Fremsat den 17. november 2010 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Udvidet flyttehjælp)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 63 c, stk. 1, ændres
»flytteudgifter« til: »flytteudgifter og udgifter
til etablering i ny bolig«.
2. I
§ 63 c, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »flytteudgifter« til: »flytte- og
etableringsudgifter«.
§ 2
Loven træder i kraft i den 1. januar
2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende regler | | 2.2. | Forslag om udvidet flyttehjælp | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Der er i dag en række almene
boligområder i Danmark, som enten er ghettoområder
eller udsatte boligområder. Både ghettoområderne
og de udsatte boligområder har en række problemer. Et
af de væsentlige problemer er en skæv
beboersammensætning, idet mange beboere er uden for
arbejdsmarkedet, en høj andel er dømt for
straffelovsovertrædelser m.v., og en høj andel af
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande bor i
områderne.
Regeringen har allerede i en årrække
prioriteret indsatsen for at forbedre forholdene i
ghettoområder og udsatte boligområder højt, men
der er behov for en fortsat indsats.
For at understøtte en mere blandet
beboersammensætning fik kommunalbestyrelserne i
forlængelse af den boligaftale, som regeringen i november
2005 indgik med Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, en mulighed i
almenboligloven for, at kommunalbestyrelser kan tilbyde
flyttetilskud til beboere, som flytter fra et alment
boligområde. Lovændringen blev indført den 1.
januar 2006 med lov nr. 1421 af 21. december 2005 om ændring
af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov
om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og
udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
og lov om påligningen af indkomstskat til staten (Den almene
sektors midler og indsatsen mod ghettoisering). Flyttetilskud
anvendes imidlertid kun i begrænset omfang, og
kommunalbestyrelsen har ikke mulighed for at tilbyde beboerne
økonomisk tilskud til en ny start.
På den baggrund indgår det i aftalen
om satspuljen for 2011, at mulighederne for at yde flyttetilskud
udvides, og at kommunerne skal kunne få refunderet en del af
udgifterne hertil.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget, der udmønter
satspuljeaftalen 2011, indeholder forslag om at udvide den
nuværende mulighed i almenboligloven for
kommunalbestyrelserne til at yde økonomisk tilskud til
flyttehjælp til også at omfatte tilskud til en ny start
et nyt sted.
2.1. Gældende regler
Kommunalbestyrelsen kan efter den gældende
regel i almenboligloven § 63 c beslutte at yde tilskud til hel
eller delvis dækning af flytteudgifter til lejere, som
fraflytter en almen boligafdeling, hvor der skønnes at
være behov for at stimulere fraflytningen. Det er en
forudsætning, at lejeren flytter til en anden bolig i
kommunen. Der kan således ikke gives tilskud til flytning
over kommunegrænsen.
Flyttetilskud er en frivillig mulighed for
kommunerne, ligesom det er frivilligt for lejerne, om de vil tage
imod tilbuddet. Vælger en kommune at indføre
flyttetilskud, skal ordningen i videst muligt omfang tilpasses
lokale behov. Det er således kommunalbestyrelsen, der
fastsætter og offentliggør de nærmere
vilkår for tilskuddet, herunder hvilke afdelinger eller dele
af afdelinger, der er omfattet af muligheden for tilskud, den
berettigede personkreds, tilskuddets størrelse baseret
på gennemsnitlige rimelige flytteudgifter i kommunen, og
hvordan tilskuddet udbetales.
2.2. Forslag om udvidet
flyttehjælp
For at understøtte en mere blandet
beboersammensætning foreslås en udvidelse af
flyttehjælpen, således at kommunerne også
får mulighed for at yde beboerne et individuelt tilskud til
en ny start et nyt sted. Det foreslås, at forslaget
gælder generelt for alle boligområder med behov for at
stimulere fraflytningen.
For yderligere at tilskynde kommuner med
ghettoområder til at benytte sig af den udvidede
flyttehjælp indgår det i satspuljeaftale for 2011, at
kommuner med ghettoområder som et forsøg kan
søge om refusion af en del af deres udgifter til
flyttetilskud og tilskud til en ny start fra en pulje på 20
mio. kr. i perioden 2011-14. Puljen vil kunne refundere en del af
kommunens udgifter til den fraflyttende lejers flytning og indskud,
tilskud til en ny start til lejeren og eventuelt udgifter til
periodevis tomme lejligheder i forbindelse med fra og tilflytning
af lejere, der modtager udvidet flyttehjælp.
Midlerne skal understøtte kommunernes
incitament til at tilbyde flyttehjælp og økonomisk
tilskud til en ny start. Kommunerne skal bidrage med lokal
medfinansiering, ligesom der skal sikres en koordination med de
lokale helhedsplaner og de eksisterende kommunale indsatser i
ghettoerne.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte de
nærmere vilkår for tilskuddet. Eksempelvis kan
kommunalbestyrelsen fastsætte en årlig økonomisk
ramme for flyttetilskuddet. Herved har kommunerne mulighed for at
styre udgifterne til flyttetilskud og udgifterne til ny start et
nyt sted.
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede adgang for
kommunalbestyrelserne til at yde tilskud til etableringsudgifter
til lejere, som fraflytter en almen boligafdeling, hvor der er et
behov for at ændre beboersammensætningen, er isoleret
set en udvidelse i forhold til de gældende regler, hvor der
alene kan ydes tilskud til flytteudgifter. Det er frivilligt for
kommunalbestyrelsen at tilbyde flyttehjælp.
Kommunalbestyrelserne fastsætter endvidere selv tilskuddets
størrelse samt de nærmere vilkår herfor.
Forslaget forventes derfor ikke at medføre kommunale
merudgifter.
Forslagets kommunaløkonomiske konsekvenser
skal forhandles med de kommunale og regionale parter.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart
inden fremsættelsen. Lovforslaget er sendt i høring
hos følgende organisationer m.v: Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig,
Byfornyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for Små
Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp,
Danske Udlejere, De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det
centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
FRI, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og
enlige, Forsikring og Pension, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i
Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældremobiliseringen.
| 10. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Regeringen ønsker at give
kommunalbestyrelserne bedre redskaber til at styrke
beboersammensætningen i ghettoområder og udsatte
boligområder. Det foreslås derfor, at den
nuværende mulighed i almenboliglovens § 63 c for at
tilbyde flyttetilskud i boligafdelinger med behov for at stimulere
fraflytningen udvides. Med den foreslåede ændring af
§ 63 c, stk. 1 vil kommunalbestyrelserne få mulighed for
at tilbyde økonomiske tilskud, der udover flytteudgifterne
også dækker udgifter til en ny start et nyt sted.
Udgifter til en ny start et nyt sted kan
være etableringsudgifter, f. eks. hårde hvidevarer
eller nye møbler, der passer til en ny planløsning,
eller det kan være økonomisk hjælp til at betale
indskud i den nye bolig.
Flyttehjælp og tilskud til en ny start et
nyt sted skal få flere af de beboere, som bidrager til en
ensidig beboersammensætning i ghettoområderne, til at
flytte. Samtidig får familierne en ny mulighed for at starte
forfra et andet sted.
Retningslinjerne for anvendelse af flyttetilskud
og tilskud til en ny start et nyt sted er de samme som i den
eksisterende ordning. Det vil bl.a. sige, at kommunalbestyrelsen
kan tilbyde tilskuddet i kombination med de øvrige
redskaber, som kan anvendes til at styre
beboersammensætningen. Kommunalbestyrelsen vælger de
afdelinger, hvor der er behov for at stimulere fraflytning, og kan
i den forbindelse også tage forebyggende hensyn.
Fastsættelsen af den berettigede personkreds er underlagt
forvaltningsretlige principper om bl.a. ligebehandling og
saglighed. Personkredsen kan f.eks. være beboere udenfor
arbejdsmarkedet eller beboere med en årsindkomst under et
vist niveau.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at
afgrænse tilskuddet, enten som en tidsbegrænsning, en
økonomisk ramme eller som en begrænsning af, hvor
mange flytninger der kan være omfattet af
tilskudsmulighed.
Størrelsen for flyttetilskud og tilskud
til en ny start et nyt sted skal være baseret på en
beregning af de gennemsnitlige rimelige udgifter hertil i kommunen
og ikke på de faktiske udgifter i forbindelse med flytning og
etablering i ny bolig. Det vil sige, at der med henblik på at
lette kommunens administration er tale om et fast tilskud. I
fastsættelsen af tilskuddets størrelse skal der dog
tages hensyn til antal husstandsmedlemmer og boligens
størrelse, ligesom udgifter til indskud i den nye bolig kan
indgå i fastsættelsen af tilskuddets størrelse.
Tilskuddet er ikke en præmie, der skal tilskynde lejere til
at flytte, da der bør være en sammenhæng til
udgifterne til flytning og etablering i ny bolig. Men der er ikke
krav om, at lejeren, som flytter, skal godtgøres for de
faktiske udgifter, da der ikke er tale om en trangsbestemt
ydelse.
Til § 2
Det forslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 I lov om almene boliger m.v. jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010 foretages
følgende ændringer: | | | | § 63 c.
Kommunalbestyrelsen kan tilbyde at yde tilskud til hel eller delvis
dækning af flytteudgifter til lejere, som fraflytter en almen
boligafdeling, hvor der er behov for at stimulere
fraflytning. | | 1. I § 63 c, stk. 1, ændres
»flytteudgifter« til: »flytteudgifter og udgifter
til etablering i ny bolig«. | | | | § 63
c. … Stk. 2. Det er en
forudsætning for tilskuddet, at lejeren flytter til en anden
bolig i kommunen. Kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør de nærmere vilkår for tilskuddet,
herunder hvilke afdelinger eller dele af afdelinger, der er
omfattet af muligheden for tilskud, den berettigede personkreds,
tilskuddets størrelse baseret på gennemsnitlige
rimelige flytteudgifter i kommunen og udbetaling af
tilskuddet. | | 2. I § 63 c, stk. 2, 2. pkt., ændres
»flytteudgifter« til: »flytte- og
etableringsudgifter«. | | | | | | § 2 Loven træder i kraft i den 1. januar
2011. |
|