Skriftlig fremsættelse (5. november
2010)
Transportministeren (Hans Christian
Schmidt)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om private
fællesveje
(Lovforslag nr. L 48)
Lovforslaget er et led i regeringens målsætning om
at forenkle og tydeliggøre lovgivningen og gennemføre
administrative lettelser.
Lovforslaget viderefører i høj grad
gældende ret, idet der dog er indarbejdet en række
administrative lettelser og forbedringer af borgernes stilling.
Lovforslaget lægger således op til en bedre balance
mellem borgernes pligter i forbindelse med de private
fællesveje og kommunernes rettigheder som
vejmyndigheder.
Det har været fremme, at kommunerne nedklassificerer
offentlige veje i dårlig stand til private fællesveje
og efterfølgende kræver vejen istandsat for borgernes
regning. Det foreslås, at der indføres procedurer for,
hvordan og hvornår kommunerne kan nedklassificere offentlige
veje til private fællesveje.
Det præciseres i lovforslaget, at kommunerne af egen
drift jævnligt skal vurdere, om vejen har en sådan
betydning for den almene færdsel, at den bør
være offentlig. Samtidig foreslås det, at der
indføres en procedure, der giver borgerne mulighed for at
kræve den private fællesvej optaget som offentlig,
såfremt den almene motorkørende færdsel
udgør mere end 50 pct. af færdslen på
vejen.
Det foreslås endvidere, at kommunerne skal afholde
udgifterne til istandsættelse, hvis vejen kræves
istandsat i en højere standard end den hidtidige, og kravet
skyldes hensynet til den almene færdsel på vejen.
Kommunerne får hjemmel til at betale for vejbelysningen
på de private fællesveje, såfremt almene,
offentlige hensyn taler derfor. Hermed gives hjemmel til en
praksis, som en del kommuner har fulgt gennem længere
tid.
Endvidere foreslås det, at veje, som kommuner i
tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til bestemmelserne
i § 105, nr. 1 og 4, træder i kraft har besluttet at
nedklassificere optages som kommuneveje ved de nævnte
bestemmelsers ikrafttræden. Rimelige udgifter, som grundejere
i denne periode har afholdt som følge af disse vejes
midlertidig status som private, godtgøres af den
pågældende kommune ved vejens optagelse som offentlig
ved de nævnte bestemmelsers ikrafttræden.
Som led i lovforberedelsen har der i november 2009 været
afholdt et interessentseminar. På dette seminar blev
interessenterne præsenteret for et første udkast til
lovforslag. Dette første lovudkast har endvidere været
drøftet med repræsentanter for den danske vejsektor
på Vejforum konferencen i december 2009. I forlængelse
heraf har Transportministeriet modtaget en række skriftlige
indlæg med forslag og ønsker til indholdet af en ny
lov. De modtagne forslag er alle blevet vurderet og er
således indgået i grundlaget for det foreliggende
lovforslag. En stor del af de fremsatte forslag er
imødekommet og indarbejdet i lovforslaget. Lovforslaget
sendes i øvrigt samtidig med fremsættelsen i
høring hos myndigheder og organisationer.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.