Skriftlig fremsættelse (17. november
2010)
Socialministeren
(Benedikte Kiær)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (Udvidet flyttehjælp)
(Lovforslag nr. L 62)
Der er i dag en række almene boligområder i
Danmark, som enten er ghettoområder eller udsatte
boligområder. Både ghettoområderne og de udsatte
boligområder har en række problemer. Et af de
væsentlige problemer er en skæv
beboersammensætning.
Lovforslaget, der udmønter satspuljeaftalen 2011,
indeholder forslag om at udvide den nuværende mulighed i
almenboligloven for kommunalbestyrelserne til at yde
økonomisk tilskud til flyttehjælp til også at
omfatte et individuelt tilskud til en ny start et nyt sted. Det
foreslås, at forslaget gælder generelt for alle
boligområder med behov for at stimulere fraflytningen.
Det indgår i satspuljeaftale for 2011, at kommuner med
ghettoområder som et forsøg kan søge om
refusion af en del af deres udgifter til flyttetilskud og tilskud
til en ny start fra en pulje på 20 mio. kr. i perioden
2011-14.
Kommunalbestyrelsen kan fastsætte de nærmere
vilkår for tilskuddet. Eksempelvis kan kommunalbestyrelsen
fastsætte en årlig økonomisk ramme for
flyttetilskuddet. Herved har kommunerne mulighed for at styre
udgifterne til flyttetilskud og udgifterne til ny start et nyt
sted.
Det er frivilligt for kommunalbestyrelsen at tilbyde
flyttehjælp. Kommunalbestyrelserne fastsætter endvidere
selv tilskuddets størrelse samt de nærmere
vilkår herfor. Forslaget forventes derfor ikke at
medføre kommunale merudgifter.
Lovforslaget vil ikke have nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige, for erhvervslivet
eller for borgerne.
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser,
ligesom forslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter.
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart inden
fremsættelsen. Lovforslaget udspringer af satspuljeaftalen
for 2011 af 28. oktober 2010 og skal ses i sammenhæng med
boligaftalen af 8. november 2010.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.