Skriftlig fremsættelse (10. november
2010)
Undervisningsministeren (Tina Nedergaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring
af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. (Harmonisering
af satser for befordringsrabat til uddannelsessøgende m.v.,
indførelse af godtgørelse efter en kilometersats til
studerende ved videregående uddannelser m.v.)
(Lovforslag nr. L 56).
Baggrunden for forslaget er "Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om genopretning af dansk økonomi" af maj 2010.
Heraf fremgår følgende: "Elever på
ungdomsuddannelser modtager i dag et højere tilskud til
befordring end studerende på videregående uddannelser.
På videregående uddannelser er der blandt andet et loft
for den maksimale støtte. Der gennemføres fra 2011 en
tilpasning og en målretning af de to ordninger til studerende
med de højeste befordringsudgifter. Den konkrete
udmøntning skal drøftes nærmere. Der
tilvejebringes et provenu på 75 mio. kr. årligt i
2011-2013."
Regeringen og Dansk Folkeparti har efterfølgende aftalt
at harmonisere befordringsrabatordningerne for
uddannelsessøgende i henholdsvis ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser ved, at der med virkning fra den 1.
januar 2011 fastsættes en ny fælles egenbetalingssats
for de to ordninger på 551 kr. pr. måned, samt ved at
justere befordringsrabatordningen for uddannelsessøgende ved
videregående uddannelser, så den i højere grad
ligner ordningen for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser.
Efter lov om befordringsrabat til studerende ved
videregående uddannelser og lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. gives der rabat
ved køb af abonnementskort til befordring med bus, tog eller
metro i den kollektive trafik ud over det
egenbetalingsbeløb, der er fastsat i de to love. Med
forslaget harmoniseres satsen for de uddannelsessøgendes
egenbetaling, så satsen i begge ordninger fastsættes
til 18,37 kr. pr. dag, svarende til 551 kr. pr. 30 dage. Satsen er
angivet med satsniveauet for 2010.
De to ordninger foreslås yderligere harmoniseret ved, at
loftet for rabat på ordningen for uddannelsessøgende
ved videregående uddannelser, fjernes og ved, at der gives
rabat på hele det beløb, der overstiger
egenbetalingen. Den rabat, der kan gives på abonnementskort i
ordningen for uddannelsessøgende ved videregående
uddannelser, vil således svare til rabatten i ordningen for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Med baggrund i regeringens regionalpolitiske udspil "Danmark i
balance i en global verden" foreslås det endelig, at
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser skal
kunne få godtgørelse efter en kilometersats til egen
befordring, herunder kørsel i egen bil, hvis det ikke er
muligt at benytte den kollektive trafik. Herved gøres det
lettere for uddannelsessøgende, der er bosat i
udkantsområderne, at få støtte til befordring
til og fra et uddannelsessted, der ligger langt fra den
uddannelsessøgendes bopæl. Muligheden for
godtgørelse efter en kilometersats eksisterer allerede for
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
december 2010 og har virkning fra den 1. januar 2011.
Bestemmelserne om godtgørelse efter en kilometersats for
uddannelsessøgende ved videregående uddannelser
foreslås dog først at træde i kraft den 1. juli
2011.
Med henblik på, at trafikselskaberne kan blive klar til
at sælge abonnementskort med den foreslåede rabat med
virkning fra den 1. januar 2011, ønskes lovforslaget
hastebehandlet. Det forudsætter en række dispensationer
fra reglerne i Folketingets forretningsorden.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.