Tillægsbetænkning afgivet af
Trafikudvalget den 14. december 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 18. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 9. december 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 14. december 2010, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkepart og Radikale Venstre noterer sig transportministerens svar
på spørgsmål 15, hvoraf det fremgår, at
pakkepost kan defineres som erhvervsmæssig indsamling,
sortering eller omdeling af adresserede pakker på op til 20
kg. Pakkepost er kendetegnet ved, at befordringen sker fra og til
en række kunder, hvor den enkelte pakke indgår i
virksomhedens produktions- og omdelingsstrøm og ved, at
kunden kan få forsendelsen befordret i henhold til
listepriser, samt at kunden kan indlevere denne i postvirksomhedens
netværk. Er der derimod f.eks. tale om kurerpost, vil
der - i modsætning til ovenstående - være tale om
levering direkte fra dør til dør efter en
forudgående aftale, dvs. at forsendelsen typisk vil blive
afhentet af kurervirksomheden hos kunden. Det er således ikke
alene vægtgrænsen på 20 kg, men også en
række andre elementer ved processen, der er bestemmende for,
om der er tale om postvirksomhed. Spørgsmål 15 og
transportministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
tillægsbetænkningen.
Et mindretal i udvalget (SF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var
på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse
ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S)
Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene
Søgaard-Andersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen
(EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 44
efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
13 | Betænkning afgivet den 9. december
2010 |
14 | Ændringsforslag uden for
betænkning, fra transportministeren |
15 | Udkast til
tillægsbetænkning |
16 | Ændringsforslag uden for
betænkning, fra transportministeren |
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og transportministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra V, S, DF, KF og
RV.
Spørgsmål 15:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. december 2010
fra Dansk Erhverv, jf. L 44 - bilag 12.
Svar:
I henvendelsen fra Dansk Erhverv udtrykkes der ønske
om, at virksomheder, der både udfører gods- og
pakkeomdeling, fritages for kravet om tilsyn på grund af de
administrative omkostninger til dokumentation og indberetning, der
følger heraf.
Dansk Erhverv anfører som et eksempel Danske
Fragtmænd, der årligt håndterer ca. 6 mio.
forsendelser under 20 kg sammen med virksomhedens øvrige
godt 8 mio. godsforsendelser som del af en kombineret
produktion.
Generelt skal jeg henvise til min besvarelse på
spørgsmål 11 til lovforslaget for en nærmere
præcisering af postlovens anvendelsesområde i forhold
til kurérpost, godsdistribution og spedition.
Det fremgår af dette svar, at pakkepost kan defineres
som erhvervsmæssig indsamling, sortering eller omdeling af
adresserede pakker på op til 20 kg. Pakkepost er kendetegnet
ved, at befordringen sker fra og til en række kunder, hvor
den enkelte pakke indgår i virksomhedens produktions- og
omdelingsstrøm og ved, at kunden kan få forsendelsen
befordret i henhold til listepriser, samt at kunden kan indlevere
denne i postvirksomhedens netværk.
Er der derimod f.eks. tale om kurérpost, vil der - i
modsætning til ovenstående - være tale om
levering direkte fra dør til dør efter en
forudgående aftale, dvs. at forsendelsen typisk vil blive
afhentet af kurérvirksomheden hos kunden.
Det er således ikke alene vægtgrænsen
på 20 kg men også en række andre elementer ved
processen, der er bestemmende for, om der er tale om
postvirksomhed. Det vil naturligvis alene være den del af
Danske Fragtmænds virksomhed, der falder ind under
postbegrebet, som omfattes af postlovforslagets bestemmelser om
tilsyn, herunder dokumentation og indberetning.
I det omfang Danske Fragtmænd eller andre tilsvarende
virksomheder tilbyder befordring af pakker - herunder over for
private kunder - på vilkår, der falder ind under
definitionen af pakkepost, finder jeg det ud fra hensynet til
forbrugerbeskyttelsen helt rimeligt, at disse aktiviteter omfattes
af tilladelse og tilsyn i henhold til postloven.