Fremsat den 17. november 2010 af
Skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Ægtefællerabat for
multimediebeskatningen)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11.
marts 2009, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 519
af 12. juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 725 af 25.
juni 2010, foretages følgende ændring:
1. § 16, stk. 12, 5. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Hvis to ægtefæller, der er
samlevende ved indkomstårets udløb, begge er omfattet
af 1. pkt. en del af eller hele indkomståret, nedsættes
den skattepligtige værdi af multimedierne for hver
ægtefælle med 25 pct. Det er en betingelse for
nedsættelsen, at ægtefællernes samlede
skattepligtige værdi af multimedierne før reduktion
udgør et grundbeløb på mindst 4.000 kr.
(2010-niveau). Grundbeløbene i 1. og 6. pkt. reguleres efter
personskattelovens § 20.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne har den 8.
november 2010 indgået aftale om finansloven for 2011.
Følgende element fra finanslovsaftalen
for 2011 indgår i dette lovforslag:
»Ægtefællerabat for
multimedieskatten
Med Aftale om
Forårspakke 2.0 blev skattereglerne for personalegoder
moderniseret gennem indførelsen af multimedieskatten. Typisk
vil værdien af fri telefon, en computer med tilhørende
internetforbindelse eller begge dele overstige udgifter til
multimedieskatten. Det gælder dog ikke nødvendigvis
for ægtepar, hvor begge betaler multimedieskat.
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne er derfor enige om at halvere multimedieskatten
for den ene ægtefælle i de husstande, hvor begge
ægtefæller har arbejdsgiverbetalte multimedier. Konkret
udformes skatterabatten således, at det skattepligtige
multimediebeløb reduceres med 25 pct. for begge
ægtefæller, når begge ægtefæller
beskattes. Det svarer til en halvering af skattebetalingen for den
ene ægtefælle i forhold til de nugældende
regler.
Initiativet indebærer et provenutab
på ca. 100 mio. kr. årligt.«
2. Lovforslagets formål og baggrund
Regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne lægger stor vægt på at skabe
gode vilkår for fornyet vækst efter krisen. Parterne er
derfor enige om at gennemføre en række initiativer,
som bidrager til at styrke væksten i hele Danmark.
Et af initiativerne er at give en rabat til
ægtefæller, som tager højde for, at
multimedieskatten kan overstige værdien af fri telefon,
computer og internetforbindelse, hvor der er tale om ægtepar,
som begge hver især er omfattet af
multimediebeskatningen.
3. Gældende ret
Enhver ansat, der får stillet multimedier -
det vil sige en telefon, en computer eller internetadgang til
rådighed for privat benyttelse, beskattes af et årligt
beløb på 3.000 kr. (2011-niveau).
Det betyder, at hvis to ægtefæller
hver især har fået stillet multimedier til privat
rådighed af deres arbejdsgiver, bliver de hver især
beskattet af 3.000 kr. årligt.
Det skal dog bemærkes, at såfremt en
ansat har fået multimedier stillet til rådighed for
privat benyttelse, udløser det ikke yderligere beskatning,
hvis andre personer i den ansattes husstand anvender eller
låner de pågældende multimedier. Men der må
ikke være tale om, at de øvrige personer i husstanden
reelt har fået multimedier stillet til rådighed for
deres private benyttelse. Der er således grænser for
omfanget af multimedier, som den enkelte arbejdstager kan få
stillet til rådighed for privat benyttelse.
4. Lovforslaget
Værdien af fri telefon eller en computer
med internetadgang - hver for sig eller samlet set - vil typisk
overstige en ansats udgifter til multimediebeskatningen. Det er dog
ikke nødvendigvis tilfældet, hvor der er tale om to
ægtefæller i en husstand, som hver især er
omfattet af multimediebeskatningen. På baggrund heraf
foreslås det at indføre en ægtefællerabat,
når to ægtefæller i en husstand begge er omfattet
af multimediebeskatningen.
Lovforslaget går således ud på,
at hvis to ægtefæller, der er samlevende ved
indkomstårets udløb, begge er omfattet af
multimediebeskatningen, nedsættes den skattepligtige
værdi af multimedierne for hver enkelt ægtefælle
med 25 pct.
Det er dog en betingelse for at opnå
nedsættelse, at ægtefællernes samlede
skattepligtige værdi af multimedier udgør 4.000 kr.
Betingelsen er indsat for at undgå, at der kan spekuleres i,
at den ene ægtefælle blot har multimedier til sin
private rådighed i 1 måned, for at den anden
ægtefælle, der har multimedier til privat
rådighed hele året, kan opnå nedsættelsen
på 25 pct. Med det foreslåede beløb på
4.000 kr. skal hver ægtefælle mindst være
multimediebeskattet i 8 måneder, for at der kan opnås
nedsættelse. Der henvises til de specielle bemærkninger
for en uddybning af bestemmelsen.
For personer, der omfattes af den reducerede
beskatning, kan rabatten først gives i forbindelse med
årsopgørelsen. Det skyldes, at arbejdsgiverne ikke har
de fornødne oplysninger om en ansats ægtefælle.
Derfor vil den ansatte i løbet af indkomståret blive
foreløbigt beskattet af det fulde multimediebeløb. En
tilsvarende fremgangsmåde med tilbagebetaling i forbindelse
med årsopgørelsen anvendes i tilfælde, hvor en
person bliver opkrævet multimedieskat hos to
arbejdsgivere.
5. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Multimediebeskatningen skønnes at
indbringe et provenu på ca. 700 mio. kr. årligt med det
gældende indkomstbeløb på 3.000 kr. pr.
person.
Der findes ikke præcise oplysninger om,
hvor mange ægtepar der begge multimediebeskattes. Det
skønnes med nogen usikkerhed at dreje sig om ca. 125.000
ægtepar. Den foreslåede 25 pct. rabat på det
skattepligtige multimediebeløb for begge
ægtefæller i tilfælde, hvor de begge beskattes,
skønnes på denne baggrund at medføre et
umiddelbart provenutab på ca. 100 mio. kr. årligt.
Heraf vedrører ca. 50 mio. kr. de kommunale skatter.
Det varige provenutab skønnes ligeledes at
udgøre ca. 100 mio. kr. årligt. Efter
tilbageløb i form af øget provenu fra moms og
afgifter skønnes det varige provenutab at udgøre ca.
75 mio. kr. årligt.
Da rabatten på multimedieskatten
først gives i forbindelse med årsopgørelsen,
der foreligger i foråret efter indkomståret, har
forslaget ingen provenumæssige konsekvenser i
finansåret 2011.
Den foreslåede skatterabat på
multimediebeskatningen for ægtefæller har karakter af
en skatteudgift.
Multimediebeskatningen af 3.000 kr.
forøger skattebetalingen med knap 1.700 kr. for en
topskatteyder og ca. 1.250 kr. for øvrige skatteydere.
For ægtefæller der betaler fuld
multimedieskat for hele året, bliver det skattepligtige
beløb efter forslaget reduceret fra 3.000 kr. til 2.250 kr.
Hvis det drejer sig om skatteydere, der betaler topskat, bliver
skattebesparelsen pr. ægtefælle på ca. 420 kr.
(840 kr. for ægteparret), og hvis de ikke betaler topskat,
udgør skattebesparelsen ca. 310 kr. pr.
ægtefælle (620 kr. for ægteparret).
Er kun den ene ægtefælle
topskatteyder, bliver besparelsen på ca. 730 kr. for
ægteparret tilsammen.
Betaler ægtefællerne ikke
multimedieskat for hele året, bliver besparelsen mindre end
de angivne beløb.
I det omfang personer - der hidtil har frabedt
sig multimedier stillet til rådighed fra arbejdsgiveren som
følge af, at det har været mindre attraktivt for
ægtepar - fremover vælger at have multimedier
såsom telefon og pc til rådighed, vil det bidrage til
at skabe bedre vilkår for og øget produktion i
virksomheder via øget fleksibilitet og produktivitet mv.
på arbejdsmarkedet. Det vil bidrage til samlet højere
produktionsværdi og dermed højere potentielle
skattegrundlag. Idet multimedier typisk beskattes mere lempeligt
end andre goder og løn generelt, vil et øget forbrug
af multimedier dog bevirke en lavere indkomstbeskatning end ellers,
hvilket i et vist omfang vil modvirke førnævnte
positive bidrag fra øget produktion mv.
6. Administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsudgifter på ca. 2-3 mio. kr. til systemtilretning m.v.
i Skatteministeriet.
7. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
I det omfang flere personer fremover vælger
at have multimedier såsom arbejdsgiverbetalte computere med
relevant software og adgang til arbejdsgiverens netværk og
journalsystemer mv. til rådighed, vil det bidrage til at
skabe bedre vilkår for vækst og øget produktion
i virksomheder via øget fleksibilitet mv. Der er ikke
holdepunkter for at skønne over denne potentielle positive
virkning.
8. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget pålægger ikke
virksomhederne administrative byrder.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Den foreslåede reduktion af det
skattepligtige multimediebeløb sker rent maskinelt.
Lovforslaget har derfor ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget sendes i høring i forbindelse
med fremsættelsen.
| | | | | | | | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre et umiddelbart provenutab på ca. 100 mio. kr.
årligt. Heraf vedrører ca. 50 mio. kr. de kommunale
skatter. Lovforslaget har ingen
provenumæssige konsekvenser for finansåret 2011. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsudgifter på ca. 2-3 mio. kr. til
systemtilretninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Positive effekter, der ikke kan
kvantificeres nærmere. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at i de tilfælde, hvor
to ægtefæller, der er samlevende ved
indkomstårets udløb, begge er omfattet af
multimediebeskatningen en del af eller hele indkomståret,
nedsættes den skattepligtige værdi for hver enkelt
ægtefælle med 25 pct.
Det er en forudsætning for
nedsættelsen, at ægtefællerne er samlevende ved
indkomstårets udgang. Det indebærer, at såfremt
et par gifter sig i løbet af et indkomstår og er
samlevende ved indkomstårets udgang, opnås
ægtefællerabatten for hele indkomståret. Det
gælder uanset, hvornår på året parret
indgår ægteskab. Tilsvarende afgrænsning af
samlevende ægtefæller anvendes i personskattelovens
regler om overførsel af uudnyttede bundfradrag mellem
ægtefæller.
Nedsættelsen kan opnås både,
hvor ægtefællerne er omfattet af multimediebeskatningen
hele indkomståret og hvor ægtefællerne eller blot
den ene ægtefælle er omfattet af multimediebeskatningen
en del af indkomståret. Det er heller ikke et krav for at
opnå nedsættelse, at ægtefællerne er
omfattet af multimediebeskatningen på samme tid.
Det er dog en betingelse for at opnå
nedsættelse, at ægtefællernes samlede
skattepligtige værdi af multimedier udgør 4.000
kr.
Den foreslåede nedsættelse går
således ud på, at hvis to ægtefæller begge
er omfattet af multimediebeskatningen hele eller en del af
indkomståret og har en samlet skattepligtig værdi af
multimedier på mindst 4.000 kr., reduceres den skattepligtige
værdi, som den enkelte ægtefælle er skattepligtig
af, med 25 pct.
Betingelsen om, at det samlede beløb for
ægteparret skal være mindst 4.000 kr., er indsat for at
undgå, at der kan spekuleres i, at den ene
ægtefælle lader sig beskatte af arbejdsgiverbetalte
multimedier i 1 måned (evt. rent proforma) for at den anden
ægtefælle, der har multimedier til privat
rådighed hele året, kan opnå nedsættelsen
på 25 pct.
I sådanne tilfælde vil besparelsen
for den ene ægtefælle være skatten af 25 pct. af
3.000 kr. = 750 kr., som for en topskatteyder udgør ca. 420
kr. og ca. 305 kr. for en person, der ikke betaler topskat. For den
anden ægtefælle vil udgiften være skatten af 75
pct. af 250 kr. = 187,50 kr., som for en topskatteyder udgør
ca. 35 kr. og ca. 25 kr. for en bundskatteyder. Med kravet om, at
ægtefællernes samlede skattepligtige
multimediebeløb skal være på mindst 4.000 kr. -
dvs. den ene ægtefælles multimediebeløb skal
være 3.000 kr. svarende til 12 måneder, mens den anden
ægtefælles multimediebeløb skal udgøre
mindst 1.000 kr. svarende til 4 måneders
multimediebeløb - vil spekulationsmulighederne i
rabatordningen være elimineret.
Registreret partnerskab ligestilles med
ægteskab i skattelovgivningen. Lovforslaget gælder
således tilsvarende for registrerede partnere.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2
Det foreslås, at nedsættelse af den
skattepligtige værdi af multimedier, hvor to
ægtefæller begge er omfattet af multimediebeskatningen
i et indkomstår, får virkning fra og med
indkomståret 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 519 af 12. juni 2009
og senest ved § 2 i lov nr. 725 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændring: | | | | § 16. --- | | 1. § 16, stk. 12, 5. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes: | Stk. 12. Den
skattepligtige værdi af et eller flere multimedier, der er
stillet til rådighed af en eller flere arbejdsgivere m.v. som
nævnt i stk. 1 for den skattepligtiges private
benyttelse, udgør et grundbeløb på 3.000 kr.
(2010-niveau). Ved multimedier forstås computer med
sædvanligt tilbehør, telefon, herunder oprettelses-,
abonnements- og forbrugsudgifter samt selve telefonapparatet, og
adgang til datakommunikation via en internetforbindelse, herunder
engangsudgiften til etablering af internetforbindelsen. Den
skattepligtige værdi nedsættes ikke med den
skattepligtiges eventuelle betaling i indkomståret for
råderetten eller brugen. Har samtlige goder, der er stillet
til rådighed for den skattepligtiges private benyttelse, kun
været stillet til rådighed en del af året,
nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det
antal hele måneder, hvori ingen af goderne har været
til rådighed. Grundbeløbet i 1. pkt. reguleres efter
personskattelovens § 20. | | »Hvis to ægtefæller, der er
samlevende ved indkomstårets udløb, begge er omfattet
af 1. pkt. en del af eller hele indkomståret, nedsættes
den skattepligtige værdi af multimedierne for hver
ægtefælle med 25 pct. Det er en betingelse for
nedsættelsen, at ægtefællernes samlede
skattepligtige værdi af multimedierne før reduktion
udgør et grundbeløb på mindst 4.000 kr.
(2010-niveau). Grundbeløbene i 1. og 6. pkt. reguleres efter
personskattelovens § 20.« |
|