Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2010)
Undervisningsministeren (Tina Nedergaard) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser og lov om
folke-skolen (Behandling af klager over bedømmelse af
prøven i teoretisk pædagogikum, anerkendelse af
udenlandske lærerkvalifikationer og afskæring af
klageadgang)
(Lovforslag nr. L 42).
For en række uddannelser er lovgivningen med virkning
fra sommeren 2010 ændret således, at studerende, der
klager over en prøve, kan få en lavere karakter end
oprindeligt, hvis klagen bevir-ker, at uddannelsesinstitutionen
tilbyder klager en ombedømmelse, og klageren ønsker
dette. Der er tale om almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser og erhvervsrettede uddan-nelser. Også
omprøve og ombedømmelse på
folkeskoleområdet har siden sommeren 2010 kunnet resultere i
en lavere karakter.
Formålet med den foreslåede ændring er at
ligestille pædagogikumkandidater, der klager over
prøven i teoretisk pædagogikum på samme
måde som tilfældet er i dag for alle
Undervisningsmini-steriets uddannelser, der er omfattet af
bekendtgørelse nr. 738 af 9. juni 2009 om prøver og
eksa-men i de almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser (Eksamensbekendtgørel-sen) og af
bekendtgørelse nr. 782 af 17. august 2009 om prøver
og eksamen i erhvervsrettede ud-dannelser og på
folkeskoleområdet.
Lovforslaget indebærer, at også teoretisk
pædagogikum fremover vil være omfattet af reglerne om,
at en ombedømmelse af en prøve kan resultere i en
lavere karakter.
Derudover indeholder lovforslaget en hjemmel til, at Styrelsen
for International Uddannelses kompetence til at tildele kandidater
med udenlandsk uddannelse undervisningskompetence til at undervise
i de gymnasiale uddannelser og til at godkende lærere med
udenlandske kvalifikationer til at kunne varetage undervisning i
folkeskolen bliver lovfæstet. Det foreslås endvidere at
afskære klageadgangen for styrelsens afgørelser om
anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer.
Formålet med de foreslåede ændringer om
anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationer er at
lovfæste styrelsens nuværende praksis og at
afskære klageadgangen over styrelsens afgørelser
her-om til Undervisningsministeriet.
Ændringerne foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det Høje Ting.