Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 8. december 2010
1 Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 26. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
To udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
30. september og den 8. november 2010 disse udkast til udvalget,
jf. SAU alm. del - bilag 304 (2009-10) og SAU alm. del - bilag 48.
Den 17. , 18. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra HORESTA.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at skatteministeren i svar på L 75 -
spørgsmål 6 har oplyst, at den skattelettelse, den
enkelte sommerhusejer får, som følge af at
bundfradraget forhøjes fra 10.000 kr. til 20.000 kr., er
mellem 2.016 kr. og 2.892 kr. afhængig af, om skatteyderen
har negativ kapitalindkomst, positiv kapitalindkomst og ikke
betaler topskat, eller om skatteyderen har positiv kapitalindkomst
og betaler topskat. Regeringen har endvidere oplyst, at godt 70
pct. af alle sommerhuse ejes af personer, der er bosiddende uden
for den kommune, hvor sommerhuset er beliggende.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder derfor, at
det er udtryk for skønmaleri, når regeringen finder,
at en sådan indtægtsfremgang vil føre til
øget omsætning og stigende beskæftigelse i
lokalsamfundene langs de danske kyster. Det er simpelt hen at
stikke det, nogle kalder »udkantsdanmark«, blår i
øjnene og en ynkværdig erstatning for en egentlig
egnsudviklingspolitik, som regeringen heller ikke har ført i
de sidste mange år.
De to partier finder, at den obligatoriske indberetningspligt
for udlejningsbureauerne og den deraf følgende mulighed for
bedre kontrol sikrer, at lejeindtægterne vil komme til
beskatning.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtter
endvidere den foreslåede afskaffelse af virksomhedernes
fradragsret for udgifter til tobak, der tilbydes de ansatte i en
virksomhed eller som afholdes i forbindelse med
repræsentation eller reklame.
Ud fra en samlet vurdering kan Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagets
vedtagelse.
Et mindretal i udvalget (LA) vil
stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 3 ændres »Efter §
66 indsættes« til: »Efter § 67
indsættes«.
[Ændring af redaktionel
karakter]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»1. I §
1, nr. 9, ophæves § 16, nr.
6.
Nr. 7-18 bliver herefter nr. 6-17.
01. I
§ 1, nr. 9, indsættes efter
§ 16, nr. 18, der bliver nr. 17, som nyt nummer:
»18) lov om
registrering af køretøjer,«
02. I
§ 1, nr. 9, ophæves § 16, nr. 19.
Nr. 20 og 21 bliver herefter nr. 19 og 20.
03. I
§ 1, nr. 9, ændres i § 16, stk. 2, »og
registreringsafgiftsloven« til: »,
registreringsafgiftsloven og lov om registrering af
køretøjer«.«
[Rettelse af sproglige og
lovtekniske fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslagene indeholder alene rettelser, der
følger af bemærkninger afgivet af Folketingets
Lovsekretariat. Der er alene tale om korrektioner af teknisk
karakter.
Ad. nr. 1
I lovforslaget er fejlagtigt anført, at den
foreslåede ændring indsættes efter
kildeskattelovens § 66 i stedet for kildeskattelovens §
67. Med den foreslåede ændring rettes op
herpå.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle
ændringer.
Ad. nr. 2
Med ændringsforslaget rettes der op på nogle
sproglige og lovtekniske fejl.
Torsten Schack Pedersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V)
Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte
Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John
Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau
Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen
(SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 75
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
2 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
3 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Henvendelse af 3/12-10 fra HORESTA |
7 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
8 | Resultatet af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervRegulerings (CKR)
foreløbige AMVAB-måling af de administrative
konsekvenser af L 75 |
9 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 75
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvad der taler imod at lade
beskatningen ske, når en evt. ejendom ændrer
skattemæssig anvendelse og dermed udtræder af
kriterierne for genanbringelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om beskatningsreglerne for
persongrupper, der ifølge anden lovgivning, har eller har
haft bopælspligt og er lovgivningsmæssigt forhindret i
at overtage helårsboligen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, i hvilket omfang regeringen
vurderer, at den obligatoriske indberetningsordning for bureauer
vil medvirke til, at især sommerhusejere med en høj
lejeindtægt, der på nuværende tidspunkt ikke
selvangiver udlejningen, vil fravælge udlejning gennem
bureau, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om at oplyse, hvor mange af de
sommerhuse, der udlejes gennem udlejningsbureau, der ejes af
personer bosiddende uden for den kommune, hvor sommerhuset er
beliggende, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om der med lovforslaget helt sker
bortfald af beskatning af lejeværdien af en helårsbolig
med lovbestemt bopælspligt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. om at oplyse skattelettelsens
størrelse for den enkelte sommerhusudlejer som følge
af forhøjelsen af bundfradraget fra 10.000 kr. til 20.000
kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvilke
beregningsforudsætninger og dokumentation, som ligger til
grund for ministerens antagelse om, at hævelsen af
bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger fra 10.000 til 20.000
kr. fører til øget omsætning og stigende
beskæftigelse i lokalsamfundene langs de danske kyster, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvad begrundelsen er for, at
ministeren ikke allerede i foråret 2010 - hvor Folketinget
vedtog ministerens lovforslag om at hæve bundgrænsen
for udlejning af sommerhuse fra 7.000 til 10.000 kr. - foreslog en
forhøjelse af bundfradraget til 20.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om der ikke ligger statistiske
oplysninger og/eller beregninger til grund for antagelserne om
konsekvenserne af forhøjelsen af bundfradraget i
lejeindtægter fra 10.000 kr. til 20.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om en skattelettelse på mellem
ca. 2.000 og 2.900 kr., som bundfradraget vil give, vil kunne
motivere fritidshusudlejere - der hidtil ikke har oplyst deres
lejeindtægt - til nu at ville begynde at gøre det, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer,
at udlejningsbureauerne vil tage i gebyr af fritidshusejerne for nu
at skulle udføre indberetningsopgaven, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om at oplyse - evt. på baggrund
af statistiske oplysninger - hvilke kommuner, der har flest ejere
af fritidsboliger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke bare
gør det pligtigt for udlejningsbureauerne at foretage
indberetning til SKAT uden at forhøje fritidshusejernes
bundfradrag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |