Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. december 2010
Forslag
til
Postlov1)
Lovens
formål og anvendelsesområde
§ 1. Lovens formål er
1) at fremme etableringen af et
åbent, velfungerende og konkurrencebaseret postmarked og
2) at sikre en landsdækkende
befordring af god kvalitet af adresserede forsendelser til
overkommelige priser og tilpasset brugernes behov.
§ 2. Loven finder anvendelse
på erhvervsmæssig postbefordring og
erhvervsmæssig omdeling af uadresserede forsendelser og
på vilkår for borgeres og virksomheders benyttelse af
posttjenester.
Stk. 2. Ved erhvervsmæssig
postbefordring forstås i denne lov erhvervsmæssig
indsamling, erhvervsmæssig sortering eller
erhvervsmæssig omdeling af adresserede forsendelser på
op til 20 kg, herunder forsendelser til og fra udlandet.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder,
som udøver erhvervsmæssig omdeling af
individualiserede, uadresserede forsendelser, helt eller delvis kan
omfattes af lovens regler vedrørende virksomheder, som
udøver erhvervsmæssig postbefordring.
Betingelser
for meddelelse af tilladelse til postbefordring
§ 3. Virksomheder, der
udøver erhvervsmæssig postbefordring, skal have
tilladelse hertil fra transportministeren.
Stk. 2. Tilladelse i henhold til
stk. 1 kan meddeles virksomheder, som
1) ikke er under konkurs,
2) ikke har forfalden gæld til det
offentlige på over 50.000 kr.,
3) har økonomisk grundlag for at
drive virksomheden forretningsmæssigt forsvarligt,
4) ikke er dømt for strafbart
forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af
adgangen til at udøve postbefordring, jf. straffelovens
§ 78, stk. 2,
5) ikke er dømt for alvorlige
eller gentagne overtrædelser af lovgivningen på det
social- og arbejdsretlige område, herunder lovgivningen om
beskyttelse af arbejdstagere, og
6) i øvrigt kan
sandsynliggøre, at virksomheden kan drives på
forsvarlig måde.
Stk. 3. Betingelserne i stk. 2
gælder også for medlemmer af en ansøgende
virksomheds ledelse.
Stk. 4. Meddelelse af tilladelse er
betinget af, at virksomheden forpligter sig til at bidrage til den
udligningsordning, der er nævnt i § 18, medmindre
virksomheden er pålagt befordringspligt, jf.
§ 14.
Stk. 5. Transportministeren
fastsætter nærmere regler om indholdet af
ansøgningen og tilladelsen til postbefordring.
Bortfald og
tilbagekaldelse af tilladelse til postbefordring
§ 4. En tilladelse til at
udøve postbefordring bortfalder, hvis virksomheden kommer
under konkurs.
§ 5. Transportministeren kan
tilbagekalde en tilladelse til at udøve postbefordring,
hvis en postvirksomhed eller medlemmer af virksomhedens
ledelse
1) groft eller gentagne gange har
overtrådt denne lov, regler fastsat i medfør af loven
eller vilkårene i tilladelsen,
2) har forfalden gæld til det
offentlige på 100.000 kr. eller derover eller
3) ikke længere opfylder
betingelserne i § 3, stk. 2, nr. 3.
Stk. 2. En tilladelse til en
postvirksomhed, som ikke er pålagt befordringspligt, jf.
§ 14, kan endvidere tilbagekaldes, hvis virksomheden ikke
leverer de af virksomheden angivne posttjenester med hensyn til
geografisk dækningsområde, service og kvalitet, jf.
§ 6, stk. 3.
Stk. 3. Transportministerens
afgørelse om tilbagekaldelse kan af postvirksomheden
forlanges indbragt for domstolene. Anmodningen herom skal
fremsættes over for transportministeren, senest 4 uger efter
at afgørelsen er meddelt postvirksomheden. Sagen indbringes
herefter af transportministeren for retten i den borgerlige
retsplejes former.
Stk. 4. Ankes en dom, hvorved en
tilbagekaldelse af en tilladelse ikke findes lovlig, kan den ret,
der har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at udøvelse af postbefordring ikke må ske
under ankesagens behandling.
Postvirksomheders pligter, brevkasser m.v.
§ 6. Postvirksomheden skal
mærke forsendelsen på en sådan måde, at
postvirksomheden kan identificeres.
Stk. 2. Transportministeren
fastsætter nærmere regler om undtagelser fra
mærkningspligten i stk. 1.
Stk. 3. En postvirksomhed, som ikke er
pålagt befordringspligt efter § 14, skal ved
ansøgning om tilladelse efter § 3, stk. 1,
angive sit geografiske dækningsområde samt service og
kvalitet for sine posttjenester, herunder meddele
transportministeren senere ændringer i disse.
Stk. 4. En postvirksomhed har pligt til
at befordre post, som er omfattet af virksomhedens posttjenester og
geografiske dækningsområde.
Stk. 5. Forsendelser, der befordres af
en postvirksomhed, og som fejlagtigt kommer en anden postvirksomhed
i hænde, skal mod vederlag udleveres til rette postvirksomhed
eller afsender og på vilkår, som er gennemsigtige,
ikkediskriminerende og omkostningsbaserede. Forsendelser, som ikke
umiddelbart kan udleveres, opbevares af postvirksomheden i mindst 2
måneder.
Stk. 6. Postvirksomheder, som tilbyder
forsendelser leveret til en postboksadresse, skal mod vederlag give
andre postvirksomheder adgang til at indlevere forsendelser til
levering til postboksen på vilkår, som er
gennemsigtige, ikkediskriminerende og omkostningsbaserede.
§ 7. Omdeling af adresserede og
uadresserede forsendelser skal ske til adressatens brevkasse,
brevkasseanlæg, brevindkast, postboks eller til andre med
modtager aftalte omdelingssteder. Adresserede forsendelser kan
efter aftale med afsender eller modtager leveres til et
postbetjeningssted.
Stk. 2. Forsendelser kan endvidere
udleveres til den, der har fået fuldmagt til at modtage
forsendelsen.
Stk. 3. En postvirksomhed kan undlade
omdeling af forsendelser til modtagere, der ikke opfylder
bestemmelserne om opstilling af brevkasser, brevkasseanlæg
eller etablering af brevindkast, eller som undlader at give adgang
til brevkasseanlægget.
§ 8. Ejeren skal opstille brevkasse
ved indgangen til den enkelte parcel ved bygninger, villaer og
rækkehuse med en eller flere husstande eller erhverv m.v. For
ejendomme, hvortil der hører landbrugsjord, skal brevkassen
opstilles ved det naturlige skel til ejendommen, dog således
at afstanden mellem bolig og brevkasse højst må
udgøre 50 m.
Stk. 2. Brevkasseanlæg skal
opstilles i eller ved etageejendomme med flere afleveringssteder
(husstande, erhverv m.v.) Det påhviler ejeren at opstille
brevkasseanlæg og at give postvirksomheder adgang til
anlægget.
Stk. 3. Ved fritidshuse skal der
opstilles brevkasser ved indgangen til den enkelte parcel. I
fritidshusområder med fritidshuse, der er udstykket
ifølge udstykningstilladelse udstedt efter den 1. januar
1973, skal der opstilles centralt placerede brevkasseanlæg.
Ved udstykning af fritidshusområder skal der afsættes
et passende areal til opstilling af centralt placerede
brevkasseanlæg. Det påhviler den, der får meddelt
udstykningstilladelse, at tilvejebringe det fornødne areal
til etablering af centralt placerede brevkasseanlæg.
Fritidshusejerne skal opstille og vedligeholde
brevkasseanlægget.
Stk. 4. Transportministeren
fastsætter yderligere krav til opstilling af brevkasser og
brevkasseanlæg samt regler om levering af post til
institutioner, hospitaler, plejehjem og lign.
Stk. 5. Transportministeren kan meddele
dispensation fra kravet om opstilling af brevkasse eller
brevkasseanlæg, såfremt opstilling vil være i
strid med frednings-, bygnings- eller brandtekniske
forskrifter.
Stk. 6. Transportministeren kan
endvidere meddele dispensation fra kravet om opstilling af
brevkasseanlæg i ejendomme, hvor boligerne er indrettet som
ældre- eller plejeboliger.
§ 9. Postmodtagere, som er ude af
stand til selv at hente post i brevkassen eller
brevkasseanlægget, har efter afgørelse fra de
pågældendes kommune krav på at få
adresserede forsendelser afleveret direkte til boligen.
Stk. 2. Transportministeren kan
fastsætte nærmere regler om levering af forsendelser
direkte til boligen. Endvidere udarbejder transportministeren en
vejledning herom.
§ 10. Transportministeren kan
meddele postvirksomheden påbud om at levere de i
§ 6, stk. 4, meddelte posttjenester og påbud
om levering af forsendelser til døren, jf. § 9,
stk. 1.
Posthemmelighed
§ 11. Den, der virker i en
postvirksomhed, må ikke give uvedkommende nogen underretning
om andres benyttelse af postbefordring eller lejlighed til selv at
skaffe sig sådan oplysning.
Stk. 2. Tavshedspligten vedvarer, efter
at den pågældendes virke i postvirksomheden er
ophørt.
§ 12. Forsendelser, som er
indleveret til befordring hos postvirksomheder, kan i de
tilfælde, hvor det hverken har været muligt at finde
adressat eller afsender, uden retskendelse åbnes af den
pågældende virksomhed. Forsendelser kan ligeledes uden
retskendelse åbnes, når det sker for at fastslå
omfanget af eller begrænse en eventuel beskadigelse af
forsendelsen.
Stk. 2. Transportministeren
fastsætter nærmere regler om åbning af de
uanbringelige forsendelser, som er nævnt i stk. 1,
herunder om opbevaring, udlevering, bortsalg og destruktion.
Modtagerdatabaser
§ 13. Postvirksomheder kan oprette
og anvende en modtagerdatabase.
Stk. 2. Til brug for oprettelse og
ajourføring af modtagerdatabasen kan der mod vederlag
indhentes relevante oplysninger i elektronisk form fra Det Centrale
Personregister (CPR) efter reglerne i kapitel 10 i lov om Det
Centrale Personregister, Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og
Bygnings- og Boligregisteret (BBR). Den befordringspligtige
postvirksomhed kan herudover fra CPR indhente oplysninger om
navngivne nyfødte og indrejste med bopæl her i
landet.
Stk. 3. Personhenførbare
oplysninger, som leveres til databasen fra offentlige registre,
må kun anvendes af postvirksomheden i forbindelse med
befordring af forsendelser for andre.
Stk. 4. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal mod vederlag og på gennemsigtige,
ikkediskriminerende og omkostningsbaserede vilkår give andre
postvirksomheder inden for disses geografiske
dækningsområde adgang til oplysninger om
1) adresser, herunder på
nyfødte og indrejste,
2) adresser med henblik på
eftersendelse af post ved midlertidig flytning,
3) adresser med henblik på
levering af post til ny adresse eller postboks,
4) adresser på personer, som har
krav på at få adresserede forsendelser afleveret
direkte til boligen, og
5) adresser på postmodtagere, der
har frabedt sig uadresserede forsendelser.
Stk. 5. Der må dog ikke gives
adgang til oplysninger om eftersendelse af post ved flytning og
levering af post til ny adresse eller postboks, hvis postmodtageren
har frabedt sig videregivelse af oplysningerne.
Stk. 6. Distributionsvirksomheder kan
på tilsvarende vilkår som postvirksomheder få
adgang til oplysninger om postmodtagere, der ikke ønsker at
modtage uadresserede forsendelser.
Befordringspligt
§ 14. Transportministeren udpeger
en virksomhed (den befordringspligtige postvirksomhed), som
meddeles en individuel tilladelse til postbefordring og
pålægges en pligt til at befordre de i stk. 3
nævnte forsendelser. Tilladelsen og vilkårene for
opfyldelsen af befordringspligten offentliggøres af
transportministeren.
Stk. 2. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal tilbyde brugerne et landsdækkende net af
postkasser og postbetjeningssteder til indsamling og udlevering af
forsendelser.
Stk. 3. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal tilbyde landsdækkende postbefordring af
følgende posttjenester:
1) Adresserede breve på op til 2
kg.
2) Adresserede dag-, uge- og
månedsblade og lign. , tidsskrifter samt adresserede
forsendelser med et ensartet, trykt indhold, f.eks. kataloger og
brochurer, på op til 2 kg.
3) Adresserede pakker på op til
20 kg, herunder en pakketjeneste henholdsvis med og uden
omdeling.
4) Befordring af rekommanderede
forsendelser og værdiforsendelser.
5) Befordring i indlandet af
forsendelser fra udlandet og befordring af forsendelser til
udlandet og til Færøerne og Grønland.
6) Gratis befordring af
blindeforsendelser på op til 7 kg.
§ 15. Transportministeren
fastsætter regler om fysiske mål for de forsendelser,
der er nævnt i § 14, og om det øvrige
indhold af befordringspligten, herunder antallet af omdelingsdage,
begrænsninger i postomdelingen, krav til
postbetjeningsnettet, service- og kvalitetskrav samt
udførelse af ekstern kvalitetsmåling og
offentliggørelse heraf.
Stk. 2. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal for de posttjenester, som er omfattet af
§ 14, stk. 3, nr. 1-5, anvende takster, som er
omkostningsægte, gennemsigtige og
ikkediskriminerende.
Stk. 3. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal anvende landsdækkende enhedstakster for
breve og pakker, som indleveres til befordring som
enkeltforsendelse.
Stk. 4. Transportministeren godkender
takstfastsættelsen for indenlandske, frimærkefrankerede
B-breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsendelse.
Stk. 5. Transportministeren kan i
tilladelsen til den befordringspligtige postvirksomhed, jf.
§ 14, stk. 1, fastsætte regler om
1) at den befordringspligtige
postvirksomhed skal overholde beslutninger fra Universal Postal
Union (UPU) og internationale aftaler, herunder vedtagne standarder
på postområdet, og
2) betaling af en bod for manglende
opfyldelse af tilladelsen, herunder manglende opfyldelse af
kvalitetskrav.
§ 16. Transportministeren kan,
hvor særlige omstændigheder gør det
nødvendigt og efter anmodning fra den befordringspligtige
postvirksomhed bestemme, at den, som udfører
regelmæssig befordring på dansk territorium eller fra
Danmark til udlandet, mod vederlag skal medtage forsendelser
omfattet af befordringspligten til og fra de ved ruten beliggende
postbetjeningssteder.
§ 17. En kommune kan indgå
aftale med den befordringspligtige postvirksomhed om, at kommunen
mod vederlag kan udføre posttjenester.
Udligningsordning m.v.
§ 18. Såfremt der ved
udførelsen af de befordringspligtige posttjenester
dokumenteres nettoomkostninger, som udgør en urimelig
økonomisk byrde for den befordringspligtige postvirksomhed,
kan nettoomkostningerne ved udførelsen af de
pågældende befordringspligtige posttjenester fordeles
mellem alle de postvirksomheder, der tilbyder de
pågældende tjenester. Nettoomkostningerne og deres
finansiering opgøres separat for hver enkelt hovedtjeneste
anført i § 14, stk. 3, nr. 1 og 3.
Stk. 2. Postvirksomheder, der ikke er
pålagt befordringspligt, og som tilbyder en eller flere af de
i § 14, stk. 3, nr. 1 eller 3, anførte
tjenester, yder et økonomisk bidrag til en udligningsordning
til dækning af nettoomkostningerne ved befordringspligten
inden for hver af hovedtjenesterne i nr. 1 eller 3.
Postvirksomheder fritages for bidrag, hvis de tilbyder og
udfører den pågældende hovedtjeneste på
lignende vilkår som den befordringspligtige
postvirksomhed.
Stk. 3. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal, såfremt den ønsker bidrag fra
udligningsordningen til dækning af nettoudgifter for et givet
år, over for transportministeren senest samtidig med
aflæggelsen af årsregnskabet fremsætte og
dokumentere dette ønske, herunder dokumentere, at der ved
opfyldelsen af den landsdækkende befordringspligt findes
særlige ikkekompenserede nettoomkostninger ved den
pågældende posttjeneste, som udgør en urimelig
økonomisk byrde. Transportministeren kontrollerer, om
nettoomkostningerne er korrekt beregnet.
Stk. 4. Transportministeren
opgør på baggrund af opgørelsen af
nettoudgifterne ved befordringspligten og det samlede antal
forsendelser, som den befordringspligtige og de
ikkebefordringspligtige postvirksomheder befordrede i det samme
år inden for den pågældende hovedtjeneste, et
bidrag fra de ikke-befordringspligtige virksomheder pr.
forsendelse, som de befordrer inden for den pågældende
hovedtjeneste.
Stk. 5. Bidrag som nævnt i
stk. 4 fastsættes årligt på finansloven
opregnet til årets prisniveau. De ikkebefordringspligtige
virksomheder indbetaler bidrag til staten for de forsendelser, som
de modtager til befordring i det pågældende år,
jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Stk. 6. Den befordringspligtige
postvirksomhed modtager et udligningsbidrag svarende til
indbetalingerne til udligningsordningen, dog højst de
opgjorte nettoomkostninger opregnet til årets prisniveau.
Stk. 7. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal, såfremt den ønsker
økonomisk dækning for nettoomkostningerne, udarbejde
adskilte regnskabsopgørelser for de befordringspligtige
posttjenester og for den øvrige virksomhed.
Stk. 8. Transportministeren
fastsætter nærmere regler om udligningsordningen,
herunder betalingsfrister og krav til postvirksomhederne om
opgørelse af antal forsendelser inden for de enkelte
hovedtjenester.
Øvrige krav til den befordringspligtige
postvirksomhed
§ 19. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal anvende det kronede posthorn som kendetegn for
befordringspligten. Det kronede posthorn må alene anvendes i
sammenhæng med den befordringspligtige postvirksomheds
postbefordring og dertil knyttet virksomhed.
Stk. 2. Den befordringspligtige
postvirksomheds anvendelse af kongens eller den regerende dronnings
monogram kræver tilladelse fra regenten.
§ 20. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal udstede frimærker, og disse skal
være påtrykt »Danmark«.
§ 21. Den befordringspligtige
postvirksomhed vedligeholder det offentlige postnummersystem til
brug for den landsdækkende postbetjening og til sikring af
den geografiske entydighed af vejnavne og adresser.
Stk. 2. Den befordringspligtige
postvirksomhed skal indhente transportministerens godkendelse forud
for en ændring i postnummersystemet.
Stk. 3. Transportministeren kan
nægte godkendelse, hvis den påtænkte
ændring indebærer, at et vejnavn eller en adresse ikke
længere er geografisk entydig inden for et postnummer.
Transportministeren kan endvidere nægte godkendelse, hvis
ændringen vil medføre væsentlige administrative
omkostninger for erhvervslivet eller for offentlige
myndigheder.
Stk. 4. Transportministeren kan
fastsætte nærmere regler om udformning og
vedligeholdelse af postnummersystemet.
Bemyndigelser
§ 22. Transportministeren kan
fastsætte regler om:
1) Gennemførelse eller
opfyldelse af EU-regler om forhold, der er omfattet af denne
lov.
2) At postvirksomheder skal udarbejde
generelle forretningsbetingelser, der informerer brugerne om
udbuddet af posttjenester, vilkårene for deres levering og
anvendelse, kvaliteten af den leverede tjeneste samt taksterne.
3) Udførelse af
kvalitetsmåling for posttjenester, som udbydes af
postvirksomheder, der ikke er pålagt befordringspligt, og
offentliggørelse heraf.
4) Behandling og
offentliggørelse af klager.
5) Erstatningspligt for forsinkelse,
bortkomst eller beskadigelse af forsendelser, herunder regulering
af den befordringspligtige postvirksomheds erstatningssatser.
Betaling,
tilsyn og klageadgang
§ 23. Transportministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til dækning af
Trafikstyrelsens omkostninger ved varetagelse af det generelle
tilsyn og ved udstedelse af tilladelser.
Stk. 2. For varetagelse af den
generelle tilsynsindsats, herunder markedsovervågning,
statistikindsamling, analyser, kvalitetskontrol,
klagesagsbehandling m.v., betaler postvirksomhederne til
Trafikstyrelsen et årligt formålsbestemt gebyr.
Stk. 3. Gebyret fastsættes til
2,70 kr. pr. 1.000 befordrede adresserede forsendelser
(2011-niveau).
Stk. 4. Det i stk. 3
anførte beløb opreguleres en gang årligt med 2
pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste
ørebeløb. Transportministeren bekendtgør
reguleringerne hvert år, første gang pr. 1. januar
2012.
Stk. 5. Transportministeren kan
fastsætte regler om gebyrer til dækning af
Trafikstyrelsens omkostninger ved udstedelse af tilladelser og til
dækning af omkostninger i forbindelse med en specifik ydelse,
jf. § 15, stk. 4.
Stk. 6. Transportministeren kan
fastsætte regler om, at der kan tillægges renter i
medfør af rentesatsloven, hvis gebyrerne ikke betales
rettidigt.
§ 24. En postvirksomhed skal efter
anmodning meddele transportministeren nødvendige
økonomiske oplysninger og oplysninger om udførelsen
af virksomhedens erhvervsmæssige postbefordring til brug for
at sikre overholdelsen af postlovgivningen eller til klart
afgrænsede statistiske formål.
§ 25. Transportministeren
behandler klager over postvirksomheder eller
distributionsvirksomheder, herunder klager indbyrdes mellem
postvirksomheder, vedrørende overholdelsen af denne lov
eller bestemmelser fastsat i medfør af loven.
Stk. 2. Transportministeren
kan fastsætte nærmere regler om
klagesagsbehandlingen, herunder om, at ministeren ikke skal
behandle klagesager, der er omfattet af kompetencen for et
privat klage- eller ankenævn godkendt i medfør af
kapitel 2 i forbrugerklageloven.
§ 26. Med henblik på at
føre tilsyn med overholdelsen af denne lov og regler fastsat
i medfør heraf har transportministeren, hvis det
skønnes nødvendigt, adgang til mod behørig
legitimation og uden retskendelse at foretage kontrolbesøg i
postvirksomheders forretningslokaler. Der er tillige adgang til at
gennemgå forretningsbøger, regnskabsmateriale,
korrespondance og elektronisk lagrede data samt til at
undersøge forsendelser.
Stk. 2. Politiet yder om
nødvendigt bistand til gennemførelse af den i
stk. 1 nævnte kontrol.
§ 27. Transportministeren kan
bemyndige andre administrative myndigheder under
transportministeren til at udøve de beføjelser, som
transportministeren er tillagt efter denne lov. Transportministeren
kan herved fastsætte regler om adgangen til at klage over
udøvelsen af disse beføjelser, herunder om
klagefrister, eller om, at afgørelserne ikke kan
påklages til transportministeren.
Straf
§ 28. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der overtræder § 6, stk. 1,
§ 8, stk. 1-3, § 9, stk. 1,
§ 11, § 12, § 13, stk. 3-5,
§ 16, § 19 og § 24.
Stk. 2. Den, der udøver
postbefordring uden tilladelse efter § 3, stk. 1,
straffes med bøde.
§ 29. I regler, der
udfærdiges i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af bestemmelserne.
§ 30. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 31. Straffelovens
§§ 152 og 152 d-f finder tilsvarende anvendelse for
den, der virker i en postvirksomhed.
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 32. Loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 8,
stk. 1, 1. pkt., finder dog først anvendelse fra den 1.
januar 2012, for så vidt angår bygninger, der er
opført ifølge byggetilladelse udstedt før den
1. januar 1973.
Stk. 3. Bestemmelsen i § 8,
stk. 1, 2. pkt., finder dog først anvendelse fra den 1.
januar 2012.
Stk. 4. Virksomheder, der udøver
erhvervsmæssig postbefordring inden lovens
ikrafttræden, kan fortsætte denne virksomhed indtil den
1. april 2011 uden at have tilladelse efter § 3.
§ 33. Ved lovens
ikrafttræden ophæves lov nr. 472 af 9. juni 2004 om
postbefordring. Bekendtgørelse nr. 1313 af 14. december 2004
om postvirksomhed og postbefordring forbliver i kraft, indtil den
ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af denne lov.
§ 34. I lov nr. 409 af 6. juni
2002 om Post Danmark A/S, som ændret ved lov nr. 542 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Hvis
transportministeren efter § 14, stk. 1, i postloven
ved individuel tilladelse udpeger Post Danmark A/S til at
være befordringspligtig postvirksomhed, vil Post Danmark A/S
være forpligtet heraf.«
Stk. 2 bliver herefter
stk. 3.
§ 35. I lov om Det Centrale
Personregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 14.
september 2009, foretages følgende ændring:
1. I
§ 10, stk. 2, nr. 3,
ændres »virksomheder, der er meddelt koncession efter
lov om postbefordring« til: »virksomheder, der er
pålagt befordringspligt efter postloven«.
§ 36. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/67/EF af 15. december 1997 om fælles regler for udvikling
af fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring
af disse tjenesters kvalitet (EF-Tidende 1998, nr. L 15, side 14),
som ændret ved direktiv 2002/39/EF af 10. juni 2002 for
så vidt angår yderligere åbning af
Fællesskabets marked for posttjenester (EF-Tidende 2002, nr.
L 176, side 21) samt direktiv 2008/6/EF af 20. februar 2008 om
ændring af direktiv 97/67/EF med henblik på fuld
realisering af det indre marked for posttjenester i
Fællesskabet (EU-Tidende 2008, nr. L 52, side 3).