Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 25. november 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 26. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
24. august 2010 dette udkast til udvalget, jf. (2009-10) REU alm.
del - bilag 668. Den 5. oktober 2010 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Radikale
Venstres medlemmer af udvalget kan generelt støtte
lovforslaget, der har til hensigt at opfylde Danmarks EU-retlige
forpligtelser. Loven skal gennemføre dele af 3.
kørekortdirektiv, der bl.a. har til formål at reducere
mulighederne for forfalskning af kørekort. I betragtning af,
at det ikke er dokumenteret, at forfalskning af kørekort er
et udbredt problem i Danmark, er det efter S's, SF's og RV's
opfattelse væsentligt, at de nye regler om hyppig fornyelse
af kørekort ikke giver borgerne uforholdsmæssigt store
gener. S, SF og RV lægger derfor vægt
på ministerens løfte om, at man i den
nærmere udformning af den administrative procedure for de
jævnlige fornyelser af kørekort vil bestræbe sig
på at gøre proceduren så simpel for borgerne som
muligt, jf. justitsministerens svar på spørgsmål
1.
Et mindretal i udvalget (DF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Kim Andersen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF) Pia
Adelsteen (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)
Mogens Jensen (S) Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) nfmd.
Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 5
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 5
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvad proceduren er for fornyelse
af kørekort ved det fyldte 70. år, og om ministeren,
bl.a. set i lyset af den elektroniske sagsbehandling, kan se
muligheder for forenkling heri, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvad årsagen er til at
bibeholde krav om kørekortfornyelse hvert andet år for
kronisk syge, som f.eks. diabetikere, og dermed opretholde
strammere regler, end direktivet lægger op til, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om det efter ministerens opfattelse
er rimeligt, at velbehandlede diabetikere skal have fornyet deres
kørekort hvert andet år i modsætning til for
eksempel Sverige, hvor det kun skal ske hvert femte år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren er enig med tidligere
afdelingslæge i Embedslægeinstitutionen i Region
Midtjylland, Anne-Lene Boe, som på baggrund af en
undersøgelse af sager om kørekortfornyelser udtaler:
»Det er helt klart vores vurdering, at velbehandlede
diabetikere ikke har brug for at få deres kørekort
fornyet vurderet hvert andet år. Det er meget stramme regler,
vi har her i Danmark, og det er helt unødigt i forhold til
de her mennesker. Det giver kun diabetikerne en masse bøvl
og koster både dem og samfundet en masse penge.«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om et gebyr på 100 kr. er det
nøjagtige beløb for dækning af omkostninger ved
ombytning hvert 15. år af kørekort for personbiler o.
lign. , til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om et gebyr på 135 kr. er det
nøjagtige beløb for dækning af omkostninger ved
ombytning af kørekort for erhvervschauffører, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren vil overveje, at der
bliver et ensartet beløb for ombytning af kørekort
for alle kategorier henset til, at erhvervschauffører i
forvejen har større udgifter ved at ombytte hvert 5.
år mod øvriges hvert 15. år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ministeren vil oplyse
nøjagtigt, i hvilke kørekortskategorier der
lægges op til forhøjede aldersgrænser i forhold
til gældende regler, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om tredje kørekortsdirektiv
giver mulighed for, at Danmark forhøjer grænsen fra 70
år til f.eks. 75 år ved fornyelse af kørekort,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren vil oplyse, fra
hvilke oprindelseslande der ikke kræves
køreprøver ved ombytning af udenlandske
kørekort, altså hvor kørekort kan ombyttes
direkte, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. , om ministeren vil oplyse, hvor
mange der sigtes for dokumentfalsk ved ombytning af udenlandske
kørekort til danske, og hvilke lande disse sigtede kommer
fra, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om de mange ekstra
kørekortombytninger i forhold til nu vil medføre, at
kommunerne skal kompenseres (jf. DUT-princippet) herfor, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om en ombytning af kørekort
hvert 15. år vil betyde, at personer, som ikke er
erhvervschauffører, men som har kørekort til
kategorierne C, D, BE, CE og DE, fortsat vil bibeholde disse
kategorier ved enhver ombytning, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om ministeren vil gøre brug
af undtagelsesbestemmelsen om, at »medlemsstaterne kan
undtage køretøjer, der bruges af væbnede
styrker eller civilforsvaret« henset til, at disse
køretøjer oftest føres af unge personer, som
til gengæld er under kommando af ældre
»vognkommandører«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil sørge for,
at der foretages »sammenkobling« af de forskellige
kategorier, således at sidste ændringsdato i
kørekortet er den dato, hvorfra de 5 eller 15 år
regnes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. , om ministeren vil sørge for,
at udvalget - inden implementeringen sættes i gang i Danmark
- modtager en oversigt over, hvor langt øvrige EU-lande er
kommet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om, hvor mange der i løbet af
de sidste fem år er sigtet og dømt for forfalskning af
kørekort, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om, hvor ofte det forekommer, at
politiet på grund af fotografiets alder har vanskeligt ved at
genkende føreren ud fra kørekortet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om det forventes, at der i
forbindelse med det nye krav om udstedelse af et nyt
kørekort hvert 15. år skal ansættes flere
personer i det offentlige, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Socialdemokratiet og
Radikale Venstre.
Spørgsmål 1:
Hvad er proceduren for fornyelse af kørekort ved det
fyldte 70. år og kan ministeren, bl.a. set i lyset af den
elektroniske sagsbehandling, se muligheder for forenkling
heri?
Svar:
Det fremgår af færdselslovens § 59, stk. 3,
at et kørekort efter udløbet af gyldighedstiden kan
fornys, hvis indehaveren stadig opfylder betingelserne. Det er
bl.a. en betingelse, at ansøgeren er i besiddelse af
tilstrækkelig syns- og høreevne samt i øvrigt
af den fornødne åndelige og legemlige
førlighed, jf. færdselslovens § 56, stk. 2, nr.
2.
Kørekortbekendtgørelsen indeholder nærmere
regler om proceduren for fornyelse af kørekort.
En ansøgning om fornyelse af kørekort ved
udløb af gyldighedstiden skal indleveres til kommunen
(borgerservice) ved personligt fremmøde, idet kommunen bl.a.
skal sikre sig, at kørekortansøgeren og den person,
som kørekortet udstedes til, er den samme, jf. nærmere
nedenfor. Ansøgningen kan indleveres til enhver kommune,
uanset hvor i Danmark ansøgeren har bopæl, jf.
kørekortbekendtgørelsens § 69, stk. 1.
Ansøgningen skal være vedlagt lægeattest,
fotografi, et offentligt udstedt legitimationspapir, hvoraf
ansøgerens personnummer fremgår, samt det tidligere
udstedte kørekort, jf. § 69, stk. 2. Til dokumentation
for at ansøgeren er identisk med den person, der er
beskrevet i lægeattesten, skal fotografiets bagside af
lægen være påført ansøgerens
personnummer og være underskrevet af lægen, jf. §
21, stk. 5.
Kommunen inddrager herefter kørekortet og udsteder
samtidig et midlertidigt kørekort. Hvis ansøgeren
ønsker mulighed for at køre bil uden for Norden, kan
ansøgeren i stedet anmode om at få sit kørekort
foreløbigt fornyet for en periode på tre
måneder, jf. § 71, stk. 3.
Kommunen skal herefter foretage kontrol af, at
ansøgningen er udfyldt korrekt, at ansøgerens
identitet er korrekt, at fotografiet lever op til de krav, som er
fastsat i kørekortbekendtgørelsen, at
ansøgeren opfylder de helbredsmæssige betingelser for
fornyelse af kørekort på baggrund af oplysningerne i
lægeattesten, at ansøgeren opfylder kravet om
sædvanlig bopæl i Danmark, herunder evt. kontrol af
gyldig opholdstilladelse eller opholdsbevis, og at der i
Kørekortregistret ikke er nogen indikation for, at
ansøgningen skal forelægges for politiet.
Endvidere skal kommunen kontrollere, at der ikke er
forløbet mere end tre år, siden gyldigheden af
kørekortet er udløbet. Er dette tilfældet,
stilles der krav om, at ansøgeren skal bestå en
kontrollerende køreprøve for hver kategori, som
ønskes fornyet. Kommunen berammer i så fald en
kontrollerende køreprøve. Hvis ansøgeren
anmoder om dispensation, sendes sagen til politiet.
Kommunen kan træffe afgørelse om
spørgsmål, der knytter sig til de ovenfor beskrevne
led i behandlingen af en ansøgning om kørekort. Dette
indebærer bl.a., at kommunen kan træffe
afgørelse om, at et indleveret foto er uanvendeligt, fordi
det eksempelvis ikke opfylder kravene til størrelse.
Hvis lægeattesten indeholder oplysninger om sygdom
udover oplysninger om synsstyrke, skal afgørelsen om
fornyelse ikke træffes af kommunen, men af politiet, jf.
kørekortbekendtgørelsens § 22. Politiet kan i
den forbindelse kræve, at der fra speciallæge eller
andre fremskaffes en erklæring eller yderligere oplysninger,
samt at ansøgeren medvirker til lægelige
undersøgelser. I visse tilfælde forelægges sagen
for Sundhedsstyrelsen ved den regionale
embedslægeinstitution, jf. kørekortcirkulærets
§ 10, stk. 2, jf. bilag 1. Politiet kan i øvrigt
kræve, at ansøgeren aflægger en vejledende
helbredsmæssig køretest, jf.
kørekortbekendtgørelsens § 54, stk. 1.
Hvis andre betingelser end de helbredsmæssige ikke er
opfyldt, træffer kommunen afgørelse og giver
klagevejledning. Såfremt betingelserne for fornyelse af
kørekort ikke er opfyldt, skal førerretten inddrages,
hvilket sker ved opdatering af Kørekortregisteret.
Hvis alle betingelser for fornyelse er opfyldt, skal
ansøgeren udfylde et stamkort. Kommunen opkræver
betaling, bestiller et kørekort hos Rigspolitiet og
opdaterer Kørekortregistret. Der betales et gebyr på
30 kr. for fornyelse af kørekort til ansøgere, der er
fyldt 70 år, jf. færdselslovens § 124 c, stk. 3.
Rigspolitiet udsteder herefter kørekortet og sender det til
ansøgeren, medmindre den pågældende har
ønsket at afhente kørekortet hos kommunen.
Med lovforslaget lægges der i overensstemmelse med
tredje kørekortdirektiv op til indførelse af en ny
kørekortmodel med begrænset administrativ
gyldighedstid, som indebærer, at et kørekort fremover
som udgangspunkt skal fornys hvert 15. år og ikke
først ved det fyldte 70. år. Indførelsen af
jævnlige fornyelser medfører, at der i de
administrative regler, som skal udarbejdes i forlængelse af
lovforslaget, vil skulle tages nærmere stilling til en
række spørgsmål om den fremtidige procedure for
fornyelse af kørekort. Justitsministeriet vil i den
forbindelse så vidt muligt bestræbe sig på at
gøre procedurerne så simple for borgerne som muligt,
idet hensynet til at sikre, at kørekort fornyes til den
rette person, dog også fremover vil være
afgørende for ministeriet.
Spørgsmål 2:
Hvad er årsagen til, at ministeren med lovforslag L 5
vil bibeholde krav om kørekortfornyelse hvert andet år
for kronisk syge, som f.eks. diabetikere, og dermed opretholde
strammere regler, end direktivet lægger op til?
Svar:
Med lovforslaget fastsættes i overensstemmelse med
tredje kørekortdirektiv en hovedregel om, at kørekort
skal fornys hvert 15. år.
For så vidt angår kørekort til tunge
køretøjer (lastbil og bus mv.) følger det af
direktivet, at fornyelse skal ske hvert femte år, og som det
fremgår af punkt 2.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget vil en sådan gyldighedsperiode med hjemmel i
færdselslovens § 59, stk. 1, 2. pkt., der foreslås
videreført som 3. pkt., blive fastsat ved en administrativ
ændring af kørekortbekendtgørelsens §
59.
De nævnte gyldighedstider for kørekort er udtryk
for hovedregler. Som det fremgår af punkt 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget kan medlemsstaterne
efter direktivets artikel 7, stk. 3, 5. pkt., begrænse den
administrative gyldighedsperiode for individuelle kørekort
til alle kategorier, hvis der f.eks. skønnes at være
behov for hyppigere lægeundersøgelser.
Færdselslovens § 59, stk. 2, 2. pkt., giver
allerede i dag hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om, at et kørekort skal
gælde i kortere tidsrum end normalt, når forholdene
taler derfor. Bemyndigelsen er udnyttet i
kørekortbekendtgørelsens § 61, hvorefter et
kørekort kan udstedes med en kortere gyldighedstid,
såfremt de helbredsmæssige oplysninger taler derfor,
eller der er begrundet tvivl om, hvorvidt den
pågældende er ædruelig eller uafhængig af
euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer. Som
det fremgår af punkt 2.3 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget er bestemmelserne i færdselslovens §
59, stk. 2, 2. pkt., og kørekortbekendtgørelsens
§ 61 efter Justitsministeriets opfattelse velbegrundede og
foreslås derfor opretholdt.
Der er med lovforslaget derimod ikke taget stilling til,
hvorvidt der bør ske ændringer i de nærmere
helbredsmæssige betingelser for at erhverve kørekort,
herunder retningslinjerne for, hvornår kørekort
udstedes med en kortere gyldighedstid på grund af de
helbredsmæssige oplysninger.
Sådanne bestemmelser er i dag fastsat i bilag 2 til
kørekortbekendtgørelsen og bilag 1 til
kørekortcirkulæret. Bestemmelserne er fastsat med
baggrund i bilag III i det gældende kørekortdirektiv
(andet kørekortdirektiv (91/439/EØF)), som indeholder
mindstekrav med hensyn til fysisk og psykisk egnethed til at
føre motorkøretøj.
For så vidt angår sukkersyge fremgår det af
andet kørekortdirektiv, at kørekort på grundlag
af en lægeerklæring kan udstedes til eller fornys for
ansøgere og førere, der lider af sukkersyge,
såfremt der gennemføres regelmæssig
lægekontrol afpasset efter hvert enkelt tilfælde. For
ansøgere og førere i gruppe 2 - dvs. førere af
lastbil, bus mv. - kan kørekort, hvis den
pågældende lider af sukkersyge, der kræver
insulinbehandling, kun udstedes eller fornys i helt specielle
tilfælde, når der foreligger en behørigt
begrundet lægeerklæring, og såfremt der
gennemføres regelmæssig lægekontrol.
De nævnte bestemmelser i andet kørekortdirektiv
er gennemført i punkt E i henholdsvis bilag 2 til
kørekortbekendtgørelsen og bilag 1 til
kørekortcirkulæret. Af pkt. E i bilag 1 til
kørekortcirkulæret fremgår det f.eks., at
kørekort normalt udstedes med en gyldighedstid på 5
år til ansøgere med sukkersyge, der ikke behandles med
insulin eller tabletter. Endvidere fastsættes der normalt en
gyldighedstid på 2 år, hvis ansøgeren har
insulinbehandlet sukkersyge og ikke har haft insulintilfælde
inden for de sidste 2 år.
Bilag III i andet kørekortdirektiv er med enkelte
justeringer videreført i tredje kørekortdirektivs
bilag III.
I august 2009 har Kommissionen vedtaget to direktiver
(2009/112/EF og 2009/113/EF), der ændrer i bilag III til
henholdsvis andet og tredje kørekortdirektiv. Med de to
ændringsdirektiver fastsættes mere udførlige
helbredsmæssige mindstekrav med hensyn til erhvervelse og
fornyelse af kørekort bl.a. vedrørende førere
med sukkersyge. Af de to ændringsdirektiver fremgår
bl.a. for så vidt angår førere i gruppe 1 - dvs.
førere af almindelig bil mv. - at kørekort kan
udstedes eller fornys til sådanne førere med
sukkersyge. Hvis sådanne personer behandles med medicin,
bør de underkastes en autoriseret lægelig vurdering og
regelmæssige lægeundersøgelser afpasset efter
hvert enkelt tilfælde og med højst 5 års
mellemrum.
Justitsministeriet er for tiden i gang med at overveje,
hvordan de nævnte ændringsdirektiver bør
implementeres i dansk ret, og ministeriet vil i den forbindelse -
under inddragelse af bl.a. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
(Sundhedsstyrelsen) og Rigspolitiet - bl.a. overveje, om der er
grundlag for at ændre på de gældende
retningslinjer om en 2 års tidsbegrænsning på
kørekort til førere i gruppe 1, der har
insulinbehandlet sukkersyge.
Justitsministeriet forventer at sende et udkast til
ændring af kørekortbekendtgørelsen og
kørekortcirkulæret i høring inden udgangen af
2010.