Fremsat den 17. november 2010 af
Undervisningsministeren
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler
(Ændring af optagelseskriterier og
skoleydelse)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 5. juli 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1 , udgår:
», eller har afbrudt en ungdomsuddannelse«.
2. § 17,
stk. 2, 1.og2. pkt., affattes således:
»Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge
for deltagere under 18 år, 795 kr. pr. uge for hjemmeboende
deltagere over 18 år, og 1475 kr. pr. uge for udeboende
deltagere over 18 år. De angivne beløb er fastsat i
2010-niveau og reguleres fra og med 2011 en gang årligt den
1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en
tilpasningsprocent for det pågældende finansår,
jf. § 3, stk. 1, i lov om en
satsreguleringsprocent.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Den hidtil
gældende bestemmelse i § 1, stk. 1, i lov om
produktionsskoler finder anvendelse for unge, som Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter § 1, stk. 6, i lov om
produktionsskoler inden den 1. januar 2011 har vurderet omfattet af
produktionsskolernes målgruppe.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Kriterier for optagelse på
produktionsskole | 2.1. Gældende ret | 2.2. Den foreslåede ordning | 3. Ændring af skoleydelse | 3.1. Gældende ret | 3.2. Den foreslåede ordning | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. Administrative konsekvenser for
borgere | 7. Miljømæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 10. Sammenfattede skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en del af Aftale om
genopretning af dansk økonomi (maj 2010) indgået
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
I dag tilbydes unge under 25 år, som ikke
har gennemført en ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart
har forudsætninger for at påbegynde en sådan
uddannelse, eller har afbrudt en ungdomsuddannelse,
undervisningsforløb på en produktionsskole, jf. §
1, stk. 1, i produktionsskoleloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 887 af 5. juli 2010 om produktionsskoler.
Med lovforslaget ændres kriterierne for
tilbud om optagelse på en produktionsskole således, at
en afbrudt ungdomsuddannelse ikke længere i sig selv skal
danne grundlag for tilbud om optagelse. Dette skyldes, at det
normalt ikke er nødvendigt for unge, der skifter mellem to
ungdomsuddannelser, i den mellemliggende periode at gå
på en produktionsskole for at få styrket deres
uddannelsesparathed.
Produktionsskolerne udbetaler en skoleydelse til
de deltagere, der udløser statstilskud, jf.
produktionsskolelovens § 17, stk. 1.
Produktionsskoledeltagere, der er over 18 år, modtager i dag,
uanset om de bor hjemme eller er udeboende, samme beløb i
skoleydelse. Efter SU-reglerne modtager udeboende over 18 år
højere stipendium end hjemmeboende.
Det foreslås, at skoleydelsens
størrelse til produktionsskoledeltagere over 18 år
fremover skal afhænge af, hvorvidt den pågældende
bor hjemme eller er udeboende, og at skoleydelsen til hjemmeboende
produktionsskoledeltagere over 18 år nedsættes i
forhold til i dag.
2. Kriterier for optagelse
på produktionsskole
2.1. Gældende ret
Produktionsskoler tilbyder
undervisningsforløb, der er baseret på praktisk
arbejde og produktion. Produktionsskoleophold er rettet mod unge
under 25 år, som ikke har gennemført en
ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger
for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt
en ungdomsuddannelse, jf. § 1, stk. 1, i
produktionsskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 887 af 5.
juli 2010.
Et ophold på en produktionsskole har
navnlig til formål at styrke deltagernes personlige udvikling
og forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det
almindelige arbejdsmarked, herunder til beskæftigelse i
fleksjob, i skånejob eller lignende. Tilbuddet
tilrettelægges med særligt henblik på, at den
unge opnår kvalifikationer, der kan føre til
gennemførelse af en erhvervskompetencegivende
ungdomsuddannelse. Der henvises til produktionsskolelovens §
1, stk. 2 og 3.
Optagelse og udskrivning af deltagere finder sted
løbende under hensyn til de enkelte deltageres behov. En
produktionsskole kan kun optage deltagere med tilskud, når
kommunalbestyrelsen i den unges bopælskommune gennem
Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderer, at den unge er omfattet
af produktionsskolernes målgruppe. Vurderer Ungdommens
Uddannelsesvejledning, at den unge er omfattet af målgruppen,
kan den unge umiddelbart og i op til 6 måneder herefter
optages og begynde på en produktionsskole med tilskud efter
lovens kapitel 3. Der henvises til produktionsskolelovens § 1,
stk. 5 og 6.
2.2. Den foreslåede
ordning
Unge, der afbryder en ungdomsuddannelse for at
skifte til en anden ungdomsuddannelse, vil normalt ikke i den
mellemliggende periode have behov for at gå på en
produktionsskole for at få styrket deres muligheder for at
gennemføre en ungdomsuddannelse.
Med lovforslaget ændres bestemmelsen i det
gældende § 1, stk. 1, 2. pkt., sidste led, således
at unge efter lovforslaget ikke tilbydes et produktionsskoleophold,
alene fordi de har afbrudt en ungdomsuddannelse. Fremover
indskrænkes målgruppen for undervisningsforløb
på produktionsskoler således til at være unge
under 25 år, som ikke har gennemført en
ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger
for at påbegynde en sådan uddannelse.
De unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse,
men som af kommunalbestyrelsen gennem Ungdommens
Uddannelsesvejledning er vurderet til at have forudsætninger
for igen at påbegynde en sådan, vil med lovforslaget
ikke længere være omfattet af målgruppen for
produktionsskoler. Unge, der af kommunalbestyrelsen gennem
Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til at have
forudsætninger for at påbegynde en anden
ungdomsuddannelse, jf. lovens § 1, stk. 6, vil eventuelt i
samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning skulle finde mere
relevante uddannelsesmuligheder end optagelse på en
produktionsskole.
Lovforslaget ændrer ikke på, at unge,
der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som af kommunalbestyrelsen
gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til ikke at have
forudsætninger for igen at påbegynde en sådan,
fortsat vil være omfattet af målgruppen for
produktionsskoler.
Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1,
og § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Ændring af
skoleydelse
3.1. Gældende ret
Produktionsskoledeltagere modtager en skoleydelse
fra produktionsskolen for den tid, de følger undervisningen,
jf. produktionsskolelovens § 17, stk. 1. Skoleydelsens
størrelse afhænger af, om produktionsskoledeltageren
er under eller over 18 år. Hvorvidt deltageren bor hjemme
eller er udeboende, er uden betydning for skoleydelsens
størrelse.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere
udgør efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 592
kr. (2009-niveau) pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18
år og 1.419 kr. (2009-niveau) pr. uge for
produktionsskoledeltagere over 18 år. Beløbene
reguleres årligt, og i 2010 udgør skoleydelsen for
produktionsskoledeltagere under 18 år 616 kr. pr. uge og
1.475 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere over 18
år.
Undervisningsministeriet udbetaler refusion af
udgifter til skoleydelse, jf. lovens § 17, stk. 1, på
grundlag af en opgørelse over aktivitet, som skolen
udarbejder.
Produktionsskolerne er pålagt at sikre et
korrekt registreringsgrundlag for hver deltager for indberetning af
tilskudsudløsende årselever og skoleydelse til
Undervisningsministeriet.
Efter SU-reglerne modtager udeboende over 18
år højere stipendium end hjemmeboende. Der kan
henvises til SU-lovens § 8, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 661 af 29. juni 2009.
3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at produktionsskolelovens
§ 17, stk. 2, 1. pkt., ændres, således at der
sondres mellem deltagere, der er hjemmeboende, og deltagere, der er
udeboende, og det foreslås, at hjemmeboende
produktionsskoledeltagere over 18 år fremover modtager en
lavere skoleydelse end i dag. Lovforslaget indebærer ingen
ændringer i størrelsen af beløbene for
skoleydelse til deltagere under 18 år og udeboende deltagere
over 18 år.
Det foreslås, at skoleydelse til
produktionsskoledeltagere fortsat reguleres årligt og i
2010-niveau fastsættes til
- 616 kr. pr. uge for deltagere under 18
år,
- 795 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over
18 år og
- 1.475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over
18 år.
Den unge anses for hjemmeboende, når den
unge enten bor hos den ene eller begge sine forældre eller
den unge i folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge
forældres adresse. Den unge anses for udeboende, når
den unge ikke bor hos sine forældre, den unge ikke i
folkeregisteret står tilmeldt den ene eller begge
forældres adresse, og når den unge bor på en
kostskole, skolehjem eller lignende. Bor den unge på
kostskole, skolehjem eller lignende, anses den unge som udeboende
også, selv om den unge har folkeregisteradresse hos den ene
eller begge forældre.
Produktionsskolerne vil fremover skulle indhente
oplysninger om, hvorvidt produktionsskoledeltagere er udeboende
eller hjemmeboende. Til brug for ministeriets løbende tilsyn
med registreringsgrundlag m.v. og ministeriets udbetaling af
refusion af produktionsskolernes udgifter til skoleydelse, jf.
lovens § 17, stk. 1, vil der ved udmøntning af
lovforslaget administrativt blive fastsat nærmere regler om
produktionsskolernes forpligtelse til at registrere
bopælsstatus
Udbetalingen til produktionsskoledeltagerne vil
som hidtil blive administreret af produktionsskolerne.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget om ændring af kriterier for
optagelse på produktionsskole forventes at medføre et
fald i aktiviteten på omkring 15 pct., hvilket svarer til en
forventet samlet statslig netto mindreudgift på ca. 101 mio.
kr. i 2011, 103 mio. kr. i 2012, 90 mio. kr. i 2013 og 88 mio. kr.
i 2014, heri medregnet den statslige mindreindtægt mht.
kommunale bidrag for de pågældende elever på 37
mio. kr. i 2012 og 50 mio. kr. i 2013 og 2014.
Forslaget om tilpasning af
produktionsskoleydelsen for hjemmeboende over 18 år forventes
at medføre en statslig mindreudgift på ca. 81 mio. kr.
årligt i 2011-2014.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ingen økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser af betydning for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været udsendt i
høring hos følgende organisationer m.v.:
Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Danske Erhvervsskoler - bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler,
Danske regioner, Datatilsynet, Det centrale Handicapråd,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen for Registrede
Revisorer, Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Lærerforening, Håndværksrådet, Indenrigs-
og Sundhedsministeriet, Integrationsministeriet, Kommunernes
Landsforening, Landboungdom, Landbrug og Fødevarer,
Landsforeningen for produktionsskoleledere, Landsorganisationen i
Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Social- og Sundhedsuddannelsens
Landselevbestyrelse, SOSU-Lederforeningen, Uddannelsesforbundet,
Ungdommens Uddannelsesvejledning UdviklingsCenter, UNI-C.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Statslig netto mindreudgift på 182
mio. kr. i 2011, 184 mio. kr. i 2012, 171 mio. kr. i 2013 og 169
mio. kr. i 2014. Kommunal mindreudgift på 37 mio. kr.
i 2012 og 50 mio. kr. i 2013 og 2014. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Produktionsskolernes målgruppe er i
produktionsskolelovens § 1, stk. 1, angivet som unge under 25
år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og
som ikke umiddelbart har forudsætningerne for at
påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt en
ungdomsuddannelse. En afbrudt ungdomsuddannelse er således i
sig selv et kriterium for at tilhøre målgruppen.
Da det normalt ikke er nødvendigt for
unge, der skifter mellem to ungdomsuddannelser, i den
mellemliggende periode at gå på en produktionsskole for
at få styrket deres muligheder for at gennemføre en
ungdomsuddannelse, indebærer lovforslaget, at
målgruppen indskrænkes til at være unge under 25
år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse, og
som ikke umiddelbart har forudsætninger for at
påbegynde en sådan.
Unge, der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og
som af kommunalbestyrelsen gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning
vurderes til at have forudsætninger for at påbegynde en
anden ungdomsuddannelse, jf. lovens § 1, stk. 6, vil eventuelt
i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning skulle finde mere
relevante uddannelsesmuligheder end optagelse på en
produktionsskole.
Lovforslaget ændrer ikke på, at unge,
der har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som af kommunalbestyrelsen
gennem Ungdommens Uddannelsesvejledning vurderes til ikke at have
forudsætninger for igen at påbegynde en sådan,
fortsat vil være omfattet af målgruppen for
produktionsskoler.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 2.2.
Til nr. 2
Skoleydelse udgør i dag 616 kr.
(2010-niveau) pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18
år og 1475 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere over 18
år.
Ved beregning af SU-stipendium udbetales et
højere beløb til udeboende end til hjemmeboende, jf.
§ 8, stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 661
af 29. juni 2009.
For at sikre en større ensartethed i
offentlige ydelser til unge foreslås der en ændring af
beløbet for produktionsskoledeltagere over 18 år,
således at størrelsen af produktionsskoleydelsen til
deltagere over 18 år fremover vil afhænge af, om
deltageren er hjemmeboende eller udeboende, og således at
ydelsen for en hjemmeboende produktionsskoledeltager over 18
år nedsættes i forhold til i dag.
Produktionsskolerne skal efter den
nuværende retstilstand sikre et korrekt registreringsgrundlag
for hver deltager for indberetning af tilskudsudløsende
årselever og skoleydelse til Undervisningsministeriet.
Produktionsskolerne påser ikke efter gældende ret,
hvorvidt en deltager på en produktionsskole er hjemmeboende
eller udeboende. Udgiften til skoleydelse indberettes til
Undervisningsministeriet i forbindelse med skolens
kvartalsopgørelse. Refusion af udgifter til skoleydelse, jf.
lovens § 17, stk. 1, beregnes og afregnes kvartalsvis bagud.
Beregningen foretages på grundlag af en opgørelse over
aktiviteten i kvartalet, som skolen udarbejder. Opgørelsen
foretages på skemaer, der er udarbejdet af
Undervisningsministeriet. Skemaerne indsendes til ministeriet.
Produktionsskolerne skal fremover yderligere
indhente oplysninger om, hvorvidt produktionsskoledeltagere over 18
år bor hjemme eller er udeboende, jf. lovens § 17, stk.
3.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i stk.
2, at den hidtil gældende bestemmelse i § 1, stk.
1, i lov om produktionsskoler finder anvendelse for unge, som
Ungdommens Uddannelsesvejledning efter § 1, stk. 6, i lov om
produktionsskoler inden den 1. januar 2011 har vurderet omfattet af
produktionsskolernes målgruppe.
Det fremgår af § 1, stk. 6, i lov om
produktionsskoler, at når kommunalbestyrelsen i den unges
bopælskommune gennem Ungdommens Ungdomsvejledning vurderer,
at den unge er omfattet af målgruppen, kan den unge
umiddelbart og i op til 6 måneder herefter optages og begynde
på en produktionsskole med tilskud efter lovens kapitel 3.
Med den foreslåede overgangsbestemmelse i lovforslagets
§ 2, stk. 2, vil vurderinger foretaget før lovens
ikrafttræden fortsat være gældende i op til 6
måneder. Unge, som har afbrudt en ungdomsuddannelse, og som
af Ungdommens Uddannelsesvejledning før lovens
ikrafttræden er vurderet omfattet af produktionsskolernes
målgruppe, vil således efter lovens ikrafttræden
indtil udløbet af 6 måneders perioden kunne optages
på en produktionsskole, selvom vurderingen er begrundet i at
den unge har afbrudt en ungdomsuddannelse. Allerede
igangværende produktionsskoleforløb kan, uanset om
baggrunden for optagelse alene har været kriteriet om en
afbrudt ungdomsuddannelse, færdiggøres efter lovens
ikrafttrædelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 887 af 5. juli 2010, foretages
følgende ændringer: | § 1.
Produktionsskoler tilbyder undervisningsforløb, der er
baseret på praktisk arbejde og produktion. Tilbuddet gives
til unge under 25 år, som ikke har gennemført en
ungdomsuddannelse, og som ikke umiddelbart har forudsætninger
for at påbegynde en sådan uddannelse, eller har afbrudt
en ungdomsuddannelse. | | 1. I § 1, stk. 1, udgår: », eller
har afbrudt en ungdomsuddannelse«. | Stk. 2-6
(…) | | | | | | § 17.
(…) Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 592 kr. pr. uge for elever under 18
år og 1.419 kr. pr. uge for elever, der er fyldt 18 år.
De angivne beløb er fastsat i 2009-niveau og reguleres fra
og med 2010 en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2. pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb. | | 2.§ 17, stk. 2, 1.og2. pkt.
affattes således: »
Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for deltagere under 18
år, 795 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18
år, og 1475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år. De angivne beløb er fastsat i 2010-niveau og
reguleres fra og med 2011 en gang årligt den 1. januar med
2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. « | Stk. 3.
(…) | | | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Den
hidtil gældende bestemmelse i § 1, stk. 1, i lov om
produktionsskoler finder anvendelse for unge, som Ungdommens
Uddannelsesvejledning efter § 1, stk. 6, i lov om
produktionsskoler inden den 1. januar 2011 har vurderet omfattet af
produktionsskolernes målgruppe. |
|