Fremsat den 29. oktober 2010 af Pia
Christmas Møller (UFG)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Specialiseret behandling på
Øfeldt Centret)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 79 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Regionsrådet yder tillige specialiseret ambulant behandling
til henviste patienter, der har bopæl i de regioner, hvor
afdelinger af Øfeldt Centret er beliggende.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Øfeldt Centret er en højtspecialiseret
optræningsvirksomhed med 40 ansatte og en kapacitet på
ca. 500 patienter om ugen, svarende til mere end 35.000
årlige behandlingstimer. Siden 1971 har Øfeldt Centret
behandlet mere end 8.000 patienter og modtaget henvisninger fra
1.200 læger. Øfeldt Centret har afdelinger i
Karlslunde og Rødovre.
Øfeldt Centret har med sin høje ekspertise
specialiseret sig i at behandle patienter med bl.a. hjerneskade,
dissemineret sklerose, rygmarvslæsioner, anden kronisk
ryglidelse og muskelsvind m.v., der ikke kan nøjes med
almindelig fysioterapi, og som for 9 ud af 10's vedkommende
allerede har forsøgt denne behandlingsform uden
tilstrækkelig effekt inden behandlingen på
Øfeldt Centret.
Øfeldt Centrets behandlingstilbud har både en
specialiseringsgrad og en kvalitet, som er bredt anerkendt i
lægefaglige kredse, hvorfor centrene ofte får henvist
patienter af en række af landets førende neurologer og
kirurger fra såvel offentlige som private hospitaler,
herunder Rigshospitalet.
Også Sundhedsstyrelsen har anerkendt, at der på
disse centre tilbydes en særlig behandling, som har en
dokumenteret gunstig virkning for patienter, hvor klassisk
fysioterapi ikke har haft nogen betydende effekt.
Øfeldt Centrets store behandlingskapacitet sikrer, at
Øfeldt Centret har ekspertise vedrørende adskillige
diagnoser samlet under ét tag, hvilket muliggør
optimal behandling af patienter, der eksempelvis lider af flere
sygdomme på samme tid. Med Øfeldt Centrets behandling
lykkes det ofte at bremse sygdomsudviklingen og forbedre de
nævnte patienters livssituation afgørende.
I forbindelse med ændringen af sundhedsloven den 1. august
2008 blev det offentliges behandlingsudgifter til handicappede
patienter flyttet fra regionerne til kommunerne, og Øfeldt
Centrets behandling blev ligestillet med almindelig fysioterapi,
hvilket er nøgleproblemet, idet behandlingen på
Øfeldt Centret netop er afgørende anderledes.
Siden ændringen af sundhedsloven har en række
kommuner trods lægehenvisning forsøgt at hjemtage
patienterne ved at afslå at bevilge økonomisk
støtte til transport til den specialiserede behandling
på Øfeldt Centret. Kommunerne har i stedet opfordret
patienterne til at søge lokal fysioterapi, hvorved
kommunerne på kort sigt begrænser egne udgifter. Den
højtspecialiserede og individuelle behandling på
Øfeldt Centret er dyrere end fysioterapi
(holdtræning), og transportudgifter reduceres desuden ved
lokalbehandling. Men mange handicappede er afhængige af
Øfeldt Centrets individualiserede øvelsesterapi.
Derfor forringes deres livssituation, hvilket allerede kan
dokumenteres i en række tilfælde.
Forringelserne af patienternes behandlingsmuligheder kan
imødegås ved en enkel justering i sundhedsloven,
så Øfeldt Centrets behandling (som den
højtspecialiserede behandling, den er) fremover får
lovhjemmel i § 79 sammen med de øvrige private
specialiserede centre og specialsygehuse i stedet for som nu i
§ 140 b sammen med almen fysioterapi.
At genetablere Øfeldt Centrets tilhørsforhold til
regionerne vil ikke bryde med kommunalreformen og dens principper.
Tværtimod vil man blot korrigere en misforståelse, der
utilsigtet har ramt en gruppe svært handicappede patienter.
Justeringen synes tillige at være udgiftsneutral, idet de
økonomiske midler allerede er i systemet og blot skal
kanaliseres fra kommunerne tilbage i regionerne.
En sådan § 79-løsning vil etablere en varig
løsning for patienterne, idet Øfeldt Centret da vil
blive ordentligt lovmæssigt forankret. Dertil kommer, at
denne hjemmelsplacering sikrer fuld klarhed over retten til
befordringsgodtgørelse, jf. § 171.
Økonomiske
konsekvenser
I forhold til de økonomiske forventninger og
behandlingsmæssige perspektiver, der blev indlagt som
forudsætning for vedtagelsen af kommunalreformen, må
det vurderes, at lovforslaget principielt vil være
udgiftsneutralt.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med forslaget sidestilles patienter med behov for særligt
specialiseret ambulant fysioterapi, der får behandling
på Øfeldt Centret, med patienter, der ligeledes har
behov for særligt specialiseret behandling på en
række private og foreningsejede behandlingssteder (inden for
den geografiske ramme, hvor regelmæssig ambulant behandling
giver mening).
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | § 79.
Regionsrådet yder sygehusbehandling til personer, der har
bopæl i regionen, ved sit sygehusvæsen og ved andre
regioners sygehuse. Bestemmelserne om sygehusbehandling i afsnit VI
omfatter også diagnostiske undersøgelser til brug for
alment praktiserende læger, jf. § 60, og praktiserende
speciallæger, jf. § 64. | | § 1 I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 foretages
følgende ændringer: | Stk. 2.
Regionsrådet yder endvidere sygehusbehandling til personer,
der har bopæl i regionen, ved følgende private
specialsygehuse m.fl.: Sankt Lukas Hospice, Diakonissestiftelsens
Hospice, Sct. Maria Hospice, rehabiliteringscentrene for
traumatiserede flygtninge OASIS, RCT i København og
RCT-Jylland, Epilepsihospitalet i Dianalund, Sclerosecenter Haslev,
Sclerosecenter Ry, PTU's RehabiliteringsCenter, Center for sundhed
og træning i Middelfart, Center for sundhed og træning
i Århus, Center for sundhed og træning i
Skælskør, RehabiliteringsCenter for Muskelsvind,
Vejlefjord og Center for Hjerneskade. | | | | | 1. I § 79 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Regionsrådet yder tillige specialiseret ambulant behandling
til henviste patienter, der har bopæl i de regioner, hvor
afdelingen af Øfeldt Centret er beliggende.« | | | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|
Skriftlig fremsættelse
Pia
Christmas-Møller (UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Specialiseret behandling på Øfeldt
Centret).
(Lovforslag nr. L 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.