Fremsat den 27. oktober 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pædagogikum
i de gymnasiale uddannelser og lov om folkeskolen
(Behandling af klager over bedømmelse
af prøven i teoretisk pædagogikum, anerkendelse af
udenlandske lærerkvalifikationer og afskæring af
klageadgang)
§ 1
I lov nr. 475 af 17. juni 2008 om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6 indsættes som stk. 4 :
»Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
klage over afgørelser i forbindelse med prøven i
teoretisk pædagogikum, herunder om at ombedømmelse og
omprøve kan resultere i en lavere karakter.«
2. I
§ 16, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 3 og
4« til: »jf. dog stk. 3 og § 16 a, stk.
1«.
3. § 16,
stk. 3 , ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
4.
Efter § 16 indsættes i kapitel
5 :
Ȥ 16
a. Styrelsen for International Uddannelse kan tildele
undervisningskompetence ved de gymnasiale uddannelser til
kandidater med en udenlandsk uddannelse til lærer, hvis
kandidaten har undervisningskompetence på et tilsvarende
niveau i det pågældende land.
Stk. 2. Styrelsen for
International Uddannelses afgørelser efter stk. 1 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om krav til
tildeling af undervisningskompetence efter stk. 1.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 28,
stk. 1, 3. pkt. , ophæves.
2.
Efter § 28 indsættes:
Ȥ 28 a. Styrelsen for
International Uddannelse kan godkende, at lærere, som ikke
har gennemført den danske uddannelse til lærer i
folkeskolen og ikke har fået godkendt en anden dansk
læreruddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager
undervisning i 1.-10. klasse. Godkendelse forudsætter, at den
pågældende har kvalifikationer, der svarer til
uddannelsen til lærer i folkeskolen.
Styrelsen for International Uddannelses
afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om krav til
godkendelse efter stk. 1.««
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Behandling af klager over
prøven i teoretisk pædagogikum | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Den foreslåede ordning | 2.2. Anerkendelse af udenlandske
lærerkvalifikationer | 2.2.1. Tildeling af
undervisningskompetence til gymnasielærere med udenlandske
læreruddannelser | 2.2.1.1. Gældende ret | 2.2.1.2. Den foreslåede
ordning | 2.2.2. Godkendelse af, at lærere med
udenlandske lærerkvalifikationer kan varetage undervisningen
i 1.-10. klasse | 2.2.2.1. Gældende ret | 2.2.2.2. Den foreslåede
ordning | 2.3. Afskæring af klageadgang for
Styrelsen for International Uddannelses afgørelser | 2.3.1. Gældende ret | 2.3.2. Den foreslåede ordning | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Vedtagelsen af lov nr. 140 af 9. februar 2010 om
ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Behandling af klager over
bedømmelse af prøver) betyder, at klager med virkning
fra den 1. september 2010 kan få en lavere karakter end
oprindeligt, hvis klage over en prøve medfører, at
uddannelsesinstitutionen tilbyder klager en ombedømmelse, og
klageren ønsker dette. Lovændringen gælder for
alle Undervisningsministeriets uddannelser, der er omfattet af
bekendtgørelse nr. 738 af 9. juni 2009 om prøver og
eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser (Eksamensbekendtgørelsen) og af
bekendtgørelse nr. 782 af 17. august 2009 om prøver
og eksamen i erhvervsrettede uddannelser. Siden den 1. august 2010
har også omprøve og ombedømmelse på
folkeskoleområdet kunne resultere i en lavere karakter, jf.
lov nr. 486 af 11. maj 2010 om ændring af folkeskoleloven.
Lovændringerne omfatter ikke prøven i teoretisk
pædagogikum.
Det foreslås, at der skabes hjemmel til, at
klage over prøven i teoretisk pædagogikum kan
føre til en lavere karakter, hvis klager tilbydes
ombedømmelse eller omprøve.
Formålet med den foreslåede
ændring er at ligestille pædagogikumkandidater, der
klager over prøven i teoretisk pædagogikum med elever
og studerende på Undervisningsministeriets uddannelser
omfattet af de to bekendtgørelser.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
Styrelsen for International Uddannelses kompetence til at tildele
undervisningskompetence til kandidater med udenlandsk uddannelse
til lærere ved de gymnasiale uddannelser og til at godkende
lærere med udenlandske kvalifikationer til at kunne varetage
undervisning i folkeskolen bliver lovfæstet. Det
foreslås endvidere at afskære klageadgangen for
styrelsens afgørelser om anerkendelse af udenlandske
lærerkvalifikationer.
Styrelsen for International Uddannelse er en
styrelse under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Styrelsen har tidligere hørt under Undervisningsministeriet.
Styrelsen træffer blandt andet afgørelser om
anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer på
Undervisningsministeriets vegne.
Formålet med de foreslåede
ændringer om anerkendelse af udenlandske
lærerkvalifikationer er at lovfæste styrelsens
nuværende praksis og at afskære klageadgangen over
styrelsens afgørelser herom til
Undervisningsministeriet.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Behandling af klager over
prøven i teoretisk pædagogikum
2.1.1. Gældende ret
Pædagogikum er en grundlæggende
teoretisk og praktisk uddannelse, der giver
pædagogikumkandidaten basale kompetencer til at arbejde som
lærer i en gymnasial uddannelse. Kandidaten ansættes i
en fast stilling. Pædagogikum skal som udgangspunkt
gennemføres inden for ansættelsens første
år, men kan i særlige tilfælde gennemføres
på et senere tidspunkt.
Pædagogikum består af praktisk
pædagogikum og teoretisk pædagogikum samt undervisning
i kandidatens egne klasser. Praktisk pædagogikum
foregår som udgangspunkt på kandidatens egen skole.
Teoretisk pædagogikum gennemføres ved et universitet
eller i særlige tilfælde ved en
professionshøjskole og afsluttes med en prøve, der
skal bestås. Undervisningsministeriet godkender efter
offentligt udbud universiteter til at udbyde teoretisk
pædagogikum. Universiteterne er ansvarlige for, at
undervisningen i teoretisk pædagogikum foregår i
overensstemmelse med reglerne i pædagogikumloven og regler
udstedt i medfør heraf. Undervisningsministeriet har
godkendt Syddansk Universitet til at udbyde teoretisk
pædagogikum i perioden 1. august 2009 til 30. juli 2013.
Reglerne om klager over prøven i teoretisk
pædagogikum er fastsat i bekendtgørelse nr. 18 af 14.
januar 2009 om undervisningskompetence i de gymnasiale uddannelser
(pædagogikumbekendtgørelsen).
Det fremgår af bekendtgørelsens
§§ 14 og 15, at klagen, der skal være skriftlig og
begrundet, indgives til Undervisningsministeriet senest to uger
efter, at bedømmelsen er offentliggjort. Der kan klages over
retlige forhold, eksaminationsgrundlaget, eksamensforløbet
og bedømmelsen. Undervisningsministeriet behandler og
afgør klagen. Hvis klagen vedrører bedømmelsen
eller øvrige forhold, der vedrører censorerne,
forelægges klagen for censorerne med anmodning om at afgive
udtalelse inden to uger. Klageren får lejlighed til at
kommentere udtalelsen inden for en frist på en uge.
Undervisningsministeriets afgørelse kan
efter bekendtgørelsens § 15, stk. 3, gå ud
på, at prøven undergives en ny bedømmelse
(ombedømmelse), at klageren får tilbud om
reeksamination (omprøve), eller at klageren ikke får
medhold i sin klage. Der er ikke fastsat nærmere regler om, i
hvilke tilfælde en given reaktionsmulighed skal finde
anvendelse. Ved vurderingen af, om klager tilbydes
ombedømmelse eller omprøve, vil
Undervisningsministeriet lægge vægt på, om der
foreligger særlige omstændigheder, der giver anledning
til berettiget tvivl om bedømmelsen, herunder om
prøven lider af væsentlige proceduremæssige
mangler. Ved væsentlige fejl og mangler ved en prøve,
som ikke skyldes eksaminandens forhold, vil klager blive tilbudt
omprøve eller ombedømmelse. Er der tale om fejl eller
mangler af særlig grov karakter, kan den afholdte
prøve annulleres og en omprøve foranstaltes.
Afgørelsen meddeles klageren og de oprindelige censorer.
En afgørelse, der indebærer en
ombedømmelse af en prøve eller en omprøve, kan
ikke medføre en lavere karakter.
Med vedtagelsen af lov nr. 140 af 9. februar 2010
om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Behandling af klager over
bedømmelse af prøver) blev der skabt hjemmel til, at
klager med virkning fra 1. september 2010 kan få en lavere
karakter end oprindeligt, hvis klage over en prøve
medfører, at uddannelsesinstitutionen tilbyder klager en
ombedømmelse, og klageren ønsker dette.
Lovændringen gælder for alle Undervisningsministeriets
uddannelser, der er omfattet af bekendtgørelse nr. 738 af 9.
juni 2009 om prøver og eksamen i de almene og
studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser
(Eksamensbekendtgørelsen), det vil sige de gymnasiale
uddannelser, forberedende voksenundervisning (FVU) og almen
voksenuddannelse (avu), samt af bekendtgørelse nr. 782 af
17. august 2009 om prøver og eksamen i erhvervsrettede
uddannelser, det vil sige erhvervsuddannelserne (eud),
farmakonomuddannelsen, erhvervsakademiuddannelserne,
professionsbacheloruddannelserne, diplomuddannelserne og de
videregående voksenuddannelser. Siden den 1. august 2010 har
også omprøve og ombedømmelse på
folkeskoleområdet kunnet resultere i en lavere karakter, jf.
lov nr. 486 af 11. maj 2010 om ændring af
folkeskoleloven.
Lovændringerne omfatter ikke prøven
i teoretisk pædagogikum.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget foreslås det at
indføre en bemyndigelsesbestemmelse i pædagogikumloven
vedrørende teoretisk pædagogikum, således at
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
klage over afgørelser i forbindelse med prøven i
teoretisk pædagogikum, herunder om at ombedømmelse og
omprøve kan føre til en lavere karakter end den
påklagede.
Det er således hensigten med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse at fastsætte
nærmere regler om, at såvel ombedømmelse som
omprøve kan føre til en lavere karakter, på
samme måde som tilfældet er i dag for alle
Undervisningsministeriets uddannelser, der er omfattet af
bekendtgørelse nr. 738 af 9. juni 2009 om prøver og
eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser (Eksamensbekendtgørelsen) og af
bekendtgørelse nr. 782 af 17. august 2009 om prøver
og eksamen i erhvervsrettede uddannelser og på
folkeskoleområdet.
Det er endvidere hensigten at præcisere
pædagogikumbekendtgørelsens regler om de mulige
afgørelser, som kan træffes ved behandlingen af klager
over prøven i teoretisk pædagogikum. Det er hensigten
i bekendtgørelsesform at fastsætte regler om, at
behandlingen af en klage vil kunne resultere i følgende
afgørelser:
- Klager får ikke medhold i klagen.
- Tilbud om ombedømmelse i de
tilfælde, hvor der klages over selve bedømmelsen af
prøven, altså over den givne karakter.
- Tilbud om omprøve i de tilfælde,
hvor der er tale om en klage over eksaminationsgrundlaget eller
omstændigheder ved prøvens gennemførelse, som
kan have haft indflydelse på prøveforløbet.
I tilfælde, hvor der klages over
såvel bedømmelsen af prøven som
omstændigheder ved prøvens gennemførelse,
foretager Undervisningsministeriet en konkret vurdering af, om
klageren skal tilbydes omprøve eller ombedømmelse, og
træffer afgørelse herom. Klageren kan ikke selv
vælge mellem omprøve eller ombedømmelse.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
muligheden for såvel ombedømmelse som omprøve
gives som et tilbud til klager, således som det i dag
også er tilfældet med hensyn til omprøve.
Klageren skal såvel ved tilbud om
ombedømmelse som ved tilbud om omprøve orienteres om
risikoen for at få en lavere karakter end den
påklagede.
I de tilfælde, hvor klageren har accepteret
et tilbud om ombedømmelse eller omprøve, udpeges nye
bedømmere, som fastsætter karakteren ved
ombedømmelsen eller omprøven.
Det er endvidere hensigten i
bekendtgørelsesform at udmønte de ændrede
klageregler på en sådan måde, at de almindelige
forvaltningsretlige regler og principper, herunder
undersøgelsesprincippet, adgangen til at fremføre nye
påstande over for en klageinstans og begrundelseskravet,
finder anvendelse. Dette skyldes ikke mindst, at en klager gennem
sin klage kan risikere at blive stillet ringere end før
afgivelse af klagen.
Endelig vil der blive fastsat regler om, at
væsentlige fejl eller mangler ved prøver, som ikke
skyldes eksaminanden, kan føre til tilbud om omprøve
eller ombedømmelse. I disse tilfælde kan
ombedømmelse og omprøve ikke føre til en
lavere karakter.
2.2. Anerkendelse af
udenlandske lærerkvalifikationer
2.2.1. Tildeling af
undervisningskompetence til gymnasielærere med udenlandske
læreruddannelser
2.2.1.1. Gældende ret
Der er ved lov nr. 475 af 17. juni 2008 om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser fastlagt en
fælles pædagogikumuddannelse for lærere i de
gymnasiale uddannelser.
Tildeling af undervisningskompetence til
gymnasielærere var før lov om pædagogikum i de
gymnasiale uddannelser reguleret i de forskellige uddannelseslove
for de gymnasiale uddannelser.
Adgangen til at tildele undervisningskompetence
til gymnasielærere med læreruddannelser fra andre lande
end EU-/EØS-lande var ikke udtrykkeligt angivet i den
dagældende lovgivning, men fremgik af forarbejderne til den
dagældende gymnasielovs kapitel 6, jf. forslag til lov om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven) (L 33)
fremsat den 9. oktober 2003, Folketingstidende A, 2003-04, spalte
1076.
Med lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser blev de dagældende regler i uddannelseslovene for
de gymnasiale uddannelser om CIRIUS' (siden 1. januar 2010:
Styrelsen for International Uddannelse) kompetence til at tildele
undervisningskompetence til kandidater fra medlemsstater i Den
Europæiske Union og fra lande, der er omfattet af aftalen om
Det Europæiske Økonomiske Samarbejde, med udenlandske
læreruddannelser videreført. Styrelsen for
International Uddannelses kompetence i henhold til § 16, stk.
3, omfatter kandidater, der er omfattet af EU-retten, herunder
EØS-aftalen.
Lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser medførte, at der alene var hjemmel til at
fastsætte regler om tildeling af undervisningskompetence til
kandidater med udenlandsk uddannelse fra EU-/EØS-lande.
De nærmere regler om adgang til at tildele
undervisningskompetence til gymnasielærere med udenlandske
læreruddannelser er fastlagt i §§ 28 og 29 i
bekendtgørelse nr. 18 af 14. januar 2009 om
undervisningskompetence i de gymnasiale uddannelser
(pædagogikumbekendtgørelsen) med hjemmel i lov nr. 475
af 17. juni 2008 om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser.
Efter pædagogikumbekendtgørelsens
§ 28, stk. 2, vurderer Styrelsen for International Uddannelse,
om gymnasielærere, der er omfattet af EU-retten, herunder
EØS-aftalen, umiddelbart kan tildeles
undervisningskompetence. Hvis det ikke er tilfældet, kan
læreren vælge mellem at aflægge prøve i
faglige discipliner eller stofområder efter styrelsens
anvisning eller at blive ansat på prøve ved de
gymnasiale uddannelser.
Efter pædagogikumbekendtgørelsens
§ 29, stk. 1, kan Styrelsen for International Uddannelse
tildele undervisningskompetence til andre gymnasielærere med
udenlandske læreruddannelser, når læreren har
undervisningskompetence på et tilsvarende niveau i det land,
hvor uddannelsen er taget, har faglig kompetence på niveau
med kravene i pædagogikumbekendtgørelsens §§
4 og 5 og har gennemført et kursus i fagdidaktik i faget.
Det fremgår således af bekendtgørelsens §
29, at Styrelsen for International Uddannelse kan tildele
undervisningskompetence til lærere med udenlandske
læreruddannelser fra andre lande end
EU-/EØS-lande.
Ressortansvaret for Styrelsen for International
Uddannelse og Den Koordinerede Tilmelding (KOT) blev ved kongelig
resolution af 23. november 2007 overført fra
Undervisningsministeriet til Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling, jf. § 11 i bekendtgørelse nr. 266 af 17.
april 2008 om ændring i forretningernes fordeling mellem
ministrene.
Ved aftale af 10. april 2008 mellem
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling om overførsel af Styrelsen for International
Uddannelse og Den Koordinerede Tilmelding (KOT) til Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling bemyndigede
undervisningsministeren Styrelsen for International Uddannelse til
at tildele undervisningskompetence til udenlandske lærere i
den danske gymnasieskole og hf-kursus. Det fremgår af aftalen
af 10. april 2008, at konsekvensændringer som følge af
ressortomlægningen af relevant lovgivning gennemføres
ved lejlighed efter nærmere aftale mellem
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling.
2.2.1.2. Den foreslåede
ordning.
Det foreslås, at lov om pædagogikum i
de gymnasiale uddannelser ændres således, at Styrelsen
for International Uddannelse udtrykkeligt bemyndiges til at tildele
undervisningskompetence til gymnasielærere med udenlandske
læreruddannelser, uanset i hvilket land uddannelsen er
gennemført. Med lovforslaget tilvejebringes den
fornødne hjemmel til at tildele undervisningskompetence til
lærere med udenlandske kvalifikationer fra andre lande end
EU/EØS.
Der henvises til lovforslagets afsnit
2.2.1.1.
Det foreslås endvidere, at
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om styrelsens kompetence til at tildele
undervisningskompetence.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2-4,
og bemærkningerne hertil.
2.2.2. Godkendelse af, at
lærere med udenlandske lærerkvalifikationer kan
varetage undervisningen i 1.-10. klasse
2.2.2.1. Gældende ret
Efter § 28, stk. 1, 1. pkt., i lov om
folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august
2010 om folkeskolen, er det et krav for at kunne varetage
undervisningen i 1.-10. klasse, at den pågældende har
gennemført den danske uddannelse til lærer i
folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af
undervisningsministeren.
Efter bestemmelsen i § 28, stk. 1, 2. pkt.,
kan godkendelsen betinges af, at den uddannede består en
prøve ved en professionshøjskole, der af
undervisningsministeren er godkendt til at uddanne lærere til
folkeskolen. Bestemmelsen er i praksis blevet brugt til godkendelse
af f.eks. uddannelsen til lærer fra Den Frie Lærerskole
i Ollerup og meritlæreruddannelsen, jf. bekendtgørelse
nr. 651 af 29. juni 2009 om uddannelsen til meritlærer.
Undervisningsministeren kan i særlige
tilfælde fravige krav om danske lærerkvalifikationer,
jf. bestemmelsens 3. pkt. Bestemmelsen anvendes i praksis bl.a. til
at sikre, at personer med udenlandske lærerkvalifikationer i
overensstemmelse med internationale regler og aftaler ligestilles
med personer med godkendte danske lærerkvalifikationer.
Ved aftale af 10. april 2008 mellem
Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, jf. afsnit 2.2.1.1., fik Styrelsen for International
Uddannelse bemyndigelse til at anerkende udenlandske læreres
kompetencer til at undervise i den danske folkeskole.
2.2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at det lovfæstes, at
kompetencen til at godkende, at personer med udenlandske
lærerkvalifikationer varetager undervisningen i 1.-10.
klasse, henhører under Styrelsen for International
Uddannelse. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets
afsnit 2.2.1.1 om ressortansvaret. Det foreslås, at det
fremgår udtrykkeligt af folkeskoleloven, at Styrelsen for
International Uddannelse kan godkende, at lærere, som ikke
har gennemført den danske uddannelse til lærer i
folkeskolen og ikke har fået godkendt en anden dansk
læreruddannelse, kan varetage undervisning i 1.-10.
klasse.
Samtidig foreslås det, at
undervisningsministeren, under hvis ressortområde uddannelsen
til folkeskolelærer henhører, bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om krav til godkendelse af
udenlandske lærerkvalifikationer.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 og
2, og bemærkningerne hertil.
2.3. Afskæring af
klageadgang for Styrelsen for International Uddannelses
afgørelser
2.3.1. Gældende ret
Det overordnede ressortansvar for tildeling af
undervisningskompetence på gymnasieområdet og
godkendelse af uddannelser til varetagelse af undervisningen i
1.-10. klasse henhører under Undervisningsministeriet.
Ansøgninger om godkendelse af udenlandske
lærereksamener blev indtil Styrelsen for International
Uddannelses oprettelse i 2005 behandlet i et kontor i
Undervisningsministeriets departement. Kontoret fik i maj 2003
overført opgaven med at behandle ansøgninger om
godkendelse af udenlandske lærereksamener fra andre
afdelinger i departementet. Ved Styrelsen for International
Uddannelses oprettelse som en styrelse under
Undervisningsministeriet i 2005 blev opgaven med godkendelse af
udenlandske lærereksamener overført.
Styrelsen er ved aftale mellem Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling og Undervisningsministeriet, jf.
afsnit 2.2.1.1. og 2.2.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger, bemyndiget til at varetage opgaven på
vegne af Undervisningsministeriet.
Klager over styrelsens afgørelser om
anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer kan
indbringes for den oprindeligt kompetente myndighed, dvs.
Undervisningsministeriet, medmindre klageadgangen er udtrykkeligt
afskåret ved lov. Hverken lov om pædagogikum i de
gymnasiale uddannelser eller lov om folkeskolen indeholder regler
om afskæring af klageadgang for styrelsens afgørelser
om anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer.
Der er ikke i forbindelse med oprettelsen af
Styrelsen for International Uddannelse i 2005 eller ved
ændring i ressortfordelingen i 2007/2008 taget stilling til
klageadgangen. Det har ikke på noget tidspunkt været
hensigten, at der skulle være adgang til at klage over
styrelsens afgørelser vedrørende tildeling af
undervisningskompetence. Undervisningsministeriet har ikke modtaget
eller behandlet klager over sådanne afgørelser.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at adgangen til at klage til
Undervisningsministeriet over Styrelsen for International
Uddannelses afgørelser om anerkendelse af udenlandske
lærerkvalifikationer afskæres ved lov.
Afskæringen af klageadgangen omfatter
både realitets- og legalitetsprøvelsen af styrelsens
afgørelser. Baggrunden herfor er, at sagkundskaben til og
erfaringen med at vurdere udenlandske uddannelseskvalifikationer
ligger i styrelsen, og at der er et velfungerende system til at
behandle disse sager. Det har ikke været tilsigtet, at der
skulle være adgang til at klage over styrelsens
afgørelser.
I forhold til spørgsmålet om tilsyn
fører Undervisningsministeriet tilsyn, i det omfang det
følger af det lovgivningsmæssige ansvar på
området, mens Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling fører tilsyn, i det omfang det følger af at
være overordnet myndighed for styrelsens virksomhed.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4,
og § 2, nr. 1 og 2, samt bemærkningerne til disse
bestemmelser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, Børne-
og Kulturchefforeningen, Børnerådet, Center for
Ligebehand-ling af Handicappede, Danmarks Erhvervsskoleforening,
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Jurist- og
Økonomforbund (DJØF), Danmarks Lærerforening,
Danmarks Privatskoleforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Danske
Erhvervs-skoler, Dansk Friskoleforening, Danske
Handicaporganisationer (DH), Dansk Industri (DI), Dansk
Magi-sterforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS),
Danske Regioner, Danske Skolelever, Danske Universiteter, Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, Dokumentations- og Rådgivningscentret
om Racediskrimination, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af studenterkursusrektorer,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening (GBF), Gym-nasieskolernes
Inspektorforening, Gymnasieskolernes Lærerforening (GL),
Gymnasieskolernes Pædagogi-kumforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Lærerforening (HL),
Ingeniørforenin-gen i Danmark (IDA), Fag og Arbejde (FOA),
Forbundet for pædagoger og klubfolk (BUPL), Foreningen af
Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kon-kurrencestyrelsen,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud (LOS),
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lilleskolerne - en sammenslutning af frie grundskoler, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Professionshøjskolernes
Rektorkollegium - University Colleges Denmark, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for
erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelorud-dannelser
(REP), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for
Internationalisering af Uddannelserne, Skolele-derforeningen, Skole
og Samfund, Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning
(Leder-forsamlingen for Ungdommens Uddannelsesvejledning),
Ungdomsringen og Ungdomsskolernes Udvik-lingscenter, VUC
Bestyrelsesforening og VUC Lederforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om klage
over afgørelser i forbindelse med prøven i teoretisk
pædagogikum, herunder om, at ombedømmelse af en
prøve og omprøve kan resultere i en lavere karakter
end den påklagede.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
de almindelige forvaltningsretlige regler og principper, herunder
undersøgelsesprincippet, adgangen til at fremføre nye
påstande over for en klageinstans og begrundelseskravet,
finder anvendelse. Dette skyldes ikke mindst, at en klager gennem
sin klage kan risikere at blive stillet ringere end før
afgivelse af klagen. Det er derfor tillige hensigten at
fastsætte regler, der præciserer, at muligheden for
såvel ombedømmelse som omprøve gives som et
tilbud til klager, således som det i dag også er
tilfældet med hensyn til omprøve samt, at klager
såvel ved tilbud om ombedømmelse som ved tilbud om
omprøve skal orienteres om risikoen for at få en
lavere karakter end den påklagede.
Endelig vil der blive fastsat regler om, at
omprøve eller ombedømmelse som følge af fejl
eller mangler ved prøver, som ikke skyldes eksaminanden,
ikke kan føre til en lavere karakter.
Reglerne vil blive indsat i
pædagogikumbekendtgørelsen.
Der henvises til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2-4 (§ 16, stk. 1 og 3, og §
16 a)
Den gældende bestemmelse i § 16, stk.
3, i lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser, om
tildeling af undervisningskompetence til gymnasielærere fra
EU- og EØS-lande, foreslås i justeret form
videreført i den foreslåede § 16 a, stk. 1,
hvorfor § 16, stk. 3 ophæves.
Det foreslås, at bestemmelserne om
tildeling af undervisningskompetence til gymnasielærere med
udenlandske læreruddannelser bliver samlet i den
foreslåede § 16 a.
Bestemmelsen i § 16 a,
stk. 1, er bl.a. en indholdsmæssig
videreførelse af den gældende § 16, stk. 3. Den
foreslåede bestemmelse bemyndiger Styrelsen for International
Uddannelse til at tildele undervisningskompetence til kandidater
med en uddannelse til lærer ved de gymnasiale uddannelser fra
andre lande end EU- og EØS-lande, således at
styrelsens kompetence omfatter tildeling af undervisningskompetence
til alle kandidater med en udenlandsk uddannelse til lærer
ved de gymnasiale uddannelser, uanset uddannelsesland.
Endvidere foreslås det med § 16 a, stk. 2, at Styrelsen for
International Uddannelse træffer den endelige administrative
afgørelse i sager om tildeling af undervisningskompetence i
henhold til stk. 1. Afskæringen af klageadgangen omfatter
både realitets- og legalitetsprøvelsen af styrelsens
afgørelser. Undervisningsministeriet vurderer, at styrelsen
besidder den fornødne faglige sagkundskab og erfaring til at
træffe den endelige administrative afgørelse om
tildeling af undervisningskompetence til udenlandske
gymnasielærere. Afskæringen af klageadgang
indebærer, således at der ikke kan klages til
Undervisningsministeriet over styrelsens konkrete afgørelser
i henhold til stk. 1 hverken i forhold til realitets- eller
legalitetsspørgsmål. Idet undervisningsministeren har
det lovgivningsmæssige ansvar for styrelsens
afgørelser på dette område, kan de konkrete
afgørelser, som styrelsen træffer i henhold til stk.
1, heller ikke påklages til Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling uanset styrelsens ressortmæssige
tilknytning hertil. Undervisningsministeren bemyndiges
ifølge den foreslåede bestemmelse til § 16 a, stk. 3, til at fastsætte
regler om krav til at tildele undervisningskompetence til
gymnasielærere med udenlandsk uddannelse. Det er hensigten at
fastsætte regler om, at de udenlandske kandidater ligeledes
skal opfylde de faglige mindstekrav, som allerede følger af
pædagogikumbekendtgørelsens bestemmelser i § 4 og
§ 5 i bekendtgørelse nr. 18 af 14. januar 2009 om
undervisningskompetence i de gymnasiale uddannelser
(pædagogikumbekendtgørelsen), jf. § 32, stk. 3 og
4, i lovbekendtgørelse af nr. 860 af 5. juli 2010 om
uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven),§ 28,
stk. 3 og 4, i lov om uddannelsen til højere
forberedelseseksamen (hf), jf. lovbekendtgørelse af nr. 862
af 8. 5. juli 2010, samt § 30, stk. 5, i lov om uddannelserne
til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), jf. lovbekendtgørelse af nr. 861 af 5. juli
2010.
Der henvises til afsnit 2.2.1.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Til nr. 1 og 2 (§ 28 a)
Den foreslåede bestemmelse i § 28 a, stk. 1, er en
indholdsmæssig videreførelse af den gældende
bestemmelse i § 28, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen, som
i særlige tilfælde giver undervisningsministeren
bemyndigelse til at fravige kravet om, at for at kunne varetage
undervisning i 1.-10. klasse skal den pågældende have
gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen, eller
anden læreruddannelse, der er godkendt af
undervisningsministeren i denne henseende. Godkendelsen kan
betinges af, at de uddannede består en prøve ved en
professionshøjskole, der af undervisningsministeren er
godkendt til at uddanne lærere i folkeskolen. Med den
foreslåede § 28 a, stk. 1 placeres bestemmelsen om
Styrelsen for International Uddannelses kompetence om godkendelse
af udenlandske folkeskolelærerkvalifikationer i en
bestemmelse for sig, og de eksisterende bestemmelser i lovens
§ 28, stk. 1, 1. og 2. pkt., forbeholdes udgangspunktet om, at
varetagelse af undervisning i 1.-10. klasse kræver
gennemførelse af den danske folkeskolelæreruddannelse
eller godkendelse af anden dansk læreruddannelse.
Endvidere foreslås det i § 28 a, stk. 2, at Styrelsen for
International Uddannelse træffer den endelige administrative
afgørelse i sager om godkendelse af udenlandske
lærerkvalifikationer i henhold til stk. 1. Klageadgangen
foreslås dermed afskåret ved lov med hensyn til
både realitets- og legalitetsprøvelsen af styrelsens
afgørelser. Undervisningsministeriet vurderer, at styrelsen
besidder den fornødne faglige sagkundskab og erfaring til at
træffe den endelige afgørelse sådan godkendelse.
Afskæringen af klageadgang indebærer, således at
der ikke kan klages til Undervisningsministeriet over styrelsens
konkrete afgørelser i henhold til stk. 1 hverken i forhold
til realitets- eller legalitetsspørgsmål. Idet
undervisningsministeren har det lovgivningsmæssige ansvar for
styrelsens afgørelser på dette område, kan de
konkrete afgørelser, som styrelsen træffer i henhold
til stk. 1, heller ikke påklages til Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling uanset styrelsens
ressortmæssige tilknytning hertil.
Undervisningsministeren bemyndiges ifølge
den foreslåede bestemmelse i § 28
a, stk. 3, til at fastsætte regler om kravtil
godkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer. Der henvises
til afsnit 2.2.1.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2011. I bekendtgørelsesform vil det
blive fastsat, at de ændrede bestemmelser har virkning for
prøver, der påbegyndes efter dette tidspunkt.
Ansøgninger om anerkendelse og godkendelse af
lærerkvalifikationer indgivet inden lovens
ikrafttrædelse vil blive behandlet efter de hidtil
gældende bestemmelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov nr. 475 af 17. juni 2008 om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser foretages
følgende ændringer: | | | 1. I § 6 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
klage over afgørelser i forbindelse med prøven i
teoretisk pædagogikum, herunder om at ombedømmelse og
omprøve kan resultere i en lavere karakter.« | § 16.
Pædagogikumkandidaten har undervisningskompetence i et fag i
alle de gymnasiale uddannelser, når kandidaten har faglig
kompetence og har bestået prøverne i praktisk og
teoretisk pædagogikum, jf. dog stk. 3 og 4. (…) | | 2. I § 16, stk. 1, ændres »jf.
dog stk. 3 og 4« til: »jf. dog stk. 3 og § 16 a,
stk. 1«. | Stk. 3. CIRIUS kan tildele
undervisningskompetence til kandidater fra medlemsstater i Den
Europæiske Union og fra lande, der er omfattet af aftalen om
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, hvis
kandidaterne har undervisningskompetence på tilsvarende
niveau i det pågældende land. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om, på hvilke betingelser personer,
der ikke har pædagogisk kompetence i et fag, kan opnå
undervisningskompetence i faget. | | 3.§ 16, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | 4. Efter § 16 indsættes: »§ 16
a. Styrelsen for International Uddannelse kan tildele
undervisningskompetence ved de gymnasiale uddannelser til
kandidater med en udenlandsk uddannelse til lærer, hvis
kandidaten har undervisningskompetence på et tilsvarende
niveau i det pågældende land. Stk. 2. Styrelsen for
International Uddannelse træffer den endelige administrative
afgørelse i sager om tildeling af undervisningskompetence i
henhold til stk. 1. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kravene til
tildeling af undervisningskompetence ved de gymnasiale uddannelser
til kandidater med udenlandske uddannelser.« | | | § 2 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 593 af 24. juni 2009, som ændret
ved lov nr. 486 af 11. maj 2010, lov nr. 624 af 11. juni 2010, lov
nr. 630 af 11. juni 2010, lov nr. 640 af 14. juni 2010 og lov nr.
641 af 14. juni 2010 (indtil ny lovbekendtgørelse er
udstedt), foretages følgende ændringer: | § 28. For at
kunne varetage undervisning i 1.-10. klasse skal den
pågældende have gennemført uddannelsen til
lærer i folkeskolen, jf. dog stk. 2 og 3, eller anden
læreruddannelse, der er godkendt af undervisningsministeren i
denne henseende. Godkendelsen kan betinges af, at de uddannede
består en prøve ved en professionshøjskole, der
af undervisningsministeren er godkendt til at uddanne lærere
i folkeskolen. Undervisningsministeren kan i særlige
tilfælde fravige bestemmelsen i 1. pkt. | | 1. § 28,
stk. 1, 3. pkt., ophæves. | | | 2. Efter § 28 indsættes: »§ 28
a. Styrelsen for International Uddannelse kan godkende, at
lærere, som ikke har gennemført den danske uddannelse
til lærer i folkeskolen og ikke har fået godkendt en
anden dansk læreruddannelse, jf. § 28, stk. 1, varetager
undervisning i 1.-10. klasse. Godkendelse forudsætter, at den
pågældende har kvalifikationer, der svarer til
uddannelsen til lærer i folkeskolen. Stk. 2.
Styrelsen for International Uddannelse træffer den endelige
administrative afgørelse i sager om godkendelse af
udenlandske lærerkvalifikationer i henhold til stk. 1. Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kravene til
godkendelse af, at lærere, der ikke har gennemført den
danske uddannelse til lærer i folkeskolen og ikke har
fået godkendt en anden dansk læreruddannelse, varetager
undervisning i 1.-10. klasse.« | | | § 3 Loven træder i kraft den 1. januar
2011. |
|