpegning af organ til fremme af
ligebehandling som artikel 20 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv, indeholder lovforslaget også en
bestemmelse, der gennemfører dette direktiv.
11. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Dansk Arbejdsgiverforening, Personalestyrelsen,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes
Hovedorganisation, KL, Danske Regioner, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Domstolsstyrelsen, Den
Danske Dommerforening, Institut for Menneskerettigheder,
Ligebehandlingsnævnet, Kvinderådet, Kvinfo, SFI og
Foreningen for Kønsforskning i Danmark.
| | | 12. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ja. Årlige merudgifter for staten
på 6,0 mio. kr. heraf 2,6 mio. kr. i lønsum | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører artikel 20 i Rådets direktiv 2006/54/EF af
5. juli 2006 om gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdning) og
artikel 12 i Rådets direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004
om gennemførelse af princippet om ligebehandling af
mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og levering af
varer og tjenesteydelser. | | |
|
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
(§ 2,
stk. 2, nr. 4. )
Det foreslås, at køn indsættes
som nyt beskyttet kriterium i lov nr. 411 af 6. juni 2002 med
senere ændringer om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder, således at
Institut for Menneskerettigheder ud over opgaver i forbindelse med
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse
også kan behandle opgaver i forbindelse med
forskelsbehandling på grund af køn.
Det er hensigten, at ligebehandlingsområdet
skal overvåges bl.a. ved løbende at udarbejde
rapporter til relevante nationale og internationale organisationer
med henblik på at sikre et godt overblik over
ligestillingsindsatsen på kønsområdet i lighed
med, hvad der allerede sker inden for området for race eller
etnisk oprindelse.
Da ligestillingsopgaverne på
kønsområdet skal varetages som et led i instituttets
øvrige virke vedrørende fremme af ligebehandling, er
det fundet hensigtsmæssigt at indsætte
kønskriteriet i lov om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier § 2, stk. 2, nr.4.
Til § 2
(§ 18)
Med bestemmelsen sikres, at Institut for
Menneskerettigheder har kompetence til at fremme ligestilling
på arbejdsmarkedet på kønsområdet. Derfor
indsættes en særlig bestemmelse i lov om ligebehandling
af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og
barselorlov m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 734 af 28. juni
2006. Der er tale om en gengivelse af direktivteksten. Ved at
indsætte en bestemmelse i ligebehandlingsloven om Institut
for Menneskerettigheders kompetence på
kønsområdet på arbejdsmarkedet gøres det
klart, at regeringen mener, at Institut for Menneskerettigheders
øvrige opgaver viser, at Institut for Menneskerettigheder er
egnet til også at løse opgaverne på
kønsområdet.
Til § 3
(§ 14)
Med bestemmelsen sikres, at Institut for
Menneskerettigheder har kompetence til at fremme ligestilling
på kønsområdet inden for ligestillingslovens
område. Derfor indsættes en særlig bestemmelse i
lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, som
ændret ved lov nr. 387 af 27. maj 2008 og lov nr. 484 af 12.
juni 2009. Der er tale om en ordret gengivelse af direktivteksten.
Ved at indsætte en bestemmelse i ligestillingsloven om
Institut for Menneskerettigheders kompetence på
kønsområdet uden for arbejdsmarkedet gøres det
klart, at regeringen mener, at Institut for Menneskerettigheders
øvrige opgaver viser, at Institut for Menneskerettigheder er
egnet til også at løse opgaverne på
kønsområdet.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. februar 2011.
Til § 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. Da loven om etablering af Dansk Center for
Internationale Studier og Menneskerettigheder har en
hjemmelsbestemmelse til ved kongelig anordning helt eller delvis at
sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland, foreslås en tilsvarende bestemmelse indsat i
forbindelse med lovændringen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende love | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Udenrigsministeriet | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 411 af 6. juni 2002 om etablering af
Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1156 af 19. december 2003,
foretages følgende ændring: | | | | § 2.
--- Stk. 2. Institut for
Menneskerettigheder skal i sin virksomhed tage udgangspunkt i de af
det internationale samfund til enhver tid anerkendte
menneskerettigheder, herunder især de i FN's
verdenserklæring, FN's konventioner og Europarådets
konventioner omtalte menneskerettigheder, samt de i grundloven
indeholdte frihedsrettigheder. Instituttet skal fremme arbejdet med
forskning i og oplysning om menneskerettighederne i fredstid og
under væbnede konflikter, navnlig ved 1) -- 2) -- 3) -- | | | 4) at fremme ligebehandling af alle uden
forskelsbehandling på grund af race eller etnisk oprindelse,
herunder ved at bistå ofre for forskelsbehandling med at
få behandlet deres klager over forskelsbehandling under
hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og andre
juridiske personers rettigheder, indlede uafhængige
undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre
rapporter og fremsætte henstillinger om
spørgsmål vedrørende forskelsbehandling, 5) -- | | 1. I
§ 2, stk. 2, nr. 4, indsættes efter »at
fremme ligebehandling af alle uden forskelsbehandling på
grund af «: »køn,«. | | | | | | Beskæftigelsesministeriet | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om ligebehandling af mænd og kvinder
med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 734 af 28. juni 2006, foretages
følgende ændring: | | | | § 18. (Ophævet) | | 1. Efter
§ 17 indsættes i Kapitel
7: Ȥ 18. Institut for
Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere og
overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og
mænd uden forskelsbehandling på grund af køn,
herunder ved at bistå ofre for forskelsbehandling med deres
klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes,
foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers
rettigheder, foretage uafhængige undersøgelser af
forskelsbehandling og offentliggøre rapporter og
fremsætte henstillinger om spørgsmål
vedrørende forskelsbehandling.« | | | | | | Minister for ligestilling | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om ligestilling af kvinder og mænd,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007, som
ændret ved § 15 i lov nr. 387 af 27. maj 2008 og lov nr.
484 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændring: | | | | Kapitel 5 (Ophævet) | | 1. Efter
§ 13 indsættes: »Kapitel 5 Institut for Menneskerettigheder | | | | | | § 14. Institut for
Menneskerettigheder har til opgave at fremme, evaluere og
overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og
mænd uden forskelsbehandling på grund af køn,
herunder ved at give ofre for forskelsbehandling uvildig bistand
til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling
under hensyntagen til ofrenes, foreningernes, organisationernes og
andre juridiske personers rettigheder, foretage uvildige
undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre
uvildige rapporter og fremsætte henstillinger om ethvert
spørgsmål vedrørende
forskelsbehandling.« | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. februar
2011. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger. |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører artikel 20 i Rådets direktiv 2006/54/EF af
5. juli 2006 om gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdning)
(EU-Tidende, 26.7.2006 L. 204/23) og artikel 12, i Rådets
direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse
af princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med adgang til og levering af varer og tjenesteydelser.
(EU-Tidende , 21.12.2004 L. 373/37).