Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2010)
Justitsministeren
(Lars Barfoed)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Implementering af dele af tredje
kørekortdirektiv - ændring af gyldighedstiden på
kørekort)
(Lovforslag nr. L 5)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20.
december 2006 om kørekort (tredje kørekortdirektiv),
som fra den 19. januar 2013 skal erstatte Rådets direktiv
91/439/EØF af 29. juli 1991 om kørekort (andet
kørekortdirektiv).
Direktivet har bl.a. til formål at reducere mulighederne
for forfalskning af kørekort. Direktivet indebærer
bl.a., at der fremover kun skal være én
EF-kørekortmodel (plastmodel i stil med kreditkort), og at
alle nye kørekort, der udstedes efter den 19. januar 2013,
hvor direktivet tages i anvendelse, skal have en begrænset
administrativ gyldighedstid, således at kørekortet
jævnligt skal fornys. Endvidere skal alle eksisterende
kørekort senest den 19. januar 2033 være ombyttet til
den nye model.
I forbindelse med indførelsen af en begrænset
gyldighedsperiode for kørekort indebærer direktivet
samtidig, at der for at øge borgernes frie
bevægelighed sker en harmonisering af, hvor hyppigt personer
med kørekort til busser og lastbiler skal gennemgå
helbredskontrol (hvert femte år i forbindelse med fornyelse
af kørekortet til disse køretøjer).
Direktivet har desuden til formål at bidrage til
større færdselssikkerhed. Dette søges
opnået ved bl.a. at stille krav om indførelse af visse
underkategorier til de enkelte kørekortkategorier. Endvidere
forhøjes alderskravene for erhvervelse af kørekort
til nogle kategorier, ligesom der for visse kategorier
indføres et erfaringskrav. Desuden indføres der med
direktivet en kørekortkategori for knallerter (AM). Endelig
indføres der med direktivet mindstekrav til
køreprøvesagkyndiges grund- og efteruddannelse.
Medlemsstaterne skal senest den 19. januar 2011 have vedtaget
og offentliggjort de love og administrative bestemmelser, der er
nødvendige for at gennemføre direktivet.
Størstedelen af de nødvendige ændringer vil
blive gennemført administrativt ved ændring af
reglerne i kørekortbekendtgørelsen mv., men herudover
kræves i et vist omfang lovændringer. Bl.a.
medfører direktivets bestemmelser om en begrænset
administrativ gyldighedsperiode på kørekort
således, at det er nødvendigt at ændre
færdselslovens § 59 om kørekorts gyldighedstid,
og i forbindelse hermed foreslås § 124 c, stk. 1, om
betaling af gebyr i forbindelse med fornyelse af kørekort
ændret.
I overensstemmelse med direktivet indebærer lovforslaget
i den forbindelse, at et kørekort, der i dag som hovedregel
gælder, indtil indehaveren fylder 70 år, fremover som
udgangspunkt skal have en gyldighedstid på 15 år,
hvorefter det skal fornys. Efter direktivet skal kørekort
til lastbil og bus mv. dog fornys hvert femte år, og de
nærmere regler herom vil - ligesom i dag - blive fastsat
administrativt i kørekortbekendtgørelsen.
Med lovforslaget opretholdes den gældende ordning om en
kortere gyldighedstid på kørekort til personer, der er
fyldt 70 år, ligesom reglen om en gyldighedstid på fem
år på kørekort, der udstedes til personer, som
er fyldt 65 år, men ikke 70 år, foreslås
videreført.
Som konsekvens af forslaget om en hyppigere fornyelse af
kørekort foreslås det endvidere, at der i forbindelse
med fornyelsen af kørekort til almindelig bil mv. skal
betales et omkostningsbestemt gebyr på 100 kr. For så
vidt angår betaling for fornyelse af kørekort til
tunge køretøjer (bus, lastbil mv.) foreslås
gebyret fastsat til 135 kr.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.