Fremsat den 27. oktober 2010 af
økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om maritime
uddannelser
(Økonomiske og administrative forhold
m.v. for visse uddannelsesinstitutioner)
§ 1
I lov nr. 226 af 22. april 2002 om maritime
uddannelser, som ændret ved § 5 i lov nr. 364 af 13. maj
2009 og § 6 i lov nr. 493 af 12. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 3 og 4 :
»Stk. 3. Reglerne
i kapitel 3 omfatter kun uddannelsesinstitutioner, der modtager
statsligt tilskud eller lån i henhold til § 5.
Stk. 4.
Søfartsstyrelsen kan undtage en uddannelsesinstitution helt
eller delvis fra regler i kapitel 3 eller fra regler fastsat i
medfør heraf, hvis uddannelsesinstitutionen er godkendt
efter anden lovgivning end denne lov og er omfattet af regulering
med tilsvarende formål som kapitel 3.«
2. I
§ 5 indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan i særlige tilfælde yde
lån til en uddannelsesinstitution.«
3. I
§ 6 udgår », men som
ikke følger de regler, der fremgår af § 8, stk.
1, og § 9«.
4. I
§ 6 indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan for modtagere af tilskud efter stk. 1
fastsætte nærmere regler om tilskudsmodtagers budget,
drift, regnskabsaflæggelse og for revisionens
udførelse.«
5. §§
7-9 samt kapitel 3
ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 7. Vilkår og
rammer for tilskud og lån, herunder størrelsen
på tilskud og grundlag for opgørelsen af aktivitet,
fastsættes på de årlige finanslove.
Uddannelsesinstitutionen disponerer frit indenfor sit formål
ved anvendelse af de statslige tilskud og øvrige
indtægter under et. Uddannelsesinstitutionen kan opspare
tilskud til anvendelse i efterfølgende finansår.
Uddannelsesinstitutionen er underlagt tilsyn af
Søfartsstyrelsen.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud eller lån
efter § 5, er omfattet af de statslige budget- og
bevillingsregler.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at en
uddannelsesinstitutions tilskud og lån helt eller delvist
tilbageholdes, bortfalder eller kræves tilbagebetalt,
hvis
1)
uddannelsesinstitutionen ikke overholder denne lov, regler fastsat
i medfør af loven, en udviklingskontrakt, jf. § 9 f,
stk. 1, eller en indsatsaftale, jf. § 9 f, stk. 2,
2)
uddannelsesinstitutionen begæres konkurs, standser sine
betalinger, eller der i øvrigt er fare for, at
uddannelsesinstitutionens virksomhed må indstilles, eller
3) grundlaget for
tilskudsberegningen har været fejlagtigt eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig.
Stk. 4. Tilskud, der
kræves tilbagebetalt efter stk. 3, kan modregnes i kommende
tilskudsudbetalinger.
Stk. 5.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
betingelser for ydelse og udbetaling af tilskud og lån,
herunder om aktivitetsindberetninger samt om kontrol og
tilbagebetaling af udbetalte tilskud og lån, om
uddannelsesinstitutionernes forsikringsforhold og om deres
anvendelse af administrative systemer.
Stk. 6.
Søfartsstyrelsen kan indhente de nødvendige
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de
studerende, personalet, herunder ansættelsesvilkår,
udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre
aftaler om uddannelsesinstitutionernes drift i øvrigt til
brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af
årsregnskaber m.v. til brug for gennemførelse af
tilsyn, kvalitetssikring og -kontrol samt udarbejdelse af
statistik.
Kapitel 3
Økonomiske og administrative
forhold for visse uddannelsesinstitutioner
§ 8.
Uddannelsesinstitutionens forhold reguleres i en vedtægt.
Vedtægten skal indeholde bestemmelser om
uddannelsesinstitutionens navn, formål, ledelsesforhold samt
kapital m.v. Det skal fremgå af vedtægten, at
institutionen er en statstilskudsfinansieret selvejende
institution.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionens vedtægter skal godkendes af
Søfartsstyrelsen.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
uddannelsesinstitutionernes vedtægter, herunder om at
vedtægterne skal indeholde bestemmelser om
studenterrepræsentanter i bestyrelsen, om ret til indstilling
af bestyrelsesmedlemmer og om disses udpegningsperiode og
genudpegningsmuligheder.
§ 8
a. I tilfælde af uddannelsesinstitutionens
ophør og i det omfang, der er dækning i den
tiloversblevne formue, anvendes institutionens nettoformue opgjort
pr. 31. december 2010 samt den del af tilvæksten i
nettoformuen fra den 1. januar 2011, der ikke hidfører fra
statstilskud, efter reglerne i den til enhver tid gældende
vedtægt.
Stk. 2. Resten af den
tiloversblevne formue anvendes til uddannelsesformål efter
Søfartsstyrelsens bestemmelse.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
opgørelsen af formuen efter stk. 1 og 2.
§ 9.
Uddannelsesinstitutionen skal ledes af en bestyrelse på 5-9
medlemmer, inklusiv medarbejderrepræsentanter, og en daglig
leder. Hvor helt særlige forhold begrunder det, kan
bestyrelsen bestå af flere end 9 medlemmer. Bestyrelsen
varetager den overordnede og strategiske ledelse af
uddannelsesinstitutionen, mens den daglige ledelse varetages af en
daglig leder under ansvar over for bestyrelsen. Medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer har samme rettigheder og pligter som
øvrige bestyrelsesmedlemmer. Medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer er beskyttet mod afskedigelse og anden
forringelse af deres forhold på samme måde som
tillidsrepræsentanter for vedkommende eller tilsvarende
område.
Stk. 2. Bestyrelsen er
beslutningsdygtig, når halvdelen af medlemmerne eller det
eventuelle højere antal, som foreskrives i vedtægten,
er til stede. Medmindre vedtægten bestemmer andet,
træffer bestyrelsen beslutning ved simpelt stemmeflertal, og
formandens stemme er i tilfælde af stemmelighed
afgørende. Eventuelle studenterrepræsentanter har ikke
stemmeret. Hvor helt særlige forhold taler for det, kan
bestyrelsen bistås af et forretningsudvalg.
Stk. 3. Bestyrelsen skal
sikre, at den økonomiske forvaltning i
uddannelsesinstitutionen er effektiv og betryggende, og at de
interne rapporteringsformer er tilrettelagt således, at de
giver bestyrelsen mulighed for at gribe ind i tide, hvis budgetter,
kontrakter og handlingsplaner m.v. ikke overholdes.
Stk. 4. Bestyrelsen
fastsætter en forretningsorden for sit virke.
Forretningsordenen skal godkendes af Søfartsstyrelsen.
§ 9
a. Bestyrelsesmedlemmer skal udpeges i deres personlige
egenskab og skal i deres virke varetage uddannelsesinstitutionens
interesser. De stemmeberettigede medlemmer af bestyrelsen skal
være myndige, må ikke være under konkurs og
må ikke være under værgemål eller
samværgemål. Bestyrelsens sammensætning og
ændringer heri skal meddeles til Søfartsstyrelsen.
Stk. 2. Bestyrelsens
medlemmer skal tilsammen have de fornødne kompetencer til at
fremme uddannelsesinstitutionens formål, herunder den
fornødne faglige, forretningsmæssige,
ledelsesmæssige og økonomiske indsigt, og der skal
være medlemmer med kendskab til de maritime erhverv.
§ 9
b. Den daglige leder ansættes af bestyrelsen.
Bestyrelsen skal sikre, at uddannelsesinstitutionen til enhver tid
har en daglig leder, der bidrager til fremme af
uddannelsesinstitutionens formål og har de fornødne
kompetencer under hensyntagen til uddannelsesinstitutionens
karakter og situation.
§ 9
c. Bestyrelsen kan tegne en sædvanlig
ansvarsforsikring, der kan omfatte bestyrelsen og den daglige
leder.
§ 9
d. For bestyrelsen og den daglige leder gælder
bestemmelserne i forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og
kapitel 8 om tavshedspligt m.v.
Stk. 2. I forbindelse
med en uddannelsesinstitutions afgørelser om
ansættelse eller afskedigelse af medarbejdere, herunder den
daglige leder, gælder bestemmelserne i forvaltningslovens
kapitel 4 om partens aktindsigt, kapitel 5 om partshøring og
kapitel 6 om begrundelse m.v.
§ 9
e. Finansministeriet fastsætter eller aftaler
løn og ansættelsesvilkår for
uddannelsesinstitutionens personale, medmindre andet
fastsættes eller godkendes af Finansministeriet,
Personalestyrelsen.
§ 9
f. Søfartsstyrelsen kan pålægge
bestyrelsen for en uddannelsesinstitution at indgå en
udviklingskontrakt med styrelsen med henblik på at sikre en
langsigtet strategisk udvikling til opfyldelse af nærmere
fastlagte målsætninger.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan pålægge bestyrelsen for en
uddannelsesinstitution at indgå en indsatsaftale med
styrelsen, hvis
1) kvaliteten af
uddannelsesinstitutionens undervisning eller uddannelse er
utilstrækkelig, eller
2) den
økonomisk-administrative styring i uddannelsesinstitutionen
eller i et interessentskab, hvori uddannelsesinstitutionen er
interessent, ikke har tilstrækkelig kvalitet eller
effektivitet.
§ 9
g. Søfartsstyrelsen kan meddele en
uddannelsesinstitutions bestyrelse et påbud, hvis
1)
uddannelsesinstitutionen ikke overholder denne lov eller regler
fastsat i medfør af loven,
2) virksomheden i
et interessentskab, hvori uddannelsesinstitutionen er interessent,
ikke overholder denne lov eller regler fastsat i medfør af
loven, der gælder for institutionen og interessentskabet,
eller
3)
uddannelsesinstitutionen ikke overholder en udviklingskontrakt, jf.
§ 9 f, stk. 1, eller en indsatsaftale, jf. § 9 f, stk.
2.
Stk. 2. Hvis en
uddannelsesinstitutions bestyrelse ikke efterkommer et påbud
fra Søfartsstyrelsen, jf. stk. 1, eller hvis bestyrelsen ved
sine dispositioner bringer uddannelsesinstitutionens
videreførelse i fare, kan Søfartsstyrelsen
beslutte,
1) at bestyrelsens
opgaver i en periode helt eller delvis varetages af personer, der
udpeges af Søfartsstyrelsen, eller
2) at bestyrelsen
eller dele heraf skal træde tilbage, således at en ny
bestyrelse eller et eller flere nye bestyrelsesmedlemmer skal
udpeges efter reglerne i uddannelsesinstitutionens
vedtægt.
Stk. 3. Hvis
Søfartsstyrelsen i medfør af stk. 2, nr. 2,
beslutter, at hele eller dele af bestyrelsen skal træde
tilbage, kan styrelsen indsætte en midlertidig bestyrelse
eller et eller flere nye bestyrelsesmedlemmer, indtil der er
udpeget en ny bestyrelse eller et eller flere nye
bestyrelsesmedlemmer efter reglerne i institutionens
vedtægt.
§ 9
h. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid udtræde af
bestyrelsen.
Stk. 2. Et
bestyrelsesmedlem skal udtræde, hvis den
pågældende er under konkurs eller bliver underlagt
værgemål eller samværgemål.
Stk. 3. Et
bestyrelsesmedlem, der gør sig skyldig i en handling, som
gør den pågældende uværdig til fortsat at
være medlem af bestyrelsen, skal udtræde af
bestyrelsen.
Stk. 4. Et
bestyrelsesmedlem, som på grund af længerevarende
sygdom eller anden svækkelse har vist sig ude af stand til at
varetage hvervet som medlem af bestyrelsen, eller som har vist sig
klart uegnet, skal udtræde af bestyrelsen.
Stk. 5. Udtræder
et medlem af bestyrelsen, kan der ske udpegning af et nyt medlem
for den resterende del af udnævnelsesperioden.
§ 9
i. Søfartsstyrelsen kan på vegne af
uddannelsesinstitutionen anlægge retssag mod
bestyrelsesmedlemmer, den daglige leder, revisorer eller andre i
anledning af tab påført uddannelsesinstitutionen.
§ 9
j. Søfartsstyrelsen kan godkende, at
uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af reglerne i dette
kapitel, kan deltage i interessentskaber med andre
uddannelsesinstitutioner. Søfartsstyrelsen kan for
samarbejdet fastsætte vilkår, der sikrer opfyldelsen af
bestemmelserne i denne lov.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan godkende, at en uddannelsesinstitution
lader en anden uddannelsesinstitution forestå dele af
undervisningen som udlagt undervisning. Søfartsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
uddannelsesinstitutioners samarbejde med andre institutioner,
herunder med uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af reglerne
i dette kapitel.
§ 10.
Institutioner, der modtager statstilskud eller lån efter
§ 5, er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen
m.v.
Stk. 2. Institutionernes
regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til lov om revisionen
af statens regnskaber m.m.
Stk. 3. Institutionernes
regnskaber skal revideres i henhold til god offentlig
revisionsskik, jf. § 3 i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Hvis ministeren og rigsrevisor indgår en
aftale efter § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., foretages revisionen af en institutionsrevisor, som udpeges
af institutionens bestyrelse og skal være statsautoriseret
eller registreret revisor. Institutionernes oplysninger til brug
ved beregning af statstilskud er omfattet af institutionsrevisors
påtegning eller erklæring om regnskabet.
Stk. 4. Den
nærmere arbejdsdeling mellem institutionsrevisor og
rigsrevisor fremgår af en særskilt aftale, jf. § 9
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 5. Opfylder
institutionsrevisor ikke på tilfredsstillende måde
kravene til revision i henhold til god offentlig revisionsskik,
eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine pligter som
institutionsrevisor, kan rigsrevisor eller Søfartsstyrelsen
pålægge institutionens bestyrelse inden for en
nærmere angiven frist at udpege en anden revisor.
Stk. 6.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler for
regnskabsaflæggelsen i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende statslige regnskabsregler.«
6.
Efter § 23 a indsættes:
Ȥ 23
b. Søfartsstyrelsen kan indhente de nødvendige
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de
studerende, personalet, økonomi og udstyr m.v., til brug for
gennemførelse af tilsyn, kvalitetssikring og udarbejdelse af
statistik.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Økonomi-
og erhvervsministeren kan beslutte, at uddannelsesinstitutioner,
som på tidspunktet for lovens ikrafttræden har
opnået godkendelse efter § 4, stk. 1, i lov om maritime
uddannelser, først skal leve op til de krav, der
følger af § 8 og §§ 9-9 b i lov om maritime
uddannelser som affattet ved § 1, nr. 5, i denne lov, på
et af ministeren fastsat tidspunkt.
Stk. 3. Regler udstedt i
medfør af § 8, stk. 1, og § 10, stk. 2, i lov nr.
226 af 22. april 2002 om maritime uddannelser forbliver i kraft,
indtil de ophæves.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| 1.
Indledning | 2. Formål og
baggrund | 2.1. De maritime
uddannelser | 3. Lovforslagets
indhold | 3.1. Gældende
ret | 3.2. Den
foreslåede ordning | 4. Økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. Administrative
konsekvenser for borgerne | 7.
Miljømæssige konsekvenser | 8. Forholdet til
EU-retten | 9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget bygger på rapporten
"Selvejende institutioner - styring, regulering og effektivitet"
fra april 2009.
Der eksisterer i Danmark i alt ca. 2.000
selvejende institutioner, som i 2007 modtog ca. 47 mia. kr. i
statstilskud. Sektoren er hastigt voksende, og antallet af
selvejende institutioner er næsten fordoblet siden
begyndelsen af 1990'erne. De selvejende institutioner leverer
uddannelse og forskning samt kulturelle, erhvervsfremmende og
sociale ydelser til borgere og virksomheder. Institutionerne er
placeret over hele landet og varierer betydeligt i såvel
størrelse som form. Fælles for de selvejende
institutioner er dog, at de organisatorisk er placeret uden for det
ministerielle hierarki, og at en bestyrelse er ansvarlig for
institutionens overordnede virksomhed og opgavevaretagelse.
Ethvert valg af organisationsform til
løsning af statsligt finansierede opgaver fordrer, at den
statslige regulering tilrettelægges og justeres
løbende på en sådan måde, at fordelene ved
organisationsformen udnyttes fuldt ud, mens ulemperne reduceres
mest muligt.
Derfor iværksatte regeringen i juni 2006 en
analyse af styringen af de selvejende institutioner, der modtager
statslige tilskud. Det skete bl.a. på baggrund af et behov
for at konkretisere indholdet i selvejebegrebet og de
bevillingsretlige krav til selvejende institutioner. Netop behovet
for en afklaring af selvejebegrebet og de bevillingsretlige krav
til selvejende institutioner blev også påpeget af
Rigsrevisionen i "Beretning om selvejende uddannelsesinstitutioner"
fra 2002. Endvidere ønskedes med analysen en
undersøgelse af mulighederne for en forenkling og
modernisering af det meget betydelige antal forskellige love og
bekendtgørelser, der regulerer de økonomiske og
administrative forhold på de i alt ca. 2.000
statsfinansierede selvejende institutioner.
I analysen blev det anbefalet, at der skulle
nedsættes en række tværministerielle
arbejdsgrupper, som skulle have til opgave at omforme analysens
anbefalinger til konkrete forslag.
Dette arbejde er nu afsluttet, og der er fremsat
en række forslag om bl.a. fælles bevillingsregler og
regnskabs- og revisionsregler m.v. Der fremsættes som
følge heraf på flere forskellige ministerområder
lovforslag, som alle bunder i anbefalingerne fra ovennævnte
rapport. Med nærværende lovforslag reguleres de
nævnte områder for så vidt angår det
maritime uddannelsessystem.
Lovforslaget er et supplement til de hidtidige
bestemmelser om maritime uddannelsesinstitutioner. Med forslaget
justeres rammerne for den økonomiske og administrative
styring af de maritime uddannelsesinstitutioner, der modtager
statsligt tilskud og er underlagt tilsyn af
Søfartsstyrelsen. Der foreslås indført klarere
regler om bestyrelsens sammensætning, udpegning og ansvar,
vedtægter, samarbejder, vilkår i forbindelse med
ophør, sanktioner m.v.
2. Formål og baggrund
Analysen af de selvejende institutioners styring,
regulering og effektivitet er baseret på en omfattende
kortlægning af såvel de retlige rammer som de
økonomiske forhold, der kendetegner sektoren. De
primære datakilder er (1) data fra en
spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige de selvejende
institutioner, (2) regnskabstal, (3) lovgivning og
bekendtgørelser m.v., (4) retskilder og litteratur og (5)
ministerielle undersøgelser og rapporter samt beretninger
fra Rigsrevisionen, der omhandler selvejende institutioner.
Det fremgår af rapporten, at det
overordnede formål med den statslige styring af de selvejende
institutioners økonomiske og administrative forhold er, at
styringen i videst muligt omfang skal sikre, at institutionerne
løser de statsligt finansierede opgaver på et
højt kvalitetsniveau og med anvendelse af så få
ressourcer som muligt.
Dernæst skal styringen give de selvejende
institutioners bestyrelser et reelt råderum til selv at
bestemme, hvordan institutionens virksomhed og opgavevaretagelse
tilrettelægges. Udhules bestyrelsens råderum gennem
(for) tæt statslig styring og regulering, udhules
bestyrelsens mulighed for at honorere det ansvar for institutionen,
som bestyrelsen er blevet overdraget. Det risikeres dermed, at
bestyrelsen (gradvist) fralægger sig ansvaret for
institutionen, så ingen reelt har ansvaret, hvorved en
væsentlig del af rationalet bag anvendelsen af
organisationsformen "selvejende institution" falder bort.
Endelig skal styringen i sig selv
tilrettelægges så effektivt som muligt under
hensyntagen til effekt og tilhørende omkostninger. Styringen
skal med andre ord være så enkel og ubureaukratisk som
mulig, både af hensyn til den selvejende institution og af
hensyn til den tilskudsgivende offentlige myndighed, som skal
føre tilsyn med den selvejende institutions
opgavevaretagelse.
Rapporten præsenterer en overordnet model
for den fremadrettede styring af de selvejende institutioner:
1) Regler vedrørende tilskud til institutionerne skal fremadrettet
fastsættes af finansministeren i ét fælles,
tidssvarende regelsæt i tilknytning til finansloven (en ny
bevillingstype i budgetvejledningen). Dette er en betydelig
ensretning og forenkling i forhold til den nuværende
situation, hvor selvejende institutioner kun er omfattet af
budgetvejledningens bestemmelser, i det omfang ministerierne i
deres lovgivning har hjemmel hertil og efterfølgende
anvender disse hjemler ved at stille krav om overholdelse i
underliggende bekendtgørelser. Dette er en omstændelig
måde at regulere på og har ført til en meget
uensartet regulering.
2) Staten regulerer i væsentligt omfang de
selvejende institutioners ressourcer i
form af især deres personale. Den nuværende praksis,
hvor samtlige personalegrupper på størstedelen af de
selvejende institutioner er omfattet af de statslige løn- og
ansættelsesvilkår, fastholdes - også for de
maritime uddannelsesinstitutioner - idet det er vurderingen, at det
er et helt centralt samfundsøkonomisk hensyn at kunne styre
lønudviklingen for de meget store personalegrupper, der er
ansat på de selvejende institutioner. Heroverfor står
de selvejende institutioners strategiske interesse i at kunne
disponere frit i forhold til de statslige løn- og
ansættelsesvilkår, herunder regler for
løndannelsen. Det er imidlertid rapportens vurdering, at
denne strategiske interesse er tilstrækkeligt tilgodeset med
de eksisterende frihedsgrader inden for de nye lønsystemer.
Derudover er universiteterne tildelt en række særlige
frihedsgrader.
3) Der er i dag stor forskel på, hvilke
regler de selvejende institutioner skal aflægge regnskab efter. Nogle anvender de statslige
regnskabsregler, mens andre følger de private
regnskabsregler. Derudover har ministerierne i forhold til deres
forskellige typer af selvejende institutioner fastsat et meget
varieret antal krav til regnskabets udformning og indhold m.v. Det
er vurderingen, at de eksisterende forskelle i kravene til de
selvejende institutioners regnskabsaflæggelse ikke baserer
sig på systematiske overvejelser af den væsentlighed og
sårbarhed, der knytter sig til de forskellige
institutionsområder.
Rapporten konstaterer videre, at de selvejende
institutioner - i modsætning til private virksomheder - ikke
har aktionærer, der har behov for at kunne følge
værdien af deres investerede kapital, ligesom de selvejende
institutioner ikke er skattepligtige. Disse to forhold er
grundlæggende de hensyn, som årsregnskabsloven (de
private regnskabsregler) tilsigter at varetage. Samtidig
finansierer staten langt den overvejende del af institutionernes
aktiviteter og har derfor et legitimt behov for at kunne
følge op på, om bevillingsanvendelsen har levet op til
den politisk ønskede kvalitet, og om den er sket
tilstrækkeligt effektivt. Derfor anbefaler rapporten - og den
nedsatte tværministerielle arbejdsgruppe om regnskab og
revision - at alle selvejende institutioner som udgangspunkt
aflægger regnskab efter de statslige regnskabsregler, hvilket
også vil indebære en forenkling. For de maritime
selvejende institutioner indebærer dette ikke nogen
ændringer, da de allerede aflægger regnskab efter
statens regnskabsregler. Det vil imidlertid gøre det muligt
i højere grad at foretage sammenligninger af
institutionernes regnskabsmæssige resultater på
tværs af uddannelses- og ministerområder.
4) Staten regulerer allerede i dag i vidt omfang
tilrettelæggelsen af den revision, som de selvejende institutioner
skal have udført. Reguleringen retter sig både mod
formen, der især vedrører spørgsmålet om,
hvem der reviderer, og indholdet, som knytter sig til de konkrete
aktiviteter, som revisionen skal omfatte. Derimod er den
nuværende regulering, der vedrører den løbende
og systematiske opfølgning på de selvejende
institutioners ressourceanvendelse og resultatopnåelse
tilrettelagt mindre intenst.
For størstedelen af de selvejende
institutioner, der (stort set) er fuldt ud statsligt finansierede,
er rigsrevisor ansvarlig for revisionens udførelse. Det
gælder også de maritime selvejende
uddannelsesinstitutioner. Rigsrevisorloven giver dog mulighed for,
at revisionen i praksis kan tilrettelægges i samarbejde
mellem Rigsrevisionen og en intern institutionsrevisor, hvilket er
tilfældet for de maritime selvejende
uddannelsesinstitutioner.
Rapporten - og den nedsatte
tværministerielle arbejdsgruppe om regnskab og revision -
vurderer grundlæggende, at den nuværende
ansvarsfordeling i forhold til revisionen på institutionerne,
som er fastsat i rigsrevisorloven, er hensigtsmæssig.
Rapportens kortlægning af revisionens
indhold og omfang viser imidlertid også, at der eksisterer et
varierende antal af yderligere revisionskrav, som ministerierne har
fastsat i deres ressortlovgivning, og som kan medføre
administrative byrder og økonomiske omkostninger for de
selvejende institutioner. Især på
Undervisningsministeriets område er de frie
uddannelsesinstitutioner og de erhvervsrettede
uddannelsesinstitutioner underlagt et betydeligt antal yderligere
krav.
Rapporten vurderer, at doseringen af den
nuværende regulering af selvejende institutioners revision og
opfølgning i højere grad bør tilpasses til den
væsentlighed og sårbarhed, der er forbundet med de
forskellige institutionsområder i forbindelse med, at
bestemmelserne om regnskab og revision samles i fælles
statslige regelsæt (lov om revisionen af statens regnskab).
Endvidere finder rapporten og den nedsatte arbejdsgruppe om
regnskab og revision, at der er behov for at gennemføre mere
systematiske sammenligninger af de selvejende institutioners
effektivitet og performance. I den forbindelse overvejes der
etableret et tværministerielt datavarehus.
Samlet vil de selvejende institutioner for det
første blive omfattet af et fælles regelsæt
vedrørende tilskud i tilknytning til finansloven. For det
andet skal de følge de af finansministeren fastsatte eller
aftalte bestemmelser om løn- og
ansættelsesvilkår mv. For det tredje skal de
følge lov om statens regnskabsvæsen, og for det fjerde
vil de blive omfattet af lov om revisionen af statens
regnskaber.
Derudover foreslås det, at de enkelte
ressortlove - dvs. et reduceret antal nye områdelove - skal
indeholde bestemmelser om såkaldte styrelsesforhold og relevante
specialbestemmelser. Det drejer sig f.eks. om:
1) Bestyrelsens sammensætning, udpegning og
ansvar
2) Vedtægter
3) Samarbejder, administrative fællesskaber
m.v.
4) Vilkår i forbindelse med
opløsning herunder regler om formueforhold
5) Overordnede kriterier for tilskudsberettigelse
m.v.
6) Hjemmel for deltagerbetaling
7) Vilkår for tilsyn
8) Hjemmel for ministeren til at fastsætte
instrukser med henblik på at sikre et forsvarligt
tilskudsgrundlag
9) Sanktioner
Nærværende lovforslag, som
udgør forslaget til områdelov for de maritime
uddannelsesinstitutioner, indeholder således forslag til en
regulering af ovennævnte punkter med det formål
på den ene side at skabe helt klare rammer og på den
anden side at give de selvejende institutioners bestyrelser et
reelt råderum.
Det er vurderingen i rapporten, at
implementeringen af ovenstående model for fremadrettet
styring af de selvejende institutioner, hvor der sikres klarhed og
regelforenkling i form af en række fælles overordnede
regler i kombination med et reduceret antal nye områdelove,
vil sikre en styrkelse af styringsformen "selvejende
institutioner", hvor en lang række beslutninger er
decentraliseret til institutionens bestyrelse inden for en
økonomisk og reguleringsmæssig ramme i tillid til - og
forventning om - at bestyrelsen i samarbejde med institutionens
daglige ledelse og medarbejdere modsvarer den ofte fulde offentlige
finansiering ved at tilrettelægge institutionens
opgavevaretagelse effektivt og med høj kvalitet til gavn for
samfundet og institutionens brugere.
2.1. De maritime
uddannelser
Det maritime uddannelsessystem er karakteriseret
ved at omfatte en bred vifte af institutioner (ca. 30).
De godkendte maritime uddannelser udbydes af:
1) Selvejende danske institutioner, som modtager
statsligt taxametertilskud. En af disse institutioner, Svendborg
Søfartsskole, er delvis baseret på privat
kapitalindskud. Stiftelsen Georg Stages Minde, som driver
skoleskibet "Georg Stage", er også delvis baseret på
privat kapitalindskud, og stiftelsen modtager et
aktivitetsuafhængigt statsligt tilskud. Statens skoleskib
"Danmark" modtager ligeledes et aktivitetsuafhængigt
statsligt tilskud.
2) En institution under Undervisningsministeriet
(Fiskeriskolen EUC Nordvest, i Thyborøn), der modtager
statsligt tilskud via Undervisningsministeriet.
3) Danske institutioner, der er private og ikke
modtager statsligt tilskud. De private institutioner, der ikke
modtager statsligt tilskud, udgør de fleste af de
uddannelsesinstitutioner, som er godkendt til at udbyde maritime
uddannelser i henhold til lov om maritime uddannelser. Gruppen
omfatter bl.a. Nyborg Søfartsskole, Maersk Training Centre,
Danmarks Rederiforening og Scandlines.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
De godkendte maritime uddannelser udbydes af en
lang række af uddannelsesinstitutioner, hvoraf kun en del
modtager statslige tilskud. Tilskud ydes normalt efter § 5 i
lov om maritime uddannelser. § 6 i lov om maritime uddannelser
åbner dog også mulighed for at yde tilskud til private
uddannelsesinstitutioner på under halvdelen af
driftsudgifterne, f.eks. ved kapacitetsproblemer. Disse
institutioner skal ikke leve op til lovens krav i §§ 8 og
9 om økonomiske og administrative forhold. Det er en
forudsætning for statsligt tilskud, at der er behov for
uddannelseskapaciteten, og at uddannelsens indhold lever op til
Søfartsstyrelsens krav. Disse muligheder bevares med
lovforslaget.
Dertil kommer, at lov om maritime uddannelser
giver mulighed for godkendelse af udenlandske institutioner. Denne
mulighed bevares i lovforslaget. P.t. er alle de godkendte
institutioner danske. Nogle af de godkendte institutioner
gennemfører også undervisning i udlandet.
Kun de institutioner, der er nævnt under
pkt. 1 i ovenstående afsnit 2.1. omfattes af lovforslagets
forslag til kapitel 3 om krav til økonomiske og
administrative forhold, mens alle institutionerne skal opfylde krav
til uddannelsernes struktur, indhold og kvalitet. Det følger
af internationale regler (STCW konventionen - Standards of
Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers), at de
danske maritime uddannelser skal godkendes af
Søfartsstyrelsen, og at de skal være omfattet af et
kvalitetsstyringssystem, for at de kan anerkendes
internationalt.
Søfartsstyrelsens tilsyn med de selvejende
maritime uddannelsesinstitutioner omfatter både et tilsyn med
økonomiske og administrative forhold på institutioner,
der modtager statstilskud, og et tilsyn med selve uddannelserne,
deres indhold, kvalitet m.v., som omfatter alle de godkendte
uddannelsesinstitutioner. En stor del af dette tilsyn
gennemføres via audits på institutionerne. Hvis der
konstateres afvigelser fra gældende regler og standarder,
får institutionen en frist til at rette op herpå. Ofte
gives også en række anbefalinger i forbindelse med
tilsynet. Kontakten til uddannelsesinstitutionen sker via den
daglige leder.
Det er hensigten at bevare et maritimt
uddannelsessystem, der omfatter en bred vifte af institutioner.
Principperne i den gældende lov om maritime uddannelser vil
derfor blive videreført, herunder kravene til uddannelsernes
struktur, indhold og kvalitet.
Lov om offentlighed i forvaltningen gælder
for den offentlige forvaltning. Tilsvarende gælder
forvaltningsloven for den offentlige forvaltning for sager, hvori
der bliver truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed. De
maritime uddannelsesinstitutioner er ikke i relation til
spørgsmålet om henholdsvis offentlighedslovens og
forvaltningslovens anvendelse en del af den offentlige forvaltning.
Det har dog i vedtægterne for en række af
institutionerne været fastsat, at forvaltningslovens
bestemmelser om inhabilitet skulle overholdes i forbindelse med
beslutninger i uddannelsesinstitutionernes bestyrelser. Derudover
er der i et vist omfang fastsat regler om bestyrelsens
tavshedspligt i forretningsordener m.v.
3.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget tilpasses lov om maritime
uddannelser, så regler vedrørende de økonomiske
og administrative forhold følger de forslag, som de
tværministerielle arbejdsgrupper er fremkommet med som
opfølgning på rapporten fra 2009 om selvejende
institutioner, jf. afsnit 2 oven for om formål og
baggrund.
Indledningsvist foreslås det i § 5, at
der indføres adgang til at yde maritime
uddannelsesinstitutioner lån i særlige tilfælde.
Vilkår og rammer for lån vil blive fastsat på de
årlige finanslove. En tilsvarende adgang til at yde lån
findes på Undervisningsministeriets område, og der sker
således en harmonisering hermed. Bestemmelsen skal i
øvrigt ses i sammenhæng med de nye bestemmelser om
indsatsaftaler, påbud og afsættelse af bestyrelsen,
hvilket tilsammen vil give Søfartsstyrelsen en mulighed for
at gribe ind over for uddannelsesinstitutioner, hvor f.eks.
uddannelseskvaliteten eller økonomien ikke udvikler sig
tilfredsstillende.
Tilskud og lån vil ifølge
lovforslaget kunne tilbageholdes eller kræves tilbagebetalt,
hvis betingelser eller vilkår for tildelingen ikke
overholdes. Dette vil fremover også kunne ske, hvis
uddannelsesinstitutionen ikke lever op til en indgået
udviklingsaftale eller indsatsaftale.
I § 7 foreslås det, at
uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud eller lån
efter § 5, skal være omfattet af de statslige budget- og
bevillingsregler. Dette er i overensstemmelse med rapportens
forslag om, at regler vedrørende tilskud til institutionerne
fremadrettet skal fastsættes af finansministeren i ét
fælles, tidssvarende regelsæt i tilknytning til
finansloven (en ny bevillingstype i budgetvejledningen), jf. s. 21
og s. 119 f. i rapporten Selvejende
institutioner - styring, regulering og effektivitet.
Endvidere foreslås en justering af lovens bestemmelser om
institutionernes vedtægter. De selvejende institutioners
vedtægter udgør institutionernes grunddokument, der
beskriver rammerne for institutionernes virksomhed og forvaltning.
Vedtægten skal overholdes, og beslutninger, der træffes
i strid med vedtægten, vil som udgangspunkt være
ugyldige. Som hidtil vil Søfartsstyrelsen som
ressortmyndighed skulle godkende vedtægterne, og styrelsen
vil også fortsat kunne fastsætte bestemmelser om
uddannelsesinstitutionernes vedtægter.
Herudover foreslås der indført en
bestemmelse om nettoformuens anvendelse ved ophør, som
gælder alle de statsfinansierede selvejende
uddannelsesinstitutioner.
Med lovforslaget foreslås der endvidere
indført bestemmelser om bestyrelsens sammensætning,
udpegning og ansvar m.v. Formålet hermed er at skabe klarhed
om rammerne for bestyrelsesarbejdet med henblik på en
effektiv og professionel ledelse af institutionerne. Med
lovforslaget foreslås det således at fastlægge de
overordnede krav til bestyrelsesmedlemmer om f.eks. antal,
kompetencer, forretningsorden, tavshedspligt m.v. og det
foreslås samtidig, at der kan tegnes en sædvanlig
ansvarsforsikring, som kan omfatte bestyrelsen og den daglige
leder.
Dette er i overensstemmelse med anbefalingerne
fra den tværministerielle arbejdsgruppe om
"tværgående områdelove" vedrørende
fælles principper for bestyrelsens sammensætning,
udpegning og ansvar. Det er denne arbejdsgruppes vurdering, at
forholdene omkring bestyrelsesarbejdet bør være helt
klare, således at der er sikkerhed for, at institutioners
frihed og ansvar forvaltes på en sådan måde, at
der sikres en tilstrækkelig kvalitet og effektivitet i
institutionernes opgavevaretagelse.
Arbejdsgruppen finder imidlertid, at det på
de enkelte ministerområder kan være nødvendigt
at tilgodese forskellige organisatoriske karakteristika og
sektorpolitiske hensyn m.v. ved tilrettelæggelsen af
bestyrelsens arbejde samt ved udpegningen og sammensætningen
af bestyrelsen. Godt bestyrelsesarbejde afhænger
således ikke kun af generelle forhold, men også i vidt
omfang af den enkelte institutions konkrete styrings- og
ledelsesmæssige udfordringer samt af den enkelte bestyrelses
sammensætning og samspil med institutionens daglige ledelse
og omgivelser.
Det er derfor arbejdsgruppens vurdering, at de
enkelte ministerier fortsat vil skulle have ansvaret for at
fastsætte de nærmere regler for indholdet af
bestyrelsens arbejde samt for bestyrelsens størrelse,
udpegning og sammensætning, og at reglerne herom derfor
bør fastsættes i områdelovene.
Med lovforslaget foreslås der
indført et nyt instrument - en udviklingskontrakt - der
retter sig mod bestyrelserne, og som vil skulle understøtte
den strategiske udvikling af institutionen. Kontrakten vil blive
indgået mellem Søfartsstyrelsen og bestyrelsen
på den enkelte institution på baggrund af en
dialog.
Søfartsstyrelsen vil endvidere efter
lovforslaget kunne pålægge institutionen at indgå
en indsatsaftale med styrelsen med det formål at sikre
løsning af eventuelle større problemer, f.eks.
utilstrækkelig uddannelsesmæssig kvalitet eller
økonomisk styring.
Som noget nyt foreslås det videre, at
Søfartsstyrelsen skal kunne give institutionerne et
påbud om at ændre deres aktiviteter, f.eks. hvis
institutionernes virksomhed ikke følger bestemmelserne i lov
om maritime uddannelser eller regler fastsat i medfør af
loven.
Hvis en bestyrelse ikke efterkommer et
påbud fra Søfartsstyrelsen, eller hvis bestyrelsens
dispositioner bringer uddannelsesinstitutionens
videreførelse i fare, foreslås det endelig, at
Søfartsstyrelsen skal kunne afsætte bestyrelsen og
indsætte en midlertidig bestyrelse, indtil en ny kan udpeges
efter reglerne i institutionens vedtægter.
Med forslaget skabes således et supplement
til de hidtidige instrumenter, der kan sikre samarbejde på
alle niveauer om at fremme en høj kvalitet i de maritime
uddannelser.
Det foreslås med lovforslaget, at de
maritime uddannelsesinstitutioner gives adgang til med
Søfartsstyrelsens godkendelse at indgå
interessentskaber. Dette indebærer, at de maritime
uddannelsesinstitutioner vil kunne indgå interessentskaber
også på tværs af ministerområderne.
Det er hensigtsmæssigt, at der for alle
bestyrelser og daglige ledere i maritime uddannelsesinstitutioner
gælder samme regler om henholdsvis inhabilitet og
tavshedspligt. Med lovforslaget foreslås det derfor, at det
præciseres, at forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og
kapitel 8 om tavshedspligt finder anvendelse for henholdsvis
bestyrelsen og den daglige leder i maritime
uddannelsesinstitutioner.
Med henblik på at sikre den
grundlæggende beskyttelse, der følger af
forvaltningslovens regler om partens aktindsigt, partshøring
og begrundelse, foreslås det endvidere at lade disse regler
finde anvendelse i forbindelse med uddannelsesinstitutionernes
afgørelser om ansættelse eller afskedigelse af
medarbejdere.
Det er overvejet, hvorvidt der bør
indføres bestemmelser om, at en uddannelsesinstitution kan
yde bestyrelsen vederlag. Cirkulære nr. 186 af 2. november
1998 om særskilt vederlag m.v. gælder imidlertid
på tværs af staten, uanset om forholdet er reguleret i
detaillovgivningen, og det er derfor ikke fundet
hensigtsmæssigt at indføre bestemmelser herom.
Kompetencen til at godkende vederlag er med cirkulæret
uddelegeret fra Finansministeriet til de forskellige
ministerområder, der kan videredelegere til styrelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige. Dog kan ydede
lån belaste det offentlige i det omfang, at lånene ikke
tilbagebetales.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR har vurderet, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Bilfærgernes Rederiforening,
Bornholmstrafikken A/S, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk
Sø-Restaurationsforening, Danske Regioner, Datatilsynet,
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Fag og
Arbejde, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Nutec Esbjerg
A/S, Finansministeriet, Finanstilsynet, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Fiskeriskolen EUC Nordvest, Fiskernes
Forbund, Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Småøernes
Færgeselskaber, Forsvarsministeriet, Fredericia
Maskinmesterskole, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Green-Jakobsen A/S, Helsingør Brand-
og Dykkerskole, Hjejlen ApS, HORESTA, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Korsør Brand- og Redningsskole,
Kulturministeriet, Københavns Maskinmesterskole og
Elinstallatørskole, Landsorganisationen i Danmark, Maersk
Training Centre, MAHILUM, MarCore Development Group, Marstal
Navigationsskole, Martec Frederikshavn, Maskinmestrenes Forening,
Metal Søfart, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, Nordjysk Brand- og Redningsskole, Nyborg
Søfartsskole, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Radiotelegrafistforeningen af 1917, Rederiforeningen af 1895,
Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rigsrevisionen, SAMAJU
Uddannelser ApS, Sammenslutningen af Mindre
Erhvervsfartøjer, SAT-Training, Scandlines A/S,
Sikkerhedsstyrelsen, SIMAC, Skagen Skipperskole, Statsministeriet,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II, Stiftelsen
Georg Stages Minde, Svendborg Brandskole, Svendborg
Søfartsskole, SVITZER Safety Services, Søfartens
Ledere - Dansk Navigatørforening, Sømændenes
Forbund, Søværnets Havarikursus,
Søværnets Officersskole, Søværnets
Taktikkursus, Undervisningsministeriet, Århus Brandskole,
Århus Maskinmesterskole.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslåede nye stk. 3 i § 2
præciserer afgrænsningen af lovens bestemmelser.
Maritime uddannelsesinstitutioner, hvis udbud af uddannelser og
kurser m.v. er godkendt af Søfartsstyrelsen, og som modtager
statsligt tilskud på halvdelen af driftsudgifterne eller
derover, er, medmindre andet fremgår af de enkelte
bestemmelser, omfattet af alle lovens krav til
uddannelsesinstitutioner.
Uddannelses- og kursusudbydere, der ikke modtager
statslige lån eller statslige tilskud til uddannelsesudbud
eller kursusudbud, der er godkendt af Søfartsstyrelsen, vil
i henhold til det foreslåede stk. 3 være undtaget fra
kravene i kapitel 3, der bl.a. omfatter krav til vedtægter og
bestyrelse samt bestemmelser vedrørende tilskud.
Uddannelses- og kursusudbydere, der alene
modtager statsligt tilskud efter § 6 i denne lov på
under halvdelen af driftsudgifterne til uddannelsesudbud eller
kursusudbud, vil efter forslaget være undtaget fra kravene
til vedtægter og bestyrelse, men vil være underlagt
særlige regler om regnskabsaflæggelse m.v., jf.
bemærkningerne til nr. 5 nedenfor.
Denne afgrænsning svarer til den hidtidige,
som er fremgået af § 6.
Med forslaget til stk. 4 bemyndiges
Søfartsstyrelsen til at undtage en uddannelsesinstitution,
som er godkendt efter anden lovgivning end lov om maritime
uddannelser, fra reglerne i forslaget til kapitel 3, der bl.a.
omfatter krav til vedtægter og bestyrelse samt bestemmelser
vedrørende tilskud. Det er en forudsætning, at
uddannelsesinstitutionen er omfattet af tilsvarende bestemmelser i
anden lovgivning. Bestemmelsen skal sikre, at en
uddannelsesinstitution ikke omfattes af to forskellige sæt
krav. Undtagelsen kan begrænses til at omfatte visse af
reglerne.
Til nr. 2
Forslaget til ny § 5, stk. 3,
fastlægger som noget nyt, at der i særlige
tilfælde kan ydes lån til en maritim
uddannelsesinstitution. De særlige tilfælde, hvor det
kan være relevant at yde et statsligt lån, vil omfatte
situationer, hvor en uddannelsesinstitution har et særligt
likviditetsbehov af en klart midlertidig karakter, f.eks. som
følge af ekstraordinære omkostninger eller et
uforudset fald i indtægterne. Lånene ydes med hjemmel
på finansloven som korte kreditter på 3-5 år med
en på forhånd aftalt rente og amortisering. Det
forudsættes, at lån, der ydes i henhold til
lovforslagets § 5, stk. 3, ydes på vilkår, der er
i overensstemmelse med de EU-retlige statsstøtteregler.
Der vil, jf. bemærkningerne til nr. 1
ovenfor, kun kunne ydes lån til uddannelsesinstitutioner, der
er omfattet af reglerne om vedtægter, bestyrelser m.v., jf.
forslaget til nyt kapitel 3.
Til nr. 3
Forslaget er en redaktionel
konsekvensændring af forslaget til ny § 2, stk. 3, jf.
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor. Når det slås
fast i § 2, at uddannelsesinstitutioner, der alene modtager
tilskud efter § 6, er undtaget fra reglerne i kapitel 3, er
der ikke behov for en gentagelse i § 6.
Til nr. 4
Med forslaget samles hjemlen til at udstede
regler om regnskabsaflæggelse m.v. for tilskud efter § 6
med selve hjemlen til at yde sådant tilskud. Det skyldes, at
der kun er behov for at stille krav om oplysninger om de
aktiviteter, der er knyttet til det pågældende tilskud.
Kravene i disse tilfælde bliver således mindre
omfattende end de krav, der ellers stilles om revision og regnskab
efter den foreslåede § 10.
Der har også efter de hidtidige regler
været hjemmel til at udstede nærmere regler for
regnskabsaflæggelsen. Med forslaget er det præciseret,
at hjemlen også omfatter revisionens udførelse.
Forslaget åbner også for at fastsætte regler om
budget og drift. Det har især til formål at sikre klar
adskillelse mellem tilskudsberettigede aktiviteter og andre
aktiviteter på uddannelsesinstitutionen.
Til nr. 5
Som noget nyt foreslås der indført
mere detaljerede regler for institutionerne, herunder om deres
vedtægter og bestyrelser m.v. Det foreslås
således at indsætte en række nye bestemmelser i
kapitel 3 med det formål at skabe klarhed omkring
bestyrelsesarbejdet i institutionerne, herunder frihedsgrader og
ansvar. Kapitlet betegnes herefter "Økonomiske og
administrative forhold for visse uddannelsesinstitutioner". Disse
bestemmelser omfatter de uddannelsesinstitutioner, der modtager
statstilskud eller lån efter lovens § 5, jf.
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor.
Statens skoleskib "Danmark" er ikke en selvejende
institution. Den daglige drift af skibet varetages af MARTEC i
Frederikshavn på baggrund af en aftale med
Søfartsstyrelsen herom. Aftalen omfatter en række
sikkerhedsmæssige bestemmelser samt spørgsmål om
budget, regnskab, forsikringsforhold og tilsyn. Dermed dækker
aftalen en række af de spørgsmål, der reguleres
i det foreslåede kapitel 3 i lov om maritime uddannelser.
Med forslaget til § 7,
stk. 1, foreslås det, at bl.a. vilkår for
tilskud skal fastsættes på de årlige finanslove.
På den baggrund foreslås bestemmelsen i den hidtidige
§ 9 om, at Søfartsstyrelsen kan stille vilkår,
der fremmer formålet om en aktiv socialpolitik, ikke
videreført. Der vil fortsat kunne stilles sådanne
vilkår, men det vil ske i forbindelse med de årlige
finanslove. Endvidere fastslår § 7,
stk. 1, at institutionen frit disponerer indenfor sit
formål ved anvendelse af de statslige tilskud. Denne
bestemmelse har hidtil kun stået i bekendtgørelsen om
tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner. Endelig
fastslår § 7, stk. 1, at
institutionen kan opspare tilskud til anvendelse i
efterfølgende finansår. Bestemmelsen har kun
fremgået indirekte af den gældende lov.
Med forslaget til § 7,
stk. 2, foreslås det, at de statslige budget- og
bevillingsregler gælder for institutioner, der modtager
tilskud efter § 5. Institutioner, der modtager tilskud efter
§ 6, er dermed ikke omfattet af de statslige budget- og
bevillingsregler.
Bestemmelserne i forslaget til § 7, stk. 3, om tilbageholdelse og
tilbagebetaling af tilskud er også mere detaljerede end i den
gældende lov. Hvis grundlaget for, at institutionen modtager
tilskud, ikke længere er til stede, kan
Søfartsstyrelsen lade ikke udbetalt tilskud bortfalde og
kræve udbetalt tilskud tilbagebetalt. Det kan
Søfartsstyrelsen også efter den gældende lovs
§ 7.
Med forslaget til § 7,
stk. 4, foreslås indført en modregningsadgang i
de tilfælde, hvor Søfartsstyrelsen kræver
tilskud tilbagebetalt. Regulering af tilskud for et år ved
endelig opgørelse og indberetning af aktivitet til
Søfartsstyrelsen kan som hidtil foretages ved regulering i
udbetaling af tilskud for det efterfølgende år. Denne
bestemmelse har hidtil kun stået i bekendtgørelsen om
tilskud til maritime uddannelsesinstitutioner.
Med forslaget til § 7,
stk. 5, gives Søfartsstyrelsen hjemmel til at
fastsætte betingelser for ydelse af tilskud og lån.
Bestemmelsen giver styrelsen mulighed for på forhånd at
fastsætte betingelser om indberetning af oplysninger om de
aktiviteter, der er grundlag for tilskuddet eller lånet.
Formålet med at fastsætte aktivitetsindberetninger er
at sikre et effektivt tilsyn med, om grundlaget for tilskuddet
eller lånet fortsat er til stede. Desuden gives mulighed for
at fastsætte bestemmelser om uddannelsesinstitutionernes
forsikringsforhold. Udgangspunktet er, at uddannelsesinstitutioner,
hvis vedtægter er godkendt i henhold til det foreslåede
§ 8, stk. 2, vil være omfattet af reglerne om statens
selvforsikring. Hjemmelen skal ses i sammenhæng med forslaget
til § 7, stk. 6, jf. bemærkningerne nedenfor. Samtidig
indebærer forslaget en videreførelse af
Søfartsstyrelsens adgang i den hidtidige § 8, stk. 1,
til at fastsætte regler om anvendelse af administrative
systemer. Det kan f.eks. være elevadministrative systemer,
som skal sikre ensartet og effektiv administration, herunder
samspil med et evt. kommende fælles datavarehus. Det kan
også være anvendelse af regnskabssystemer, der sikrer
et effektivt tilsyn med anvendelsen af statslige midler. Endelig
gives Søfartsstyrelsen hjemmel til i visse tilfælde at
fravige den generelle bestemmelse i § 7, stk. 1, om, at
institutionen kan opspare tilskud til anvendelse i
efterfølgende finansår. Det kan f.eks. være ved
ydelse af tilskud i henhold til § 5, stk. 2, til
udviklingsformål, hvor tilskuddet kan være ledsaget af
et krav om tilbagebetaling af ikke forbrugt tilskud.
Forslaget til § 7, stk.
6, giver Søfartsstyrelsen de samme muligheder som
efter den hidtidige § 8, stk. 2, til at indhente de
nødvendige oplysninger til brug for det økonomiske
tilsyn med uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud eller
lån efter loven. For så vidt angår indhentning af
oplysninger fra øvrige uddannelsesinstitutioner henvises til
bemærkningerne til nr. 6 nedenfor.
Forslaget til §
8 er en ny bestemmelse i det nye kapitel 3, der regulerer
selvejende uddannelsesinstitutioner, som modtager tilskud eller
lån efter lovens § 5.
For at sikre klarhed om det juridiske grundlag
for uddannelsesinstitutionerne foreslås det, at en
sådan uddannelsesinstitution skal have vedtægter, der
fastsætter, at der er tale om en statstilskudsfinansieret
selvejende institution, jf. anbefalingerne fra den
tværgående arbejdsgruppe "Tværgående
områdelove" vedrørende "Definition af selvejende
institution", ligesom vedtægterne skal indeholde de
grundlæggende oplysninger om navn, formål,
ledelsesforhold samt kapital m.v. Hidtil har loven alene indeholdt
en bemyndigelse til Søfartsstyrelsen til at fastsætte
regler om vedtægter.
I lighed med hvad der allerede i dag er fastsat i
§ 1, stk. 2, i bekendtgørelsen om tilskud til maritime
uddannelsesinstitutioner, foreslås det i § 8, stk. 2, at institutionens
vedtægter skal godkendes af Søfartsstyrelsen.
Ændringer til skolernes vedtægter skal ligeledes
godkendes, før de kan træde i kraft.
Forslaget til § 8, stk.
3, er en udbygning af den hidtidige § 8, stk. 1,
hvorefter Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere
bestemmelser om institutionernes vedtægter. Dette kan f.eks.
være i form af udarbejdelse af en standardvedtægt.
Bestemmelserne kan omfatte, at der i vedtægterne skal
fastsættes regler om bestyrelsens udpegningsperiode, mulighed
for genudpegning, mangfoldighed i bestyrelsen m.m. Den hidtidige
praksis, hvorefter organisationer og kommuner kan indstille
bestyrelsesmedlemmer, videreføres.
De foreslåede bestemmelser i § 8 a, stk. 1 og 2, sikrer, at
uddannelsesinstitutionerne eller tredjemænd, der
ifølge vedtægterne har ret til at disponere over
formuen, ved institutionsophør bevarer retten til at
disponere over den pr. 31. december 2010 opgjorte nettoformue samt
den del af den efterfølgende tilvækst i nettoformuen,
som ikke hidrører fra statstilskud. Den foreslåede
bestemmelse indebærer således, at
Søfartsstyrelsen ved institutionsophør kun kan
disponere over den del af tilvæksten i nettoformuen, som
regnes fra den 1. januar 2011 og som hidrører fra
statstilskud.
Med udgangen af 2010 vil der som følge
heraf blive gjort status, og nettoformuen vil herved blive opgjort.
Nettoformuens størrelse vil fremadrettet skulle fremgå
af årsrapporten.
Efter forslaget til § 8
a, stk. 3, kan Søfartsstyrelsen fastsætte
nærmere regler om opgørelsen af formuen.
Forslaget til §
9 er en ny bestemmelse, der fastsætter de overordnede
krav til bestyrelsen for en maritim uddannelsesinstitution. Hidtil
har loven alene indeholdt en bemyndigelse til
Søfartsstyrelsen til at fastsætte regler om
vedtægter. Med forslaget til § 9,
stk. 1, fastsættes antallet af bestyrelsesmedlemmer
til 5-9, inklusiv medarbejderrepræsentanter. Dette
foreslås med henblik på at sikre en effektiv
beslutningsproces i bestyrelsen. Der kan dog i visse selvejende
institutioner være behov for flere end 9
bestyrelsesmedlemmer, og lovforslaget giver derfor mulighed for en
udvidet bestyrelse, hvor helt særlige forhold begrunder
dette. Det kan f.eks. være tilfældet i institutioner,
der er delvis baseret på privat kapitalindskud, og som
historisk har haft en stor bestyrelse med tilknytning til en lang
række interessenter af betydning for institutionen.
Medarbejderrepræsentanterne skal i henhold
til lovforslaget nyde en beskyttelse mod afskedigelse og anden
forringelse af forholdene, som svarer til den beskyttelse, der
fremgår af lov nr. 1156 af 19. december 2003 om ændring
af forskellige bestemmelser om medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer.
Med forslaget til § 9,
stk. 2, foreslås regler for, hvornår bestyrelsen
er beslutningsdygtig, og hvilke medlemmer af bestyrelsen, der er
stemmeberettigede. Eventuelle studenterrepræsentanter har
ikke stemmeret. Hvor helt særlige forhold taler for det, kan
bestyrelsen bistås af et forretningsudvalg. Eksempelvis er
det i vedtægterne for Stiftelsen Georg Stages Minde fastsat,
at bestyrelsen bistås af et forretningsudvalg, som
forestår de løbende forretninger.
Forslaget til § 9, stk.
3, understreger, at en af bestyrelsens vigtige opgaver er at
sikre en effektiv og betryggende økonomiforvaltning. Deri
ligger også, at bestyrelsen skal sikre, at der udarbejdes
fyldestgørende og kontinuerlige økonomirapporteringer
til bestyrelsen. Bestyrelsen bør løbende sikre, at
bogføringen og formueforvaltningen kontrolleres på en
måde, der er tilfredsstillende i forhold til institutionens
karakter. Endvidere bør bestyrelsen løbende tage
stilling til, om institutionens kapitalberedskab til enhver tid er
forsvarligt i forhold til dens strategi, mål, planer,
budgetter, drift, likviditets- og kapitalmæssige rammer og
risici. Endelig bør bestyrelsen mindst én gang
årligt gennemgå og vurdere de interne kontrolsystemer i
institutionen samt ledelsens retningslinjer herfor. Dette er i
overensstemmelse med anbefalingerne om fælles principper for
bestyrelsens sammensætning, udpegning og ansvar fra den
tværministerielle arbejdsgruppe "Tværgående
områdelove".
Med forslaget til § 9,
stk. 4, foreslås der krav om, at bestyrelsen skal
fastsætte en forretningsorden for sit virke, og at
forretningsordenen skal godkendes af Søfartsstyrelsen.
Søfartsstyrelsen godkender allerede i dag de eksisterende
forretningsordener. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, om
vedtægter og godkendelsen heraf.
Bestyrelsens sammensætning og
ændringer heri skal i henhold til forslaget til § 9 a, stk. 1, meddeles til
Søfartsstyrelsen. Med dette forslag er det ikke
længere hensigten, at Søfartsstyrelsen skal udpege
bestyrelsesmedlemmer, idet det overlades til de statsfinansierede
selvejende uddannelsesinstitutioner. Formålet hermed er at
sikre, at de selvejende institutioners bestyrelser får et
reelt råderum, jf. rapporten "Selvejende institutioner -
styring, regulering og effektivitet" s. 15. Når
Søfartsstyrelsen modtager meddelelse om bestyrelsens
sammensætning eller ændringer heri vil
Søfartsstyrelsen påse, at de krævede kompetencer
samlet set er repræsenteret i bestyrelsen. Dette vil ske
på baggrund af en profil af bestyrelsens sammensætning
og oplysninger om de individuelle medlemmers særlige
kompetencer, som er af betydning for varetagelsen af deres hverv i
institutionen. Der er krav om, at et antal medlemmer har kendskab
til de maritime erhverv. Maritime erhverv omhandler ikke alene
rederier, men interessenter i bred forstand, f.eks. organisationer,
leverandører til rederier eller virksomheder, der
ansætter de personer, som uddannes på
uddannelsesinstitutionen. Formålet er at sikre et tæt
samspil mellem uddannelsesinstitutionen og dens aftagere med
henblik på at udvikle uddannelserne i takt med erhvervenes
behov.
Ifølge forslaget skal bestyrelsesmedlemmer
være individuelt udpegede og skal de i deres virke varetage
uddannelsesinstitutionens interesser. Et medlem skal således
ikke varetage f.eks. den udpegende organisations eller sine egne
faglige interesser. Dette gælder uanset, om der er tale om
bestyrelsesmedlemmer udpeget af private eller offentlige
instanser.
Med forslaget til § 9
a, stk. 2, fastsættes det tillige, at bestyrelsens
medlemmer samlet set skal have den fornødne faglige,
forretningsmæssige, ledelsesmæssige og
økonomiske indsigt. Bestemmelsen skal sikre, at der udpeges
bestyrelser, der samlet har de kompetencer, der er
nødvendige til at udvikle den enkelte
uddannelsesinstitutions aktuelle og fremadrettede virke, herunder
udvikling af læring og undervisning. Herudover vil det
være en fordel, hvis bestyrelsesmedlemmerne har erfaring med
uddannelseskvalitet og -udvikling samt offentlige eller offentligt
finansierede institutioner. Bestyrelsen skal således
være sammensat, så den effektivt og proaktivt er i
stand til at definere strategien og varetage sine øvrige
ledelsesmæssige opgaver. Samtidig skal bestyrelsen være
en konstruktiv og kvalificeret sparringspartner for den daglige
ledelse, jf. anbefalingerne om fælles principper for
bestyrelsens sammensætning, udpegning og ansvar fra den
tværministerielle arbejdsgruppe "Tværgående
områdelove".
Med forslaget til § 9
b foreslås det, at den daglige leder ansættes af
bestyrelsen, og det anføres, hvilke overordnede krav som
bestyrelsen skal iagttage i forbindelse med ansættelse af en
daglig leder. Den daglige leder kan i vedtægten have titel af
direktør, rektor, forstander, forretningsfører eller
lignende.
Forslaget til § 9
c er ny, og det foreslås hermed at give adgang til at
tegne en ansvarsforsikring, der både kan omfatte bestyrelsen
og den daglige leder. Det er sædvanligt i virksomheder i dag,
at bestyrelse og øverste ledelse har en ansvarsforsikring.
Søgsmål vil typisk være rettet mod både
bestyrelsen og den daglige leder, hvorfor det er naturligt med en
ansvarsforsikring, der dækker både bestyrelsen og den
daglige leder.
Med forslaget til § 9
d foreslås det, at forvaltningslovens kapitel 2 om
inhabilitet og kapitel 8 om tavshedspligt m.v. skal finde
anvendelse for henholdsvis bestyrelsen og den daglige leder i
maritime uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås med forslaget til § 9 d, stk. 2, at lade
forvaltningslovens kapitel 4 om partens aktindsigt, kapitel 5 om
partshøring og kapitel 6 om begrundelse m.v. finde
anvendelse i forbindelse med uddannelsesinstitutionernes
afgørelser om ansættelse eller afskedigelse af
medarbejdere. Dette har til formål at yde medarbejderne,
herunder den daglige leder, den grundlæggende beskyttelse,
som følger af forvaltningslovens regler på dette
område.
Endvidere foreslås med forslaget til § 9 e, at det direkte fremgår af
loven, at Finansministeriet fastsætter eller aftaler
løn- og ansættelsesvilkår for en
uddannelsesinstitutions personale, medmindre andet fastsættes
eller godkendes af Finansministeriet. Dette har hidtil været
reguleret på bekendtgørelsesniveau, og forslaget
indebærer ikke ændringer af løn- eller
ansættelsesvilkårene. Bestemmelsen indsættes nu i
loven for at skabe klarhed, hvilket er i overensstemmelse med
rapportens anbefalinger, jf. afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås som noget nyt i § 9 f,stk.
1, at Søfartsstyrelsen kan beslutte, at bestyrelsen
skal indgå en udviklingskontrakt med styrelsen.
Udviklingskontrakten er et nyt styringsinstrument, hvorigennem
Søfartsstyrelsen kan understøtte
uddannelsesinstitutionernes strategiske arbejde. Det er ikke
hensigten at benytte udviklingskontrakter som årlige
resultatkontrakter, men som et instrument der kan anvendes til mere
langsigtede udviklingsformål, der skal forankres på
bestyrelsesniveau. Der kan f.eks. være tale om at sætte
konkrete mål for kvalitetsudviklingen på en
uddannelsesinstitution (eller en gruppe af
uddannelsesinstitutioner) og at understøtte
sammenhængen mellem de politiske målsætninger
på området og kravene til de enkelte institutioner.
Udviklingskontrakten udarbejdes i dialog mellem
Søfartsstyrelsen og den involverede institution. Indholdet i
en udviklingskontrakt kan omfatte målsætninger om en
høj faglig kvalitet, uddannelse af flere,
udviklingsorientering og effektiv institutionsdrift eller andre
områder, der ønskes særligt prioriterede
på institutionen.
Den foreslåede bestemmelse i § 9 f, stk. 2, indebærer, at
Søfartsstyrelsen kan pålægge bestyrelsen at
indgå en indsatsaftale med styrelsen. Indsatsaftaler
indgås med det formål at forpligte en bestyrelse til at
iværksætte nærmere angivne foranstaltninger for
at rette op på utilfredsstillende uddannelses- eller
institutionskvalitet eller dårlig økonomi. I en
indsatsaftale kan blandt andet fastsættes de mål og
initiativer, som institutionen skal iværksætte for at
udvikle undervisnings- og uddannelseskvaliteten eller forbedre
institutionens økonomi. I aftalen kan ligeledes
fastsættes de reaktioner/sanktioner, som styrelsen vil tage i
anvendelse, hvis institutionen ikke efterlever aftalen. En
indsatsaftale vil således være et nyt instrument i
Søfartsstyrelsens tilsyn med de maritime
uddannelsesinstitutioner og en mulig sanktion rettet mod
uddannelsesinstitutionernes output, hvilket er i overensstemmelse
med rapporten "Selvejende institutioner - styring, regulering og
effektivitet", jf. rapportens s. 75 om reguleringsparametre.
I den foreslåede § 9 g, stk.
1, gives Søfartsstyrelsen hjemmel til at udstede
påbud til bestyrelsen i en uddannelsesinstitution om at
bringe de konstaterede overtrædelser af lovgivning,
administrative regler eller udviklingskontrakter/indsatsaftaler til
ophør. Når overtrædelsen begås af et
interessentskab, hvori der deltager en uddannelsesinstitution, der
er godkendt efter loven, vil påbuddet skulle rettes til
bestyrelsen for uddannelsesinstitutionen, som må drage omsorg
for, at interessentskabet fungerer inden for lovens rammer, eller
at uddannelsesinstitutionen udtræder af interessentskabet.
Anvendelsen af påbud forudsætter, at mindre indgribende
foranstaltninger, herunder indsatsaftaler, ikke vil være
egnede til at opnå det forfulgte formål.
Søfartsstyrelsens kommunikation med en
uddannelsesinstitution vil fortrinsvis foregå med den daglige
ledelse. Det gælder også i spørgsmål, der
vedrører Søfartsstyrelsens tilsyn. Men der vil kunne
opstå situationer, hvor en løsning af konstaterede
problemer skal håndteres på bestyrelsesniveau. Det kan
f.eks. være ved lovovertrædelser, manglende
overholdelse af indgåede aftaler, utilstrækkelig
uddannelsesmæssig kvalitet eller utilstrækkelig
økonomisk styring.
Den foreslåede bestemmelse i § 9 g, stk. 2, giver
Søfartsstyrelsen hjemmel til at beslutte, at bestyrelsens
opgaver eller dele heraf skal varetages af personer udpeget af
Søfartsstyrelsen, hvis bestyrelsen ikke efterkommer et
påbud fra styrelsen, eller hvis bestyrelsen ved sine
dispositioner bringer uddannelsesinstitutionens
videreførelse i fare. Ligeledes kan Søfartsstyrelsen
beslutte, at bestyrelsen eller dele af bestyrelsen skal træde
tilbage, hvorefter der kan udpeges nye medlemmer. Der er tale om
den mest indgribende sanktion for Søfartsstyrelsen, og
anvendelsen af denne sanktion forudsætter, at styrelsen har
forsøgt andre former for foranstaltninger, eller at der ikke
er andre effektive sanktioner for styrelsen i den konkrete
situation.
Den foreslåede bestemmelse i § 9 h,stk.
1, indebærer en udtrædelsesadgang for
bestyrelsesmedlemmer. Forslaget til bestemmelserne i § 9 h, stk. 2-4, indeholder en pligt til
udtræden, hvis et bestyrelsesmedlem af de i bestemmelserne
nævnte årsager ikke længere er egnet til at
beklæde erhvervet som bestyrelsesmedlem.
Med forslaget til § 9
i foreslås det, at Søfartsstyrelsen kan
anlægge retssager på vegne af uddannelsesinstitutionen.
Søfartsstyrelsen kan således optræde som
procespart i civile sager på vegne af en
uddannelsesinstitution. Bestemmelsen skal sikre, at
uddannelsesinstitutionens krav forfølges ved domstolene,
hvis bestyrelsesmedlemmerne, den daglige leder, revisorer eller
andre har handlet ansvarspådragende over for institutionen,
og hvor uddannelsesinstitutionen ikke nødvendigvis har en
interesse i at forfølge et sådant krav.
Forslaget til § 9
j, stk. 1, vedrører
institutionelt samarbejde med andre institutioner i form af
interessentskaber. Hvis der i eller i henhold til anden lovgivning
fastsættes nærmere regler for sådant samarbejde,
vil de maritime uddannelsesinstitutioners deltagelse være
omfattet heraf. Deltagelse i den form for samarbejde vil
kræve Søfartsstyrelsens godkendelse med henblik
på at sikre opfyldelse af bestemmelserne i lov om maritime
uddannelser.
Den foreslåede §
9 j, stk. 2, fastslår, at samarbejde i form af
udlægning af undervisning, således at undervisningen
gennemføres på en anden uddannelsesinstitution,
kræver Søfartsstyrelsens godkendelse, og at
Søfartsstyrelsen kan fastsætte bestemmelser herom. Der
er alene tale om en præcisering i lyset af de øvrige
bestemmelser i det foreslåede kapitel 3. Efter de hidtidige
bestemmelser har der været krav om godkendelse af kvaliteten,
jf. bestemmelserne i lovens § 14, ligesom statsligt tilskud
har forudsat behov for undervisningen på det
pågældende sted, jf. § 5. Disse to hensyn vil
fortsat være styrende for Søfartsstyrelsens
godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 9 j, stk. 3, giver
Søfartsstyrelsen hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om maritime uddannelsesinstitutioners
samarbejde med andre institutioner. Sådanne regler for
samarbejde mellem maritime uddannelsesinstitutioner vil kunne
sikre, at offentlige ressourcer i form af tilskudsmidler udnyttes
effektivt. For så vidt angår samarbejde med andre
institutioner, vil det også kunne sikres, at der fortsat er
maritime kompetencer i ledende organer, hvor det har betydning for
udviklingen, og at samarbejdet ikke indskrænker
Søfartsstyrelsens muligheder for at føre tilsyn.
Forslaget til §
10 om nye fælles regnskabs- og revisionsregler har i
praksis kun mindre betydning for de maritime
uddannelsesinstitutioner, som modtager tilskud efter lovens §
5, idet institutionerne fra og med 2009 i henhold til en aftale
indgået i henhold til rigsrevisorlovens § 9 mellem
rigsrevisor og økonomi- og erhvervsministeren (§
9-aftalen) har fulgt statens regnskabsregler. Det nye i forhold
hertil er, at en række bestemmelser fra § 9-aftalen nu
er nævnt direkte i forslaget til lovens § 10, stk. 3.
Dog indeholder lovforslaget en ny bestemmelse i stk. 5, der giver
Søfartsstyrelsen eller rigsrevisor adgang til at anmode
institutionen om at skifte institutionsrevisor. Stk. 6 er en
uændret videreførelse af den hidtidige bestemmelse i
§ 10, stk. 2, dog suppleret med, at Søfartsstyrelsens
fastsættelse af regler for institutionernes
regnskabsaflæggelse naturligvis skal ske i overensstemmelse
med statens regler på området.
Til nr. 6
Forslaget til § 23 b viderefører de
dele af de hidtidige bestemmelser i lovens § 8, stk. 2, om
indhentning af oplysninger, der er relevante for alle
uddannelsesinstitutioner, uanset om de modtager statsligt tilskud
eller ej. Der er tale om oplysninger, der er nødvendige for
tilsyn og kvalitetssikring hhv. udarbejdelse af statistik. I
forhold til de hidtidige bestemmelser fjernes hjemlen til at
indhente oplysninger om ejendomsforhold og driftsaftaler.
Sådanne oplysninger skønnes uden betydning for tilsyn
med institutioner, der ikke modtager statsligt tilskud.
Bestemmelser om indhentning af oplysninger vedrørende
institutionelle og økonomiske forhold videreføres i
§ 7, jf. bemærkningerne til nr. 5 ovenfor.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
d. 1. januar 2011.
Der foreslås overgangsregler, der giver
økonomi- og erhvervsministeren bemyndigelse til at
fastsætte, at allerede godkendte uddannelsesinstitutioner
først skal leve op til de nye krav til kompetencer m.v. for
bestyrelser og daglige ledere på et senere tidspunkt. Det
skal sikre, at nuværende bestyrelsesmedlemmer og ledere vil
kunne fortsætte i deres funktion indtil udløbet af den
nuværende udpegningsperiode eller det nuværende
ansættelsesforhold. Tilsvarende vil det kunne
fastsættes, at gældende vedtægter først
skal leve op til lovens nye krav på et senere tidspunkt. Det
sikrer uddannelsesinstitutionerne tilstrækkelig tid til at
udarbejde nye vedtægter og at få dem godkendt.
Samtidig foreslås, at regler, der er
udstedt i medfør af de hidtidige bestemmelser i lov om
maritime uddannelser, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller ændres. Det gælder bekendtgørelse nr. 110
af 19. februar 2003 om tilskud til maritime
uddannelsesinstitutioner som ændret ved bekendtgørelse
nr. 1216 af 10. december 2009.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1. I
lov nr. 226 af 22. april 2002 om maritime uddannelser, som
ændret ved § 5 i lov nr. 364 af 13. maj 2009 og § 6
i lov nr. 493 af 12. maj 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | § 2.
Loven omfatter uddannelse af | | | 1) enhedsofficerer, skibsførere,
styrmænd og skippere, | | | 2) maskinmestre og skibsmaskinister, | | | 3) skibsassistenter, | | | 4) skibskokke, cateringpersonale m.fl.
og | | | 5) fiskere. | | | Stk. 2. Loven
omfatter tillige efteruddannelse af maritimt personel, herunder
kurser, som i henhold til den for søfarts- og
fiskeriområdet gældende lovgivning er
obligatoriske. | | | | | 1. I § 2
indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk. 3.
Reglerne i kapitel 3 omfatter kun uddannelsesinstitutioner, der
modtager statsligt tilskud eller lån i henhold til §
5. | | | Stk.
4.Søfartsstyrelsen kan undtage en
uddannelsesinstitution helt eller delvis fra regler i kapitel 3
eller fra regler fastsat i medfør heraf, hvis
uddannelsesinstitutionen er godkendt efter anden lovgivning end
denne lov og er omfattet af regulering med tilsvarende formål
som kapitel 3.« | | | | § 5.
Søfartsstyrelsen yder inden for en årlig ramme tilskud
til drift, bygninger, ledelse og administration m.v. af de i §
4, stk. 1, nævnte uddannelsesinstitutioner og kurser. Det er
en betingelse for at få tilskud, at der efter
Søfartsstyrelsens skøn er behov for vedkommende
undervisning. De enkelte tilskuds størrelse fastsættes
på de årlige finanslove. | | | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan yde tilskud til udviklings- og
forsøgsvirksomhed eller til andre uddannelsesmæssige
formål. | | | | | 2. I § 5 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan i særlige tilfælde yde
lån til en uddannelsesinstitution.« | | | | § 6. Søfartsstyrelsen kan, hvis der
vurderes at være behov for en sådan uddannelse, yde
tilskud på under halvdelen af driftsudgifterne til
uddannelsesinstitutioner, der er godkendt i medfør af §
4, stk. 1, men som ikke følger de regler, der fremgår
af § 8, stk. 1, og § 9. Størrelsen af
sådanne tilskud fastsættes på de årlige
finanslove. | | 3. I § 6 udgår », men som ikke
følger de regler, der fremgår af § 8, stk. 1, og
§ 9«. | | | 4. I § 6 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan for modtagere af tilskud efter stk. 1
fastsætte nærmere regler om tilskudsmodtagers budget,
drift, regnskabsaflæggelse og for revisionens
udførelse.« | | | | § 7.
Søfartsstyrelsen kan tilbageholde tilskud eller lade det
bortfalde helt eller delvis, såfremt betingelser eller
vilkår for tildelingen ikke overholdes. Uretmæssigt
modtaget tilskud kan kræves tilbagebetalt. | | 5.§§ 7-9 samt kapitel 3 ophæves og i stedet
indsættes: | | | | § 8.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte bestemmelser om
uddannelsesinstitutionernes vedtægter og budget- og
bevillingssystem, om udbetaling af tilskud, om
uddannelsesinstitutionernes forsikringsforhold og om deres
anvendelse af administrative systemer. | | | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan indhente oplysninger fra
uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de studerende,
personalet, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb
og andre aftaler om uddannelsesinstitutionernes drift i
øvrigt til brug for fastlæggelse af tilskud,
gennemgang af årsregnskaber, gennemførelse af tilsyn,
kvalitetssikring og udarbejdelse af statistik. | | | Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan pålægge bestyrelsen for en
tilskudsberettiget uddannelsesinstitution at anlægge retssag
mod bestyrelsesmedlemmer, ledere, revisorer eller andre i anledning
af tab påført uddannelsesinstitutionen. | | | | | | § 9.
Søfartsstyrelsen kan ved ydelse af tilskud til
uddannelsesinstitutioner og kurser stille vilkår, der fremmer
formålet i lov om aktiv socialpolitik (sociale klausuler).
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler herom. | | | | | | Kapitel 3 | | | Regnskab og
revision | | | | | | § 10.
Uddannelsesinstitutionens regnskabsår er finansåret.
Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes et
årsregnskab. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen og
skolens leder. | | | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler for
regnskabsaflæggelsen. | | | Stk. 3.
Rigsrevisionen forestår i henhold til § 2 i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. revisionen af de
uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud i henhold til
nærværende lovs § 5. | | | | | | | | »§ 7. Vilkår og rammer for
tilskud og lån, herunder størrelsen på tilskud
og grundlag for opgørelsen af aktivitet, fastsættes
på de årlige finanslove. Uddannelsesinstitutionen
disponerer frit indenfor sit formål ved anvendelse af de
statslige tilskud og øvrige indtægter under et.
Uddannelsesinstitutionen kan opspare tilskud til anvendelse i
efterfølgende finansår. Uddannelsesinstitutionen er
underlagt tilsyn af Søfartsstyrelsen. | | | Stk. 2.
Uddannelsesinstitutioner, der modtager tilskud eller lån
efter § 5, er omfattet af de statslige budget- og
bevillingsregler. | | | Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at en
uddannelsesinstitutions tilskud og lån helt eller delvist
tilbageholdes, bortfalder eller kræves tilbagebetalt,
hvis | | | 1) uddannelsesinstitutionen ikke overholder
denne lov, regler fastsat i medfør af loven, en
udviklingskontrakt, jf. § 9 f, stk. 1, eller en indsatsaftale,
jf. § 9 f, stk. 2, | | | 2) uddannelsesinstitutionen begæres
konkurs, standser sine betalinger, eller der i øvrigt er
fare for, at uddannelsesinstitutionens virksomhed må
indstilles, eller | | | 3) grundlaget for tilskudsberegningen har
været fejlagtigt eller tilskudsberegningen i øvrigt
har været fejlagtig. | | | Stk. 4.
Tilskud, der kræves tilbagebetalt efter stk. 3, kan modregnes
i kommende tilskudsudbetalinger. | | | Stk.
5.Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere
regler om betingelser for ydelse og udbetaling af tilskud og
lån, herunder om aktivitetsindberetninger samt om kontrol og
tilbagebetaling af udbetalte tilskud og lån, om
uddannelsesinstitutionernes forsikringsforhold og om deres
anvendelse af administrative systemer. | | | Stk. 6.
Søfartsstyrelsen kan indhente de nødvendige
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de
studerende, personalet, herunder ansættelsesvilkår,
udstyr, huslejeaftaler, aftaler om ejendomskøb og andre
aftaler om uddannelsesinstitutionernes drift i øvrigt til
brug for fastlæggelse af tilskud, gennemgang af
årsregnskaber m.v. til brug for gennemførelse af
tilsyn, kvalitetssikring og -kontrol samt udarbejdelse af
statistik. | | | | | | Kapitel 3 | | | Regler for
uddannelsesinstitutioner | | | | | | § 8.
Uddannelsesinstitutionens forhold reguleres i en vedtægt.
Vedtægten skal indeholde bestemmelser om
uddannelsesinstitutionens navn, formål, ledelsesforhold samt
kapital m.v. Det skal fremgå af vedtægten, at
institutionen er en statstilskudsfinansieret selvejende
institution. | | | Stk.
2.Uddannelsesinstitutionens vedtægter skal godkendes
af Søfartsstyrelsen. | | | Stk.3.Søfartsstyrelsen kan
fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes
vedtægter, herunder om at vedtægterne skal indeholde
bestemmelser om studenterrepræsentanter i bestyrelsen, om ret
til indstilling af bestyrelsesmedlemmer og om disses
udpegningsperiode og genudpegningsmuligheder. | | | | | | § 8 a.
I tilfælde af uddannelsesinstitutionens ophør og i det
omfang, der er dækning i den tiloversblevne formue, anvendes
institutionens nettoformue opgjort pr. 31. december 2010 samt den
del af tilvæksten i nettoformuen fra den 1. januar 2011, der
ikke hidfører fra statstilskud, efter reglerne i den til
enhver tid gældende vedtægt. | | | Stk. 2. Resten
af den tiloversblevne formue anvendes til uddannelsesformål
efter Søfartsstyrelsens bestemmelse. | | | Stk. 3.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
opgørelsen af formuen efter stk. 1 og 2. | | | | | | § 9.
Uddannelsesinstitutionen skal ledes af en bestyrelse på 5-9
medlemmer, inklusiv medarbejderrepræsentanter, og en daglig
leder. Hvor helt særlige forhold begrunder det, kan
bestyrelsen bestå af flere end 9 medlemmer. Bestyrelsen
varetager den overordnede og strategiske ledelse af
uddannelsesinstitutionen, mens den daglige ledelse varetages af en
daglig leder under ansvar over for bestyrelsen. Medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer har samme rettigheder og pligter som
øvrige bestyrelsesmedlemmer. Medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer er beskyttet mod afskedigelse og anden
forringelse af deres forhold på samme måde som
tillidsrepræsentanter for vedkommende eller tilsvarende
område. | | | Stk. 2.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når halvdelen af
medlemmerne eller det eventuelle højere antal, som
foreskrives i vedtægten, er til stede. Medmindre
vedtægten bestemmer andet, træffer bestyrelsen
beslutning ved simpelt stemmeflertal, og formandens stemme er i
tilfælde af stemmelighed afgørende. Eventuelle
studenterrepræsentanter har ikke stemmeret. Hvor helt
særlige forhold taler for det, kan bestyrelsen bistås
af et forretningsudvalg. | | | Stk. 3.
Bestyrelsen skal sikre, at den økonomiske forvaltning i
uddannelsesinstitutionen er effektiv og betryggende, og at de
interne rapporteringsformer er tilrettelagt således, at de
giver bestyrelsen mulighed for at gribe ind i tide, hvis budgetter,
kontrakter og handlingsplaner m.v. ikke overholdes. | | | Stk. 4.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for sit virke.
Forretningsordenen skal godkendes af Søfartsstyrelsen. | | | | | | § 9 a.
Bestyrelsesmedlemmer skal udpeges i deres personlige egenskab og
skal i deres virke varetage uddannelsesinstitutionens interesser.
De stemmeberettigede medlemmer af bestyrelsen skal være
myndige, må ikke være under konkurs og må ikke
være under værgemål eller
samværgemål. Bestyrelsens sammensætning og
ændringer heri skal meddeles til
Søfartsstyrelsen. | | | Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen have de fornødne
kompetencer til at fremme uddannelsesinstitutionens formål,
herunder den fornødne faglige, forretningsmæssige,
ledelsesmæssige og økonomiske indsigt, og der skal
være medlemmer med kendskab til de maritime erhverv. | | | | | | § 9 b. Den
daglige leder ansættes af bestyrelsen. Bestyrelsen skal
sikre, at uddannelsesinstitutionen til enhver tid har en daglig
leder, der bidrager til fremme af uddannelsesinstitutionens
formål og har de fornødne kompetencer under
hensyntagen til uddannelsesinstitutionens karakter og
situation. | | | | | | § 9 c.
Bestyrelsen kan tegne en sædvanlig ansvarsforsikring, der kan
omfatte bestyrelsen og den daglige leder. | | | | | | § 9 d. F For
bestyrelsen og den daglige leder gælder bestemmelserne i
forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og kapitel 8 om
tavshedspligt m.v. | | | Stk. 2. I
forbindelse med en uddannelsesinstitutions afgørelser om
ansættelse eller afskedigelse af medarbejdere, herunder den
daglige leder, gælder bestemmelserne i forvaltningslovens
kapitel 4 om partens aktindsigt, kapitel 5 om partshøring og
kapitel 6 om begrundelse m.v. | | | | | | § 9
e.Finansministeriet fastsætter eller aftaler
løn og ansættelsesvilkår for
uddannelsesinstitutionens personale, medmindre andet
fastsættes eller godkendes af Finansministeriet,
Personalestyrelsen. | | | | | | § 9 f.
Søfartsstyrelsen kan pålægge bestyrelsen for en
uddannelsesinstitution at indgå en udviklingskontrakt med
styrelsen med henblik på at sikre en langsigtet strategisk
udvikling til opfyldelse af nærmere fastlagte
målsætninger. | | | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan pålægge bestyrelsen for en
uddannelsesinstitution at indgå en indsatsaftale med
styrelsen, hvis | | | 1) kvaliteten af uddannelsesinstitutionens
undervisning eller uddannelse er utilstrækkelig, eller | | | 2) den økonomisk-administrative
styring i uddannelsesinstitutionen eller i et interessentskab,
hvori uddannelsesinstitutionen er interessent, ikke har
tilstrækkelig kvalitet eller effektivitet. | | | | | | § 9 g.
Søfartsstyrelsen kan meddele en uddannelsesinstitutions
bestyrelse et påbud, hvis | | | 1) uddannelsesinstitutionen ikke overholder
denne lov eller regler fastsat i medfør af loven, | | | 2) virksomheden i et interessentskab, hvori
uddannelsesinstitutionen er interessent, ikke overholder denne lov
eller regler fastsat i medfør af loven, der gælder for
institutionen og interessentskabet, eller | | | 3) uddannelsesinstitutionen ikke overholder
en udviklingskontrakt, jf. § 9 f, stk. 1, eller en
indsatsaftale, jf. § 9 f, stk. 2. | | | Stk. 2. Hvis en
uddannelsesinstitutions bestyrelse ikke efterkommer et påbud
fra Søfartsstyrelsen, jf. stk. 1, eller hvis bestyrelsen ved
sine dispositioner bringer uddannelsesinstitutionens
videreførelse i fare, kan Søfartsstyrelsen
beslutte, | | | 1) at bestyrelsens opgaver i en periode
helt eller delvis varetages af personer, der udpeges af
Søfartsstyrelsen, eller | | | 2) at bestyrelsen eller dele heraf skal
træde tilbage, således at en ny bestyrelse eller et
eller flere nye bestyrelsesmedlemmer skal udpeges efter reglerne i
uddannelsesinstitutionens vedtægt. | | | Stk. 3. Hvis
Søfartsstyrelsen i medfør af stk. 2, nr. 2,
beslutter, at hele eller dele af bestyrelsen skal træde
tilbage, kan styrelsen indsætte en midlertidig bestyrelse
eller et eller flere nye bestyrelsesmedlemmer, indtil der er
udpeget en ny bestyrelse eller et eller flere nye
bestyrelsesmedlemmer efter reglerne i institutionens
vedtægt. | | | | | | § 9 h. Et
bestyrelsesmedlem kan til enhver tid udtræde af
bestyrelsen. | | | Stk. 2. Et
bestyrelsesmedlem skal udtræde, hvis den
pågældende er under konkurs eller bliver underlagt
værgemål eller samværgemål. | | | Stk. 3. Et
bestyrelsesmedlem, der gør sig skyldig i en handling, som
gør den pågældende uværdig til fortsat at
være medlem af bestyrelsen, skal udtræde af
bestyrelsen. | | | Stk. 4. Et
bestyrelsesmedlem, som på grund af længerevarende
sygdom eller anden svækkelse har vist sig ude af stand til at
varetage hvervet som medlem af bestyrelsen, eller som har vist sig
klart uegnet, skal udtræde af bestyrelsen. | | | Stk. 5.
Udtræder et medlem af bestyrelsen, kan der ske udpegning af
et nyt medlem for den resterende del af
udnævnelsesperioden. | | | | | | § 9 i.
Søfartsstyrelsen kan på vegne af
uddannelsesinstitutionen anlægge retssag mod
bestyrelsesmedlemmer, den daglige leder, revisorer eller andre i
anledning af tab påført
uddannelsesinstitutionen. | | | | | | § 9 j.
Søfartsstyrelsen kan godkende, at uddannelsesinstitutioner,
der er omfattet af reglerne i dette kapitel, kan deltage i
interessentskaber med andre uddannelsesinstitutioner.
Søfartsstyrelsen kan for samarbejdet fastsætte
vilkår, der sikrer opfyldelsen af bestemmelserne i denne
lov. | | | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen kan godkende, at en uddannelsesinstitution
lader en anden uddannelsesinstitution forestå dele af
undervisningen som udlagt undervisning. Søfartsstyrelsen kan
fastsætte nærmere regler herom. | | | Stk.
3.Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler om
uddannelsesinstitutioners samarbejde med andre institutioner,
herunder med uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af reglerne
i dette kapitel. | | | | | | § 10.
Institutioner, der modtager statstilskud eller lån efter
§ 5, er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen
m.v. | | | Stk. 2.
Institutionernes regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. | | | Stk. 3.
Institutionernes regnskaber skal revideres i henhold til god
offentlig revisionsskik, jf. § 3 i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. Hvis ministeren og rigsrevisor indgår
en aftale efter § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m., foretages revisionen af en institutionsrevisor, som udpeges
af institutionens bestyrelse og skal være statsautoriseret
eller registreret revisor. Institutionernes oplysninger til brug
ved beregning af statstilskud er omfattet af institutionsrevisors
påtegning eller erklæring om regnskabet. | | | Stk. 4.
Den nærmere arbejdsdeling mellem institutionsrevisor og
rigsrevisor fremgår af en særskilt aftale, jf. § 9
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. | | | Stk. 5.
Opfylder institutionsrevisor ikke på tilfredsstillende
måde kravene til revision i henhold til god offentlig
revisionsskik, eller tilsidesætter revisor i øvrigt
sine pligter som institutionsrevisor, kan rigsrevisor eller
Søfartsstyrelsen pålægge institutionens
bestyrelse inden for en nærmere angiven frist at udpege en
anden revisor. | | | Stk. 6.
Søfartsstyrelsen kan fastsætte regler for
regnskabsaflæggelsen i overensstemmelse med de til enhver tid
gældende statslige regnskabsregler.« | | | | § 23 a.… | | | | | 6. Efter
§ 23 a indsættes: | | | »§ 23
b.Søfartsstyrelsen kan indhente de nødvendige
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de
studerende, personalet, økonomi og udstyr m.v., til brug for
gennemførelse af tilsyn, kvalitetssikring og udarbejdelse af
statistik.« | | | | | | § 2. | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. | | | Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan beslutte, at
uddannelsesinstitutioner, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden har opnået godkendelse efter § 4,
stk. 1, i lov om maritime uddannelser, først skal leve op
til de krav, der følger af § 8 og §§ 9-9 b i
lov om maritime uddannelser som affattet ved § 1, nr. 5, i
denne lov, på et af ministeren fastsat tidspunkt. | | | Stk. 3. Regler
udstedt i medfør af § 8, stk. 1, og § 10, stk. 2,
i lov nr. 226 af 22. april 2002 om maritime uddannelser forbliver i
kraft, indtil de ophæves. |
|