Fremsat den 17. november 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
børnefamilieydelse og lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Optjeningsprincip for
børnefamilieydelse og børnetilskud, forbedret kontrol
og udvidet modregningsadgang ved udbetaling af
børnefamilieydelse)
§ 1
I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 318 af 30. april 2008,
§ 102 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 2
i lov nr. 1411 af 27. december 2008, § 2 i lov nr. 537 af
26. maj 2010, § 1 i lov nr. 624 af 11. juni 2010 og
§ 3 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes efter nr.
5 som nye numre:
»6) at
kommunalbestyrelsen ikke for den pågældende måned
har givet meddelelse til told- og skatteforvaltningen om, at en
afgørelse om manglende efterlevelse af pligten til
uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet for
15-17-årige, jf. § 2 a, stk. 3, i lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., skal have den virkning, at ungeydelsen
skal standses, og
7) at mindst en af
de personer, der har forsørgelsespligten over for barnet,
har haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2
år inden for de seneste 10 år forud for den periode,
udbetalingen vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er
opfyldt, udbetales en forholdsmæssig andel af ydelsen efter
3. pkt., hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter 6 måneders bopæl eller beskæftigelse i
Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af
ydelsen, efter 12 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 50 pct. af ydelsen, og efter 18 måneders
bopæl eller beskæftigelse i Danmark inden for de
seneste 10 år udbetales 75 pct. af ydelsen.«
2.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 6
a. Kommunerne kan indhente nødvendige
indkomstoplysninger i indkomstregistret, jf. lov om et
indkomstregister § 7, til brug for administration af
børne- og ungeydelsen.«
3. I
§ 11, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »offentlige krav«: »,
bortset fra eventuel skyldig børne- og ungeydelse, jf.
§ 7.«
4. I
§ 13 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
udbetaling samt dokumentation og beregning af perioden med
bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
§ 2, nr. 7.«
§ 2
I lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
439 af 14. maj 2009, som ændret ved § 25 i lov nr.
521 af 12. juni 2009, § 13 i lov nr. 429 af 28. april
2010 og § 3 i lov nr. 537 af 26. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 11, § 9,
§ 10 c, stk. 8, § 11, stk. 2,
§ 22 a, stk. 2, § 24 a, § 24 b,
stk. 2 og § 26,
stk. 2, ændres:
»Velfærdsministeren« til:
»Beskæftigelsesministeren«, og i § 26, stk. 1, ændres:
»velfærdsministeren« til:
»beskæftigelsesministeren«.
2.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Herudover er det en betingelse for ret til ydelser efter
denne lov, at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligt over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i mindst 2 år i Danmark inden for
de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører.
Stk. 2. Hvis kravet
i stk. 1, ikke er opfyldt, udbetales følgende
forholdsmæssige andel af ydelsen, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt:
1) Efter 6
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen.
2) Efter 12
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af ydelsen.
3) Efter 18
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 75 pct. af ydelsen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for udbetaling samt dokumentation og beregning af perioder
med bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
stk. 1 og 2.«
3. I
§ 10 a, stk. 2,
indsættes efter: »§ 5, stk. 1«:
», § 5 a«.
4. I
§ 22 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommunerne kan indhente nødvendige indkomstoplysninger i
indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister § 7,
til brug for administrationen af denne lov.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
§ 3
I lov nr. 624 af 11. juni 2010 om ændring
af lov om en børnefamilieydelse og forskellige andre love
(Ungeydelse for 15-17-årige, mulighed for at standse
ungeydelsen m.v.) foretages følgende ændringer:
1. § 1, nr. 7, affattes
således:
»7. I § 2, nr. 5, ændres
»§ 57 a, stk. 6.« til:
»§ 57 a, stk. 6,«.«
2. § 1, nr. 8, ophæves.
Ikrafttræden og
overgangsregler
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 4, og § 2, nr. 2 og 3, har
virkning fra den 1. januar 2012. § 1, nr. 1, og
§ 2, nr. 2 og 3, finder dog ikke anvendelse på en
allerede erhvervet ret til henholdsvis børne- og ungeydelse
og børnetilskud, der eksisterer den 1. januar 2012, så
længe retten bevares uden afbrydelse. Skatteministeren kan i
samråd med beskæftigelsesministeren fastsætte
nærmere regler for dokumentation af bopæl og
beskæftigelse vedrørende udbetalinger af børne-
og ungeydelse samt børnetilskud, som udbetales den 1. januar
2012 eller senere.
Stk. 3.
§ 1, nr. 2 og 3, og § 2, nr. 1 og 4, har
virkning fra den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har den 8.
november indgået aftale om finansloven for 2011.
Følgende elementer fra finanslovsaftalen
for 2011 indgår i dette lovforslag:
»Optjening af ret til
børnefamilieydelse og børnetilskud via
bopæl
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er enige om at modtagere af
børnefamilieydelse og børnetilskud skal have en reel
tilknytning til det danske samfund for at kunne opnå den
fulde ydelse.
Forligspartierne er derfor enige om at
indføre et optjeningsprincip for børnefamilieydelse
og børnetilskud, således at ydelsesmodtageren skal
have haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i to
år inden for de seneste 10 år for at få fuld
ydelse.
Ændringen betyder, at der vil være
optjent ret til 25 pct. af den fulde ydelse efter et halvt
års bopæl eller beskæftigelse i Danmark og 50
pct. efter et år osv. Efter to års bopæl eller
arbejde i Danmark vil der således være optjent ret til
fuld ydelse.
Indførelsen af optjeningsprincippet vil
træde i kraft hurtigst muligt.«
»Bedre kontrol med
udbetaling af børnefamilieydelse mv. til
udlændinge
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er enige om at styrke kommunernes kontrol med
udbetalinger af børnefamilieydelse og børnetilskud
til udlændinge gennem et forbedret datagrundlag til de
kommunale sagsbehandlere og udvidet modregningsadgang i skyldig
børnefamilieydelse.
Kommunerne skal have et klart lovgrundlag til at
indhente indkomstoplysninger i Skatteministeriets indkomstregistre.
Herudover skal eIndkomstregistret udbygges med en advis-ordning,
så det vil være muligt for den kommunale sagsbehandler
at abonnere på en kendt personkreds og automatisk få
besked, når der er ændringer i indkomst- eller
ansættelsesforhold. Endvidere udvides adgangen til at
modregne restancer i børnefamilieydelsen til også at
omfatte eksisterende skyldig børnefamilieydelse.
Initiativerne vurderes at reducere uberettigede
udbetalinger af børnefamilieydelse og børnetilskud
med ca. 5 mio. kr.«
2. Lovforslaget formål og
baggrund
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne lægger vægt på, at modtagere
af børnefamilieydelse og børnetilskud skal have en
reel tilknytning til Danmark for at opnå fuld ydelse.
Samtidigt er der enighed om at styrke kommunernes kontrol med
udbetalinger af børnefamilieydelse og børnetilskud
til udlændinge.
Lovforslagets formål er at udmønte
aftalerne.
3. Gældende ret
3.1.
Børnefamilieydelse
Fra og med 2011 ændrer
børnefamilieydelsen betegnelse til børne- og
ungeydelsen.
Børnefamilieydelsen er differentieret
efter fire aldersgrupper og udgør i 2011 følgende
beløb:
| | - | Babyydelse til 0-2-årige: | | 16.992 kr./år (4.248
kr./kvartal) | - | Småbørnsydelse til
3-6-årige: | | 13.452 kr./år (3.363
kr./kvartal) | - | Børneydelse til
7-14-årige: | | 10.584 kr./år (2.646
kr./kvartal) | - | Ungeydelse til 15-17-årige: | | 10.584 kr./år (882
kr./måned) | | |
|
For børn fra 0-14 år udbetales
børneydelsen kvartalsvis, mens ungeydelsen til de
15-17-årige udbetales månedsvis.
Baby-, småbørns- og
børneydelsen udbetales som hovedregel til moderen og gives
første gang for det hele kvartal efter det kvartal, hvori
barnet er født, og sidste gang indtil det fyldte 15.
år.
Som en betingelse for at få udbetalt den
månedsbaserede ungeydelse er de 15-17-årige forpligtet
til at følge en uddannelsesplan. Ungeydelsen udbetales som
udgangspunkt til barnets mor, men kan i visse tilfælde
udbetales til bl.a. faderen eller barnet selv.
Der er fra 2011 lagt et loft over det samlede
ydelsesbeløb, som en modtager årligt kan modtage.
Loftet udgør 35.000 kr. For at sikre en gradvis tilpasning
til den lavere samlede ydelse for familier er der indført
overgangregler i perioden 2011-2019.
Børne- og ungeydelsen er omfattet af
EF-forordning 883/04 om social sikring. Det indebærer, at
EU-borgere i dag er berettigede til at modtage fuld
børnefamilieydelse, når de er omfattet af dansk
arbejdsmarkedsmarkedslovgivning, dvs. når de er fysiske
arbejdstagere i Danmark. Dette gælder også selv om
barnet ikke faktisk opholder sig her i landet.
En EU-borger er som udgangspunkt berettiget til
at modtage børnefamilieydelse fra første arbejdsdag i
landet. Efter praksis stilles dog krav om, at en lønmodtager
skal være beskæftiget i minimum 9 timer om ugen. For
selvstændigt erhvervsdrivende gælder et tilsvarende
krav om en ugentlig beskæftigelse på minimum 18,5
time.
Det er normalt, at der forekommer en
ansøgningsprocedure af en vis længde, idet der bl.a.
skal udveksles oplysninger med myndighederne i det andet EU-land.
Ydelsen udbetales med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet, hvor
betingelserne var opfyldt, dvs. fra den dag, hvor EU-borgeren havde
sin første arbejdsdag.
Udbetalingen af ydelsen ophører den dag,
EU-borgeren ikke længere arbejder i Danmark, eller senest
når barnet fylder 18 år.
Hvis EU-borgeren, som er arbejdstager i Danmark,
har en beskæftiget ægtefælle i sit hjemland inden
for EU/EØS-området, skal Danmark alene udbetale
forskellen mellem det beløb, ægtefællen har krav
på fra sit hjemland, og den danske ydelse.
For udlændinge, der kommer fra et
tredjeland uden for EU/EØS-området, gælder, at
de skal have forældremyndigheden over barnet, være
fuldt skattepligtige til Danmark, og at barnet rent faktisk skal
opholde sig her i landet.
3.2. Børnetilskud
Børnetilskudslovens ydelser er faste
sociale ydelser, der i særlige tilfælde kan ydes til
børn under 18 år. Ydelserne udbetales ved siden af
børnefamilieydelsen.
Der findes tre slags generelle
børnetilskud:
- Ordinært
børnetilskud, som ydes til børn af enlige
forsørgere og til forældre, der begge modtager
folkepension eller førtidspension. Satsen for det
ordinære børnetilskud er i 2010 på 1.217 kr. pr.
kvartal for hvert barn under 18 år.
- Ekstra
børnetilskud, der sammen med det ordinære
børnetilskud ydes til enlige forsørgere, der har
barnet hos sig. Der ydes kun ét ekstra børnetilskud,
uanset antallet af børn. Satsen for ekstra
børnetilskud er i 2010 på 1.239 kr. pr. kvartal,
uanset antallet af børn.
- Særligt
børnetilskud, som bl.a. ydes til børn, hvor den ene
eller begge forældre er døde, eller når
faderskabet ikke er fastslået, og hvis en eller begge
forældre modtager folkepension eller førtidspension.
Det særlige børnetilskud er i 2010 på 3.108 kr.
pr. kvartal pr. barn plus et tillæg på 402 kr. pr.
kvartal.
Hertil kommer en række specielle ydelser
til særlige grupper, flerbørnstilskud,
adoptionstilskud og et særligt børnetilskud til
uddannelsessøgende forældre.
Børnetilskud tilkommer barnet eller
børnene og udbetales første gang for det kvartal, der
følger efter det kvartal, i hvilket retten til tilskuddet er
erhvervet. Børnetilskud udbetales som hovedregel til
moderen.
Retten til f.eks. ordinært
børnetilskud (til enlige forsørgere) er efter
gældende regler betinget af, at barnet eller mindst en af
forældrene har haft fast bopæl i Danmark i mindst 1
år. For særligt børnetilskud kræves
bopæl mindst i 3 år. Disse betingelser fraviges i
henhold til EU-retten. EU-borgere, som tager bopæl i Danmark,
er straks fra tilflytningen ligestillet med danske statsborgere med
hensyn til retten til børnetilskud.
I øvrigt henvises til bemærkningerne
ovenfor om børnefamilieydelse.
4. Lovforslagets enkelte
elementer
4.1. Optjeningsprincippet
Det foreslås, at der indføres et
optjeningsprincip for at sikre, at modtagere af
børnefamilieydelse og børnetilskud skal have en reel
tilknytning til det danske samfund for at kunne opnå den
fulde ydelse.
Optjeningsprincippet indebærer, at man som
minimum skal have haft bopæl eller beskæftigelse i
Danmark i 2 år inden for de seneste 10 år forud for den
periode, som udbetalingen vedrører, for at modtage fuld
børnefamilieydelse eller børnetilskud.
Det foreslås, at der vil være optjent
ret til 25 pct. af den fulde ydelse efter et halvt års
bopæl eller beskæftigelse i Danmark, 50 pct. efter et
år og 75 pct. efter halvandet års bopæl eller
beskæftigelse. Efter to års bopæl eller
beskæftigelse i Danmark vil der således være
optjent ret til fuld ydelse.
Som følge af EF-forordning 883/04 om
koordinering af de sociale sikringsordninger ligestilles
lønnet beskæftigelse og udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed med bopæl i Danmark.
Personer med hjemsted i et hvilket som helst EU/EØS-land
optjener derfor ret til dansk børnefamilieydelse og
børnetilskud, når de har bopæl eller tager
arbejde her i landet. Optjeningsprincippet gælder alle,
herunder danske og EU/EØS-borgere.
Eksempel 1: En
familiefar til et barn på 1 år, som er
EU/EØS-borger, tager arbejde i Danmark og vil være
berettiget til 4.248 kr./kvartal i fuld børnefamilieydelse,
forudsat han opfylder 2-årskravet.
Nedenstående skema illustrerer, hvad han
vil være berettiget til ud fra en arbejdsperiode på 2
år inden for de seneste 10 år fra første
arbejdsdag i Danmark.
| | | | Periode med bopæl
eller beskæftigelse | Berettiget ydelse i
pct. | Berettiget ydelse
i kr. pr.
kvartal | Ydelsesmodtager | 0-5 måneder | 0 | 0 | | 6 -11 måneder | 25 pct. | 1.062 kr. | Faderen, fordi han | 12-17 måneder | 50 pct. | 2.124 kr. | er arbejdstageren | 18-23 måneder | 75 pct. | 3.186 kr. | | 24 måneder | 100 pct. | 4.248 kr. | | | | | |
|
Som loven er indrettet i dag, udbetales ydelsen
som hovedregel til barnets mor. Dette vil fortsat være
udgangspunktet. Udbetalingen sker dog til faderen, hvis han er den
første berettigede modtager i familien.
Eksempel 2: Den samme
far fra eksempel 1 er ydelsesmodtager, fordi han tager arbejde i
Danmark. Flytter han senere hertil med sin hustru og barn, vil
ydelsen derimod blive udbetalt til barnets mor.
Beløbsmæssigt vil familien dog stadig få
udbetalt børnefamilieydelse på baggrund af faderens
optjeningsperiode.
Optjente rettigheder til at modtage
børnefamilieydelse fra Danmark er personlige og kan derfor
ikke overdrages mellem personer. Når begge forældre
opholder sig i Danmark, er det dog tilstrækkeligt til at
opnå fuld børnefamilieydelse, at den ene af
forældrene har haft bopæl eller beskæftigelse i
Danmark af mindst 2 års varighed inden for de seneste 10
år.
| | | | | | Opholds-/ arbejdstid | Far | Mor | Berettiget ydelse i
pct. | Berettiget ydelse i kr.
pr. kvartal | Ydelses- modtager | 0-5 måneder | Arbejder i Danmark, men bor i andet
EU-land. | | 0 pct. | 0 kr. | Faderen er ydelsesmodtager men ikke
ydelsesberettiget pga. det kortvarige ophold. | 6-11 måneder | Arbejder i Danmark, men bor i andet
EU-land. | | 25 pct. | 1.062 kr. | Faderen er ydelsesberettiget. | 12-17 måneder | Arbejder i Danmark, men bor i andet
EU-land. | | 50 pct. | 2.124 kr. | Faderen er ydelsesberettiget. | 18-23 måneder | Arbejder i Danmark, men bor i andet
EU-land. | | 75 pct. | 3.186 kr. | Faderen er ydelsesberettiget. | 24 måneder | Arbejder i Danmark. Hele familien til
Danmark. | Flytter til Danmark sammen med den
øvrige familie. | 100 pct. | 4.248 kr. | Faderen er ydelsesberettiget og moderen er
ydelsesmodtager. | | | | | | |
|
Skatteministeren er i dag bemyndiget til dels at
fastsætte nærmere regler om lovens administration og
dels til at fastsætte regler, hvorved der i overensstemmelse
med internationale regler gøres undtagelser fra
bestemmelserne i loven. Sådanne undtagelser skal bl.a. sikre,
at Danmark opfylder sine internationale forpligtelser, og at ingen
modtager en fuld børnefamilieydelse fra Danmark og samtidig
en tilsvarende ydelse fra et andet land.
Denne bemyndigelse er udnyttet i
bekendtgørelse nr. 1026 af 24. oktober 2005 om udbetaling af
børnefamilieydelse til personer, der ikke er fuldt
skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, m.v. og de
kommunale revisorers revision af børnefamilieydelsen.
Af samme hensyn foreslås det at give
skatteministeren en yderligere bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler for opgørelse af perioden med
bopæl eller beskæftigelse i Danmark. Det vil
gøre det muligt for skatteministeren at fastsætte
regler, der i videst muligt omfang sikrer en automatisk
systemmæssig beregning af den børnefamilieydelse, som
en ydelsesmodtager er berettiget til, herunder i henhold til
EF-forordning 883/04. Det er i den forbindelse forudsat, at
reglerne for beskæftigelsesperioden fastsættes med
udgangspunkt i den gældende praksis om, at man som
fuldtidsbeskæftiget lønmodtager skal være
beskæftiget i minimum 9 timer om ugen, og som
selvstændigt erhvervsdrivende minimum18,5 time om ugen.
Bemyndigelsesbestemmelsen sikrer en fleksibel
regulering af beregningen af optjeningsperioden.
Tilsvarende foreslås det, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for opgørelse af perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Danmark i forhold til udbetaling af
børnetilskud.
Med forslaget ændres der ikke på
udbetalings- og administrationsreglerne i øvrigt.
4.2. Adgang til
eIndkomstregistret
Det foreslås, at kommunerne gives et klart
lovgrundlag til at indhente indkomstoplysninger i indkomstregistret
med henblik på at give de kommunale sagsbehandlere et bedre
datagrundlag. I dag fremgår det ikke direkte af
børnefamilieydelsesloven eller lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
4.3. Advis-ordning
Det foreslås at udbygge eIndkomstregistret
med en advis-ordning, så det vil være muligt for den
kommunale sagsbehandler at abonnere på en kendt personkreds
og automatisk få besked, når der er ændringer i
indkomst- eller ansættelsesforhold. I henhold til lov om et
indkomstregister § 7, stk. 1, kan kommunale og
statslige myndigheder få terminaladgang til
indkomstregistret, i det omfang de pågældende i henhold
til anden lovgivning kan få sådan adgang.
En advis-ordning vil desuden have relevans for de
dele af den offentlige administration, som har ydelser eller andre
forhold, som er indkomstafhængige eller er betinget af
ansættelsesforhold. Det kan foruden
børnefamilieydelsen og børnetilskud f.eks. være
boligsikring og økonomisk fripladsordning.
Adgangen til advis-ordningen har ingen
særskilt hjemmel i loven, idet den kreds af brugere, som kan
anvende advis-ordningen, svarer til de brugere, der allerede i dag
har adgang til at anvende oplysninger fra eIndkomstregistret til
kontrol vedrørende andre familieydelser. Udviklingen af
ordningen kræver væsentlige systemændringer, jf.
også nedenfor om de administrative konsekvenser for det
offentlige. De systemmæssige ændringer forventes at
kunne gennemføres, så ordningen kan anvendes fra den
1. juli 2011.
4.4. Udvidet
modregningsadgang
Det foreslås at udvide modregningsadgangen
til også at omfatte eksisterende skyldig
børnefamilieydelse. Efter gældende regler vil en
udenlandsk arbejdstager, som uberettiget har modtaget
børnefamilieydelse i forbindelse med et tidligere
arbejdsophold i Danmark, under et nyt arbejdsophold have ret til at
modtage børnefamilieydelse, selv om der består et
tilbagebetalingskrav vedrørende tidligere modtaget ydelse.
Denne mulighed fjernes med forslaget.
Forslaget vil samtidig aktivere andre landes
forpligtelse til at indeholde danske krav om tilbagebetaling.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Samlet set skønnes forslaget at
medføre en mindreudgift i størrelsesordenen 25-30
mio. kr. årligt målt i varig virkning. I 2011
skønnes en mindreudgift på ca. 2,5 mio. kr.
De økonomiske virkninger af de
foreslåede ændringer vedrører indførelse
af et optjeningsprincip for børnefamilieydelse og
børnetilskud, hjemmel til at indhente eIndkomstoplysninger i
Skatteministeriets indkomstregister og endelig adgang til at
modregne restancer i børnefamilieydelsen.
Optjeningsprincippet for
børnefamilieydelse og børnetilskud skønnes med
betydelig usikkerhed at medføre en mindreudgift i
størrelsesordenen 20-25 mio. kr. årligt. Da forslaget
først har virkning fra den 1. januar 2012, er der ingen
udgiftsvirkning i 2011. Da ændringen kun vedrører
familier, der søger om børnefamilieydelse eller
børnetilskud efter den 1. januar 2012, og da
optjeningsprincippet løber over en 2-årig periode, vil
der først være fuld udgiftsvirkning fra og med 2014. I
2012 skønnes en mindreudgift på ca. 15 mio. kr. og i
2013 en mindreudgift på ca. 20 mio. kr.
Forslaget om at indhente eIndkomstoplysninger og
advis-ordningen skønnes at medføre en mindreudgift i
størrelsesordenen 5 mio. kr. i form af reduktion af
udbetalinger til udlændinge, der ikke længere er
beskæftiget eller opholder sig i Danmark. Da forslaget har
virkning fra den 1. juli 2011, skønnes mindreudgiften i 2011
til ca. 2½ mio. kr.
Adgangen til at modregne restancer fra skyldig
børnefamilieydelse vurderes at have begrænset
udgiftsvirkning.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Den nye ordning om udbetaling af
børnefamilieydelse og børnetilskud til udenlandske
EU-borgere er bygget op om et bopælskriterium i Danmark.
Beskæftigelse og udøvelse af selvstændig
erhvervsvirksomhed i Danmark sidestilles med bopæl i Danmark,
dvs. at personer, der bor i et andet EU-land, optjener ret,
når de arbejder her. Dette betyder, at systemerne for
udbetaling af børnefamilieydelse og børnetilskud skal
hente oplysninger fra flere systemer, herunder P-data og eIndkomst.
Ændringerne skønnes at medføre
udviklingsomkostninger på samlet 23 mio. kr. til
systemtilretninger.
Herudover er der årlige driftsomkostninger
på 1,8 mio. kr. Ordningen kan træde i kraft den 1.
januar 2012.
Skatteministeriet vurderer, at
udviklingsomkostninger til advis-ordningen vil koste 5 mio. kr.,
mens de årlige driftsomkostninger hertil skønnes at
udgøre 0,4 mio. kr.
Omkostningerne til systemtilretninger til en
udvidet modregningsadgang vurderes at være 0,2 mio. kr.
Der vil være begrænsede
administrative konsekvenser for kommunernes sagsbehandling
vedrørende de sager, hvor optjeningsperioden skal
opgøres. Til gengæld vil de systemmæssige
ændringer gøre det lettere for kommunerne at
dokumentere, hvornår betingelserne for opnåelse af
retten til henholdsvis børnefamilieydelse og
børnetilskud er til stede.
Lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget medfører begrænsede
administrative konsekvenser for de borgere, der bliver omfattet af
optjeningsperioden. Der er tale om et begrænset antal
borgere.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Børnefamilieydelse og børnetilskud
er ydelser, der er omfattet af koordineringsreglerne i
EF-forordning 883/2004 om social sikring, jf. art. 3.
Forordningen indeholder regler om koordinering af
medlemsstaternes sociale sikringsordninger. Det er de enkelte
medlemsstaters kompetence at fastlægge indholdet af de
sociale sikringsordninger, herunder også betingelserne for at
opnå ret til ydelser og afgrænsningen af den
personkreds, der kan være berettiget til ydelser.
Ved udformningen af de nationale sociale
sikringsordninger skal medlemsstaterne opfylde EUF-Traktatens
regler om fri bevægelighed for arbejdstagere,
selvstændig erhvervsdrivende m.v.
Med lovforslaget indføres der et
optjeningsprincip for børnefamilieydelse og
børnetilskud. Optjeningsprincippet indebærer, at man
skal have haft bopæl i Danmark i 2 år inden for de
seneste 10 år for at modtage fuld ydelse. Det foreslås,
at der vil være optjent ret til 25 pct. af den fulde ydelse
efter et halvt års bopæl i Danmark og 50 pct. efter et
år osv. Efter 2 års bopæl i Danmark vil der
være optjent ret til fuld ydelse.
Som følge af forordningen ligestilles
lønnet beskæftigelse og udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed med bopæl i Danmark.
Personer med hjemsted i et hvilket som helst EU/EØS-land
optjener derfor ret til dansk børnefamilieydelse og
børnetilskud, når de tager arbejde her i landet.
Ved opstilling af et bopælskrav er der tale
om indirekte forskelsbehandling, idet kravet oftest vil ramme
ikke-danske EU-statsborgere. Kravet er derfor uforeneligt med bl.a.
EUF- Traktatens artikel 45 om arbejdskraftens fri
bevægelighed, medmindre det kan begrundes i såkaldt
tvingende almene hensyn og opfylder proportionalitetskravet.
Det hensyn, der ligger bag det foreslåede
bopælskrav, er at sikre, at de pågældende
modtagere har fået en faktisk tilknytning til det danske
samfund, før fuld børnefamilieydelse og
børnetilskud kan opnås. EU-Domstolen har i en
række sager om unionsborgeres adgang til sociale ydelser
anerkendt, at en medlemsstat kan stille krav om, at den
pågældende har en vis tilknytning til staten som
betingelse for at kunne opnå den pågældende
sociale ydelse.
Derudover skal bopælskravet opfylde
proportionalitetsprincippet. Heri ligger, at kravet skal være
egnet og nødvendigt for at tilgodese hensynet til at sikre
den pågældendes faktiske tilknytning til det danske
samfund. Et bopælskrav på 2 år som dokumentation
for den faktiske tilknytning til det danske samfund, og hvorefter
ydelsen optjenes halvårligt, må anses for at opfylde
dette hensyn.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i høring i forbindelse
med fremsættelsen.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget vil medføre en statslig
mindreudgift i størrelsesordenen 25-30 mio. kr. målt i
varig virkning (2011-niveau). I finansåret 2011 er der en
mindreudgift på ca. 2,5 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Kommunerne vil få lettere ved at
dokumentere, hvornår betingelserne for retten til
børnefamilieydelse og børnetilskud er til
stede. | Samlede systemtilretninger på ca. 28
mio. kr. og årlige driftsomkostninger til på 2,2 mio.
kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | EU-domstolen har i en række sager om
unionsborgeres adgang til sociale ydelser anerkendt, at en
medlemsstat kan stille krav om, at den pågældende
borger har en vis tilknytning til staten som betingelse for at
kunne opnå den pågældende sociale ydelse. Et
bopælskrav på 2 år som dokumentation for den
faktiske tilknytning til det danske samfund, og hvorefter ydelsen
optjenes halvårligt, må anses som egnet og
nødvendigt for at opfylde hensynet hertil. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget til et nyt nr. 7 indføres et
optjeningsprincip som en yderligere betingelse for at være
berettiget til børnefamilieydelse. Herefter skal man have
haft bopæl eller beskæftigelse i Danmark i 2 år
inden for de seneste 10 år forud for den periode, som
udbetalingen vedrører, for at være berettiget til fuld
børnefamilieydelse.
Det foreslås, at optjeningsprincippet
indrettes således, at det ikke er muligt for forældre
at sammenlægge optjeningsperioder. Det vil derfor ikke
være tilstrækkeligt, at begge forældre har
optjent ret til 50 pct. af ydelsen for at opnå fuld ydelse.
Èn af forældrene skal opfylde 2 års-kravet inden
for de seneste 10 år, for at familien er berettiget til den
fulde ydelse.
Har begge forældre optjent hel eller delvis
ret til børnefamilieydelse, vil det afgørende for
udbetalingsniveauet være den af forældrene, der har
arbejdet eller boet i Danmark i den længste periode.
I henhold til EF-forordning 883/04 om
koordinering af de sociale sikringsordninger ligestilles
lønnet beskæftigelse og udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed med bopæl i Danmark.
Personer med hjemsted i et hvilket som helst EU/EØS-land
optjener derfor ret til dansk børnefamilieydelse, når
de tager arbejde her i landet. Optjeningsprincippet er ens for
alle, idet egne borgere såvel som udenlandske arbejdstagere
bliver omfattet heraf.
Selv om 2-årskravet ikke er opfyldt inden
for de seneste 10 år, foreslås det, at ydelsen
udbetales forholdsmæssigt de første 2 år, under
hensyn til hvor længe ydelsesmodtageren har haft bopæl
eller arbejdet her i landet. Har man været her mindre end 2
år inden for de seneste 10 år, afhænger
ydelsesniveauet således af, hvor længe
ydelsesmodtageren har haft bopæl eller beskæftigelse i
Danmark. Har ydelsesmodtageren boet eller arbejdet i Danmark i 2
år eller mere, er vedkommende berettiget til fuld ydelse.
Der vil være optjent ret til 25 pct. af den
fulde ydelse efter et halvt års bopæl eller
beskæftigelse i Danmark, 50 pct. efter et år og 75 pct.
efter 1½ år. Ved mindre end 6 måneders
bopæl eller beskæftigelse i Danmark opnås ikke
ret til nogen ydelse.
Bortset fra den nye betingelse, der er bygget op
om optjeningsprincippet, ændres der ikke på
udbetalingsreglerne i øvrigt.
Det foreslåede nr. 6 er indsat af
lovtekniske grunde, jf. bemærkningerne til § 3.
Til nr. 2
Det foreslås at skabe en udtrykkelig
lovhjemmel for kommunerne til at indhente indkomstoplysninger i
Skatteministeriets indkomstregister, så kommunerne kan
få adgang til de data, som er nødvendige for
kommunernes administration af børnefamilieydelsen.
Med hjemmel i lov om et indkomstregister
§ 7 udbygges eIndkomstregistret endvidere med en
advis-ordning, så det vil være muligt for kommunale
sagsbehandlere at abonnere på en kendt personkreds og
automatisk få besked, når der er ændringer i
indkomst- eller ansættelsesforhold.
I denne lovs § 1, nr. 2 og 3 henvises
til børne- og ungeydelsen (i stedet for
børnefamilieydelsen), da børnefamilieydelsesloven
ændrer titel til børne- og ungeydelsesloven med lov
nr. 624 om ændring af lov om en børnefamilieydelse og
forskellige andre love (ungeydelse for 15-17-årige, mulighed
for at standse ungeydelsen m.v.) af 11. juni 2010. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Til nr. 3
Det foreslås at udvide modregningsadgangen
i børnefamilieydelsen til også at omfatte eksisterende
skyldig børnefamilieydelse. Efter gældende regler vil
en udenlandsk arbejdstager, som uberettiget har modtaget
børnefamilieydelse i forbindelse med et tidligere
arbejdsophold i Danmark, under et nyt arbejdsophold have ret til at
modtage børnefamilieydelse, selv om der består et
tilbagebetalingskrav vedrørende tidligere modtaget ydelse. I
sådanne tilfælde vil det med forslaget være
muligt at modregne.
Hvad angår anvendelsen af begrebet
»børne- og ungeydelse« henvises til
bemærkningerne ovenfor til § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås at give skatteministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for
opgørelse af perioden med bopæl eller
beskæftigelse i Danmark.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ressortomlægningen mellem ministerierne ved
Kgl. Resolution af 7. april 2009, hvor lov om børnetilskud
og forskudsvis udbetaling af børnebidrag blev
overført til Beskæftigelsesministeriet. Det er
således beskæftigelsesministeren, der kan
fastsætte nærmere regler i henhold til de
bemyndigelsesbestemmelser, der fremgår af loven.
Til nr. 2
I forhold til forslaget om indførelse af
optjeningsperioden for børnetilskud henvises til de
særlige bemærkninger til § 1, nr. 1.
Det bemærkes, at retten til f.eks.
ordinært børnetilskud (til enlige forsørgere)
efter gældende regler er betinget af, at barnet eller mindst
en af forældrene har haft fast bopæl i Danmark i 1
år. For særligt børnetilskud kræves
bopæl i 3 år. Disse betingelser fraviges i henhold til
EU-retten. EU-borgere, som tager bopæl i Danmark, er straks
fra tilflytningen ligestillet med danske statsborgere med hensyn
til retten til børnetilskud.
Indførelsen af optjeningsprincippet skal
være opfyldt samtidig med det allerede gældende krav om
bopæl i Danmark. Dette har betydning for borgere, som ikke er
omfattet af EU-reglerne om social sikring, som derved skal opfylde
bopælskravet, der åbner for retten til
børnetilskud samtidig med optjeningsprincippet efter dette
lovforslag. For borgere, der flytter til Danmark fra et EU-land
eller bor i et EU-land, men arbejder i Danmark, vil det alene
være optjeningsprincippet efter dette lovforslag, der
regulerer retten til børnetilskud.
Det foreslås at give
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om beregning, optjening i relation til
bopæl og beskæftigelse samt udbetaling af
ydelserne.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af indførelse af optjeningsprincippet.
Optjeningsprincippet er således også gældende i
forhold til retten til flerbørnstilskud efter lovens
§ 10 a.
Til nr. 4
Det foreslås at skabe en udtrykkelig
lovhjemmel for kommunerne til at indhente indkomstoplysninger i
indkomstregistret, så kommunerne kan få adgang til de
data, som er nødvendige for kommunernes administration af
reglerne om børnetilskud.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
Der er tale om en lovteknisk korrektion, som
følge af lov nr. 624 af 11. juni 2010, der træder i
kraft den 1. januar 2011, og som indsætter en ny bestemmelse
i børne- og ungeydelseslovens § 2, nr. 6.
Bestemmelsen ophæves med dette forslag og indsættes i
stedet uændret som § 2, nr. 6, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1. Forslaget indebærer ikke materielle
ændringer.
Til § 4
Til stk. 1
Loven træder i kraft den 1. januar
2011.
Til stk. 2
Det forslås, at optjeningsprincippet - som
foreslået med et nyt § 2, nr. 7 - for
børnefamilieydelse og børnetilskud har virkning fra
den 1. januar 2012. Først på dette tidspunkt forventes
de nødvendige systemtilretninger at være
gennemført.
Der foreslås en overgangsregel,
således at optjeningsprincippet ikke finder anvendelse
på en allerede erhvervet ret til børne- og ungeydelse
samt børnetilskud, der eksisterer den 1. januar 2012,
så længe retten bevares uden afbrydelse.
Samtidig foreslås det, at skatteministeren
i samråd med beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler for dokumentation af
bopæl og beskæftigelse vedrørende perioden
før 1. januar 2012 for udbetalinger af børne- og
ungeydelse samt børnetilskud, som første gang
udbetales den 1. januar 2012 eller senere.
Overgangsreglerne illustreres nedenfor i forhold
til børnefamilieydelsen. Virkningen vil være
tilsvarende i forhold til børnetilskud.
Bopæl uden afbrydelse fra
før den 1. januar 2012
Alle, der har bopæl eller er arbejdstagere
i Danmark den 1. januar 2012, og som faktisk modtager børne-
og ungeydelse, vil fortsat være berettiget til at modtage
ydelse på samme vilkår som hidtil. Se eksempel a.
Tilbagevenden til Danmark
Personer, som tidligere har haft fast bopæl
eller arbejde i Danmark, og som efter den 1. januar 2012 flytter
til eller tager arbejde i Danmark, er underlagt
optjeningsprincippets regler og skal derfor have en bopæls-
eller arbejdsperiode i Danmark inden for de seneste 10 år
på minimum et halvt år for at været berettiget
til 25 pct. af den fulde ydelse, et år for at være
berettiget til 50 pct. af den fulde ydelse, halvandet år for
at være berettiget til 75 pct. og to år for at
være berettiget til hele ydelsen. Perioder, der kan
dokumenteres tilbage til tiden fra før den 1. januar 2012,
medregnes også. Se eksempel b og
c.
Første gang
bopæl/arbejde efter den 1. januar 2012
Personer, der efter den 1. januar 2012 flytter
eller tager arbejde i Danmark, og som ikke inden for de seneste 10
år har boet eller arbejdet i landet, vil ikke være
fuldt ydelsesberettiget, før de i mindst 2 år har haft
bopæl eller arbejde i Danmark inden for en periode på
10 år.
Børn der fødes
efter den 1. januar 2012
For børn, der fødes den 1. januar
2012 eller senere, udbetales børne- og ungeydelse under
hensyn til optjeningsprincippets regler. Får man udbetalt
børne- og ungeydelse til sit første barn den 1.
januar 2012, vil der således kun kunne udbetales fuld
børneydelse for dette barn, hvis en af forældrene
opfylder optjeningsskravet. Se eksempel d og e.
Eksempel a
En person har den 1. januar 2012 bopæl
eller beskæftigelse i Danmark. Personen har haft bopæl
i Danmark i ét år inden for de seneste 10 år.
Personen har til og med udgangen af 2011 modtaget fuld ydelse efter
gældende regler. Efter den 1. januar 2012 vil personen
fortsat være berettiget til fuld ydelse, såfremt
personen fortløbende og uden afbrydelse har bopæl
eller beskæftigelse i Danmark.
Eksempel b
Hvis personen fra eksempel a den 1. februar 2012 flytter til et andet
land i en periode, således at retten til
børnefamilieydelse bortfalder, og derefter flytter tilbage
til Danmark, gælder optjeningsprincippet. Da personen har
haft bopæl i Danmark 1 år inden for de seneste 10
år, vil personen være berettiget til 50 pct. af den
fulde sats.
Eksempel c
En person har haft bopæl i Danmark i
perioden 2008-2010. I årene 2011-2014 har vedkommende ikke
bopæl eller beskæftigelse i Danmark. Den 1. januar 2015
bosætter personen sig atter i Danmark. Personen vil
være berettiget til fuld børnefamilieydelse fra 2015,
fordi vedkommende i 10-årsperioden 2005-2014 har haft
bopæl eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2
år.
Eksempel d
En person har den 1. januar 2012 bopæl
eller beskæftigelse i Danmark. Personen har haft bopæl
i Danmark i ét år inden for de seneste 10 år.
Personen har ingen børn og har derfor ikke modtaget nogen
ydelse. Den 1. februar 2012 får personen et barn. Da personen
har haft bopæl i 1 år inden for de seneste 10 år,
vil personen ved barnets fødsel være berettiget til 50
pct. af den fulde sats. Da personen ikke har været
ydelsesmodtager den 1. januar 2012, er vedkommende ikke berettiget
til fuld ydelse.
Eksempel e
En person har den 1. januar 2012 bopæl
eller beskæftigelse i Danmark. Personen har haft bopæl
i Danmark i ét år inden for de seneste 10 år.
Personen har ét barn. Den 1. februar 2012 får personen
endnu et barn. For det barn, der er født før den 1.
januar 2012, opretholdes ret til fuld ydelse, jf. også
eksempel a. For det barn, der bliver
født efter den 1. januar 2012, udbetales ved barnets
fødsel 50 pct. af den fulde ydelse, jf. eksempel d.
Til stk. 3
Forslaget om at give kommunale sagsbehandlere
adgang til indkomstoplysninger fra Skatteministeriets
indkomstregister og forslaget om at indføre
modregningsadgang for skyldig børne- og ungeydelse
foreslås tillagt virkning fra den 1. januar 2011.
Modregningsadgangen omfatter også skyldige krav, der er
opstået før den 1. januar 2011.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en børnefamilieydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 972 af 22. september 2006, som
ændret ved § 1 i lov nr. 318 af 30. april 2008,
§ 102 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, § 2
i lov nr. 1411 af 27. december 2008, § 2 i lov nr. 537 af
26. maj 2010, § 1 i lov nr. 624 af 11. juni 2010 og
§ 3 i lov nr. 725 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Retten til børne- og ungeydelse er betinget af, | | 1. I § 2 indsættes efter nr. 5 som
nye numre: | 1) at den person, der har
forældremyndigheden over barnet eller har taget barnet i
pleje med henblik på adoption, er fuldt skattepligtig efter
kildeskattelovens § 1, | | | 2) at barnet opholder sig her i landet, jf. dog
stk. 2, | | | 3) at barnet ikke har indgået
ægteskab, | | | 4) at barnet ikke er anbragt uden for hjemmet
efter lov om social service, ikke sammen med en indehaver af
forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning
efter lov om social service eller i øvrigt forsørges
af offentlige midler, og | | | 5) at kommunalbestyrelsen ikke for det
pågældende kvartal har truffet afgørelse om
manglende efterlevelse af et forældrepålæg efter
lov om social service § 41 a, stk. 6. | | | | | »6) at kommunalbestyrelsen ikke for den
pågældende måned har givet meddelelse til told-
og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende
efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller
anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a,
stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den
virkning, at ungeydelsen skal standses, og | | | 7) at mindst en af de personer, der har
forsørgelsespligten over for barnet, har haft bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i mindst 2 år inden for
de seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen
vedrører. Hvis kravet i 1. pkt. ikke er opfyldt, udbetales
en forholdsmæssig andel af ydelsen efter 3. pkt., hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Efter 6
måneders bopæl eller beskæftigelse i Danmark
inden for de seneste 10 år udbetales 25 pct. af ydelsen,
efter 12 måneders bopæl eller beskæftigelse i
Danmark inden for de seneste 10 år udbetales 50 pct. af
ydelsen, og efter 18 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 75 pct. af ydelsen.« | | | | § 6.
Betaling af ydelserne foretages af told- og skatteforvaltningen.
Foreligger der tvivl om, hvorvidt betingelser er opfyldt,
afgøres spørgsmålet af kommunalbestyrelsen,
hvor modtageren af ydelsen bor, jf. dog § 5,
stk. 4. | | 2. Efter
§ 6 indsættes: | Stk. 2. Ydelsen
udbetales kvartalsvis den seneste hverdag, dog undtaget
lørdag, forud for den 21. i kvartalets første
måned. Ydelsen udbetales første gang for det kvartal,
der følger efter det kvartal, i hvilket retten til ydelsen
er erhvervet, og sidste gang for det kvartal, i hvilket retten til
ydelsen ophører. For det kvartal, hvor barnet fylder 18
år, udbetales en forholdsmæssig andel af et kvartals
ydelse, der svarer til antallet af dage fra kvartalets begyndelse
til og med fødselsdagen i forhold til antallet af dage i
hele kvartalet. Beløbet afrundes til hele kroner. I de
tilfælde, hvor ydelsen bliver udbetalt efter § 4,
stk. 2-6, bestemmes det i afgørelsen, for hvilket
kvartal ydelsen første gang skal udbetales til
ansøgeren. | | | Stk. 3. For at
kunne træffe afgørelse om, hvorvidt et barn kan anses
for at have ophold her i landet, jf. § 2, stk. 1,
nr. 2, kan kommunalbestyrelsen benytte oplysninger, der er modtaget
efter de regler, der er fastsat i medfør af lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag. | | | | | »§ 6
a. Kommunerne kan indhente nødvendige
indkomstoplysninger i indkomstregistret, jf. lov om et
indkomstregister § 7, til brug for administration af
børne- og ungeydelsen.« | | | | § 11.
--- Stk. 2. I op til
halvdelen af ydelsen kan modregnes eventuelle restancer
vedrørende betaling for dag- og klubtilbud, jf.
§§ 29 og 35 i lov om social service og
dagtilbudsloven, samt skolefritidsordning, jf. § 50,
stk. 2, i lov om folkeskolen. Ydelsen kan i øvrigt ikke
anvendes til modregning af eventuelle offentlige krav. | | 3. I § 11, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »offentlige krav«: »,
bortset fra eventuel skyldig børne- og ungeydelse, jf.
§ 7.« | | | | § 13. Skatteministeren kan
fastsætte regler, hvorved der gøres undtagelse fra
reglerne i denne lov i det omfang, det er nødvendigt til
opfyldelse af internationale forpligtelser. | | 4. I § 13 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
udbetaling samt dokumentation og beregning af perioden med
bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
§ 2, nr. 7.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
439 af 14. maj 2009, som ændret ved § 25 i lov nr.
521 af 12. juni 2009, § 13 i lov nr. 429 af 28. april
2010 og § 3 i lov nr. 537 af 26. maj 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4.
--- Stk. 11.
Velfærdsministeren kan fastsætte regler, der sikrer, at
kommunalbestyrelsen modtager oplysninger, herunder i elektronisk
form, der har betydning for den årlige fastsættelse og
omberegning af det særlige børnetilskud. | | 1. I § 4, stk. 11, § 9,
§ 10 c, stk. 8, § 11, stk. 2,
§ 22 a, stk. 2, § 24 a, § 24 b,
stk. 2, § 26, stk. 2, ændres:
»Velfærdsministeren« til:
»Beskæftigelsesministeren« og i § 26, stk. 1, ændres:
»velfærdsministeren« til:
»beskæftigelsesministeren«. | | | | § 9.
Velfærdsministeren kan fastsætte regler om udbetaling
af børnetilskud til andre end de personer, der er
nævnt i § 8, og om udbetaling af
børnetilskud for kortere perioder end nævnt i
§ 7. | | | | | | § 10 c.
--- | | | Stk. 8.
Velfærdsministeren fastsætter regler for, hvorledes
indkomster, som er omfattet af § 5 i lov om beskatning af
søfolk, skal indgå i den aktuelle indtægt, jf.
stk. 7. | | | | | | § 11.
--- | | | Stk. 2.
Udbetaling af bidrag sker efter ansøgning.
Velfærdsministeren fastsætter regler om
udbetalingen | | | | | | § 22 a.
--- | | | Stk. 2.
Velfærdsministeren kan fastsætte nærmere regler
om administration i forbindelse med kommunens vurdering af
modtagerens status som enlig forsørger. | | | | | | § 24 a.
Velfærdsministeren kan efter forhandling med
undervisningsministeren fastsætte regler om, at
institutioner, der har løbende kontakt med børn under
18 år, skal give meddelelse til kommunalbestyrelsen, hvis et
barn udebliver i en periode og udeblivelsen kan skyldes, at barnet
ikke længere opholder sig her i landet. | | | | | | § 24 b.
--- | | | Stk. 2.
Velfærdsministeren kan fastsætte regler om
administration i forbindelse med kommunalbestyrelsens vurdering af,
om betingelserne om barnets ophold her i landet er opfyldt | | | | | | § 26. Efter
overenskomster med andre stater kan velfærdsministeren
fastsætte regler om fravigelse af bestemmelser om
indfødsret og bopæl. | | | Stk. 2.
Velfærdsministeren fastsætter bestemmelser om
fravigelse af lovens regler i det omfang, det er nødvendigt
for anvendelse af De europæiske Fællesskabers
forordninger om social sikring for arbejdstagere,
selvstændige erhvervsdrivende og deres
familiemedlemmer. | | | | | | § 5.
Børnetilskud kan endvidere kun udbetales, hvis
følgende betingelser er opfyldt: 1) Barnet eller en af forældrene, der har
forældremyndigheden over barnet, har dansk indfødsret
eller med hensyn til børnetilskud efter
§§ 2-3 har haft fast bopæl her i landet i det
seneste år og med hensyn til børnetilskud efter
§ 4 har haft fast bopæl her i landet i de seneste 3
år. En ret, der er erhvervet ved fast bopæl, bevares
uanset senere fravær, når pågældende
på ny får fast bopæl her. Betingelsen om dansk
indfødsret gælder dog ikke for udlændinge, som
har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7
eller § 8 i udlændingeloven. 2) Barnet faktisk opholder sig her i landet, jf.
dog stk. 2 og 3. 3) Barnet ikke har indgået
ægteskab. 4) Barnet ikke er anbragt uden for hjemmet efter
lov om social service, ikke sammen med en indehaver af
forældremyndigheden er optaget i en døgnforanstaltning
efter lov om social service eller i øvrigt forsørges
af offentlige midler. | | 2. Efter
§ 5 indsættes som ny paragraf: »§ 5 a.
Herudover er det en betingelse for ret til ydelser efter denne lov,
at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligt over
for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse i mindst
2 år i Danmark inden for en periode på 10 år,
forud for den periode udbetalingen vedrører. Stk. 2. Hvis
kravet i stk. 1, ikke er opfyldt, udbetales følgende
forholdsmæssige andel af ydelsen: 1) Efter 6 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 25 pct. af ydelsen. 2) Efter 12 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 50 pct. af ydelsen. 3) Efter 18 måneders bopæl eller
beskæftigelse i Danmark inden for de seneste 10 år
udbetales 75 pct. af ydelsen. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for udbetaling samt dokumentation og beregning af perioder
med bopæl og beskæftigelse i Danmark i henhold til
stk. 1-2.« | 5) Den, der skal have børnetilskuddet
udbetalt, har fast bopæl her i landet. Dette gælder dog
ikke udbetaling af det særlige børnetilskud til en
person, der har ret til at modtage pension efter lov om social
pension i udlandet. | | | Stk.2. Retten til at
modtage særligt børnetilskud for pensionister er
betinget af, at der ikke efter lov om børns
forsørgelse er fastsat eller kan fastsættes bidrag.
Hvis det er pålagt en folkepensionist at betale bidrag efter
den nævnte lov, ydes særligt børnetilskud dog
til hel eller delvis dækning af pågældendes
forpligtelse. Særligt børnetilskud kan også ydes
til opfyldelse af en folkepensionists bidragsforpligtelse,
når den bidragsberettigede og barnet opholder sig i
udlandet. | | | Stk.3. Opholder barnet
sig kortvarigt i udlandet, eller opholder barnet sig midlertidigt i
udlandet som led i barnets uddannelsesforløb med henblik
på at forbedre barnets muligheder for at klare sig under
fortsat ophold her i landet, kan der uanset stk. 1, nr. 2,
udbetales børnetilskud. Hvis et barn er
undervisningspligtigt efter, finder 1. pkt. ikke anvendelse, hvis
der er tale om ulovligt skolefravær. | | | | | | § 10
a. --- Stk. 2. Der kan
højst udbetales ét tilskud efter stk. 1 pr.
forælder og højst ét tilskud pr. barn. Tilskud
kan ikke udbetales til enlige forsørgere, der er berettiget
til stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3,
nr. 1, i lov om statens uddannelsesstøtte. Hvis begge af to
samlevende forældre er berettiget til stipendium som
tillæg efter § 7, stk. 3, nr. 2, kan der kun
udbetales tilskud for det andet barn. 2. og 3. pkt. gælder
dog ikke for personer, som ikke modtager slutlån, selv om de
er berettiget hertil. Reglerne i § 5, stk. 1, finder
tilsvarende anvendelse. | | 3. I § 10 a, stk. 2,
indsættes efter »§ 5, stk. 1«:
», § 5 a«. | | | | § 22. --- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter denne lov kan
indbringes for det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. | | 4. I § 22 indsættes som nyt stk. 2: »Stk. 2.
Kommunerne kan indhente nødvendige indkomstoplysninger i
indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister § 7,
til brug for administrationen af denne lov.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 624 af 11. juni 2010 om ændring af
lov om en børnefamilieydelse og forskellige andre love
(ungeydelse for 15-17-årige, mulighed for at standse
ungeydelsen m.v.) foretages følgende ændringer: | | | | 7. I § 2, nr. 5, ændres
»§ 57 a, stk. 6.« til:
»§ 57 a, stk. 6, og«. | | 1.§ 1, nr. 7, affattes
således: »7. I § 2, nr. 5, ændres
»§ 57 a, stk. 6.« til:
»§ 57 a, stk. 6,«.« | | | | 8. I
§ 2 indsættes som nr. 6: | | 2.§ 1, nr. 8, ophæves. | »6) at kommunalbestyrelsen ikke for den
pågældende måned har givet meddelelse til told-
og skatteforvaltningen om, at en afgørelse om manglende
efterlevelse af pligten til uddannelse, beskæftigelse eller
anden aktivitet for 15-17-årige, jf. § 2 a,
stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., skal have den
virkning, at ungeydelsen skal standses.«. | | |
|