Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Skatteministeren
(Troels Lund Poulsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, registreringsafgiftsloven, momsloven og
forskellige andre love (Ændrede fordelingsregler på
kraftvarmeområdet, forøgelse af fradrag for moms
på hotelydelser og færdselsskadede
køretøjer).
(Lovforslag nr. L 80)
Forslaget indeholder 3 elementer:
Kraftvarme
Det foreslås, at justere reglerne for opgørelse
af afgift på varme produceret i samspil med el (kraftvarme),
således at afgiften af varme produceret ved kraftvarme
øges. Som en afledt effekt af forslaget foreslås der
en række balancetilpasninger i energi- og CO2-afgiftslovenes
regler om overskudsvarme og elpatronordningen.
Hotelmoms
Som led i finanslovsaftalen for 2011 blev det aftalt, at
turisterhvervets konkurrencevilkår skulle forbedres over for
konkurrenter i vore nabolande. Første skridt på vejen
er at styrke danske hotellers konkurrenceevne ved at give
erhvervslivet mulighed for at kunne fradrage en større del
af momsen på hotelydelser. Med dette lovforslag
forhøjes fradragsprocenten fra 25 til 50, når udgiften
bliver afholdt i erhvervsmæssig sammenhæng.
Færdselsskadede
køretøjer
Det foreslås, at reglerne for registreringsafgift af
færdselsskadede biler strammes, således omfanget af
reparationer, der alene foretages af afgiftsmæssige hensyn,
begrænses.
Provenuer
Forslaget på kraftvarmeområdet skønnes at
lede til et umiddelbart merprovenu for statskassen på 125
mio. kr. i 2011 samt en varig virkning på 140 mio. kr.
Forslaget om færdselsskadede køretøjer
skønnes at lede til et umiddelbart merprovenu for
statskassen på 130 mio. kr. i 2011 og en varig virkning 120
mio. kr. Forslaget om hotelmoms skønnes at lede til et
umiddelbart provenutab for statskassen på 180 mio. kr i 2011
og en varig virkning på 180 mio. kr.
Miljøeffekter
I forhold til miljøbelastningen har kraftvarmeforslaget
den positive effekt, at det skønnes at lede til en
øget anvendelse af vedvarende energi.
Kraftvarmeforslaget vil i beskedent omfang øge
CO2-udledningerne udenfor kvotesektoren, mens forslaget om
færdselsskadede køretøjer vil lede til en
begrænsning af CO2-udledningerne og andre skadelige
stoffer.
Forslaget om hotelmoms skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.