Fremsat den 10. november 2010 af
socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Byggeskadefondsdækning af renovering
af almene boliger m.fl.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 150, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »opførelsen«: »eller
renovering«.
2. I
§ 150, stk. 3, indsættes
efter »§ 151, stk. 1«: »eller § 151
a«.
3. I
§ 151, stk. 1, ophæves nr. 4.
Nr. 5-9 bliver herefter nr. 4-8.
4. I
§ 151, stk. 1, indsættes
efter nr. 9, der bliver nr. 8, som nyt nummer:
»9) Udbedring
af byggerier, jf. nr. 1-8, der er udført med støtte
fra fonden efter reglerne i dette kapitel.«
5.
Efter § 151 indsættes:
Ȥ 151
a. Udover de byggerier, der er nævnt i § 151,
omfatter fonden:
1) Renovering, jf.
dog stk. 2, af boligbyggerier, hvortil der efter denne lov,
tidligere love om boligbyggeri, den tidligere lov om boliger for
ældre og personer med handicap eller den tidligere
kollegiestøttelovgivning ydes eller er ydet offentlig
støtte til etableringen. Det er en betingelse, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med driften
af det pågældende byggeri.
2) Renovering, jf.
dog stk. 2, af almene boligorganisationers boligbyggerier, hvortil
der efter den tidligere byggestøttelovgivning ydes eller er
ydet offentlig støtte til opførelsen, eller som er
tilvejebragt uden offentlig støtte.
3) Renovering, jf.
dog stk. 2, af de friplejeboligbyggerier, som er nævnt i
§ 151, stk. 1, nr. 7 og 8.
4) Udbedring af
renoveringer, jf. nr. 1-3, der er udført med støtte
fra fonden efter reglerne i dette kapitel.
Stk. 2. Fonden omfatter
ikke mindre renoveringer efter nr. 1-3.
§ 151
b. De byggerier og udbedringer, der er nævnt i §
151, stk. 1, nr. 1-9, er obligatorisk omfattet af fonden. Det samme
gælder de renoveringer, der er nævnt i § 151 a,
stk. 1, nr. 1-3, og hvortil bygningsejeren har fået
støtte efter § 90, § 91, § 92, stk. 1 og 3,
eller § 100, stk. 1-7, i denne lov, samt de udbedringer, der
er nævnt i § 151 a, stk. 1, nr. 4.
Stk. 2. For
øvrige renoveringer, der er nævnt i § 151 a, stk.
1, nr. 1-3, træffer bygningsejeren beslutning om, hvorvidt de
pågældende renoveringer skal være omfattet af
fonden.
§ 151
c. Bygherren for de byggerier, renoveringer og udbedringer,
der er omfattet af fonden i henhold til § 151, stk.1, og
§ 151 a, jf. § 151 b, skal stille fornødne krav om
kvalitetssikring til byggeriets andre parter i forbindelse med
byggeriet.
§ 151
d. Byggerier og udbedringer, der er omfattet af fonden i
henhold til § 151, stk.1, jf. § 151 b, stk. 1, 1. pkt.,
udgør en særlig afdeling af fonden, der benævnes
Afdeling A.
Stk. 2. Renoveringer og
udbedringer, der er omfattet af fonden i henhold til § 151 a,
jf. § 151 b, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, udgør en
særlig afdeling af fonden, der benævnes Afdeling B.
Stk. 3. Afdeling A og
Afdeling B er økonomisk uafhængige af hinanden, og
afdelingernes midler skal holdes adskilte. Der må ikke
overføres midler fra den ene afdeling til den anden. Dog kan
fonden foretage udlån af midler fra den ene afdeling til den
anden på sædvanlige markedsvilkår.«
6. § 152,
2. pkt., affattes således:
»Kommunernes Landsforening vælger 2
medlemmer, og Boligselskabernes Landsforening vælger 3
medlemmer.«
7. I
§ 153 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Fondens
årsregnskab skal indeholde regnskaber for hver af fondens to
afdelinger, jf. § 151 d.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
8. I
§ 153, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »statsautoriseret« til:
»godkendt«.
9.
Efter § 153 indsættes:
Ȥ 153
a. Bygningsejeren skal inden renoveringen påbegyndes
foretage indberetning til fonden om de renoveringer, der er
nævnt i § 151 a, jf. § 151 b, stk. 1.
Indberetningen skal indeholde oplysninger om det samlede
renoveringsprojekt, herunder om det forventede påbegyndelses-
og afleveringstidspunkt og om de forventede udgifter til projektet.
Når renoveringen er afleveret, skal bygningsejeren indberette
den faktiske påbegyndelses- og afleveringsdato til fonden
samt indberette et byggeregnskab, der er revideret af en godkendt
revisor.
Stk. 2. Har
bygningsejeren besluttet, at de renoveringer, som er nævnt i
§ 151 a, jf. § 151 b, stk. 2, skal omfattes af fonden,
finder reglerne i stk. 1 om indberetning til fonden tilsvarende
anvendelse.«
10. § 154,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Fonden skal forestå og afholde
udgiften ved gennemførelsen af 2 eftersyn af de byggerier,
der er nævnt i § 151, stk. 1, nr. 1-8, og af de
renoveringer, der er nævnt i § 151 a, stk. 1, nr. 1-3,
jf. § 151 b, med henblik på at vurdere bygningernes
tilstand og registrere eventuelle skader inden 5 år fra
afleveringen af det enkelte byggeri eller den enkelte
renovering.«
11. I
§ 155, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »20 år fra byggeriets«:
»eller renoveringens«.
12. I
§ 155 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. De
renoveringer, der er omfattet af fonden i henhold til § 151 a,
stk. 1, nr. 1-3, jf. § 151 b, kan kun opnå dækning
for skader i det omfang, renoveringen udgør en forbedring
eller fornyelse.«
13. I
§ 156, stk. 1, indsættes
efter »byggeri«: »eller
renoveringsprojekt«.
14. § 156,
stk. 2-4, ophæves.
15.
Efter § 156 indsættes:
Ȥ 156
a. Bidraget for det enkelte byggeri i fondens Afdeling A
udgør 1 pct. af den anskaffelsessum, som senest er godkendt
af kommunalbestyrelsen inden byggeriets påbegyndelse.
Bidraget indbetales kontant senest på byggeriets
afleveringstidspunkt. Bygningsejeren er dog ikke forpligtet til at
betale yderligere bidrag til fonden for udbedringer, jf. §
151, stk. 1, nr. 9, der udføres med støtte fra fonden
efter reglerne i dette kapitel.
Stk. 2. Er det
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan fonden
opkræve et løbende bidrag fra samtlige byggerier, der
indgår i afdelingen.
§ 156
b. Bidraget for det enkelte renoveringsprojekt i fondens
Afdeling B udgør 1 pct. af de dokumenterede udgifter til den
samlede renovering. Bygningsejeren er dog ikke forpligtet til at
betale yderligere bidrag til fonden for udbedringer, jf. § 151
a, stk. 1, nr. 4, der udføres med støtte fra fonden
efter reglerne i dette kapitel.
Stk. 2. Bygningsejeren
skal indbetale et acontobidrag kontant til fonden senest på
renoveringens afleveringstidspunkt. Acontobidraget beregnes
på baggrund af oplysningerne om renoveringsprojektet og
projektets økonomi, jf. § 153 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
og stk. 2. Når fonden efter § 153 a, stk. 1, 3. pkt., og
stk. 2, har modtaget byggeregnskabet, foretager fonden en
regulering af bidraget.
Stk. 3. Er det
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan fonden
opkræve et løbende bidrag fra samtlige
renoveringsprojekter, der indgår i afdelingen.
§ 156
c. Ved for sen indbetaling af bidrag i henhold til
§§ 156 a og 156 b skal der fra forfaldsdagen indbetales
renter, der udgør den rente, der er fastsat efter § 5,
stk. 1 og 2, i renteloven.«
16. §
160 affattes således:
Ȥ 160. Socialministeren
kan fastsætte nærmere regler for de forhold, der er
nævnt i § 150, stk. 1, § 151, stk. 2, § 151 a,
stk. 2, § 151 c, § 151 d, § 153, stk. 2-5, §
153 a, § 154, stk. 1, § 155, § 156 a, stk. 2, samt
§ 156 b, stk. 2 og 3. Ministeren kan fastsætte regler
om, at fondens afgørelser i henhold til § 151 a, stk.
2, § 155, § 156 a, stk. 2, samt § 156 b, stk. 2 og
3, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk. 4, og har
virkning for renoveringer omfattet af § 151 a, jf. § 151
b, i lov om almene boliger m.v., som affattet ved denne lovs §
1, nr. 5, der påbegyndes efter lovens ikrafttræden, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven har
tillige virkning for renoveringer omfattet af § 151 a i lov om
almene boliger m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
der er påbegyndt inden lovens ikrafttræden, men som
afleveres efter lovens ikrafttræden, hvis bygningsejeren
træffer beslutning om, at de nævnte renoveringer skal
være omfattet af fonden.
Stk. 3. Bygningsejerens
indberetning, jf. § 153 a i lov om almene boliger m.v., som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 9, skal ved de renoveringer,
som er nævnt i stk. 2, ske senest på renoveringens
afleveringstidspunkt. Indberetningen skal indeholde oplysninger om
det samlede renoveringsprojekt, herunder om
påbegyndelsestidspunktet og det forventede eller faktiske
afleveringstidspunkt og om de forventede udgifter til projektet.
Når renoveringen er afleveret, skal bygningsejeren indberette
den faktiske afleveringsdato, hvis denne oplysning ikke allerede er
indberettet, samt indberette et byggeregnskab, der er revideret af
en godkendt revisor.
Stk. 4. § 1, nr. 6,
træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Gældende regler | 3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 5. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Høring | 11. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
|
1. Indledning
Renoveringsomfanget i den almene boligsektor har
samlet set været stærkt stigende i de senere år,
og navnlig på energiområdet forventes en øget
aktivitet fremover. De store investeringer øger behovet for
tiltag, der så vidt muligt kan forhindre byggeskader.
Samtidig er der behov for, at bygningsejerne kan få
dækning af byggeskader på disse renoveringer.
Erfaringerne vedrørende en byggeskadefond for det almene
nybyggeri er meget positive.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
har med tilslutning fra Liberal Alliance den 8. november 2010
indgået aftale om styrket indsats i ghettoområderne og
anvendelse af den almene boligsektors midler. Aftalen
indebærer, at Landsbyggefondens renoveringsramme frem til og
med 2016 i alt vil andrage 20,6 mia. kr., fordelt med 5,1 mia. kr.
i 2011, 4,1 mia. kr. i 2012, 3,6 mia. kr. i 2013 og 2,6 mia. kr.
årligt i 2014-2016.
Sammen med renoveringsarbejder, der
gennemføres uden eller i kombination med støtte fra
Landsbyggefondens renoveringsramme, vil der således blive
tale om betydelige renoveringsinvesteringer i de kommende
år.
På baggrund af blandt andet dette historisk
høje niveau vurderes det hensigtsmæssigt at
indføre en bred adgang til, at renoveringer i den almene
sektor kan blive dækket af en byggeskadefond i lighed med den
ordning, der gælder for nybyggeri. Der er en række
fordele forbundet med en sådan ordning. Først og
fremmest vil byggeskader kunne forebygges ved kvalitetssikring af
byggeriet og gennem erfaringsopsamling og formidling af
konstaterede årsager til skader. For det andet vil en
sådan ordning gennem 1-års og 5-års eftersyn
sikre, at der gribes hurtigt ind, så byggeskader kan udbedres
i tide. For det tredje sikrer ordningen, at der hensættes
beløb til eventuelle skader i forbindelse med renovering, og
at risikoen ved byggeskader spredes på samtlige
bidragsydere.
2. Gældende regler
Den eksisterende byggeskadefond (BSF) er en
selvejende institution, hvis formål er at yde støtte
til udbedring af byggeskader, der har deres årsag i forhold
ved opførelsen af byggeriet. Derudover er fondens
formål for det første at forestå eftersyn af
byggeriet og for det andet at bidrage til erfaringsformidling om
byggeprocessen og byggeriet, således at byggeskader kan
begrænses fremover, og den generelle kvalitet og effektivitet
i byggeriet forbedres.
Fonden dækker efter de gældende
regler indtil 95 pct. af udgifterne til skader på nybyggeri,
der er opført med offentlig støtte efter lov om
almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger. Derudover afholder
fonden udgifterne til at gennemføre to eftersyn af
byggeriet. Fondens midler tilvejebringes gennem bidrag på 1
pct. af den samlede anskaffelsessum af nybyggerierne.
Herudover er der i en bekendtgørelse om
kvalitetssikring af byggearbejder fastsat regler om den
kvalitetssikring, som bygherre, rådgivere og udførende
skal gennemføre. Reglerne gælder blandt andet for
nybyggeri, som får tilsagn om offentlig støtte efter
lov om almene boliger m.v. Bekendtgørelsen tager sigte
på at forebygge skader og andre byggetekniske svigt i
byggeriet.
Renoveringer er ikke omfattet af BSF og heller
ikke af bekendtgørelsen om kvalitetssikring. Ved
investeringer i renovering med støtte fra Landsbyggefonden
gælder det i dag, at der skal afsættes 0,5 pct. af
ombygningsudgiften med henblik på, at boligorganisationen
gennemfører 1-års og 5-års eftersyn. Hermed
sikres, at der inden 5-årsfristen udløb evt. kan
gøres krav gældende mod rådgivere og de
udførende entreprenører. Landsbyggefonden stiller
endvidere som betingelse for støtte, at reglerne i
bekendtgørelsen om kvalitetssikring skal iagttages.
Derudover eksisterer der en byggeskadedækning af
byfornyelsessager (BvB). Da støtte til byfornyelse ikke kan
gives til almene boliger, er disse ikke omfattet af denne
dækning.
De meget positive erfaringer fra de to fonde -
BSF og BvB - er lagt til grund for dette lovforslag.
3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den eksisterende
byggeskadefond for nybyggeri udvides med en ny afdeling, der skal
dække byggeskader i forbindelse med renoveringer. Den nye
ordning skal omfatte renoveringer af boligbyggerier, der har
fået støtte efter lov om almene boliger m.v., lov om
friplejeboliger, den tidligere ældreboliglov eller efter
tidligere boligbyggeri- og byggestøttelove, og som
løbende er underlagt kommunalt tilsyn med vedligeholdelsen i
driftsfasen.
Den nuværende ordning vedrørende BSF
er obligatorisk for alt alment nybyggeri samt friplejeboliger. Den
nye ordning vedrørende renoveringer foreslås
tilsvarende at være obligatorisk for de renoveringer, der
får støtte fra Landsbyggefonden efter
trækningsretten (§ 90),
renoveringsstøtteordningen (§ 91), den almindelige
driftsstøtteordning (§ 92, stk. 1 og 3) eller offentlig
støtte efter renoveringsstøtteordningen for
ungdomsboliger (§ 100, stk. 1-7).
For øvrige renoveringer foreslås af
administrative grunde, at det gøres frivilligt at blive
omfattet af fonden.
Det foreslås samtidig at fastsætte en
minimumsgrænse for størrelsen af de renoveringer, der
omfattes af fonden. Ordningen foreslås således at
omfatte renoveringer, der gennemføres efter et
projektmateriale og har et sådant omfang, at det i det
væsentlige organiseres og afvikles som en byggesag. Desuden
skal udgifterne til renoveringen enten overstige 1 mio. kr. (inkl.
moms) pr. projekt eller mindst udgøre 100.000 kr. pr. bolig.
Denne afgrænsning foreslås af såvel
administrative som økonomiske grunde.
Risikoprofilen for renoveringer kan være
anderledes end for nybyggeriet. Det foreslås derfor, at BSF
opdeles i to afdelinger for henholdsvis nybyggeri og renovering. De
to afdelinger holdes juridisk, økonomisk og
regnskabsmæssigt adskilte, idet der dog åbnes mulighed
for en vis økonomisk fleksibilitet, idet det tillades at
låne fra den ene afdeling til den anden. Lånet skal
ydes på sædvanlige markedsvilkår.
Reglerne for nybyggeri foreslås i
øvrigt som udgangspunkt også at skulle gælde for
renoveringer:
For nybyggeri betales til BSF et bidrag på
1,0 pct. af anskaffelsessummen. Det vurderes, at en sådan
bidragsstørrelse vil være tilstrækkelig til at
dække renoveringer, hvorfor det foreslås, at bidraget
fastsættes til 1,0 pct. af renoveringsudgiften. Reglerne om
kvalitetssikring skal ligeledes gælde for renoveringer.
Det foreslås at fonden ligesom for
nybyggeri gennemfører henholdsvis et 1-års eftersyn og
et 5-års eftersyn af alle renoveringer. Eftersynene skal
bidrage til, at bygningsejeren gør et evt. ansvar
gældende over for rådgivere og entreprenører.
Derudover bidrager eftersynet til kvalitetssikring og til generel
erfarings- og formidlingsvirksomhed.
Reglerne om Byggeskadefondens skadesdækning
skal også gælde for renoveringer. For
renoveringsarbejder gælder, at disse kun kan opnå
dækning i det omfang, renoveringen udgør en forbedring
eller en fornyelse. Det indebærer, at vedligeholdelses- og
opretningsarbejder, der har karakter af delvise udskiftninger eller
reparationer, ikke kan få dækning fra fonden.
Efter de nuværende regler er der adgang
til, at bygningsejerens andel af udgifterne til udbedringen af
byggeskaden kan ske via låneoptagelse med kommunal garanti.
Der er ligeledes hjemmel til, at BSF efter Socialministeriets
nærmere bestemmelse kan beslutte, at fondens andel af
udgifterne delvis finansieres via optagelse af lån med
kommunal garanti i det pågældende byggeri. Fonden
betaler samtlige ydelser på lånet. Disse regler
foreslås ligeledes at skulle gælde for renoveringer.
Det foreslås endvidere, at fonden kan opkræve
løbende bidrag fra samtlige renoveringsprojekter, som er
omfattet af fonden, hvis det er nødvendigt til dækning
af fondens udgifter. Dette svarer ligeledes til de nuværende
regler for nybyggeri.
På langt sigt er målet med at lade
renoveringer blive dækket af en byggeskadefond, at der vil
opstå færre byggeskader i forbindelse med renoveringer.
BSF skal - i lighed med nybyggerisagerne - løbende samle
erfaringerne op bl.a. fra eftersynene og videreformidle dem med
henblik på, at antallet af skader også i disse
byggerier nedbringes.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det forventes, at den nye
byggeskadefondsdækning af renoveringer i en periode vil
medføre små huslejestigninger i en del af de
renoverede boligafdelinger, hvilket i de første år vil
indebære begrænsede offentlige merudgifter til
individuel boligstøtte. Efter en indfasningsperiode
forventes de umiddelbare huslejeforhøjelser og de
øgede udgifter til boligstøtte imidlertid at blive
mere end fuldt opvejet af ordningens gavnlige effekter, som er
nedbringelse af antallet af byggeskader samt udbetalinger til
skadesdækning. Da huslejeeffekten og konsekvenserne for
boligstøtte er meget lille i de første år, og
da effekterne på sigt mere end udlignes af fremtidige
forventede mindreudgifter til boligstøtte, er der ikke
indbudgetteret økonomiske konsekvenser på
boligstøtteområdet.
For renoveringssager under Landsbyggefondens
renoveringsstøtteordning, forventes den samlede
huslejestigning upåvirket af indførelsen af den nye
byggeskadeforsikring, idet renoveringsstøtteordningen er
begrænset af en investeringsramme.
Lovforslaget vil medføre statslige
merudgifter til tilretning af Socialministeriets indberetnings- og
administrationssystem BOSSINF. Disse merudgifter afholdes indenfor
Socialministeriets ramme.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for kommunerne
eller den øvrige offentlige administration.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det forventes, at private rådgivere og
entreprenører vil opleve en begrænset forøgelse
af deres arbejdsbyrde, idet de skal leve op til lovgivningens krav
om kvalitetssikring m.m. Herudover vurderes lovforslaget ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BAT-Kartellet, BIPS, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Bygherreforeningen i Danmark, Byggecentrum,
Byggeriets Evalueringscenter, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden
vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Danmarks Lejerforeninger,
Dansk Byggeri, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Ældreråd,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, De Samvirkende
Invalideorganisationer DSI, Det Centrale Handicapråd, DI
Byggematerialer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring og
Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen Danmark, Kollegiekontorerne i Danmark,
Kommunernes Landsforening, Konstruktørforeningen, Kuben
Byfornyelse Danmark, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner
(OSI), Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, sbs
byfornyelse, Rådet for Socialt Udsatte, Statens
Byggeforskningsinstitut, Tekniq, Teknologisk Institut, Veltek,
Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed,
Ældreforum, og Ældremobiliseringen.
| 11. Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | På langt sigt forventes ordningens
gavnlige effekter at betyde offentlige mindreudgifter til
individuel boligstøtte. | Begrænsede offentlige merudgifter
til individuel boligstøtte i de første
år. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | En begrænset forøgelse af
private rådgiveres og entreprenørers arbejdsbyrde som
følge af kravet om kvalitetssikring. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 - 2
Ændringerne er en konsekvens af forslaget
om at inddrage renoveringsarbejder under Byggeskadefonden, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget i § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås præciseret, at
Byggeskadefondens udbedring af skader på nybyggeri er
omfattet af fonden. Forslaget omhandler den situation, hvor fonden
yder støtte til udbedring af en skade på et byggeri,
og hvor der senere opstår en skade på det
udbedrede.
Bestemmelsen svarer til den nuværende
bestemmelse i § 151, stk. 1, nr. 4, i lov om almene boliger
m.v.
Til nr. 5
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger er der behov for, at Byggeskadefonden (BSF)
udvides til også at omfatte renovering af det støttede
boligbyggeri.
På denne baggrund foreslås det i
§ 151 a, stk. 1, nr. 1, at fonden tillige skal omfatte
renovering af boligbyggerier, hvortil der ydes eller er ydet
offentlig støtte til etableringen efter lov om almene
boliger m.v., tidligere love om boligbyggeri, den tidligere lov om
boliger for ældre og personer med handicap eller den
tidligere kollegiestøttelovgivning. En bred vifte af almene
og ikke-almene bygningsejere (herunder en række selvejende
ungdoms- og ældreboliginstitutioner samt kommunalt ejede
ældreboliger) er herefter omfattet af fonden. Det er dog
efter den foreslåede bestemmelse en betingelse, at
kommunalbestyrelsen efter gældende regler har pligt til at
føre tilsyn med driften af det pågældende
byggeri. Betingelsen anses for opfyldt, hvis kommunen eller
regionen ejer det pågældende byggeri. Med bestemmelsen
sikres det, at de byggerier, der omfattes af fonden, generelt er
holdt forsvarligt ved lige. Kravet om kommunalt tilsyn
indebærer bl.a., at renovering af offentligt støttede
private andelsboliger ikke vil være omfattet af fonden.
Med udtrykket »offentlig støtte til
etableringen« forstås både byggerier, der har
fået tilsagn om offentlig støtte til opførelsen
og eksisterende byggeri, der har modtaget tilsagn om offentlig
støtte til en ombygning eller til en på - og
tilbygning af en eksisterende ejendom.
Endvidere foreslås i § 151 a, stk. 1,
nr. 2, at fonden tillige skal omfatte renovering af almene
boligorganisationers boligbyggerier, hvortil der ydes eller er ydet
offentlig støtte til opførelsen efter den tidligere
byggestøttelovgivning eller er tilvejebragt uden offentlig
støtte. Byggerier uden offentlig støtte er f.eks. de
ældste almene afdelinger og beboelsesejendomme, som en
boligorganisation har erhvervet fra en kommune, en privat udlejer
eller en selvejende institution. Det er alene byggerier, der ejes
af almene boligorganisationer, der er omfattet af fonden efter den
foreslåede nr. 2. Herved sikres, at byggeriet - ligesom de
under nr. 1 nævnte byggerier - er underlagt kommunalt tilsyn
med driften.
Det foreslås tillige i § 151 a, stk.
1, nr. 3, at renovering af de friplejeboligbyggerier, som er
nævnt i § 151, stk. 1, nr. 7 og 8, er omfattet af
fonden. Det drejer sig dels om renovering af byggerier, der har
fået offentlig støtte til opførelsen eller til
en gennemgribende ombygning af en eksisterende ejendom efter §
10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, dels om renovering af
byggerier, der i medfør af § 11, stk. 2, i samme lov er
godkendt omdannet til friplejeboliger. I sidstnævnte
tilfælde er det en betingelse, for at en renovering af disse
byggerier er omfattet, at byggeriet var omfattet af fonden på
omdannelsestidspunktet, jf. § 151, stk. 1, nr. 8, i lov om
almene boliger m.v. Det bemærkes, at de
pågældende byggerier ligeledes er underlagt kommunalt
tilsyn med driften, herunder den generelle
vedligeholdelsestilstand, jf. § 89 i lov om
friplejeboliger.
Endelig foreslås i § 151 a, stk. 1,
nr. 4, at Byggeskadefondens udbedring af byggeskader på
renoveringer tillige er omfattet af fonden. Forslaget omhandler den
situation, hvor fonden yder støtte til udbedring af en skade
på et renoveringsprojekt, og hvor der senere opstår en
skade på det udbedrede.
I § 151 a, stk. 2, foreslås, at fonden
ikke omfatter mindre renoveringer. Der vil med hjemmel i lovens
§ 160 blive fastsat nærmere administrative regler herom,
jf. forslagets § 1, nr. 16. I disse regler vil blive fastsat ,
at det alene er arbejder, der gennemføres efter et
projektmateriale og har et sådant omfang, at de i det
væsentlige organiseres og afvikles som en byggesag, der er
omfattet. Det vil endvidere blive fastsat som betingelse, at
udgifterne til renoveringen enten overstiger 1 mio. kr. (inklusiv
moms) pr. projekt eller mindst 100.000 kr. (inklusiv moms) pr.
bolig. De nævnte beløb vil blive pristalsreguleret.
Baggrunden for denne mindstegrænse for
renoveringsprojekternes størrelse er administrative og
økonomiske hensyn. Samtidig opnås, at byggerier med
forholdsvis få boliger også kan omfattes af fonden.
Fonden tager stilling til, om de nævnte betingelser for, at
et projekt er omfattet af fonden, er opfyldt. Fondens
afgørelse af, hvorvidt et renoveringsprojekt er omfattet af
fonden, vil ikke kunne påklages til anden administrativ
myndighed.
De nævnte betingelser i § 151 a, stk.
2 vedrørende renoveringsarbejdernes størrelse
gælder for såvel renoveringer, som obligatorisk er
omfattet af Byggeskadefonden som for renoveringer, der er omfattet
på frivilligt grundlag, jf. nærmere herom nedenfor.
Betingelserne gælder dog ikke for udbedringer, der er
udført med støtte fra fonden. Årsagen hertil er
disse projekters særlige karakter (udbedring af en
byggeskade).
Det præciseres i § 151 b, stk. 1, at
de nybyggerier og udbedringer, der er omtalt i § 151, stk. 1,
nr. 1-9, obligatorisk er omfattet af fonden. Dette svarer til
gældende regler. Endvidere foreslås, at det samme skal
gælde for de renoveringer, der er nævnt i § 151 a,
stk. 1, nr. 1-3, og hvortil bygningsejeren har fået
støtte fra Landsbyggefonden efter § 90, § 91,
§ 92, stk. 1 og 3 eller offentlig støtte efter §
100, stk. 1-7, i almenboligloven samt de udbedringer, der er
nævnt i § 151 a, stk. 1, nr. 4. For øvrige
renoveringsarbejder, der er nævnt i § 151 a, stk. 1, nr.
1-3, træffer bygningsejeren beslutning om, hvorvidt de
pågældende arbejder skal være omfattet af fonden,
jf. § 151 b, stk. 2. De udbedringer, der er nævnt i
§§ 151, stk. 1, nr. 9 og 151 a, stk. 1, nr. 4, er som
nævnt ovenfor omfattet af fonden, hvis der på ny
konstateres en byggeskade med årsag i de udførte
udbedringsarbejder. Det er betingelse, at bygningsejeren anmelder
skaden inden 20 år fra byggeriets eller renoveringens
aflevering, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Med øvrige
renoveringsarbejder forstås såvel renoveringsarbejder,
der får støtte efter andre regler i almenboliglovens
kap. 7, som arbejder, der gennemføres helt uden
støtte. I almene boligorganisationer er det det organ, der
har kompetencen til at træffe beslutningen om
udførelsen af renoveringsarbejderne (afdelingsmødet),
der også træffer beslutningen om, hvorvidt projektet
skal være omfattet af Byggeskadefonden.
Det foreslås i § 151 c, at bygherren
skal stille krav om kvalitetssikring til de andre parter i
forbindelse med de byggerier, renoveringer eller udbedringer, der
er omfattet af fonden i henhold til §§ 151, stk. 1, og
151 a, jf. § 151 b. For nybyggerier, jf. § 151, stk. 1,
er der i dag fastsat nærmere regler om kvalitetssikring i
bekendtgørelsen om kvalitetssikring af byggearbejder. Der
vil blive fastsat tilsvarende bestemmelser for de omtalte
renoveringer og udbedringer.
Bekendtgørelsen om bygningsdrift
gælder i dag for byggeri, der er omfattet af
Byggeskadefonden, jf. § 151 i almenboligloven.
Bekendtgørelsen vil blive ændret, således at den
også kommer til at omfatte renoveringer, omfattet af §
151 a, jf. § 151 b.
I § 151 d, foreslås, at nybyggerier og
renoveringer, og dermed også de udbedringer, der knytter sig
hertil, udgør hver sin afdeling af fonden (henholdsvis
Afdeling A og B). De to afdelinger er økonomisk
uafhængige af hinanden, og afdelingernes midler skal holdes
adskilte. Der må ikke overføres midler fra den ene
afdeling til den anden. Den enkelte afdeling udgør
således en selvstændig økonomisk enhed, som kun
hæfter for forpligtelser, der vedrører den
pågældende afdeling. Udgifter til honorar til eksterne
eftersynsfirmaer og udgifter til skadedækning afholdes
således af den afdeling, udgifterne vedrører.
Fællesudgifter, som f.eks. personaleomkostninger og intern
administration, fordeles forholdsmæssigt mellem afdelingerne
i forhold til de opgaver, der udføres for de to afdelinger.
Afdelingerne hæfter solidarisk overfor tredjemand
vedrørende fondens fællesudgifter.
Forslagene om, at nybyggeri og renoveringer hver
skal udgøre en særlig afdeling af fonden, er som
nævnt i de almindelige bemærkninger begrundet i, at det
ikke kan udelukkes, at der kan være en forskellig
risikoprofil i de to typer af sager.
Det foreslås dog samtidig, at fonden kan
foretage udlån af midler fra den ene afdeling til den anden.
Udlånet skal ske på sædvanlige
markedsvilkår. Socialministeren er efter lovforslagets §
1, nr. 16, blandt andet bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om forhold, der er nævnt i § 151 d.
Bemyndigelsen påtænkes benyttet til at fastsætte,
at det nævnte udlån skal forrentes med en årlig
rente, der svarer til Nationalbankens officielle udlånsrente
på lånetidspunktet, med et tillæg på 2
procentpoints. Uanset lånets løbetid skal lånet
rentetilpasses én gang årligt. Mellem hver
rentetilpasning skal renten være fast.
Til nr. 6
Forslaget indebærer, at Københavns
og Frederiksberg Kommuner ikke længere i fællesskab
udpeger et medlem til Byggeskadefondens bestyrelse. I stedet
foreslås, at Kommunernes Landsforening udpeger et yderligere
medlem. Forslaget er en konsekvens af kommunalreformen.
Til nr. 7
Det foreslås i nr. 7, at fonden som en del
af årsregnskabet aflægger særskilte regnskaber
for hver af fondens to afdelinger. Fondens regnskaber består
herefter af fondens hovedregnskab og 2 afdelingsregnskaber.
Forslaget er konsekvens af forslaget i § 151
d om etablering af to økonomisk uafhængige afdelinger
under fonden.
Til nr. 8
Forslaget om at erstatte begrebet
"statsautoriseret revisor" med "godkendt revisor" indebærer,
at såvel en statsautoriseret som en registreret revisor kan
udpeges som revisor af fondens regnskaber, jf. lov om godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven).
Til nr. 9
I § 153 a foreslås, at bygningsejeren
inden renoveringens påbegyndelse skal foretage indberetning
til fonden om de renoveringer, der er omfattet af fonden efter
§ 151 a, jf. § 151 b. Indberetningen skal indeholde
oplysninger om det samlede projekt, herunder om det forventede
påbegyndelses- og afleveringstidspunkt og om de forventede
udgifter til projektet. Når renoveringsarbejderne er
afleveret, skal bygningsejeren tillige indberette den faktiske
påbegyndelses- og afleveringsdato samt et byggeregnskab, der
er revideret af en godkendt revisor, til fonden. For kommunalt
ejede boliger for ældre og personer med handicap kan revision
foretages af vedkommende kommunes revision.
Baggrunden for bestemmelsen er at sikre, at
fonden får de nødvendige oplysninger om projektet
bl.a. til brug for fondens administration af 1-års og 5-
års eftersyn, jf. den foreslåede ændring af
lovens § 154, og opkrævning af bidrag, jf. den
foreslåede § 156 b, stk. 1.
Der vil administrativt blive fastsat
nærmere regler om de nævnte indberetninger, herunder
indberetningens form m.v. Det er hensigten, at indberetningerne
skal ske elektronisk via et særligt modul, der integreres i
det gældende informations- og forvaltningssystem BOSSINF-STB,
hvortil fonden - i lighed med nybyggerisagerne - har adgang.
Til nr. 10
Det foreslås, at der skal foretages
1-års og 5-års eftersyn af såvel de nybyggerier
som de renoveringer, der er omfattet af fonden. Forslaget svarer
til de gældende regler om eftersyn af nybyggeri, jf. §
154, stk. 1, i lov om almene boliger m.v.
Til nr. 11
Det præciseres, at fristen på 20
år for anmeldelse af en byggeskade i nybyggeri også
gælder for renoveringer. Den nævnte frist beregnes
altid med udgangspunkt i den oprindelige aflevering af byggeriet
eller renoveringen, uanset om Byggeskadefonden i den mellemliggende
periode har ydet dækning til udbedring af byggeskader.
Til nr. 12
Udtrykket "renovering" anvendes i almindelighed
om en større, samlet indsats, der typisk indeholder
såvel vedligeholdelses- som forbedringsarbejder. Den enkelte
renovering kan således indeholde mange forskellige former for
tiltag i forhold til den eksisterende bygning.
Den foreslåede bestemmelse i § 155,
stk. 3, indebærer, at renoveringer, jf. § 151 a, stk. 1,
nr. 1-3, kun kan opnå dækning for skader i det omfang,
renoveringen udgør en forbedring eller fornyelse.
Bestemmelsen indebærer, at en række
vedligeholdelses- og opretningsarbejder, der indgår i det
samlede projekt, men har karakter af delvise udskiftninger eller
reparationer, ikke vil kunne opnå dækning.
Baggrunden herfor er, at skader på delvise
udskiftninger eller reparationer i mange tilfælde vil
være uvæsentlige. Byggeskadefonden yder kun
støtte til væsentlige byggeskader, jf. de
nuværende regler for skadesdækning. Dertil kommer, at
det ved delvise udskiftninger/ reparationer ofte kan være
vanskeligt at afgøre, om en skade skyldes fejl ved
udskiftningen/reparationen eller fejl ved de eksisterende
bygningsdele. I sidstnævnte tilfælde vil der ikke kunne
opnås dækning fra fonden, idet fonden alene
dækker fejl (skader), som har deres årsag i det
aktuelle byggeri/renovering.
Som eksempler på forbedringer og fornyelser
kan nævnes:
Tagarbejder på hele
tagflader
Fornyelse af tagbelægninger (bortset fra
nyt overpap på tagpapbelægning eller ny tagdug),
fornyelse af undertage, efterisolering, fornyelse af eller
montering af nye kviste, tagvinduer, udluftnings- og
ventilationskanaler, samt fornyelse af skotrender,
inddækninger, tagrender og tagnedløb.
Facadearbejder på hele
facader
Fornyelse af facadebeklædninger, montering
af nye facadebeklædninger, herunder udvendige
efterisoleringer, indvendige efterisoleringer af ydervægge,
efterisoleringer af sokler, fornyelse af altaner, montering af nye
altaner, lukning af eksisterende altaner, udskiftning eller
reparation af murværk.
Vinduer og yderdøre i
hele bygninger eller i hele facader
Fornyelse af vinduer og yderdøre.
Baderum i hele
bygninger
Fornyelse af loft, gulv- og
vægbeklædninger og tilhørende VVS samt
etablering af nye baderum.
Vand- og
afløbsinstallationer i eller omkring bygninger samt
dræn m.v.
Fornyelse eller nye vand- og
afløbsinstallationer.
Ventilations-, varme- eller
varmegenvindingsanlæg i bygninger
Fornyelse af eksisterende og etablering af nye
anlæg.
Delvise udskiftninger eller reparationer af
bygninger og bygningsdele anses som nævnt ikke som
forbedringer eller fornyelser. Det samme gælder
påføring af ny overfladebehandling og udskiftning af
slidlag eller sliddele. De pågældende arbejder
sidestilles dog med forbedringer eller fornyelse, hvis der er tale
om følgearbejder på tilstødende
bygningsdele.
De nævnte begrænsninger i fondens
dækningsområde gælder ikke for udbedringer, der
er udført med støtte fra Byggeskadefonden, jf.
forslaget til § 151 a, stk. 1, nr. 4.
Begrænsningerne vil ikke have den store
betydning for renoveringer, der har fået støtte fra
Landsbyggefonden, og som obligatorisk er omfattet af
Byggeskadefonden, idet disse typisk indeholder væsentlige
elementer af forbedringer eller fornyelser. Ved øvrige
renoveringsprojekter vil begrænsningerne indgå i
bygningsejerens vurdering af, om projektet skal være omfattet
af fonden eller ej, jf. forslaget til § 151 b, stk. 2.
Socialministeriet har aftalt med
Byggeskadefonden, at den udarbejder en vejledning om
afgrænsning af, hvilke arbejder, der i forbindelse med et
renoveringsprojekt udgør en fornyelse eller en forbedring,
og som derved vil være dækningsberettigede, hvis der
senere skulle opstå en byggeskade. Vejledningen vil blive
offentliggjort og udsendt til almene bygherrer, og vil
løbende blive opdateret i takt med, at fonden
indhøster erfaringer med ordningen. Fonden vil endvidere yde
råd og vejledning til den enkelte bygningsejer i forbindelse
med konkrete renoveringsprojekter.
Det vil med hjemmel i lovens § 160, jf.
forslagets § 1, nr. 16, administrativt blive fastsat, at
fondens afgørelser om skadedækning, herunder
dækningsomfang, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. Tvister mellem fonden og bygningsejeren om
skadedækning kan dog afgøres af voldgiftsretten for
bygge- og anlægsvirksomhed, hvis afgørelser er
endelige og bindende. Dette svarer til gældende regler for
nybyggeri.
Til nr. 13
Efter gældende regler skal der indbetales
bidrag til fonden fra det enkelte byggeri, der er omfattet af
fonden. Det foreslås, at bestemmelsen udvides, således
at der også skal betales bidrag fra det enkelte
renoveringsprojekt, der er omfattet af fonden. Forslaget er en
konsekvens af den foreslåede § 151 a, jf. § 151 b
om inddragelse af renoveringer under fonden. Om betaling af bidrag
henvises i øvrigt til forslagets § 1, nr. 15, og
bemærkningerne hertil nedenfor.
Til nr. 14
Forslaget er en konsekvensændring som
følge af forslaget i nr. 15.
Til nr. 15
Den foreslåede § 156 a om
opkrævning af bidrag fra nybyggerier svarer til de
gældende regler i lovens § 156, stk. 2 og 3.
I § 156 b, stk. 1, foreslås, at
bidraget for det enkelte renoveringsprojekt skal udgøre 1
pct. af de samlede dokumenterede udgifter til dette. Bygningsejeren
er dog ikke forpligtet til at betale yderligere bidrag til fonden
for udbedringer, der udføres med støtte fra
fonden.
Bidraget beregnes af udgifterne til det samlede
projekt, dvs. også af udgifterne til de dele af projektet,
som ikke udgør en fornyelse eller en forbedring.
I § 156 b, stk. 2, foreslås, at
bygningsejeren skal indbetale et acontobidrag kontant til fonden
senest på renoveringens afleveringstidspunkt. Acontobidraget
beregnes på baggrund af de indberettede oplysninger om
projektet og projektets økonomi. Når fonden har
modtaget byggeregnskabet, foretager fonden en regulering af
bidraget.
Efter de gældende regler for nybyggeri
udgør bidraget fra nybyggerier m.v. 1 pct. af den
anskaffelsessum, der senest er godkendt inden byggeriets
påbegyndelse. Der sker ikke en regulering af bidraget,
når det endelige byggeregnskab foreligger. De
foreslåede bestemmelser om opkrævning af bidrag i
renoveringssager afviger således herfra. Baggrunden herfor
er, at der i renoveringssagerne - i modsætning til
nybyggerisagerne - kan forekomme væsentlige
projektændringer, efter at byggeriet er påbegyndt.
Derudover foreslås i § 156 b, stk. 3,
at fonden kan opkræve løbende bidrag fra samtlige
renoveringsprojekter, der indgår i Byggeskadefondens Afdeling
B, hvis det er nødvendigt til dækning af fondens
udgifter. Forslaget svarer til den nugældende bestemmelse i
§ 156, stk. 3, vedrørende nybyggeri. Det
bemærkes, at der ikke kan opkræves løbende
bidrag efter udløbet af dækningsperioden for det
enkelte byggeri/renovering, jf. § 155, stk. 2.
Forslaget i § 156 c om for sen indbetaling
af bidrag svarer ligeledes til de gældende regler om
nybyggeri m.v., jf. § 156, stk. 4.
Til nr. 16
Den foreslåede udvidelse af bemyndigelsen
er en konsekvens af, at renoveringer samtidig foreslås
omfattet af fonden, jf. forslaget i § 151 a sammenholdt med
§ 151 b. Hvad angår den påtænkte udnyttelse
af den udvidede bemyndigelse henvises nærmere til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, 9 og
12.
Til § 2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2011 og har virkning for
renoveringer omfattet af den foreslåede § 151 a, jf.
§ 151 b i almenboligloven, der påbegyndes efter lovens
ikrafttræden.
Fonden kan forlange dokumentation
vedrørende påbegyndelsestidspunktet fra bygningsejeren
og bygherren, jf. § 159 i almenboligloven.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at loven
tillige har virkning for renoveringer, der er påbegyndt inden
lovens ikrafttræden, men som afleveres efter lovens
ikrafttræden. Det er betingelse, at bygningsejeren
træffer beslutning om, at de nævnte renoveringer skal
være omfattet af fonden. Herved vil navnlig en række
igangværende renoveringer også have mulighed for at
blive omfattet af fonden.
Den foreslåede § 2, stk. 3, om
bygningsejerens indberetningspligt er en konsekvens af forslaget i
stk. 2.
Forslaget i § 2, stk. 4, om en forskudt
ikrafttræden af forslaget om en udvidelse af KL´s
repræsentation i Byggeskadefondens bestyrelse,
indebærer, at det nuværende fælles medlem af
bestyrelsen fra Københavns- og Frederiksbergs Kommuner kan
blive siddende indtil udløbet af den aktuelle valgperiode
(dvs. til og med den 30. juni 2014).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1040 af 1. september 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 150. Byggeskadefonden er en
selvejende institution, der har til formål at yde
støtte til udbedring af skader, som har deres årsag i
forhold ved opførelsen af byggeriet. Fondens formål er
yderligere at forestå eftersyn af byggeriet og bidrage til
erfaringer om byggeprocessen og byggeriet med henblik på at
begrænse byggeskader og medvirke til at fremme kvalitet og
effektivitet i byggeriet. | | 1. I § 150, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »opførelsen«: »eller
renovering«. | | | | § 150. … Stk. 3.
Socialministeren kan godkende, at stk. 2 også anvendes
for boligbyggerier, som ikke er omfattet af § 151,
stk. 1. | | 2. I § 150, stk. 3, indsættes efter
»§ 151, stk. 1«: »eller § 151
a«. | | | | § 151. Fonden omfatter: 1) Nybyggeri og ombygning efter
§§ 115 og 117. 2) Nybyggeri og ombygninger, som har modtaget
tilsagn om offentlig støtte i perioden 1. januar 1997 til
31. december 1997 efter § 63 i lov om boligbyggeri. 3) Byggeri, som har modtaget tilsagn om
offentlig støtte i perioden 1. juli 1986 til 31. december
1996, og som har været omfattet af § 62 b, stk. 2,
i den tidligere lov om boligbyggeri. 4) Udbedringsarbejder, der er udført med
støtte fra fonden. 5) Nybyggeri, der opføres af almene
boligorganisationer eller som private andelsboliger i henhold til
§ 9, stk. 1, nr. 9, i lov om byfornyelse. 6) Byggeri, som har modtaget tilsagn om
offentlig støtte i perioden 1. januar 1998 til 31. december
2004 efter dagældende bestemmelse i § 160 b i lov
om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. 7) Byggeri, der har modtaget tilsagn om
offentlig støtte efter §§ 143 a-143 d i det
tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006. 8) Friplejeboliger, som har modtaget tilsagn om
ydelsesstøtte efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger. 9) Byggeri, som er godkendt omdannet til
friplejeboliger efter § 11, stk. 2, i lov om
friplejeboliger, hvis byggeriet var omfattet af fonden på
omdannelsestidspunktet. | | 3. I § 151, stk. 1, ophæves nr. 4. Nr. 5-9 bliver herefter nr. 4-8. | | | | § 151. Fonden omfatter: 1) Nybyggeri og ombygning efter
§§ 115 og 117. 2) Nybyggeri og ombygninger, som har modtaget
tilsagn om offentlig støtte i perioden 1. januar 1997 til
31. december 1997 efter § 63 i lov om boligbyggeri. 3) Byggeri, som har modtaget tilsagn om
offentlig støtte i perioden 1. juli 1986 til 31. december
1996, og som har været omfattet af § 62 b, stk. 2,
i den tidligere lov om boligbyggeri. 4) Udbedringsarbejder, der er udført med
støtte fra fonden. 5) Nybyggeri, der opføres af almene
boligorganisationer eller som private andelsboliger i henhold til
§ 9, stk. 1, nr. 9, i lov om byfornyelse. 6) Byggeri, som har modtaget tilsagn om
offentlig støtte i perioden 1. januar 1998 til 31. december
2004 efter dagældende bestemmelse i § 160 b i lov
om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v. 7) Byggeri, der har modtaget tilsagn om
offentlig støtte efter §§ 143 a-143 d i det
tidligere kapitel 9 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 857 af 8.
august 2006. 8) Friplejeboliger, som har modtaget tilsagn om
ydelsesstøtte efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger. 9) Byggeri, som er godkendt omdannet til
friplejeboliger efter § 11, stk. 2, i lov om
friplejeboliger, hvis byggeriet var omfattet af fonden på
omdannelsestidspunktet. | | 4. I § 151, stk. 1, indsættes efter nr.
9, der bliver nr. 8, som nyt nummer: »9) Udbedring af byggerier, jf.
nr. 1-8, der er udført med støtte fra fonden efter
reglerne i dette kapitel.« | | | | | | 5. Efter
§ 151 indsættes: »§ 151 a. Udover de byggerier, der er
nævnt i § 151, omfatter fonden: 1) Renovering, jf. dog stk. 2, af
boligbyggerier, hvortil der efter denne lov, tidligere love om
boligbyggeri, den tidligere lov om boliger for ældre og
personer med handicap eller den tidligere
kollegiestøttelovgivning ydes eller er ydet offentlig
støtte til etableringen. Det er en betingelse, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at føre tilsyn med driften
af det pågældende byggeri. 2) Renovering, jf. dog stk. 2, af almene
boligorganisationers boligbyggerier, hvortil der efter den
tidligere byggestøttelovgivning ydes eller er ydet offentlig
støtte til opførelsen, eller som er tilvejebragt uden
offentlig støtte. 3) Renovering, jf. dog stk. 2, af de
friplejeboligbyggerier, som er nævnt i § 151, stk. 1,
nr. 7 og 8. 4) Udbedring af renoveringer, jf. nr. 1-3, der
er udført med støtte fra fonden efter reglerne i
dette kapitel. Stk. 2. Fonden
omfatter ikke mindre renoveringer efter nr. 1-3. § 151
b. De byggerier og udbedringer, der er nævnt i §
151, stk. 1, nr. 1-9, er obligatorisk omfattet af fonden. Det samme
gælder de renoveringer, der er nævnt i § 151 a,
stk. 1, nr. 1-3, og hvortil bygningsejeren har fået
støtte efter § 90, § 91, § 92, stk. 1 og 3,
eller § 100, stk. 1-7, i denne lov, samt de udbedringer, der
er nævnt i § 151 a, stk. 1, nr. 4. Stk. 2. For
øvrige renoveringer, der er nævnt i § 151 a, stk.
1, nr. 1-3, træffer bygningsejeren beslutning om, hvorvidt de
pågældende renoveringer skal være omfattet af
fonden. § 151
c. Bygherren for de byggerier, renoveringer og udbedringer,
der er omfattet af fonden i henhold til § 151, stk.1, og
§ 151 a, jf. § 151 b, skal stille fornødne krav om
kvalitetssikring til byggeriets andre parter i forbindelse med
byggeriet. § 151
d. Byggerier og udbedringer, der er omfattet af fonden i
henhold til § 151, stk.1, jf. § 151 b, stk. 1, 1. pkt.,
udgør en særlig afdeling af fonden, der benævnes
Afdeling A. Stk. 2. Renoveringer
og udbedringer, der er omfattet af fonden i henhold til § 151
a, jf. § 151 b, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, udgør en
særlig afdeling af fonden, der benævnes Afdeling
B. Stk. 3. Afdeling A og
Afdeling B er økonomisk uafhængige af hinanden, og
afdelingernes midler skal holdes adskilte. Der må ikke
overføres midler fra den ene afdeling til den anden. Dog kan
fonden foretage udlån af midler fra den ene afdeling til den
anden på sædvanlige markedsvilkår.« | | | | § 152. Fonden ledes af en bestyrelse
på 9 medlemmer. Kommunernes Landsforening vælger 1
medlem, Københavns og Frederiksberg Kommuner vælger i
fællesskab 1 medlem, og Boligselskabernes Landsforening
vælger 3 medlemmer. Socialministeren vælger
bestyrelsens øvrige medlemmer, hvoraf 3 medlemmer skal
repræsentere byggerier, der indeholder henholdsvis
andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger, der er
opført med offentlig støtte, og et medlem skal have
særlig sagkundskab inden for fondens virksomhedsområde.
Stedfortrædere vælges efter samme regler. Alle valg
sker for 4 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. | | 6.§ 152, 2. pkt., affattes
således: »Kommunernes Landsforening
vælger 2 medlemmer, og Boligselskabernes Landsforening
vælger 3 medlemmer.« | | | | § 153. Fondens vedtægter skal
godkendes af socialministeren. Stk. 2. Senest 4
måneder efter hvert regnskabsårs afslutning skal
fondens årsregnskab underskrevet af bestyrelsen og attesteret
af revisor indsendes til socialministeren. Stk. 3. Fondens
regnskaber revideres af en statsautoriseret revisor, der udpeges af
socialministeren efter indstilling fra fonden. Stk. 4. Samtidig med
indsendelsen af fondens årsregnskab indsendes bestyrelsens
beretning for fondens virksomhed og indvundne erfaringer i det
forløbne regnskabsår til socialministeren. Stk. 5. Fonden skal
på forlangende give socialministeren enhver oplysning om
fondens virksomhed. | | 7. I § 153 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2. Fondens årsregnskab
skal indeholde regnskaber for hver af fondens to afdelinger, jf.
§ 151 d.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | | § 153. … Stk. 3. Fondens
regnskaber revideres af en statsautoriseret revisor, der udpeges af
socialministeren efter indstilling fra fonden. | | 8. I § 153, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »statsautoriseret« til:
»godkendt«. | | | 9. Efter
§ 153 indsættes: »§ 153
a. Bygningsejeren skal inden renoveringen påbegyndes
foretage indberetning til fonden om de renoveringer, der er
nævnt i § 151 a, jf. § 151 b, stk. 1.
Indberetningen skal indeholde oplysninger om det samlede
renoveringsprojekt, herunder om det forventede påbegyndelses-
og afleveringstidspunkt og om de forventede udgifter til projektet.
Når renoveringen er afleveret, skal bygningsejeren indberette
den faktiske påbegyndelses- og afleveringsdato til fonden
samt indberette et byggeregnskab, der er revideret af en godkendt
revisor. Stk. 2. Har
bygningsejeren besluttet, at de renoveringer, som er nævnt i
§ 151 a, jf. § 151 b, stk. 2, skal omfattes af fonden,
finder reglerne i stk. 1 om indberetning til fonden tilsvarende
anvendelse.« | | | | § 154. Fonden skal forestå og
afholde udgiften ved gennemførelsen af 2 eftersyn af
byggeriet med henblik på at vurdere bygningernes tilstand og
registrere eventuelle skader inden 5 år fra afleveringen af
det enkelte byggeri under fonden. Ved private andelsboliger
opført væsentligt i bygherrens eget regi beregnes
5-årsperioden fra skæringsdagen for byggeriets overgang
fra anlæg til drift. | | 10.§ 154, stk. 1, 1. pkt., affattes
således: »Fonden skal forestå og afholde
udgiften ved gennemførelsen af 2 eftersyn af de byggerier,
der er nævnt i § 151, stk. 1, nr. 1-8, og af de
renoveringer, der er nævnt i § 151 a, stk. 1, nr. 1-3,
jf. § 151 b, med henblik på at vurdere bygningernes
tilstand og registrere eventuelle skader inden 5 år fra
afleveringen af det enkelte byggeri eller den enkelte
renovering.« | | | | § 155. … Stk. 2. Dækning
fra fonden kan opnås for skader, der anmeldes til fonden
inden 20 år fra byggeriets aflevering. For private
andelsboliger opført væsentligt i bygherrens eget regi
kan dækning fra fonden dog opnås for skader, der
anmeldes inden 20 år fra skæringsdagen. | | 11. I § 155, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »20 år fra byggeriets«: »eller
renoveringens«. | | | | § 155. Fonden yder støtte til
dækning af indtil 95 pct. af bygningsejernes udgifter til
udbedring af byggeskader. Fonden kan dog gøre støtten
betinget af, at bygningsejeren forpligter sig til at stille
pantesikkerhed i det pågældende byggeri efter
bestemmelserne i § 157, stk. 2. Stk. 2. Dækning
fra fonden kan opnås for skader, der anmeldes til fonden
inden 20 år fra byggeriets aflevering. For private
andelsboliger opført væsentligt i bygherrens eget regi
kan dækning fra fonden dog opnås for skader, der
anmeldes inden 20 år fra skæringsdagen. | | 12. I § 155 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. De
renoveringer, der er omfattet af fonden i henhold til § 151 a,
stk. 1, nr. 1-3, jf. § 151 b, kan kun opnå dækning
for skader i det omfang, renoveringen udgør en forbedring
eller fornyelse.« | | | | § 156. Fondens midler tilvejebringes
gennem bidrag, som indbetales af det enkelte byggeri, der omfattes
af fonden. | | 13. I § 156, stk. 1, indsættes efter
»byggeri«: »eller
renoveringsprojekt«. | | | | Stk. 2. Bidraget for
det enkelte byggeri udgør 1 pct. af den inden byggeriets
påbegyndelse senest godkendte anskaffelsessum. Bidraget
indbetales kontant senest på byggeriets afleveringstidspunkt,
ved private andelsboliger opført væsentligt i
bygherrens eget regi dog senest på skæringsdagen for
byggeriets overgang fra anlæg til drift. Bygningsejeren er
dog ikke forpligtet til at betale yderligere bidrag til fonden for
udbedringsarbejder, der udføres med støtte efter
reglerne i dette kapitel, jf. § 151, stk. 1. Stk. 3. Er det
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan fonden
opkræve et løbende bidrag fra samtlige byggerier, der
omfattes af fonden. Stk. 4. Ved for sen
indbetaling skal der tillige fra forfaldsdagen indbetales renter,
der udgør den rente, der er fastsat efter § 5,
stk. 1 og 2, i renteloven. | | 14.§ 156, stk. 2-4, ophæves. | | | | | | 15. Efter
§ 156 indsættes: »§ 156 a. Bidraget for det enkelte
byggeri i fondens Afdeling A udgør 1 pct. af den
anskaffelsessum, som senest er godkendt af kommunalbestyrelsen
inden byggeriets påbegyndelse. Bidraget indbetales kontant
senest på byggeriets afleveringstidspunkt. Bygningsejeren er
dog ikke forpligtet til at betale yderligere bidrag til fonden for
udbedringer, jf. § 151, stk. 1, nr. 9, der udføres med
støtte fra fonden efter reglerne i dette kapitel. Stk. 2. Er det
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan fonden
opkræve et løbende bidrag fra samtlige byggerier, der
indgår i afdelingen. § 156
b. Bidraget for det enkelte renoveringsprojekt i fondens
Afdeling B udgør 1 pct. af de dokumenterede udgifter til den
samlede renovering. Bygningsejeren er dog ikke forpligtet til at
betale yderligere bidrag til fonden for udbedringer, jf. § 151
a, stk. 1, nr. 4, der udføres med støtte fra fonden
efter reglerne i dette kapitel. Stk. 2. Bygningsejeren
skal indbetale et acontobidrag kontant til fonden senest på
renoveringens afleveringstidspunkt. Acontobidraget beregnes
på baggrund af oplysningerne om renoveringsprojektet og
projektets økonomi, jf. § 153 a, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
og stk. 2. Når fonden efter § 153 a, stk. 1, 3. pkt., og
stk. 2, har modtaget byggeregnskabet, foretager fonden en
regulering af bidraget. Stk. 3. Er det
nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan fonden
opkræve et løbende bidrag fra samtlige
renoveringsprojekter, der indgår i afdelingen. § 156
c. Ved for sen indbetaling af bidrag i henhold til
§§ 156 a og 156 b skal der fra forfaldsdagen indbetales
renter, der udgør den rente, der er fastsat efter § 5,
stk. 1 og 2, i renteloven.« | | | | § 160. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler for de i § 150, 2.
pkt., § 151, stk. 2, § 153, stk. 2-4,
§ 154, stk. 1, § 155 og § 156, stk.
3, nævnte forhold, herunder om regnskabets form og indhold,
udøvelsen af revisors virksomhed samt beretningens form og
indhold. | | 16.§ 160 affattes således: »§ 160. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler for de forhold, der er
nævnt i § 150, stk. 1, § 151, stk. 2, § 151 a,
stk. 2, § 151 c, § 151 d, § 153, stk. 2-5, §
153 a, § 154, stk. 1, § 155, § 156 a, stk. 2, samt
§ 156 b, stk. 2 og 3. Ministeren kan fastsætte regler
om, at fondens afgørelser i henhold til § 151 a, stk.
2, § 155, § 156 a, stk. 2, samt § 156 b, stk. 2 og
3, ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.« | | | | | | §
2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2011, jf. dog stk. 4, og har
virkning for renoveringer omfattet af § 151 a, jf. § 151
b, i lov om almene boliger m.v., som affattet ved denne lovs §
1, nr. 5, der påbegyndes efter lovens ikrafttræden, jf.
dog stk. 2. Stk. 2. Loven har
tillige virkning for renoveringer omfattet af § 151 a i lov om
almene boliger m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
der er påbegyndt inden lovens ikrafttræden, men som
afleveres efter lovens ikrafttræden, hvis bygningsejeren
træffer beslutning om, at de nævnte renoveringer skal
være omfattet af fonden. Stk. 3.
Bygningsejerens indberetning, jf. § 153 a i lov om almene
boliger m.v., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 9, skal ved
de renoveringer, som er nævnt i stk. 2, ske senest på
renoveringens afleveringstidspunkt. Indberetningen skal indeholde
oplysninger om det samlede renoveringsprojekt, herunder om
påbegyndelsestidspunktet og det forventede eller faktiske
afleveringstidspunkt og om de forventede udgifter til projektet.
Når renoveringen er afleveret, skal bygningsejeren indberette
den faktiske afleveringsdato, hvis denne oplysning ikke allerede er
indberettet, samt indberette et byggeregnskab, der er revideret af
en godkendt revisor. Stk. 4. § 1, nr.
6, træder i kraft den 1. juli 2014. |
|