Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 9. december 2010
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 17.
november 2010 lovforslaget til udvalget, jf. L 72 - bilag 1. Den
25. november 2010 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, og den 26. november 2010 sendte
beskæftigelsesministeren et høringsnotat og et
ligestillingsnotat herom til udvalget. Den 30. november 2010 sendte
beskæftigelsesministeren to yderligere indkomne
høringssvar, og den 6. december 2010 sendte
beskæftigelsesministeren et notat herom til udvalget. Den 7.
december 2010 sendte beskæftigelsesministeren et
høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder til
udvalget. Høringssvaret er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
forslaget afskaffer, at flygtninge kan medregne bopælstid i
deres oprindelsesland ved beregning af folkepension. Dermed
gælder de samme principper for flygtninge, som gælder
for øvrige indvandrere og danskere, der har haft ophold i
andre lande. Der er således tale om, at Folketinget fjerner
en positiv særbehandling af udlændinge med asylstatus i
Danmark. Denne negative særbehandling af danskere og andre
udlændinge i det danske samfund, er efter DF's opfattelse
principielt forkert, hvorfor DF i forhandlingerne om aftale om
genopretning af dansk økonomi og forhandlingerne om
finanslovsaftale for 2011 har søgt at sikre flertal for at
indføre lige rettigheder på
folkepensionsområdet.
DF stiller sig uforstående over for, at det har skullet
tage så lang tid at rette denne åbenlyse urimelighed.
DF hilser det velkommen, at danske statsborgere ikke længere
skal stilles ringere i forhold til opnåelse af retten til
dansk folkepension end udlændinge med asylstatus. Med disse
bemærkninger kan DF støtte lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (S,
SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at
lovforslaget udgør et nyt lavpunkt i regeringens
fattigdomsskabende politik. Forslaget er både usympatisk
og uigennemtænkt. Forslaget rammer en i forvejen udsat
gruppe af ældre flygtninge. Partierne er uforstående
over for, at regeringen nu bryder med hensynet til, at flygtninge
ikke har samme mulighed som danskere i udlandet eller indvandrere
for at optjene pension. Hidtil har bopælstiden i
oprindelseslandet for flygtninge indgået i beregningen af
folkepension. Det er en udmærket ordning, som sikrer
flygtninge ligestilling og social tryghed i alderdommen.
Resultatet af lovforslaget vil være, at mange flygtninge
fremover må imødese en alderdom præget af
dårlige levekår, idet lovforslaget indebærer en
betragtelig indkomstnedgang for denne gruppe. Det
vil endog være således, at borgere med
flygtningebaggrund, der kommer til Danmark efter det fyldte
62. år, slet ikke vil kunne modtage pension
i Danmark. Dette er så meget desto mere
kritisabelt, eftersom lovforslaget omhandler varige ydelser.
Set i lyset af risikoen for diskrimination kan det undre, at
overvejelser om relationen til de internationale konventioner ikke
har fundet vej til lovforslaget. Dette gælder særlig,
idet den korte høringsfrist langtfra sikrer kvalitet i
Folketingets behandling af lovforslaget.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) §
2 affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den hidtil
gældende § 9 i lov om social pension finder fortsat
anvendelse ved opgørelse af optjeningsgrundlaget for ret til
folkepension for udlændinge, som er meddelt ophold i Danmark
efter udlændingelovens § 7 eller § 8, som er
indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og som har
opnået folkepensionsalderen før den 1. januar
2021.«
[Præcisering af
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget præciseres det, at
forslaget gælder for udlændinge, som har fået
opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens § 7
eller § 8. Det gælder, uanset om udlændingen er
indrejst i Danmark før eller efter lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2. Det foreslås i § 2,
stk. 2, at udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse i
Danmark efter udlændingelovens § 7 eller § 8, som
er indrejst i Danmark før lovens ikrafttræden, og
som har opnået folkepensionsalderen før den 1. januar
2021, er omfattet af den hidtil gældende § 9 i lov om
social pension.
Ellen Trane Nørby (V)
Erling Bonnesen (V) nfmd. Peter
Madsen (V) Sophie Løhde (V) Martin Henriksen (DF) fmd. Tina Petersen (DF) René
Christensen (DF) Vivi Kier (KF) Per Ørum Jørgensen
(KD) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von
Seelen (S) Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie
Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 72
Bilagsnr. | Titel |
1 | Orienteringsbrev og lovforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
4 | Høringsnotat og ligestillingsnotat,
fra beskæftigelsesministeren |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
7 | Udredning vedrørende flygtninges
optjening af ret til dansk pension, fra Pensionsstyrelsen |
8 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
9 | Høringsnotat, fra
beskæftigelsesministeren |
10 | Høringssvar fra Institut for
Menneskerettigheder, fra beskæftigelsesministeren |
11 | 1. udkast til betænkning |
12 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 72
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke argumenter ministeren
lægger til grund for at fjerne retten til fuld folkepension
for flygtninge m.v., til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvilke regler og muligheder der er for supplering af
brøkpension m.v., til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren mener, at flygtninge
selv har ansvaret for deres situation m.v., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor
meget en flygtning efter forslaget kan få i folkepension
m.v., til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan sammenligne
høringsfristen for lovforslaget med de fem tidligere
lovforslag behandlet i Socialudvalget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvorfor ministeren ikke har gjort
udvalget bekendt med udredningen fra Pensionsstyrelsen m.v., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om ministeren vil indhente en
udtalelse fra UNHCR om, hvorvidt lovforslaget harmonerer med
flygtningekonventionen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren mener, det er
tilfredsstillende for lovkvaliteten, at den korte
høringsfrist resulterer i, at der kommer høringssvar
ind så sent som under 1. behandling af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. , om ministerens kommentar til
høringssvaret fra Dansk Flygtningehjælp m.v., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. , om ministeren vil oplyse, om
bopæl i andre lande, hvori en flygtning har haft bopæl
på et grundlag svarende til det, der er nævnt i §
7 i udlændingeloven, kan sidestilles med bopæl i
Danmark ved opgørelse af bopælstid efter de
foreslåede regler, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren vil opstille en
oversigt, der sammenligner, hvor meget en flygtning, der har
nået folkepensionsalderen, har til rådighed i
folkepension og personligt tillæg efter henholdsvis de
gældende og de foreslåede regler, forudsat at den
pågældende ikke har formue eller indkomst, og fordelt
efter bopælstid her i landet i henholdsvis 1, 5, 10, 20, 30
og 40 år, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvilke andre ydelser og beløbenes størrelse, som
de flygtninge, der ikke bliver berettiget til at modtage
folkepension, heller ikke kan få som konsekvens af de
foreslåede regelændringer, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvilke andre ydelser og beløbenes størrelse, som
de flygtninge, der som konsekvens af de foreslåede
regelændringer ikke vil være berettiget til at modtage
folkepension, i stedet vil være berettiget til, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvilke antagelser der ligger til grund for lovforslaget om
gennemsnitsindtægt, -formue og -pensionsopsparing blandt de
flygtninge, som med forslaget ikke vil kunne få fuld
folkepension, samt hvilken gennemsnitsindtægt, -formue og
-pensionsopsparing ministeren vurderer, at indvandrere og danskere
med tilsvarende bopælstid i Danmark og dermed ret til samme
brøkpension har, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil redegøre
for, hvor høj beskæftigelsesgraden er blandt
flygtninge efter henholdsvis 1, 5, 10, 20, 30, og 40 år i
Danmark, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
Bilag 2
Høringssvar fra Institut for
Menneskerettigheder
Høringssvaret af 7. december 2010 fra Institut for
Menneskerettigheder til Pensionsstyrelsen, jf. L 72 - bilag 10, er
optrykt efter ønske fra S, SF, RV og EL.