Fremsat den 10. november 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og
retsplejeloven
(Sporing af skjult udbytte og andre aktiver,
forældelse af konfiskationskrav, hemmelig
beslaglæggelse m.v.)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1034 af 29. oktober 2009, som ændret senest ved
§ 11 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 97 a, stk. 1, affattes
således:
»Hvis der ikke forinden er indgivet
anmodning om udlæg, bortfalder bøde og konfiskation
efter
1) 5 år,
når bøden eller konfiskationskravet ikke overstiger
10.000 kr., og
2) 10 år,
når bøden eller konfiskationskravet overstiger 10.000
kr.«
2. I
§ 97 a ophæves stk. 3, og i stk. 4, som bliver stk. 3,
udgår »og 3«.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1053 af 29. oktober 2009, som ændret senest ved
§ 2 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 729 c, stk. 5, 2.
pkt., ændres »§ 784,
stk. 2« til: »stk. 6«.
2. I
§ 729 c indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Justitsministeren antager for hver landsrets område et antal
advokater, der kan beskikkes efter stk. 5. Justitsministeren
fastsætter nærmere regler om de pågældende
advokater, herunder om vagtordninger, om vederlag for at stå
til rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.«
3. I
§ 747, stk. 2, nr. 2,
ændres »uvæsentlig« til:
»væsentlig«.
4. § 784, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om de pågældende advokater,
herunder om vagtordninger, om vederlag for at stå til
rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.«
5. I
§ 799, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »§ 192 a, stk. 2,«, og i
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»1. og 2. pkt. finder tilsvarende
anvendelse på overtrædelser af straffelovens
§ 192 a, stk. 1, for så vidt angår
overtrædelser vedrørende våben eller
eksplosivstoffer, der på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade.«
6.
Efter § 807 d indsættes i kapitel 74:
Ȥ 807
e. Hvis det er af afgørende betydning for
efterforskningen, at der i forbindelse med en ransagning efter
§ 799, stk. 1, foretages beslaglæggelse, uden
at den mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, kan
retten ved kendelse træffe bestemmelse herom og om, at
reglerne i § 807, stk. 1, 2. -3. pkt., fraviges.
Stk. 2. Reglerne i
§ 783, stk. 3 og 4, § 784, § 785
og § 788 finder tilsvarende anvendelse på de i
stk. 1 omhandlede tilfælde.«
7. I
§ 1002, stk. 1,
ophæves 2. pkt., og i stedet
indsættes:
»Endvidere finder reglerne om ransagning i
kapitel 73 og reglerne om edition i kapitel 74 tilsvarende
anvendelse, hvis der er bestemte grunde til at antage, at der ved
ransagning eller edition kan findes genstande eller værdier,
som kan beslaglægges efter 1. pkt. Afgørelser efter 1.
og 2. pkt. træffes af den ret, som har afsagt dommen i 1.
instans. I forbindelse med afgørelse om beslaglæggelse
efter 1. pkt. skal der træffes afgørelse om, hvordan
det beslaglagte skal anvendes, jf. § 807 d, stk. 2
og 3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Den i
§ 1 nævnte bestemmelse i straffelovens
§ 97 a, stk. 1, gælder også for
lovovertrædelser, der er begået, og retsfølger,
der er pålagt, før lovens ikrafttræden.
Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse i tilfælde, hvor
forældelse efter de hidtil gældende regler er
indtrådt før lovens ikrafttræden.
§ 4
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Sporing af skjult
udbytte og andre midler | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Straffeprocessuelle tvangsindgreb
før dom | | | | 2.1.1.1. Ransagning | | | | 2.1.1.2. Beslaglæggelse og
edition | | | 2.1.2. | Straffeprocessuelle tvangsindgreb efter
dom | | | 2.1.3. | Inddrivelse | | | | 2.1.3.1. Restanceinddrivelsesmyndighedens
beføjelser | | | | 2.1.3.2. Retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse | | | | af pengekrav | | | | 2.1.3.3. Fuldbyrdelse af visse
strafferetlige afgørelser i udlandet | | 2.2. | Rigsadvokatens anbefaling | | 2.3. | Lovforslagets udformning | 3. | Forældelse af
konfiskationskrav | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Tidligere overvejelser i
Straffelovrådet | | 3.3. | Rigsadvokatens anbefaling | | 3.4. | Lovforslagets udformning | 4. | Hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med hemmelig
ransagning | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Politiets Efterretningstjenestes
anbefaling | | 4.3. | Lovforslagets udformning | 5. | Beskikkelse af
advokater i forbindelse med fravigelse af reglerne om forsvarerens
og sigtedes ret til aktindsigt | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Politiets Efterretningstjenestes
anbefaling | | 5.3. | Lovforslagets udformning | 6. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | De administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | De
miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte
myndigheder mv. | 12. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Det er et afgørende led i indsatsen mod
kriminalitet, at et eventuelt udbytte konfiskeres, så
incitamentet til at begå kriminalitet med henblik på
økonomisk vinding bliver mindsket. Desuden er det meget
vigtigt at sikre, at personer som dømmes for strafbare
forhold og i den forbindelse pålægges at betale til
dækning af krav på f.eks. erstatning, sagsomkostninger
og bøder, ikke efterfølgende kan opretholde en
tilværelse, der forudsætter en betydelig
økonomisk formåen, uden at det for myndighederne er
muligt at opspore aktiver, der kan anvendes til dækning af de
krav, der følger af dommen. I den forbindelse er det
væsentligt, at politiet udstyres med de relevante redskaber
med henblik på en effektiv fuldbyrdelse af straffedomme,
herunder også i relation til konfiskationskrav, bøder,
sagsomkostninger og erstatning.
På den baggrund foreslås det at
forbedre politiets muligheder for at spore skjult udbytte mv. ved
at indføre mulighed for, at politiet også efter, at
der er afsagt dom i en straffesag, kan få adgang til at
foretage ransagning og opnå pålæg om edition
(pålæg om at forevise eller udlevere genstande) med
henblik på beslaglæggelse af økonomiske midler
til dækning af konfiskationskrav, bøder,
sagsomkostninger og erstatning. I den forbindelse foreslås
det endvidere, at forældelsesfristen for konfiskationskrav
forlænges, så den kommer til at svare til
forældelsesfristen for bøder.
Herudover indebærer lovforslaget, at der
indføres en udtrykkelig hjemmel til at foretage hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med hemmelig ransagning.
Endvidere foreslås en ændring af
retsplejelovens regler om beskikkelse af en advokat for sigtede i
forbindelse med fravigelse af reglerne om forsvarerens og sigtedes
ret til aktindsigt efter retsplejelovens § 729 c.
Ændringen indebærer, at der oprettes en særskilt
kreds af advokater, som kan beskikkes i sådanne sager, frem
for - som i dag - at anvende den kreds af advokater, som efter
retsplejelovens § 784, stk. 2, kan beskikkes i visse
sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden. Der tilsigtes herved
ingen ændringer i de respektive advokaters beføjelser.
Formålet med den foreslåede ændring er at
imødegå en eventuel risiko for en utilsigtet
udbredelse af oplysninger om identiteten på de advokater, som
beskikkes i sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden efter
retsplejelovens § 784, stk. 2.
Endelig indeholder lovforslaget en række
konsekvensændringer samt redaktionelle ændringer af
retsplejeloven.
2. Sporing af skjult udbytte og
andre midler
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffeprocessuelle
tvangsindgreb før dom
I forbindelse med efterforskningen af en
straffesag er det udgangspunktet, at politiet i sager, hvor det er
relevant, sideløbende foretager en såkaldt finansiel
efterforskning med henblik på at spore udbyttet fra den
begåede kriminalitet. Den finansielle efterforskning skal
således navnlig søge at få afdækket,
hvilke aktiver en sigtet råder over, idet sådanne
aktiver eventuelt vil kunne konfiskeres som udbytte eller i
øvrigt inddrages til dækning af krav på
erstatning, sagsomkostninger eller bøder, som
pålægges i forbindelse med straffesagen.
Som led i den finansielle efterforskning kan
politiet - som ved efterforskningen af sagen i øvrigt -
under visse betingelser foretage en række tvangsindgreb,
herunder bl.a. ransagning, edition og beslaglæggelse i
henhold til retsplejelovens regler herom.
2.1.1.1. Ransagning
Politiets adgang til at foretage ransagning af
lokaliteter og genstande er reguleret i retsplejelovens kapitel 73.
Der sondres i retsplejelovens § 793 mellem på den
ene side ransagning af boliger, husrum, dokumenter, papirer og
lignende, samt indholdet af aflåste genstande, jf.
bestemmelsens stk. 1, nr. 1, og på den anden side andre
genstande samt lokaliteter uden for husrum, jf. bestemmelsens
stk. 1, nr. 2.
Der sondres endvidere mellem de situationer, hvor
en mistænkt har rådighed over den
pågældende lokalitet eller genstand, og situationer,
hvor lokaliteten eller genstanden er under en ikke mistænkts
rådighed.
Ved ransagning hos en mistænkt stilles der
krav om, at den pågældende med rimelig grund er
mistænkt for en lovovertrædelse, der er undergivet
offentlig påtale, og at ransagningen må antages at
være af væsentlig betydning for efterforskningen, jf.
retsplejelovens § 794, stk. 1.
Foretages ransagningen af de i retsplejelovens
§ 793, stk. 1, nr. 1, nævnte lokaliteter eller
genstande, jf. ovenfor, kræves det tillige, at sagen
angår en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre frihedsstraf, eller at der er bestemte grunde til at
antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan
beslaglægges, kan findes ved ransagningen.
Ransagning hos en ikke mistænkt, der giver
behørigt samtykke hertil, falder uden for retsplejelovens
kapitel 73. Herudover må ransagning hos en ikke
mistænkt kun ske, hvis efterforskningen vedrører en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængselsstraf, og der er bestemte grunde til at antage, at
bevis i sagen eller genstande, der kan beslaglægges, kan
findes ved ransagningen, jf. retsplejelovens § 795,
stk. 1.
Der kan ikke foretages ransagning af
korrespondance mellem den mistænkte og en præst,
læge, forsvarer, retsmægler eller advokat, som er
undtaget fra vidnepligt efter retsplejelovens § 170,
eller i de pågældende personers notater
vedrørende den mistænkte. Der kan heller ikke
foretages ransagning hos redaktører og redaktionelle
medarbejdere af materiale, som de pågældende i henhold
til retsplejelovens §§ 170 og 172 ikke har pligt til
at afgive vidneforklaring om, jf. § 795, stk. 2.
Afgørelser om ransagning vedrørende
de i § 793, stk. 1, nr. 2, nævnte genstande
eller lokaliteter, som en mistænkt har rådighed over,
træffes af politiet, mens afgørelse om ransagning i
andre tilfælde (bortset fra ransagning hos en ikke
mistænkt, der har givet samtykke hertil, jf. ovenfor)
træffes af retten, jf. retsplejelovens § 796,
stk. 1 og 2. Hvis undersøgelsens formål ville
forspildes, hvis retskendelse skulle afventes (periculum in mora),
kan politiet dog træffe afgørelse om at foretage
ransagningen. I givet fald skal politiet, hvis den berørte
person fremsætter anmodning herom, snarest muligt og senest
inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse
afgør, om indgrebet kan godkendes, jf. § 796,
stk. 3. Hvis ransagningen er rettet mod lokaliteter eller
genstande, som en mistænkt har rådighed over, og denne
meddeler skriftligt samtykke til, at ransagningen foretages, kan
beslutning om ransagning også foretages af politiet, jf.
§ 796, stk. 5.
Der gælder endvidere et grundlæggende
krav om proportionalitet, jf. retsplejelovens § 797, samt
krav om, at ransagning skal foretages så skånsomt, som
omstændighederne tillader, jf. retsplejelovens
§ 798.
Efter retsplejelovens § 799,
stk. 1, kan ransagning foretages, uden at den mistænkte
eller andre gøres bekendt hermed (hemmelig ransagning),
såfremt dette er af afgørende betydning for
efterforskningen, og efterforskningen angår en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13 om forbrydelse mod statens sikkerhed, statsforfatningen og
de øverste statsmyndigheder, eller en overtrædelse af
straffelovens § 180, § 183, stk. 1 og 2,
§ 183 a, § 186, stk. 1, § 187,
stk. 1, § 191, § 192 a, stk. 2,
§ 192 b, stk. 1-3 eller § 237 (det vil
sige en række alvorlige forbrydelser med en strafferamme fra
fængsel indtil 10 år til livstid, herunder bl.a.
ildspåsættelse, salg af narkotika, grove
overtrædelser af våbenlovgivningen og drab). Der kan
dog ikke foretages hemmelig ransagning hos personer, der er
undtaget fra vidnepligt efter retsplejelovens § 170 og
172.
Afgørelse om hemmelig ransagning
træffes af retten ved kendelse, hvor der endvidere
fastsættes et tidsrum på op til 4 uger, inden for
hvilket ransagningen kan foretages. Hvis undersøgelsens
formål ville forspildes, hvis retskendelse skulle afventes
(periculum in mora), kan politiet dog træffe afgørelse
om at foretage hemmelig ransagning. I givet fald skal politiet
snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for
retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
Inden retten træffer afgørelse, skal der beskikkes en
advokat for den, som ransagningen vedrører, og advokaten
skal have lejlighed til at udtale sig. Efter afslutningen af
ransagningen skal den pågældende underrettes om
indgrebet, medmindre retten efter begæring fra politiet
beslutter, at underretning skal undlades eller udsættes,
f.eks. fordi underretning vil være til skade for
efterforskningen, eller fordi hensynet til beskyttelse af
fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder taler
imod underretning. Der henvises til retsplejelovens
§ 799, stk. 2.
Retten kan i øvrigt bestemme, at der inden
for det fastsatte tidsrum for, hvornår ransagningen kan
foretages, kan foretages gentagne hemmelige ransagninger, jf.
retsplejelovens § 799, stk. 3.
2.1.1.2. Beslaglæggelse
og edition
Politiets adgang til at foretage
beslaglæggelse og edition er reguleret i retsplejelovens
kapitel 74.
Beslaglæggelse er en
rådighedsberøvelse af bestemte genstande eller en
formue og kan i henhold til retsplejelovens § 801,
stk. 1, foretages 1) til sikring af bevismidler, 2) til
sikring af det offentliges krav på sagsomkostninger,
konfiskation og bøde, 3) til sikring af forurettedes krav
på tilbagelevering eller erstatning og 4) når tiltalte
har unddraget sig sagens videre forfølgning.
Der sondres mellem genstande, som en
mistænkt har rådighed over, og gods, som en
mistænkt ejer, jf. retsplejelovens § 802,
stk. 1 og 2.
Betingelserne for at beslaglægge gods, som
en mistænkt har rådighed over, er, at den
pågældende med rimelig grund er mistænkt for en
lovovertrædelse, der er undergivet offentlig påtale, og
at der er grund til at antage, at genstanden kan tjene som bevis
eller bør konfiskeres, eller ved lovovertrædelsen er
frataget nogen, som kan kræve den tilbage, jf.
retsplejelovens § 802, stk. 1.
Betingelserne for at beslaglægge gods, som
en mistænkt ejer, er, at den pågældende med
rimelig grund er mistænkt for en lovovertrædelse, der
er undergivet offentlig påtale, og at beslaglæggelse
anses for nødvendig for at sikre det offentliges krav
på sagsomkostninger, konfiskationskrav efter straffelovens
§ 75, stk. 1, 1. pkt., 2. led, og 2. pkt., og
stk. 3, og § 76 a, stk. 5, og § 77 a,
2. pkt., bødekrav eller forurettedes krav om erstatning i
sagen, jf. retsplejelovens § 802, stk. 2.
Pålæg om edition, som er reguleret i
retsplejelovens § 804, indebærer, at en
ikkemistænkt pålægges at forevise eller
udlevere en genstand. Hvis en genstand udleveres efter
pålæg om edition, finder reglerne om
beslaglæggelse i § 803, stk. 1, tilsvarende
anvendelse.
Der kan meddeles pålæg om edition,
hvis der er grund til at antage, at en genstand, som den
pågældende har rådighed over, kan tjene som
bevis, bør konfiskeres eller ved lovovertrædelsen er
frataget nogen, som kan kræve den tilbage. Dette gælder
dog ikke, hvis der derved vil fremkomme oplysninger om forhold, som
den pågældende ville være udelukket fra eller
fritaget for at afgive forklaring om som vidne, jf.
§ 169-172. I praksis vedrører editionspligten ofte
dokumenter og benyttes bl.a. til at pålægge f.eks. et
pengeinstitut at udlevere oplysninger om eksistensen af en
bankkonto.
Afgørelse om beslaglæggelse og
edition træffes af retten ved kendelse, jf. retsplejelovens
§ 806, stk. 2. Som ved ransagning kan
afgørelsen dog træffes af politiet, hvis der meddeles
skriftligt samtykke, jf. § 806, stk. 7, eller hvis
indgrebets øjemed ellers ville forspildes (periculum in
mora), jf. § 807, stk. 3.
Der gælder for beslaglæggelse og
edition ligesom for ransagning et proportionalitetsprincip, som er
fastsat i retsplejelovens § 805. Edition, som
traditionelt betragtes som et mere skånsomt alternativ til
beslaglæggelse, skal anvendes, hvor dette middel må
antages at være tilstrækkeligt.
2.1.2. Straffeprocessuelle
tvangsindgreb efter dom
Straffeprocessuelle tvangsindgreb finder i
almindelighed anvendelse i forbindelse med efterforskningen forud
for tiltalerejsning og forberedelse af hovedforhandlingen. Reglerne
om tvangsindgreb, herunder de ovenfor nævnte regler om
ransagning, beslaglæggelse og edition, gælder
således i almindelighed ikke, når der er afsagt dom i
sagen.
Det følger dog af retsplejelovens
§ 1002, stk. 1, at reglerne i retsplejelovens
kapitel 74 om beslaglæggelse til sikkerhed for det
offentliges krav på sagsomkostninger, krav på
konfiskation efter straffelovens § 75, stk. 1, 1.
pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, og § 76 a,
stk. 5, (såkaldt værdikonfiskation, herunder krav
på konfiskation af et beløb svarende til udbyttet af
en strafbar handling), bødekrav eller forurettedes krav
på erstatning i sagen finder tilsvarende anvendelse, efter at
dom er afsagt. Afgørelsen træffes af den ret, som har
afsagt dommen i 1. instans.
Med hjemmel i retsplejelovens § 1002,
stk. 1, kan aktiver, som politiet efter straffedommen bliver
opmærksom på, at den domfældte er i besiddelse
af, og som ikke allerede er beslaglagt og konfiskeret, f.eks. et
større pengebeløb, således beslaglægges
til dækning af det offentliges krav på
sagsomkostninger, værdikonfiskation og bødekrav eller
forurettedes krav på erstatning i sagen. Bestemmelsen rummer
alene mulighed for at beslaglægge umiddelbart identificerbare
aktiver. Der er således ikke mulighed for efter afsagt dom at
foretage efterforskningsskridt ved hjælp af edition og
ransagning med henblik på at undersøge, om den
domfældte skulle være i besiddelse af aktiver, som
politiet ikke hidtil har været bekendt med.
I forbindelse med rettens afgørelse om
beslaglæggelse i medfør af retsplejelovens
§ 1002, stk. 1, skal retten træffe
afgørelse om, hvordan det beslaglagte skal anvendes, jf.
§ 1002, stk. 1, 2. pkt., jf. § 807 d,
stk. 2 og 3. Som udgangspunkt anvendes beslaglagt gods
først til fyldestgørelse af forurettedes krav
på erstatning, dernæst det offentliges krav på
sagsomkostninger, dernæst krav på konfiskation og til
sidst bødekrav. Retten kan undtagelsesvis træffe
bestemmelse om en afvigende rækkefølge for
fyldestgørelse, jf. § 807 d, stk. 2, 2.
pkt.
Rettens afgørelse om anvendelse af
beslaglagt gods har retsvirkning som udlæg, jf.
retsplejelovens § 807 d, stk. 3, 3. pkt.
Forældelsen af de krav, der søges dækket ved
rettens afgørelse (udlægget), afbrydes derfor som
udgangspunkt ved anklagemyndighedens begæring til retten om
at træffe afgørelse om anvendelse af det beslaglagte
gods, jf. pkt. 3 nedenfor om forældelse af
konfiskationskrav.
2.1.3. Inddrivelse
Det følger af retsplejelovens
§ 997, stk. 1, at politiet drager omsorg for
straffedommes fuldbyrdelse såvel med hensyn til straf som med
hensyn til dommens øvrige bestemmelser, herunder erstatning
til den skadelidte, for så vidt denne begærer det.
Bøder, sagsomkostninger og konfiskationsbeløb, der er
pålagt ved en straffedom, inddrives dog af
restanceinddrivelsesmyndigheden, dvs. told- og skatteforvaltningen,
jf. § 2 i bekendtgørelse nr. 1365 af 19. december
2008 om inddrivelse af gæld til det offentlige.
Idømte bøder, sagsomkostninger
eller konfiskationsbeløb opkræves af politiet,
når afgørelsen herom kan fuldbyrdes, jf. § 3
i bødebekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1022
af 17. oktober 2005). Hvis skyldneren ikke betaler det skyldige
beløb inden den frist, der er fastsat, eller misligholder en
eventuel afdragsordning, som politiet har givet tilladelse til,
oversender politiet fordringen til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, jf.
bødebekendtgørelsens § 5.
Også forurettedes krav på erstatning
fra domfældte i henhold til en straffedom kan ved manglende
betaling ende hos restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis staten yder
erstatning til forurettede i henhold til lov nr. 688 af 28. juni
2004 om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
og dermed indtræder i forurettedes krav mod domfældte,
jf. lovens § 17.
I det følgende beskrives
restancemyndighedens muligheder for under inddrivelsen at
afdække (skjulte) midler hos domfældte med henblik
på dækning af de ovennævnte krav.
2.1.3.1.
Restanceinddrivelsesmyndighedens beføjelser
I henhold til lov nr. 1333 af 19. december 2008
om inddrivelse af gæld til det offentlige forestår
restanceinddrivelsesmyndigheden (told- og skatteforvaltningen)
inddrivelse af fordringer, der opkræves eller inddrives af
det offentlige, jf. lovens § 1, stk. 1, og
§ 2, stk. 1. Visse fordringer, herunder
bøder, konfiskationer og sagsomkostninger, kan inddrives ved
lønindeholdelse og udpantning (udlæg) jf.
§§ 10 og 11 og bilag 1 til loven.
Efter skattekontrollovens § 1,
stk. 1, har enhver pligt til at selvangive visse dele af sin
formue. Selvangivelsespligten vedrører i praksis alene fast
ejendom i udlandet samt andre formueaktiver i udlandet, som - hvis
de befandt sig i Danmark - ville være omfattet af en af de
særlige indberetningspligter efter skattekontrollovens afsnit
II. Bestemmelsen omfatter både fysiske og juridiske personer.
På baggrund heraf har restanceinddrivelsesmyndigheden
almindeligvis et vist kendskab til en skyldners aktiver. Dette
kendskab omfatter dog ikke f.eks. private indbogenstande så
som værdifulde malerier, meget dyre musikanlæg mv.
Typisk vil restanceinddrivelsesmyndigheden først få
kendskab hertil, hvis en skyldner oplyser herom, eller hvis de
pågældende aktiver konstateres af en pantefoged i
forbindelse med en udlægsforretning på skyldnerens
bopæl, jf. nærmere lovforslagets pkt. 2.1.3.2.
nedenfor.
Herudover har restanceinddrivelsesmyndigheden i
et vist omfang hjemmel til at indhente oplysninger til brug for
inddrivelsen af fordringer omfattet af lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovens § 3,
stk. 3. Efter denne bestemmelse kan
restanceinddrivelsesmyndigheden hos andre offentlige myndigheder og
hos pengeinstitutter samt hos Værdipapircentralen indhente
oplysninger, der er nødvendige for
restanceinddrivelsesmyndighedens opgavevaretagelse. Endvidere
rummer bestemmelsen mulighed for, at
restanceinddrivelsesmyndigheden kan indhente de oplysninger om
skyldnerens forhold, som er af betydning for inddrivelsen, fra
registre, der føres af offentlige myndigheder. Indhentelse
af oplysninger skal ske under iagttagelse af reglerne i
persondataloven og forvaltningsloven.
Den nævnte bestemmelse i lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige er en videreførelse af
§ 3, stk. 3, i lov nr. 429 af 6. juni 2005 om
opkrævning og inddrivelse af visse fordringer. Det
fremgår af de specielle bemærkninger til denne
bestemmelse, at formålet hermed var at give
restanceinddrivelsesmyndigheden adgang til hos de opremsede
myndigheder at indhente oplysninger om skyldnerens
økonomiske forhold, herunder bankindeståender,
renteindtægter mv., værdipapirbeholdninger,
arbejdsmæssige forhold, boligmæssige forhold mv., i det
omfang sådanne oplysninger er en forudsætning for
varetagelsen af inddrivelsesopgaven. Det fremgår videre, at
der, for så vidt angår forslaget om adgang til at
indhente oplysninger hos pengeinstitutter, alene er tale om, at
restanceinddrivelsesmyndigheden kan rekvirere oplysninger svarende
til dem, som pengeinstitutterne allerede skal indberette en gang om
året til skattemyndighederne i medfør af
skattekontrolloven, og at den eneste tilsigtede ændring var,
at det som led i inddrivelsesarbejdet skal være muligt at
indhente aktuelle oplysninger i forbindelse med behandlingen af en
konkret inddrivelsessag, jf. FT 2004-2005, Tillæg A, side
4651.
Udlæg for ydelser, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, kan foretages af personer, der er
bemyndiget dertil af restanceinddrivelsesmyndigheden, jf.
§ 3 i lov nr. 572 af 20. juni 2001 om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter mv.
Sådanne personer betegnes som pantefogder.
Fogedretten træffer afgørelse om
indsigelser mod udlæg, der fremsættes over for
pantefogder, og pantefogder kan henskyde
tvivlsspørgsmål til fogedrettens afgørelse,
selv om der ikke fremsættes indsigelser, jf. lovens
§ 6.
Det fremgår af lovens § 5, at
udlæg, som foretages af pantefogder, sker efter reglerne i
retsplejelovens kapitel 45 - 47, det vil sige de samme regler, som
gælder for fogedrettens udlægsforretninger, jf. pkt.
2.1.3.2 nedenfor.
Pantefogder kan dog - i modsætning til
fogedretten - ikke træffe beslutning om, at skyldneren ved
politiets foranstaltning skal tages i forvaring i henhold til
retsplejelovens § 497, stk. 2, jf. pkt. 2.1.3.2.
nedenfor, ligesom pantefogder ikke uden bemyndigelse fra
fogedretten må undersøge skyldnerens person, jf.
lovens § 7, stk. 2 og 3.
2.1.3.2. Retsplejelovens regler
om tvangsfuldbyrdelse af pengekrav
Tvangsfuldbyrdelse af pengekrav er reguleret i
retsplejelovens tredje bog, fjerde afsnit.
Efter retsplejelovens § 478,
stk. 2, kan der bl.a. ske udlæg for krav, som i
lovgivningen er tillagt udpantningsret, hvilket bl.a. er
tilfældet for bøder, konfiskationer og
sagsomkostninger, jf. afsnit 2.1.3.1 ovenfor.
Det følger af retsplejelovens
§ 497, stk. 1, at skyldneren er forpligtet til at
give de oplysninger, som fogedretten finder nødvendige til
gennemførelsen af tvangsfuldbyrdelsen. Ved fuldbyrdelse af
pengekrav skal skyldneren således give oplysning om sine og
sin husstands økonomiske forhold. Det er fogedretten, der
udøver skønnet over, hvor mange og hvor detaljerede
oplysninger skyldneren skal give. Skyldneren har pligt til at
oplyse, hvor dennes aktiver befinder sig, men har ikke en
almindelig pligt til at yde bistand til fuldbyrdelsen, jf.
betænkning nr. 634/1971 om udlæg og udpantning, side
56.
Er skyldneren en forening, et selskab eller anden
lignende juridisk person, har den direktør, der møder
som repræsentant for denne, oplysningspligt om den juridiske
persons forhold, jf. retsplejelovens § 494,
stk. 4.
Undlader skyldneren at give de krævede
oplysninger, kan fogedretten ved kendelse bestemme, at skyldneren
ved politiets foranstaltning skal tages i forvaring, jf.
§ 497, stk. 2. Er den pågældende sigtet
for et strafbart forhold, eller er der grundlag for at rejse
sigtelse mod den pågældende, har denne imidlertid ikke
pligt til at besvare spørgsmål, som kan have betydning
ved bedømmelsen af det mulige strafbare forhold, jf.
Østre Landsrets dom gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen
2000, side 479.
I medfør af retsplejelovens
§ 498, stk. 1, kan fogedretten endvidere
undersøge skyldnerens husrum og gemmer samt hans eller
hendes person, hvis sådan undersøgelse er
nødvendig for gennemførelse af tvangsfuldbyrdelsen.
Undersøgelsen kan således f.eks. omfatte skyldnerens
bolig og andre lokaler, herunder forretningslokaler, som den
pågældende disponerer over, samt skyldnerens bil,
tegnebog og bankboks. Fogedretten kan anvende den til fuldbyrdelsen
nødvendige magt. Politiet yder efter anmodning fogedretten
bistand hertil, jf. retsplejelovens § 498,
stk. 2.
2.1.3.3. Fuldbyrdelse af
strafferetlige afgørelser i udlandet
Der findes en række internationale
instrumenter, som giver mulighed for at anmode udenlandske
myndigheder om bistand med henblik på at fuldbyrde de
økonomiske krav, som følger af en straffedom.
Rådet for den Europæiske Union har
vedtaget en række rammeafgørelser, som har til
formål at indføre en forenklet procedure for
fuldbyrdelse af afgørelser om henholdsvis
beslaglæggelse, bødestraf og konfiskation i EU, jf.
rammeafgørelse af 22. juli 2003 (2003/577/RIA) om
indefrysning af formuegoder eller bevismateriale,
rammeafgørelse af 24. februar 2005 (2005/214/RIA) om
anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på
bødestraffe og rammeafgørelse af 6. oktober 2006
(2006/783/RIA) om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse
på afgørelser om konfiskation. Den forenklede
procedure skal sikre, at fuldbyrdelsen hurtigt kan ske i det land,
hvor det pågældende bevismateriale eller formuegode
eller den pågældende person befinder sig.
Rammeafgørelserne indebærer, at afgørelser
truffet i en EU-medlemsstat som udgangspunkt skal anerkendes af den
medlemsstat, der skal gennemføre afgørelsen, uden
yderligere formaliteter og gennemføre afgørelsen
omgående på samme måde, som hvis der havde
været tale om en national afgørelse.
Rammeafgørelserne er i Danmark gennemført ved lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union (lov nr. 1434 af 22. december 2004).
På grundlag af fællesnordiske
forhandlinger er der gennemført en ensartet lovgivning i de
nordiske lande om fuldbyrdelse af straf mv., jf. for Danmarks
vedkommende lov nr. 214 af 31. maj 1963 om samarbejde med Finland,
Island, Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf mv.
Den lov finder anvendelse, i det omfang de særlige
bestemmelser om fuldbyrdelse af straf mv. mellem de nordiske lande
giver mere vidtgående adgang til fuldbyrdelse af straf mv.
end reglerne i lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige
afgørelser i Den Europæiske Union, jf. § 1,
stk. 3, i sidstnævnte lov. Omfattet af loven er bl.a.
afgørelser om beslaglæggelse af en sigtets gods til
sikring af bøde, konfiskation, sagsomkostninger eller
erstatning.
Danmark har endvidere ratificeret Den
europæiske konvention af 28. maj 1970 om straffedommes
internationale retsvirkninger, FN-konventionen af 20. december 1998
imod ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer samt
Europarådets konvention af 8. december 1990 om hvidvaskning,
efterforskning samt beslaglæggelse og konfiskation af
udbyttet fra strafbart forhold i dansk ret. Konventionerne er
inkorporeret i dansk ret ved lov nr. 740 af 18. juli 2005 om
international fuldbyrdelse af straf mv., som efter
omstændighederne kan finde anvendelse på
afgørelser, der ikke kan fuldbyrdes efter lov om
fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den
Europæiske Union eller lov om samarbejde med Finland, Island,
Norge og Sverige angående fuldbyrdelse af straf mv., jf.
ovenfor.
2.2. Rigsadvokatens
anbefaling
Rigsadvokaten har i en udtalelse af 12. februar
2010 til Justitsministeriet oplyst, at Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) over for
Rigsadvokaten har indstillet, at det overvejes, hvorvidt der kunne
være behov for en yderligere styrkelse af indsatsen for at
fratage de kriminelle udbyttet af økonomisk kriminalitet,
således at eksempelvis reglerne om edition og ransagning
skulle finde tilsvarende anvendelse, efter at dom er afsagt.
Om baggrunden for SØK's indstilling har
Rigsadvokaten oplyst, at der på grundlag af
udmøntningsplanen for flerårsaftalen for politiet og
anklagemyndigheden 2007-2010 hos SØK blev oprettet en
tværfaglig enhed, der beskæftiger sig med sporing,
beslaglæggelse og konfiskation af udbytte fra kriminalitet,
herunder også efter straffesagens afslutning
(sporingsgruppen).
Sporingsgruppens foreløbige arbejde har
bl.a. vist, at der opstår situationer, hvor politiet efter
dommen bliver bekendt med oplysninger om, at den domfældte
muligvis har skjult udbytte eller andre aktiver i Danmark eller
udlandet. Sådanne oplysninger kan eksempelvis stamme fra
efterforskningen af andre straffesager eller fra
hvidvaskunderretninger. I en række konkrete sager har
SØK været forhindret i at foretage yderligere
undersøgelser på baggrund af sådanne
oplysninger, da efterforskningen ifølge SØK ville
have krævet tvangsindgreb i form af edition og
ransagning.
Rigsadvokaten har i den anledning anført,
at det af udmøntningsplanen for flerårsaftalen for
politiet og anklagemyndigheden 2007-2010 fremgår, at et af de
prioriterede indsatsområder for anklagemyndigheden er
indsatsen mod større økonomisk kriminalitet, og at
der i den forbindelse er behov for at styrke indsatsen for at
fratage de kriminelle udbyttet af den økonomiske
kriminalitet, så det sikres, at det ikke kan betale sig at
begå økonomisk kriminalitet. Det fremgår
endvidere, at der derfor i alle sager skal være fokus
på, at udbyttet fra kriminalitet beslaglægges og
konfiskeres, så det sikres, at de kriminelle ikke har
mulighed for at nyde udbyttet af kriminaliteten.
Rigsadvokaten har herudover mere generelt
anført, at det er af stor betydning for straffedommes
gennemslagskraft, at der findes de relevante og
hensigtsmæssige redskaber med henblik på at sikre en
effektiv fuldbyrdelse af dommen også i relation til
konfiskation, bøder, sagsomkostninger og erstatning.
Rigsadvokaten har endvidere påpeget, at det
kan forekomme stødende, hvis personer, der dømmes til
at betale store summer til dækning af krav på f.eks.
bøder og sagsomkostninger, efterfølgende
tilsyneladende er i stand til at opretholde en tilværelse,
der forudsætter en betydelig økonomisk formåen,
uden at det for myndighederne er muligt at opspore aktiver, der kan
anvendes til dækning af de krav, der følger af dommen.
Dette kan yderligere forstærkes i de tilfælde, hvor der
er tale om konfiskationskrav, idet rettens afgørelse om
konfiskation netop har til formål at inddrage de gevinster,
der uretmæssigt er opnået ved den begåede
kriminalitet. Det kan således anføres, at det er
uacceptabelt, hvis personer, der har begået grov
økonomisk kriminalitet, kan skjule deres herved
uretmæssigt opnåede gevinster, der kan være af
betydelig størrelse, alene fordi politiets
efterforskningsmuligheder efter dommens afsigelse er meget
begrænsede.
Rigsadvokaten har endvidere anført, at
visse oplysninger om den domfældtes mulige aktiver ikke altid
vil kunne fremskaffes i forbindelse med efterforskningen af selve
straffesagen, men først vil fremkomme på et senere
tidspunkt, f.eks. i forbindelse med en hvidvaskunderretning eller
efterforskningen af en straffesag mod en anden person. I
sådanne tilfælde vil der sjældent være tale
om så konkrete oplysninger, at der umiddelbart vil være
mulighed for at foretage beslaglæggelse i medfør af
retsplejelovens § 1002, stk. 1.
På den baggrund finder Rigsadvokaten, at
det er velbegrundet at overveje en ændring af retsplejelovens
§ 1002, stk. 1, med henblik på at udvide
mulighederne for efterforskning efter dommens afsigelse.
Rigsadvokaten har videre bemærket, at man
bør være opmærksom på, at
straffeprocessuelle tvangsindgreb traditionelt tager sigte mod
på efterforskningsstadiet at indsamle oplysninger i sagen med
henblik på eventuelt at drage den pågældende
person strafferetligt til ansvar. Straffeprocessuelle tvangsindgreb
udgør endvidere et indgreb i den pågældendes
privatsfære. En eventuel fremtidig anvendelse af reglerne om
ransagning og edition efter dom bør efter Rigsadvokatens
opfattelse således under alle omstændigheder
forudsætte, at der foreligger en vis kvalificeret mistanke
om, at den pågældende skjuler aktiver, som vil kunne
anvendes til dækning af de krav, der følger af en
straffedom.
Endvidere har Rigsadvokaten bemærket, at
det kan anføres, at visse af de af SØK beskrevne
problemstillinger muligvis vil kunne afhjælpes ved at
intensivere den finansielle efterforskning forud for dommen,
herunder ved anvendelse af straffeprocessuelle tvangsindgreb i form
af f.eks. ransagning og edition. Rigsadvokaten har dog samtidig
påpeget, at dette forudsætter, at politiet under
efterforskningen har oplysninger, der kan danne grundlag for en
konkret mistanke om, at der findes skjulte aktiver.
Rigsadvokaten har i øvrigt bemærket,
at der i visse tilfælde på baggrund af f.eks. en
hvidvaskunderretning vil være grundlag for at
iværksætte en helt ny efterforskning om et muligt
strafbart forhold, f.eks. skyldnersvig, og at der i visse
tilfælde vil være mulighed for at anmode udenlandske
myndigheder om at fuldbyrde dommen, hvis der er mistanke om, at der
befinder sig aktiver i udlandet.
Det bør efter Rigsadvokatens opfattelse
også indgå i overvejelserne, om mulighederne for
opsporing af økonomiske midler med henblik på
inddrivelse af krav, der udspringer af straffedomme, bør
være mere omfattende end ved andre krav til det offentlige
samt privatretlige krav.
Efter en samlet vurdering af de ovenfor
nævnte hensyn har Rigsadvokaten fundet, at vægtige
hensyn taler for at udvide adgangen til at identificere og opspore
økonomiske aktiver med henblik på at inddrive skyldige
beløb, der er blevet pålagt i anledning af
straffedomme. Rigsadvokaten har på den baggrund anbefalet, at
bestemmelsen i retsplejelovens § 1002, stk. 1,
ændres, således at reglerne om edition og ransagning
også kan finde anvendelse, efter at dom er afsagt, med
henblik på at styrke mulighederne for at opspore skjult
udbytte og andre aktiver, der kan dække de krav, der
følger af straffedommen.
Rigsadvokaten har samtidig bemærket, at en
sådan bestemmelse i praksis - blandt andet af
ressourcemæssige hensyn - i givet fald navnlig tænkes
anvendt i sager med større krav om bøder,
konfiskation, sagsomkostninger eller erstatning og/eller i sager,
hvor der er mistanke om f.eks. et betydeligt skjult udbytte.
2.3. Lovforslagets
udformning
Justitsministeriet er enig med Rigsadvokaten i,
at det ud fra kriminalpræventive hensyn er afgørende,
at skjult udbytte fra kriminalitet og eventuelle andre aktiver, der
kan anvendes til dækning af pengekrav, der følger af
en straffedom, bliver opsporet og inddraget. Hertil kommer, at det
som anført af Rigsadvokaten kan forekomme stødende,
hvis personer, der dømmes til at betale store summer til
dækning af krav på f.eks. bøder og
sagsomkostninger, efterfølgende tilsyneladende er i stand
til at opretholde en tilværelse, der forudsætter en
betydelig økonomisk formåen, uden at det er muligt for
myndighederne at opspore aktiver, der kan anvendes til at
dække disse krav.
På den baggrund og under hensyn til
oplysningerne om, at SØK i en række tilfælde,
hvor der har været tegn på, at domfældte har
skjulte aktiver i Danmark eller i udlandet, ikke har haft mulighed
for at undersøge sagen nærmere, kan Justitsministeriet
tilslutte sig, at politiets muligheder for i forbindelse med en
straffesag at spore skjult udbytte og andre aktiver bør
styrkes ved, at der gives mulighed for at foretage ransagning og
edition, efter at der er afsagt dom.
Justitsministeriet finder således på
linje med Rigsadvokaten, at de eksisterende muligheder for at
opspore skjult udbytte og andre aktiver ikke i forbindelse med
politiets efterforskning under straffesagens forberedelse,
restancemyndighedens inddrivelsesforanstaltninger og
foranstaltninger i henhold til internationale instrumenter
vedrørende fuldbyrdelse af strafferetlige afgørelser
i udlandet er fuldt tilstrækkelige til at varetage de
ovennævnte hensyn.
Justitsministeriet kan samtidig tilslutte sig, at
en adgang til ransagning og edition efter, at der er afsagt dom,
bør være betinget af en vis formodning om, at den
pågældende er i besiddelse af skjult udbytte eller
andre aktiver, som vil kunne anvendes til dækning af de krav,
der følger af en straffedom. Det foreslås på den
baggrund, at ransagning eller edition efter afsagt dom betinges af,
at der foreligger bestemte grunde til at antage, at der ved
ransagning eller pålæg om edition kan findes genstande
eller værdier, som kan beslaglægges til sikkerhed for
det offentliges krav på sagsomkostninger, konfiskation eller
bøder eller forurettedes krav på erstatning.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
7.
3. Forældelse af
konfiskationskrav
3.1. Gældende ret
Forældelse af konfiskationskrav reguleres
af straffelovens § 97 a, som også regulerer
forældelse af bødekrav. Det fremgår
således af § 97 a, stk. 1, at hvis der ikke
forinden er indgivet begæring om udpantning, bortfalder en
bøde efter 5 år, når bøden ikke
overstiger 10.000 kr., og efter 10 år, når bøden
overstiger 10.000 kr. Efter bestemmelsens stk. 3
forældes konfiskationskrav som udgangspunkt efter 5 år,
medmindre der forinden er indgivet begæring om udlæg.
Fristen kan dog ved retskendelse forlænges indtil 10
år. Spørgsmålet herom indbringes for retten af
anklagemyndigheden.
Forældelsesfristerne regnes fra det
tidspunkt, hvor afgørelsen efter lovgivningens almindelige
regler kunne fuldbyrdes. I fristerne medregnes ikke den tid, i
hvilken fuldbyrdelse er udsat ved betinget dom eller betinget
benådning, jf. bestemmelsens stk. 4.
3.2. Tidligere overvejelser i
Straffelovrådet
Bestemmelsen i § 97 a, stk. 3, om
forældelse af konfiskationskrav blev indføjet ved lov
nr. 248 af 9. juni 1967. I samme forbindelse blev den hidtil
gældende forældelsesfrist for bøder på 5
år ændret således, at forældelsesfristen
fremover skulle afhænge af bødebeløbets
størrelse (3 år for bøder under 3.000 kr. og 5
år for bøder over 3.000 kr.).
Forslaget til den pågældende
lovændring byggede på Straffelovrådets
betænkning nr. 433/1966 om strafferetlig forældelse mv.
I betænkningen anførte Straffelovrådet, at der
ved fastsættelse af forældelsesfristen for
konfiskationskrav i hovedsagen må anlægges samme
principielle synspunkter som ved fastsættelse af fristen for
bødeforældelse. Fristen skal således på
den ene side hindre, at den dømte udsættes for
inddrivelsesskridt urimeligt lang tid efter dommen, og på den
anden side skal fristen være så lang, at den
regelmæssigt giver mulighed for konfiskationskravets
inddrivelse på en rimelig måde, herunder navnlig gennem
forsvarlige afdragsordninger. Straffelovrådet påpegede
dog samtidig, at man som argument for at fastsætte en noget
længere frist ved konfiskationsbeløb end ved
bødebeløb, kunne anføre, dels at
konfiskationsbeløbene typisk er større, dels at der
ikke til dem er knyttet nogen subsidiær
forvandlingsstraf.
Ud fra disse synspunkter og under hensyntagen til
det ønskelige i at opnå i hovedsagen ensartede regler
på dette punkt i de nordiske lande foreslog rådet en
almindelig forældelsesfrist på 5 år. Med henblik
på enkelte meget store konfiskationsbeløb, herunder
navnlig konfiskerede udbytter, som måtte påregnes at
forekomme, foreslog rådet endvidere en supplerende regel,
hvorefter retten enten straks ved dommen eller senere ved kendelse
kan fastsætte en længere frist, dog højst 10
år. Der henvises til side 30 i betænkning nr.
433/1966.
Bestemmelsen i § 97 a, stk. 1, om
forældelse af bødekrav fik sin nuværende
udformning ved lov nr. 364 af 24. maj 2005. I
Straffelovrådets betænkning nr. 1441/2004 om visse
forældelsesretlige spørgsmål, der lå til
grund for det pågældende lovforslag, konstaterede
Straffelovrådet, at der kan opstå situationer, hvor
større bøder hverken kan inddrives eller afdrages
inden forældelsesfristens udløb. Straffelovrådet
anførte samtidig, at afgørelsen af, om de
gældende maksima på 3 og 5 år for
bødeforældelse burde opretholdes eller ændres,
fortsat måtte bero på en afvejning af på den ene
side hensynet til, at vedkommende ikke i urimelig lang tid efter
tidspunktet, hvor dommen eller vedtagelsen kunne fuldbyrdes,
udsættes for inddrivelsesskridt, og på den anden side
det ønskelige i, at fristen har en sådan længde,
at fuldbyrdelse af bødeafgørelsen efter dens
principale indhold, dvs. uden bødeforvandling,
regelmæssigt bliver mulig og kan gennemføres under
hensyn til den pågældendes økonomiske
forhold.
Rådet fandt, at problemet vedrørende
de større bøder bedst kunne løses ved, at
forældelsesfristen blev fastsat til 10 år for
bøder over 10.000 kr. Rådet foreslog samtidig, at
bøder indtil 10.000 kr. blev undergivet en 5-årig
forældelsesfrist, jf. side 90f i betænkning nr.
1441/2004.
Spørgsmålet om en eventuel
tilsvarende ændring af straffelovens § 97 a,
stk. 3, om forældelse af konfiskationskrav ses ikke at
være overvejet i forbindelse med lovændringen.
Som illustreret ovenfor er retstilstanden
herefter, at bødekrav der ikke overstiger 10.000 kr.
bortfalder efter 5 år, mens bøder over 10.000 kr.
først forældes efter 10 år, jf. § 97
a, stk. 1. I modsætning hertil forældes
konfiskationskrav - uanset størrelsen - efter 5 år,
medmindre retten fastsætter en længere
forældelsesfrist på op til 10 år, jf.
straffelovens § 97 a, stk. 3.
3.3. Rigsadvokatens
anbefaling
Rigsadvokaten har i sin udtalelse af 12. februar
2010 til Justitsministeriet givet udtryk for den opfattelse, at de
hensyn, som Rigsadvokaten har anført til støtte for
en ændring af retsplejelovens § 1002, stk. 1,
jf. punkt. 2.2 ovenfor, også taler for en ændring af
bestemmelsen i straffelovens § 97 a, stk. 3, om
bortfald af konfiskationskrav. Rigsadvokaten finder det
således rigtigst, at reglerne om forældelse af
konfiskationskrav bringes på linje med reglerne om
forældelse af bødekrav.
Rigsadvokaten har i den forbindelse henvist til,
at rettens afgørelse om konfiskation bl.a. har til
formål at inddrage de gevinster, der uretmæssigt er
opnået ved den begåede kriminalitet, og at de hensyn,
der taler for en lang forældelsesfrist for så vidt
angår bødekrav, i mindst samme grad taler for en lang
frist for forældelse af konfiskationskrav. Endvidere henleder
Rigsadvokaten opmærksomheden på, at en sådan
ligestilling af reglerne om bortfald af bødekrav og af
konfiskationskrav også tidligere har været anbefalet af
Straffelovrådet, jf. også pkt. 3.1 ovenfor.
Rigsadvokaten har endvidere henvist til, at konfiskationskrav ofte
udgør større beløb end idømte
bøder, hvilket efter Rigsadvokatens opfattelse taler for, at
forældelsesfristen for konfiskationskrav bør have
mindst samme længde som fristen for bortfald af
bødekrav. Endelig har Rigsadvokaten påpeget, at der
ikke er knyttet nogen subsidiær forvandlingsstraf til
konfiskationsbeløb.
Rigsadvokaten har på den baggrund
anbefalet, at straffelovens § 97 a, stk. 3,
ændres, således at forældelse først
indtræder 10 år efter endelig dom, hvis der er tale om
konfiskation af større beløb, f.eks. 10.000 kr.
svarende til beløbsgrænsen for så vidt
angår bøder, jf. straffelovens § 97 a,
stk. 1, nr. 2.
3.4. Lovforslagets
udformning
Justitsministeriet kan ligesom Rigsadvokaten
tilslutte sig Straffelovrådets synspunkt om, at hensynene bag
fastsættelse af forældelsesfristen for bødekrav
som udgangspunkt er de samme som for fastsættelse af
forældelsesfristen for konfiskation, jf. punkt 3.2 ovenfor.
Dette taler efter Justitsministeriets opfattelse i sig selv for, at
reglerne om forældelse af konfiskationskrav bringes på
linje med reglerne om forældelse af bøder. Endvidere
finder Justitsministeriet i lighed med Rigsadvokaten, at en
sådan ændring harmonerer med de hensyn, der taler for
at forbedre mulighederne for opsporing af skjult udbytte og andre
aktiver til opfyldelse af de krav, som følger af en dom i en
straffesag, jf. punkt 2 ovenfor.
Justitsministeriet foreslår på den
baggrund en ændring af straffelovens § 97 a,
stk. 3, således at forældelse af konfiskationskrav
indtræder 5 år efter endelig dom for så vidt
angår konfiskationskrav på op til 10.000 kr. og 10
år efter endelig dom, hvis der er tale om konfiskationskrav
over 10.000 kr.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og 2.
4. Hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med hemmelig
ransagning
4.1. Gældende ret
Som det også fremgår af punkt 2.1.1.1
ovenfor, kan ransagning foretages, uden at den mistænkte
eller andre gøres bekendt hermed (hemmelig ransagning),
såfremt dette er af afgørende betydning for
efterforskningen, og hvis efterforskningen angår en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13 om forbrydelse mod statens sikkerhed, statsforfatningen og
de øverste statsmyndigheder, eller visse andre alvorlige
forbrydelser med en strafferamme fra fængsel indtil 10
år til livstid, herunder bl.a. ildspåsættelse,
salg af narkotika, grove overtrædelser af
våbenlovgivningen og drab.
Om baggrunden for bestemmelsen kan det oplyses,
at en arbejdsgruppe under Justitsministeriet i marts 1995 afgav en
handlingsplan med en række forslag til bekæmpelse af
organiseret kriminalitet og rockerkriminalitet, herunder f.eks.
narkotikakriminalitet. Arbejdsgruppen anbefalede bl.a., at der
indførtes lovgivning om politiets adgang til hemmelig
ransagning og beslaglæggelse. På den baggrund og med
udgangspunkt i Strafferetsplejeudvalgets forslag i betænkning
nr. 1159 om ransagning under efterforskning fra 1989 blev
§ 799 om hemmelig ransagning indsat i retsplejeloven ved
lov nr. 411 af 10. juni 1997.
Bestemmelsens oprindelige anvendelsesområde
blev i forbindelse med anti-terrorpakke I og II (lov nr. 378 af 6.
juni 2002 og lov nr. 542 af 8. juni 2006) udvidet, så flere
typer af straffelovovertrædelser blev omfattet. Endvidere
blev der med anti-terrorpakke I indført mulighed for, at
retten inden for en nærmere afgrænset periode på
indtil 4 uger ved kendelse kan tillade politiet at foretage
gentagne hemmelige ransagninger, jf. § 799,
stk. 3.
Om mulighederne for beslaglæggelse under
hemmelig ransagning blev det i bemærkningerne til forslaget
til lov nr. 411 af 10. juni 1997 anført, at det normalt ikke
vil være muligt at holde et sådant indgreb hemmeligt
for den, som indgrebet er rettet imod, idet der efter
beslaglæggelsen således vil mangle en eller flere
genstande hos den pågældende. Ifølge
bemærkningerne er Justitsministeriet imidlertid bekendt med,
at det er forekommet, at beslaglæggelse i et vist omfang er
gennemført hemmeligt, f.eks. som led i efterforskningen i
narkotikasager, hvor der er sket udskiftning af narkotika med et
ufarligt pulver. En sådan udskiftning af stoffet er i
princippet en beslaglæggelse. Det følger videre af
bemærkningerne, at hjemmelen til at hemmeligholde sådan
beslaglæggelse findes i retsplejelovens § 748,
stk. 1, 2. pkt., sammenholdt med § 748,
stk. 5-6. Efter disse bestemmelser skal sigtede ikke
underrettes om retsmøder med henblik på at opnå
rettens forudgående kendelse om beslaglæggelse, ligesom
retten på begæring kan bestemme, at sigtede ikke skal
underrettes om et retsmøde til godkendelse af et allerede
foretaget indgreb, såfremt f.eks. hensynet til sagens
opklaring gør det påkrævet. Der henvises til
punkt 5.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 198 fremsat den 28. november 1996.
4.2. Politiets
Efterretningstjenestes anbefaling
Justitsministeriet har den 14. september 2010
oversendt en redegørelse om erfaringerne med den lovgivning,
som blev indført i forbindelse med anti-terrorpakke I og II
(lov nr. 378 af 6. juni 2002 og lov nr. 542 af 8. juni 2006), til
Folketingets Retsudvalg, jf. REU bilag 699 (Alm. del). Til brug for
redegørelsen har Politiets Efterretningstjeneste afgivet en
udtalelse om erfaringerne med retsplejelovens § 799,
stk. 3, hvorefter retten ved kendelse kan tillade politiet at
foretage flere enkeltstående hemmelige ransagninger inden for
en nærmere afgrænset periode på indtil 4
uger.
Politiets Efterretningstjeneste har i sin
udtalelse tilkendegivet, at gentagne hemmelige ransagninger er et
særdeles relevant efterforskningsmiddel f.eks. i
tilfælde, hvor politiet har fået kendskab til, at der
hos en mistænkt befinder sig eller vil blive leveret
genstande, som skal anvendes til at begå terrorhandlinger, og
hvor disse genstande ikke findes ved den første ransagning.
Politiets Efterretningstjeneste har i den forbindelse
påpeget, at der som led i hemmelige ransagninger i
særlige tilfælde vil kunne være et behov for at
foretage en hemmelig beslaglæggelse, eksempelvis med henblik
på at kunne undersøge en genstand nærmere.
Politiets Efterretningstjeneste er
opmærksom på, at det i forarbejderne til lov nr. 411 af
10. juni 1997 er forudsat, at der kan ske hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med en hemmelig ransagning.
Efterretningstjenesten finder imidlertid, at der er anledning til
at overveje at indsætte en udtrykkelig bestemmelse i
retsplejeloven om adgang til at foretage hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med en hemmelig ransagning.
4.3. Lovforslagets
udformning
Uanset at det som anført allerede er
forudsat i forarbejderne til retsplejelovens regler om hemmelig
ransagning, at der i visse tilfælde også kan ske
beslaglæggelse, uden at vedkommende gøres bekendt med
det, er Justitsministeriet enig i, at der bør
indsættes en udtrykkelig bestemmelse i loven om adgang til at
foretage hemmelig beslaglæggelse i forbindelse med hemmelig
ransagning.
Den foreslåede bestemmelse er udformet
således, at det udtrykkeligt fremgår, at det er en
betingelse for at foretage hemmelig beslaglæggelse, at det
sker i forbindelse med hemmelig ransagning. Heri ligger, at
hemmelig beslaglæggelse kun kan ske, når de
betingelser, der gælder for at foretage hemmelig ransagning,
jf. punkt 4.1 ovenfor, er opfyldt. Det foreslås endvidere som
en yderligere betingelse, at den hemmelige beslaglæggelse
skal være af afgørende betydning for
efterforskningen.
Endvidere foreslås det, at der skal
gælde de samme processuelle regler for hemmelig
beslaglæggelse som for hemmelig ransagning i henhold til
retsplejelovens § 799, stk. 2. Disse regler, som er
beskrevet nærmere i næstsidste afsnit under punkt
2.1.1.1, betyder navnlig, at retten skal træffe
afgørelse om hemmelig beslaglæggelse eller godkende
denne efterfølgende, at der skal beskikkes en advokat for
den, som indgrebet vedrører, og at der efterfølgende
skal gives underretning om indgrebet, medmindre retten efter
begæring fra politiet beslutter, at underretning skal
undlades eller udsættes, f.eks. fordi underretning vil
være til skade for efterforskningen, eller fordi hensynet til
beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets
efterforskningsmetoder taler imod underretning.
Det bemærkes, at det følger af
retsplejelovens § 799, stk. 1, 2. pkt., at hemmelig
ransagning ikke kan gennemføres hos personer, der er
undtaget fra vidnepligt efter retsplejelovens § 170 om
præster, læger, forsvarere, retsmæglere og
advokater eller § 172 om redaktører og
redaktionelle medarbejdere. Det udelukker også muligheden for
efter den foreslåede bestemmelse at foretage hemmelig
beslaglæggelse hos de nævnte personer.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
6.
5. Beskikkelse af advokater i
forbindelse med fravigelse af reglerne om forsvarerens og sigtedes
ret til aktindsigt.
5.1. Gældende ret
Efter retsplejelovens § 729 c,
stk. 1, kan retten efter anmodning fra politiet bestemme, at
reglerne om forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter
§§ 729 a og 729 b fraviges, hvis det er
påkrævet af hensyn til fremmede magter, statens
sikkerhed, sagens opklaring, tredjemands liv eller helbred,
efterforskning af en anden verserende sag om en
lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, eller beskyttelse af fortrolige oplysninger om politiets
efterforskningsmetoder. Afgørelsen træffes ved
kendelse, jf. § 729 c, stk. 4.
Det følger af § 729 c,
stk. 5, at der, inden retten træffer afgørelse,
skal beskikkes en advokat for sigtede, og advokaten skal have
lejlighed til at udtale sig. Det fremgår endvidere, at
advokaten beskikkes fra den særlige kreds af advokater, der
er nævnt i § 784, stk. 2.
Efter retsplejelovens § 784,
stk. 1, skal der, inden retten træffer afgørelse
efter § 783 (om indgreb i meddelelseshemmeligheden),
beskikkes en advokat for den, som indgrebet vedrører, og
advokaten skal have lejlighed til at udtale sig. Angår
efterforskningen en overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, beskikkes advokaten fra den særlige kreds af
advokater, som er nævnt i stk. 2.
Det fremgår af § 784,
stk. 2, at justitsministeren for hver landsrets område
antager et antal advokater, der kan beskikkes i de i stk. 1,
2. pkt., nævnte sager, og at justitsministeren
fastsætter nærmere regler om de pågældende
advokaters vagtordninger, om vederlag for at stå til
rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål, herunder godkendelse af
sekretærhjælp. Der er i henhold hertil udstedt
bekendtgørelse nr. 322 af 25. juni 1985 om advokater, der
kan beskikkes i visse sager om indgreb i
meddelelseshemmeligheden.
Retsplejelovens § 729 c blev indsat ved
lov nr. 215 af 31. marts 2004, men er med enkelte redaktionelle
ændringer en videreførelse af den dagældende
§ 745 b, som blev indsat ved lov nr. 436 af 10. juni
2003.
Som det fremgår af Justitsministeriets
cirkulæreskrivelse af 23. april 2004 om politiets
håndtering af sager efter retsplejelovens § 745 b
(nu § 729 c) om begrænsning af forsvarerens adgang
til aktindsigt, har Justitsministeriet herefter antaget et
yderligere antal advokater efter retsplejelovens § 784,
stk. 2, til behandling af sager efter retsplejelovens
§ 729 c. Idet der i denne type af sager kan være
tale om information af meget følsom karakter, er de
pågældende advokater blevet sikkerhedsgodkendt til og
med klassifikationsgraden HEMMELIGT af Politiets
Efterretningstjeneste, jf. Statsministeriets cirkulære nr.
204 af 7. december 2001.
Oplysningerne om identiteten på de
advokater, der er antaget i medfør af retsplejelovens
§ 784, stk. 2, herunder til behandling af sager
efter § 729 c, er ikke offentligt tilgængelige.
Baggrunden herfor er, at såfremt disse oplysninger
måtte blive almindeligt kendt, ville dette udgøre en
risiko for en utilbørlig påvirkning af de
pågældende personer med henblik på eventuelt at
kunne opnå adgang til klassificerede oplysninger. Det er
således Justitsministeriets opfattelse, at oplysningerne ikke
er undergivet aktindsigt, jf. offentlighedslovens § 13,
stk. 1, nr. 1, hvoraf det bl.a. fremgår, at retten til
aktindsigt kan begrænses i det omfang, det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til
statens sikkerhed.
Der kan i den forbindelse henvises til
Østre Landsrets kendelse af 5. januar 2005 refereret i
Ugeskrift for Retsvæsen, side 1128, hvor landsretten fandt
det påkrævet af hensyn til statens sikkerhed, at en
forsvarer i en sag om terrorisme i medfør af retsplejelovens
§ 729 c, stk. 1, fik begrænset sin aktindsigt
i nogle kendelser om indgreb i meddelelseshemmeligheden
(aflytning), således at enhver oplysning i de
pågældende kendelser, som kunne tjene til
identifikation af embede, sagsnummer og deltagende personer, blev
udeladt.
5.2. Politiets
Efterretningstjenestes anbefaling
Politiets Efterretningstjeneste har over for
Justitsministeriet påpeget, at indsættelsen af
§ 745 b (nu § 729 c) i retsplejeloven i 2003
har betydet, at de advokater, der tidligere alene blev anvendt i
sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden i forbindelse med
efterforskning angående overtrædelser af straffelovens
kapitel 12 og 13 om terrorisme mv., jf. retsplejelovens
§ 784 - og dermed i praksis de sager, der efterforskes af
Politiets Efterretningstjeneste - nu også beskikkes i sager
om fravigelse af forsvarerens og sigtedes adgang til aktindsigt
efter retsplejelovens § 729 c.
Politiets Efterretningstjeneste har endvidere
oplyst, at dette i praksis har betydet, at der er sket en betydelig
udbredelse af identiteten på de nævnte advokater.
Årsagen hertil er bl.a., at flere politikredse efterforsker
alvorlig organiseret kriminalitet, således at der kan
være grundlag for at anvende retsplejelovens § 729
c. På denne baggrund videregives identiteten på de
nævnte advokater, herunder de advokater der er beskikket i
forbindelse med efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, til et stigende antal personer,
således at det bliver vanskeligt at beskytte identiteten
på advokaterne.
Politiets Efterretningstjeneste har samtidig
påpeget, at det er af afgørende betydning for
efterretningstjenestens arbejde, at de oplysninger, som advokaterne
bliver bekendt med i forbindelse med behandlingen af indgreb i
meddelelseshemmeligheden i sager om overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13 om terrorisme mv., jf.
retsplejelovens § 784, ikke videregives til uvedkommende,
og at en offentliggørelse af advokaternes identitet ville
medføre en konkret risiko for, at de pågældende
kunne udsættes for utilbørlig påvirkning.
Politiets Efterretningstjeneste har på den
baggrund anbefalet, at retsplejeloven ændres således,
at der ikke i retsplejelovens § 729 c henvises til
advokater udpeget i medfør af § 784,
stk. 2.
5.3. Lovforslagets
udformning
Justitsministeriet kan tilslutte sig Politiets
Efterretningstjenestes synspunkt om vigtigheden af at hemmeligholde
identiteten på advokater, der beskikkes i sager om indgreb i
meddelelseshemmeligheden i forbindelse med efterforskning
angående overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og
13 om terrorisme mv.
Med henblik på at imødegå
risikoen for, at der ved anvendelsen af den samme kreds af
advokater i forbindelse med behandling af sager efter
retsplejelovens § 729 c kan ske en utilsigtet udbredelse
af de pågældende advokaters identitet, foreslås
det, at der bliver oprettet en ny særskilt kreds af advokater
til brug for sager efter retsplejelovens § 729 c. Der
tilsigtes i øvrigt ingen ændringer i de respektive
advokaters beføjelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke
vil være noget til hinder for, at advokater udpeget i
medfør af straffelovens § 784, stk. 2,
tillige kan udpeges til at medvirke ved behandlingen af sager efter
§ 729 c.
Justitsministeriet vil, hvis lovforslaget
vedtages, fastsætte nærmere administrative regler til
etablering af en yderligere kreds af særlige advokater,
herunder regler om de pågældende advokaters
vagtordning, om vederlag for at stå til rådighed og om
sikkerhedsmæssige spørgsmål.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
1 og 2.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
7. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere,
Rigspolitiet, Politiforbundet i Danmark, HK-Landsklubben for
Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International og
Dansk Retspolitisk Forening.
| 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2 (§ 97 a, stk. 1 og
3)
De foreslåede bestemmelser indebærer,
at forældelsesfristen for konfiskationskrav forlænges
fra 5 til 10 år, når konfiskationskravet overstiger
10.000 kr. Konfiskationskrav indtil 10.000 kr. forældes
fortsat efter 5 år, men den hidtil gældende mulighed
for ved dommen eller ved efterfølgende kendelse at
fastsætte en frist på indtil 10 år
bortfalder.
Forældelsesfristerne for konfiskationskrav
sidestilles herved med de gældende forældelsesfrister
for bøder. Forældelsesfristerne afbrydes efter den
foreslåede affattelse af straffelovens § 97 a,
stk. 1, som hidtil både for bøder og
konfiskationskrav ved anmodning om udlæg. Ved udlæg
foretaget af pantefogden i henhold til § 3 i lov om
fremgangsmåden ved inddrivelse af skatter og afgifter mv.
afbrydes forældelsesfristen ved udlægsforretningens
foretagelse, jf. herved forældelseslovens § 18,
stk. 2. Ændringen af formuleringen "begæring om
udpantning" til "anmodning om udlæg" for så vidt
angår bøder er alene udtryk for en sproglig
modernisering.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 og 2 (§ 729 c, stk. 5
og 6)
Med de foreslåede bestemmelser etableres
der en særlig kreds af advokater til brug for sager om
fravigelse af forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt efter
retsplejelovens § 729 c. Som konsekvens heraf udelades
henvisningen i § 729 c til den særlige kreds af
advokater i § 784, stk. 2, som herefter vil
være forbeholdt sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden i
forbindelse med efterforskning vedrørende
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Der tilsigtes i øvrigt ingen
ændringer af de beføjelser, som er tillagt de
pågældende advokater. Der vil i øvrigt ikke
være noget til hinder for, at en advokat, der efter
§ 784, stk. 2, er udpeget til at medvirke ved
behandlingen af sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden i
forbindelse med efterforskning vedrørende
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13, tillige kan
udpeges efter den foreslåede bestemmelse i § 729 c,
stk. 6, til at medvirke ved behandlingen af sager om
fravigelse af forsvarerens og sigtedes ret til aktindsigt
Hvis lovforslaget vedtages, vil justitsministeren
fastsætte nærmere administrative regler til etablering
af kredsen af særlige advokater i henhold til den
foreslåede § 729 c, stk. 6, herunder regler om
de pågældende advokaters vagtordning, om vederlag for
at stå til rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.
Der henvises i øvrigt til punkt 5 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 747, stk. 2, nr.
2)
Ved lov nr. 1561 af 20. december 2006 om
ændring af retsplejeloven fik retsplejelovens
§ 747, stk. 2, nr. 2, sin nuværende
affattelse. Det fremgår af bestemmelsen, at der efter
anmodning afholdes retsmøde, når det er
påkrævet for at sikre bevis, som ikke uden uvæsentlig ulempe eller forsinkelse vil
kunne føres for den dømmende ret. Det fremgår
af bemærkningerne til bestemmelsen (lovforslag nr. L 44,
2006-07), at det var hensigten at opretholde den hidtidige adgang
til at begære anticiperet bevisførelse i medfør
af retsplejelovens § 747, 2. pkt. Inden
gennemførelsen af lov nr. 1561 af 20. december 2006 fremgik
det af retsplejeloven § 747, 2. pkt., at der efter
anmodning afholdes retsmøde, når det er
påkrævet for at sikre bevis, som det ellers må
frygtes vil gå tabt, eller som ikke uden væsentlig ulempe eller forsinkelse vil
kunne føres umiddelbart for den dømmende ret, eller
når det må antages at være af betydning for
efterforskningen eller af hensyn til en offentlig interesse.
Med den foreslåede ændring bringes
lovens ordlyd således i overensstemmelse med intentionen bag
loven.
Til nr. 4 (§ 784, stk. 2)
Der er tale om en sproglig præcisering.
Ordet herunder er tilføjet den
hidtil gældende bestemmelse med henblik på at
tydeliggøre, at bemyndigelsen ikke er begrænset til
fastsættelse af regler om de pågældende
advokaters vagtordninger, om vederlag for at stå til
rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål, men også omfatter fastsættelse
af andre relevante regler om de pågældende advokater.
Endvidere er formuleringen herunder om
godkendelse af sekretærhjælp udeladt, idet den
allerede er dækket af bestemmelsen i øvrigt.
Bestemmelsen bringes dermed på linje med formuleringen af
bemyndigelsesbestemmelsen i udlændingelovens § 45
j. Samme formulering er anvendt i den foreslåede
§ 729 c, stk. 6.
Til nr. 5 (§ 799, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af ændringen af straffelovens § 192 a
ved lov nr. 501 af 12. juni 2009.
Retsplejelovens § 799, stk. 1, om
hemmelig ransagning indeholder en henvisning til straffelovens
§ 192 a, stk. 2. Inden vedtagelsen af lov nr. 501 af
12. juni 2009 (bandepakken) vedrørte straffelovens
§ 192 a, stk. 2, overtrædelser af
våbenlovgivingen vedrørende særdeles farlige
våben og eksplosivstoffer.
Med vedtagelsen af lov nr. 501 af 12. juni 2009
blev straffelovens § 192 a ændret således, at
alle overtrædelser af våbenlovgivningen
vedrørende skydevåben og særdeles farlige
våben og eksplosivstoffer under særlig skærpende
omstændigheder blev omfattet af stk. 1. Øvrige
overtrædelser af våbenlovgivningen under særlig
skærpende omstændigheder blev omfattet af straffelovens
§ 192 a, stk. 2. Konsekvenserne for adgangen til
hemmelig ransagning blev ikke overvejet i den forbindelse.
Med den foreslåede ændring vil der
kunne foretages hemmelig ransagning, når det er af betydning
for efterforskningen, at ransagning foretages, uden at den
mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, hvis
efterforskningen angår overtrædelser af
våbenlovgivningen vedrørende våben eller
eksplosivstoffer, der på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade. Det
svarer til retstilstanden før gennemførelsen af lov
nr. 501 af 12. juni 2009.
Til nr. 6 (§ 807 e)
Med den foreslåede bestemmelse
indføres der en udtrykkelig hjemmel til at foretage hemmelig
beslaglæggelse i forbindelse med hemmelig ransagning.
Hemmelig beslaglæggelse vil således forudsætte,
at det sker i forbindelse med hemmelig ransagning. Heri ligger, at
hemmelig beslaglæggelse kun kan ske, når de
betingelser, der gælder for at foretage hemmelig ransagning,
jf. punkt 4.1 ovenfor, er opfyldt. Det foreslås endvidere som
en yderligere betingelse, at den hemmelige beslaglæggelse
skal være af afgørende betydning for
efterforskningen.
Endvidere foreslås det, at der skal
gælde de samme processuelle regler for hemmelig
beslaglæggelse som for hemmelig ransagning i henhold til
retsplejelovens § 799, stk. 2. Det betyder navnlig,
at retten skal træffe afgørelse om hemmelig
beslaglæggelse eller godkende denne efterfølgende, at
der skal beskikkes en advokat for den, som indgrebet
vedrører, og at der efterfølgende skal gives
underretning om indgrebet, medmindre retten efter begæring
fra politiet beslutter, at underretning skal undlades eller
udsættes, f.eks. fordi underretning vil være til skade
for efterforskningen, eller fordi hensynet til beskyttelse af
fortrolige oplysninger om politiets efterforskningsmetoder taler
imod underretning.
Det bemærkes, at det følger af
retsplejelovens § 799, stk. 1, 2. pkt., at hemmelig
ransagning ikke kan gennemføres hos personer, der er
undtaget fra vidnepligt efter retsplejelovens § 170 om
præster, læger, forsvarere, retsmæglere og
advokater eller § 172 om redaktører og
redaktionelle medarbejdere, hvilket således også
udelukker muligheden for at foretage hemmelig beslaglæggelse
hos de nævnte personer.
Der henvises i øvrigt til punkt 4 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (§ 1002, stk. 1)
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at reglerne om ransagning i retsplejelovens kapitel 73 og edition i
kapitel 74 finder tilsvarende anvendelse, efter dom er afsagt, hvis
der er bestemte grunde til at antage, at der derved kan findes
genstande eller værdier, som kan beslaglægges til
sikkerhed for det offentliges krav på sagsomkostninger,
værdikonfiskation eller bøder eller for forurettedes
krav på erstatning, jf. retsplejelovens § 1002,
stk. 1, 1. punktum.
Således finder f.eks. reglerne i
retsplejelovens § 796, stk. 3, og § 806,
stk. 3, om politiets adgang til at træffe beslutning om
ransagning eller edition i tilfælde, hvor indgrebets
øjemed ellers ville forspildes (periculum in mora)
også anvendelse i tilfælde omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
Efter den foreslåede § 1002,
stk. 1, 2. , pkt. stilles der, ud over betingelserne for
ransagning og edition i retsplejelovens kapitel 73 og 74,
også krav om, at der skal være bestemte grunde til at antage, at der ved
ransagningen eller editionen kan findes genstande eller
værdier, som kan beslaglægges efter 1. pkt. Dette
skærpede indikationskrav svarer til indikationskravet i bl.a.
den gældende § 794, stk. 2, om ransagning af
de i retsplejelovens § 793, stk. 1, nævnte
lokaliteter (husrum mv.), og indebærer, at der skal
være en konkret begrundet antagelse om, at ransagning eller
edition vil resultere i fundet af genstande eller værdier,
der kan beslaglægges.
Den foreslåede adgang til ransagning og
edition efter dom forudsættes navnlig anvendt i sager med
større krav om bøder, konfiskation, sagsomkostninger
eller erstatning og/eller i sager, hvor der er mistanke om f.eks.
et betydeligt skjult udbytte.
Som hidtil gældende for afgørelsen
om beslaglæggelse efter 1002, stk. 1, skal en
afgørelse om ransagning eller edition med henblik
herpå også træffes af den ret, som har afsagt
dommen i 1. instans, og der skal fortsat i forbindelse med
afgørelse om beslaglæggelse efter 1. pkt.,
træffes afgørelse om, hvordan det beslaglagte skal
anvendes, jf. § 807 d, stk. 2 og 3.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
I stk. 1
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar
2011. § 2, nr. 6, om adgang til at foretage ransagning og
edition, efter at der er afsagt dom i en straffesag, finder
også anvendelse i forhold til sager, hvor der er afsagt dom
før lovens ikrafttræden.
Overgangsreglen i stk. 2 svarer til den overgangsregel,
der blev fastsat ved indførelsen af de gældende regler
om forældelse i straffeloven, jf. § 2, stk. 2,
i lov nr. 248 af 9. juni 1967 om ændring af straffeloven.
Efter den foreslåede overgangsregel i stk. 2 ændres
forældelsesfristen ikke i de tilfælde, hvor der
på tidspunktet for lovens ikrafttræden er
indtrådt forældelse efter de gældende regler. Er
der derimod ikke indtrådt forældelse ved lovens
ikrafttræden, vil den ændrede forældelsesfrist
finde anvendelse.
Til § 4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1034 af 29. oktober 2009, som ændret senest ved
§ 11 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 97
a. Hvis der ikke forinden er indgivet begæring om
udpantning, bortfalder bøde efter 1) 5 år, når bøden ikke
overstiger 10.000 kr., og 2) 10 år, når bøden
overstiger 10.000 kr. | | 1.§ 97 a, stk. 1, affattes
således: »Hvis der ikke forinden er indgivet
anmodning om udlæg, bortfalder bøde og konfiskation
efter 1) 5 år, når bøden eller
konfiskationskravet ikke overstiger 10.000 kr., og 2) 10 år, når bøden eller
konfiskationskravet overstiger 10.000 kr.« | | | | Stk. 2. --- Stk. 3.
Konfiskation bortfalder efter 5 år, medmindre der forinden er
indgivet begæring om udlæg. Der kan dog ved dommen
fastsættes en frist på indtil 10 år. En
sådan frist kan også fastsættes senere ved
retskendelse. Spørgsmål herom indbringes af
anklagemyndigheden for den ret, der har pådømt sagen i
første instans. Stk. 4. De
forældelsesfrister, der omtales i stk. 1 og 3, regnes
fra det tidspunkt, da afgørelsen efter lovgivningens
almindelige regler kunne fuldbyrdes. I fristerne medregnes ikke den
tid, i hvilken fuldbyrdelse er udsat ved betinget dom eller
betinget benådning. | | 2. I § 97 a ophæves stk. 3, og i stk. 4, som bliver stk. 3,
udgår »og 3«. | | | | | | § 2 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 29. oktober 2009, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 718 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 729
c Stk. 1-4.
--- | | | Stk. 5. Inden
retten træffer afgørelse, skal der beskikkes en
advokat for sigtede, og advokaten skal have lejlighed til at udtale
sig. Advokaten beskikkes fra den særlige kreds af advokater,
der er nævnt i § 784, stk. 2. Advokaten skal
underrettes om alle retsmøder, der afholdes med henblik
på at opnå rettens kendelse om fravigelse fra
§§ 729 a og 729 b, og er berettiget til at
overvære disse samt til at gøre sig bekendt med det
materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som
sigtelsen angår. § 785, stk. 1, 2. -5. pkt.,
og stk. 2, finder tilsvarende anvendelse. | | 1. I § 729 c, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »§ 784, stk. 2« til:
»stk. 6«. | | | | | | 2. I § 729 c indsættes som stk. 6: »Stk. 6.
Justitsministeren antager for hver landsrets område et antal
advokater, der kan beskikkes efter stk. 5. Justitsministeren
fastsætter nærmere regler om de pågældende
advokater, herunder om vagtordninger, om vederlag for at stå
til rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.« | | | | § 747 Stk. 1. --- | | | Stk. 2. Efter
anmodning afholdes endvidere retsmøde, når det er
påkrævet for at sikre bevis, som 1) det ellers må befrygtes vil gå
tabt, | | | 2) ikke uden uvæsentlig ulempe eller
forsinkelse vil kunne føres for den dømmende ret
eller | | 3. I § 747, stk. 2, nr. 2,
ændres »uvæsentlig« til:
»væsentlig«. | 3) må antages at være af betydning for
efterforskningen eller af hensyn til en offentlig interesse. Stk. 3. -4. --- | | | | | | § 784 Stk. 1. --- | | | Stk. 2.
Justitsministeren antager for hver landsrets område et antal
advokater, der kan beskikkes i de i stk. 1, 2. pkt.,
nævnte sager. Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om de pågældende advokaters
vagtordninger, om vederlag for at stå til rådighed og
om sikkerhedsmæssige spørgsmål, herunder
godkendelse af sekretærhjælp. | | 4.§ 784, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således: »Justitsministeren fastsætter
nærmere regler om de pågældende advokater,
herunder om vagtordninger, om vederlag for at stå til
rådighed og om sikkerhedsmæssige
spørgsmål.« | | | | § 799. Såfremt det er af
afgørende betydning for efterforskningen, at ransagningen
foretages, uden at den mistænkte eller andre gøres
bekendt hermed, kan retten, hvis efterforskningen angår en
forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13 eller en overtrædelse af straffelovens
§ 180, § 183, stk. 1 og 2, § 183
a, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§§ 191, § 192 a, stk. 2,
§ 192 b, stk. 1-3 eller 237, ved kendelse
træffe bestemmelse herom og om, at reglerne i
§ 798, stk. 2, 1. -4. pkt., og stk. 3,
fraviges. Dette gælder dog ikke med hensyn til ransagning af
husrum, andre lokaliteter eller genstande, som nogen, der efter
reglerne i § 170 er udelukket fra eller efter reglerne i
§ 172 er fritaget for at afgive forklaring som vidne i
sagen, har rådighed over. Stk. 2. -3. --- | | 5. I § 799, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »§ 192 a, stk. 2,« og i
stk. 1 indsættes som 3.
pkt.: »1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse
på overtrædelser af straffelovens § 192 a,
stk. 1, for så vidt angår overtrædelser
vedrørende våben eller eksplosivstoffer, der på
grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade.« | | | | § 807
d. Rådighedsberøvelse som følge af
beslaglæggelse efter § 802, stk. 1, og
§ 803, stk. 1, 1. pkt., bortfalder senest, når
sagen er endeligt sluttet ved dom, påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald, medmindre det beslaglagte konfiskeres. Er der tvist
om, til hvem tilbagelevering skal ske, kan retten efter
begæring træffe bestemmelse om, til hvem beslaglagte
genstande skal udleveres. Afgørelsen træffes ved
kendelse. Stk. 2. Gods, der er
beslaglagt efter § 802, stk. 2, og § 803,
stk. 1, 2. pkt., eller sikkerhed, der er stillet efter
§ 805, stk. 2, anvendes først til
fyldestgørelse af forurettedes krav på erstatning,
dernæst det offentliges krav på sagsomkostninger,
dernæst krav på konfiskation efter straffelovens
§ 75, stk. 1, 1. pkt., 2. led, og 2. pkt., og
stk. 3, § 76 a, stk. 5, og § 77 a, 2.
pkt., og dernæst bødekrav. Retten kan undtagelsesvis
træffe bestemmelse om en afvigende rækkefølge
for fyldestgørelse. Stk. 3.
Afgørelse om anvendelse af beslaglagt gods til
fyldestgørelse af de i stk. 2 nævnte krav
træffes efter begæring ved kendelse. Det samme
gælder, hvis der efterfølgende opstår
spørgsmål med hensyn til kendelsens fortolkning.
Afgørelsen har retsvirkning som udlæg, jf.
§ 526, stk. 2. Sluttes sagen ved
påtaleopgivelse eller frifindelse, bortfalder
beslaglæggelsen. Stk. 4. Nægter
retten forfølgning af et erstatningskrav under straffesagen,
jf. § 991, stk. 4, og § 992, stk. 1,
kan retten i forbindelse hermed bestemme, at en
beslaglæggelse til sikring af dette krav bevarer sin
gyldighed, jf. § 807 b, stk. 2, indtil
erstatningsspørgsmålet er afgjort, forudsat at der
inden 4 uger anlægges sag i den borgerlige retsplejes former
eller indgives ansøgning i henhold til lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser. Fastsættes der herefter et
erstatningskrav, kan den ret, der har afsagt dom i straffesagen,
efter begæring af forurettede bestemme, at erstatningskravet
helt eller delvis skal fyldestgøres af provenuet fra det
beslaglagte gods, herunder at fyldestgørelse skal ske forud
for det offentliges krav på sagsomkostninger, krav på
konfiskation og bødekrav. Denne afgørelse har
retsvirkning som udlæg, jf. § 526, stk. 2.
Sagen behandles i strafferetsplejens former. Stk. 5.
Beslaglæggelse efter § 802, stk. 3,
bortfalder, når tiltalte ikke længere unddrager sig
forfølgning, medmindre der er bestemte grunde til at antage,
at tiltalte på ny vil unddrage sig forfølgningen.
Afgørelse om beslaglæggelsens bortfald træffes
af retten ved kendelse. | | | | | 6. Efter
§ 807 d indsættes: »§ 807
e. Hvis det er af afgørende betydning for
efterforskningen, at der i forbindelse med en ransagning efter
§ 799, stk. 1, foretages beslaglæggelse, uden
at den mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, kan
retten ved kendelse træffe bestemmelse herom og om, at
reglerne i § 807, stk. 1, 2. -3. pkt.,
fraviges. Stk. 2.
Reglerne i § 783, stk. 3 og 4, § 784,
§ 785 og § 788 finder tilsvarende anvendelse
på de i stk. 1 omhandlede tilfælde.« | | | | § 1002. Efter at dom er afsagt,
finder reglerne i kapitel 74 om beslaglæggelse til sikkerhed
for det offentliges krav på sagsomkostninger, krav på
konfiskation efter straffelovens § 75, stk. 1, 1.
pkt., 2. led, og 2. pkt., og stk. 3, og § 76 a,
stk. 5, bødekrav eller forurettedes krav på
erstatning i sagen tilsvarende anvendelse. Afgørelsen
træffes af den ret, som har afsagt dommen i 1. instans, og
der skal i forbindelse hermed træffes afgørelse om,
hvordan det beslaglagte skal anvendes, jf. § 807 d,
stk. 2 og 3. Stk. 2. --- | | 7. I § 1002, stk. 1, ophæves
2. pkt. og i stedet
indsættes: »Endvidere finder reglerne om ransagning i
kapitel 73 og reglerne om edition i kapitel 74 tilsvarende
anvendelse, hvis der er bestemte grunde til at antage, at der ved
ransagning eller edition kan findes genstande eller værdier,
som kan beslaglægges efter 1. pkt. Afgørelser efter 1.
og 2. pkt. træffes af den ret, som har afsagt dommen i 1.
instans. I forbindelse med afgørelse om beslaglæggelse
efter 1. pkt. skal der træffes afgørelse om, hvordan
det beslaglagte skal anvendes, jf. § 807 d, stk. 2
og 3.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. Stk. 2. Den i
§ 1 nævnte bestemmelse i straffelovens
§ 97 a, stk. 1, gælder også for
lovovertrædelser, der er begået, og retsfølger,
der er pålagt, før lovens ikrafttræden.
Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse i tilfælde, hvor
forældelse efter de hidtil gældende regler er
indtrådt før lovens ikrafttræden. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne. | | | |
|