Fremsat den 17. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidelse af arbejdsgiverperioden)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 1545 af 20.
december 2006, lov nr. 389 af 27. maj 2008 og senest ved
§ 2 i lov nr. 701 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, § 24,
stk. 2, nr. 1 og 2,
§ 30, stk. 1, 1. og 2.
pkt., § 56, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, nr. 3, og § 61 ændres »21
kalenderdage« til: »30 kalenderdage«.
2. § 40, stk. 1, affattes
således:
»En arbejdsgiver, der udbetaler løn
under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
fraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 4
uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet strækker
sig ud over 21 kalenderdage.«
§ 2
Loven træder i kraft den 2. januar 2012.
§ 3
Stk. 1. Uanset
§ 24, stk. 2, nr. 1 og 2, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, skal der ved
beregningen af sygedagpengeperioden efter § 24,
stk. 1, eller § 25, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, ikke medregnes de dage, der ligger før den 2.
januar 2012, og for hvilke der er udbetalt sygedagpenge eller
løn fra arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af
sygefraværsperioden, eller udbetalt sygedagpenge fra kommunen
i de første 21 kalenderdage af sygefraværsperioden for
lønmodtagere.
Stk. 2.
§ 56, stk. 2, nr. 3, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder ikke
anvendelse på sager, hvor anmodning om kommunens godkendelse
af en aftale efter lovens § 56 er indgivet før den
2. januar 2012. Disse sager behandles efter de hidtil
gældende regler.
§ 4
Stk. 1. Uanset
§ 14, stk. 2, nr. 3 og 4, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, indgår de
kommunale merudgifter for kommunerne som arbejdsgivere, der
følger af § 1, ikke i fastsættelsen af
statens årlige tilskud til kommunerne.
Stk. 2. Uanset
§ 3, stk. 2, nr. 3 og 4, i lov om regionernes
finansiering, indgår de regionale merudgifter for regionerne
som arbejdsgivere, der følger af § 1, ikke i
fastsættelsen af statens årlige tilskud til
regionerne.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske konsekvenser | | 4.2. | Administrative konsekvenser | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i aftalen
mellem regeringen (Venstre og Konservative), Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne om finansloven for 2011.
Lovforslaget er desuden en del af den samlede
lovgivningsmæssige udmøntning af den del af aftalen
fra maj 2010 om genopretning af dansk økonomi, hvorefter der
skal gennemføres en forhøjelse af private og
offentlige arbejdsgiveres bidrag til arbejdsmarkedsformål
m.v. med henblik på at opnå et samlet provenu på
¾ mia. kr.
Som led heri foreslås det at ændre
sygedagpengelovens regel om længden af arbejdsgiverperioden,
dvs. den periode hvor arbejdsgiveren har pligten til at udbetale
sygedagpenge til den ansatte. Efter forslaget udvides perioden fra
21 kalenderdage til 30 kalenderdage.
Ændringen vil give den enkelte arbejdsgiver
- både privat og offentlig - en øget økonomisk
tilskyndelse til at føre en aktiv sygefraværspolitik
og dermed i højere grad forebygge det kortvarige
sygefravær.
Lovforslaget skal i forhold til de
økonomiske virkninger ses i sammenhæng med lovforslag
L 8 om ændring af lov om sygedagpenge, som regeringen
fremsatte den 6. oktober 2010 med henblik på
udmøntning af den del af aftalen om genopretning af dansk
økonomi, der vedrører beskæftigelseskravet
for ret til sygedagpenge fra kommunen og reglerne om sygedagpenge
på søgnehelligdage. Der henvises herom nærmere
til de økonomiske bemærkninger til lovforslaget, jf.
pkt. 3.
Lovforslaget skal ligeledes i forhold til de
økonomiske virkninger ses i sammenhæng med det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet
m.v.). Der henvises herom nærmere til de økonomiske
beregninger til lovforslaget, jf. pkt. 3.
Samtidig med nærværende lovforslag
har regeringen endvidere fremsat forslag til lov om ændring
af lov om sygedagpenge (Ændring af refusionssatser). Dette
lovforslag har ingen betydning for nærværende
lovforslag.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Ifølge sygedagpengelovens § 6,
§ 30 og § 61 afholder en arbejdsgiver - privat
såvel som offentlig - i dag udgifterne til løn eller
sygedagpenge i de første 21 kalenderdage af den ansattes
fraværsperiode på grund af sygdom
(arbejdsgiverperioden). Efter de første 21 kalenderdage
modtager arbejdsgiveren normalt sygedagpengerefusion fra kommunen
som hel eller delvis kompensation for udgifter til sygedagpenge
eller løn under sygdom.
Arbejdsgiverperioden har betydning for
beregningen af perioden med ret til sygedagpenge
(varighedsbegrænsningen) efter lovens § 24 og
§ 25, idet arbejdsgiverperioder ikke medregnes ved
beregning af varighedsbegrænsningen.
Efter lovens § 40, stk. 1, skal en
arbejdsgiver anmelde sygefravær ud over arbejdsgiverperioden
på 21 kalenderdage til kommunen inden 4 uger, så
kommunen kan nå at iværksætte opfølgning
inden 8 uger, jf. lovens § 13.
Efter lovens § 55 kan mindre private
arbejdsgivere tegne en sygedagpengeforsikring, der giver
arbejdsgiveren ret til at få refusion fra kommunen for de
sygedagpenge, som ligger inden for arbejdsgiverperioden. Der ydes
dog ikke refusion for den 1. sygefraværsdag.
Arbejdsgiverperioden indgår desuden i
reglerne om indgåelse af en aftale efter lovens
§ 56 om refusion til arbejdsgiver af sygedagpenge til en
ansat med en langvarig eller kronisk sygdom. Aftalen betyder, at
arbejdsgiveren får refunderet udgiften til de sygedagpenge,
der ligger inden for arbejdsgiverperioden.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at arbejdsgiverperioden
udvides fra 21 kalenderdage til 30 kalenderdage.
Med henblik på, at kommunen fortsat har
samme tidsrum til at iværksætte en aktiv
sygeopfølgning foreslås en tilpasning af ordlyden i
lovens § 40, stk. 1, om arbejdsgiverens anmeldelse
af sygefraværet til kommunen, sådan at arbejdsgiveren
fortsat har pligt til at anmelde sygefravær over 21
kalenderdage til kommunen inden 4 uger.
Anmelder en arbejdsgiver ikke sygefraværet
inden for fristen på 4 uger, mister arbejdsgiveren retten til
refusion frem til det tidspunkt, hvor han anmelder
sygefraværet, jf. lovens § 59, stk. 3.
Har arbejdsgiveren ikke anmeldt
sygefraværet senest 4 uger efter 1. fraværsdag, fordi
fraværet er afsluttet inden for 21 kalenderdage, kan der dog
alligevel ydes refusion til arbejdsgiveren, jf. lovens
§ 59, stk. 4.
For at opnå sammenhæng mellem
anmeldelsesfristen i lovens § 40, stk. 1 og
undtagelsen i lovens § 59, stk. 4, foreslås
det, at antallet af kalenderdage i lovens § 59,
stk. 4, fortsat skal være 21.
Den foreslåede udvidelse af
arbejdsgiverperioden vil endvidere blive indarbejdet i de regler,
der i medfør af lovens § 55, stk. 4, er
fastsat for sygedagpengeforsikringen for mindre private
arbejdsgivere, således at der også tegnes forsikring
for de dage, som arbejdsgiverperioden nu foreslås
forlænget med.
Endelig foreslås det, at arbejdsgivere i
forhold til ansatte, for hvem der er indgået en aftale om
refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom (en
§ 56-aftale), fortsat skal være friholdt for
sygedagpengeudgifter i hele arbejdsgiverperioden.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og 2.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører offentlige
mindreudgifter og merudgifter for arbejdsgiverne.
Det forudsættes, at mindre private
arbejdsgivere også fremover kan tegne en forsikring for de
dage, som arbejdsgiverperioden bliver forlænget med, og at
arbejdsgiveren - når der foreligger en § 56-aftale
- fortsat er friholdt for sygedagpengeudgifter i hele
arbejdsgiverperioden.
Det skønnes på den baggrund, at der
vil være ca. 172.000 sygefraværssager årligt med
en varighed på mere end 21 kalenderdage, der berøres
af en udvidelse af arbejdsgiverperioden.
Udvidelse af arbejdsgiverperioden fra 21 til 30
kalenderdage skønnes i første omgang at
medføre offentlige mindreudgifter til sygedagpenge på
576,4 mio. kr. vedrørende 4. fraværsuge. De
sparede sygedagpengeudgifter vedrørende 4. fraværsuge
tilfalder alene staten, idet der er 100 pct. statslig refusion i
denne uge. De sparede sygedagpengeudgifter vedrørende 29. og
30. fraværsdag skønnes at udgøre 189 mio. kr.
og deles mellem staten og kommunerne, idet den statslige refusion
fra 5. -8. fraværsuge er på 50 pct.
Under forudsætning af, at der fortsat
fremover almindeligvis udbetales sygedagpenge i 52 uger, betyder
udvidelsen af arbejdsgiverperioden, at starttidspunktet for de 52
uger skubbes med en uge og 2 dage. Dette betyder, at også
udløbet af sygedagpengene skubbes en uge og 2 dage. Dette
medfører merudgifter til sygedagpenge for kommunerne
på 28,8 mio. kr. for en ekstra uge og 2 dage i perioden, hvor
den statslige refusion er på 0 pct. for de, der falder for
varighedsbegrænsningen.
De samlede sparede sygedagpengeudgifter
skønnes til 736,6 mio. kr.
Dertil kommer sparede udgifter til anden
offentlig forsørgelse i den sidste uge og 2 dage, der nu
dækkes af sygedagpenge. De sparede offentlige
forsørgelsesudgifter skønnes samlet at udgøre
ca. 13,2 mio. kr., heraf 5,6 mio. kr. til kontanthjælp, 3,0
mio. kr. til ledighedsydelse, 3,0 mio. kr. til
arbejdsløshedsdagpenge og 1,6 mio. kr. til revalidering.
Udgifterne er fordelt mellem stat og kommune med antagelse om 30
pct. statslig refusion for kontanthjælp, ledighedsydelse og
arbejdsløshedsdagpenge og 50 pct. ved revalidering.
Det er i beregningen forudsat, at
refusionssatserne er ændret som foreslået i det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet
m.v.).
En samtidig udvidelse af sygedagpengeforsikringen
for mindre private arbejdsgivere betyder en forhøjet
præmiebetaling på 40,5 mio. kr., som tilfalder staten
til delvis dækning af merudgifter til sygedagpenge til
målgruppen.
Reglerne for sygedagpenge bliver endvidere
justeret som led i genopretningsaftalen i form af et øget
beskæftigelseskrav og ophør af ret til sygedagpenge
på søgnehelligdage, jf. lovforslag L 8 om
ændring af lov om sygedagpenge. De tre forslag påvirker
gensidigt hinanden. Der er derfor i beregningerne af udvidelsen af
arbejdsgiverperioden taget højde for de øvrige
ændringer på sygedagpengeområdet, hvorfor den
samlede besparelse er reduceret med 30 mio. kr.
Dermed skønnes det samlede forslag at
betyde offentlige mindreudgifter i størrelsesordenen 760
mio. kr. årligt.
De skønnede økonomiske konsekvenser
for 2011-2014 er vist i tabellen nedenfor. Det er forudsat, at
forslaget træder i kraft den 2. januar 2012.
| Tabel
1a. Økonomiske konsekvenser
fordelt på kommune og stat som følge af forslag om at
udvide arbejdsgiverperioden fra 21 til 30 kalenderdage | | | | | | Mio. kr., 2011 p/l | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat | | - 685,7 | - 685,7 | - 685,7 | - | Sygedagpenge | | -670,9 | -670,9 | -670,9 | - | Øvrig forsørgelse | | -4,3 | -4,3 | -4,3 | - | Kontanthjælp | | -1,7 | -1,7 | -1,7 | - | Ledighedsydelse | | -0,9 | -0,9 | -0,9 | - | Dagpenge | | -0,9 | -0,9 | -0,9 | - | Revalidering | | -0,8 | -0,8 | -0,8 | - | Præmieindtægter | | -40,5 | -40,5 | -40,5 | - | Nedslag pga. øvrige
sygedagpengeforslag | | 30,0 | 30,0 | 30,0 | Kommuner | | -74,6 | -74,6 | -74,6 | - | Sygedagpenge | | - 65,7 | - 65,7 | - 65,7 | - | Øvrig forsørgelse | | -8,9 | -8,9 | -8,9 | - | Kontanthjælp | | -3,9 | -3,9 | -3,9 | - | Ledighedsydelse | | -2,1 | -2,1 | -2,1 | - | Dagpenge | | -2,1 | -2,1 | -2,1 | - | Revalidering | | -0,8 | -0,8 | -0,8 | I alt | | -760,3 | -760,3 | -760,3 | | | | | |
|
De økonomiske konsekvenser af forslagene
vil indgå i forhold til fastsættelsen af de
økonomiske rammer for kommuner og regioner for 2012.
Forslaget indebærer tab af
sygedagpengerefusion for arbejdsgiverne. Ud af de samlede sparede
sygedagpengeudgifter på 736,6 mio. kr. skønnes
offentlige arbejdsgivere at få mindre sygedagpengerefusion
svarende til 304,2 mio. kr. (67,8 mio. kr. til statslige
arbejdsgivere, 189,3 mio. kr. til kommunale og 47,1 mio. kr. til
regionale arbejdsgivere), mens private arbejdsgivere skønnes
at få mindre sygedagpengerefusion svarende til 432,4 mio. kr.
Staten, regionerne og kommunerne kompenseres ikke for disse
merudgifter ved nærværende ændring af
sygedagpengeloven.
| Tabel
1b. Øgede
arbejdsgiverudgifter fordelt på kommune, regioner og stat som
følge af forslag om at udvide arbejdsgiverperioden fra 21
til 30 kalenderdage | Mio. kr., 2011 p/l | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Private | | 432,4 | 432,4 | 432,4 | Stat | | 67,8 | 67,8 | 67,8 | Kommuner | | 189,3 | 189,3 | 189,3 | Regioner | | 47,1 | 47,1 | 47,1 | I alt | | 736,6 | 736,6 | 736,6 | | | | | |
|
De samlede offentlige mindreudgifter
skønnes at være på 456,1 mio. kr. i 2012 og
frem.
| Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
fordelt på stat, regioner og kommune som følge af
forslag om at udvide arbejdsgiverperioden fra 21 til 30
kalenderdage | Mio. kr., 2011 p/l | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat | | -619,2 | -619,2 | -619,2 | Kommuner | | 116,0 | 116,0 | 116,0 | Regioner | | 47,1 | 47,1 | 47,1 | I alt | | -456,1 | -456,1 | -456,1 | | | | | |
|
Lovforslaget vil betyde en administrativ lettelse
for kommunerne, der skal behandle færre
sygedagpengesager.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske
konsekvenser
De private arbejdsgivere vil miste refusion af
sygedagpenge svarende til 432,4 mio. kr. årligt.
4.2. Administrative
konsekvenser
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet
i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
Lovforslaget har kun begrænsede
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen,
Danske Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og
Kristelig Arbejdsgiverforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 685,7 mio. kr. 2013: 685,7 mio. kr. 2014: 685,7 mio. kr. Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 74,6 mio. kr. 2013: 74,6 mio. kr. 2014: 74,6 mio. kr. | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 67,8 mio. kr. 2013: 67,8 mio. kr. 2014: 67,8 mio. kr. Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 189,3 mio. kr. 2013: 189,3 mio. kr. 2014: 189,3 mio. kr. Regioner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 47,1 mio. kr. 2013: 47,1 mio. kr. 2014: 47,1 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | En administrativ lettelse for
kommunerne | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | De private arbejdsgivere vil miste
refusion af sygedagpenge svarende til 432,4 mio. kr.
årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Lovforslaget vurderes alene at have
begrænsede administrative konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter sygedagpengeloven har arbejdsgiveren pligt
til at udbetale og afholde udgiften til sygedagpenge til en
medarbejder i de første 21 kalenderdage af dennes
sygefravær. Dette fremgår af lovens § 6,
stk. 1, § 30, stk. 1, og § 61.
Det foreslås, at arbejdsgiverperioden
udvides fra 21 kalenderdage til 30 kalenderdage.
Endvidere følger det af lovens
§ 24, stk. 2, at længden af
arbejdsgiverperioden har betydning for varighedsbegrænsningen
på 52 uger for sygedagpengene, idet sygedagpenge udbetalt i
arbejdsgiverperioden ikke skal tælles med, når
tidspunktet for varighedsbegrænsningens indtræden skal
fastlægges.
Tidspunktet for varighedsbegrænsningens
indtræden efter lovens § 24, stk. 2, flyttes
som en konsekvens af forslaget tilsvarende.
Endelig følger det af lovens
§ 56, stk. 2, nr. 3, at der kan indgås en
aftale om refusion til arbejdsgiver af sygedagpenge ved langvarig
eller kronisk sygdom, når arbejdsgiveren under det
bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge
eller løn i 21 kalenderdage for samme lidelse inden for de
seneste 12 måneder.
Perioden på 21 kalenderdage, jf. lovens
§ 56, stk. 2, nr. 3, ændres tilsvarende til 30
kalenderdage.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter sygedagpengelovens § 40,
stk. 1, har arbejdsgiveren pligt til at anmelde
lønmodtagerens sygefravær til kommunen senest 4 uger
efter den første sygedag. Arbejdsgiveren skal dog alene
anmelde lønmodtagerens sygefravær, der ligger ud over
arbejdsgiverperioden, der efter gældende regler er på
21 kalenderdage.
Begrundelsen for arbejdsgiverens pligt til at
anmelde sygefraværet er, at kommunerne derved kan
påbegynde den aktive sygeopfølgning, herunder indkalde
til 1. sygeopfølgningssamtale inden 8 uger fra 1.
fraværsdag.
For at opretholde arbejdsgiverens pligt til at
anmelde lønmodtagerens sygefravær ud over 21
kalenderdage foreslås det, at der på baggrund af
forslaget om at udvide arbejdsgiverperioden til 30 dage foretages
en formuleringsmæssig ændring af bestemmelsen i lovens
§ 40, stk. 1. Arbejdsgiveren vil således
fortsat være forpligtet til at anmelde sygefraværet
senest 4 uger efter den første sygedag, såfremt
sygefraværet har varet mere end 21 kalenderdage. Dermed
sikres kommunernes mulighed for at iværksætte en aktiv
sygeopfølgning.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 2. januar 2012.
Til § 3
De foreslåede ændringer i
§ 1, nr. 1, om udvidelse af arbejdsgiverperioden til 30
kalenderdage, træder i kraft den 2. januar 2012.
Ved beregningen af sygedagpengeperioden i forhold
til dagpengenes varighed på som udgangspunkt 52 uger
fraregnes der efter de gældende regler de dage, for hvilke
der er udbetalt sygedagpenge eller løn fra arbejdsgiveren i
de første 21 kalenderdage af sygefraværsperioden,
eller udbetalt sygedagpenge fra kommunen i de første 21
kalenderdage af sygefraværsperioden for
lønmodtagere.
Udvidelsen af arbejdsgiverperioden til 30
kalenderdage skal imidlertid ikke have virkning for beregningen af
den del af sygedagpengeperioden, der ligger før den 2.
januar 2012. Det foreslås derfor i stk. 1, at der for så vidt
angår sygedagpengeperioder, der ligger før den 2.
januar 2012, ved beregningen af varighedsbegrænsningen alene
skal fraregnes de dage, for hvilke der er udbetalt sygedagpenge
eller løn fra arbejdsgiveren i de første 21
kalenderdage af sygefraværsperioden, eller udbetalt
sygedagpenge fra kommunen i de første 21 kalenderdage af
sygefraværsperioden for lønmodtagere.
Udvidelsen af arbejdsgiverperioden skal ikke have
virkning i forhold til de aftaler efter lovens § 56 om
refusion til arbejdsgiver af sygedagpenge ved langvarig eller
kronisk sygdom, der ligger før lovens ikrafttræden.
Det foreslås derfor i stk. 2, at udvidelsen af
arbejdsgiverperioden ikke finder anvendelse på sager, hvor
anmodning om kommunens godkendelse af en aftale efter lovens
§ 56 er indgivet før den 2. januar 2012. Disse
sager behandles efter de hidtil gældende regler.
Til § 4
Det følger af Aftale mellem regeringen og
Dansk Folkeparti om genopretning af dansk økonomi at der
»…gennemføres en
forhøjelse af private og offentlige arbejdsgiveres bidrag
til arbejdsmarkedsformål mv. med henblik på at
opnå et samlet provenu på ¾ mia.kr. Heri vil
indgå en begrænsning af arbejdsgivernes fradrag for
faglige kontingenter«.
Det forudsættes således med aftalen,
at staten, kommunerne og regionerne, i kraft af deres rolle som
arbejdsgivere, ikke kompenseres for merudgifter, der følger
af de foreslåede ændringer i § 1, nr. 1, om
udvidelse af arbejdsgiverperioden til 30 kalenderdage.
Med bestemmelsen fraviges de gældende
principper for kompensation af kommuner og regioner ved merudgifter
som følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
samt statslig regulering af kommunernes og regionernes virksomhed,
der ellers følger af § 14, stk. 2, nr. 3 og
4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud samt
§ 3, stk. 2, nr. 3 og 4, i lov om regionernes
finansiering.
Bestemmelsen har alene til formål at
fravige de gældende principper for kompensation af kommuner
og regioner ved merudgifter for kommunale og regionale
arbejdsgivere som følge af udvidelsen af
arbejdsgiverperioden fra 21 til 30 kalenderdage. Fravigelsen
omfatter ikke mindre/merudgifter for kommuner og regioner som
myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om
sygedagpenge, som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr.
1545 af 20. december 2006, lov nr. 389 af 27. maj 2008 og senest
ved § 2 i lov nr. 701 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 6.
Kommunen udbetaler sygedagpenge under sygefravær. Dog
udbetaler arbejdsgiveren sygedagpenge til ansatte ved
sygefravær i 21 kalenderdage fra 1. fraværsdag, jf.
§ 30. Stk. 2. - -
- | | 1. I § 6, stk. 1, § 24,
stk. 2, nr. 1 og 2,
§ 30, stk. 1, 1. og 2.
pkt., § 56, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, nr. 3, og § 61 ændres »21
kalenderdage« til: »30 kalenderdage«. | | | | § 24. - -
- | | | Stk. 2. Ved
beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes
ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller
løn | | | 1) | fra arbejdsgiveren i de første 21
kalenderdage af fraværsperioden ved sygdom, | | | 2) | fra kommunen i de første 21
kalenderdage af fraværsperioden for lønmodtagere og i
de første 2 uger af fraværsperioden for
selvstændige erhvervsdrivende eller | | | 3) | i anledning af graviditet, barsel eller
adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret
til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven). | | | | | | § 30. En lønmodtager, som ikke
får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til
sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 21 kalenderdage fra 1.
fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 21 kalenderdage
forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer
søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign. , der kan
afbryde udbetalingen af sygedagpenge. Stk. 2. - -
- | | | | | | § 56. En arbejdsgiver kan ved aftale
med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at
få refusion med et beløb, der svarer til de
sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra
arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af
sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det
beløb, som lønmodtageren har ret til efter
§ 50, stk. 2. | | | Stk. 2. En aftale
efter stk. 1 kan indgås, | | | 1) | når lønmodtagerens
sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af
en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund
af lidelsen skønnes at medføre mindst 10
fraværsdage inden for 1 år, | | | 2) | når lønmodtageren skal
indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller
tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller
behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet,
eller | | | 3) | når arbejdsgiveren under det
bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge
eller løn i 21 kalenderdage for samme lidelse inden for de
seneste 12 måneder før indlæggelsen eller
behandlingen. | | | | | | § 61. Arbejdsgiveren afholder
udgifterne til sygedagpenge i de første 21 kalenderdage af
en fraværsperiode under sygdom, jf. dog § 62,
stk. 1. | | | | | | § 40. En arbejdsgiver, der udbetaler
løn under en lønmodtagers sygefravær, skal
anmelde fraværet til lønmodtagerens opholdskommune
senest 4 uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet
strækker sig ud over den periode, hvori arbejdsgiveren har
pligt til at udbetale sygedagpenge. Stk. 2. - -
- | | 2.§ 40, stk. 1, affattes
således: »En arbejdsgiver, der udbetaler løn
under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde
fraværet til lønmodtagerens opholdskommune senest 4
uger efter 1. fraværsdag, hvis fraværet strækker
sig ud over 21 kalenderdage.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 2. januar
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Uanset
§ 24, stk. 2, nr. 1 og 2, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, skal der ved
beregningen af sygedagpengeperioden efter § 24,
stk. 1, eller § 25, stk.1, i lov om sygedagpenge,
ikke medregnes de dage, der ligger før den 2. januar 2012,
og for hvilke der er udbetalt sygedagpenge eller løn fra
arbejdsgiveren i de første 21 kalenderdage af
sygefraværsperioden, eller udbetalt sygedagpenge fra kommunen
i de første 21 kalenderdage af sygefraværsperioden for
lønmodtagere. | | | Stk. 2.
§ 56, stk. 2, nr. 3, i lov om sygedagpenge, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finder ikke
anvendelse på sager, hvor anmodning om kommunens godkendelse
af en aftale efter lovens § 56 er indgivet før den
2. januar 2012. Disse sager behandles efter de hidtil
gældende regler. | | | | | | § 4 | | | | | | Stk.1. Uanset
§ 14, stk. 2, nr. 3 og 4, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner indgår de
kommunale merudgifter for kommunerne som arbejdsgivere, der
følger af § 1, ikke i fastsættelsen af
statens årlige tilskud til kommunerne. | | | Stk. 2. Uanset
§ 3, stk. 2, nr. 3 og 4, i lov om regionernes
finansiering indgår de regionale merudgifter for regionerne
som arbejdsgivere, der følger af § 1, ikke i
fastsættelsen af statens årlige tilskud til
regionerne. | | | |
|