Fremsat den 6. oktober 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ændring af
beskæftigelseskravet, afskaffelse af ret til sygedagpenge
på søgnehelligdage, m.v.)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 1545 af 20.
december 2006, § 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 og
senest ved § 2 i lov nr. 701 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ved opfølgningen skal der
altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand.«
2. § 13, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Ved
alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis
1) den sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk, og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted,
2) den sygemeldte
er i tilbud eller
3) den sygemeldte
er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet
delvist.«
3. I
§ 13 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Hvis
sygdommen forhindrer en individuel samtale, jf. stk. 4, kan
opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev.
Stk. 6. Hvis
alvorlig sygdom forhindrer enhver form for kontakt til den
sygemeldte, foregår opfølgningen uden kontakt til den
sygemeldte (standby).«
Stk. 5 bliver herefter
stk. 7.
4. I
§ 24 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Ved
beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes
endvidere ikke søgnehelligdage.«
5. I
§ 25, stk. 2,
ændres »§ 24, stk. 2« til:
»§ 24, stk. 2 og 3«.
6. I
§ 32, stk. 1, nr. 1,
ændres »13 uger« til: »26 uger«, og
»120 timer« ændres til: »240
timer«.
7. I
§ 32, stk. 2,
ændres »13-ugers-perioden« til:
»26-ugers-perioden«.
8. I
§ 50, stk. 3 og § 52, stk. 2, ændres
»pr. dag« til: »pr. dag, jf. dog § 53
a«.
9. I
§ 51, 1. pkt., ændres
»været syg« til: »været syg, jf. dog
§ 53 a«.
10.
Efter § 53 indsættes i kapitel
18:
Ȥ 53
a. En person har ikke ret til sygedagpenge på
søgnehelligdage.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. juli 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 13, stk.
1 og stk. 4-6, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1-3, træder i kraft den 3. januar 2011.
§ 3
Stk. 1. § 32,
stk. 1, nr. 1, og § 32, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 6-7, finder ikke anvendelse
på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag ligger
før den 2. juli 2012. Disse sygdomstilfælde behandles
efter de hidtil gældende regler.
Stk. 2. Uanset
§ 24, stk. 3, i lov om sygedagpenge medregnes
søgnehelligdage, der ligger før den 2. juli 2012, ved
opgørelsen af sygedagpengeperioden efter § 24, stk. 1,
eller § 25, stk. 1, i lov om sygedagpenge.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Forlængelse af
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge fra
kommunen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Afskaffelse af ret til sygedagpenge
på søgnehelligdage | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Præcisering af fleksibiliteten i
reglerne om samtaler som led i
sygedagpengeopfølgningen | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Forlængelse af
beskæftigelseskravet | | 3.2. | Afskaffelse af ret til sygedagpenge
på søgnehelligdage | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | | 4.2. | Administrative konsekvenser | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen om
genopretning af dansk økonomi, maj 2010, som er
indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Dette lovforslag udmønter den del af
aftalen, der vedrører beskæftigelseskravet for
ret til sygedagpenge fra kommunen og reglerne om sygedagpenge
på søgnehelligdage.
Desuden er der i lovforslaget medtaget et forslag
om en præcisering af fleksibiliteten i de nuværende
regler om, hvordan kommunerne skal afholde samtale som led i
sygedagpengeopfølgningen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge fra
kommunen
2.1.1. Gældende ret
Sygedagpenge er oprindeligt tænkt som en
korttidsydelse (1 år) med en relativ høj sats. Heraf
følger et forholdsvist lempeligt beskæftigelseskrav
sammenlignet med dagpenge ved arbejdsløshed.
Sygedagpengeloven omfatter en række
bestemmelser, der muliggør at sygedagpengeretten kan
forlænges ud over 1 år, når bestemte betingelser
er opfyldt. Disse forlængelsesbestemmelser er løbende
blevet udvidet - senest i forbindelse med finansloven for
henholdsvis 2007, 2008 og 2010 - uden at beskæftigelseskravet
er fulgt med. Udgangspunktet er dog fortsat, at sygedagpenge er
tidsbegrænset til 1 år.
Med de eksisterende forlængelsesmuligheder
kan sygemeldte, der opfylder en eller flere betingelser for
forlængelse, modtage sygedagpenge i flere år og i nogle
tilfælde i en endnu længere periode.
Efter gældende regler er en sygemeldt
lønmodtager berettiget til sygedagpenge fra kommunen,
når ét af følgende beskæftigelseskrav er
opfyldt:
-
Lønmodtageren har været tilknyttet arbejdsmarkedet
uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommen med mindst 120
timers beskæftigelse.
-
Lønmodtageren ville være berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, hvis personen var blevet ledig og
ikke havde været syg.
-
Lønmodtageren har inden for den seneste måned
afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af en vis
varighed.
-
Lønmodtageren er elev i lønnet praktik i en
uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.
-
Lønmodtageren er ansat i fleksjob.
Personer, der har pådraget sig en
arbejdsskade, er berettiget til sygedagpenge fra kommunen, uanset
om et af beskæftigelseskravene er opfyldt eller ej.
Hvis lønmodtageren er berettiget til
løn under sygdom, udbetales sygedagpengene til
arbejdsgiveren som lønkompensation.
Beskæftigelseskravet i forhold til arbejdsgiveren er, at
lønmodtageren har haft 8 ugers uafbrudt ansættelse med
mindst 74 timers beskæftigelse.
For så vidt angår sygemeldte
selvstændige erhvervsdrivende er beskæftigelseskravet
for ret til sygedagpenge fra kommunen, at der inden for de seneste
12 måneder har været udøvet selvstændig
virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned
forud for sygefraværet.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at det nuværende
beskæftigelseskrav for, hvornår en lønmodtager
er berettiget til sygedagpenge fra kommunen, hæves fra 13
ugers uafbrudt tilknytning til arbejdsmarkedet med mindst 120
timers beskæftigelse til 26 ugers uafbrudt tilknytning til
arbejdsmarkedet med mindst 240 timers beskæftigelse.
Forslaget indebærer, at kravet om en
øget forudgående beskæftigelse modsvarer den
øgede adgang til at modtage sygedagpenge i en længere
periode end 1 år, således som udbygningen af
forlængelsesreglerne har givet mulighed for.
Der ændres ikke på de øvrige
beskæftigelseskrav, der kan give ret til sygedagpenge. Det
betyder, at den sygemeldte fortsat kan opfylde
beskæftigelseskravet ved fx at være dagpengeberettiget
medlem af en arbejdsløshedskasse. Der ændres heller
ikke på beskæftigelseskravet i forhold til
arbejdsgiveren.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
6-7.
2.2. Afskaffelse af ret til
sygedagpenge på søgnehelligdage
2.2.1. Gældende ret
Efter gældende lovgivning har
arbejdsgiveren ikke pligt til at udbetale sygedagpenge på
søgnehelligdage i arbejdsgiverperioden på de tre
første uger af fraværsperioden. Efter praksis
gælder det tilsvarende, når det er kommunen, der
udbetaler sygedagpenge i de tre første fraværsuger.
Efter de tre første uger udbetales også sygedagpenge
på søgnehelligdage.
Søgnehelligdage er helligdage, der ikke
falder på en søndag, fx Skærtorsdag og Store
Bededag. Derimod er fx grundlovsdag og juleaftensdag ikke
officielle helligdage i Danmark, og disse dage er derfor ikke
søgnehelligdage.
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 10 for
så vidt angår en nærmere beskrivelse af en
søgnehelligdag.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der ikke udbetales
sygedagpenge på søgnehelligdage fra hverken
arbejdsgiveren eller kommunen. Det betyder, at der ikke vil blive
udbetalt sygedagpenge til sygedagpengemodtagere på
søgnehelligdage.
Arbejdsgivere vil ligeledes ikke kunne få
sygedagpengerefusion for søgnehelligdage i de
tilfælde, hvor arbejdsgiveren som følge af
overenskomst eller aftale har udbetalt løn til den ansatte,
idet arbejdsgiverens refusionskrav er et afledt krav.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
4-5 og 8-10.
2.3. Præcisering af
fleksibiliteten i reglerne om samtaler som led i
sygedagpengeopfølgningen
2.3.1. Gældende ret
Efter sygedagpengelovens § 8, stk. 1, skal
kommunen tilrettelægge og gennemføre et individuelt og
fleksibelt opfølgningforløb under hensyn til
sygdommens karakter og sygemeldtes behov og
forudsætninger.
Efter gældende regler i sygedagpengelovens
§ 13, stk. 4, holdes der som udgangspunkt
individuelle samtaler ved alle opfølgninger i
sygedagpengesager. Opfølgningen kan ske telefonisk i visse
situationer. Når sygdommen forhindrer samtale, kan
opfølgningen endvidere ske på anden måde,
herunder fx ved at kontakte sygehuset.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Med forslaget præciseres det, at
sygedagpengeopfølgningen i de tilfælde, hvor den i dag
kan ske telefonisk, fremover kan ske telefonisk, ved brev eller
digitalt, fx ved en e-mail.
Desuden foreslås formen for
opfølgningen præciseret i de tilfælde, hvor
alvorlig sygdom forhindrer opfølgning ved individuel
samtale, og opfølgningen skal ske uden kontakt med den
sygemeldte (standby). Opfølgningen skal da i stedet
iværksættes ved hjælp af kontakt til fx
læge, sygehuslæge og andre kommunale forvaltninger for
at skaffe oplysninger i sagen om borgerens helbred og
behandlingsforløb. Opfølgningen med kontakt med den
sygemeldte sættes således på standby.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1-3.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Forlængelse af
beskæftigelseskravet
Med lovforslaget forlænges
beskæftigelseskravet for, hvornår en person er
berettiget til sygedagpenge fra kommunen fra 13 uger til 26 uger.
Justeringen skønnes samlet at berøre 4.400
forløb og medføre offentlige mindreudgifter på
35 mio. kr. i 2012 og på 70,1 mio. kr. fra 2013 og
fremefter.
Forslaget skønnes at medføre
mindreudbetaling af sygedagpenge på samlet 125,7 mio. kr.
Heraf skønnes kommunerne at spare 61 mio. kr., og staten
sparer 64,7 mio. kr.
For de ikke
arbejdsløshedsdagpengeberettigede personer, der ikke
opfylder det nye beskæftigelseskrav, vil en del kunne modtage
kontanthjælp. Der skønnes på den baggrund
merudgifter til kontanthjælp på 16,7 mio. kr. svarende
til merudgifter for kommunerne på 10,9 mio. kr. og 5,8 mio.
kr. for staten.
Forslaget træder i kraft den 2. juli 2012
for nye sygedagpengeforløb, hvorfor der først er fuld
effekt i 2013.
Tabel 2.1.a. Konsekvenser vedrørende sygedagpenge- og
kontanthjælpsudbetalingerne fordelt på kommune og stat
som følge af forslag om at forlænge
beskæftigelseskravet fra 13 til 26 uger
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | | | | |
- Sygedagpenge - Kontanthjælp | - | -30,5 5,5 | -61,0 10,9 | -61,0 10,9 |
Staten | | | | |
- Sygedagpenge - Kontanthjælp | - | -32,4 2,9 | -64,7 5,8 | -64,7 5,8 |
I alt | - | -54,5 | -109,0 | -109,0 |
For personer, der via deres ansættelse er
sikret ret til løn under sygdom, vil det være
arbejdsgiveren, der mister sygedagpengerefusionen. Det er
skønnet, at 75 pct. af de sygemeldte er beskæftigede
og modtager løn under sygdom af arbejdsgiveren.
Forslaget indebærer merudgifter for
kommunerne og regionerne som arbejdsgivere for de ansatte, der ikke
opfylder det nye beskæftigelseskrav, idet de ikke
længere er berettiget til refusion for disse personer. De
samlede offentlige mindreudgifter til sygedagpenge svarer derfor
kun til mindreudgifterne vedrørende private arbejdsgivere og
til ikke arbejdsløshedsdagpengeberettigede personer. De
private arbejdsgivere skønnes at miste sygedagpengerefusion
på 27,7 mio. kr. i 2012 og på 55,4 mio. kr. i 2013 og
frem.
Kommunernes, regionernes og statens andel af
merudgiften til sygedagpenge opgøres på baggrund af en
vægtet andel af beskæftigelsen og
sygefraværet.
De øgede arbejdsgiverudgifter
skønnes at udgøre 24,2 mio. kr. for kommunerne, 6,0
mio. kr. for regionerne og 8,7 mio. kr. for staten ved fuld
indfasning.
Tabel 2.1.b. Øgede arbejdsgiverudgifter fordelt på
kommune, region og stat som følge af forslag om at
forlænge beskæftigelseskravet fra 13 til 26 uger
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | - | 12,1 | 24,2 | 24,2 |
Regioner | - | 3,0 | 6,0 | 6,0 |
Staten | - | 4,4 | 8,7 | 8,7 |
I alt | - | 19,5 | 38,9 | 38,9 |
De samlede offentlige mindreudgifter
skønnes at være på 35 mio. kr. i 2012 og
på 70,1 mio. kr. fra 2013 og fremefter.
Tabel 2.1. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune,
region og stat som følge af forslag om at forlænge
beskæftigelseskravet fra 13 til 26 uger
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | - | -12,9 | -25,9 | -25,9 |
Regioner | - | 3,0 | 6,0 | 6,0 |
Staten | - | -25,1 | -50,2 | -50,2 |
I alt | - | -35,0 | -70,1 | -70,1 |
De økonomiske konsekvenser af forslaget
skal forhandles med kommunerne og regionerne.
Forslaget vurderes alene at have begrænsede
administrative konsekvenser for det offentlige.
3.2. Afskaffelse af ret til
sygedagpenge på søgnehelligdage
Med lovforslaget foreslås det, at der ikke
udbetales sygedagpenge på søgnehelligdage fra hverken
arbejdsgiveren eller kommunen. Forslaget skønnes samlet at
indebære offentlige mindreudgifter på 203,6 mio. kr.
årligt i et gennemsnitsår.
Lovforslaget skønnes at betyde
mindreudgifter til sygedagpenge på 365,7 mio. kr. ved fuld
indfasning. Heraf skønnes kommunerne at have mindreudgifter
på 201,1 mio. kr. og staten på 164,6 mio. kr.
Som følge af at der ikke ydes refusion af
udgifter til sygedagpenge på søgnehelligdage, vil
bidragene fra forsikringsordningerne for selvstændige og
forsikrede mindre arbejdsgivere falde. Samlet set forventes
bidragsindtægterne at falde med 11 mio. kr. ved fuld
indfasning. Statens besparelse reduceres dermed med 11 mio. kr. og
bliver på 153,6 mio. kr. ved fuld indfasning.
Forslaget træder i kraft den 2. juli 2012,
hvorfor der er regnet med 2 søgnehelligdage i 2012.
Tabel 2.2.a. Mindre sygedagpengeudgifter fordelt på kommune
og stat som følge af forslag om at ændre reglerne for
udbetaling af sygedagpenge på søgnehelligdage
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | - | -57,5 | -201,1 | -201,1 |
Staten | - | -43,9 | -153,6 | -153,6 |
I alt | - | -101,4 | -354,7 | -354,7 |
For de arbejdsgivere, der udbetaler løn
eller sygedagpenge til ansatte under sygdom, betyder forslaget
mindre i sygedagpengerefusion. Forslaget indebærer
merudgifter for kommunerne og regionerne som arbejdsgivere
vedrørende den mistede sygedagpengerefusion på
søgnehelligdage for de sygemeldte ansatte. Den samlede
offentlige mindreudgift ved forslaget svarer derfor til
mindreudgifterne vedrørende private arbejdsgivere og
sygemeldte personer, der modtager sygedagpenge. De private
arbejdsgivere skønnes at miste sygedagpengerefusion på
40,9 mio. kr. i 2012 og på 143,1 mio. kr. i 2013 og frem.
Kommunernes, regionernes og statens andel af
merudgiften til sygedagpenge opgøres på baggrund af en
vægtet andel af beskæftigelsen og
sygefraværet.
De øgede arbejdsgiverudgifter
skønnes at udgøre 94 mio. kr. for kommunerne, 23,4
mio. kr. for regionerne og 33,7 mio. kr. for staten ved fuld
indfasning.
Tabel 2.2.b. Øgede arbejdsgiverudgifter fordelt på
kommune, region og stat som følge af forslag om at
ændre reglerne for udbetaling af sygedagpenge på
søgnehelligdage
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | - | 26,8 | 94,0 | 94,0 |
Regioner | - | 6,7 | 23,4 | 23,4 |
Staten | - | 9,6 | 33,7 | 33,7 |
I alt | - | 43,1 | 151,1 | 151,1 |
De samlede offentlige mindreudgifter
skønnes at være i størrelsesordenen 58,3 mio.
kr. i 2012 og 203,6 mio. kr. fra 2013 og fremefter.
Tabel 2.2. Økonomiske konsekvenser fordelt på kommune,
region og stat som følge af forslag om at ændre
reglerne for udbetaling af sygedagpenge på
søgnehelligdage
|
Mio. kr. | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Kommuner | - | -30,7 | -107,1 | -107,1 |
Regioner | - | 6,7 | 23,4 | 23,4 |
Staten | - | -34,3 | -119,9 | -119,9 |
I alt | - | -58,3 | -203,6 | -203,6 |
De økonomiske konsekvenser af forslaget
skal forhandles med kommunerne og regionerne.
Forslaget vurderes alene at have begrænsede
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske
konsekvenser
Forslagene betyder, at arbejdsgiverne mister
refusion af sygedagpengene fra kommunen for medarbejdere, der er
sygemeldt på søgnehelligdage og for medarbejdere, der
ikke opfylder det nye beskæftigelseskrav på 26 uger.
Private arbejdsgivere skønnes at miste sygedagpengerefusion
for 143,1 mio. kr. vedrørende forslaget om
søgnehelligdage og 55,4 mio. kr. vedrørende det nye
beskæftigelseskrav.
4.2. Administrative
konsekvenser
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
har derfor ikke været forelagt Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet er af begrænset omfang.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske Statsforvaltninger,
Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig
Arbejdsgiverforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 79,4 mio. kr. 2013: 229,3 mio. kr. 2014: 229,3 mio. kr. | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 20,0 mio. kr. 2013: 59,2 mio. kr. 2014: 59,2 mio. kr. | | Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 88,0 mio. kr. 2013: 262,1 mio. kr. 2014: 262,1 mio. kr. | Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 44,4 mio. kr. 2013: 129,1 mio. kr. 2014: 129,1 mio. kr. | | Regioner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Regioner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 9,7 mio. kr. 2013: 29,4 mio. kr. 2014: 29,4 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget vurderes alene at have
begrænsede administrative konsekvenser | | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | | Mistet sygedagpengerefusion for private
arbejdsgivere 2011: 0 mio. kr. 2012: 68,6 mio. kr. 2013: 198,5 mio. kr. 2014: 198,5 mio. kr. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter sygedagpengelovens § 13,
stk. 4, skal der ved opfølgningen i en sygedagpengesag
altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand. Det foreslås at tydeliggøre dette
generelle hensyn ved at flytte bestemmelsen herom frem fra
§ 13, stk. 4 til § 13, stk. 1.
Til nr. 2 og 3
Efter sygedagpengelovens § 13,
stk. 4, skal der ved alle opfølgninger i
sygedagpengesager som udgangspunkt holdes individuelle samtaler. I
visse situationer kan opfølgningen ske telefonisk. Når
sygdommen forhindrer samtale, kan opfølgningen endvidere ske
på anden måde, herunder uden kontakt med den
sygemeldte.
Med forslagene om ændret formulering af
stk. 4 og indsættelse af stk. 5 og 6
præciseres det, at opfølgningen i de tilfælde,
hvor den i dag kan ske telefonisk, fremover kan ske telefonisk, ved
brev eller digitalt, fx ved en e-mail. Desuden præciseres
det, at hvis sygdommen forhindrer en individuel samtale, kan
opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved brev.
Endelig foreslås der en redaktionel præcisering af
formen for opfølgningen i de tilfælde, hvor sygdommen
forhindrer opfølgning ved individuel samtale, og
opfølgningen skal ske uden kontakt med den sygemeldte
(standby).
Hvis alvorlig sygdom forhindrer enhver form for
kontakt med den sygemeldte, skal opfølgningen foregå
uden kontakt med den sygemeldte, jf. sygedagpengelovens § 13,
stk. 4, 4. pkt. Opfølgningen iværksættes i
stedet ved hjælp af kontakt til fx læge,
sygehuslæge, andre kommunale forvaltninger, med henblik
på at tilvejebringe oplysninger i sagen om borgerens helbred
og behandlingsforløb. Men opfølgningen med kontakt
med den sygemeldte sættes på standby.
Standby anvendes i situationer med alvorlig
sygdom som fx kræftsygdom, hvor den sygemeldte er indlagt, i
gang med et omfattende behandlingsforløb, eller netop har
gennemgået en stor operation, og hvor kontakt med den
sygemeldte ikke er hensigtsmæssig eller mulig. Det er
sygemeldtes samlede situation, der skal lægges til grund ved
vurderingen af, om opfølgningen skal sættes på
standby. Sygemeldtes psykiske tilstand skal således
også indgå i vurderingen, og der skal i vurderingen
være særlig opmærksomhed på den psykiske
tilstand i forbindelse med livstruende sygdomme.
Det beror altid på en konkret vurdering i
den enkelte sag, hvordan opfølgningen
tilrettelægges.
I sager hvor jobcentret er i tvivl om, hvorvidt
opfølgningen med personligt fremmøde er muligt og
hensigtsmæssigt, eksempelvis i forbindelse med alvorlig
kræftsygdom eller anden alvorlig sygdom, skal jobcentret
kontakte den syges egen læge eller sygehusets læge,
før der evt. indkaldes til opfølgningssamtale.
Jobcenteret vurderer på baggrund af lægens input, om
opfølgningen sættes på standby, fordi sygdommen
forhindrer opfølgningen ved kontakt med den sygemeldte. Der
skal være tungtvejende grunde til, at jobcentret ikke
beslutter at sætte opfølgningen på standby,
når der foreligger oplysninger om, at kontakt til sygemeldte
ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af
sygemeldtes helbredssituation.
Når en sag er sat på standby,
foretager jobcentret opfølgningen uden kontakt med
sygemeldte. Ved hver opfølgning skal jobcentret kontakte
sygemeldtes egen læge eller sygehuslægen for at
indhente informationer om udviklingen og på den baggrund
vurdere, om sagen fortsat skal være på standby.
Sager, hvor opfølgningen er sat på
standby, vil altid blive visiteret til kategori 3. Anden
opfølgning er således senest inden 3 måneder
regnet fra 1. fraværsdag, jf. sygedagpengelovens § 13,
stk. 2. Efterfølgende opfølgninger er herefter senest
hver 3. måned. Kommunen skal ved hver opfølgning tage
stilling til, om opfølgningen fortsat skal ske uden kontakt
til den sygemeldte, eller om opfølgningen kan
tilrettelægges med kontakt.
I sager, hvor opfølgningen er sat på
standby, kan kommunen efter en konkret vurdering beslutte fx ved
brev at oplyse den sygemeldte om, hvem den pågældende
har som kontaktperson i kommunen, og at sygemeldte selv har
mulighed for at henvende sig for at få vejledning og
hjælp, så længe sagen er sat på
standby.
Til nr. 4 og 5
I sygedagpengelovens § 24, stk. 2, er
der fastsat regler om, hvilke dage der ikke medregnes ved
opgørelsen af sygedagpengeperioden i forbindelse med
varighedsbegrænsningen.
Der er med de foreslåede ændringer
tale om konsekvensændringer som følge af forslaget i
§ 1, nr. 10 om, at der ikke udbetales sygedagpenge
på søgnehelligdage. Med hensyn til en nærmere
beskrivelse af en søgnehelligdag henvises til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 10.
Det foreslås med forslaget i § 1,
nr. 4, at der i sygedagpengelovens § 24 indsættes
som nyt stk. 3, at der i opgørelse af
sygedagpengeperioden på 52 uger efter sygedagpengelovens
§ 24, stk. 1, ikke skal medregnes
søgnehelligdage.
Med forslaget i § 1, nr. 5 om
ændring af sygedagpengelovens § 25, stk. 2,
foreslås det, at søgnehelligdage heller ikke skal
medregnes ved opgørelse af den særlige
sygedagpengeperiode på 26 uger, der gælder for personer
omfattet af sygedagpengelovens § 25, stk. 1.
Med forslagene sikres, at der ved
opgørelsen af sygedagpengeperioden i forbindelse med
varighedsbegrænsningen ikke medregnes dage, hvor den
sygemeldte ikke har været berettiget til sygedagpenge
på søgnehelligdage.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 6 og 7
I sygedagpengelovens § 32, stk. 1,
nr. 1, er det fastsat, at en lønmodtager har ret til
sygedagpenge, hvis den pågældende har været
tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før
sygdommens indtræden og i denne periode har været
beskæftiget i mindst 120 timer.
Efter forslaget skal dette
beskæftigelseskrav udvides, således at det fremover
bliver et krav, at lønmodtageren skal have været
tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 26 uger før
sygdommens indtræden og i denne periode har været
beskæftiget i mindst 240 timer.
Som konsekvens heraf foreslås en
ændring i sygedagpengelovens § 32, stk. 2,
således at der henvises til en 26-ugers-periode i stedet for
den nuværende 13-ugers-periode.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 8 og 9
Der er i sygedagpengelovens
§§ 50-52 fastsat regler om sygedagpengenes
størrelse til lønmodtagere, selvstændige
erhvervsdrivende og ledige medlemmer af en
arbejdsløshedskasse.
Med de foreslåede ændringer i lovens
§ 50, stk. 3, § 51, stk. 1, og
§ 52, stk. 2, er der tale om
konsekvensændringer som følge af forslaget om ikke at
udbetale sygedagpenge på søgnehelligdage, jf.
lovforslagets § 1, nr. 10.
Med forslaget sikres det, at det tydeligt
fremgår af de 3 ovennævnte bestemmelser i
sygedagpengeloven, at der ved udbetaling af sygedagpenge til
lønmodtagere, selvstændige erhvervsdrivende og ledige
medlemmer af en arbejdsløshedskasse ikke udbetales
sygedagpenge på søgnehelligdage.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 10
Der stilles forslag om, at der som § 53
a indsættes en ny bestemmelse i sygedagpengeloven om, at en
person ikke har ret til sygedagpenge på
søgnehelligdage.
Søgnehelligdage er helligdage, der ikke
falder på en søndag. Det er Skærtorsdag,
Langfredag, 2. påskedag, Store Bededag, Kristi
Himmelfartsdag, 2. pinsedag. Endvidere er 1. og 2. juledag samt
Nytårsdag også søgnehelligdage, forudsat de ikke
falder på en søndag. Der kan således være
mellem 6-9 søgnehelligdage i løbet af et
kalenderår.
Den 1. maj, grundlovsdag, juleaftensdag samt
nytårsaftensdag er ikke officielle helligdage i
Danmark, og disse dage er derfor ikke søgnehelligdage.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 2. juli 2012. Dog foreslås det, at lovens § 1,
nr. 1-3, om ændring af sygedagpengelovens § 13,
stk. 1 og 4, vedrørende fleksibiliteten i reglerne om
samtaler som led i kommunernes sygedagpengeopfølgning,
træder i kraft den 3. januar 2011.
Til § 3
De foreslåede ændringer i § 1,
nr. 6-7, om forlængelse af beskæftigelseskravet fra 13
uger til 26 uger, træder i kraft den 2. juli 2012.
Forlængelsen af beskæftigelseskravet skal imidlertid
ikke have virkning for personer, der allerede ved lovens
ikrafttræden er berettiget til sygedagpenge. Det
foreslås derfor i stk. 1, at
forlængelsen af beskæftigelseskravet ikke finder
anvendelse på sygedagpengesager, hvor den sygemeldtes 1.
fraværsdag ligger før den 2. juli 2012. Disse sager
skal behandles efter de hidtil gældende regler.
Forslaget i § l, nr. 4-5 og 8-10 om
afskaffelse af ret til sygedagpenge på søgnehelligdage
træder i kraft den 2. juli 2012. Søgnehelligdage med
udbetaling af sygedagpenge indgår efter de gældende
regler ved opgørelse af sygedagpengeperioden i forhold til
dagpengenes varighed på som udgangspunkt 52 uger. Det
foreslås derfor i stk. 2, at der
i forhold til varighedsbegrænsningen kun skal medregnes
søgnehelligdage, der ligger før lovens
ikrafttræden den 2. juli 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som
bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 1545 af 20. december
2006, § 1 i lov nr. 480 af 12. juni 2009 og senest ved §
2 i lov nr. 701 af 25. juni 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | § 13. Kommunen fastlægger ved
visitationen efter § 12 proceduren for
opfølgningsforløbet, herunder hyppighed af den
løbende opfølgning. Stk. 2. I sager,
der er omfattet af § 12, nr. 1 og 3, skal der
første gang senest følges op inden udgangen af den 8.
uge regnet fra første fraværsdag. Der skal anden gang
senest følges op inden 3 måneder regnet fra
første fraværsdag. Herefter skal der følges op
senest hver 3. måned. Stk. 3. I sager,
der er omfattet af § 12, nr. 2, skal der første
gang senest følges op inden udgangen af den 8. uge regnet
fra første fraværsdag. Herefter skal der følges
op mindst hver 4. uge. | | 1. I § 13, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.: »Ved opfølgningen skal der
altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand.« | | | | Stk. 4. Ved alle
opfølgninger holdes der individuelle samtaler.
Opfølgningssamtalen kan ske telefonisk, hvis sygemeldtes
helbredssituation skønnes uproblematisk og tilbagevenden
på fuld tid sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt,
hvor samtalen skal finde sted. Opfølgningssamtalen kan ske
telefonisk, når sygdommen forhindrer individuel samtale,
når den sygemeldte er i tilbud, eller når den
sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig og har genoptaget arbejdet
delvis. Når sygdommen forhindrer en samtale, kan
opfølgningen ske ved brev, digitalt eller på anden
måde uden kontakt til den sygemeldte. Ved opfølgningen
skal der altid tages nødvendigt hensyn til den syges
helbredstilstand. Stk. 5. - -
- | | 2.§ 13, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Ved alle opfølgninger holdes en individuel samtale, jf. dog
stk. 5 og 6. Opfølgningen kan dog ske telefonisk,
digitalt eller ved brev, hvis 1) den sygemeldtes helbredssituation
skønnes uproblematisk, og tilbagevenden på fuld tid
sker inden for 14 dage regnet fra det tidspunkt, hvor samtalen skal
finde sted, 2) den sygemeldte er i tilbud eller 3) den sygemeldte er delvis uarbejdsdygtig
og har genoptaget arbejdet delvist.« 3. I § 13 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5.
Hvis sygdommen forhindrer en individuel samtale, jf. stk. 4,
kan opfølgningen ske telefonisk, digitalt eller ved
brev. Stk. 6. Hvis
alvorlig sygdom forhindrer enhver form for kontakt til den
sygemeldte, foregår opfølgningen uden kontakt til den
sygemeldte (standby).« Stk. 5 bliver herefter stk. 7. | | | | § 24. Udbetalingen af sygedagpenge
ophører efter udløbet af en kalendermåned,
når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 52 uger i
de 18 forudgående kalendermåneder, jf. dog
§ 25. Stk. 2. Ved
beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes
ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller
løn 1) fra arbejdsgiveren i de første 21
kalenderdage af fraværsperioden ved sygdom, 2) fra kommunen i de første 21
kalenderdage af fraværsperioden for lønmodtagere og i
de første 2 uger af fraværsperioden for
selvstændige erhvervsdrivende eller 3) i anledning af graviditet, barsel eller
adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven). | | 4. I § 24 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes
endvidere ikke søgnehelligdage.« | | | | § 25. Udbetalingen af sygedagpenge
ophører efter udløbet af en kalendermåned,
når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte
sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 26 uger i
de 12 forudgående kalendermåneder til personer,
der 1) modtager førtidspension bortset
fra invaliditetsydelse, 2) opfylder de helbredsmæssige
betingelser for at kunne få førtidspension bortset fra
invaliditetsydelse eller 3) har nået folkepensionsalderen, jf.
§ 1 a i lov om social pension. Stk. 2. Ved
beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 finder
§ 24, stk. 2, tilsvarende anvendelse. Stk. 3. - -
- | | 5. I § 25, stk. 2, ændres
»§ 24, stk. 2« til:
»§ 24, stk. 2 og 3«. | | | | § 32. En lønmodtager har ret
til sygedagpenge fra kommunen, når den
pågældende 1) har været tilknyttet
arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens
indtræden og i denne periode har været
beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til
sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og
beskæftigelsesforhold, 2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var
indtrådt, ville have været berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i
stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., 3) inden for den seneste måned har
afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18
måneders varighed, 4) er elev i lønnet praktik i en
uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov,
eller 5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. | | 6. I § 32, stk. 1, nr. 1,
ændres »13 uger« til: »26 uger«, og
»120 timer« ændres til: »240
timer«. | | | | Stk. 2. I
opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1,
indgår perioder, hvor lønmodtageren har 1) arbejdet som lønmodtager, 2) arbejdet som selvstændig
erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som
lønmodtager og med virksomheden har opfyldt
beskæftigelseskravet efter § 42, 3) modtaget sygedagpenge eller dagpenge
efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, 4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge
eller en ydelse, der træder i stedet herfor, 5) afholdt ferie med løn eller
feriegodtgørelse, 6) modtaget godtgørelse i en
opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller 7) været omfattet af en
arbejdskonflikt. Stk. 3. - -
- | | 7. I § 32, stk. 2, ændres
»13-ugers-perioden« til:
»26-ugers-perioden«. | | | | § 50. - - - Stk. 3. Medmindre
andet er oplyst, udbetales sygedagpenge til lønmodtagere
efter en 5-dages-uge med lige store andele pr. dag. Stk. 4. - -
- | | 8. I § 50, stk. 3 og § 52, stk. 2, ændres
»pr. dag« til: »pr. dag, jf. dog § 53
a«. | | | | § 52. - - - Stk. 2. Til
selvstændige erhvervsdrivende udbetales sygedagpenge efter en
5-dages-uge fra mandag til fredag med lige store andele pr.
dag. | | | | | | § 51. Sygedagpenge til et ledigt
medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse udgør
samme beløb, som personen kunne have modtaget i
arbejdsløshedsdagpenge, hvis den pågældende ikke
havde været syg. Til personer, der ved deltagelse i
aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
modtager ydelser, som træder i stedet for
arbejdsløshedsdagpenge, udgør sygedagpengene et
beløb svarende til den aktuelle indtjening, dog maksimalt
det højeste sygedagpengebeløb. | | 9. I § 51, 1. pkt., ændres
»været syg« til: »været syg, jf. dog
§ 53 a«. | | | | | | 10. Efter
§ 53 indsættes i kapitel
18: Ȥ 53
a. En person har ikke ret til sygedagpenge på
søgnehelligdage.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 2. juli 2012, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 13,
stk. 1 og stk. 4-6, i lov om sygedagpenge, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1-3, træder i kraft den 3. januar
2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. §
32, stk. 1, nr. 1, og § 32, stk. 2, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 6-7, finder ikke anvendelse
på sygdomstilfælde, hvor 1. fraværsdag ligger
før den 2. juli 2012. Disse sygdomstilfælde behandles
efter de hidtil gældende regler. Stk. 2. Uanset
§ 24, stk. 3, i lov om sygedagpenge medregnes
søgnehelligdage, der ligger før den 2. juli 2012, ved
opgørelsen af sygedagpengeperioden efter § 24, stk. 1,
eller § 25, stk. 1, i lov om sygedagpenge. |
|