Fremsat den 6. oktober 2010 af
justitsministeren (Lars Barfoed)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsafgifter
(Sagsomkostninger til statskassen ved
afgiftsfritagelse på grund af
retshjælpsforsikringsdækning, opgørelse af
sagens værdi i lejesager m.v.)
§ 1
I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 539 af 8. juni 2006,
§ 2 i lov nr. 168 af 12. marts 2008 og senest ved
§ 3 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lejeloven eller erhvervslejeloven« til:
»lejelovgivningen«.
2. I
§ 3, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »i henhold til lejelovens §§ 87
og 93 eller erhvervslejelovens §§ 65 og 71«
til: »om opsigelse eller ophævelse af
lejemål«.
3. § 13, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Retten træffer afgørelse om betaling af
sagsomkostninger, som om der ikke var afgiftsfrihed efter
stk. 1, nr. 1 eller 3, herunder et skønsmæssigt
fastsat beløb svarende til de afgifter, der efter
sagsgenstandens værdi skulle have været betalt.
Pålægges modparten at betale sagsomkostninger svarende
til de afgifter, der skulle have været betalt, tilfalder
beløbet statskassen.«
4. I
§ 37, stk. 1, nr. 2,
ændres »aktieselskabslovens § 125 eller
anpartsselskabslovens § 58« til:
»selskabslovens § 235«.
5. I
§ 37, stk. 1, nr. 3,
affattes således:
»3) ved
skifterettens afgørelse om rekonstruktionsbehandling eller
konkurs i medfør af selskabslovens § 233,
stk. 3.«
6. I
§ 37 a indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
§ 37, stk. 2 og 3, finder tilsvarende
anvendelse.«
7. I
§ 39, stk. 1, nr. 2,
ændres »aktieselskabslovens § 123,
stk. 2, eller anpartsselskabslovens § 56,
stk. 2« til: »selskabslovens § 221,
stk. 3«.
8. I
§ 39 a ændres
»aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven« til:
»selskabsloven«.
9. § 49 a, stk. 1 og 2, affattes
således:
»For elektroniske forespørgsler i
tingbogen, personbogen og andelsboligbogen betales 30 kr. pr.
opslag, for et fuldstændigt opslag vedrørende
én fast ejendom dog 120 kr.
Stk. 2. Afgiftsfri
er dog
1) opslag, der
foretages i ikkeerhvervsmæssigt øjemed fra
brugerterminaler ved Tinglysningsretten eller byretterne,
2) opslag
vedrørende en fast ejendom, der foretages af en fysisk
person, der efter tingbogen har adkomst til ejendommen, og
3) opslag, der
foretages i ikkeerhvervsmæssigt øjemed af offentlige
forvaltningsmyndigheder.«
10. I
§ 49 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«.
11. § 49 a, stk. 4-6,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Tinglysningsretten kan efter ansøgning tillade, at afgiften
efter stk. 1 og 3 opkræves månedsvis bagud.
Tilsvarende gælder for udskrifter, der rekvireres
elektronisk, men attesteres af retten. Der er udpantningsret for
afgiften.«
12. I
§ 49 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »køretøjer« til:
»andele i andelsboligforeninger«, og », 2 og
4« ændres til: »og 2«.
13. I
§ 49 b, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »opslag« to steder til:
»enkeltopslag«.
14. § 49 b, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
§ 49 a, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre forskellige mindre tilpasninger af
retsafgiftslovens regler.
Lovforslaget går for det første ud
på at indføre regler om den tabende parts betaling af
sagsomkostninger til statskassen, når den vindende part har
været fritaget for betaling af retsafgift, fordi denne part
opfylder de økonomiske betingelser for fri proces og har en
retshjælpforsikring, der dækker omkostninger ved
sagen.
Det foreslås, at sagsomkostningerne i et
sådant tilfælde skal fastsættes, som om der ikke
var afgiftsfritagelse, herunder - som noget nyt - et
skønsmæssigt fastsat beløb svarende til de
afgifter, der skulle have været betalt.
Dette svarer til, hvad der gælder,
når den vindende part har været fritaget for betaling
af retsafgift, fordi denne part har haft fri proces under
sagen.
Denne del af lovforslaget har således til
formål at fjerne den forskel, der i dag, uden at det har
været tilsigtet, er mellem de sagsomkostninger, den tabende
part skal betale, afhængig af om den vindende part (som
opfylder de økonomiske betingelser for fri proces) har
retshjælpsforsikringsdækning eller ej.
Lovforslaget går for det andet ud på
at medtage sager i henhold til almenlejeloven i reglerne om
opgørelsen af sagens værdi i lejesager.
Hermed sikres, at der gælder samme regler
om opgørelsen af sagens værdi i lejesager, uanset om
lejemålet er omfattet af lejeloven, erhvervslejeloven eller
almenlejeloven.
Denne del af lovforslaget har således til
formål at fjerne den forskel, der i dag, uden at det har
været tilsigtet, er mellem den retsafgift, der skal betales,
afhængig af om retssagen vedrører et lejemål
omfattet af almenlejeloven eller af lejeloven eller
erhvervslejeloven.
Lovforslaget indeholder endelig nogle
konsekvensændringer som følge af den nye selskabslov,
som følge af nye regler i konkursloven om
rekonstruktionsbehandling og som følge af indførelsen
af digital tinglysning i tingbogen.
2. Fritagelse for retsafgift ved
retshjælpsforsikringsdækning
2.1. Gældende ret
2.1.1. Fri proces
medfører for vedkommende part blandt andet fritagelse for
betaling af retsafgift, jf. retsplejelovens § 331,
stk. 1, nr. 1.
Efter retsplejelovens § 332,
stk. 1, træffer retten afgørelse om betaling af
sagsomkostninger, som om der ikke var givet fri proces, herunder et
skønsmæssigt fastsat beløb svarende til de
afgifter, der efter sagsgenstandens værdi skulle være
betalt. Pålægges modparten at betale sagsomkostninger,
tilfalder beløbet statskassen.
I det omfang modparten ville være blevet
pålagt at erstatte en parts udgifter til retsafgift, hvis
parten ikke havde haft fri proces, pålægges modparten
således at betale sagsomkostninger svarende til retsafgiften
til statskassen.
2.1.2. Fri proces kan
som udgangspunkt kun bevilges, hvis ansøgeren ikke har en
retshjælpsforsikring, der dækker omkostninger ved
sagen, jf. retsplejelovens § 325.
En part, som har en retshjælpsforsikring,
der dækker omkostninger ved sagen, og som opfylder de
økonomiske betingelser for fri proces, skal ikke betale
retsafgift, jf. retsafgiftslovens § 13, stk. 1, nr.
3.
Denne ordning har været gældende
siden den 1. januar 2007, hvor lov nr. 554 af 24. juni 2005
trådte i kraft for så vidt angår ændringer
af regler om fri proces.
Før den 1. januar 2007 udelukkede
retshjælpsforsikringsdækning ikke fri proces, og en
part kunne dermed have både retshjælpsforsikring og fri
proces. I så fald skulle parten som følge af den fri
proces ikke betale retsafgift, men modparten ville i givet fald
blive pålagt at betale sagsomkostninger til statskassen
svarende til den retsafgift, der ellers skulle være betalt
(som beskrevet i pkt. 2.1.1 ovenfor).
Det anføres i forarbejderne til
retsafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 3, at
bestemmelsen sikrer, at den foreslåede administrative
omlægning mellem fri proces og retshjælpsforsikring
ikke fører til en udvidelse af, hvornår der skal
betales retsafgift (Folketingstidende 2004-05, 2. samling,
tillæg A, side 5543).
2.1.3. Østre
Landsret har i en utrykt afgørelse af 26. april 2010
(B-3128-09) udtalt, at der ikke er hjemmel til at
pålægge den tabende part at betale sagsomkostninger til
statskassen svarende til retsafgiften, når den vindende part
har været fritaget for betaling af retsafgift, fordi denne
part opfylder de økonomiske betingelser for fri proces og
har en retshjælpforsikring, der dækker omkostninger ved
sagen.
2.2. Lovforslagets udforming
2.2.1. Formålet
med afgiftsfritagelsen efter retsafgiftslovens § 13,
stk. 1, nr. 3, er efter forarbejderne at sikre, at den
administrative omlægning mellem fri proces og
retshjælpsforsikring ikke førte til en udvidelse af, hvornår der skal betales
retsafgift.
Formålet med afgiftsfritagelsen efter
retsafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 3, kan derimod
ikke antages at have været at indskrænke, hvornår der skal
betales retsafgift.
Før den 1. januar 2007 skulle den tabende
part betale sagsomkostninger til statskassen svarende til den
retsafgift, som ellers skulle være betalt af den vindende
part med retshjælpsforsikringsdækning og fri
proces.
Det vil således være i
overensstemmelse med formålet med lovændringen ved lov
nr. 554 af 24. juni 2005 og med retstilstanden før den 1.
januar 2007, hvis den tabende part også efter denne
lovændring kan pålægges at betale
sagsomkostninger til statskassen svarende til retsafgiften, hvis
den vindende part har været fritaget for betaling af
retsafgift, fordi parten opfylder de økonomiske betingelser
for fri proces og har en retshjælpforsikring, der
dækker omkostninger ved sagen.
I modsat fald vil den tabende part være
forskelligt stillet med hensyn til betaling af sagsomkostninger alt
afhængig af, om den vindende part har en
retshjælpsforsikring eller ej.
2.2.2. Østre
Landsret er imidlertid som nævnt i pkt. 2.1.3 ovenfor i en
utrykt afgørelse af 26. april 2010 kommet frem til, at der
ikke er hjemmel til at pålægge modparten at betale
sagsomkostninger til statskassen svarende til den retsafgift, der
skulle være betalt, hvis en part ikke havde været
fritaget for betaling af retsafgift i medfør af
retsafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 3.
På denne baggrund foreslås det at
ændre retsafgiftsloven, således at det udtrykkeligt
bestemmes, at i tilfælde af, at en part har været
fritaget for betaling af retsafgift, fordi parten opfylder de
økonomiske betingelser for fri proces og har en
retshjælpforsikring, der dækker omkostninger ved sagen,
skal sagsomkostningerne fastsættes, som om der ikke var
afgiftsfritagelse, herunder et skønsmæssigt fastsat
beløb svarende til de afgifter, der skulle have været
betalt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
3, og bemærkningerne hertil.
3. Opgørelse af sagens værdi i
lejesager
3.1. Gældende ret
3.1.1. Retsafgiften
afhænger i civile retssager af sagens værdi. Reglerne
om opgørelsen af sagens værdi ved beregning af
retsafgift findes i retsafgiftslovens § 3. Ifølge
stk. 1 bestemmes sagens værdi efter påstanden.
Omfatter påstanden flere krav, er sagens værdi den
samlede værdi af disse krav. Renter og omkostninger medregnes
ikke ved opgørelsen af sagens værdi.
Retsafgiftslovens § 3, stk. 2,
indeholder særlige regler om opgørelsen af sagens
værdi, når påstanden angår en ydelse, der
skal betales et ubestemt antal gange. Værdien beregnes i et
sådant tilfælde ved at gange ydelserne pr. år med
ti, medmindre andet følger af § 3,
stk. 3.
Retsafgiftslovens § 3, stk. 3,
indeholder særlige regler om opgørelsen af sagens
værdi i sager i henhold til lejeloven eller
erhvervslejeloven. Hvis en sådan sag angår en ydelse,
der skal betales et ubestemt antal gange, beregnes sagens
værdi ved at gange den årlige ydelse, påstanden
angår, med fem. For sager i henhold til lejelovens
§§ 87 og 93 eller erhvervslejelovens
§§ 65 og 71 (dvs. sager om opsigelse eller
ophævelse af lejemålet) fastsættes sagens
værdi dog til et års leje.
De særlige regler om opgørelsen af
sagens værdi i lejesager blev oprindelig indført i
1969 (reglen om et års leje i sager om opsigelse eller
ophævelse af lejemålet) og 1980 (reglen om fem gange
den årlige ydelse, påstanden angår, i andre
lejesager) før indførelsen af almenlejeloven og
erhvervslejeloven.
Retsafgiftslovens regler om opgørelsen af
sagens værdi i lejesager blev ikke ændret i forbindelse
med indførelsen af erhvervslejereguleringsloven i 1989, der
i 2000 blev erstattet af erhvervslejeloven, eller i forbindelse med
indførelsen af almenlejeloven i 1998.
Den særlige regel om at gange den
årlige ydelse, påstanden angår, med fem, blev
imidlertid i retspraksis anvendt også i sager efter
erhvervslejereguleringsloven, jf. Østre Landsrets
afgørelse gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 1990 side
276, og ved lov nr. 1436 af 22. december 2004, der trådte i
kraft den 1. januar 2005, fik retsafgiftslovens § 3,
stk. 3, sin nuværende affattelse, der udtrykkeligt
henviser til både lejeloven og erhvervslejeloven. Medtagelsen
af en henvisning til erhvervslejeloven omtales i
bemærkningerne til det foreslåede § 3,
stk. 3, som en præcisering (Folketingstidende 2004-05,
1. samling, tillæg A, side 3043).
Spørgsmålet om opgørelsen af
sagens værdi i sager efter almenlejeloven ses ikke at
være omtalt i forarbejderne til lov nr. 1436 af 22. december
2004.
3.1.2. Østre
Landsret har i en afgørelse af 23. april 2010 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2010 side 2103) udtalt, at efter ordlyden
gælder de særlige regler i retsafgiftslovens
§ 3, stk. 3, om fastsættelse af sagens
værdi kun for sager i henhold til lejeloven eller
erhvervslejeloven og således ikke for sager i henhold til
almenlejeloven. Landsretten fandt i en sag om ophævelse,
subsidiært opsigelse, af et lejemål ikke grundlag for
en analog anvendelse af retsafgiftslovens § 3,
stk. 3, 3. pkt. Landsretten fastsatte derfor sagens
værdi efter retsafgiftslovens § 3, stk. 2.
3.2. Lovforslagets udformning
3.2.1. Som
anført ovenfor i pkt. 3.1.1 er de særlige regler om
opgørelse af sagens værdi i lejesager oprindelig
indført på et tidspunkt, hvor der kun fandtes
én lejelov.
Selv om retsafgiftslovens regler herom ikke blev
ændret i forbindelse med indførelsen af almenlejeloven
eller erhvervslejeloven, kan det ikke antages at have været
tilsigtet, at de særlige regler om opgørelse af sagens
værdi i lejesager ikke længere skulle anvendes i sager
om de lejemål, som hidtil havde været omfattet af
lejeloven, men som nu blev omfattet af almenlejeloven eller
erhvervslejeloven.
Ved en senere lovændring, der trådte
i kraft den 1. januar 2005, blev retsafgiftsloven som nævnt
ovenfor i pkt. 3.1.1 da også ændret, således at
der blev medtaget en udtrykkelig henvisning til erhvervslejeloven i
de særlige regler om opgørelsen af sagens værdi
i lejesager.
3.2.2. På denne
baggrund foreslås det tilsvarende at medtage sager i henhold
til almenlejeloven i retsafgiftslovens § 3, stk. 3,
om opgørelse af sagens værdi i lejesager.
Hermed sikres, at sagens værdi
opgøres på samme måde i forbindelse med
beregningen af retsafgift, uanset om det lejemål, sagen
angår, er omfattet af lejeloven, almenlejeloven eller
erhvervslejeloven.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1 og 2, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning
for staten, kommuner eller regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt
i høring hos:
Østre og Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Tinglysningsretten,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Boligselskabernes
Landsforening, Danske Advokater, Dommerforeningen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Forbrugerrådet, Forsikring
og Pension, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Institut for
Menneskerettigheder, Lejernes Landsorganisation, Politiforbundet i
Danmark, Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
(§ 3, stk. 3)
Det foreslås at ændre
retsafgiftslovens § 3, stk. 3, således at
henvisningen til lejeloven og erhvervslejeloven ændres til en
henvisning til lejelovgivningen, og således at henvisningen
til lejelovens §§ 87 og 93 eller erhvervslejelovens
§§ 65 og 71 ændres til en henvisning til sager
om opsigelse eller ophævelse af lejemål.
Hermed sikres, at der gælder samme regler
om opgørelse af sagens værdi i lejesager, uanset
hvilken lejelov (lov om leje, lov om leje af almene boliger eller
lov om leje af erhvervslokaler mv.) lejemålet er omfattet
af.
Til nr. 3 (§ 13,
stk. 2)
Det foreslås at ændre
retsafgiftslovens § 13, stk. 2, fra en regel om
afgiftspligt for en modpart, der pålægges at betale
sagens omkostninger, til en regel om fastsættelse af
sagsomkostninger, som om der ikke var afgiftsfrihed, herunder et
skønsmæssigt fastsat beløb svarende til de
afgifter, der efter sagsgenstandens værdi skulle have
været betalt.
Det foreslås samtidig at udvide
anvendelsesområdet for stk. 2 til også at omfatte
stk. 1, nr. 3, om tilfælde, hvor en part, der har en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostninger ved sagen, og som opfylder de økonomiske
betingelser for fri proces. Det gældende stk. 2 henviser
kun til stk. 1, nr. 1, om tilfælde, hvor en
statstjenestemand anlægger sag efter ordre.
Den foreslåede regel svarer til, hvad der
efter retsplejelovens § 332, stk. 1, gælder,
når en part er fritaget for betaling af retsafgift, fordi
parten har fri proces, jf. retsafgiftslovens § 13,
stk. 1, nr. 2, og retsplejelovens § 331,
stk. 1, nr. 1.
Der vil således fremover i alle
tilfælde af afgiftsfritagelse efter retsafgiftslovens
§ 13, stk. 1, være de samme muligheder for i
givet fald at pålægge en tabende modpart at betale
sagsomkostninger til statskassen svarende til den retsafgift, der
skulle have været betalt.
Forslaget indebærer, at retten skal
træffe afgørelse om betaling af sagsomkostninger, som
om der ikke var afgiftsfrihed efter stk. 1, nr. 1 eller 3, jf.
1. pkt. Ved afgørelsen af, om en
part skal betale sagsomkostninger, og om der i givet fald skal
betales fulde eller delvise sagsomkostninger og med hvilket
beløb, skal der således ikke tages hensyn til, at en
part har været fritaget for betaling af retsafgift efter
stk. 1, nr. 1 eller 3.
Ligesom efter retsplejelovens § 332,
stk. 1, skal der ved udmålingen af sagsomkostninger
også medtages et skønsmæssigt fastsat
beløb svarende til de retsafgifter, der efter
sagsgenstandens værdi skulle have været betalt -
naturligvis forudsat at de pågældende udgifter til
retsafgifter ville have indgået i de tilkendte
sagsomkostninger, hvis parten ikke havde været fritaget for
at betale retsafgift.
Forslaget indebærer endvidere, at når
modparten pålægges at betale sagsomkostninger svarende
til de afgifter, der skulle have været betalt, tilfalder
beløbet statskassen, jf. 2.
pkt.
Ligesom efter gældende ret kan parterne
ikke ved aftale gøre indgreb i statskassens rettigheder.
Hvor den vindende part har været fritaget for betaling af
retsafgift efter stk. 1, nr. 1 eller 3, tilkendes statskassen
i givet fald sagsomkostninger hos modparten svarende til de
afgifter, der skulle have været betalt, efter de i
øvrigt deklaratoriske regler i retsplejelovens kapitel 30,
idet en eventuel aftale om fravigelse heraf, jf. retsplejelovens
§ 312, stk. 1, 2. led, er uden betydning.
Forslaget om at ændre § 13,
stk. 2, fra en regel om afgiftspligt til en regel om
fastsættelse af sagsomkostninger til statskassen,
indebærer blandt andet, at retsafgiftslovens kapitel 13 om
klage over afgiftsberegningen ikke længere finder anvendelse
på afgørelser efter § 13, stk. 2.
Indsigelse mod en afgørelse om betaling af sagsomkostninger
til statskassen efter det foreslåede § 13,
stk. 2, må i givet fald ske ved appel af
afgørelsen i overensstemmelse med retsplejelovens
appelregler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4, 7 og 8
(§ 37, stk. 1, nr. 2, § 39, stk. 1,
nr. 2, og § 39 a)
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den nye selskabslov, lov nr. 470 af 12. juni 2009
om aktie- og anpartsselskaber, der har afløst de tidligere
gældende aktie- og anpartsselskabslove.
Det foreslås at ændre henvisningen i
retsafgiftslovens § 37, stk. 1, nr. 2, til
aktieselskabslovens § 125 og anpartsselskabslovens
§ 58 til en henvisning til selskabslovens
§ 235, der har afløst disse bestemmelser om
genoptagelse af likvidation (nr.
4).
Det foreslås endvidere at ændre
henvisningen i retsafgiftslovens § 39, stk. 1, nr.
2, til aktieselskabslovens § 123, stk. 2, og
anpartsselskabslovens § 56, stk. 2, til en
henvisning til selskabslovens § 221, stk. 3, som har
afløst bestemmelserne om tvister om fordringer, der anmeldes
til likvidator (nr. 7). Disse
bestemmelser fandtes oprindelig i aktieselskabslovens
§ 123, stk. 2, og anpartsselskabslovens
§ 56, stk. 2, og blev ved lov nr. 246 af 27. marts
2006 flyttet til aktieselskabslovens § 123, stk. 3,
og anpartsselskabslovens § 56, stk. 3, uden at
retsafgiftslovens § 39, stk. 1, nr. 2, i den
anledning blev konsekvensændret.
Det foreslås endelig at ændre
henvisningen i retsafgiftslovens § 39 a til
aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven til en henvisning til
selskabsloven, idet retsafgiftslovens § 39 a nu rettelig
angår udnævnelse af granskningsmænd og
likvidatorer i henhold til selskabsloven (nr. 8).
Til nr. 5 (§ 37,
stk. 1, nr. 3)
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af den nye selskabslov, lov nr. 470 af 12. juni 2009
om aktie- og anpartsselskaber, der har afløst de tidligere
gældende aktie- og anpartsselskabslove, og som følge
af de nye regler om rekonstruktionsbehandling, der indsættes
i konkursloven ved lov nr. 718 af 25. juni 2010.
Det foreslås at nyaffatte retsafgiftslovens
§ 37, stk. 1, nr. 3, således at den
angår skifterettens afgørelse om
rekonstruktionsbehandling eller konkurs i medfør af
selskabslovens § 233, stk. 3. Med forslaget
ændres henvisningen til bestemmelser i aktie- og
anpartsselskabsloven til en henvisning til den tilsvarende
bestemmelse i selskabsloven og samtidig medtages
rekonstruktionsbehandling, så retsafgiftsloven herefter er i
overensstemmelse med selskabslovens § 233, stk. 3,
som affattet ved lov nr. 718 af 25. juni 2010.
Til nr. 6 (§ 37
a)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af de nye regler om rekonstruktionsbehandling, der
indsættes i konkursloven ved lov nr. 718 af 25. juni
2010.
Det foreslås at ændre
retsafgiftslovens § 37 a som affattet ved lov nr.
718 af 25. juni 2010, således at retsafgiftslovens
§ 37, stk. 2 og 3, om retsafgiften for
konkursbegæring finder tilsvarende anvendelse på
retsafgiften for indgivelse af begæring om
rekonstruktionsbehandling.
Forslaget indebærer, at hvis flere
fordringshavere indgiver begæring om
rekonstruktionsbehandling på forskelligt grundlag, betales
afgift af hver rekvirent for sig, idet der dog kun svares afgift
som for én begæring, hvis en forening af
erhvervsdrivende samtidig indgiver begæring om
rekonstruktionsbehandling på flere fordringshaveres vegne,
jf. retsafgiftslovens § 37, stk. 2.
Forslaget indebærer endvidere, at hvis en
begæring om rekonstruktionsbehandling er indgivet ved
urigtigt værneting, svares ikke ny afgift, såfremt
begæringen indgives på ny inden tre uger efter, at den
er blevet afvist eller tilbagekaldt, jf. retsafgiftslovens
§ 37, stk. 3.
Forslaget sikrer, at begæringer om
rekonstruktionsbehandling og konkursbegæringer er sidestillet
i retsafgiftsmæssig henseende.
Til nr. 9 (§ 49
a, stk. 1 og 2)
De foreslåede § 49 a, stk. 1
og 2, viderefører med redaktionelle ændringer de
gældende § 49 a, stk. 1, 2 og 4.
Det foreslåede stk. 1 viderefører uændret
hovedreglen om, at der for et elektronisk opslag i tingbogen,
personbogen eller andelsboligbogen skal betales en afgift på
30 kr., for et fuldstændigt opslag vedrørende
én fast ejendom dog 120 kr., jf. de gældende
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2. Med forslaget udgår
henvisningerne til ekstern terminaladgang, eksterne brugere og
anvendelse af den offentlige informationsserver (OIS) som
overflødige. Med de undtagelser, som videreføres
uændret, jf. nedenfor, er afgiften den samme, uanset hvordan
den elektroniske forespørgsel sker.
Med et »opslag«, som der skal betales
30 kr. for, forstås uændret ét opslag i
personbogen vedrørende en person, ét opslag i
andelsboligbogen vedrørende en andelsbolig eller ét
opslag i tingbogen vedrørende enten adkomst, byrder,
pantehæftelser eller andre oplysninger med hensyn til en fast
ejendom. Med »et fuldstændigt opslag vedrørende
én fast ejendom«, som der skal betales 120 kr. for,
forstås - svarende til det gældende stk. 2 om
»en fuldstændig udskrift af tinglysningsregistrene
vedrørende én fast ejendom« - ét opslag
i tingbogen vedrørende både adkomst, byrder,
pantehæftelser og andre oplysninger med hensyn til en fast
ejendom.
Det er således uændret
afgiftsneutralt, om man foretager fire (enkelt)opslag (à 30
kr.) vedrørende en fast ejendom eller foretager ét
fuldstændigt opslag (til 120 kr.) vedrørende
ejendommen. Det foreslås at anvende udtrykket
»opslag« i lovteksten om begge disse situationer, da de
i øvrigt ikke adskiller sig fra hinanden. I begge
tilfælde er der tale om et elektronisk opslag, hvor brugeren
har mulighed for efterfølgende at udskrive på egen
printer.
Det foreslåede stk. 2 viderefører de
gældende afgiftsfritagelser uden
realitetsændringer.
Det foreslåede stk. 2, nr. 1, om afgiftsfrihed for
opslag, der foretages i ikke erhvervsmæssigt øjemed
fra brugerterminaler ved Tinglysningsretten eller byretterne, er en
uændret videreførelse af det gældende
stk. 1, 2. pkt.
Det foreslåede stk. 2, nr. 2, om afgiftsfrihed for
opslag vedrørende en fast ejendom, der foretages af en
fysisk person, der efter tingbogen har adkomst til ejendommen,
viderefører det gældende stk. 1, 3. pkt. Det
foreslås præciseret, at afgiftsfriheden alene
gælder for fysiske personer, hvilket er i overensstemmelse
med, hvordan den gældende regel har været praktiseret.
Desuden foreslås det, at henvisningen til den offentlige
informationsserver (OIS) udgår, således at
afgiftsfriheden for ejerens opslag - i overensstemmelse med praksis
ved Tinglysningsretten - gælder, uanset hvordan den
elektroniske forespørgsel sker. Endvidere foreslås
henvisningen til Det Fælleskommunale Ejendomsstamregister
(ESR) erstattet af en henvisning til tingbogen, idet tingbogen
efter indførelsen af digital tinglysning i modsætning
til tidligere indeholder personnumre på adkomsthavere,
således at afgiftsfritagelsen for ejeren nu kan
gennemføres på grundlag af oplysningerne i
tingbogen.
I modsætning til, hvad der var forudsat i
forarbejderne til det gældende stk. 1, 3. pkt. (jf.
Folketingstidende 2005-2006, tillæg A, side 792), vil der
også være mulighed for afgiftsfrit at udskrive på
egen printer og lagre i en fil på eget medium. Dette er i
overensstemmelse med, at det i praksis har vist sig vanskeligt at
opretholde forudsætningen om spærring for udskrift og
lagring. Der er således allerede i dag i praksis adgang til
udskrift og lagring i forbindelse med afgiftsfrie opslag efter det
gældende stk. 1, 3. pkt.
Det foreslåede stk. 2, nr. 3, om afgiftsfrihed for
opslag, der foretages i ikkeerhvervsmæssigt øjemed af
offentlige forvaltningsmyndigheder, er en videreførelse af
det gældende stk. 4 alene med den terminologiske
ændring, at udtrykket »opslag« også
omfatter det, som i det gældende stk. 4 betegnes
»udskrift«, jf. om denne sproglige forenkling ovenfor i
bemærkningerne til det foreslåede stk. 1.
Til nr. 10 (§ 49
a, stk. 3, 1. pkt.)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 9.
Retsafgiftslovens § 49 a, stk. 3,
angår betaling af retsafgift for automatisk opslag i
tinglysningsregistrene i forbindelse med en
tinglysningsekspedition.
Med den foreslåede nyaffattelse af
§ 49 a, stk. 1 og 2 (lovforslagets § 1,
nr. 9), samles reglerne om afgiftens størrelse i
stk. 1, og som følge heraf foreslås henvisningen
i stk. 3 til stk. 1 og 2 ændret til en henvisning
til stk. 1.
Til nr. 11 (§ 49
a, stk. 4-6)
Det foreslås at ophæve de
gældende § 49 a, stk. 4-6, og erstatte disse
bestemmelser med et nyt stk. 4.
Ophævelsen af det gældende
stk. 4 er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9, hvorved det gældende
stk. 4 foreslås videreført som stk. 2, nr.
3.
Efter det gældende stk. 5, 1. pkt.,
opkræves afgiften efter § 49 a, stk. 1-3
(fremtidig stk. 1 og 3, jf. lovforslagets § 1, nr.
9), månedsvis bagud, hvis opslag foretages af personer eller
virksomheder mv., der har adgang til tinglysningsregistrene ved
ekstern terminaladgang. Dette foreslås i stk. 4, 1. pkt., ændret til, at
Tinglysningsretten efter ansøgning kan tillade, at afgiften
efter § 49 a, stk. 1 og 3, opkræves
månedsvis bagud. Dette svarer til, hvordan den gældende
regel reelt praktiseres af Tinglysningsretten efter
indførelsen af digital tinglysning i tingbogen, som blandt
andet har givet mulighed for opslag i tingbogen via internettet.
Der er således ikke tale om nogen realitetsændring. De
foreslåede stk. 4, 2. og
3. pkt., om, at en tilladelse til
månedsvis opkrævning tilsvarende gælder for
afgiften for udskrifter, der rekvireres elektronisk, men attesteres
af retten (og hvor afgiften derfor er 175 kr., jf.
retsafgiftslovens § 48), og om udpantningsret for
afgiften viderefører de gældende stk. 5, 2. og 3.
pkt., uden ændringer.
Det gældende stk. 6 om
opkrævning af afgiften for opslag, der foretages ved
anvendelse af den offentlige informationsserver (OIS) af personer
eller virksomheder mv., der ikke har adgang til
tinglysningsregistrene ved ekstern terminaladgang, foreslås
ikke videreført. Efter indførelsen af digital
tinglysning i tingbogen kan personer, der ikke efter det
foreslåede stk. 4 har tilladelse til betale
månedsvis bagud, f.eks. betale med dankort over internettet,
og der er derfor ikke længere behov for særlige regler
om opkrævningen af afgiften i denne situation.
Ophævelsen af det gældende
stk. 6 er ikke til hinder for, at udbyderen af den offentlige
informationsserver (OIS) (p.t. Erhvervs- og Byggestyrelsen) -
såfremt dette findes hensigtsmæssigt - afregner den
samlede afgift for opslag via OIS månedsvis over for
Tinglysningsretten i medfør af en tilladelse efter det
foreslåede stk. 4 og selv opkræver afgiften hos de
enkelte brugere, jf. herved lov om bygnings- og boligregistrering
§ 7, stk. 5 (tidligere stk. 3) (der ikke
foreslås ændret). Der er heller ikke noget til hinder
for, at udbydere af andre informationssystemer, som har tilladelse
efter det foreslåede stk. 4 til månedsvis
betaling, selv opkræver afgiften hos de enkelte brugere og
derefter afregner afgiften over for
Tinglysningsretten.
Til nr. 12-14
(§ 49 b)
Blandt andet i lyset af de foreslåede
ændringer af retsafgiftslovens § 49 a
(lovforslagets § 1, nr. 9-11) foreslås forskellige
tilpasninger af retsafgiftslovens § 49 b om
masseudtræk af tinglysningsregistrene. Der er ikke tale om
realitetsændringer.
Det foreslås i nr.
12, at henvisningen til udtræk på
køretøjer i § 49 b, stk. 1, 1. pkt.,
udgår, idet opslag i bilbogen efter indførelsen af
digital tinglysning i bilbogen ikke længere vil være
afgiftsbelagt, jf. § 7, nr. 1, i lov nr. 539 af 8. juni
2006.
Det foreslås samtidig, at der
indsættes en henvisning til udtræk på andele i
andelsboligforeninger. Forslaget er en konsekvens af oprettelsen af
andelsboligbogen den 1. januar 2005, jf. lov nr. 216 af 31. marts
2004.
Endvidere foreslås det at ændre
henvisningen til § 49 a, stk. 1, 2 og 4, til en
henvisning til § 49 a, stk. 1 og 2. Forslaget er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 9 og 11.
Det foreslås i nr.
13 præciseret, at grænsen for, hvornår
afgiften nedsættes, er 500 enkeltopslag, og at den lavere
afgift på 15 kr. gælder pr. enkeltopslag. Forslaget har
sammenhæng med den foreslåede ændrede terminologi
i § 49 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, og
bemærkningerne hertil. Ved et »enkeltopslag«
forstås således - uændret i forhold til udtrykket
»opslag« i den gældende § 49 b -
ét opslag i personbogen vedrørende en person,
ét opslag i andelsboligbogen vedrørende en
andelsbolig eller ét opslag i tingbogen vedrørende
enten adkomst, byrder, pantehæftelser eller andre oplysninger
med hensyn til en fast ejendom. Et (fuldstændigt) opslag i
tingbogen vedrørende både adkomst, byrder,
pantehæftelser og andre oplysninger med hensyn til en fast
ejendom svarer således til fire enkeltopslag, hvilket
ligeledes er uændret i forhold til den gældende
§ 49 b.
Det foreslås i nr.
14, at § 49 a, stk. 4 (som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 11), om mulighed for tilladelse
til betaling af afgiften månedsvis bagud skal finde
tilsvarende anvendelse på masseudtræk, hvilket er i
overensstemmelse med gældende ret, jf. herved også
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 11.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Der foreslås ingen særlige
overgangsregler, så de foreslåede ændringer af
retsafgiftslovens § 3, stk. 3 (lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2), om opgørelse af sagens
værdi i lejesager finder anvendelse, når afgiftspligten
indtræder efter lovens ikrafttræden.
Den foreslåede regel i retsafgiftslovens
§ 13, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 3),
om afgørelser om sagsomkostninger, når en part er
fritaget for betaling af retsafgift i medfør af
retsafgiftslovens § 13, stk. 1, nr. 1 eller 3,
finder anvendelse, når afgørelsen om sagsomkostninger
i den pågældende instans træffes efter lovens
ikrafttræden. Dette gælder også, når
afgiftsfriheden er indtrådt før lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om retsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 936 af 8. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 539 af 8. juni 2006,
§ 2 i lov nr. 168 af 12. marts 2008 og senest ved
§ 3 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Sagens værdi bestemmes efter påstanden i
stævningen. Ved fastsættelsen af afgiften efter
§ 2 bestemmes sagens værdi dog efter
påstanden på det tidspunkt, hvor afgiften skal betales,
jf. § 2, stk. 4 og 5. Omfatter påstanden flere
krav, er sagens værdi den samlede værdi af disse krav,
også hvor sagen anlægges af flere sagsøgere
eller mod flere sagsøgte. Renter og omkostninger medregnes
ikke. | | | Stk. 2.
Angår påstanden en ydelse, der skal betales et ubestemt
antal gange, beregnes værdien ved at gange ydelserne pr.
år med 10, jf. dog stk. 3. Angår påstanden
en ydelse, der skal betales et bestemt antal gange, beregnes
værdien ved at gange ydelsen pr. gang med antallet af gange,
ydelsen skal betales. Værdien kan dog ikke overstige
ydelserne pr. år ganget med 10, jf. dog stk. 3. Er
ydelserne ikke af samme størrelse, lægges ydelserne
for det sidste år inden sagens anlæg til grund for
beregningen. | | | Stk. 3.
Værdien af sager i henhold til lejeloven eller
erhvervslejeloven beregnes, når sagen omfattes af
stk. 2, 1. pkt., ved at gange den årlige ydelse,
påstanden angår, med 5. Omfattes sagen af stk. 2,
2. pkt., kan værdien ikke overstige ydelserne pr. år
ganget med 5. For sager i henhold til lejelovens
§§ 87 og 93 eller erhvervslejelovens
§§ 65 og 71 fastsættes sagens værdi dog
til 1 års leje. Stk. 4-5. --- | | 1. I § 3, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »lejeloven eller erhvervslejeloven« til:
»lejelovgivningen«. 2. I § 3, stk. 3, 3. pkt.,
ændres »i henhold til lejelovens §§ 87
og 93 eller erhvervslejelovens §§ 65 og 71«
til: »om opsigelse eller ophævelse af
lejemål«. | | | | § 13. Afgift svares ikke af: | | | 1) | En statstjenestemand, der anlægger
sag efter ordre, | | | 2) | en part, der er fritaget for betaling af
afgifter i medfør af retsplejelovens § 331,
stk. 1, nr. 1, | | | 3) | en part, der har en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostninger ved sagen, og som opfylder de økonomiske
betingelser efter retspelejlovens § 325. | | | Stk. 2.
Pålægges det modparten at betale sagens omkostninger,
skal han i de i stk. 1, nr. 1, nævnte tilfælde
tilpligtes at svare afgift efter foranstående regler,
medmindre særlige omstændigheder taler derimod.
Sagsgenstandens værdi fastsættes af retten.
Afgiftspligten indtræder, når retten træffer sin
afgørelse. | | 3.§ 13, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Retten træffer afgørelse om betaling af
sagsomkostninger, som om der ikke var afgiftsfrihed efter
stk. 1, nr. 1 eller 3, herunder et skønsmæssigt
fastsat beløb svarende til de afgifter, der efter
sagsgenstandens værdi skulle have været betalt.
Pålægges modparten at betale sagsomkostninger svarende
til de afgifter, der skulle have været betalt, tilfalder
beløbet statskassen.« | | | | § 37. Der svares 750 kr. | | | 1) | for behandling af
konkursbegæring, | | | 2) | ved skifterettens bestemmelse om
genoptagelse af likvidation i medfør af aktieselskabslovens
§ 125 eller anpartsselskabslovens § 58 og | | 4. I § 37, stk. 1, nr. 2,
ændres »aktieselskabslovens § 125 eller
anpartsselskabslovens § 58« til:
»selskabslovens § 235«. | | | | 5. I § 37, stk. 1, nr. 3, affattes
således: | 3) | ved skifterettens afgørelse om
konkurs i medfør af aktieselskabslovens § 127,
stk. 3, eller anpartsselskabslovens § 64,
stk. 3. | | »3) | ved skifterettens afgørelse om
rekonstruktionsbehandling eller konkurs i medfør af
selskabslovens § 233, stk. 3.« | Stk.2. Indgiver flere
fordringshavere konkursbegæring på forskelligt
grundlag, betales afgift af hver rekvirent for sig, hvad enten
begæringerne er indeholdt i et eller flere dokumenter.
Indgiver en forening af erhvervsdrivende samtidig
konkursbegæring på flere fordringshaveres vegne, svares
dog kun afgift som for én begæring. | | | Stk.3. Er en
konkursbegæring indgivet ved urigtigt værneting, svares
ikke ny afgift, såfremt begæringen indgives på ny
inden tre uger efter, at den er afvist eller tilbagekaldt. | | | | | | § 37 a. For indgivelse af
begæring om rekonstruktionsbehandling svares 750 kr. | | | | | 6. I § 37 a indsættes som
stk. 2: »Stk. 2.
§ 37, stk. 2 og 3, finder tilsvarende
anvendelse.« | | | | § 39. Der svares afgift efter
reglerne i kapitel 1 for behandling af | | | 1) | tvister i boer, der behandles af kuratorer,
angående anmeldte fordringer og krav eller deres fortrinsret,
jf. konkurslovens § 246, og | | | 2) | tvister, der indbringes for skifteretten i
medfør af aktieselskabslovens § 123, stk. 2,
eller anpartsselskabslovens § 56, stk. 2. | | 7. I § 39, stk. 1, nr. 2,
ændres »aktieselskabslovens § 123,
stk. 2, eller anpartsselskabslovens § 56,
stk. 2« til: »selskabslovens § 221,
stk. 3«. | Stk.2. Der svares
afgift efter reglerne i kapitel 3 for behandling af ind- og
udsættelsesforretninger i medfør af konkurslovens
§ 112. | | | | | | § 39 a. For udnævnelse af
granskningsmænd og likvidatorer i henhold til
aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven svares 400 kr. | | 8. I § 39 a ændres
»aktieselskabsloven og anpartsselskabsloven« til:
»selskabsloven«. | | | | | | 9.§ 49 a, stk. 1 og 2, affattes således: | § 49 a. For elektroniske
forespørgsler i tingbogen, personbogen og andelsboligbogen
betales 30 kr. pr. opslag ved ekstern terminaladgang eller ved
anvendelse af den offentlige informationsserver (OIS), jf. dog
stk. 4. Dog er opslag, der foretages i
ikkeerhvervsmæssigt øjemed fra brugerterminaler ved
Tinglysningsretten eller byretterne, afgiftsfri. Endvidere er
opslag vedrørende en fast ejendom, der foretages ved
anvendelse af OIS af den, der er registreret som ejer af ejendommen
i Det Fælleskommunale Ejendomsstamregister (ESR),
afgiftsfri. | | »For elektroniske
forespørgsler i tingbogen, personbogen og andelsboligbogen
betales 30 kr. pr. opslag, for et fuldstændigt opslag
vedrørende én fast ejendom dog 120 kr. | Stk. 2. For en
fuldstændig udskrift af tinglysningsregistrene for én
fast ejendom hos en ekstern bruger eller ved anvendelse af OIS
betales 120 kr., jf. dog stk. 4. | | Stk. 2.
Afgiftsfri er dog | | | 1) | opslag, der foretages i
ikkeerhvervsmæssigt øjemed fra brugerterminaler ved
Tinglysningsretten eller byretterne, | | | 2) | opslag vedrørende en fast ejendom,
der foretages af en fysisk person, der efter tingbogen har adkomst
til ejendommen, og | | | 3) | opslag, der foretages i
ikkeerhvervsmæssigt øjemed af offentlige
forvaltningsmyndigheder.« | Stk. 3. For
automatisk opslag i tinglysningsregistrene i forbindelse med en
tinglysningsekspedition betales afgift som efter stk. 1 og 2.
Afgiftspligten bortfalder dog, hvis det dokument, ekspeditionen
vedrører, anmeldes til tinglysning inden 6 hverdage, efter
at opslaget er foretaget. Lørdage, grundlovsdag, den 24.
december og den 31. december anses ikke for hverdage ved beregning
af fristen. | | 10. I § 49 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«. | Stk. 4. Opslag og
udskrift, der foretages af offentlige forvaltningsmyndigheder, er
afgiftsfri, når disse foretages i ikkeerhvervsmæssigt
øjemed. Stk. 5. Afgiften
efter stk. 1-3 opkræves månedsvis bagud,
såfremt opslag eller udskrift foretages af personer eller
virksomheder m.v., der har adgang til tinglysningsregistrene ved
ekstern terminaladgang. Tilsvarende gælder for udskrifter,
der rekvireres elektronisk, men attesteres af retten. Der er
udpantningsret for afgiften. | | 11.§ 49 a, stk. 4-6,
ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 4.
Tinglysningsretten kan efter ansøgning tillade, at afgiften
efter stk. 1 og 3 opkræves månedsvis bagud.
Tilsvarende gælder for udskrifter, der rekvireres
elektronisk, men attesteres af retten. Der er udpantningsret for
afgiften.« | Stk. 6. Afgiften
for opslag eller udskrift, der foretages ved anvendelse af OIS af
personer eller virksomheder m.v., der ikke har adgang til
tinglysningsregistrene ved ekstern terminaladgang, opkræves
af OIS, jf. § 7, stk. 3, i lov om bygnings- og
boligregistrering. | | | | | | § 49 b. Afgiften ved et samlet
udtræk på flere ejendomme, køretøjer
eller personer beregnes efter § 49 a, stk. 1, 2 og
4. For den del af et samlet udtræk, der overstiger 500
opslag, betales dog alene 15 kr. pr. opslag. | | 12. I § 49 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »køretøjer« til:
»andele i andelsboligforeninger«, og », 2 og
4« ændres til: »og 2«. 13. I § 49 b, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »opslag« to steder til:
»enkeltopslag«. | | | | Stk. 2. For
personer og virksomheder m.v., der har adgang til
tinglysningsregistrene ved ekstern terminaladgang, finder
§ 49 a, stk. 5, tilsvarende anvendelse. | | 14.§ 49 b, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
§ 49 a, stk. 4, finder tilsvarende
anvendelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|