Fremsat den 17. november 2010 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat
(Ændring af bestemmelserne om loft
over grundlaget for beregning af kommunal grundskyld for så
vidt angår fradrag for forbedringer)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, foretages
følgende ændring:
1. § 1, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. For
afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor fradrag
for forbedringer bortfalder, anvendes grundværdien uden det
tidligere fradrag for forbedringer som udgangspunkt for beregningen
af det afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr.
2.«
2. § 27, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Sker
betaling ikke senest på en af kommunalbestyrelsen fastsat
dato efter forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget til at
fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med en
rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov om
opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af
0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil
betaling sker.«
3. § 29, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Hvor
ændring af ansættelsen eller skatteberegningen
medfører godtgørelse af erlagt skat, har den
skattepligtige krav på rente i henhold til § 7,
stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt
måned, indtil betaling sker. Sker godtgørelsen i form
af afkortning i det skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden
til sidste rettidige betalingsdag ved denne
opkrævning.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Ved
beregningen af den afgiftspligtige grundværdi efter
§ 1, stk. 2, nr. 2, anvendes i 2011 den
afgiftspligtige grundværdi, der i 2010 dannede grundlag for
påligningen af grundskyld, uden hensyntagen til eventuelle
nye eller forhøjede fradrag for forbedringer i perioden
2001-2010 i medfør af § 1, stk. 5 i den
hidtil gældende lov.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 finder ikke anvendelse, såfremt de
for 2011 udsendte ejendomsskatteopkrævninger er baseret
på en beregning efter § 1, stk. 2, nr. 2, hvor
der er taget hensyn til nye eller forhøjede fradrag for
forbedringer i perioden 2001-2010 i medfør af § 1,
stk. 5, i den hidtil gældende lov. I så fald
medtages i 2011 ved beregningen af den afgiftspligtige
grundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, de nye
eller forhøjede fradrag for forbedringer i medfør af
§ 1, stk. 5, som indgik i den afgiftspligtige
grundværdi, som i 2010 dannede grundlag for påligningen
af grundskyld.
Stk. 4. I de i
stk. 3 omhandlede tilfælde anvendes ved beregningen af
den afgiftspligtige grundværdi efter § 1,
stk. 2, nr. 2, i 2012 den afgiftspligtige grundværdi,
der i 2011 dannede grundlag for påligningen af grundskyld,
uden hensyntagen til eventuelle nye eller forhøjede fradrag
for forbedringer i perioden 2001-2010 i medfør af
§ 1, stk. 5 i den hidtil gældende lov.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Med virkning fra 2003 blev der i den kommunale
ejendomsskattelov som supplement til skattestoppet indført
et loft over stigningen i den afgiftspligtige grundværdi for
de enkelte grundejeres påligning af grundskyld - det
såkaldte grundskatteloft. Ordningen blev indført med
det formål at begrænse stigningen i ejendomsskatten ved
at indføre et loft over, hvor meget den enkelte grundejers
grundskyld ved uændret grundskyldspromille kan stige i det
enkelte år.
Grundskatteloftet indebærer, at den
aktuelle grundværdi hvert år skal sammenlignes med
sidste års afgiftspligtige grundværdi tillagt en
reguleringsprocent (den skønnede stigning i det samlede
kommunale udskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den
laveste af de to værdier bliver skatteårets
afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved
beregningen af grundskylden.
Hvis den aktuelle grundværdi - efter
fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser for
grundskyld - således er højere end det
foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi
tillagt reguleringsprocenten, beregnes grundskylden på
baggrund af sidstnævnte værdi.
Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
derimod lavere end det foregående skatteårs
afgiftspligtige grundværdi tillagt reguleringsprocenten,
beregnes grundskylden på baggrund af den
førstnævnte værdi. Det seneste år, hvor
den afgiftspligtige grundværdi er lig med den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, betegnes basisåret i relation til
beregning af grundskatteloftet.
Selvom der således er lagt
begrænsninger på, hvor meget ejendomsskatten kan stige
fra år til år, indgår det samtidigt som et
hovedprincip, at ændringer i grundens areal eller anvendelse
eller som følge af planforhold og bortfald af fradrag for
forbedringer af grunden fuldt ud skal slå igennem i den
grundskyld, der skal betales. Loftet skal derfor ikke
begrænse skatten af stigninger i grundværdien, der
skyldes sådanne ændringer på grunden.
Det har imidlertid vist sig, at lovens
nuværende udformning indebærer, at der ved meddelelse
af nye fradrag for forbedringer eller ændringer af
eksisterende fradrag for forbedringer skal anvendes en
omberegningsmetode, som medfører, at grundskatteloftet
bliver lavere, end formålet med at skabe et korrekt
sammenligningsgrundlag med årets aktuelle vurdering
berettiger til. I visse situationer kan den beregnede
afgiftspligtige grundværdi således endog falde til et
niveau under den såkaldte råjordsværdi, som er
grundens værdi uden grundforbedringer.
Loven giver derfor i sin nuværende
udformning mulighed for, at grundskatteloftet bliver lavere end
formålet berettiger til.
Lovforslaget tager på den baggrund sigte
på fremadrettet at indføre nye regler for
fastsættelsen af grundskatteloftet i de tilfælde, hvor
grundejere af vurderingsmyndigheden får meddelt nye eller
ændrede fradrag for grundforbedringer, således at der
bliver foretaget en tilsigtet isolering af de stigninger, som alene
skyldes ændringer i niveauet for grundvurderinger.
I forbindelse med en klagesag vedrørende
fradrag for grundforbedringer har det vist sig, at den kommunale
praksis for beregningen af ejendomsskatter har været
overensstemmende med den tilsigtede virkning af loven, men ikke i
overensstemmelse med reglernes ordlyd i de tilfælde, hvor der
er meddelt nye fradrag eller sket ændringer i eksisterende
fradrag.
Med afsæt i det forhold, at den efter loven
gældende beregningsmetode kan føre til, at den
afgiftspligtige grundværdi bliver meget lav - og efter
oplysninger fra skattemyndighederne endog falde til et niveau under
den såkaldte råjordsværdi - blev der
således i 2005 foretaget nogle systemmæssige
ændringer i det IT-system, der beregner ejendomsskatterne for
kommunerne. Ændringerne indebærer, at den
afgiftspligtige grundværdi beregnes med udgangspunkt i
værdierne i det samme år for henholdsvis
grundværdi og fradrag. Dette indebærer, at en
ændring i fradrag alene får betydning for
grundskatteloftet, hvis den aktuelle vurdering nu eller senere
bliver basisår. Siden 2005 har IT-systemet således
forhindret, at grundskatteloftet blev beregnet til en værdi,
der som følge af nye eller ændrede fradrag blev lavere
end tilsigtet, herunder at der blev opkrævet ejendomsskat
på et afgiftspligtigt grundlag, der lå under
råjordsværdien.
Det må imidlertid vurderes, herunder efter
afsigelse af en kendelse fra et vurderingsankenævn, at denne
praksis ikke har været i overensstemmelse med reglernes
ordlyd. Bestemmelserne indebærer i den nuværende
udformning at der i de tilfælde, hvor der gives et nyt (eller
ændret) fradrag for en forbedring, foretages en omberegning
af loftsværdien efter § 1, stk. 2, nr. 2. Det
nye fradrag skal således fratrækkes i
grundværdien i basisåret, hvorefter denne værdi
opreguleres med reguleringsprocenten til det aktuelle år.
Denne værdi sammenlignes herefter med den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer, jf. § 1,
stk. 2, nr. 1, og den afgiftspligtige grundværdi er den
laveste af de to beregnede værdier.
Sammenligningen sker imidlertid efter de
nugældende bestemmelser på et ikke-sammenligneligt
grundlag, når der gives nye fradrag for forbedringer. Dette
skyldes, at fradrag i grundværdien for grundforbedringer
efter vurderingsloven alene gives - for en 30-års periode - i
det omfang, hvori forbedringerne må antages at virke
værdiforøgende ved ansættelse af
grundværdien. Et nyt fradrag for forbedringer vil derfor
samtidig resultere i en påvirkning i opadgående retning
af den aktuelle vurdering af grundværdien. Den aktuelle
vurdering, der udgør værdien i § 1, stk. 2,
nr. 1, er derfor i realiteten upåvirket af de forbedringer,
der har udløst et nyt fradrag. Grundskatteloftet, der
udgøres af det beregnede sammenligningsgrundlag i
§ 1, stk. 2, nr. 2, vil derimod efter de
gældende regler kun blive påvirket af det nye fradrag i
nedadgående retning, når værdien af det nye
fradrag fratrækkes i basisårets grundværdi,
opreguleret med reguleringsprocenten til det aktuelle år.
Dette er baggrunden for, at skatteloftet i disse situationer kan
få en utilsigtet lav værdi, der ikke som tilsigtet
udgør et relevant sammenligningsgrundlag, der
muliggør en isolering af den stigning, som alene skyldes
ændringer i niveauet for grundvurderinger.
Den nuværende praksis, hvorefter
loftsværdien efter §1, stk. 2, nr. 2, ikke
påvirkes af nye fradrag for forbedringer sikrer derimod en
sådan isolering af de stigninger, som alene skyldes
ændringer i niveauet for grundvurderinger. Dette er efter
regeringens opfattelse i overensstemmelse med de oprindelige
formål bag indførelsen af grundskatteloftet.
I det omfang grundejere med ændringer i
fradrag fra 2005 til 2010 måtte have krav på
tilbagebetaling af for meget betalt grundskyld, afskæres
sådanne tilbagebetalingskrav ikke af nærværende
lovforslag.
Der foreslås endvidere en modernisering af
de gældende rentebestemmelser, dels i forhold til
forrentningen ved for sent indbetalte ejendomsskatter, dels
forrentningen ved godtgørelse af for meget indbetalt
ejendomsskat. Renten er i disse tilfælde i dag fastsat til 1
pct. pr. påbegyndt måned, hvilket både er en
forholdsvis høj rente set i lyset af det aktuelle
renteniveau i samfundet og en usmidig regulering, da renteniveauet
her er fastlåst ved lov. Med lovforslaget lægges op til
en mere smidig regulering, der i hovedsagen svarer til, hvad der er
gældende på indkomstskatteområdet.
2. Gældende ret
Der skal efter ejendomsskattelovens
§ 1, stk. 1, betales grundskyld af de i kommunen
beliggende faste ejendomme, for hvilke der i medfør af
vurderingsloven er foretaget en ansættelse af
grundværdien.
Grundskatteloftet, der er nærmere reguleret
i § 1, stk. 2 - 6, indebærer, at den aktuelle
grundværdi hvert år skal sammenlignes med sidste
års afgiftspligtige grundværdi tillagt en
reguleringsprocent (den skønnede stigning i det samlede
kommunale udskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den
laveste af de to værdier bliver skatteårets
afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved
beregningen af grundskylden.
Hvis den aktuelle grundværdi - efter
fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser for
grundskyld - således er højere end det
foregående skatteårs afgiftspligtige grundværdi
tillagt reguleringsprocenten, beregnes grundskylden på
baggrund af sidstnævnte værdi.
Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
derimod lavere end det foregående skatteårs
afgiftspligtige grundværdi tillagt reguleringsprocenten,
beregnes grundskylden på baggrund af den
førstnævnte værdi. Og denne værdi danner
herefter grundlag for beregningen af næste års loft
efter stk. 2, nr. 2. Det seneste år, hvor den
afgiftspligtige grundværdi er lig med den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, betegnes basisåret i relation til
beregning af grundskatteloftet.
Ændringer af fradrag for forbedringer
medtages ikke under skatteloftet med den begrundelse, at der ikke
er tale om ændringer i niveauet for grundværdierne.
Loftet skal derfor efter §1, stk. 5, omberegnes i de
nævnte tilfælde, således at nye fradrag
fratrækkes basisårets grundværdi, mens fradraget
ved bortfald ikke længere fratrækkes basisårets
grundværdi. Den omberegnede værdi skal herefter
opreguleres med reguleringsprocenten.
Den omberegnede loftværdi - §1,
stk. 2, nr. 2-værdien - sammenlignes herefter med
§ 1, stk. 2, nr. 1-værdien, som er den
aktuelle grundværdi efter fradrag for forbedringer. Den
afgiftspligtige grundværdi er den laveste af de to
værdier. Som ovenfor beskrevet indebærer dette, at den
aktuelle vurdering indeholder både værdistigningen som
følge af forbedringen af grunden og fradraget for denne
forbedring, mens loftet alene indeholder fradraget for
forbedringen.
Den tilsvarende problematik opstår derimod
ikke, hvor et fradrag for forbedringer bortfalder. Som ovenfor
nævnt foretages omberegning af loftsværdien i
§ 1, stk. 2, nr. 2, i den situation ved, at
værdien af fradraget, der i den aktuelle vurdering nu er
bortfaldet, ikke længere fratrækkes basisårets
grundværdi, og at basisårets grundværdi uden
fradrag herefter opreguleres med reguleringsprocenten. Herved
bliver loftsværdien og den aktuelle vurdering netop
sammenlignelige, da grundens faktiske værdi ikke
påvirkes af, at fradraget bortfalder efter fradragsperiodens
udløb, og da den aktuelle vurdering netop ikke længere
indeholder fradraget.
For så vidt angår forrentning af
skyldig ejendomsskat og forrentning af for meget indbetalt
ejendomsskat gælder følgende:
Det følger af § 27, stk. 2,
at såfremt grundskyld eller dækningsafgift ikke er
betalt senest på en af kommunalbestyrelsen fastsat dato efter
forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget til at fordre
skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med 1 pct.
månedlig for hver påbegyndt måned, indtil
betaling sker. Dette gælder også for forrentning af
øvrige betalinger, der vedrører ejendommen, og som
opkræves sammen med de kommunale ejendomsskatter, jf.
§ 27 A.
Tilsvarende følger det af § 29,
stk. 4, at hvor en ændring af ansættelsen eller
skatteberegningen medfører godtgørelse af erlagt
skat, har den skattepligtige krav på en forrentning på
1 pct. pr. påbegyndt måned fra datoen for
indbetalingen, og indtil tilbagebetaling sker.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at alene
bortfald af fradrag for forbedringer kan medføre omberegning
af skatteloftet i lovens § 2, stk. 2, nr. 2, dvs.
det skatteloft som beregnes på basis af det foregående
års anvendte afgiftspligtige grundværdi.
Dette vil være en lovfæstelse af den
praksis vedrørende ændringer i fradrag for
forbedringer, som har eksisteret i kommunerne siden 2005.
Lovforslaget indebærer, at nye eller
forhøjede fradrag for forbedringer ikke giver grundlag for
omberegning af skatteloftet, der i disse situationer forbliver
uændret. Herefter vil nye eller forhøjede fradrag
alene få betydning for grundskatteloftet, hvis den aktuelle
vurdering nu eller senere bliver basisår. Fradraget for
forbedringer - og den tilhørende værdistigning
på grunden - vil således være indeholdt i en
aktuel vurdering af grunden (§ 1, stk. 2, nr. 1
værdien).
De ejendomsskatteopkrævninger for 2011, som
kommunerne udsender omkring årsskiftet, påregnes i
almindelighed at være korrekte i henseende til
beregningsmetoden for nye eller forhøjede fradrag for
forbedringer. Således vil de grundejere, som har haft
ændringer i eller nye fradrag for forbedringer siden 2005
ikke opleve en stigning i grundskylden som følge af
lovændringen, da ejendomsskatten beregnes på samme
måde som i de tidligere år. Loven indeholder
overgangsbestemmelser, der sikrer, at ejendomsskatten i 2011
opkræves i overensstemmelse med regelsættets tilsigtede
virkninger, selv om der efterfølgende måtte ske
genoptagelser vedrørende tidligere år.
Hvor der trods kommunernes beregningspraksis
siden 2005 måtte være sket en omberegning af
skatteloftet efter den gældende lov, vil der dog kunne blive
tale om en stigning i ejendomsskattebetalingen. Der foreslås
derfor overgangsbestemmelser, som sikrer, at der i disse
tilfælde først i 2012 vil blive tale om
ændringer i ejendomsskattebetalingen, således at mulige
stigninger i grundskylden gennemføres med et rimeligt
varsel.
Lovforslaget er for 2011 en provenumæssig
neutral løsning, som kan gennemføres med
begrænsede administrative belastninger, idet der er tale om
en lovfæstelse af den fra 2005 gældende praksis.
Der foreslås med lovforslaget samtidigt
gennemført en modernisering af en række
rentebestemmelser i loven. Forrentningen af såvel skyldig
ejendomsskat som ved tilbagebetaling af for meget opkrævet
skat er på 1 pct. pr. påbegyndt måned. Den
fastsatte forrentning i ejendomsskatteloven er således
betydeligt højere end i tilsvarende anden
skattelovgivning.
Der foreslås derfor gennemført
ændringer, som indebærer, at forrentningen på
ejendomsskatteområdet kommer på niveau med de
rentebestemmelser, der er gældende på
indkomstskatteområdet - kildeskatteloven.
Sænkningen af rentesatsen vil
indebære lavere renteudgifter for både skatteyderne og
kommunerne, som tilskrives fra og med 2011.
I det omfang, der måtte ske
tilbagebetalinger af for meget indbetalt ejendomsskat med baggrund
i den siden 2005 anvendte kommunale praksis, vil den lavere
forrentning først få virkning for de
rentetilskrivninger, der sker fra og med 2011.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have umiddelbare
provenumæssige konsekvenser, idet der er tale om at
lovfæste den praksis, der allerede er gældende på
området siden 2005. Der kan eventuelt fra 2012 blive tale om
et vist merprovenu i forbindelse med overgangsbestemmelsens
udløb. Endvidere vil der fremadrettet blive tale om visse
økonomiske effekter af de foreslåede ændringer i
rentebestemmelserne.
Forslagets økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med KL.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har begrænsede administrative
konsekvenser.
Med lovforslaget lovfæstes den praksis,
hvorefter kommunerne siden 2005 har opkrævet
ejendomsskatter.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring i relevante ministerier, KL, Landbrug og
Fødevarer, Dansk Skovforening, DI, Skatteborgerforeningen og
Parcelhusejernes Landsforening.
| 12. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen umiddelbare provenumæssige
konsekvenser, idet hidtidig praksis lovfæstes. Derudover en
vis effekt af ændrede rentebestemmer. | Ingen umiddelbare provenumæssige
konsekvenser, idet hidtidig praksis lovfæstes. Derudover en
vis effekt af ændrede rentebestemmer. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige. | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen af stk. 5 indebærer,
at bestemmelsen fremover alene vedrører den situation, hvor
et fradrag for forbedringer bortfalder. Når der sker bortfald
af fradrag, skal der fortsat ske en omberegning af den
afgiftspligtige grundværdi, hvor der i beregningen efter
lovens § 1, stk. 2, nr. 2 tages udgangspunkt i det
seneste år, hvor den afgiftspligtige grundværdi blev
fastsat efter stk. 2, nr. 1 (basisåret). Det bortfaldne
fradrag skal ikke længere fratrækkes i basisårets
grundværdi, og basisårets grundværdi uden fradrag
opreguleres herefter med reguleringsprocenten til det aktuelle
år. Denne værdi sammenholdes så med den aktuelle
grundværdi uden fradrag, og den laveste af de to
værdier udgør det aktuelle års afgiftspligtige
grundværdi.
Bestemmelsen indebærer, for så vidt
angår de tilfælde, hvor et fradrag for forbedringer
bortfalder, ingen ændringer i forhold til gældende
ret.
Af den foreslåede ændring af
stk. 5 følger det imidlertid videre, at i de
tilfælde, hvor der meddeles nye fradrag for forbedringer
eller fradrag for forbedringer forhøjes, sker der ingen
omberegning af loftsværdien i § 1, stk. 2, nr.
2. Sammenligningen efter § 1, stk. 2, sker derfor
ved at sammenholde den aktuelle ansættelse af den offentlige
grundværdi efter fradrag for forbedringer, jf. stk. 2,
nr. 1, med den afgiftspligtige grundværdi for ejendommen, der
dannede grundlag for påligningen af grundskyld det
foregående skatteår, forhøjet med
reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2. Den laveste af de to
værdier udgør årets afgiftspligtige
grundværdi.
Dette svarer til den nuværende praksis for
den kommunale opkrævning af ejendomsskat, men er en
ændring i forhold til ordlyden af den nugældende
§ 1, stk. 5, hvorefter der også skal ske
omberegning af skatteloftet i stk. 2, nr. 2, i tilfælde
af nye eller forhøjede fradrag for forbedringer.
Med den nye formulering af § 1,
stk. 5 ophæves såvel 1. som 2. pkt. i den
nugældende § 1, stk. 5.
Til nr. 2
Ændringen indebærer, at
kommunalbestyrelsen kan fordre skattebeløbet forrentet fra
forfaldsdagen med en rente i henhold til § 7,
stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt
måned, indtil betaling sker, hvis betaling ikke sker senest
på den af kommunalbestyrelsen fastsatte dato efter
forfaldsdagen.
Til nr. 3
Ændringen indebærer endvidere, at
hvor ændring af ansættelsen eller skatteberegningen
medfører godtgørelse af erlagt skat, har den
skattepligtige krav på rente i henhold til § 7,
stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt
måned, indtil betaling sker.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Til stk. 2
Ejendomsskatteopkrævninger for 2011 vil
blive udsendt i løbet af årets første
måneder. Som følge af den måde, hvorpå
beregningen af grundskatteloftet i henhold til § 1,
stk. 2, nr. 2, i praksis er blevet foretaget i perioden siden
2005, vil de som hovedregel være baseret på en
beregning af dette loft, der svarer til, hvordan loftet ville
være blevet beregnet, hvis § 1, stk. 5 siden
regelsættets indførelse havde været udformet
på samme måde, som disse bestemmelser udformes efter
forslagets § 1, nr. 1. Dette er som nævnt i bl.a.
de almindelige bemærkningers pkt. 1 også i
overensstemmelse med den tilsigtede virkning af
regelsættet.
Der vil imidlertid kunne være mulighed for
at kræve genoptagelse af de beregninger af den
afgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2,
nr. 2, der i 2010 og/eller tidligere år har dannet grundlag
for påligningen af grundskyld i tilfælde af nye eller
forhøjede fradrag for forbedringer. Hvis beregningen af den
afgiftspligtige grundværdi i 2010 efter § 1,
stk. 2, nr. 2, ændres som følge af sådanne
genoptagelsessager, vil det medføre, at fastsættelsen
af en utilsigtet lav afgiftspligtig grundværdi i 2010 vil
kunne få virkning også i senere år, idet det
følger af § 1, stk. 2, nr. 2, at den
afgiftspligtige grundværdi, der dannede grundlag for
påligningen af grundskyld i det forudgående år,
efter forhøjelse med reguleringsprocenten, udgør den
beregnede afgiftspligtige grundværdi efter bestemmelsen
(skatteloftet).
Principperne for fastlæggelsen af loftet
over stigninger i grundskylden indebærer altså, at en
utilsigtet lav afgiftspligtig grundværdi i et givet år
vil kunne få virkning for fastsættelsen af loftet over
grundskylden i de følgende år.
Overgangsreglen i stk. 2 har til hensigt at
undgå, at genoptagelse af de beregninger af den
afgiftspligtige grundværdi efter § 1, stk. 2,
nr. 2, der i 2010 og/eller tidligere år har dannet grundlag
for påligningen af grundskyld, får utilsigtede
virkninger også i 2011 og følgende år. Dette
sikres ved, at det i bestemmelsen fastsættes, at den
afgiftspligtige grundværdi, der i 2010 har dannet grundlag
for påligningen af grundskyld, anvendes ved beregningen af
den afgiftspligtige grundværdi efter § 1,
stk. 2, nr. 2, men at dette sker uden hensyntagen til nye
eller forhøjede fradrag for forbedringer i 2010 eller
tidligere år.
Reglen sikrer derved, at de utilsigtede
virkninger af det gældende regelsæt i almindelighed vil
ophøre med virkning fra 2011.
Der sker fortsat forhøjelse af den
afgiftspligtige grundværdi efter lovens § 1, stk.
2, nr. 3.
Til stk. 3
Grundejere, der allerede måtte have
fået foretaget en omberegning af den afgiftspligtige
grundværdi efter § 1, stk. 2, nr. 2, der -
selv om dette har været utilsigtet - har taget hensyn til nye
eller forhøjede fradrag for forbedringer i 2010 eller
tidligere år, vil få tilsendt
ejendomsskatteopkrævninger for 2011, der tager hensyn hertil.
Sådanne omberegninger kan eksempelvis skyldes, at der er tale
om ændringer, der vedrører tiden forud for den
systemmæssige ændring i IT-systemet, der blev
gennemført i 2005.
En anvendelse af overgangsreglen i stk. 2 i
sådanne tilfælde vil kræve, at der udsendes
reviderede ejendomsskatteopkrævninger for 2011, da
opkrævningerne for 2011 allerede er under produktion. Desuden
vil konsekvensen i givet fald være, at de
pågældende grundejere uden varsel vil opleve en - efter
omstændighederne betydelig - stigning i grundskylden.
Overgangsbestemmelsen i stk. 3 indeholder
derfor en særlig undtagelse for disse tilfælde. De
pågældende grundejere vil dermed ikke opleve en
uvarslet stigning i grundskylden.
Der sker fortsat forhøjelse af den
afgiftspligtige grundværdi efter lovens § 1, stk.
2, nr. 3.
Til stk. 4
Også for de grundejere, der som
følge af bestemmelsen i stk. 3, i 2011 fortsat vil
kunne drage fordel af et utilsigtet lavt loft for grundskylden,
bør disse utilsigtede virkninger bringes til ophør.
Dette sikres ved bestemmelsen i stk. 4, der indebærer,
at de utilsigtede virkninger af det gældende regelsæt
for disse grundejeres vedkommende vil ophøre med virkning
fra 2012. Den mulige stigning i grundskylden i de omhandlede
tilfælde indtræder altså først i 2012,
hvilket anses for et rimeligt varsel.
Der sker fortsat forhøjelse af den
afgiftspligtige grundværdi efter lovens § 1, stk.
2, nr. 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, foretages
følgende ændring: | | | | § 1. Af de i
en kommune beliggende faste ejendomme, for hvilke der i
medfør af lov om vurdering af landets faste ejendomme er
foretaget ansættelse af grundværdien, svares til
kommunen en afgift, der benævnes grundskyld. | | | Stk. 2.
Grundskyld pålignes de afgiftspligtige ejendomme med en
bestemt promille af den afgiftspligtige grundværdi. Ved den
afgiftspligtige grundværdi forstås den laveste af
følgende værdier: | | | 1) | Ejendommens grundværdi efter fradrag
for forbedringer, således som disse beløb er fastsat
ved de i afsnit C og D i lov om vurdering af landets faste
ejendomme omhandlede ansættelser, og reduktion for
fritagelser for grundskyld efter §§ 7 og 8. | | | 2) | Den afgiftspligtige grundværdi for
ejendommen, der dannede grundlag for påligningen af
grundskyld det foregående skatteår, forhøjet med
en reguleringsprocent. | | | Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2, opgøres som
den skønnede stigning i det samlede kommunale
udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct. Den
skønnede stigning for udskrivningsgrundlaget
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Reguleringsprocenten kan højst
udgøre 7 pct. | | | Stk. 4. For nye
grunde som nævnt i stk. 2 og grunde som nævnt i
stk. 2, hvor der er sket ændring af ejendommens areal,
anvendelse eller planforhold, og hvor told- og skatteforvaltningen
har foretaget en ansættelse efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, anvendes denne
ansættelse efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi, til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3, 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvor en
ejerlejligheds fordelingstal ændres, og hvor told- og
skatteforvaltningen har foretaget en ansættelse efter
vurderingslovens § 33, stk. 16. | | | Stk. 5. For
afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor der er
sket ændring af fradraget for forbedringer, anvendes
grundværdien med det ændrede fradrag for forbedringer
som udgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige grundlag
efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen fremskrives
ansættelsen for det seneste år, hvor grundværdien
efter fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser for
grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den afgiftspligtige
grundværdi til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3. | | 1.§ 1, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
For afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor
fradrag for forbedringer bortfalder, anvendes grundværdien
uden det tidligere fradrag for forbedringer som udgangspunkt for
beregningen af det afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr.
2.« | Stk. 6. For
afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor der er
sket ændring af fritagelser for grundskyld efter
§§ 7 og 8, anvendes grundværdien med de
ændrede fritagelser som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3. | | | | | | § 27.
Grundskyld og dækningsafgift opkræves i to eller flere
lige store rater efter kommunalbestyrelsens nærmere
bestemmelse med forfaldstid den 1. i de måneder, som
kommunalbestyrelsen bestemmer. Hvis de nævnte kommunale
ejendomsskatter udgør mindre end 200 kr. årlig,
opkræves beløbet dog ikke. | | | Stk. 2. Sker
betaling ikke senest på en af kommunalbestyrelsen fastsat
dato efter forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget til at
fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med 1 pct.
månedlig for hver påbegyndt måned, indtil
betaling sker. Stk. 3. Enhver af
de nævnte skatter og afgifter kan med tillæg af renter,
såfremt de ikke er betalt senest den 3. i den efter
forfaldsdagen følgende måned, inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden. | | 2.§ 27, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Sker betaling ikke senest på en af kommunalbestyrelsen
fastsat dato efter forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget
til at fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen med
en rente i henhold til § 7, stk. 2, i lov om
opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af
0,4 procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil
betaling sker.« | | | | § 29. Samtlige
skatte- og afgiftsbeløb med påløbne renter
hæfter på den pågældende ejendom i dens
helhed med den for kommunale skatter og afgifter hjemlede pante- og
fortrinsret og svares af den, der er ejer af ejendommen
ifølge erhvervelsesdokument, tinglyst som adkomst, eller af
brugeren, såfremt denne ifølge lovgivningen skal
udrede skatterne af ejendommen. | | | Stk. 2.
Påklage af en sket ansættelse fritager ikke for pligt
til betaling til forfaldstid. | | | Stk. 3.
Ændres en ansættelse ifølge klage eller
revision, bliver eventuel berigtigelse at foretage senest ved
førstkommende opkrævning. | | | Stk. 4. Hvor
ændring af ansættelsen eller skatteberegningen
medfører godtgørelse af erlagt skat, har den
skattepligtige krav på renter. Renterne beregnes med 1 pct.
pr. påbegyndt måned fra datoen for indbetalingen, og
indtil tilbagebetalingen sker. Sker godtgørelse i form af
afkortning i det skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden
til sidste rettidige betalingsdag ved denne opkrævning. | | 3.§ 29, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Hvor ændring af ansættelsen eller skatteberegningen
medfører godtgørelse af erlagt skat, har den
skattepligtige krav på rente i henhold til § 7,
stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.
med tillæg af 0,4 procentpoint for hver påbegyndt
måned, indtil betaling sker. Sker godtgørelsen i form
af afkortning i det skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden
til sidste rettidige betalingsdag ved denne
opkrævning.« |
|