Ændringsforslag stillet den 13.
december 2010 uden for betænkningen
Til § 13
Af transportministeren:
3)
Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.
[Ordningerne om »Reklamer -
Nej tak« videreføres]
Til § 14
Af transportministeren:
4) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. Den
befordringspligtige postvirksomhed skal mod vederlag og på
gennemsigtige, ikkediskriminerende og omkostningsbaserede
vilkår give andre postvirksomheder inden for disses
geografiske dækningsområde adgang til oplysninger
om
1) adresser,
herunder på nyfødte og indrejste,
2) adresser med
henblik på eftersendelse af post ved midlertidig
flytning,
3) adresser med
henblik på levering af post til ny adresse eller
postboks,
4) adresser
på personer, som har krav på at få adresserede
forsendelser afleveret direkte til boligen, og
5) adresser
på postmodtagere, der har frabedt sig uadresserede
forsendelser.«
[Videregivelse af
adresseoplysninger og konsekvensrettelse]
Til § 29
Af transportministeren:
5) I
stk. 1 udgår »§ 13,
stk. 1,«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 3
Det foreslås, at § 13, der indebærer, at
transportministeren fastsætter regler om ordningerne, hvor
modtagerne kan frabede sig uadresserede forsendelser, udgår.
Baggrunden for § 13 har været ønsket om at
lovfæste modtageres ret til at sige »nej tak« til
reklamer. Ændringsforslaget indebærer, at den
nuværende ordning videreføres, således at det
fortsat vil være forbrugerombudsmanden, der sammen med
branchen fastsætter retningslinjer om ordningerne om nej tak
til reklamer.
Der blev i flere af høringsbidragene i forbindelse med
høringen af forslaget til postlov udtrykt stor tilfredshed
med den nuværende ordning. Nogle af parterne udtrykte
også, at man ikke fandt det hensigtsmæssigt at lovgive
om en ordning, som allerede fungerer på grundlag af en
frivillig brancheløsning. Endelig fremgik det også af
folketingsdebatten i forbindelse med 1. behandling af
beslutningsforslag nr. B 21 den 3. december 2010 om at nedbringe
mængden af uadresserede reklamer, at der generelt er
tilfredshed med den måde, ordningen fungerer på i
dag.
Til nr. 4
Ændringsforslag nr. 4 træder i stedet for
ændringsforslag nr. 2 i Trafikudvalgets betænkning over
lovforslaget. Det skyldes, at den nye affattelse af § 14, stk.
4, som der blev fremsat ændringsforslag om i Trafikudvalgets
betænkning, indeholdt en henvisning i nr. 5 til § 13,
som imidlertid foreslås at udgå ved
ændringsforslag nr. 3. Derfor er det nødvendigt i
ændringsforslag nr. 4 at fremsætte et nyt forslag til
affattelse af § 14, stk. 4, hvor henvisningen til § 13
ikke er med. Dette ændringsforslag træder således
i stedet for ændringsforslag nr. 2 i Trafikudvalgets
betænkning. Der ændres i øvrigt ikke
indholdsmæssigt på det oprindelig fremsatte
ændringsforslag, der præciserer, at andre
postvirksomheder alene kan modtage de forskellige typer af
adresseoplysninger, der er nævnt i § 14, stk. 4, nr.
1-5, inden for deres geografiske dækningsområde. Som
bestemmelsen var affattet før, var denne indskrænkning
til det geografiske dækningsområde alene knyttet til
adresseoplysninger i § 14, stk. 4, nr. 1. Der er endvidere
foretaget en ændring af lovteknisk karakter.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at
§ 13 foreslås at udgå, jf. ændringsforslag
nr. 3.