Fremsat den 4. november 2010 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om lån til
betaling af ejendomsskatter
(Renteforhøjelse og nedslag i de
påløbne renter)
§ 1
I lov om lån til betaling af
ejendomsskatter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1007 af 26.
oktober 2009, foretages følgende ændringer:
1. § 3, 1. pkt., affattes
således:
Ȥ 3.
Lånebeløbene forrentes med en årlig rente, der
svarer til et gennemsnit opgjort med to decimaler af den effektive
rente på alle udestående realkreditobligationer de 12
foregående måneder pr. 1. oktober det foregående
år.«
2. I
§ 5 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3. Ved
opkrævning af et lånebeløb, der er forfaldet til
betaling efter stk. 1, ydes et nedslag i de renter, der er
påløbet efter 1. januar 2011. Nedslaget i de
påløbne renter udgør i 2011 33 pct. Nedslaget
reduceres herefter årligt med et procentpoint, indtil
nedslaget i 2019 udgør 25 pct.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indgår i udmøntningen
af Aftalen om genopretning af dansk økonomi fra maj 2010
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
Aftalen tager sigte på at genoprette den
danske økonomi gennem den nødvendige tilpasning af
offentlige udgifter og indtægter. Med aftalen styrkes den
offentlige økonomi med 24 mia. kr. frem til 2013.
Med henblik på at kunne fastholde
kommunernes udgifter til velfærd gennemføres en
række budgetforbedringer på statens område for i
alt knap 3,6 mia. kr. i 2013. Med dette lovforslag udmøntes
den del af aftalen, der vedrører en forhøjelse af
renten på kommuners lån til pensionisters betaling af
ejendomsskatter mv.
Borgere, der er efterlønsmodtagere, folke-
eller førtidspensionister kan i den kommune, hvor deres
ejendom er beliggende, få lån hos kommunen til
dækning af ejendomsskatter og udgifter til tilslutning til
kollektive anlæg, såfremt der er tilslutningspligt.
Ordningen betegnes populært indefrysning af
ejendomsskatter.
Ordningen har til formål at medvirke til,
at borgere kan blive boende i deres hidtidige bolig i forbindelse
med pensionering og deraf følgende forventet nedgang i
indtægter.
Lånene forrentes i dag med en årlig
rente, der svarer til halvdelen af Nationalbankens diskonto den 1.
oktober det foregående år. Renterne er ikke
fradragsberettigede.
Den gældende forrentning indebærer
risiko for, at det økonomisk kan være attraktivt at
optage lån til indefrysning af ejendomsskatterne, uanset at
ejeren af ejendommen ikke økonomisk har behov herfor i
forhold til at kunne blive boende i ejendommen.
Med nærværende lovforslag vil det
være muligt at målrette ordningen i forhold til lovens
formål.
Det fremgår af genopretningsaftalen, at
aftaleparterne er enige om at øge forrentningen til
markedsrenten og gøre renteudgifterne
fradragsberettigede.
2. Gældende ret
Kommunerne er forpligtet til at yde lån til
betaling af ejendomsskatter og udgifter til tilslutning til
kollektive anlæg i tilfælde, hvor der er
tilslutningspligt, til alle personer med fast bopæl i
Danmark, der har nået folkepensionsalderen samt modtagere af
førtidspension, invalidepension og
efterlønsmodtagere, jf. § 1, stk. 1.
For at kunne benytte ordningen skal ejeren eller
dennes ægtefælle have fast bopæl her i landet og
have nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension, eller få udbetalt pension efter lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller lov om
delpension eller modtage efterløn, jf. § 1,
stk. 4, nr. 1.
Det er en forudsætning, at ejendommen
indeholder en beboelseslejlighed, der fortrinsvis anvendes af
ejeren eller dennes husstand til beboelse, herunder også til
fritidsbeboelse, jf. § 1, stk. 4, nr. 2.
Det er en betingelse, at lånet sikres ved
tinglyst ejerpantebrev eller skadesløsbrev, jf.
§ 1, stk. 4, nr. 3.
For lånene, som ydes af den kommune, hvor
ejendommen er hjemmehørende, betales en rente på
halvdelen af Nationalbankens diskonto den 1. oktober det
foregående år, jf. § 3. Med baggrund i den
forholdsvis lave forrentning, er renten ikke fradragsberettiget ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf.
ligningslovens § 17 A, stk. 2.
Lånebeløbene med tilskrevne renter
forfalder til betaling, når ejendommen skifter ejer eller en
andel af ejendommen skifter ejer, jf. § 5.
Kommunerne har efter de gældende
låneregler automatisk låneadgang til udgiften til
ydelse af lån fratrukket indfriede lån, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 16 i bekendtgørelse om
kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at renten
fra den 1. januar 2011 forhøjes til et gennemsnit af den
effektive rente på alle udestående
realkreditobligationer de 12 foregående måneder pr. 1.
oktober året før. Renten pr. 1. januar 2011 vil
således blive beregnet på baggrund af et gennemsnit af
den effektive rente på alle udestående
realkreditobligationer fra 1. oktober 2009 til 30. september 2010.
Den gennemsnitlige realkreditobligationsrente afspejler en
gennemsnitlig forventet låneomkostning for folke- og
førtidspensionister med fast ejendom og friværdi.
Denne rente vil være gældende for nye
lån, der ydes til betaling af ejendomsskatten i 2011 og
efterfølgende år, samt ved rentetilskrivninger i 2011
og fremover på lån ydet før den 1. januar
2011.
På baggrund af den foreslåede
højere forrentning foreslås det samtidigt at
indføre et nedslag i de påløbne renter,
når et lån forfalder til betaling. Det foreslåede
nedslag svarer procentuelt til skatteværdien af et
almindeligt rentefradrag efter ligningsloven. Nedslaget ydes alene
på renter, der er tilskrevet den 1. januar 2011 eller senere
i henhold til lov om lån til betaling af ejendomsskatter for
visse parcel- og rækkehuse og lov om lån til betaling
af ejendomsskatter.
Forslaget om et generelt nedslag vil betyde, at
det kommer alle låntagere til gode. Derimod ville et fradrag
efter ligningslovens bestemmelser betyde, at ikke alle
låntagere ville kunne udnytte fradraget fuldt ud, idet der -
ikke mindst i forbindelse med dødsboer - ikke vil være
en skattepligtig indkomst, hvori fradraget vil kunne udnyttes.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at der med lovforslaget
tilvejebringes en budgetforbedring for kommunerne med
umiddelbar virkning på godt 110 mio. kr.
i 2011 stigende til knap 130 mio. kr. i 2019.
I skønnet er forudsat uændret rente,
diskonto samt omfang af indefrosne ejendomsskatter frem mod
2019. Provenuet er revideret i forhold til det forudsatte fra
aftale om genopretning af dansk økonomi som følge af
et opdateret datagrundlag.
Provenuet fremkommer som følge af den
kommunale besparelse, der opnås ved den ændrede
forrentning. Kommunerne har således i dag et rentetab i
forbindelse med indefrysning af ejendomsskatter.
Forslagets økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med KL.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har kun beskedne administrative
konsekvenser.
Det forventes dog, at der vil ske en nedgang i
antallet af lånesager, hvilket vil indebære en
administrativ lettelse for kommunerne.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Pensionister, Danske Ældreråd, Kommunernes
Landsforening, Ældremobiliseringen og Ældre Sagen.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Renteforhøjelsen vil netto give et
provenu på ca. 110 mio. kr. stigende til 130 mio. kr. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | En forventet nedgang i lånesager vil
give kommunerne en administrativ lettelse | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at renten på lån
til betaling af ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1007
af 26. oktober 2009, forrentes med en årlig rente, der svarer
til et gennemsnit opgjort med to decimaler af den effektive rente
på alle udestående realkreditobligationer de 12
foregående måneder pr. 1. oktober det foregående
år. Renten pr. 1. januar 2011 vil således blive
beregnet på baggrund af et gennemsnit af den effektive rente
på alle udestående realkreditobligationer fra 1.
oktober 2009 til 30. september 2010. Den gennemsnitlige
realkreditobligationsrente afspejler en gennemsnitlig forventet
låneomkostning for folke- og førtidspensionister med
fast ejendom og friværdi.
Til nr. 2
Til gengæld for den forhøjede rente
ydes der et nedslag i de påløbne renter ved
opkrævning af et lånebeløb, der er forfaldet til
betaling efter lovens § 5, stk. 1. Den enkelte
låntager er når som helst berettiget til at indbetale
beløb til kommunen til hel eller delvis nedbringelse af
gælden. Det skematiske nedslag gives forholdsmæssigt
ved en indbetaling, som nedbringer gælden helt eller delvist.
Nedslaget i de påløbne renter udgør i 2011 33
pct. I de følgende år reduceres nedslaget årligt
med et procentpoint, indtil nedslaget i 2019 udgør 25 pct.,
idet rentefradraget for negativ nettokapitalindkomst gradvist
reduceres med 8 pct. fra 2012 til 2019 i medfør af
Forårspakke 2.0. Reduktionen af rentefradraget omfatter dog
kun renteudgifter over et (nominelt fastholdt) bundfradrag på
50.000 kr. for enlige og 100.000 kr. for ægtefæller.
Der tages ikke højde for dette bundfradrag i det skematisk
beregnede nedslag for påløbne renter for indefrosne
ejendomsskatter.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Ved en ikrafttræden den 1. januar 2011, vil
§ 1 få virkning for lån, der ydes til
betaling af ejendomsskatter m.v. vedrørende skatteåret
2011 og følgende skatteår. Lån, der er ydet til
betaling af ejendomsskatter m.v. vedrørende 2010 og
tidligere skatteår, forrentes fra 1. januar 2011 med en
årlig rente, der svarer til et gennemsnit af renten på
alle udestående realkreditobligationer de 12 foregående
måneder pr. 1. oktober det foregående år.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om lån til betaling af
ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1007 af 26. oktober
2009, foretages følgende ændringer: | | | | § 3
Lånebeløbet forrentes med en årlig rente, der
svarer til halvdelen af Nationalbankens diskonto den 1. oktober det
foregående år. Renten beregnes fra den sidste rettidige
indbetalingsdato for de skatter m.v., til hvis betaling
lånebeløbene anvendes. Renten tilskrives
lånebeløbet ved årets udgang. | | 1.§ 3, 1. pkt., affattes
således: »Lånebeløbene forrentes med en
årlig rente, der svarer til et gennemsnit af den effektive
rente på alle udestående realkreditobligationer de 12
foregående måneder pr. 1. oktober det foregående
år.« | | | | | | 2. I § 5 indsættes: | § 5
Lånebeløbene med tilskrevne renter forfalder til
betaling, når ejendommen eller en andel af ejendommen skifter
ejer. Hvis ejendommen ved ejerens død eller i forbindelse
med ejerens optagelse på plejehjem, institution til personer
med fysiske eller psykiske handicap eller psykiatrisk institution
overtages af et husstandsmedlem, kan kommunalbestyrelsen dog
tillade, at beløbet forbliver indestående, og at
lån fortsat ydes. Dette gælder også, hvor en
ægtefælle overtager ejendommen til hensidden i uskiftet
bo. En ægtefælle, som i de foran nævnte
tilfælde overtager ejendommen, har dog krav på, at
allerede ydede lån med tilskrevne renter forbliver
indestående. | | Stk. 3. Ved
opkrævning af et lånebeløb, der er forfaldet til
betaling efter stk. 1, ydes et nedslag i de
påløbne renter. Nedslaget i de påløbne
renter udgør i 2011 33 pct. Nedslaget reduceres herefter
årligt med et procentpoint, indtil nedslaget i 2019
udgør 25 pct. | Stk. 2. Hvis et
lånebeløb, der er forfaldet til betaling efter
stk. 1, er optaget af flere i forening, kan en låntager
lade en forholdsmæssig del af lånebeløbet
overgå til lån efter § 1, stk. 7. | | | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. |
|