Betænkning afgivet af Trafikudvalget
den 9. december 2010
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 18. november 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet
udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og transportministeren sendte
den 16. august 2010 dette udkast til udvalget, jf.
(folketingsåret 2009-10) TRU alm. del - bilag 431. Den 2.
november 2010 sendte transportministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder
Brancheorganisationen Ugeaviserne
Dansk Erhverv
Danske Specialmedier
Danske Speditører
DI Transport og
DTL.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf
transportministeren har besvaret 14, og 1 spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, DF,
KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre bemærker, for så vidt
angår udligningsordningen for pakker, at det er
Transportministeriets vurdering, at det - i lyset af udviklingen
på pakkemarkedet - vil være usandsynligt, at en
udligningsordning vil blive bragt i anvendelse på markedet
for pakker.
Pakkemarkedet er ikke mindst på grund af den stigende
internethandel - i modsætning til brevmarkedet - generelt et
marked i vækst. Endvidere er pakkemarkedet i forvejen
liberaliseret og præget af konkurrence.
Forslaget til postlov ændrer dermed ikke, som det er
tilfældet for brevmarkedet, i de grundlæggende
rammevilkår for markedet - og dermed heller ikke i de
grundlæggende vilkår for at varetage befordringspligten
på markedet.
Et mindretal i udvalget (SF og EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var
på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder,
som udøver erhvervsmæssig omdeling af
individualiserede, uadresserede forsendelser helt eller delvis kan
omfattes af lovens regler vedrørende virksomheder, som
udøver erhvervsmæssig postbefordring.«
[Individualiserede, uadresserede
forsendelser]
Til § 14
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget
2) Stk. 4 affattes således:
»Stk. 4. Den
befordringspligtige postvirksomhed skal mod vederlag og på
gennemsigtige, ikkediskriminerende og omkostningsbaserede
vilkår give andre postvirksomheder inden for disses
geografiske dækningsområde adgang til oplysninger
om
1) adresser,
herunder på nyfødte og indrejste,
2) adresser med
henblik på eftersendelse af post ved midlertidig
flytning,
3) adresser med
henblik på levering af post til ny adresse eller
postboks,
4) adresser
på personer, som har krav på at få adresserede
forsendelser afleveret direkte til boligen, og
5) adresser
på postmodtagere, der har frabedt sig uadresserede
forsendelser, jf. § 13.«
[Videregivelse af
adresseoplysninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med individualiserede, uadresserede forsendelser menes
uadresserede forsendelser, der af distributøren ved
hjælp af et omslag eller lignende er mærket med adresse
på modtager med henblik på en individualisering af
sammensætningen af de uadresserede forsendelser. Dette kan
eksempelvis være som led i en fokusering af udsendelsen af de
uadresserede forsendelser, hvor modtager aktivt har meldt til eller
fra over for afsender.
I det omfang markedet udvikler ydelser, hvor modtageren
(borgeren) eller afsenderen (virksomheden) i højere grad kan
individualisere sammensætningen af de uadresserede
forsendelser, som ønskes modtaget/befordret, kan der
opstå behov for, at distributionsvirksomheder kan få
adgang til eksempelvis adresseændringer på samme
måde som postvirksomheder. Samtidig med, at de opnår
visse rettigheder, skal virksomhederne også kunne
pålægges nogle af de samme krav, som stilles til
postvirksomheder, eksempelvis angivelse af geografisk
dækningsområde og post til døren til de borgere,
der har ret til dette m.m. Da der er tale om uadresserede
forsendelser, er der derimod ikke behov for, at virksomheden f.eks.
skal leve op til kravene om posthemmelighed eller kunne
pålægges at bidrage til udligningsordningen.
Det er intentionen, at transportministeren efter lovens
vedtagelse fastsætter regler, der muliggør, at
distributionsvirksomheder, der omdeler individualiserede,
uadresserede forsendelser, for så vidt angår deres
geografiske dækningsområde, kan få adgang til
adresseinformationer fra Post Danmarks modtagerdatabase på
lige vilkår med postvirksomheder og få adgang til
aflåste opgange, m.v., hvor der står
brevkasseanlæg, ved udlevering af nøgler, via
elektronisk nøglesystem eller lignende.
Til nr. 2
Med ændringen præciseres det, at andre
postvirksomheder alene kan modtage de forskellige typer af
adresseoplysninger, der er nævnt i § 14, stk. 4, nr.
1-5, inden for deres geografiske dækningsområde. Som
bestemmelsen var affattet før, var denne indskrænkning
til det geografiske dækningsområde alene knyttet til
adresseoplysninger i § 14, stk. 4, nr. 1.
Der er endvidere foretaget en ændring af lovteknisk
karakter.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) fmd. Kristian Pihl
Lorentzen (V) Peter Juel Jensen (V) Karsten Nonbo (V) Kim
Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF) Henriette Kjær (KF)
nfmd. Helge Adam Møller
(KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S) Poul Andersen (S)
Klaus Hækkerup (S) Anne Baastrup (SF) Malene
Søgaard-Andersen (SF) Johs. Poulsen (RV) Per Clausen
(EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 44
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 9/11-10 fra
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder |
4 | Henvendelse af 10/11-10 fra Danske
Specialmedier |
5 | Henvendelse af 17/11-10 fra Danske
Speditører |
6 | Henvendelse af 22/11-10 fra DI
Transport |
7 | Henvendelse af 24/11-10 fra DTL |
8 | Henvendelse af 17/11-10 fra
Brancheorganisationen Ugeaviserne |
9 | Udkast til betænkning |
10 | Ændringsforslag, fra
transportministeren |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Henvendelse af 8/12-10 fra Dansk
Erhverv |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 44
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/11-10 fra Brancheforeningen af Danske distributionsvirksomheder,
til transportministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/11-10 fra Danske Specialmedier, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/11-10 fra Danske Speditører, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvem der skal betale til
udligningsfonden, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvordan loven vil ramme
særlig udsatte grupper som de handicappede, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om øget administration og
udgifter for kommunerne i forbindelse med visitation af borgere med
funktionsnedsættelse, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om mulighed for geografiske
prisforskelle for bl.a. dagblade, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om uadresserede forsendelser, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om en beskrivelse af lovforslagets
konsekvenser, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. , om høringssvarene giver
anledning til at foretage ændringer i lovforslaget, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
22/11-10 fra DI Transport, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/11-10 fra DTL, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/11-10 fra Brancheorganisationen Ugeaviserne, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. , om speditørvirksomhed vil
blive omfattet af reglerne i den nye postlov, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/12-10 fra Dansk Erhverv, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |