Fremsat den 17. november 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
(De faglige udvalgs
praktikpladsopsøgende arbejde, begrænsning af ydelser
med hensyn til udenlandske elever, adgang til skolepraktik og
skoleundervisning, tilskud til praktikvirksomheder m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 510 af 19. maj 2010, som ændret
ved § 10 i lov nr. 578 af 1. juni 2010, § 1 i lov nr. 580
af 1. juni 2010 og § 3 i lov nr. 641 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 31, stk. 1, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
2. I
§ 34, stk. 3, ændres
»Ledernes Hovedorganisation« til:
»Lederne«.
3. I
§ 38, stk. 5, indsættes som
3. pkt.: »Redegørelsen
skal indeholde en handlingsplan for udvalgets varetagelse af de
opgaver, der er nævnt i stk. 7, nr. 2.«
4. I
§ 66 e, stk. 2, indsættes
efter »§ 66 k, stk. 1«: »og 4«.
5. I
§ 66 k, stk. 3, ændres
»§ 68, stk. 2,« til: »§§ 98
c-g«.
6. I
§ 66 k indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Det er
med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå
ret til skolepraktikydelse efter stk. 1, refusion af
lønudgifter m.v. efter stk. 2 og tilskud efter stk. 3, at
eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19,
stk. 2 og 3, og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
7. I
§ 67 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Det er
med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå
ret til tilskud og økonomisk støtte til uddannelser
efter kapitlerne 7 a og 7 b efter stk. 3, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, og i
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.«
8.
Efter § 71 indsættes:
Ȥ 71
a. Undervisningsministeren fremsætter for Folketinget
forslag om revision af § 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og
§ 66 k, stk. 3, i folketingsåret 2011-12.«
§ 2
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, som ændret
ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og § 1 i lov nr.
1230 af 2. november 2010, foretages følgende
ændringer:
1. § 17
a ophæves.
2.
Efter § 17 a, som ophæves, indsættes som nyt
kapitel:
»Kapitel 6 a
Begrænsning af ydelser med
hensyn til udenlandske elever
§ 17 b.
Det er med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at
opnå lønrefusion efter kapitel 2, tilskud til
befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser
efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, at eleven
opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og
3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.«
§ 3
I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i
lov nr. 1230 af 2. november 2010, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3, stk. 2-4, og § 3, stk. 5, nr. 3, ændres
»2010« til: »2011«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. § 66 e,
stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, 6
og 7, har virkning for uddannelsesaftaler indgået fra og med
den 1. januar 2011. Bestemmelserne i 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for ydelser med hensyn til elever, der påbegynder
en erhvervsuddannelse uden uddannelsesaftale fra og med den 1.
januar 2011.
Stk. 3. § 17 b i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, har virkning for uddannelsesaftaler indgået
fra og med den 1. januar 2011, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. For
mobilitetsfremmende ydelser efter §§ 8, 9, 11 og 12 i lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion finder § 17 b i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 2, anvendelse for ydelser vedrørende elever, der optages
på en skole fra og med den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. De faglige udvalgs
praktikpladsopsøgende arbejde
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Begrænsning af ydelser med hensyn til
udenlandske elever
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Forlængelse af midlertidige
ordninger
2.3.1. Adgang til skolepraktik
2.3.1.1. Gældende ret
2.3.1.2. Den foreslåede ordning
2.3.2. Adgang til skoleundervisning
2.3.2.1. Gældende ret
2.3.2.2. Den foreslåede ordning
2.3.3. Tilskud til praktikvirksomheder
2.3.3.1. Gældende ret
2.3.3.2. Den foreslåede ordning
2.3.4. Revision af ordningerne
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås, at de faglige udvalgs
årlige udviklingsredegørelser skal indeholde en
handlingsplan for, hvordan det enkelte faglige udvalg virker for
tilvejebringelse af praktikpladser.
Det foreslås desuden, at udenlandske
uddannelsessøgende ikke kan udløse tilskud,
refusioner, økonomisk støtte, præmie, bonus og
andre elevhenførbare ydelser efter lov om
erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, hvis
eleven ikke opfylder betingelserne for at udløse
statstilskud i forbindelse med deltagelse i erhvervsuddannelsens
skoleundervisning (i praksis visse uddannelsessøgende fra
tredjelande).
Det foreslås endvidere at forlænge
den midlertidige mulighed for, at elever, der har gennemført
trin 1 af en erhvervsuddannelse med skolepraktik, kan blive optaget
til skolepraktik i efterfølgende trin af uddannelsen.
Det foreslås herudover at forlænge
den midlertidige mulighed for, at elever, der uforskyldt mister en
uddannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, kan optages til skoleundervisning uden at have
indgået en ny uddannelsesaftale.
Det foreslås endelig at forlænge
ordningen med tilskud til praktikvirksomheder, som indgår
uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale.
1.2. Lovforslagets baggrund
Den 18. juni 2009 indgik regeringen (Venstre og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre "Aftale om udvidelse af skolepraktikken i
2009". Denne aftale indeholdt en øget kvote til skolepraktik
på 1.500 pladser og adgang til skolepraktik på trin 2
eller derover for egnede praktikpladssøgende elever, der
påbegyndte skolepraktik i trin 1 i 2009 eller tidligere og
har gennemført dette.
Den 5. november 2009 indgik regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre "Aftale om forstærket
indsats for flere praktikpladser". Aftalen indeholdt bl.a. en
målsætning om at skaffe 5.000 flere praktikpladser i
2010, som bl.a. skulle tilvejebringes ved at oprette flere
skolepraktikpladser og ved at give bedre muligheder for elever, der
uforskyldt mister en uddannelsesaftale m.v. Aftalen blev
implementeret ved lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder).
I første halvår af 2010 er der
tilvejebragt ca. 3.400 praktikpladser ud af de 5.000, der var
målsætningen med praktikpladsindsatsen for 2010.
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre indgik i forbindelse med finanslovsaftalen for 2011 "Aftale
om flere praktikpladser i 2011", der er optrykt som bilag 2 til
dette lovforslag.
Indsatsen for flere praktikpladser til unge er et
afgørende led i arbejdet med opfyldelse af
målsætningen om, at 95 procent af alle unge skal
gennemføre en ungdomsuddannelse, samt arbejdet med at
mindske ungdomsarbejdsløsheden i kølvandet på
krisen. "Aftale om flere praktikpladser i 2011" har til
formål at forstærke indsatsen for at flere kan
gennemføre en erhvervsuddannelse.
Følgende dele af aftalen udmøntes
gennem lovforslaget:
For det første indeholder lovforslaget
bestemmelser om at betinge lønrefusion og øvrige
elevhenførbare ydelser fra Arbejdsgivernes Elevrefusion med
hensyn til udlændinge af, at de pågældende
udlændinge opfylder betingelserne for at udløse
statstilskud i forbindelse med deltagelse i erhvervsuddannelsens
skoleundervisning, jf. aftalens punkt 1.
For det andet videreføres den midlertidige
udvidelse af adgangen til skolepraktik, så elever, der
påbegynder trin 1 af en erhvervsuddannelse med skolepraktik i
2011 og gennemfører dette, får adgang til skolepraktik
i uddannelsens øvrige trin, jf. aftalens punkt 5.
For det tredje udmønter lovforslaget
aftalens punkt 8.1, hvorefter de faglige udvalgs årlige
udviklingsredegørelser skal indeholde en handlingsplan for,
hvordan det enkelte faglige udvalg virker for tilvejebringelse af
praktikpladser.
For det fjerde videreføres i 2011 den
midlertidige mulighed for, at elever, der uforskyldt mister en
uddannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, kan optages til skoleundervisning uden at have
indgået en ny uddannelsesaftale, jf. aftalens punkt 8.4.
For det femte forlænges ordningen med
tilskud til praktikvirksomheder, som indgår uddannelsesaftale
med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, til at
gælde i 2011, jf. aftalens punkt 8.4.
2. Lovforslagets indhold
2.1. De faglige udvalgs
praktikpladsopsøgende arbejde
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 38, stk. 5, i lov om
erhvervsuddannelser, at de faglige udvalg skal følge den
erhvervsmæssige udvikling og udviklingsmuligheder inden for
udvalgets område og tilgrænsende områder og efter
behov tage initiativ til nyetablering, omlægning og
nedlæggelse af uddannelser. De faglige udvalg skal en gang om
året indsende en redegørelse til
Undervisningsministeriet herom.
Det følger af § 38, stk. 7, nr. 2,
jf. § 43, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, at de faglige
udvalg og de lokale uddannelsesudvalg ved kontakt med virksomheder
og eventuelt ved opfordringer til virksomheder skal virke for, at
der tilvejebringes det antal praktikpladser, som der er behov for
ud fra en vurdering af elevernes uddannelsesønsker og de
forventede fremtidige beskæftigelsesmuligheder, og for, at
udbuddet af praktikpladser bliver alsidigt med hensyn til
virksomhedernes størrelse og teknologiske udvikling.
Den sidstnævnte opgave indgår ikke i
det lovbundne krav til indholdet af de faglige udvalgs årlige
redegørelse.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at de årlige
udviklingsredegørelser også skal indeholde en
handlingsplan for, hvordan de faglige udvalg konkret virker for
tilvejebringelse af praktikpladser i henhold til § 43, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser.
Baggrunden for forslaget er at styrke de faglige
udvalgs fokus på det praktikpladsopsøgende arbejde med
henblik på at tilvejebringe flere praktikpladser.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Begrænsning af
ydelser med hensyn til udenlandske elever
2.2.1. Gældende ret
Elever, der er optaget til en erhvervsuddannelse,
og virksomheder, der har indgået uddannelsesaftale om
erhvervsuddannelse med en elev, kan, hvis betingelserne herfor er
opfyldt, opnå ret til forskellige økonomiske ydelser,
herunder tilskud, refusion, økonomisk støtte,
præmie og bonus.
For nogle af disse ydelser administreres
udbetalingen af Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER), der er en
selvejende institution, der har til formål at finansiere og
administrere refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til
at skaffe det fornødne antal praktikpladser til elever. For
andre af ydelserne administreres udbetalingen af den skole, som
eleven er optaget på, hvorefter skolen modtager refusion fra
AER eller staten gennem AER.
Alle private og offentlige arbejdsgivere i
Danmark, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
(AER-loven), betaler bidrag til AER. Ordningerne under AER har til
formål at øge arbejdsgivernes incitamenter til at
indgå uddannelsesaftaler. AER yder refusion til de i § 2
i AER-loven nævnte arbejdsgivere, der i henhold til en
uddannelsesaftale har udbetalt løn under skoleophold til
elever under erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen
for disse uddannelser og til elever under uddannelser, der efter
beslutning truffet af bestyrelsen for AER kan sidestilles med
erhvervsuddannelser.
Efter § 19, stk. 2-4, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5-7, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse er udenlandske
uddannelsessøgende, der ikke opfylder betingelserne for at
udløse statstilskud (i praksis visse
uddannelsessøgende fra tredjelande), afskåret fra at
få en gratis erhvervsuddannelse i Danmark. Når
institutionerne ikke modtager statstilskud for eleverne, skal
institutionens udbud af uddannelse til disse elever ske som
indtægtsdækket virksomhed, jf. § 19, stk. 4, i lov
om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 7, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse.
Med lov nr. 1230 af 2. november 2010 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion blev det med
indsættelsen af § 17 a i AER-loven indført som en
betingelse for at opnå præmie efter lovens § 16 og
bonus efter lovens § 17, at udenlandske elever opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at det med hensyn til
udenlandske elever skal være en betingelse for at opnå
ret til økonomiske ydelser, herunder tilskud, refusion,
økonomisk støtte, præmie og bonus efter lov om
erhvervsuddannelser og AER-loven, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
For ydelser efter lov om erhvervsuddannelser med
hensyn til udenlandske elever indebærer forslaget, at det
skal være en betingelse for at opnå ret til
skolepraktikydelse efter § 66 k, stk. 1, refusion af
lønudgifter m.v. efter § 66 k, stk. 2, tilskud efter
§ 66 k, stk. 3, og tilskud og økonomisk støtte
til uddannelser efter kapitlerne 7 a og 7 b efter § 67 a, stk.
3, at eleven opfylder betingelserne for statstilskud i § 19,
stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og
6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
For ydelser efter AER-loven med hensyn til
udenlandske elever indebærer forslaget, at det skal
være en betingelse for at opnå ret til
lønrefusion efter lovens kapitel 2, tilskud til
befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser
efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, at eleven
opfylder betingelserne for statstilskud i § 19, stk. 2 og 3, i
lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Med forslaget vil retten til de nævnte
elevhenførbare ydelser med hensyn til udenlandske elever
være parallelle med de gældende regler i AER-loven om
opnåelse af ret til præmie og bonus, jf. lov nr. 1230
af 2. november 2010. Lovforslaget skaber sammenhæng mellem
retten til elevhenførbare ydelser fra AER og reglerne om
udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelse. Såfremt en udenlandsk elev efter §
19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5
og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan
udløse statstilskud til institutionen, vil eleven ej heller
kunne udløse tilskud, refusioner, økonomisk
støtte, præmie, bonus og andre elevhenførbare
ydelser efter lov om erhvervsuddannelser og AER-loven.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, 6
og 7, og § 2, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
2.3. Forlængelse af
midlertidige ordninger
2.3.1. Adgang til
skolepraktik
2.3.1.1. Gældende ret
Ved aktstykke nr. 181 tiltrådt af
Finansudvalget den 25. juni 2009, blev det indført, at
elever, der har påbegyndt trin 1 af en uddannelse i
skolepraktik senest den 31. december 2009 og gennemfører
dette med skolepraktik, får adgang til optagelse til
skolepraktik i efterfølgende trin.
Denne ordning blev ved lov nr. 1218 af 14.
december 2009 forlænget et år, således at elever,
der har påbegyndt eller påbegynder trin 1 af en
uddannelse i skolepraktik senest den 31. december 2010 og
gennemfører dette med skolepraktik, får adgang til
optagelse til skolepraktik i efterfølgende trin, jf. §
66 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser.
Optagelse i efterfølgende trin
forudsætter, at eleven har gennemført det
forudgående trin med uddannelsesbevis og lever op til de
generelle betingelser for at være optaget til skolepraktik,
hvorved forstås, at eleven skal opfylde EMMA-kriterierne, jf.
kapitel 16 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, jf.
§ 66 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser. Ved
EMMA-kriterierne forstås, at eleven er egnet til at kunne
gennemføre den ønskede uddannelse og efter
gennemført uddannelse vil kunne fungere på
arbejdsmarkedet, at eleven er geografisk og faglig mobil, og at
eleven er aktivt praktikpladssøgende.
2.3.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning
forlænges et år, således at elever, der har
påbegyndt eller påbegynder trin 1 af en uddannelse i
skolepraktik senest den 31. december 2011 og gennemfører
dette med skolepraktik, får adgang til optagelse til
skolepraktik i efterfølgende trin. Optagelse til
efterfølgende trin forudsætter som i den
nuværende ordning, at eleven har gennemført det
forudgående trin med uddannelsesbevis og lever op til de
generelle betingelser for at være optaget i skolepraktik
(EMMA-kriterierne).
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.3.2. Adgang til
skoleundervisning
2.3.2.1. Gældende ret
Fra den 15. december 2009 har elever, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale i en uddannelse, der
ikke udbydes med skolepraktik, kunne optages til skoleundervisning,
jf. § 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser,
såfremt skolen har modtaget ansøgning om optagelse
senest den 31. december 2010.
2.3.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning
forlænges et år, således at elever, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale i en uddannelse, der
ikke udbydes med skolepraktik, kan optages til skoleundervisning,
såfremt skolen har modtaget ansøgning om optagelse
senest den 31. december 2011.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.3.3. Tilskud til
praktikvirksomheder
2.3.3.1. Gældende ret
Fra den 5. november 2009 har virksomheder, der
har indgået en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt
har mistet en uddannelsesaftale, kunne modtage tilskud, jf. §
66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, såfremt den nye
uddannelsesaftale er indgået senest den 31. december 2010.
Tilskuddets størrelse udgør 60 pct. af de relevante
AER-lønrefusionstakster.
Med hjemmel i § 66 k, stk. 3, 5. pkt., i lov
om erhvervsuddannelser er det fastsat i § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 13 af 8. januar 2010 om tilskud til
arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en elev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, at retten til
tilskud for arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale
med en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale,
indtræder efter den periode, i hvilken arbejdsgiveren er
berettiget til at oppebære præmie og bonus i henhold
til §§ 16 og 17 i AER-loven.
Bekendtgørelsesbestemmelsen er formuleret i overensstemmelse
med bemærkningerne til forslag nr. L 77 fremsat den 18.
november 2009 til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser (Justering af
præmie, løntilskud og bonus, adgang til skolepraktik
og til skoleundervisning og tilskud til praktikvirksomheder), som
er trådt i kraft den 15. december 2009 som lov nr. 1218 af
14. december 2009.
AER administrerer udbetaling af tilskuddet, jf.
§ 66 k, stk. 3, 4. pkt., i lov om erhvervsuddannelser.
2.3.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning
forlænges et år, således at virksomheder, der har
indgået en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale, kan modtage tilskud, såfremt den
nye uddannelsesaftale er indgået senest den 31. december
2011.
Som følge af ændringen af
udbetalingstidspunkterne for bonus for indgåelse af
uddannelsesaftale om erhvervsuddannelse, jf. § 1, nr. 7, i lov
nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (Forhøjelse og ændring af
bonus, forlængelse og ændring af ordningen om
præmie og løntilskud til praktikvirksomheder og
begrænsning af præmie og bonus for
tredjelandsstatsborgere m.v.), vil de administrativt fastsatte
regler om udbetalingen af tilskuddet blive ændret,
således at retten til tilskud for uddannelsesaftaler, der
efter lovændringen kan udløse op til 70.000 kroner i
præmie og bonus, vil indtræde på det tidspunkt,
hvor arbejdsgiveren har opnået ret til tredje bonusrate i
henhold til § 17 i AER-loven.
Udbetalingstidspunktet for uddannelsesaftaler,
der kan udløse op til 50.000 kroner i præmie og bonus,
forbliver uændret.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.3.4. Revision af
ordningerne
Det foreslås, at undervisningsministeren
for Folketinget fremsætter forslag om revision af § 66
a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser i folketingsåret 2011-12.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Udgifter i forbindelse med udvidelsen af
skolepraktikordningen finansieres inden for
Undervisningsministeriets ramme.
Stat, regioner og kommuner berøres som
arbejdsgivere på samme måde som private virksomheder.
Offentlige arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med
en elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har
mulighed for at få et løntilskud. Elevens
uddannelsesinstitution indberetter aftalen til AER.
Udgifterne i forbindelse med initiativerne for
elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale, udgør
samlet set en mindreudgift for staten. Således er
omkostningerne til løntilskud for arbejdsgivere, der
indgår uddannelsesaftale med elever, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale, lavere end omkostningerne ved, at
disse elever i stedet er i skolepraktik.
De økonomiske konsekvenser i forbindelse
med begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever
er vanskelige at vurdere, da det er usikkert, hvor mange
udenlandske elever der uden at være omfattet af § 19,
stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og
6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
udløser ret til ydelser efter de gældende regler.
Undervisningsministeriet vurderer dog, at der er tale om et meget
begrænset antal, hvorfor de økonomiske konsekvenser
ved denne del af forslaget også er begrænsede, jf.
nedenstående tabel.
Initiativerne udgør samlet en mindreudgift
for staten.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner.
Forventede udgifter som følge af
forslagene
Mio. kr.
2011-priser | 2011 | 2012 | 2013 | Adgang fra trin 1 til efterfølgende trin
i skolepraktik | 4 | 4 | 0 | Bedre muligheder for elever, der uforskyldt
mister en uddannelsesaftale | -14 | -16 | -2 | Begrænsning af ydelser med hensyn til
udenlandske elever | -1,4 | -1,4 | -1,4 | - heraf statsligt
finansierede ordninger | 0 | 0 | 0 | - heraf AER-finansierede
ordninger | -1,4 | -1,4 | -1,4 | I alt - initiativer
finansieret inden for Undervisningsministeriets ramme | -10 | -12 | -2 | I alt - initiativer
finansieret af AER | -1,4 | -1,4 | -1,4 |
|
Note: De økonomiske konsekvenser af
begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever
beror på et skøn, idet der ikke forefindes
fuldstændige statistiske oplysninger.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet berøres som arbejdsgivere
på samme måde som offentlige arbejdsgivere.
Virksomheder, der indgår en uddannelsesaftale med en elev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, har mulighed for at
få et løntilskud. Elevens uddannelsesinstitution
indberetter aftalen til AER.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug, Danske Erhvervsskoler -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsskolelederne i Danmark, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Lærerforening, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landboungdom,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet,
Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i
Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne,
Produktionsskoleforeningen, Pædagogseminariernes
Rektorforsamling, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen, Uddannelsesforbundet
og UU47/Lederforsamlingen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Statslige mindreudgifter på i alt 24
mio. kr. i 2011-2013 som følge af initiativ om bedre
muligheder for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale. Herudover mindreudgifter for AER på
ca. 4,2 mio. kr. i 2011-2013 som følge af initiativ om
begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske
elever. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 31, stk. 1)
Det foreslås, at henvisningen til stk. 2 i
§ 31, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser ændres til
stk. 3. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
ændring af lov om erhvervsuddannelser, jf. § 2, nr. 7, i
lov nr. 1228 af 27. december 2003 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, lov om erhvervsuddannelser, lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og lov om
produktionsskoler (Fornyelse af vekseluddannelsesprincippet,
finansieringsomlægning m.m.), hvorved § 31, stk. 2, blev
til § 31, stk. 3.
Til nr. 2 (§ 34, stk. 3)
"Ledernes Hovedorganisation" har ændret
navn til "Lederne". I konsekvens heraf foreslås navnet
ændret i § 34, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Til nr. 3 (§ 38, stk. 5)
Det foreslås, at det af bestemmelsen kommer
til at fremgå, at de faglige udvalgs årlige
redegørelser til Undervisningsministeriet også skal
indeholde en handlingsplan for, hvordan de faglige udvalg konkret
vil opfylde deres forpligtelse til at virke for tilvejebringelse af
praktikpladser. Redegørelsens udvidede område vil
blive nærmere præsenteret for de faglige udvalg i
Undervisningsministeriets indkaldelsesskrivelse, hvormed udvalgene
hvert år anmodes om at indsende disse
redegørelser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 4, 6 og 7 (§ 66 e, stk. 2, §
66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4)
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr.
6 og 7, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal være
omfattet af § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, for at opnå ret til skolepraktikydelse efter
§ 66 k, stk. 1, og økonomisk støtte efter §
67 a, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Det foreslås endvidere i lovforslagets
§ 1, nr. 6, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal
være omfattet af § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, for at danne grundlag
for opnåelse af ret til lønrefusion m.v. efter §
66 k, stk. 2, og tilskud efter § 66 k, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser til arbejdsgivere, der har indgået
uddannelsesaftale med disse elever.
Det foreslås endelig i lovforslagets §
1, nr. 7, at udenlandske erhvervsuddannelseselever skal være
omfattet af § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, for at udløse ret til opnåelse af tilskud
til de faglige udvalgs udgifter til svendeprøver til elever
optaget til skolepraktik eller erhvervsuddannelse plus efter §
67 a, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser.
Den foreslåede ændring af § 66
e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovforslagets §
1, nr. 4, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 6, om at
indsætte et nyt stykke i § 66 k, i lov om
erhvervsuddannelser, således at betingelserne, for at
udenlandske elever kan opnå ret til skolepraktikydelse, er
ens, uanset om eleven er optaget til skolepraktik, jf. § 66 a
i lov om erhvervsuddannelser, eller til skoleundervisning inden for
en uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, på grundlag
af en uforskyldt mistet uddannelsesaftale, jf. § 66 e, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser.
Med forslaget vil ovennævnte bestemmelser
om elevhenførbare ydelser efter lov om erhvervsuddannelser
med hensyn til udenlandske elever være parallelle med de
gældende regler om udløsning af præmie og bonus
fra AER. Lovforslaget skaber sammenhæng mellem retten til
elevhenførbare ydelser fra AER og reglerne om
udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelse. Såfremt en udenlandsk elev efter
bestemmelserne i lov om erhvervsuddannelser og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud
til institutionen, vil eleven ej heller selv opnå ret til
ydelser eller udløse ret for arbejdsgiveren eller det
faglige udvalg til ydelser efter lov om erhvervsuddannelser.
Betingelsen, for at en udenlandsk elev kan
udløse statstilskud efter § 19, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, er, at eleven:
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a,
3) er udvekslet med en dansk elev efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller
4) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Gruppen nævnt i nr. 1 ovenfor omfatter dels
udlændinge, som er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse - uanset det oprindelige opholdsgrundlag - dels
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark. Det vil i praksis sige
udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- eller
familiesammenføringsreglerne.
Gruppen nævnt i nr. 2 ovenfor omfatter
børn af en forælder med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a. Efter denne bestemmelse kan der
gives opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse
eller selvstændig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet
gives opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet af
greencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen
eller er meddelt koncernopholdstilladelse. Der kan endvidere gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a til
udlændinge, hvis oprindelige opholdstilladelse nægtes
forlænget eller inddrages, når udlændingen er i
fast ansættelsesforhold af længere varighed eller
gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.
Det følger af § 19, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, at en elev, der er
tilskudsudløsende efter § 19, stk. 2, nr. 2, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, fortsat vil
indgå ved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud
til uddannelsesinstitutionen i den resterende del af den
påbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter
tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forlader sin
beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og
rejser ud af landet eller i øvrigt ikke længere har
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, fx fordi
opholdstilladelsen er inddraget. Eleven får dermed mulighed
for at færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav.
Det er i givet fald en forudsætning for
elevens fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse
af sin uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse.
En elev, der efter forælderens udrejse af
Danmark, ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse
i Danmark, vil blive omfattet af kravet om betaling. En sådan
elev vil dermed heller ikke efter forslaget kunne udløse
økonomiske elevhenførbare ydelser, jf. § 66 e,
stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 5 (§ 66 k, stk. 3)
Det foreslås, at henvisningen i § 66
k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser til § 68, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres til
§§ 98 c-g. Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 7 og 22, i lov nr.
431 af 28. april 2010 om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Aktiv
beskæftigelsesindsats over for unge, lovfæstelse af
voksenlærlingeordningen, forenkling af opgørelse af
sammenlagt ledighed m.v.), hvorved § 68, stk. 2, blev
ophævet og §§ 98 c-g blev indsat.
Til nr. 8 (§ 71 a)
Det foreslås, at undervisningsministeren
for Folketinget fremsætter forslag om revision af § 66
a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser i folketingsåret 2011-12. Det
bemærkes, at der i lov nr. 1218 af 14. december 2009 er
fastsat en tilsvarende revisionsbestemmelse vedrørende de
ved lovens affattede bestemmelser til § 66 a, stk. 4, §
66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser
gældende for folketingsåret 2010-11.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.4.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 17 a)
Det foreslås at ophæve § 17 a i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven).
Forslaget om ophævelse af § 17 a er en
teknisk konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, om
indsættelse af et nyt kapitel 6 a med bestemmelsen § 17
b i AER-loven, idet den gældende § 17 a, som affattet
ved § 1, nr. 9, i lov nr. 1230 af 2. november 2010 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, fremover
omfattes af den foreslåede § 17 b.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2. og § 2, nr. 2 og
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2 (Kapitel 6 a)
Der foreslås indsat et nyt kapitel i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), hvorefter det med hensyn
til udenlandske elever er en betingelse for at opnå
lønrefusion efter AER-lovens kapitel 2, tilskud til
befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser
efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, at eleven
opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og
3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Med forslaget vil bestemmelserne om
lønrefusion og øvrige elevhenførbare ydelser
fra AER med hensyn til udenlandske elever være parallelle med
de gældende regler om udløsning af præmie og
bonus fra AER. Lovforslaget skaber sammenhæng mellem retten
til elevhenførbare ydelser fra AER og reglerne om
udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelse. Såfremt en udenlandsk elev efter §
19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5
og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse ikke kan
udløse statstilskud til institutionen, vil eleven ej heller
udløse ret for arbejdsgiveren, eleven selv, skolen eller det
faglige udvalg til at opnå ydelser fra AER. Samme
begrænsning gælder for den elevgruppe, der efter
AER-lovens § 4, stk. 1, og § 6, stk. 1, er sidestillet
med elever under erhvervsuddannelse (p.t. elever under uddannelse
til farmakonom, lokomotivfører og erhvervsfisker).
Tilskud til de faglige udvalg og de lokale
uddannelsesudvalgs vejledning og hjælp i forbindelse med
skabelse af praktikpladser og indgåelse af uddannelsesaftaler
m.v. efter § 12 b i AER-loven udbetales ikke på grundlag
af enkelt personer. Regulering af ret til elevhenførbare
ydelser er således uden betydning for § 12 b.
Regulering af ret til elevhenførbare
ydelser er også uden betydning for løntilskud til
virksomheder, der indgår praktikaftale med
erhvervsgrunduddannelseselever, efter AER-lovens § 16 a, da
udenlandske uddannelsessøgende, der ikke udløser
statstilskud, ikke forefindes i erhvervsgrunduddannelsen på
grund af målgruppen for denne uddannelse, jf. § 1, stk.
2, nr. 1, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 987 af 16. august 2010.
Indgåelse af uddannelsesaftaler med
udenlandske statsborgere vil ikke kunne udløse
lønrefusion og øvrige elevhenførbare ydelser
fra AER, medmindre eleven opfylder betingelserne for at
udløse statstilskud i forbindelse med deltagelse i
erhvervsuddannelse, jf. § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Betingelsen, for at en udenlandsk elev kan
udløse statstilskud efter § 19, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, er, at eleven:
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a,
3) er udvekslet med en dansk elev efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller
4) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Gruppen nævnt i nr. 1 ovenfor omfatter dels
udlændinge, som er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse - uanset det oprindelige opholdsgrundlag - dels
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark. Det vil i praksis sige
udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- eller
familiesammenføringsreglerne.
Gruppen nævnt i nr. 2 ovenfor omfatter
børn af en forælder med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a. Efter denne bestemmelse kan der
gives opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse
eller selvstændig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet
gives opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet af
greencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen
eller er meddelt koncernopholdstilladelse. Der kan endvidere gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a til
udlændinge, hvis oprindelige opholdstilladelse nægtes
forlænget eller inddrages, når udlændingen er i
fast ansættelsesforhold af længere varighed eller
gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.
Det følger af bestemmelsen i § 19,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at en elev, der er
tilskudsudløsende efter § 19, stk. 2, nr. 2, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5, nr. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, fortsat vil
indgå ved beregningen af Undervisningsministeriets tilskud
til uddannelsesinstitutionen i den resterende del af den
påbegyndte uddannelse, uanset at forælderen efter
tidspunktet for barnets optagelse på uddannelsen forlader sin
beskæftigelse eller selvstændige erhvervsvirksomhed og
rejser ud af landet eller i øvrigt ikke længere har
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, fx fordi
opholdstilladelsen er inddraget. Eleven får dermed mulighed
for at færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav.
Det er i givet fald en forudsætning for
elevens fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse
af sin uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse.
En elev, der efter forælderens udrejse af
Danmark, ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse
i Danmark, vil blive omfattet af kravet om betaling. En sådan
elev vil dermed heller ikke efter forslaget kunne udløse
lønrefusion eller andre elevhenførbare ydelser fra
AER.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2. og § 1, nr. 4, 6 og 7, og
bemærkningerne hertil.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 3, stk. 2-5)
Der foreslås en etårig
forlængelse af de ved § 2, nr. 2, 3 og 5, i lov nr. 1218
af 14. december 2009 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser vedtagne ordninger.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3. og § 1, nr. 8, og
bemærkninger hertil.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Til stk. 2
Det foreslås, at § 66 e, stk. 2, i lov
om erhvervsuddannelser, som ændres ved lovforslagets §
1, nr. 4, § 66 k, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som
indsættes ved lovforslagets § 1, nr. 6, og § 67 a,
stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som indsættes ved
lovforslagets § 1, nr. 7, har virkning for uddannelsesaftaler
indgået fra og med den 1. januar 2011. Det foreslås
endvidere, at de nævnte bestemmelser finder tilsvarende
anvendelse for ydelser med hensyn til elever, der påbegynder
en erhvervsuddannelse uden uddannelsesaftale efter lovens
ikrafttræden, det vil sige fra og med den 1. januar 2011.
Påbegyndelse af en erhvervsuddannelse kan
ske på to måder. En elev kan enten påbegynde en
erhvervsuddannelse med praktik på grundlag af en
uddannelsesaftale eller med skoleundervisning uden
uddannelsesaftale. For elever, der påbegynder en
erhvervsuddannelse med uddannelsesaftale, påbegyndes
uddannelsen ved uddannelsesaftalens indgåelsestidspunkt. For
elever, der påbegynder en erhvervsuddannelse med
skoleundervisning uden uddannelsesaftale, påbegyndes
uddannelsen ved skoleundervisningens begyndelsestidspunkt.
Til stk. 3
Det foreslås, at § 17 b i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), som foreslået
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 2, har virkning for
uddannelsesaftaler indgået fra og med den 1. januar 2011, jf.
dog lovforslagets § 4, stk. 4.
For så vidt angår opnåelse af
præmie og bonus efter AER-lovens §§ 16 og 17 med
hensyn til udenlandske elever har § 17 a i AER-loven, som
affattet ved § 1, nr. 9, i lov nr. 1230 af 2. november 2010 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, virkning for
uddannelsesaftaler indgået i perioden 15. november 2010 til
og med den 31. december 2010. Den gældende bestemmelse i
§ 17 a foreslås ophævet med dette lovforslags
§ 2, nr. 1, idet bestemmelsens indhold dog videreføres
i den foreslåede § 17 b, jf. lovforslagets § 2, nr.
2. For så vidt angår opnåelse af præmie og
bonus og andre elevhenførbare ydelser for uddannelsesaftaler
med udenlandske elever indgået fra og med den 1. januar 2011
finder § 17 b således anvendelse.
Til stk. 4
Det foreslås, at § 17 b i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), som foreslået
affattet ved lovforslagets § 2, nr. 2, finder anvendelse for
mobilitetsfremmende ydelser efter AER-lovens §§ 8, 9, 11
og 12 for elever, der optages på en skole fra og med den 1.
januar 2011. Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 kan ikke
finde anvendelse i disse situationer, da der ikke er indgået
en uddannelsesaftale på tidspunktet for udbetaling af en
ydelse. Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 finder anvendelse
for tilskud efter AER-lovens §§ 10 og 12 c, da der i
disse situationer er indgået en uddannelsesaftale på
tidspunktet for udbetaling af en ydelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 510 af 19. maj 2010, som ændret
ved § 10 i lov nr. 578 af 1. juni 2010, § 1 i lov nr. 580
af 1. juni 2010 og § 3 i lov nr. 641 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 31. Praktikuddannelsen
foregår på en eller flere virksomheder, der er godkendt
af det faglige udvalg, jf. dog stk. 2, og på grundlag af
en uddannelsesaftale mellem eleven og virksomheden.
Praktikuddannelse kan helt eller delvis finde sted som
skolepraktik, jf. kapitel 7 a. Stk. 2. Det
faglige udvalg offentliggør en fortegnelse over godkendte
virksomheder på internettet. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler herom. Stk. 3. Skoler,
hvis bestyrelser er sammensat efter reglerne i § 5,
stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
kan godkende en virksomhed til at gennemføre
praktikuddannelse for den enkelte elev. Stk. 4.
(…) | | 1. I § 31, stk. 1, ændres »stk.
2« til: »stk. 3«. | | | | § 34.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. 3 af de
medlemmer, der udpeges af Dansk Arbejdsgiverforening, skal
repræsentere henholdsvis Håndværksrådet,
Det Danske Handelskammer og Ledernes Hovedorganisation. Stk. 4-9.
(…) | | 2. I § 34, stk. 3, ændres
»Ledernes Hovedorganisation« til:
»Lederne«. | | | | § 38.
(…) Stk. 2-4.
(…) Stk. 5. Det
faglige udvalg skal følge den erhvervsmæssige
udvikling og udviklingsmuligheder inden for udvalgets område
og tilgrænsende områder og efter behov tage initiativ
til nyetablering, omlægning og nedlæggelse af
uddannelser. Det faglige udvalg skal en gang om året indsende
en redegørelse til Undervisningsministeriet herom. Stk. 6.
(…) Stk. 7. De
faglige udvalg 1) (…) 2) virker for tilvejebringelse af
praktikpladser, jf. § 43, stk. 2, og 3) (…) Stk. 8-9.
(…) | | 3. I § 38, stk. 5, indsættes som 3. pkt.: »Redegørelsen skal
indeholde en handlingsplan for udvalgets varetagelse af de opgaver,
der er nævnt i stk. 7, nr. 2.« | | | | § 66 e.
(…) Stk. 2. Stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk. 2, 1. pkt., inden for en
uddannelse, der ikke udbydes med skolepraktik, jf. § 66 b,
stk. 3. Den skole, som eleven er tilmeldt, jf. § 66 b, stk. 5,
optager eleven efter ansøgning. § 66 a, stk. 2, 2. og
3. pkt., § 66 c, § 66 g, stk. 2, § 66 i, stk. 1,
§ 66 j og § 66 k, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
for disse elever. | | 4. I § 66 e, stk. 2, indsættes efter
»§ 66 k, stk. 1«: »og 4«. | | | | § 66 k.
(…) Stk. 2.
(…) Stk. 3. Til
virksomheder, som indgår uddannelsesaftale med en elev, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk.
2, 1. pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets størrelse
fastsættes på finansloven. Tilskud ydes ikke for
elever, der er fyldt 25 år, og som udløser
løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk.
2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og for elever,
der er berettiget til dagpenge ved sygdom eller barsel, og hvor
arbejdsgiveren modtager refusion i henhold til § 54, stk. 1, i
lov om sygedagpenge og § 39, stk. 1, i lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel. Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer
udbetaling af tilskud. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om udbetaling af tilskud, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt. Stk. 4.
(…) | | 5. I § 66 k, stk. 3, ændres
»§ 68, stk. 2,« til: »§§ 98
c-g«. | | | | § 66 k.
Skolen udbetaler en skolepraktikydelse til elever, der er i
skolepraktik, dog ikke til elever, der modtager løn fra en
arbejdsgiver, jf. § 66 f, eller
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp,
revalideringsydelse eller anden offentlig støtte, der
tilsigter at dække leveomkostninger. Undervisningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om skolepraktikydelsen.
Ydelsens størrelse fastsættes på de årlige
finanslove. Stk. 2.
Virksomheder, der i henhold til § 66 d, stk. 3,
lader elever deltage i supplerende skolepraktik, kan få
refusion fra Arbejdsgivernes Elevrefusion af
elevlønsudgifter m.v. under skoleopholdet. Reglerne om
refusion af løn m.v. under almindelige skoleophold finder
tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Til
virksomheder, som indgår uddannelsesaftale med en elev, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, jf. § 66 a, stk.
2, 1. pkt., yder staten et tilskud. Tilskuddets størrelse
fastsættes på finansloven. Tilskud ydes ikke for
elever, der er fyldt 25 år, og som udløser
løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk.
2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og for elever,
der er berettiget til dagpenge ved sygdom eller barsel, og hvor
arbejdsgiveren modtager refusion i henhold til § 54, stk. 1, i
lov om sygedagpenge og § 39, stk. 1, i lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel. Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer
udbetaling af tilskud. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om udbetaling af tilskud, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling samt om administration af ordningen i
øvrigt. Stk. 4.
Afgørelser, som Arbejdsgivernes Elevfusion træffer om
beregning, udbetaling og eventuel tilbagebetaling af tilskud i
henhold til stk. 3, kan inden for en frist på 4 uger fra den
dag, hvor afgørelsen er meddelt, indbringes for det i
henhold til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension nedsatte ankenævn. | | 6. I § 66 k indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Det er
med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå
ret til skolepraktikydelse efter stk. 1, refusion af
lønudgifter m.v. efter stk. 2 og tilskud efter stk. 3, at
eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19,
stk. 2 og 3, og i § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | § 67
a. Undervisningsministeren fastsætter efter
indstilling fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser regler om, i hvilket omfang der af
staten kan ydes tilskud til befordring mellem hjem og kostafdeling
og mellem flere undervisningsafdelinger på samme dag for
erhvervsuddannelseselever. Ministeren fastsætter
nærmere regler om administration af ordningen og kan herunder
bestemme, at afgørelser om tilskud træffes af
institutionerne. Stk. 2. Staten
kan inden for et beløb fastsat på de årlige
finanslove yde tilskud til nedbringelse af særlig store
befordringsudgifter i forbindelse med skoleophold, hvortil der ikke
ydes befordringsrabat efter lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
administrationen af ordningen og kan herunder bestemme, at
afgørelser om tilskud træffes af
institutionerne. Stk. 3. For
uddannelser efter kapitlerne 7 a og 7 b kan undervisningsministeren
fastsætte regler om tilskud til delvis dækning af de
faglige udvalgs udgifter til svendeprøver samt regler om
økonomisk støtte til elever til værktøj,
værnemidler, befordring og lignende, hvis elever med en
uddannelsesaftale i det pågældende hovedforløb,
jf. § 66 b, stk. 1, og § 66 l,
stk. 2, er berettiget til at modtage sådanne ydelser fra
arbejdsgiveren. | | 7. I
§ 67 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Det er
med hensyn til udenlandske elever en betingelse for at opnå
ret til tilskud og økonomisk støtte til uddannelser
efter kapitlerne 7 a og 7 b efter stk. 3, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, og i
§ 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.« | | | | | | 8. Efter
§ 71 indsættes: »§ 71
a. Undervisningsministeren fremsætter for Folketinget
forslag om revision af § 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og
§ 66 k, stk. 3, i folketingsåret 2011-12.« | | | | | | § 2 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010 og §
1 i lov nr. 1230 af 2. november 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | § 17 a.
Det er en betingelse for at opnå præmie efter § 16
og bonus efter § 17, at eleven opfylder de betingelser, der er
nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser
og § 15, stk. 5 og 6, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse. | | 1.§ 17 a ophæves. | | | | | | 2. Efter
§ 17 a, som ophæves, indsættes som nyt
kapitel: »Kapitel 6 a Begrænsning af ydelser med
hensyn til udenlandske elever § 17
b. Det er med hensyn til udenlandske elever en betingelse
for at opnå lønrefusion efter kapitel 2, tilskud til
befordringsudgifter efter kapitel 3, mobilitetsfremmende ydelser
efter kapitel 4 og præmie og bonus efter kapitel 6, at eleven
opfylder de betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og
3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.« | | | | | | § 3 I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i
lov nr. 1230 af 2. november 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | § 3.
(…) Stk. 2. § 66 a,
stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, gælder for elever, der har påbegyndt
trin 1 i skolepraktik senest den 31. december 2010. Stk. 3. § 66 e,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 3, gælder for ansøgninger om optagelse,
som skolen har modtaget senest den 31. december 2010. Stk. 4. § 66 k,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler indgået
i perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december
2010. Stk. 5.
Nedenstående ydelser udbetales efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt Arbejdsgivernes
Elevrefusion herom, senest 1 år efter at arbejdsgiveren blev
berettiget til disse ydelser: 1) (…) 2) (…) 3) Tilskud til virksomheder for
uddannelsesaftaler, der indgås i perioden fra den 5. november
2009 til den 31. december 2010, med elever, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale, jf. denne lovs § 2, nr. 5. Stk. 6.
(…) | | 1. I § 3, stk. 2-4, og § 3, stk. 5, nr. 3, ændres
»2010« til: »2011«. | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. Stk. 2.§ 66 e,
stk. 2, § 66 k, stk. 4, og § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, 6
og 7, har virkning for uddannelsesaftaler indgået fra og med
den 1. januar 2011. Bestemmelserne i 1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for ydelser med hensyn til elever, der påbegynder
en erhvervsuddannelse uden uddannelsesaftale fra og med den 1.
januar 2011. Stk. 3. § 17 b i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, har virkning for uddannelsesaftaler indgået
fra og med den 1. januar 2011, jf. dog stk. 4. Stk. 4. For
mobilitetsfremmende ydelser efter §§ 8, 9, 11 og 12 i lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion finder § 17 b i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 2, anvendelse for ydelser vedrørende elever, der optages
på en skole fra og med den 1. januar 2011. |
|
Bilag 2
Aftale om flere praktikpladser i 2011
I 2009 indgik regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre en række
praktikpladspakker om særlige indsatser på
praktikpladsområdet med henblik på at tilvejebringe op
til 5.000 ekstra praktikpladser i 2010. Det blev aftalt, at
aftaleparterne senere skulle vurdere, om der er behov for en
yderligere justeret indsats på praktikpladsområdet.
I lyset heraf viser en evaluering nu, at cirka
3.400 af de 5.000 ekstra pladser er realiseret ved udgangen af 1.
halvår 2010. Tallet omfatter erhvervsuddannelser (dog uden
social- og sundhedsuddannelsen og pædagogisk
assistentuddannelsen), erhvervsgrunduddannelsen (egu) samt cirka
600 flere elever i skolepraktik inden for de udvidede kvoter.
Aftaleparterne er enige om at afsætte i
alt 2,4 milliarder kroner til en aftale om en ny praktikpladspakke,
som kan skabe rammerne for, at der i 2011 tilvejebringes yderligere
8.900 pladser, jævnfør tabel
1.
Tabel 1. Oversigt over
antal pladser og måltal på
praktikpladsområdet |
|
| 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
| Antal pladser foruden
særskilte praktikpladsindsatser |
| Uddannelsesaftaler ekskl. trepartsaftalen
på sosu-området | 36.833 | 33.543 | 26.931 | 26.931* | 26.931* |
| Erhvervsgrunduddannelsen (egu) | 633 | 829 | 1.095 | 1.095* | 1.095* |
| Sosu-området (inkl. pau), jf.
trepartsaftalen fra 2007 | 9.731 | 10.309 | 11.695 | 13.616 | 13.704 |
| I alt | 47.197 | 44.681 | 39.721 | 41.642 | 41.730 |
|
|
|
|
|
| |
| Nye pladser jf.
særskilte praktikpladsindsatser |
| Kvoter for skolepraktikpladser | - | - | 1.500** | 1.500 | 1.500 |
| Måltal flere uddannelsesaftaler (inkl.
egu) - private | - | - | - | 1.650 | 5.200 |
| Måltal flere uddannelsesaftaler (inkl.
egu) - kommuner/regioner |
|
| - | 1.650 | 1.950 |
| Måltal flere uddannelsesaftaler (inkl.
egu) - staten |
|
| - | 200 | 250 |
| I alt nye pladser, jf.
praktikpladsindsatser | 1.500** | 5.000 | 8.900 |
| |
| Samlet antal pladser inkl.
måltal og skolepraktikkvoter | 41.221 | 46.642 | 50.630 | | |
|
* Basis før praktikpladsindsatserne i
2010 og 2011 er angivet som aftaleniveauet for 2009.
** Med praktikpladsaftalen fra 18. juni 2009
blev aftalt en kvoteforhøjelse for adgang til skolepraktik
på uddannelser med kvoter på cirka 1.500 i 2009. Af de
1.500 pladser blev 605 benyttet.
Indsatsen for flere praktikpladser til unge er
et afgørende led i arbejdet med opfyldelse af
målsætningen om, at 95 procent af alle unge skal
gennemføre en ungdomsuddannelse samt arbejdet med at mindske
ungdomsarbejdsløsheden i kølvandet på
krisen.
Aftaleparterne er enige om følgende:
1) 5.200 ekstra
praktikpladser i private virksomheder
Siden juni 2009 har virksomheder, der tager en
elev, haft mulighed for at få præmie og bonus.
Præmien og bonussen blev forhøjet i november 2009,
så en uddannelsesaftale indebar præmie og bonus
på op til 50.000 kroner per indgået uddannelsesaftale
inden for erhvervsuddannelserne.
Aftaleparterne er enige om, at præmien og
bonussen videreføres og forhøjes fremadrettet til og
med 2011, så der kan modtages op til 70.000 kroner per aftale
for aftaler af minimum 24 måneders (á 30 dage)
varighed. Dermed tilgodeses i endnu højere grad de
arbejdsgivere, der påtager sig et større ansvar ved at
have elever i længere tid.
Konkret bibeholdes den eksisterende
præmie for de tre første måneders
prøvetid på i alt op til 18.000 kroner, der udbetales
som i den gældende ordning med 6.000 kroner for hver
måned af den gennemførte prøvetid. Herefter
udbetales 1. bonusrate på 13.000 kroner efter seks
måneder mod i dag fire måneder, og 2. rate efter ni
måneder mod i dag syv måneder fra aftalens
indgåelse. Desuden udbetales en 3. og 4. bonusrate på
hver 13.000 kroner efter henholdsvis 12 og 24 måneder fra
aftalens indgåelse. Arbejdsgiverne vil herefter kunne
få op til 70.000 kroner per elevplads fordelt på i alt
18.000 kroner i prøvetiden samt 13.000 kroner efter
henholdsvis 90 dage, 180 dage, 270 dage og 630 dage efter
prøvetidens udløb.
Aftaleparterne er tillige enige om, at
uddannelsesaftaler med elever, der er udenlandske statsborgere,
ikke skal kunne udløse præmie og bonus medmindre
eleven opfylder betingelserne for at udløse statstilskud i
forbindelse med deltagelse i erhvervsuddannelsens
skoleundervisning, hvilket indebærer, at visse tredjelandes
borgere ikke kan udløse præmie og bonus.
Aftaleparterne er endelig enige om at ændre lovgivningen
således, at samme betingelse kommer til at gælde
lønrefusion og andre elevhenførbare ydelser fra
AER.
For erhvervsgrunduddannelsen videreføres
præmieringsordningen uændret. Det vil sige, at
egu-elever berettiger virksomhederne til løntilskud på
30 kroner i timen i de første syv måneder af
praktiktiden.
For at finansiere videreførelsen og
udvidelsen af ordningen indenfor rammerne af AER hæves
arbejdsgiverbidraget midlertidigt med 290 kroner årligt i
2011-2013. Ændringen er samlet set udgiftsneutral for
arbejdsgivere og understreger arbejdsgivernes medansvar for at
sikre uddannelse af den fremtidige arbejdskraft ved at omfordele
fra dem, der ikke løfter opgaven, til dem, der indgår
uddannelsesaftaler.
Målsætningen med ordningerne er at
sikre i alt 5.200 flere ordinære uddannelsesaftaler i private
virksomheder i forhold til lavpunktet i 2009.
Undervisningsministeriet udformer en kommunikationsstrategi med
henblik på at sprede information om den nye præmie- og
bonusordning gennem nyhedsmedier og organisationer samt for at
sikre direkte information til praktikvirksomhederne, herunder om
direkte telefonlinjer med hjælp til ansøgning med
videre.
2) 1.500 ekstra
skolepraktikpladser
For at skabe flere uddannelsesmuligheder for de
unge og for at kunne imødekomme den fremtidige
efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft udvides
antallet af elever, der kan optages i skolepraktik på
uddannelser, som er adgangsbegrænset til skolepraktik.
Aftaleparterne er enige om, at der oprettes i
alt 1.500 ekstra skolepraktikpladser i 2011 på uddannelser
med adgangsbegrænsning til skolepraktik. Dermed
videreføres og fastholdes niveauet for kvoteudvidelsen fra
2010. De aftalte pladser fordeles således på
uddannelser med adgangsbegrænsning til skolepraktik:
Tabel 1. Fordeling af 1.500 skolepraktikpladser
på uddannelser med adgangsbegrænsning til
skolepraktik.
Uddannelse | Kvote for 2011 (antal
pladser) | Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger | 60 | Data og kommunikation | 117 | Elektriker | 233 | Elektronik og svagstrøm | 17 | Kontoruddannelse med speciale | 333 | Mekaniker | 333 | Snedker | 40 | Teknisk designer | 33 | Træfagenes byggeuddannelse | 334 | Dyrepasser | 0 | I alt | 1.500 |
|
Aftaleparterne er endvidere enige om at
undersøge mulighederne for at anvende kvoterne mere
fleksibelt, så de udnyttes bedre.
3) 1.950 ekstra
praktikpladser i kommuner og regioner
Med aftale mellem regeringen, KL og Danske
Regioner om flere praktikpladser i kommuner og regioner (27.
november 2009) forpligtede kommunerne og regionerne sig til at
oprette yderligere 1.650 praktikpladser i 2010 inden for social- og
sundhedsuddannelserne, de øvrige erhvervsuddannelser samt
erhvervsgrunduddannelsen (egu), udover de aftalte stigninger i
antallet af pladser på social- og sundhedsuddannelserne i
trepartsaftalen fra 2007. Den hidtidige præmie og bonusmodel
i 2010 udgjorde det økonomiske grundlag for at
muliggøre denne indsats.
Aftaleparterne er enige om, at regeringen skal
søge at videreføre aftalen med KL og Danske Regioner
med udgangspunkt i den nye forhøjede præmie og bonus,
så de ekstra pladser i regionerne og kommunerne i 2011
øges til 1.950 udover de aftalte stigninger i antallet af
pladser på social- og sundhedsuddannelserne i trepartsaftalen
fra 2007.
Der afsættes, jævnfør punkt
6, i alt 23 millioner kroner til forsøg med styrket kvalitet
i skolepraktik samt udvikling af social- og sundhedsuddannelsen og
pædagogisk assistentuddannelsen med henblik på en
fremadrettet forøgelse af uddannelseskapaciteten.
4) 250 ekstra praktikpladser
i staten
Med aftalen om Flere unge i uddannelse og job
har staten som målsætning at oprette ekstra 200
praktikpladser i 2010. Aftaleparterne er enige om, at regeringen
tager initiativ til, at indsatsen videreføres på et
mere ambitiøst niveau, så staten opretter ekstra 250
pladser i 2011 i forhold til 2009 gennem udmelding af
ministerfordelte kvoter.
5) Styrket
uddannelsesgaranti
Den midlertidige udvidelse i 2010 af adgangen
til skolepraktik for elever, der har gennemført et
kompetencegivende trin i en uddannelse med skolepraktik,
videreføres i 2011. Dette indebærer, at alle elever
der også i 2011 påbegynder trin 1 i skolepraktik,
får adgang til skolepraktik i uddannelsens øvrige
trin, på samme vilkår som elever har adgang til
skolepraktik i uddannelsens trin 1.
6) Styrket kvalitet i
skolepraktik
Der er i 2010 igangsat en række
initiativer for at styrke kvaliteten af udbuddet af skolepraktik.
Der er desuden planlagt yderligere initiativer med samme
formål.
Aftaleparterne er enige om, at der
afsættes en pulje på 10 millioner kroner i 2011 og 13
millioner kroner i 2012 til forsøg med
tilrettelæggelse af skolepraktikken, herunder
samarbejdsformer om gennemførelse af skolepraktik i
virksomhedslignende miljøer, anvendelse af ledig kapacitet i
virksomheder med videre, samt udvikling af skolepraktikkens indhold
i øvrigt, så skolepraktikken bliver et bedre
alternativ til virksomhedspraktik, fremstår mere attraktiv og
relevant for de unge og virksomhederne og så ressourcerne
anvendes mere effektivt samt til forsøg med udvikling af
social- og sundhedsuddannelsen og pædagogisk
assistentuddannelsen, jævnfør punkt 3.
7) Sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler
Aftaleparterne er enige om, at regeringen
senest den 1. marts 2011 sikrer en kortlægning af
virksomhedernes retsstilling i forhold til krav om at ansætte
elever for at byde på en offentligt udbudt opgave. Denne
afklaring vil blive offentligt tilgængelig på
udbudsportalen.
8) Øvrige initiativer
til bedre muligheder for elever for at få uddannelses- og
restaftaler med videre
8.1 Styrkelse af faglige
udvalgs fokus på oprettelse af praktikpladser
De faglige udvalg er forpligtet til at
være opsøgende i forhold til oprettelsen af
praktikpladser indenfor deres uddannelser.
Aftaleparterne er enige om at styrke de faglige
udvalgs fokus på denne opgave ved, at de årlige
udviklingsredegørelser skal indeholde en handlingsplan for,
hvordan de faglige udvalg vil opfylde denne forpligtelse.
8.2 Styrkelse af det
praktikpladsopsøgende arbejde
Skolernes incitamenter til at prioritere det
praktikpladsopsøgende arbejde fastholdes.
Aftaleparterne er enige om, at regeringen tager
initiativ til, at der skabes øget gennemsigtighed i
skolernes anvendelse af midler til det praktikpladsopsøgende
arbejde, samt at skolernes opsøgende arbejde over for
virksomheder, der ikke er godkendt til at have elever,
evalueres.
8.3 Kampagne for flere
praktikpladser
Kampagnen blev iværksat i efteråret
2009 og har givet virksomheder bedre og lettere adgang til
oplysninger om at ansætte elever samt mulighed for at
fastholde skolernes og de faglige udvalgs forpligtelse på at
opsøge praktikpladser og grundlag for at videreudvikle
praksis.
Aftaleparterne er enige om, at den
igangværende kampagne for flere praktikpladser
fortsætter i 2011 med fokus på spredning af god praksis
blandt skolerne og faglige udvalg, drift af hotline,
netværksdannelse samt fortsat udvikling af
opsøgerværktøjet Praktik+ og
praktikplads-start-pakker til virksomheder.
Kampagnen "Flere fagfolk, tak" afsluttes med
udgangen af 2010 og videreføres ikke.
8.4 Bedre muligheder for
elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale.
Der er fortsat et usædvanligt højt
antal virksomhedskonkurser som følge af eftervirkningerne af
finanskrisen.
Aftaleparterne er enige om at forlænge
den midlertidige ordning til 31. december 2011, hvorved elever, der
uforskyldt mister deres uddannelsesaftale for eksempel på
grund af virksomhedskonkurs, gennem løntilskud og optagelse
i uddannelsens skoledele uden uddannelsesaftale får bedre
muligheder for at færdiggøre en erhvervsuddannelse med
mindst mulig tab af uddannelsestid. Ordningen tilpasses den
ændrede udbetaling af præmie- og bonus, så
virksomhederne først kan modtage løntilskud efter
optjening af retten til 3. rate af bonussen efter 12
måneder.
8.5 Supplerende obligatorisk
grundforløbsundervisning i karensperioden
Evalueringen af initiativerne på
praktikpladsområdet viser, at kun cirka 19 procent af
eleverne på de syv uddannelser, der er omfattet af den
obligatoriske ordning, har vist faglig mobilitet mod de
øvrige uddannelser udenfor ordningen.
Aftaleparterne er enige om, at den
obligatoriske ordning afskaffes og udløber med udgangen af
2010. Der vil fortsat være en frivillig ordning, som kan
understøtte elevernes faglige mobilitet.
Opfølgning
Aftaleparterne er enige om at følge
praktikpladsudviklingen tæt, herunder på det kommunale,
regionale og statslige område. Den samlede indsats på
praktikpladsområdet evalueres, når der kan foreligge
resultater for første halvår 2011, hvor effekten af
initiativerne kan vurderes.
Samlede økonomiske
konsekvenser af aftale om flere praktikpladser i 2011
De samlede udgifter ved aftalen udgør i
alt cirka 2,4 milliarder kroner, hvoraf de cirka 179 millioner
kroner finansieres med statslige midler, mens de resterende cirka
2,25 milliarder kroner finansieres af AER.
Som det fremgår af tabel 1, er det et
konkret samlet statsligt finansieringsbehov på i alt cirka
179 millioner kroner over årene. Initiativerne finansieres af
uforbrugte reserverede statslige midler til initiativet fra Aftale om flere unge i uddannelse og job fra
november 2009 med obligatorisk supplerende
grundforløbsundervisning, der, jævnfør ovenfor,
ophører efter 2010.
Tabel 1. Oversigt statslige udgifter og
finansiering
Mio. kr.
2011-PL | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | I alt | Udgifter | 1.500 ekstra skolepraktikpladser | - | -75 | -65 | -40 | -180 | Styrket uddannelsesgaranti | - | -4 | -4 | - | -8 | Bedre mulighed for elever, der uforskyldt
mister en uddannelsesaftale | - | 14 | 16 | 2 | 32 | Pulje til forsøg med forbedret
kvalitet i skolepraktik samt udvikling af social- og
sundhedsuddannelsen og pædagogisk assistentuddannelsen | - | -10 | -13 | - | -23 | I alt
udgifter | - | -75 | -66 | -38 | -179 | Indtægter | Obligatorisk supplerende
grundforløbsundervisning | 59 | 60 | 60 | - | 179 | I alt
indtægter | 59 | 60 | 60 | - | 179 | | I alt indtægter -
udgifter 2010-2013 | 59 | -15 | -6 | -38 | 0 |
|
Herudover er der AER-udgifter ved aftalen for i
alt cirka 2,25 milliarder kroner samt merudgifter på cirka
250 millioner kroner som følge af ekstra træk på
bonusordningen i 2010, som finansieres af en
AER-bidragsforhøjelse samt forventede overskud i AER i
øvrigt i 2012 og 2013, jf.
nedenstående tabel 2.
Tabel 2. Oversigt AER's udgifter og
finansiering
Mio. kr.
2011-PL | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | I alt | Udgifter | AERs akkumulerede underskud i 2011 (bl.a.
ekstra træk på bonus i 2010) | - | -250 | - | - | -250 | Ny præmieringsordning (70.000 kr. pr.
aftale - 7.400 ekstra pladser)* | - | -340 | -900 | -1.010 | -2.250 | I alt
udgifter | - | -590 | -900 | -1.010 | -2.500 | Indtægter | Forbrug af forventet overskud i AER i
2012-2013 | - | - | 400 | 400 | 800 | AER-bidragsforhøj. 290 kr. pr.
bidragsudløsende fuldtidsansat 2011-2013 | - | 570 | 570 | 570 | 1.710 | I alt
indtægter | - | 570 | 970 | 970 | 2.510 | I alt indtægter -
udgifter 2010-2013 | 10 |
|
* Heraf 45 mio. kr. til egu
(løntilskud på 30 kr. i timen)