Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2010)
Transportministeren (Hans Chr. Schmidt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til postlov
(Lovforslag nr. L 44)
Med forslaget til postlov tages et afgørende skridt
på det danske postmarked, idet vi gennemfører fuld
markedsåbning og dermed tager afsked med den resterende
eneret med hensyn til breve op til 50 gram, som hidtil har udgjort
en væsentlig del af finansieringsgrundlaget for den
nuværende koncessionshaver, Post Danmark A/S.
Ved forslaget gennemføres direktiv 2008/6/EF af 20.
februar 2008 om ændring af direktiv 97/67/EF med henblik
på fuld realisering af det indre marked for posttjenester i
Fællesskabet (3. postdirektiv). Bortfaldet af eneretten og
den forventede konkurrence på brevmarkedet som følge
af 3. postdirektiv vil skabe nye rammer for udførelse af
postbefordring og levering af posttjenester navnlig for Post
Danmark A/S, som fortsat pålægges at udføre
statens landsdækkende befordringspligt - i første
omgang for perioden 2011 - 2013.
Der sker ingen ændringer i befordringspligtens omfang i
forhold til den gældende lov om postbefordring. Breve omdeles
fortsat 6 dage om ugen i hele landet. Den nuværende
prisloftmodel for indenlandske adresserede breve omfattet af Post
Danmark A/S' eneret ophæves ved lovforslaget. Fremtidigt
bliver det alene taksten for B-breve op til 50 gram, der sendes som
en frimærkefrankeret enkeltforsendelse, der skal godkendes,
og som fastsættes på baggrund af en
omkostningsopgørelse. B-breve vil fremover kunne
lægges i postkassen, hvor det i dag skal indleveres på
et postbetjeningssted.
Der etableres et nyt tilladelsessystem på hele det
befordringspligtige område, hvor der hidtil blot har
været en registreringsordning. Dette betyder, at
postvirksomheder, der omdeler adresserede forsendelser, skal have
udstedt en tilladelse til at udføre postbefordring.
Tilladelsessystemet skal være med til at sikre kvaliteten i
postbefordringen.
Som noget nyt indføres en udligningsordning, som giver
mulighed for at dele Post Danmark A/S' udækkede
nettoomkostninger ved varetagelsen af befordringspligten,
såfremt de udgør en urimelig økonomisk byrde,
mellem alle postvirksomheder, som tilbyder de
pågældende posttjenester, herunder Post Danmark A/S,
således at de øvrige postvirksomheder derved er med
til at bidrage økonomisk til opretholdelsen af
befordringspligten. Området for dag-, uge- og
månedsblade er ikke omfattet af udligningsordningen. Der
indføres endvidere en gebyrordning, hvor postvirksomheder
bidrager til finansieringen af tilsynet med postsektoren.
Ved lovforslaget skabes ens vilkår for alle
postmodtagere. Det drejer sig blandt andet om, at de krav til
aflevering af adresserede forsendelser, som i dag påhviler
Post Danmark A/S, udstrækkes til at omfatte øvrige
postvirksomheder. Samtidig indføres et generelt krav om, at
alle postmodtagere skal have samme vilkår for postmodtagelsen
uanset boligform, idet post som udgangspunkt skal afleveres til en
brevkasse opstillet ved indgangen til parcellen eller i et
brevkasseanlæg i stuen i etageejendomme. Det bliver et krav,
at personer, der ikke selv er i stand til at hente post i
brevkassen eller brevkasseanlægget, skal kunne få post
leveret til døren af alle postvirksomheder.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.