L 75 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og forskellige andre love.

(Indberetning af indtægter fra sommerhusudlejning kombineret med forhøjet bundfradrag, ophævelse af fradrag for tobaksudgifter m.v.).

Af: Skatteminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 08-12-2010

Afgivet: 08-12-2010

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2010

20101_l75_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 8. december 2010

1 Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1. behandling den 26. november 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.


Høring

To udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 30. september og den 8. november 2010 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 304 (2009-10) og SAU alm. del - bilag 48. Den 17. , 18. og 23. november 2010 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra HORESTA.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at skatteministeren i svar på L 75 - spørgsmål 6 har oplyst, at den skattelettelse, den enkelte sommerhusejer får, som følge af at bundfradraget forhøjes fra 10.000 kr. til 20.000 kr., er mellem 2.016 kr. og 2.892 kr. afhængig af, om skatteyderen har negativ kapitalindkomst, positiv kapitalindkomst og ikke betaler topskat, eller om skatteyderen har positiv kapitalindkomst og betaler topskat. Regeringen har endvidere oplyst, at godt 70 pct. af alle sommerhuse ejes af personer, der er bosiddende uden for den kommune, hvor sommerhuset er beliggende.


Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder derfor, at det er udtryk for skønmaleri, når regeringen finder, at en sådan indtægtsfremgang vil føre til øget omsætning og stigende beskæftigelse i lokalsamfundene langs de danske kyster. Det er simpelt hen at stikke det, nogle kalder »udkantsdanmark«, blår i øjnene og en ynkværdig erstatning for en egentlig egnsudviklingspolitik, som regeringen heller ikke har ført i de sidste mange år.


De to partier finder, at den obligatoriske indberetningspligt for udlejningsbureauerne og den deraf følgende mulighed for bedre kontrol sikrer, at lejeindtægterne vil komme til beskatning.


Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtter endvidere den foreslåede afskaffelse af virksomhedernes fradragsret for udgifter til tobak, der tilbydes de ansatte i en virksomhed eller som afholdes i forbindelse med repræsentation eller reklame.


Ud fra en samlet vurdering kan Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtte lovforslagets vedtagelse.


Et mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.


Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 3

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I nr. 3 ændres »Efter § 66 indsættes« til: »Efter § 67 indsættes«.

[Ændring af redaktionel karakter]

Til § 5

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Nr. 1 udgår, og i stedet indsættes:

»1. I § 1, nr. 9, ophæves § 16, nr. 6.

Nr. 7-18 bliver herefter nr. 6-17.


01. I § 1, nr. 9, indsættes efter § 16, nr. 18, der bliver nr. 17, som nyt nummer:

»18) lov om registrering af køretøjer,«



02. I § 1, nr. 9, ophæves § 16, nr. 19.

Nr. 20 og 21 bliver herefter nr. 19 og 20.


03. I § 1, nr. 9, ændres i § 16, stk. 2, »og registreringsafgiftsloven« til: », registreringsafgiftsloven og lov om registrering af køretøjer«.«

[Rettelse af sproglige og lovtekniske fejl]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Ændringsforslagene indeholder alene rettelser, der følger af bemærkninger afgivet af Folketingets Lovsekretariat. Der er alene tale om korrektioner af teknisk karakter.


Ad. nr. 1


I lovforslaget er fejlagtigt anført, at den foreslåede ændring indsættes efter kildeskattelovens § 66 i stedet for kildeskattelovens § 67. Med den foreslåede ændring rettes op herpå.


Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.


Ad. nr. 2


Med ændringsforslaget rettes der op på nogle sproglige og lovtekniske fejl.


Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Mads Rørvig (V) Jacob Jensen (V) Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF) Anders Samuelsen (LA) nfmd. Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S) René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Malene Søgaard-Andersen (SF) Niels Helveg Petersen (RV) fmd. Frank Aaen (EL)

Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldisflokkurin (TF)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 75


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2
Høringssvar, fra skatteministeren
3
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
1. udkast til betænkning
6
Henvendelse af 3/12-10 fra HORESTA
7
Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
8
Resultatet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervRegulerings (CKR) foreløbige AMVAB-måling af de administrative konsekvenser af L 75
9
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 75


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvad der taler imod at lade beskatningen ske, når en evt. ejendom ændrer skattemæssig anvendelse og dermed udtræder af kriterierne for genanbringelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om beskatningsreglerne for persongrupper, der ifølge anden lovgivning, har eller har haft bopælspligt og er lovgivningsmæssigt forhindret i at overtage helårsboligen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, i hvilket omfang regeringen vurderer, at den obligatoriske indberetningsordning for bureauer vil medvirke til, at især sommerhusejere med en høj lejeindtægt, der på nuværende tidspunkt ikke selvangiver udlejningen, vil fravælge udlejning gennem bureau, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om at oplyse, hvor mange af de sommerhuse, der udlejes gennem udlejningsbureau, der ejes af personer bosiddende uden for den kommune, hvor sommerhuset er beliggende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. , om der med lovforslaget helt sker bortfald af beskatning af lejeværdien af en helårsbolig med lovbestemt bopælspligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om at oplyse skattelettelsens størrelse for den enkelte sommerhusudlejer som følge af forhøjelsen af bundfradraget fra 10.000 kr. til 20.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvilke beregningsforudsætninger og dokumentation, som ligger til grund for ministerens antagelse om, at hævelsen af bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger fra 10.000 til 20.000 kr. fører til øget omsætning og stigende beskæftigelse i lokalsamfundene langs de danske kyster, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvad begrundelsen er for, at ministeren ikke allerede i foråret 2010 - hvor Folketinget vedtog ministerens lovforslag om at hæve bundgrænsen for udlejning af sommerhuse fra 7.000 til 10.000 kr. - foreslog en forhøjelse af bundfradraget til 20.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om der ikke ligger statistiske oplysninger og/eller beregninger til grund for antagelserne om konsekvenserne af forhøjelsen af bundfradraget i lejeindtægter fra 10.000 kr. til 20.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om en skattelettelse på mellem ca. 2.000 og 2.900 kr., som bundfradraget vil give, vil kunne motivere fritidshusudlejere - der hidtil ikke har oplyst deres lejeindtægt - til nu at ville begynde at gøre det, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvor meget ministeren forventer, at udlejningsbureauerne vil tage i gebyr af fritidshusejerne for nu at skulle udføre indberetningsopgaven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om at oplyse - evt. på baggrund af statistiske oplysninger - hvilke kommuner, der har flest ejere af fritidsboliger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvorfor ministeren ikke bare gør det pligtigt for udlejningsbureauerne at foretage indberetning til SKAT uden at forhøje fritidshusejernes bundfradrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå