Fremsat den 10. november 2010 af
beskæftigelsesministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Veteraners opfyldelse af opholdskravet for
ret til kontanthjælp)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 573 af 31. maj
2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 11, stk. 4,
indsættes som 3. pkt. og 4. pkt.:
»Ophold i udlandet på
militær mission for den danske stat under instruktion af
forsvaret ligestilles med ophold her i riget. Det samme
gælder ophold i udlandet, hvor personen af den danske stat er
stillet til rådighed for militær mission under
instruktion af udenlandsk eller international myndighed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 10. november 2010.
Stk. 3.
Hjælp, der efterbetales som følge af stk. 2,
betragtes ikke som formue, der kan dække det
økonomiske behov efter § 14 i lov om aktiv
socialpolitik. Ligeledes betragtes hjælp, der efterbetales
som følge af stk. 2, ikke som indtægter efter
§ 30 i lov om aktiv socialpolitik.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget skal sikre, at personer, der har
været udsendt på militær mission for den danske
stat fx til Kosovo, Afghanistan eller Irak, og ikke længere
er i beskæftigelse, ikke er afskåret fra at opfylde
opholdskravet om at have opholdt sig her i riget i sammenlagt 7
år inden for de seneste 8 år, som er betingelsen for at
kunne modtage kontanthjælp, på grund af deltagelse i
militær mission.
Soldater og civile, som er udsendt på
tjeneste på militære missioner, løser ofte deres
arbejdsopgaver under meget vanskelige forhold til gavn for Danmarks
sikkerhed og fremskridt i konfliktramte områder.
Vejsidebomber og angreb fra fjendtlige styrker er en del af
soldaternes og de civiles hverdag, og der er således tale om
nogle helt særlige arbejdssituationer og arbejdsbetingelser,
som ikke tåler sammenligning med andre persongrupper, der er
blevet udsendt af den danske stat.
Derfor finder regeringen det rimeligt, at der i
denne helt særlige situation sker en ligestilling af
opholdsperioden i udlandet med ophold her i riget i relation til
ansøgning om kontanthjælp, idet der er tale om
soldater og civilt ansatte, som er blevet udsendt på tjeneste
af den danske stat, for at indgå som en del af de
internationale relationer som Danmark har valgt at være en
del af til gavn for Danmarks sikkerhed.
2. Gældende ret
Ved lov nr. 361 af 6. juni 2002 om ændring
af lov om aktiv socialpolitik (Lovforslag nr. 126,
Folketingstidende 2002, 2. samling tillæg A, side 4092), som
trådte i kraft den 1. juli 2002, blev der i lov om aktiv
socialpolitik § 11, stk. 3, indført en
bestemmelse om, at retten til kontanthjælp er betinget af, at
ansøgeren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7
år indenfor de seneste 8 år. Ansøgeren kan
således opholde sig i 1 år uden for rigets
grænser uden at miste retten til kontanthjælp. Hvis
opholdskravet ikke er opfyldt, kan personen modtage
starthjælp, hvis betingelserne for at kunne modtage
hjælp i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 11, stk. 4, 1.
pkt., indgår der ved beregning af opholdstiden efter
§ 11, stk. 3, perioder, hvor ansøgeren har
haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige
grunde fører til andet resultat.
I medfør af lovens § 11,
stk. 4, 2. pkt., ligestilles ophold i udlandet i sammenlagt
højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med
ferie, studierejser, tjeneste og forretningsrejser m.v. med ophold
her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i
Danmark.
Efter gældende ret er der ikke hjemmel til
at ligestille perioder, hvor personer har været udsendt
på militær mission for den danske stat med ophold her i
riget. Har en person været udsendt i sammenlagt mere end et
år indenfor de seneste 8 år, vil personen ikke kunne
opfylde opholdskravet, som gælder i relation til retten til
kontanthjælp.
3. Lovforslagets indhold
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
personer, der har været udsendt på militær
mission for den danske stat fx til Kosovo, Afghanistan eller Irak,
ikke er afskåret fra at opfylde opholdskravet om at have
opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de
seneste 8 år, som gælder i relation til retten til
kontanthjælp, på grund af deltagelse i militær
mission.
Derfor foreslås det, at der indsættes
en bestemmelse i lov om aktiv socialpolitik § 11,
stk. 4, hvorefter ophold i udlandet som militært
personel eller civil udsendt på tjeneste af den danske stat
på militær mission, ligestilles med ophold her i
riget.
4. Ikrafttræden
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011, og har virkning fra
fremsættelsestidspunktet den 10. november 2010. Forslaget
indebærer, at personer, der modtager starthjælp i
medfør af lovens § 11, stk. 3, i perioden mellem
fremsættelsestidspunktet og lovens ikrafttræden, skal
have beregnet kontanthjælp også for denne periode.
De beløb, der måtte blive
efterbetalt i kraft af virkningstidspunktet, holdes uden for den
formue, der er omfattet af § 14, stk. 1, i lov om
aktiv social politik. De betragtes heller ikke som indtægter
efter § 30 i loven.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De offentlige merudgifter af forslaget
skønnes at blive under 0,1 mio. kr.
Samkøring af oplysninger fra hhv.
Forsvarets Personeltjeneste og Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at
der i løbet af de sidste 12 måneder, hvor der
foreligger oplysninger fra (fra maj 2009 til og med april 2010) er
yderst få militært eller civilt ansatte, som har
været udsendt på tjeneste af den danske stat på
militær mission i udlandet og som så efter hjemkomst
har modtaget starthjælp.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne
skal forhandles med de kommunale parter.
Udgifter til starthjælp og
kontanthjælp er omfattet af budgetgarantien.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været i høring hos
følgende:
Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, CS - Centralforeningen for Stampersonel, Center for
ligebehandling af Handicappede, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Soldaterforeningers Landsråd, Danske Regioner, De
Blå Baretter, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Forsvarsministeriet, FOA - Foreningen
af Offentligt Ansatte, Foreningen af socialchefer i Danmark,
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forsvarsarbejdernes Landsorganisation,
FrivilligRådet, Hovedorganisationen for Personel af Reserven
i Danmark, HKKF - Hærens Konstabel og Korporal Forening, HOD
- Hovedorganisationen af Officerer i Danmark, ISOBRO, Kommunernes
Landsforening, OAO- Forsvar - Offentligt Ansattes Organisationer,
Rådet for Socialt Udsatte.
| | | 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Under 0,1 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter gældende regler er retten til
kontanthjælp betinget af, at personen har opholdt sig her i
riget i sammenlagt 7 år indenfor de seneste 8 år. Der
henvises til de almindelige bemærkninger punkt 2.
I forslaget til nyt 3. pkt. i § 11,
stk. 4, foreslås det, at ophold i udlandet som
militært personel eller civil medarbejder udsendt af den
danske stat på militær mission ligestilles med ophold
her i riget.
I forslaget til nyt 4. pkt. i § 11, stk. 4,
foreslås det, at ophold i udlandet, hvor personen af den
danske stat er stillet til rådighed for militærmission
under instruktion af udenlandsk eller international myndighed,
ligestilles med ophold her i riget.
Disse perioder indgår således i
beregningen af, om personen opfylder opholdskravet på 7
år indenfor 8 år i forbindelse med ansøgning om
kontanthjælp.
Militær mission defineres som en mission,
der gennemføres i regi af Forsvarsministeriet med udsendelse
af medarbejdere med ansættelse under Forsvarsministeriets
ressort, herunder kontraktansatte indenfor Forsvarsministeriets
område på baggrund af en beslutning truffet af
regeringen, Folketinget eller forsvarsministeren. Endvidere
forstås efter bestemmelsen personer, der af den danske stat
er stillet til rådighed for internationale militære
missioner overalt i verden, herunder missioner for EU, Nato, FN og
andre internationale organisationer, så længe missionen
sker på vegne eller i regi af den danske stat og under
instruktion af den internationale myndighed.
Forsvarsministeriets medarbejdere udsendt i
international tjeneste fx til Nato hovedkvarterer er ikke omfattet
af ovenstående og betragtes altså ikke som på
"militær mission".
Arbejde for private sikkerhedsorganisationer
eller fremmede militære magter er heller ikke omfattet af
begrebet udsendt af den danske stat i en militær mission
efter dette lovforslag.
Vurderingen af, om en person er omfattet af
bestemmelsen, foretages ud fra følgende 3 kriterier;
jobfunktionen, ansættelsesforholdet samt
over/underordnelsesforholdet.
1. kriterium - jobfunktionen - afgrænses
som den militære mission og
betyder, at den udsendte skal være udsendt på en
militær mission. I denne forbindelse tænkes der ikke
blot på soldater, men alle andre der på lignende vis
udsendes på militær mission, fx feltpræster og
læger.
2. kriterium - ansættelsesforholdet -
består i, at personen skal være udsendt for den danske stat, og dermed ansat af den
danske stat til at indgå i den militære mission.
Ansættelsesforholdet vil typisk bestå i en
ansættelse i Forsvarsministeriets ressort, herunder fx
Beredskabsstyrelsen, Forsvarets Efterretningstjeneste m.v., men kan
også være en ansættelse, hvor personen
udlånes til forsvaret.
3. kriterium - instruktionsbeføjelsen -
ligger i kravet om, at vedkommende under udsendelsen skal
være under instruktion af
forsvaret. Der ligger heri et over/underordnelsesforhold,
hvor den udsendte er underlagt en pligt til at modtage ordre fra
den øverstkommanderende, på den enhed vedkommende er
sendt af sted med, eller af Forsvarsministeriet. Ifølge
forslaget sidestilles ophold i udlandet, hvor personen af den
danske stat er stillet til rådighed for militære
missioner under instruktion af udenlandsk eller international
myndighed, med ophold under instruktion af det danske forsvar.
Samtlige 3 kriterier skal være opfyldt for,
at en person kan være omfattet af bestemmelsen.
Som eksempler på persongrupper, der med de
gældende ansættelsesvilkår vil være
omfattet af bestemmelsen, kan nævnes soldater,
militærets presseinformationsmedarbejdere,
beredskabsstyrelsens medarbejdere, reddere, personbeskyttere,
politipersonel, fængselspersonale, feltpræster,
sygeplejersker, læger og andre civile, som er ansat under
Forsvarsministeriets ressort.
Som eksempler på persongrupper, der ikke
vil være omfattet af bestemmelsen, kan nævnes andre
journalister end militærets presseinformationsmedarbejdere og
ambassadefunktionærer.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011, og
har virkning fra tidspunktet for lovforslagets fremsættelse.
Forslaget betyder, at personer, der modtager starthjælp i
perioden mellem fremsættelsestidspunktet og lovens
ikrafttræden, skal have beregnet kontanthjælp
også for denne periode og ikke kun fra
ikrafttrædelsestidspunktet og fremad.
De beløb, der måtte blive
efterbetalt i kraft af, at loven tillægges tilbagevirkende
kraft, holdes uden for den formue, der er omfattet af
§ 14 i lov om aktiv social politik. De betragtes heller
ikke som indtægter efter § 30 i loven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende regler
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009, som
ændret senest ved § 4 i lov nr. 573 af 31. maj 2010
foretages følgende ændring: | | | | § 11. […] | | 1. I § 11, stk. 4, indsættes som 3. pkt. og 4.
pkt.: | Stk. 4. I beregningen
af opholdstiden efter stk. 3, 1. pkt., indgår perioder, hvor
ansøgeren har haft folkeregisteradresse her i riget,
medmindre særlige grunde fører til andet resultat.
Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2
måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie,
studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med
ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i
Danmark. | | »Ophold i udlandet på militær
mission for den danske stat under instruktion af forsvaret,
ligestilles med ophold her i riget. Det samme gælder ophold i
udlandet, hvor personen på samme vis af den danske stat er
stillet til rådighed for militær mission under
instruktion af udenlandsk eller international
myndighed.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. | | | Stk. 2. Loven har
virkning fra den 10. november 2010. | | | Stk. 3. Hjælp,
der efterbetales som følge af stk. 2, betragtes ikke som
formue, der kan dække det økonomiske behov efter
§ 14 i lov om aktiv socialpolitik. Ligeledes betragtes
hjælp, der efterbetales som følge af stk. 2, ikke som
indtægter efter § 30 i lov om aktiv socialpolitik. |
|