Fremsat den 17. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Ændring af refusionssatser)
§ 1
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge,
som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr. 480 af 12. juni
2009 og senest ved § 2 i lov nr. 701 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændringer:
1. § 62, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Staten afholder 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra
og med 9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det
aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold, jf. dog
stk. 4 og 5.«
2. I
§ 62, indsættes efter
stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. Er
den sygemeldte i den periode, der er nævnt i stk. 3,
vendt gradvis tilbage i arbejde, afholder staten 50 pct. af
kommunens udgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor den
sygemeldte påbegynder arbejdet gradvist.
Stk. 5. Deltager
den sygemeldte i den periode, der er nævnt i stk. 3, i
tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller i tilbud efter kapitel 11 og
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afholder
staten 50 pct. af kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den
sygemeldte påbegynder tilbud.«
Stk. 4-7 bliver herefter
stk. 6-9.
3. I
§ 62, stk. 6, der bliver
stk. 8, ændres »65 pct.« til: »50
pct.«.
4. I
§ 62, stk. 7, der bliver
stk. 9, ændres »65 pct. refusion efter
stk. 3« til: »50 pct. refusion efter
stk. 4-5«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Loven har
virkning for udgifter til ydelser, der vedrører
perioder efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | En ny og effektiv refusionsmodel | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Konservative), Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance har den 5.
november 2010 indgået aftale om nye rammer for
sygefraværsindsatsen, hvori der bl.a. indføres en ny
og effektiv refusionsmodel.
Aftalen indgår i den samlede aftale om
Finansloven for 2011.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at partierne
bag sygefraværsaftalen er enige om, at der fortsat skal ydes
en aktiv indsats over for sygemeldte. Indsatsen skal være
individuelt tilpasset og have fokus på, at den sygemeldte
vender tilbage i job eller kommer ud på en virksomhed og
løser opgaver i et kollegialt fællesskab.
Aftalepartierne er enige om en justeret
sygefraværsindsats, der består af følgende tre
elementer:
1) En ny og
effektiv refusionsmodel
2) Et fælles
rådighedsloft
3) Grupper af syge
fritages fra aktive tilbud og samtaler (11 initiativer).
Der er endvidere enighed om, at forligskredsen
samles igen i forbindelse med den endelige evaluering af
sygefraværsaftalen medio 2012.
I lovforslaget udmøntes aftalens element
om en ny og effektiv refusionsmodel, hvor det er aftalt, at
refusionssystemet skal målrettes, så kommunerne
fremover får en større tilskyndelse til at give
sygemeldte borgere en individuelt tilrettelagt indsats rettet mod
job. Der skal "ryddes op" i standardkurser og
beskæftigelsesprojekter. Kommunerne skal kun give aktive
tilbud, hvis det kan hjælpe den sygemeldte til at blive
på arbejdsmarkedet.
Aftalens element om grupper af syge, der fritages
for aktive tilbud og samtaler, udmøntes dels administrativt
dels ved lovgivning. Udmøntningen af de initiativer, der
skal ske ved lov, vil blive fremsat i et særskilt lovforslag.
Det fremsættes i januar 2011 med henblik på
ikrafttræden 1. maj 2011. De initiativer, der udmøntes
administrativt, udarbejdes hurtigst muligt og
iværksættes senest 1. maj 2011. I aftalen indgår
der følgende initiativer:
1) Aktive tilbud
kan kun gives, hvis det tjener tilbagevenden til arbejdet
2) De »mindst
syge« sygemeldte skal ikke have aktive tilbud
3)
Fritagelse/standby for de mest syge
4) Ikke krav om
samtale ved fremmøde, hvis snarlig tilbagevenden til job
5) Ikke krav om
samtale ved fremmøde, hvis der ventes på operation
6)
Præcisering af at gradvis tilbagevenden altid går forud
for aktive tilbud
7) Fleksibel
kontakt til arbejdsgivere i tilknytning til første
opfølgning
8)
Inspirationsmateriale til god kommunikation til sygemeldte
9) Information til
jobcentrene om standby-ordningen
10) Oplysningsskema
skal give information om alvorlig sygdom
11) Et forbedret
samarbejde med lægerne vil styrke jobcentrenes
opfølgning.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet,
mv.), hvor aftalens element om ét fælles
rådighedsloft udmøntes.
Med indførelse af ét fælles
rådighedsloft på 13.700 kr. pr. helårsperson for
sygedagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere m.fl. forenkles
kommunernes styring. Som en konsekvens af etableringen af et
fælles rådighedsloft omfattes kommunernes
driftsudgifter til aktive tilbud til bl.a. sygedagpengemodtagere af
budgetgarantien.
Baggrunden for aftalen om ét fælles
rådighedsloft er, at refusionen af kommunernes driftsudgifter
til aktive tilbud til sygedagpengemodtagere har været i
markant vækst og er ikke underlagt et rådighedsloft i
dag. Driftsudgifter til aktive tilbud til sygedagpengemodtagere vil
i 2010 med den gældende retstilstand væsentligt
overstige det forudsatte niveau i aftalen om nedbringelse af
sygefravær fra november 2008.
De økonomiske konsekvenser ved
indførelse af ét fælles rådighedsloft for
aktive tilbud til sygedagpengemodtagere indgår i lovforslaget
om Virksomhedsrettet aktivering, ændring af
refusionssystemet, mv., jf. ovenfor. Der er i dette lovforslag
taget udgangspunkt i udgifter til aktive tilbud til
sygedagpengemodtagere svarende til det niveau, der er aftalt i
sygefraværsaftalen fra 2008 jf. også FFL11. De
økonomiske konsekvenser i nærværende lovforslag
vedrører derfor alene omlægning af refusion for
ydelser.
Lovforslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Prisloft på 6 ugers selvvalgt uddannelse).
Beskæftigelsesministeren har den 6. oktober
2010 fremsat forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge (Ændring af beskæftigelseskravet,
afskaffelse af ret til sygedagpenge på
søgnehelligdage, m.v.) - L 8. Lovforslaget har ingen
betydning for nærværende lovforslag.
Samtidig med nærværende lovforslag
har regeringen fremsat forslag til lov om ændring af
sygedagpengeloven (Udvidelse af arbejdsgiverperioden). Dette
lovforslag har ingen betydning for nærværende
lovforslag.
2. Lovforslagets indhold
En ny og effektiv
refusionsmodel
I dag hjemtager kommunerne lav refusion af
udgifterne til sygedagpenge i perioder med passiv
forsørgelse og høj refusion i perioder med aktive
tilbud - uanset typen af aktive tilbud. Refusionssatserne på
sygedagpengeområdet er i 9. - 52. sygeuge 35 pct. i passive
perioder og 65 pct. i aktive perioder. Staten refunderer 50 pct. af
driftsudgifterne til aktive tilbud til sygedagpengemodtagere uden
loft over udgifterne.
De nuværende refusionsprocenter giver en
for stærk tilskyndelse til at give aktive tilbud uden
hensynstagen til, hvorfor, hvor meget og hvordan der gives
tilbud.
Aftalepartierne er på den baggrund enige
om, at kommunerne fremover kan hjemtage 50 pct. refusion af
forsørgelsesudgifterne i perioder med gradvis tilbagevenden
(delvis raskmelding), virksomhedsrettede aktive tilbud i form af
virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller
tilbud om ordinær uddannelse, og 30 pct. i perioder med
tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering eller passiv
forsørgelse.
2.1. Gældende ret
Efter gældende regler afholder staten 35
pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge til
og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle
sygefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte i
perioden vendt gradvist tilbage i arbejde eller i aktivt tilbud
efter kap. 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
afholder staten 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra
det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder arbejde eller
er i tilbud.
Hvis kommunen skal have den høje
refusionsprocent er det dog et krav, at den sygemeldte er vendt
gradvist tilbage i arbejde eller er i aktive tilbud i minimum 10
timer om ugen. Timetallet kan dog være mindre end 10 timer om
ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det
efter en konkret vurdering af den sygemeldtes situation og
helbredstilstand kun er muligt at deltage i et lavere timetal.
Dette er fastsat i bekendtgørelse nr. 1408 af 16. dec. 2009
om kommunernes ret til refusion af udgifterne til kontant- og
starthjælp, sygedagpenge samt ledigheds- og særlig
ydelse til personer, der deltager i tilbud efter kapitel 10-12 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller gradvist vender
tilbage i arbejde. Bekendtgørelsen er udstedt i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 62,
stk. 7, hvorefter beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler for, hvornår kommunerne
opfylder betingelserne for at få den høje
refusion.
2.2. Den foreslåede
ordning
For at øge kommunernes tilskyndelse til at
fremme gradvis tilbagevenden til arbejde (delvis raskmelding), samt
til at give virksomhedsrettede tilbud i form af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud eller ordinær
uddannelse foreslås det, at refusionssatserne for
sygedagpenge ændres.
Det foreslås således, at staten
fremover afholder 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge i
passive perioder, dvs. når den sygemeldte ikke er vendt
gradvist tilbage i arbejde eller er i aktive tilbud.
Det foreslås endvidere, at staten fremover
afholder 50 pct. af kommunernes udgifter til sygedagpenge i aktive
perioder, dvs. når den sygemeldte er vendt gradvist tilbage i
arbejde eller er i virksomhedsrettede tilbud eller tilbud om
ordinær uddannelse. Det foreslås, således at
staten afholder 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge i
perioder, hvor det efter kap. 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats gives tilbud om anden vejledning og
opkvalificering end ordinær uddannelse.
Ved ordinære uddannelser forstås
uddannelser, der er afgrænset efter den foreslåede
ændring af § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, jf. det samtidigt fremsatte
forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Virksomhedsrettet aktivering,
ændring af refusionssystemet mv.).
Der er fortsat et krav om 10 timers aktivitet
for, at kommunerne kan få 50 procents statsrefusion af
udgifterne til sygedagpenge. Fremover vil det imidlertid som
følge af den foreslåede refusionsmodel, der
øger incitamentet til jobfokus i den aktive indsats,
være et krav, at de 10 timer skal bestå i gradvis
tilbagevenden, virksomhedspraktik, ansættelse med
løntilskud eller tilbud om vejledning og opkvalificering i
form af ordinær uddannelse. Tilbud om øvrig vejledning
og opkvalificering berettiger ikke til den høje refusion og
indgår derfor ikke i timetallet.
Timetallet kan dog fortsat være mindre end
10 timer om ugen, hvis kommunen i den enkelte sag redegør
for, at det efter en konkret vurdering af den sygemeldtes situation
og helbredstilstand kun er muligt for den sygemeldte at deltage i
et lavere timetal.
Reglerne i bekendtgørelse nr. 1408 af 16.
december 2009 om kommunernes ret til refusion af udgifterne til
kontant- og starthjælp, sygedagpenge samt ledigheds- og
særlig ydelse til personer, der deltager i tilbud efter
kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
gradvist vender tilbage i arbejde vil blive justeret i
overensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 - 4.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige i dette lovforslag skal ses i
sammenhæng med forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Virksomhedsrettet aktivering, ændring af refusionssystemet,
mv.) samt i sammenhæng med forslag til lov om ændring
af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Prisloft på 6
ugers selvvalgt uddannelse), hvortil der henvises.
Det indgår i dette lovforslag, at der gives
høj refusion af kommunens udgifter til sygedagpenge i
perioder med gradvis tilbagevenden samt i perioder med
virksomhedsrettede aktive tilbud i form af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud, eller tilbud om
ordinær uddannelse, mens der gives lav refusion i perioder
med tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering og i
passive perioder.
I vurderingen af de økonomiske
konsekvenser er det skønnet, at kommunerne vil ændre
adfærd, så tilbud om øvrig vejledning og
opkvalificering vil blive brugt i mindre grad. Samtidig
skønnes det, at færre vil få aktive tilbud.
Samlet set er lovforslaget udgiftsneutralt, jf.
det sammenfattende skema i afsnit 9, hvilket dækker over
modsatrettede konsekvenser for stat og kommuner. Lovforslaget
betyder, at når refusionsprocenterne sænkes, så
får kommunerne mindre direkte refusion fra staten. Staten
får derfor en mindreudgift til refusion, og kommunerne
får en tilsvarende merudgift. I 2011 indebærer
refusionsomlægningen således en merudgift for
kommunerne på 754,5 mio. kr. og en tilsvarende mindreudgift
for staten på 754,5 mio. kr. Kommunerne kompenseres samlet i
bloktilskuddet for denne merudgift, således at
omlægningen er udgiftsneutral for kommunerne under et.
De økonomiske konsekvenser af dette
lovforslag indgår i de samlede økonomiske
mindreudgifter til gennemførelse af aftalen "En aktiv
beskæftigelsesindsats, der virker", som er indgået
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne.
Forslaget træder i kraft den 1. januar
2011.
| | | | | Samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget fordelt på
stat og kommune | | | | | | Mio. kr., 2011-priser | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat i alt Heraf: | -754,5 | -747,6 | -735,9 | -735,0 | Drift Forsørgelse | 0,0 -754,5 | 0,0 -747,6 | 0,0 -735,9 | 0,0 -735,0 | Kommuner i
alt | 754,5 | 747,6 | 735,9 | 735,0 | Heraf: | | | | | Drift Forsørgelse | 0,0 754,5 | 0,0 747,6 | 0,0 735,9 | 0,0 735,0 | Heraf: | | | | | DUT Budgetgaranti Det særlige
beskæftigelsestilskud | 754,5 0,0 0,0 | 747,6 0,0 0,0 | 735,9 0,0 0,0 | 735,0 0,0 0,0 | Stat og kommune i
alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med de kommunale parter.
Nedenfor gennemgås de økonomiske konsekvenser af
lovforslaget.
3.1. En ny og effektiv
refusionsmodel
Kommunerne kan fremover hjemtage 50 pct. refusion
af forsørgelsesudgifterne vedrørende modtagere af
sygedagpenge i perioder med gradvis tilbagevenden eller
virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik,
ansættelse med løntilskud eller tilbud om
ordinær uddannelse. Kommunerne kan endvidere hjemtage 30 pct.
refusion i perioder med tilbud om øvrig vejledning og
opkvalificering eller passiv forsørgelse.
Ved beregning af det fælles
rådighedsloft, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
1, er der for modtagere af sygedagpenge taget udgangspunkt i et
samlet offentligt udgiftsniveau på 69,6 mio. kr. svarende til
det aftalte niveau i Aftale om nedbringelse af sygefravær fra
november 2008.
Det skønnes, at omlægningen af
refusionen og det fælles rådighedsloft vil
indebære betydelige omprioriteringer i kommunerne,
således at indsatsen målrettes personer, hvor der
forventes en god effekt af indsatsen.
Samlet set er lovforslaget udgiftsneutralt, men
indebærer modsatrettede konsekvenser for stat og kommuner. I
fordelingen mellem stat og kommuner og mellem sygedagpengeudgifter
med henholdsvis 50 og 30 procents refusion, er der taget
højde for konsekvenserne af refusionsomlægningen og
indførelsen af det fælles rådighedsloft,
herunder for kommunernes brug af aktive tilbud.
Udgifterne vedrørende sygedagpenge er ikke
omfattet af den kommunale budgetgaranti. Som følge af
indførelse af det fælles rådighedsloft vil
driftsudgifter ved aktive tilbud til modtagere af sygedagpenge
blive omfattet af budgetgarantien.
| | | | | Mio. kr., 2011-priser | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Stat i alt | -754,5 | -747,6 | -735,9 | -735,0 | Kommuner i alt | 754,5 | 747,6 | 735,9 | 735,0 | Stat og kommune i alt | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos Beskæftigelsesrådet,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Ankestyrelsen, Danske
Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Kristelig Fagbevægelse og
Kristelig Arbejdsgiverforening.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: 755 mio. kr. 2012: 748 mio. kr. 2013: 736 mio. kr. 2014: 735 mio. kr. | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | | | | | Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Kommuner: 2011: 755 mio. kr. 2012: 748 mio. kr. 2013: 736 mio. kr. 2014: 735 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0.mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Stat: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | | | | | Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Kommuner: 2011: 0 mio. kr. 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter gældende regler afholder staten 35
pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med 9. uge til
og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle
sygefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte i
perioden vendt gradvist tilbage i arbejde eller i aktiv tilbud
efter kap. 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
afholder staten 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra
det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder arbejde eller
tilbud.
Det foreslås i stk. 3, at staten
afholder 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med
9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle
sygefravær og ansættelsesforhold.
Det foreslås i stk. 4, at hvis den
sygemeldte i perioden fra 9. uge til 52. uge regnet fra 1. sygedag
er vendt gradvis tilbage i arbejde, så afholder staten 50
pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor
den sygemeldte påbegynder arbejdet gradvist.
Det foreslås i stk. 5, at hvis den
sygemeldte i perioden fra 9. uge til 52. uge regnet fra 1. sygedag
deltager i tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats (ordinær uddannelse)
eller i tilbud efter kapitel 11 (virksomhedspraktik), eller kapitel
12 (ansættelse med løntilskud) i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, afholder staten 50 pct. af kommunens
udgifter fra det tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder
tilbud.
Til nr. 3
Ændringen er en konsekvensændring som
følge af § 1, nr. 2.
Til nr. 4
Efter gældende regler kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
for, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at
få 65 pct. refusion.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1408 af 16. dec. 2009 om kommunernes ret
til refusion af udgifterne til kontant- og starthjælp,
sygedagpenge samt ledigheds- og særlig ydelse til personer,
der deltager i tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller gradvist vender tilbage i
arbejde. Det er i denne bekendtgørelse fastsat, at det er et
krav for, at kommunerne kan få 65 procents statsrefusion af
udgifterne til sygedagpenge, at den sygemeldte er vendt gradvist
tilbage i arbejde eller er i aktive tilbud i minimum 10 timer om
ugen. Timetallet kan dog være mindre end 10 timer om ugen,
hvis kommunen i den enkelte sag redegør for, at det efter en
konkret vurdering af den sygemeldtes situation og helbredstilstand
kun er muligt for den sygemeldte at deltage i et lavere
timetal.
Det foreslås, at der fortsat er et krav om
10 timers aktivitet for, at kommunerne kan få den høje
refusion på 50 procents statsrefusion af udgifterne til
sygedagpenge. Det foreslås endvidere, at det fremover som
følge af den foreslåede refusionsmodel vil være
et krav, at de 10 timer alene kan bestå i gradvis
tilbagevenden, virksomhedsrettede tilbud i form af
virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud eller
tilbud om vejledning og opkvalificering i form af ordinær
uddannelse. Tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering
berettiger ikke til den høje refusion og indgår derfor
ikke i timetallet.
Det foreslås herudover, at timetallet dog
fortsat kan være mindre end 10 timer om ugen, hvis kommunen i
den enkelte sag redegør for, at det efter en konkret
vurdering af den sygemeldtes situation og helbredstilstand kun er
muligt at deltage i et lavere timetal.
Bekendtgørelsen vil blive justeret i
overensstemmelse med den nye refusionsmodel.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning for udgifter til ydelser, der
vedrører perioder efter lovens ikrafttræden. Det
betyder, at de hidtidige regler om kommunernes medfinansiering af
sygedagpenge og refusion for ydelser finder anvendelse på
forhold i perioder, der ligger forud for lovens ikrafttræden.
Udgifter til ydelser i 2010, der først afregnes i 2011,
refunderes således efter de regler, som var gældende i
2010. Kommunerne kan hjemtage refusion herfor i forbindelse med den
endelige restafregning for 2010 samt eventuelt efterfølgende
som berigtigelser vedrørende tidligere år.
Bilag 1
| | | Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om
sygedagpenge, som bl.a. ændret ved § 1 i lov nr.
480 af 12. juni 2009 og senest ved § 2 i lov nr. 701 af
25. juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 62. Staten afholder 100 pct. af
kommunens udgifter til sygedagpenge i de første 4 uger af en
fraværsperiode under sygdom, jf. § 61. | | 1.§ 62, stk. 3, affattes
således: | Stk. 2. Staten
afholder 50 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med
5. uge og til og med 8. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle
sygefravær og ansættelsesforhold. | | | Stk. 3. Staten
afholder 35 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra og med
9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det aktuelle
sygefravær og ansættelsesforhold. Er den sygemeldte i
perioden vendt gradvis tilbage i arbejde eller i tilbud efter
kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
afholder staten dog 65 pct. af kommunens udgifter fra det
tidspunkt, hvor den sygemeldte påbegynder arbejde eller
tilbud. | | »Stk. 3.
Staten afholder 30 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge fra
og med 9. uge og til og med 52. uge regnet fra 1. sygedag i det
aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold, jf. dog
stk. 4 og 5.« | Stk. 4. Kommunen
afholder 100 pct. af udgifterne til sygedagpenge efter 52.
uge. | | 2. I § 62, indsættes efter
stk. 3 som nye stykker: »Stk. 4. Er
den sygemeldte i den periode, der er nævnt i stk. 3,
vendt gradvis tilbage i arbejde, afholder staten 50 pct. af
kommunens udgifter til sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor den
sygemeldte påbegynder arbejdet gradvist. | Stk. 5. Der kan
ikke ydes refusion, så længe kommunen ikke opfylder sin
pligt til at følge op efter kapitel 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler herom. | | Stk. 5. Deltager
den sygemeldte i den periode, der er nævnt i stk. 3, i
tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller i tilbud efter kapitel 11 og
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afholder
staten 50 pct. af kommunens udgifter fra det tidspunkt, hvor den
sygemeldte påbegynder tilbud.« Stk. 4-7 bliver herefter stk. 6-9. | Stk. 6. Staten
afholder 65 pct. af kommunens udgifter til sygedagpenge efter
§ 53, stk. 2, nr. 3, i op til 13 uger regnet fra det
tidspunkt, hvor kommunen får oplyst, at der ikke kan ske
gradvis tilbagevenden til arbejdet. | | 3. I § 62, stk. 6, der bliver
stk. 8, ændres »65 pct.« til: »50
pct.«. | Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvornår kommunerne opfylder betingelserne for at
få 65 pct. refusion efter stk. 3. | | 4. I § 62, stk. 7, der bliver
stk. 9, ændres »65 pct. refusion efter
stk. 3« til: »50 pct. refusion efter
stk. 4-5«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2011. | | | Stk. 2. Loven har
virkning for udgifter til ydelser, der vedrører perioder
efter lovens ikrafttræden. |
|