Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 8. december 2010
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 26. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
2 udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
29. september og den 16. november 2010 disse udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 301 (2009-10) og L 76 - bilag 1. Den 17. ,
19. , 22. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Forsikring & Pension,
NPG Wealth Management, Luxembourg,
PKA A/S og
Ældre Sagen.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
1, stk. 1, nr. 1, litra e, ændres »og«
til: »,«.
02. I
§ 1, stk. 1, nr. 1, litra f,
ændres ».« til: », og«.«
[Tekniske rettelser]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 22 indsættes som nye numre:
»03. I §
21, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»sker«: », jf. dog 4. -7. pkt.«
04. § 21,
stk. 1, 4. og 5. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Forsikringsselskaber m.v., jf. dog § 22, kan
senest den 19. februar året efter indkomståret
vælge at betale acontoskat for pensionsordninger omfattet af
§ 1, stk. 1. For de forsikringsselskaber m.v., der
vælger at betale acontoskat, beregnes renter af forskellen
mellem den beregnede endelige skat og den indbetalte acontoskat for
indkomståret fra den 20. februar året efter
indkomståret, og til betaling sker. Skyldige
skattebeløb med tillæg af beregnede renter indbetales
samtidig med indsendelse af den endelige opgørelse.
Overskydende skattebeløb med tillæg af renter
tilbagebetales. Renten efter 2. og 5. pkt. svarer til den rente,
der er nævnt i § 27, stk. 5, for året efter
indkomståret. Betales skatten for sent, beregnes renten efter
2. og 5. pkt. dog kun til og med sidste rettidige
indbetalingsdag.«
[Mulighed for, at
forsikringsselskaber m.v. kan vælge at betale acontoskat]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 26 foreslåede
ændring af § 23, stk. 4,
indsættes som 8. pkt.:
»1. -7. pkt. finder ikke anvendelse ved
overførsel mellem to forsikringsselskaber m.v., hvis det
forsikringsselskab m.v., hvorfra overførslen sker, har valgt
at foretage endelig opgørelse efter stk. 1.«
[Mulighed for endelig
opgørelse ved overførsel af en ordning mellem to
forsikringsselskaber m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»05. § 23, stk. 4, 8. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af mulighed for
endelig opgørelse ved overførsel af en ordning mellem
to forsikringsselskaber m.v. fra den 1. juli 2011]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
det under nr. 5 foreslåede § 12, stk. 1, nr. 1, 7. pkt.,
indsættes efter »tilsvarende anvendelse«:
», idet ejerandele, som kontohaveren eller personkredsen
nævnt i aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, har
ejet, dog ikke medregnes«.
[Ved opgørelsen af
ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun aktuelle
ejerbesiddelser]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
det under nr. 6 foreslåede § 15 C, stk. 3, indsættes i 1. pkt. efter »stk. 1 og 2, at«:
»midlerne i«.
[Sproglig præcisering af, at
kravet til, hvilke aktiver pensionsordninger kan anbringes i,
vedrører midlerne på pensionsordningen]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
det under nr. 6 foreslåede § 15 C, stk. 3, indsættes i 2. pkt. efter »tilsvarende
anvendelse«: », idet ejerandele, som forsikringstageren
eller personkredsen nævnt i aktieavancebeskatningslovens
§ 4, stk. 2, har ejet, dog ikke medregnes«.
[Ved opgørelsen af
ejergrænsen på 25 pct. medregnes kun aktuelle
ejerbesiddelser]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) I
den under nr. 20 foreslåede
affattelse af § 49, stk. 1, 2.
pkt., indsættes efter »§ 2, stk. 1, nr.
1«: »eller 4«.
[Rettelse af fejl i nyaffattelsen
af pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1, om begrænset
skattepligtiges fradrag for bidrag til
arbejdsløshedsforsikring]
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9) I
stk. 2 indsættes efter »nr.
11«: »og 05«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændringsforslag nr. 4]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) I
stk. 3 indsættes efter
»nr.«: »01, 02,«.
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 1]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11) I
stk. 3 indsættes efter
»16-21«: », 03, 04«.
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 2]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
12)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5. § 1,
nr. 05, har virkning fra og med den 1. juli 2011.«
Stk. 5-10 bliver herefter stk. 6-11.
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om tekniske rettelser som følge af
lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der foreslås indsat et
nyt litra g i § 1, stk. 1, nr. 1. Efter lovforslagets §
1, stk. 1, nr. 1, litra g, undtages ordninger i visse
statsgaranterede pensionskasser fra individbeskatning.
Til nr. 2
Efter gældende regler skal pensionsinstitutterne senest
den 31. maj året efter indkomståret indgive en samlet
opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del
heraf samt af skatten for indkomståret. Skatten indbetales
samtidig med indsendelse af opgørelsen.
Branchen har ønsket denne bestemmelse ændret,
således at de f.eks. for markedsrenteprodukter får
mulighed for at indbetale skatten for disse ordninger, når
det er administrativt muligt og senest sidste rettidige
betalingsdag den 31. maj året efter indkomståret.
Baggrunden for ønsket er bl.a., at renten på
pensionsafkastskatten, der pålægges fra den 20.
februar, og til betaling sker, ikke nødvendigvis svarer til
selskabets rente til kunden, hvorfor det kan være en fordel
for kunderne, at skatten betales før den 20. februar
året efter indkomståret.
Det foreslås på den baggrund at ændre
pensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 1, så det
bliver muligt for pensionsinstitutterne senest den 19. februar
året efter indkomståret at vælge at betale
acontoskat for pensionsordninger omfattet af § 1, stk. 1, dvs.
de såkaldte gennemsnitsrente- og markedsrenteprodukter.
Da både gennemsnitsrente- og markedsrenteprodukter er
omfattet af værnsreglerne i § 4 og § 4 a, kan
skatten for disse produkter ikke opgøres endeligt,
før pensionsinstituttets årsrapport er aflagt. Det er
først på dette tidspunkt, at pensionsinstitutterne
endeligt har opgjort de omkostnings- og risikoresultater, der
anvendes ved opgørelsen af pensionsopsparernes
skattepligtige afkast efter § 4 og § 4 a, hvilket netop
var baggrunden for udskydelsen af den seneste rettidige
indbetalingsfrist fra den 31. marts til den 31. maj året
efter indkomståret.
For at kunderne i de pensionsinstitutter, der vælger
acontoskattebetaling, ligestilles med kunderne i de
pensionsinstitutter, der indbetaler hele skatten samtidig med den
endelige opgørelse, foreslås det, at der, for de
pensionsinstitutter, der vælger acontoskattebetaling, skal
beregnes renter af forskellen mellem det indbetalte
acontobeløb og den beregnede endelige skat fra den 20.
februar året efter indkomståret, og til betaling sker.
Renten svarer til den rente, som de pensionsinstitutter, der ikke
vælger acontoskattebetaling, skal betale af hele den
beregnede endelige skat fra den 20. februar året efter
indkomståret. Betales skatten for sent, beregnes renten dog
kun til sidste rettidige indbetalingsdag.
Hvis pensionsinstituttet har betalt for lidt i acontoskat i
forhold til den beregnede endelige skat, indbetales det skyldige
skattebeløb med tillæg af beregnede renter samtidig
med indsendelse af den endelige opgørelse. Hvis
pensionsinstituttet derimod har betalt for meget i acontoskat i
forhold til den beregnede endelige skat, tilbagebetales det
overskydende skattebeløb med tillæg af renter.
Til nr. 3 og 4
I lovforslagets § 1, nr. 26, foreslås det bl.a. at
ophæve penge- og pensionsinstitutternes mulighed for at
vælge at lave endelig opgørelse ved afgiftsfri
overførsel af pensionsordninger efter
pensionsbeskatningslovens § 41 inden for samme penge- eller
pensionsinstitut eller mellem to penge- og pensionsinstitutter.
Formålet med forslaget er at forhindre, at pensionsopsparere
i et vist omfang kan selvbetjene sig til en rentefordel ved at
få udbetalt negativ skat i stedet for at vente på, at
den negative skat bliver modregnet i skat for efterfølgende
år. Ophævelsen har virkning fra indkomståret
2011.
Efter ønske fra branchen foreslås det, at
ophævelsen af bestemmelsen først skal have virkning
fra og med den 1. juli 2011. Herved sikres det, at
pensionsinstitutterne har tid til at lave de nødvendige
systemtilretninger.
Til nr. 5
I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslovens
§ 12, stk. 1, nr. 1, foreslået, at ved opgørelsen
af ejerandelen på 25 pct. medregnes aktier m.v., som
kontohaveren ejer uden for pensionsordningen, og
aktieavancebeskatningslovens § 4 finder tilsvarende
anvendelse.
Henvisningen til aktieavancebeskatningslovens § 4
indebærer, at aktier, som kontohaveren har ejet de sidste 5
år forud for anbringelsen, tæller med ved
opgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er
overskredet. Henvisningen til aktieavancebeskatningslovens § 4
indebærer endvidere, at hvis aktierne er erhvervet ved
omdannelse af en personligt ejet virksomhed efter lov om skattefri
virksomhedsomdannelse, ses der på ejerskab i de sidste 10
år ved opgørelsen af, om ejergrænsen på 25
pct. er overskredet.
Ved afgørelsen af, om den skattepligtige ejer eller har
ejet mindst 25 pct., medregnes aktier, der samtidig tilhører
eller har tilhørt visse af den skattepligtiges
pårørende. Disse pårørende er
overdragerens ægtefælle, forældre,
bedsteforældre, børn, børnebørn og disse
personers ægtefæller eller dødsboer efter de
nævnte personer.
Der er ud fra formålet med forslaget ikke behov for, at
historiske ejerandele i 5 år henholdsvis 10 år forud
for det tidspunkt, hvor pensionsordningen anbringes i aktier,
hverken for kontohaveren eller dennes pårørende skal
medregnes ved afgørelsen af, om forsikringstageren har en
ejerandel på mindst 25 pct.
Det foreslås derfor at indskrænke
anvendelsesområdet for bestemmelsen således, at
ejerandele, som kontohaveren har ejet, eller ejerandele, som den
personkreds, hvis aktiebesiddelser medregnes ved afgørelsen
af, om ejergrænsen på 25 pct. er overskredet, har ejet,
heller ikke medregnes. Det betyder, at afgørende for, om en
pensionsordning kan anbringes i aktier m.v., som en kontohaver
ejer, er, at kontohaveren sammen med personkredsen som nævnt
i aktieavancebeskatningslovens § 4 har en ejerandel på
under 25 pct. på det tidspunkt, hvor midlerne på
pensionsordningen anbringes i aktier m.v.
Til nr. 6
I det fremsatte lovforslag er den foreslåede bestemmelse
i pensionsbeskatningslovens § 15 C, stk. 3, affattet på
den måde, at det er pensionsordningen (pensionsordninger med
løbende udbetalinger, rateforsikringer og
kapitalforsikringer og pensionsordninger, der svarer hertil), der
ikke kan anbringes i nærmere angivne aktiver som betingelse
for godkendelse. Bestemmelsen er sprogligt set ufuldstændig,
idet det i realiteten er midlerne på den
pågældende pensionsordning, der ikke kan anbringes i
nærmere angivne aktiver.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget en
sproglig præcisering af bestemmelsen. Det foreslås, at
det er midlerne på pensionsordninger med løbende
udbetalinger, rateforsikringer og kapitalforsikringer og
pensionsordninger, der svarer hertil, der ikke kan anbringes i
nærmere angivne aktiver.
Til nr. 7
I det fremsatte lovforslag er det i pensionsbeskatningslovens
§ 15 C, stk. 3, foreslået, at ved opgørelsen af
ejerandelen på 25 pct. medregnes aktier m.v., som
forsikringstageren ejer uden for pensionsordningen, og
aktieavancebeskatningslovens § 4 finder tilsvarende
anvendelse.
Det foreslås, at ved afgørelsen af, om
ejergrænsen på 25 pct. er opfyldt, medregnes kun
aktuelle ejerandele hos forsikringstageren. Der foreslås i
ændringsforslag nr. 5 en tilsvarende begrænsning af
ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbeskatningslovens
§ 12, stk. 1, nr. 1, der vedrører kapitalopsparings- og
rateopsparingsordninger til kun at gælde for aktuelle for
ejerbesiddelser. Der skal gælde samme afgrænsning af
ejergrænsen på 25 pct. i pensionsbeskatningslovens
§ 15 C, stk. 3, som i pensionsbeskatningslovens § 12,
stk. 1, nr. 1.
Der henvises i det hele til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 8
Efter den gældende bestemmelse har begrænset
skattepligtige personer fradrag i lønindkomst
(kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1) og i indkomst fra
udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet
(kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4). I lovforslagets §
2, nr. 20, foreslås det at nyaffatte
pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1, 2. pkt., om
begrænset skattepligtiges fradrag for bidrag til
arbejdsløshedskasser, således at der også kan
gives fradrag for A-kassebidrag i arbejdsløshedsdagpenge,
sygedagpenge og barselsdagpenge omfattet af kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 12.
Ved en fejl blev henvisningen til kildeskattelovens § 2,
stk. 1, nr. 4, ikke gentaget i den nye bestemmelse, hvilket reelt
medfører, at personer, der bor i udlandet og udøver
erhverv med fast driftssted her i landet, efter nyaffattelsen ikke
længere kan få fradrag for a-kasse bidrag. Dette har
ikke været meningen med nyaffattelsen. Det foreslås
derfor at genindsætte henvisningen til kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 4, i den foreslåede affattelse af
pensionsbeskatningslovens § 49, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 9
Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge-
og pensionsinstitutternes mulighed for at lave endelig
opgørelse ved afgiftsfri overførsel af
pensionsordninger mellem penge- og pensionsinstitutter træder
i kraft den 1. januar 2011.
Til nr. 10
Det foreslås, at de tekniske rettelser af
pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, litra e og
f, som følge af indsættelse af et nyt litra g i
bestemmelsen får virkning samtidig med det foreslåede
nye litra, der vedrører ophævelse af individbeskatning
af ordninger i visse statsgaranterede pensionskasser.
Til nr. 11
Det foreslås, at pensionsinstitutterne får
mulighed for at vælge at lave en acontoskattebetaling for
deres markedsrente- og gennemsnitsrenteprodukter fra og med
indkomståret 2010 i stedet for fra og med indkomståret
2011.
Baggrunden for forslaget om at indføre mulighed for
acontoskattebetaling er, at pensionskunderne efter
pensionsafkastbeskatningsloven pålægges at betale en
markedsrente af den beregnede pensionsafkastskat fra den 20.
februar året efter indkomståret, og til skatten
betales, hvilket senest kan ske den 31. maj året efter
indkomståret. Pensionsinstitutterne kan ikke
nødvendigvis forrente kundernes penge med en lige så
høj rente, som den markedsrente, der skal betales fra den
20. februar året efter indkomståret, og til skatten
betales, hvorfor det kan være en fordel for kunderne, at
institutterne i disse tilfælde kan betale skatten før
den 20. februar året efter indkomståret.
Ifølge branchen er acontoskattebetaling allerede
relevant for betalingen af pensionsafkastskatten for
indkomståret 2010. Branchen har derfor ønsket, at
forslaget får virkning allerede for betaling af skatten for
indkomståret 2010.
Med nærværende forslag imødekommes
branchens ønske. Forslaget anses for at have begunstigende
karakter for pensionskunderne, da de undgår at betale rente
af skatten fra den 20. februar til senest den 31. maj året
efter indkomståret i de tilfælde, hvor de ikke kan
få forrentet de penge, som de skal betale skatten med,
nær så godt i pensionsinstituttet.
Til nr. 12
Det foreslås, at bestemmelsen om at ophæve penge-
og pensionsinstitutternes mulighed for at lave endelig
opgørelse ved afgiftsfri overførsel af
pensionsordninger mellem penge- og pensionsinstitutter får
virkning fra og med den 1. juli 2011.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen
(SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 76
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
3 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
4 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
5 | Supplerende høringssvar, fra
skatteministeren |
6 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
7 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
8 | Henvendelse af 25/11-10 fra Forsikring
& Pension |
9 | Henvendelse af 24/11-10 fra Forsikring
& Pension |
10 | Henvendelse af 26/11-10 fra Forsikring
& Pension |
11 | Henvendelse af 30/11-10 fra NPG Wealth
Management, Luxembourg |
12 | 1. udkast til betænkning |
13 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
14 | 2. udkast til betænkning |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 24/11-10 fra Forsikring & Pension |
16 | Henvendelse af 6/12-10 fra PKA A/S |
17 | Henvendelse af 2/12-10 fra Ældre
Sagen |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 25/11-10 fra Forsikring & Pension |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-10 fra Forsikring & Pension |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-10 fra NPG Wealth Management,
Luxembourg |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-10 fra Ældre Sagen |
22 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 6/12-10 fra PKA A/S |
23 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
24 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 76
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en kortfattet beskrivelse af de
eksisterende regler for ratepensioner, herunder for mulighederne
for udskydelse og forlængelse af udbetalingsperioden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvordan SKAT vil kunne sikre, at
der ved overtrædelse af henholdsvis § 15 C, stk. 3,
§ 30 B, stk. 1, og § 30 B, stk. 5, i
pensionsbeskatningsloven sker sanktion over for forsikringstageren,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om en redegørelse, belyst med
eksempler, om betydningen af at afskaffe medregningen af tidligere
ejede anparter og aktier, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, i hvilket omfang individuelle
dobbeltbeskatningsoverenskomster kan afhjælpe den af
Forsikring & Pension rejste problemstilling om manglende
lempelse for udenlandsk kildeskat på udbytter til danske
pensionsinstitutter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvorledes ejergrænsen
forholder sig til indirekte ejerskab, f.eks. hvis grænsen
overholdes, fordi der er frasolgt aktier med tilbagekøbsret,
eller fordi der ejes aktier i et andet A/S, der så ejer
aktier, der ellers ville være omfattet af
25-procents-grænsen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 5 og skatteministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 5:
I de af regeringen fremsatte ændringsforslag til 2.
behandling, nr. 5 og nr. 7, tages der stilling til, hvornår
ejergrænsen på 25 pct. er opfyldt, jf.
pensionsbeskatningslovens § 12. På baggrund heraf
ønskes det oplyst, hvorledes ejergrænsen forholder sig
til indirekte ejerskab, f.eks. hvis grænsen overholdes, fordi
der er frasolgt aktier med tilbagekøbsret, eller fordi der
ejes aktier i et andet A/S, der så ejer aktier, der ellers
ville være omfattet af 25-pct.s-grænsen.
Svar:
Ændringsforslaget tager sigte på, at historiske
ejerbesiddelser ikke skal medregnes ved opgørelsen af, om
ejergrænsen på 25 pct. er overholdt. Ved
opgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. er
opfyldt, finder aktieavancebeskatningslovens § 4 anvendelse.
Indirekte ejerskab medregnes. Henvisningen i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, og det
foreslåede § 15 C, stk. 3, til
aktieavancebeskatningslovens § 4 indebærer efter
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, således, at
aktier, som tilhører selskaber, hvorover pensionsopspareren
sammen med den personkreds, der er nævnt i
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.
(ægtefælle, forældre, bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller), på grund af aktiebesiddelse,
vedtægtsbestemmelse, aftale eller fælles ledelse har en
bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indflydelse
på grund af aktiebesiddelse foreligger, såfremt en
eller flere personer i den nævnte personkreds direkte eller
indirekte ejer mere end 50 pct. af aktiekapitalen. Aktier, der er
frasolgt med tilbagekøbsret, medregnes derimod ikke ved
opgørelsen af, om ejergrænsen på 25 pct. i
pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, og § 15 C, stk.
3, er opfyldt.