Betænkning afgivet af
Arbejdsmarkedsudvalget den 8. december 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. november 2010 og var til 1.
behandling den 30. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den
17. november 2010 en orientering herop til udvalget, jf. L 67 -
bilag 1. Den 25. november 2010 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar til
udvalget. Den 26. november 2010 sendte
beskæftigelsesministeren et notat herom og et
ligestillingsnotat til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Skive Kommune.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF,
RV og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget mener grundlæggende, at lovforslaget
svækker sygefraværsindsatsen.
S, SF og EL finder det veldokumenteret, at en velfungerende og
effektiv sygefraværsindsats nødvendigvis må
indeholde en bred vifte af tilbud, der matcher
sygedagpengemodtagernes forskelligartede behov. Derfor er der brug
for, at man fra politisk side understøtter og bidrager til,
at kommunerne har mulighed for at give sygedagpengemodtagerne de
rette tilbud. Den rigtige model er derfor frihed for kommunerne til
at vælge de redskaber, som de i hvert enkelt tilfælde
mener er bedst til at hjælpe den syge tilbage i job, uden at
være styret af refusionsovervejelser i forhold til
staten.
Med lovforslaget lægges der op til det modsatte, nemlig
en ensretning og indsnævring af sygefraværsindsatsen,
idet taksterne for statsrefusion ændres således, at
kommunerne udelukkende får mulighed for at kunne hjemtage
refusion på højeste takst (50 pct.) for
virksomhedsrettet aktivering.
Med det begrænsede økonomiske råderum i
kommunerne bliver konsekvensen, at sygefraværsindsatsen langt
overvejende vil blive koncentreret om virksomhedsrettet aktivering,
uanset om det nødvendigvis er det bedste tilbud til den
enkelte set ud fra et socialfagligt perspektiv, idet andre tilbud
efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kun
giver kommunerne mulighed for at hjemtage statsrefusion på
laveste takst (30 pct.). Dermed lægger lovforslaget reelt op
til fortsat kassetænkning og en centralistisk styring af
sygefraværsindsatsen i kommunerne, hvilket S, SF og EL finder
stærkt bekymrende. S, SF og EL er endvidere bekymrede
for, at den foreslåede ændring af refusionssystemet
generelt vil favorisere ressourcestærke
sygedagpengemodtagere, der kan klare virksomhedsrettet aktivering,
mens ressourcesvage sygedagpengemodtagere, der ikke er parate til
et løntilskudsjob eller virksomhedspraktik, vil blive
presset ud på arbejdsmarkedet af økonomiske
hensyn.
S, SF og EL finder, at denne problematik i særlig grad
gør sig gældende i forhold til gruppen af
sygedagpengemodtagere med psykiske lidelser, idet virksomhedsrettet
aktivering kan have en decideret skadelig effekt på mennesker
med psykiske lidelser, der ikke er parate til at træde ind
på arbejdsmarkedet.
S, SF og EL noterer sig i den forbindelse, at
beskæftigelsesministeren i bemærkningerne til
lovforslaget angiver, at der på et senere tidspunkt vil blive
fremsat lovforslag om fritagelse af visse grupper fra aktive tilbud
og samtaler. Ministeren har dog samtidig givet udtryk for, at
borgere, der fritages for aktivering, fortsat kun giver kommunerne
mulighed for at hjemtage statsrefusion på laveste takst
ligesom reglerne i dag vedrørende standby. Derved
indføres indirekte en afgift på at tage menneskelige
hensyn, hvilket udhuler ideen om fritagelse.
Set under ét mener partierne, at lovforslaget
svækker ideen om en bredspektret sygefraværsindsats
gennem en ensidig satsning på, at løntilskud og
virksomhedspraktik er de rigtige redskaber for alle
sygedagpengemodtagere. Dermed mindskes hensynet til den enkeltes
individuelle behov.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
indstiller lovforslaget til forkastelse.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen
(V) Peter Madsen (V) Ulla Tørnæs (V) Bent
Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Helle Sjelle (KF) fmd. Charlotte Dyremose (KF) Anders
Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Rasmus
Prehn (S) Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Eigil Andersen (SF) Karsten
Hønge (SF) Morten Østergaard (RV) Line Barfod
(EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 67
Bilagsnr. | Titel |
1 | Orientering om høring af
lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Tidsplan for udvalget behandling af
lovforslaget |
3 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
4 | Høringsnotat og ligestillingsnotat,
fra beskæftigelsesministeren |
5 | Henvendelse af 3/12-10 fra Skive
Kommune |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 67
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvorfor udmøntningen af de
initiativer, der omhandler fritagelse, først vil blive
fremsat i et særskilt lovforslag i januar 2011, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvilken refusionssats den enkelte
kommune kan hjemtage for en borger på sygedagpenge
tilhørende en af de grupper, der undtages fra aktivering,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvorvidt samtlige syge borgere
fortsat skal sendes i tilbud, indtil loven træder i kraft,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, hvorvidt ministeren finder det er
rimeligt over for f.eks. terminalkræftpatienter eller
kvinder, der skal på barsel inden for en måned, at man
udskyder lovgivning, der fritager disse grupper for aktivering, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om en opgørelse over, hvad de
ændrede refusionssatser kommer til at betyde for hver enkelt
kommune, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om kommentar til henvendelse fra
Skive Kommune, jf. L 67 - bilag 5, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |