Fremsat den 17. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om befordringsrabat
til efterlønsmodtagere m.fl.
§ 1. Lov om befordringsrabat til
efterlønsmodtagere m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr.
1084 af 11. november 2005, ophæves.
§ 2. Loven træder i kraft den
1. januar 2011.
Stk. 2. Der ydes refusion efter de
hidtil gældende regler til trafikselskaberne og Bornholms
Regionskommune for rabat på abonnementskort til
efterløns- og fleksydelsesmodtagere, der er udstedt senest
den 31. december 2010.
Stk. 3. Ved behandlingen af anmodning om
refusion finder bekendtgørelse nr. 433 af 28. april 2010 om
refusion af befordringsrabat til modtagere af efterløn og
fleksydelse fortsat anvendelse. Trafikselskabernes og Bornholms
Regionskommunes anmodninger om refusion efter stk. 2 skal
være modtaget i Pensionsstyrelsen senest den 1. marts
2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er et led i aftalen om
udmøntning af satspuljen for 2011, hvor regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti) har indgået aftale med
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Liberal Alliance og Kristendemokraterne om at
ophæve lov om befordringsrabat til efterlønsmodtagere
m.fl. med virkning fra 1. januar 2011.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Ordningen om befordringsrabat til
efterlønsmodtagere blev etableret i 1996 som led i aftalen
mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Centrumdemokraterne om
anvendelsen af satspuljen for 1996. Formålet var at etablere
en ordning, der mindede om den rabatordning, pensionister har ved
benyttelse af kollektiv trafik.
I 1998 blev ordningen udvidet til også at
omfatte personer, som modtog overgangsydelse og seniorydelse, og i
2004 til også at omfatte personer, som modtager
fleksydelse.
Pr. 1. juli 2001 blev lov om seniorydelse
ophævet, og ved udgangen af 2006 ophørte
overgangsydelsesordningen. Befordringsrabatordningen omfatter
herefter alene efterløns- og fleksydelsesmodtagere.
Rabatordningen indebærer, at
trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune yder 50 pct. rabat
til efterløns- og fleksydelsesmodtagere på den
ordinære pris på abonnementskort ved benyttelse af
offentlig transport inden for lokalområdet. Rabat kan ydes
til abonnementskort, som har en gyldighed på op til 12
måneder.
Ved købet af et abonnementskort skal en
efterløns- eller fleksydelsesmodtager dokumentere, at der
modtages efterløn eller fleksydelse. Denne dokumentation kan
være den seneste udbetalingsspecifikation fra
arbejdsløshedskassen eller kommunen. Der kan kun ydes rabat
efter loven, så længe der modtages efterløn
eller fleksydelse.
Staten refunderer trafikselskaberne og Bornholms
Regionskommune 90 pct. af det beløb, der er ydet i rabat.
Efter de gældende regler skal trafikselskabene og Bornholms
Regionskommune indsende anmodning om refusion til Pensionsstyrelsen
senest 2 måneder efter udløbet af det kvartal, hvor
rabatten er ydet.
I de sidste år har forbruget af ordningen
været forholdsvis konstant, idet der gennemsnitligt har
været et forbrug på ca. 10 mio. kr. årligt. Det
vurderes med en vis usikkerhed, at ca. 9.000 personer årligt
har benyttet sig af muligheden for befordringsrabat efter
loven.
Siden ordningens indførelse i 1996 har
ordningen været finansieret af midler fra satspuljen, og
partierne bag satspuljeforliget har således løbende
truffet beslutning om forlængelse af bevillingen til
ordningen.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at ophæve lov om
befordringsrabat til efterlønsmodtagere m.fl. fra 1. januar
2011. Det indebærer, at efterløns- og
fleksydelsesmodtagere fra den 1. januar 2011 ikke længere ved
lov har ret til rabat ved køb af abonnementskort til
befordring i den kollektive persontrafik, og at der ikke kan gives
refusion til trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune for
rabat på abonnementskort til efterløns- og
fleksydelsesmodtagere, der købes efter den 31. december
2010.
Det foreslås endvidere, at
trafikselskabernes og Bornholms Regionskommunes anmodninger om
refusion skal være modtaget i Pensionsstyrelsen senest den 1.
marts 2011. Modtages anmodningen om refusion efter dette tidspunkt,
kan der ikke gives refusion for den ydede rabat.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer, at der ikke
længere skal afsættes midler fra satspuljen eller anden
finansiering til ordningen. I skønnet for udgiften til
ordningen i 2011 er det anslået, at den samlede udgift ville
andrage 13 mio. kr.
Udgifterne til abonnementskort, der udstedes i
2010, herunder abonnementskort med en gyldighed, der udløber
den 1. januar 2011 eller senere, afholdes af de bevilgede
satspuljemidler for 2010 og af opsparede midler.
Trafikselskaberne, Bornholms Regionskommune og
staten vil opnå en begrænset lettelse af de
administrative byrder som følge af forslaget.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for
kommunerne og regionerne vil blive forhandlet med de kommunale og
regionale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været forelagt Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af
de erhvervsadministrative konsekvenser. Centeret har ikke haft
bemærkninger, idet forslaget ikke vurderes at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt til høring
i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig
Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Center for Ligebehandling af Handicappede,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere (LAFS), Danske
Regioner samt trafikselskaberne.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | 13 mio. kr. årligt | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Med forslaget ophæves lov om
befordringsrabat til efterlønsmodtagere m.fl. med virkning
fra 1. januar 2011.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2011, hvilket medfører,
at efterløns- og fleksydelsesmodtagere med virkning fra 1.
januar 2011 ikke længere ved lov har ret til rabat ved
køb af abonnementskort til befordring i den offentlige
servicetrafik, som trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune
varetager i henhold til lov om trafikselskaber.
Det foreslås i stk. 2, at der kan
gives refusion til trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune
for rabat på abonnementskort til efterløns- og
fleksydelsesmodtagere, der købes senest den 31. december
2010, også selv om kortet først udløber
senere.
Det foreslås i stk. 3, at ved
trafikselskabernes og Bornholms Regionskommunes anmodning om
refusion, finder bekendtgørelse nr. 433 af 28. april 2010 om
refusion af befordringsrabat til modtagere af efterløn og
fleksydelse fortsat anvendelse. Trafikselskabernes og Bornholms
Regionskommunes anmodninger om refusion skal være modtaget i
Pensionsstyrelsen senest den 1. marts 2011. Modtages anmodningen om
refusion efter dette tidspunkt, kan der ikke ydes refusion for den
ydede rabat.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.