Fremsat den 14. oktober 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion
(Forhøjelse og ændring af
bonus, forlængelse og ændring af ordningen om
præmie og løntilskud til praktikvirksomheder og
begrænsning af præmie og bonus for tredjelandes
statsborgere m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, som ændret
ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 13 ændres to steder
»§ 67 a, stk. 4,« til: »§ 67 a, stk.
3,«.
2. I
§ 16, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.: »Uddannelsesaftaler skal påbegyndes
senest tre måneder efter, at aftalen er indgået for at
medføre ret til præmie.«
3. § 16,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Præmien udgør 6.000 kr. for hver 30 dage, hvor en elev
er i praktik, dog højst 18.000 kr. pr. elevansættelse.
Skoleperioder i løbet af praktikopholdet indgår ikke i
opgørelsen af de 30 dage. Ophører uddannelsesaftalen,
inden eleven har været 30 dage i praktik, udbetales ikke
præmie for denne periode. Præmie for den sidste
30-dages-periode udbetales efter prøvetidens
udløb.«
4.
Efter § 16, stk. 2,
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af præmie skal indgives til
Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
5. § 16 a,
stk. 1, affattes således:
»Arbejdsgivernes Elevrefusion yder til de i
§ 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere tilskud til løn
i de første 7 måneder af praktikaftalen for elever,
som har praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v. Praktikaftaler skal påbegyndes senest tre måneder
efter, at aftalen er indgået for at medføre ret til
løntilskud.«
6.
Efter § 16 a, stk. 2, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af løntilskud skal indgives
til Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
7. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Bonus
udgør 52.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales i fire lige store
rater. Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til
udbetaling af første rate 90 dage efter prøvetidens
udløb, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til de to
følgende rater med intervaller på 90 dage regnet fra
den første rates udbetaling, såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft. Arbejdsgiveren opnår
efter ansøgning ret til den fjerde rate 630 dage efter
prøvetidens udløb, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Uddannelsesaftalen skal påbegyndes senest
tre måneder efter, at aftalen er indgået for at
medføre ret til bonus. Bonus ydes ikke for elever, der er
fyldt 25 år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til §§ 98 c-g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
8.
Efter § 17, stk. 2, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af bonus skal indgives til
Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
9.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17
a. Det er en betingelse for at opnå præmie efter
§ 16 og bonus efter § 17, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.«
10. I
§ 18, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.: »I 2011-2013 forhøjes bidraget med 290
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og
-lønniveau.«
11. § 19,
stk. 2og3, ophæves.
12. § 19,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren kan godkende, at Arbejdsgivernes
Elevrefusion kan optage lån i et pengeinstitut eller lignende
til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud i
løbet af året. Beløbet indregnes med
tillæg af renter i bidraget for det følgende år,
såfremt den samlede likviditet i Arbejdsgivernes Elevrefusion
efter Undervisningsministeriets vurdering
nødvendiggør dette.«
13.
Efter § 41 indsættes:
Ȥ 41
a. Undervisningsministeren fremsætter for Folketinget
forslag om revision af lovens kapitel 6 i folketingsåret
2011-12.«
§ 2
I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser foretages følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2, ophæves.
2. § 3,
stk. 6, nr. 2, affattes således:
»2) Bonus for
uddannelsesaftaler, der indgås i perioden fra den 5. november
2009 til den 31. december 2010, jf. denne lovs § 1.
Uddannelsesaftaler, som indgås efter 15. november 2010, skal
påbegyndes senest tre måneder efter, at aftalen er
indgået for at medføre ret til bonus.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. november 2010.
Stk. 2. § 17, stk.
2, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 7, finder tilsvarende anvendelse på
uddannelsesaftaler indgået fra og med den 5. november 2009,
hvis prøvetiden ikke er udløbet den 15. november
2010.
Stk. 3. De hidtil
gældende bestemmelser i § 17, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved § 1, nr. 3, i
lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser, finder
fortsat anvendelse på uddannelsesaftaler indgået i
perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december 2010. For
så vidt angår uddannelsesaftaler indgået efter
den 15. november 2010, er det en betingelse, at aftalen
påbegyndes senest tre måneder efter aftalens
indgåelse.
Stk. 4. Arbejdsgiveren
kan kun få udbetalt bonus efter enten de bestemmelser, der er
nævnt i stk. 2, eller de bestemmelser, der er nævnt i
stk. 3.
Stk. 5. § 16, stk.
1, 2. pkt., § 16 a, stk. 1, 2. pkt., og § 17 a i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 2, § 1, nr. 5, og § 1, nr. 9, finder ikke anvendelse
for uddannelsesaftaler og praktikaftaler indgået før
den 15. november 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse og ændring af
præmie og løntilskud
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Forhøjelse og ændring af
bonus
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Præmie og bonus for uddannelsesaftaler
med tredjelandes statsborgere, som ikke udløser
statstilskud
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Midlertidig forhøjelse af
arbejdsgiverbidraget til AER
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
2.5. Ændring af underskudsdækning i
AER
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Den foreslåede ordning
3. Revision af ordningerne
4. Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås at forlænge
præmie- og løntilskudsordningen for hele 2011. Det
foreslås stillet som en betingelse, at uddannelsesaftaler og
praktikaftaler indgået efter den 15. november 2010 skal
være påbegyndt senest tre måneder efter aftalens
indgåelse for at medføre ret til præmie og
løntilskud.
Det foreslås herudover at indføre en
bonusordning med op til 52.000 kr. i bonus, der såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft, udbetales i fire lige store
rater fordelt over ca. to år efter prøvetidens
påbegyndelse.
Det foreslås samtidig at ændre den
nuværende bonusordning, så det er en betingelse for at
medføre bonus på op til 32.000 kr., at den
indgåede aftale skal være påbegyndt senest tre
måneder efter aftalens indgåelse for aftaler
indgået efter den 15. november 2010 for at medføre ret
til bonus.
Det foreslås endvidere, at arbejdsgivere
for uddannelsesaftaler, der indgås efter den 15. november
2010, ikke er berettiget til præmie og bonus for aftaler med
tredjelandes statsborgere, som ikke udløser statstilskud til
uddannelsesinstitutionen.
For at finansiere et forventet underskud på
AER-ordningen samt for at finansiere forhøjelsen og
ændringen af bonus og forlængelse af ordningerne om
præmie og løntilskud foreslås det at hæve
arbejdsgiverbidraget midlertidigt med 290 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2011-2013.
1.2. Lovforslagets baggrund
I maj 2009 indgik regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre aftale om en praktikpladspakke, som blandt
andet indeholdt en omlægning af ordningen med
økonomisk præmie fra Arbejdsgivernes Elevrefusion
(AER) til arbejdsgivere for merbeskæftigelse i praktikpladser
til nye økonomiske ydelser til virksomheder, der oprettede
nye uddannelsesaftaler til og med 2010. Aftalen blev implementeret
ved lov nr. 427 af 30. maj 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Den 5. november 2009 indgik regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre aftale om en forstærket
indsats for flere praktikpladser. Aftalen indeholdt bl.a. en
målsætning om at skaffe 5.000 flere praktikpladser i
2010, som skulle tilvejebringes bl.a. ved at tredoble præmie
og bonus til virksomheder, der indgik en uddannelsesaftale med en
erhvervsuddannelseselev, og en forlængelse af
udbetalingsperioden for løntilskud for elever i
erhvervsgrunduddannelse. Aftalen blev udmøntet ved lov nr.
1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser.
I første halvår af 2010 er der
tilvejebragt ca. 3.400 ud af de 5.000 pladser, der var
målsætningen med praktikpladsindsatsen for 2010. Meget
tyder således på, at ordningen er en succes.
Der er dog fra især byggeriets
organisationers side sat spørgsmålstegn ved, om det er
fornuftigt at give samme bonus for korte som for
længerevarende uddannelsesaftaler, da der er risiko for, at
virksomhederne vælger at indgå flere korte aftaler med
forskellige elever mod færre lange aftaler for derved at
opnå en samlet større økonomisk gevinst.
Lovforslaget har til formål at fremme
indgåelse af uddannelsesaftaler i henhold til lov om
erhvervsuddannelser, herunder særligt styrke tilskyndelsen
til at indgå længere uddannelsesaftaler, og nye
praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse og
ændring af præmie og løntilskud
2.1.1 Gældende ret
Arbejdsgivernes Elevrefusion er en selvejende
institution, der har til formål at finansiere og administrere
refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til at skaffe
det nødvendige antal praktikpladser til elever. Alle private
og offentlige arbejdsgivere betaler bidrag til AER. Ordningerne
under AER er rettet mod at øge arbejdsgivernes incitamenter
til at indgå uddannelsesaftaler. AER yder refusion til de
arbejdsgivere, der er nævnt i § 2 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER-loven), når de i henhold
til uddannelsesaftaler har udbetalt løn under skoleophold
til elever under erhvervsuddannelse i overensstemmelse med
lovgivningen for disse uddannelser og til elever under uddannelser,
der efter beslutning truffet af bestyrelsen for AER kan sidestilles
med erhvervsuddannelser.
Ordningerne med præmie til arbejdsgivere,
der indgår uddannelsesaftaler om erhvervsuddannelse, og
løntilskud til arbejdsgivere, der indgår
praktikaftaler om erhvervsgrunduddannelse, blev indført i
maj 2009, jf. lov nr. 427 af 30. maj 2009 om ændring af lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion. Præmieordningen er med lov
nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser
justeret, så arbejdsgivere kan få op til 18.000 kr. i
præmie for indgåelse af uddannelsesaftaler inden for
erhvervsuddannelsesområdet. Præmien til arbejdsgiveren
udgør 6.000 kr. for hver 30 dage, en elev er i praktik, dog
højst 18.000 kr. pr. elevansættelse, jf. AER-lovens
§ 16, stk. 2.
Med samme lov blev perioden, hvor arbejdsgivere
kan få løntilskud for praktikaftaler inden for
erhvervsgrunduddannelsesområdet, forlænget til i alt
syv måneder. Det fremgår af
ikrafttrædelsesbestemmelsen i den nævnte
ændringslov, at justeringerne finder anvendelse på
uddannelses- og praktikaftaler, der indgås i perioden 5.
november 2009 til 31. december 2010, jf. ændringslovens
§ 3, stk. 2. Efter ændringslovens § 3, stk. 6, nr.
2, udbetales præmie og løntilskud for
uddannelsesaftaler og praktikaftaler, der indgås i perioden
5. november 2009 til 31. december 2010, efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt AER herom senest
et år efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til disse
ydelser.
AER yder løntilskud i de første syv
måneder af praktikaftalen for elever, som har praktikaftaler
i henhold til lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf. AER-lovens
§ 16 a, stk. 1. Løntilskuddet udgør 30 kr. i
timen, jf. AER-lovens § 16 a, stk. 2.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Med lovforslaget forventes skabt 7.400 ekstra
uddannelses- og praktikaftaler i 2011.
Det foreslås at forlænge
præmie- og løntilskudsordningen for hele 2011,
så satserne og fristerne for udbetaling af præmie og
løntilskud fastholdes uændrede.
Det foreslås, at justere betalingsreglerne
for præmie og løntilskud i forbindelse med
ordningernes forlængelse. Det foreslås, at det stilles
som en betingelse, at uddannelsesaftaler og praktikaftaler
indgået efter den 15. november 2010 skal være
påbegyndt senest tre måneder efter aftalens
indgåelse for at medføre ret til præmie og
løntilskud.
Hermed forstås, at eleven senest tre
måneder efter aftalens indgåelse har påbegyndt
skole- eller praktikopholdet som led i uddannelses- eller
praktikaftalen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2-6,
§ 2, nr. 1, og § 3, stk. 5, og bemærkningerne
hertil.
2.2. Forhøjelse og
ændring af bonus
2.2.1 Gældende ret
Ordningen med bonus til arbejdsgivere, der
indgår uddannelsesaftaler om erhvervsuddannelse blev
indført i maj 2009, jf. lov nr. 427 af 30. maj 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Bonusordningen er med lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser justeret, så arbejdsgivere kan få
op til 32.000 kr. i bonus for indgåelse af uddannelsesaftaler
inden for erhvervsuddannelsesområdet.
Bonus er på i alt 32.000 kr., der udbetales
i to lige store rater, henholdsvis efter prøvetidens
udløb og 90 dage efter, at den første rate er
udbetalt, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft, jf.
AER-lovens § 17, stk. 2. Samlet set kan en arbejdsgiver med
den gældende lov opnå præmie og bonus på i
alt 50.000 kr. pr. indgået uddannelsesaftale.
Det fremgår af
ikrafttrædelsesbestemmelsen i den nævnte
ændringslov, at justeringerne finder anvendelse på
uddannelsesaftaler, der indgås i perioden 5. november 2009
til 31. december 2010, jf. ændringslovens § 3, stk. 2.
Efter ændringslovens § 3, stk. 6, nr. 2, udbetales bonus
for uddannelsesaftaler, der indgås i perioden 5. november
2009 til 31. december 2010, efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt AER herom senest
et år efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til disse
ydelser.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at forhøje
bonusordningen op til 52.000 kr., der såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft, udbetales i fire lige store
rater. Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til
udbetaling af første rate 90 dage efter prøvetidens
udløb, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til de
øvrige tre rater med følgende intervaller: 2. rate
180 dage efter prøvetidens udløb, 3. rate 270 dage
efter prøvetidens udløb og 4. rate 630 dage efter
prøvetidens udløb, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Det foreslås stillet som en betingelse
for at medføre ret til bonus, at den indgåede aftale
skal være påbegyndt senest tre måneder efter
aftalens indgåelse.
Der foreslås indsat en bestemmelse om
udbetaling af bonus, hvorefter ansøgning om udbetaling af
bonus skal indgives til Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et
år efter, at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Det foreslås samtidig, at det er en
betingelse for at medføre bonus efter den nuværende
ordning på op til 32.000 kr., at uddannelsesaftaler
indgået efter den 15. november 2010 skal være
påbegyndt senest tre måneder efter aftalens
indgåelse. Hermed forstås, at eleven senest tre
måneders efter aftalens indgåelse har påbegyndt
skole- eller praktikopholdet som led i uddannelsesaftalen.
Det foreslås, at den nye bonusordning
på 52.000 kr. skal gælde for uddannelsesaftaler
indgået efter den 15. november 2010. Den nye bonus
gælder dog også for uddannelsesaftaler, der er
indgået efter den 5. november 2009, hvis prøvetiden
ikke er udløbet den 15. november 2010.
Arbejdsgiveren vil for uddannelsesaftaler
indgået i perioden fra den 15. november 2010 til den 31.
december 2010 kunne vælge mellem bonus på 32.000 kr.
(den nuværende ordning) eller på 52.000 kr. (den
foreslåede ordning), idet den nuværende ordning
opretholdes indtil 31. december 2010. De to bonusordninger vil
således i en periode fungere parallelt. Den nuværende
bonusordning opretholdes i 2010 for at sikre arbejdsgivernes
forventning om bonus for kortere uddannelsesaftaler indgået i
2010 i henhold til den gældende lov.
En arbejdsgiver kan ikke modtage bonus efter
både den nuværende og den foreslåede ordning for
samme uddannelsesaftale.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7 og
8, § 2, nr. 1 og 2, og § 3, stk. 2-5, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Præmie og bonus for
uddannelsesaftaler med tredjelandes statsborgere, som ikke
udløser statstilskud
2.3.1. Gældende ret
Ved lov nr. 1527 af 27. december 2009 om
ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
og lov om produktionsskoler indførtes bestemmelser, hvorved
uddannelsessøgende fra tredjelande blev afskåret fra
at få en gratis erhvervsuddannelse i Danmark. Da
institutionerne ikke modtager statstilskud for disse elever, skal
de opkræve deltagerbetaling for erhvervsuddannelse af disse
uddannelsessøgende fra tredjelande.
Den nuværende præmie og bonusordning
i AER-lovens § 16 og § 17 indeholder ikke en
begrænsning af arbejdsgivernes ret til disse ydelser for
uddannelsesaftaler med elever fra tredjelande.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at det er en betingelse for
at medføre præmie efter § 16 og bonus efter
§ 17, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i
§ 19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15,
stk. 5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det foreslås, at betingelsen skal gælde
uddannelsesaftaler, som indgås efter lovens
ikrafttræden.
Med forslaget vil bestemmelserne om præmie
og bonus fra AER være helt parallelle med reglerne om
udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelser. Såfremt en elev efter bestemmelserne i
lov om erhvervsuddannelser og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud til
institutionen, vil eleven ej heller kunne udløse
præmie og bonus fra AER til arbejdsgiveren.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 9,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Midlertidig
forhøjelse af arbejdsgiverbidraget til AER
2.4.1. Gældende ret
Alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, betaler bidrag til AER til
dækning af udgifter i medfør af AER-lovens kapitel 2,
bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af
kapitel 3, 4 og 6, herunder administrationsudgifter. Bidraget
udgør 1440 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i
2007-pris- og -lønniveau, jf. AER-lovens § 18, stk.
1.
2.4.2. Den foreslåede
ordning
For at finansiere et forventet underskud på
AER-ordningen, som følge af øget træk på
den hidtidig bonus- og præmieringsordning, samt for at
finansiere forhøjelse og ændring af bonus og
forlængelse af ordningerne om præmie og
løntilskud foreslås det at hæve
arbejdsgiverbidraget midlertidigt med 290 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og -lønniveau i
2011-2013, svarende til i alt 870 kr. over perioden i årene
2011-2013. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 10,
og bemærkningerne hertil.
2.5. Ændring af
underskudsdækning i AER
2.5.1. Gældende ret
Efter § 19, stk. 2, i AER-loven dækkes
underskud midlertidigt af Undervisningsministeriet, hvis
arbejdsgiverbidrag som nævnt i § 18, stk. 1, ikke fuldt
ud kan dække udgifterne i det pågældende år
og indregnes med tillæg af renter i bidraget for det
følgende år. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 1090
af 23. december 1992 om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Efter § 19, stk. 4, i AER-loven kan
undervisningsministeren godkende, at AER kan optage lån i et
pengeinstitut eller lignende til dækning af et midlertidigt
likviditetsunderskud i løbet af året, såfremt
lån kan optages på samme eller billigere vilkår
end ved undervisningsministeriets midlertidige dækning.
Beløbet indregnes med tillæg af renter i bidraget for
det følgende år. Bestemmelsen blev indsat ved lov nr.
1118 af 29. december 1997 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
2.5.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at bestemmelsen i AER-lovens
§ 19, stk. 2, om, at Undervisningsministeriet dækker
underskud i AER midlertidigt, ophæves. § 19, stk. 3,
ophæves som en konsekvens heraf. Forslaget er begrundet i
regnskabsprincipperne for AER.
Det foreslås derudover, at ændre
affattelsen af § 19, stk. 4. Ændringen er dels en
konsekvens af ophævelsen af stk. 2 og 3, dels en
præcisering af, hvornår beløb lånt af AER
til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud kan
indregnes med tillæg af renter i bidraget for det
følgende år. Dette vil efter forslaget kunne ske,
såfremt den samlede likviditet i Arbejdsgivernes Elevrefusion
efter Undervisningsministeriets vurdering
nødvendiggør dette.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11
og 12, og bemærkningerne hertil.
3. Revision af ordningerne
Det foreslås, at undervisningsministeren
for Folketinget fremsætter forslag til revision af lovens
kapitel 6, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2-9, i
folketingsåret 2011-12.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
13.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Stat, regioner og kommuner berøres som
arbejdsgivere på samme måde som private virksomheder.
Arbejdsgivere vil kunne modtage præmie og forhøjet
bonus på grundlag af indgåelse af uddannelsesaftaler.
Arbejdsgiverne vil endvidere kunne modtage løntilskud for
erhvervsgrunduddannelseselever i op til syv måneder af
praktiktiden. For staten vil lovforslaget indebære
nettoindtægter på ca. 15 mio. kr. For regionerne vil
lovforslaget indebære nettoindtægter på ca. 49
mio. kr. For kommunerne vil lovforslaget indebære
nettoindtægter på ca. 253 mio. kr. AERs samlede
udgifter til forlængelse af præmie- og
løntilskudsordningen samt forhøjet bonus finansieres
ved en forhøjelse af arbejdsgiverbidraget på 290 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i perioden 2011-2013,
svarende til i alt 870 kr. over perioden.
Da den foreslåede ordning dels finansieres
af bidragsstigning, og dels finansieres ved forbrug af forventet
indtægter fra den nuværende bidragssats ved de
øvrige AER-ordninger i perioden 2012-2013, vil både
stat, regioner, kommuner og erhvervslivet isoleret set få en
nettoindtægt som følge af lovforslaget. AER-lovens
målsætning om, at de samlede arbejdsgiverbidrag skal
modsvare de samlede udgifter til lønrefusion,
præmieringsordning m.v. ændres ikke med forslaget.
Forventede udgifter som følge af
forslagene:
Mio. kr.
2011-PL | 2011 | 2012 | 2013 | I alt | Udgifter | AERs akkumulerede underskud i 2011 (bl.a.
ekstra træk på bonus i 2010) | -250 | - | - | -250 | Ny ordning for løntilskud, præmie
og bonus (7.400 ekstra pladser) 1 | -340 | -900 | -1.010 | -2.250 | I alt udgifter | -590 | -900 | -1.010 | -2.500 | Indtægter | Forbrug af forventet overskud i AER i
2012-2013 | - | 400 | 400 | 800 | AER-bidragsforhøjelse på 290 kr.
pr. bidragsudløsende fuldtidsansat 2011-2013 | 570 | 570 | 570 | 1.710 | I alt
indtægter | 570 | 970 | 970 | 2.510 | I alt indtægter -
udgifter 2011-2013 | 10 |
|
1 Heraf 45 mio.
kr. til egu (løntilskud på 30 kr. i timen)
5. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Stat, regioner og kommuner berøres som
arbejdsgivere på samme måde som private
virksomheder.
Forslaget indebærer ingen administrative
konsekvenser af betydning for statslige, regionale og kommunale
arbejdsgivere.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet berøres som arbejdsgivere
på samme måde som offentlige arbejdsgivere.
Arbejdsgivere vil kunne modtage den forhøjede bonus og
præmie på grundlag af indgåelse af
uddannelsesaftaler.
Virksomhederne vil endvidere kunne modtage
løntilskud for erhvervsgrunduddannelseselever i op til syv
måneder af praktiktiden. For erhvervslivet vil lovforslaget
indebære nettoindtægter på ca. 226 mio. kr.
Lovforslaget indebærer en forhøjelse
af arbejdsgiverbidraget på 290 kr. årligt i
2011-2013.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
I forbindelse med fremsættelsen er
lovforslaget sendt i høring hos: Arbejdsgivernes
Elevrefusion, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler,
Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Landbrug, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Elevorganisation ved de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forstanderkredsen for
produktionsskoler og produktionshøjskoler,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Revision, Konkurrencestyrelsen, Landboungdom,
Landsforeningen af Produktionsskoleledere, Landsorganisationen i
Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederforsamlingen for Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Produktionsskoleforeningen, Pædagogseminariernes
Rektorforsamling, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen og
Uddannelsesforbundet.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Stat, regioner og kommuner berøres
som arbejdsgivere på samme måde erhvervslivet.
Arbejdsgivere vil kunne modtage præmie og bonus på
grundlag af indgåelse af uddannelsesaftaler. Stat, regioner og kommuner vil endvidere
kunne modtage løntilskud for erhvervsgrunduddannelseselever
i op til syv måneder af praktiktiden. Stat, regioner og kommuner vil få
ekstra indtægter på ca. 327 mio. kr. | Lovforslaget indebærer en
forhøjelse af arbejdsgiverbidraget på 290 kr.
årligt i 2011-2013. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget indebærer ingen
administrative konsekvenser af betydning for statslige, regionale
og kommunale arbejdsgivere. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Erhvervslivet berøres som arbejdsgivere
på samme måde som offentlige arbejdsgivere.
Arbejdsgivere vil kunne modtage præmie og bonus på
grundlag af indgåelse af uddannelsesaftaler. Virksomhederne vil endvidere kunne modtage
løntilskud for erhvervsgrunduddannelseselever i op til syv
måneder af praktiktiden. Erhvervslivet vil få ekstra
indtægter på ca. 226 mio. kr. | Lovforslaget indebærer en
forhøjelse af arbejdsgiverbidraget på 290 kr.
årligt i 2011-2013. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 13)
Det foreslås, at henvisningen til § 67
a, stk. 4, ændres til § 67 a, stk. 3, i AER-lovens
§ 13. Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af
ændring af lov om erhvervsuddannelser, jf. § 19 i lov
nr. 578 af 9. juni 2006 om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., hvorved §
67 a, stk. 1, blev ophævet og stk. 2-4 blev til stk. 1-3.
Til nr. 2-4 (§ 16)
I § 16, stk. 1,
foreslås, at det for uddannelsesaftaler indenfor
erhvervsuddannelsesområdet stilles som en betingelse for at
medføre præmie, at den indgåede aftale skal
være påbegyndt senest tre måneder efter aftalens
indgåelse.
Hermed forstås, at eleven senest tre
måneder efter aftalens indgåelse har påbegyndt
skole- eller praktikopholdet som led i uddannelsesaftalen.
Betingelsen stilles for, at præmieordningen
efter ændringen udelukkende skal tilgodese arbejdsgivere, som
indgår uddannelsesaftaler, som påbegyndes i overskuelig
fremtid efter aftalens indgåelse.
§ 16, stk. 2,
nyaffattes med henblik på, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 3, stk. 2, i lov nr.
1218 af 14. december 2009 om lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser kan
ophæves således, at den materielle bestemmelse fremover
findes i samme lov som ikrafttrædelsesbestemmelsen.
§ 16, stk. 3,
viderefører de hidtil gældende udbetalingsbestemmelser
for præmie i § 3, stk. 6, nr. 2, i lov nr. 1218 af 14.
december 2009 om lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.1.2.
Til nr. 5 og 6 (§ 16 a)
§ 16 a, stk. 1,
nyaffattes, hvorved for praktikaftaler inden for
erhvervsgrunduddannelsesområdet stilles som en betingelse for
at medføre løntilskud, at den indgåede aftale
skal være påbegyndt senest tre måneder efter
aftalens indgåelse. Hermed forstås, at eleven senest
tre måneder efter aftalens indgåelse har
påbegyndt skole- eller praktikopholdet som led i
praktikaftalen.
Betingelsen stilles for, at
løntilskudsordningen efter ændringen udelukkende skal
tilgodese arbejdsgivere, som indgår praktikaftaler, som
påbegyndes i overskuelig fremtid efter aftalens
indgåelse.
Nyaffattelsen medfører endvidere, at den
materielle bestemmelse fremover findes i samme lov som
ikrafttrædelsesbestemmelsen.
§ 16 a, stk. 3,
viderefører de hidtil gældende udbetalingsbestemmelser
for løntilskud i § 3, stk. 6, nr. 2, i lov nr. 1218 af
14. december 2009 om lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.1.2.
Til nr. 7 og 8 (§ 17)
Det foreslås, at bonus til de i § 2,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion nævnte
arbejdsgivere for elever, som har en uddannelsesaftale inden for de
i lovens § 4, stk. 1, nævnte uddannelser,
forhøjes til et beløb på op til 52.000 kr., der
udbetales i fire lige store rater á 13.000 kr.,
såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Uddannelsesaftalen skal være i kraft under udbetalingen af
alle rater. Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret
til udbetaling af første rate 90 dage efter
prøvetidens udløb, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Arbejdsgiveren opnår efter
ansøgning ret til de øvrige tre rater med
følgende intervaller: 2. rate 180 dage efter
prøvetidens udløb, 3. rate 270 dage efter
prøvetidens udløb og 4. rate 630 dage efter
prøvetidens udløb, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Ved at ændre den samlede
udbetalingsperiode fra ca. 6 måneder efter den
nuværende ordning til ca. to år efter den
foreslåede bonus styrkes arbejdsgivernes incitamenter til at
indgå aftaler om længere uddannelsesaftaler. Det er en
betingelse for at medføre bonus, at den indgåede
aftale skal være påbegyndt senest tre måneder
efter aftalens indgåelse. Hermed forstås, at eleven
senest tre måneder efter uddannelsesaftalens indgåelse
har påbegyndt skole- eller praktikopholdet som led i
aftalen.
Det foreslås endvidere, at ansøgning
om udbetaling af bonus skal indgives til Arbejdsgivernes
Elevrefusion senest et år efter, at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil. Det svarer til udbetalingsbestemmelserne i
den gældende bonusordning, jf. § 3, stk. 6, nr. 2, i lov
nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.2.
Til nr. 9 (§ 17 a)
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i
kapitel 6 i AER-loven, hvorefter det er en betingelse for at
medføre præmie efter § 16 og bonus efter §
17, at eleven opfylder de betingelser, der er nævnt i §
19, stk. 2 og 3, i lov om erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5
og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Det
foreslås, at betingelsen skal gælde uddannelsesaftaler,
som indgås efter lovens ikrafttræden.
Med forslaget vil bestemmelserne om præmie
og bonus fra AER være helt parallelle med reglerne om
udløsning af statstilskud for deltagelse i
erhvervsuddannelser. Såfremt en elev efter bestemmelserne i
lov om erhvervsuddannelser og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse ikke kan udløse statstilskud til
institutionen, vil eleven ej heller kunne udløse
præmie og bonus fra AER til arbejdsgiveren.
Indgåelse af uddannelsesaftaler med
udenlandske statsborgere vil ikke kunne udløse præmie
og bonus, medmindre eleven opfylder betingelserne for at
udløse statstilskud i forbindelse med deltagelse i
erhvervsuddannelse, jf. § 19, stk. 2 og 3, og § 15, stk.
5 og 6, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Det
vil sige, at eleven:
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, jf. dog stk. 3,
3) er udvekslet med danske elever efter aftale
mellem institutionen og en institution i udlandet eller
4) efter EU-retten, herunder EØS-aftalen,
eller internationale aftaler, som Danmark har indgået, har
krav på ligestilling med danske statsborgere.
Gruppen nævnt i nr. 1 ovenfor omfatter dels
udlændinge, som er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse - uanset det oprindelige opholdsgrundlag - dels
udlændinge med tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark. Det vil i praksis sige
udlændinge med opholdstilladelse efter asyl- eller
familiesammenføringsreglerne.
Gruppen nævnt i nr. 2 ovenfor omfatter
børn af en forælder med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a. Efter denne bestemmelse kan der
gives opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse
eller selvstændig erhvervsvirksomhed. Der kan blandt andet
gives opholdstilladelse til udlændinge, der er omfattet af
greencardordningen, positivlisten eller beløbsordningen
eller er meddelt koncernopholdstilladelse. Der kan endvidere gives
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a til
udlændinge, hvis oprindelige opholdstilladelse nægtes
forlænget eller inddrages, når udlændingen er i
fast ansættelsesforhold af længere varighed eller
gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Endelig kan der meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler herfor.
Det følger af bestemmelsen i § 19,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, jf. § 15, stk. 6, i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, at en elev, der er
tilskudsudløsende efter 19, stk. 2, nr. 2, i lov om
erhvervsuddannelser fortsat vil indgå ved beregningen af
Undervisningsministeriets tilskud til uddannelsesinstitutionen i
den resterende del af den påbegyndte uddannelse, uanset at
forælderen efter tidspunktet for barnets optagelse på
uddannelsen forlader sin beskæftigelse eller
selvstændige erhvervsvirksomhed og rejser ud af landet eller
i øvrigt ikke længere har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, fx fordi opholdstilladelsen er
inddraget. Eleven får dermed mulighed for at
færdiggøre uddannelsen uden betalingskrav.
Det er i givet fald en forudsætning for
elevens fortsatte ophold i Danmark og dermed videreførelse
af sin uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, at den
pågældende opnår selvstændig
opholdstilladelse.
En elev, der efter forælderens udrejse af
Danmark, ønsker at påbegynde en ny erhvervsuddannelse
i Danmark, vil blive omfattet af kravet om betaling. En sådan
elev vil dermed heller ikke efter forslaget kunne udløse
præmie og bonus fra AER.
Det foreslås i stk.
2, at undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om ordningen. Der tænkes fastsat
bekendtgørelsesregler om AERs adgang til at indhente
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne om de
pågældende elever, herunder om hvorvidt eleverne
udløser statstilskud, jf. § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.3.2.
Til nr. 10 (§ 18, stk. 1)
Det foreslås at forhøje det bidrag,
som alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, betaler til dækning af udgifter i medfør
af lovens kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i
medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder
administrationsudgifter, med 290 kr. årligt i 2011 pris- og
lønniveau pr. fuldtidsbeskæftiget.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.4.2.
Til nr. 11 og 12 (§ 19, stk. 2-4)
Det foreslås, at bestemmelsen i AER-lovens
§ 19, stk. 2, om, at Undervisningsministeriet dækker
underskud i AER midlertidigt, ophæves. Som en konsekvens
heraf ophæves § 19, stk. 3, da denne bestemmelse alene
vedrører stk. 2.
Baggrunden for ændringen er, at AERs
regnskabsprincipper medfører, at AER regnskabsfører
alle udgifter til præmie og bonus i det år, hvor
aftalen indgås, og der opnås et retskrav på
præmie og bonus, selvom udbetalinger til ordningen og dermed
de faktiske udgifter først falder i senere år. I
forhold til den forslåede ordning med op til 70.000 kr. i
præmie og bonus i 2011, indebærer dette f.eks., at der
regnskabsføres og hensættes udgifter på 70.000
kr. for hver indgåede uddannelsesaftale, der registreres i
2011, selvom en del af udbetalingerne først falder i 2012 og
2013. Der regnskabsføres også det fulde beløb
på 70.000 kr., selvom de indgåede aftaler
efterfølgende kan blive annulleret eller opsagt i fx
prøveperioden eller før tidspunktet for forfald af
sidste rate.
Dette regnskabsprincip medfører, at AER
kan have et underskud i et år, uden at det påvirker
AERs likviditet. I de økonomiske beregninger af
bidragsstigningen i forbindelse med ekstraudgifter til den
eksisterende ordning, jf. denne lovs § 1, nr. 9, og udgifter
til den foreslåede ordning, er der taget højde for,
hvornår udgifterne faktisk falder. Således er
bidragsstigningen fordelt udover de tre år, hvor udgifterne
vil ligge.
Det foreslås derudover, at ændre
affattelsen af § 19, stk. 4. Ændringen er dels en
konsekvens af ophævelsen af stk. 2 og 3, dels en
præcisering af, hvornår beløb lånt af AER
til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud kan
indregnes med tillæg af renter i bidraget for det
følgende år. Dette vil efter forslaget kunne ske,
såfremt den samlede likviditet i Arbejdsgivernes Elevrefusion
efter Undervisningsministeriets vurdering
nødvendiggør dette.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.5.2.
Til nr. 13 (§ 41 a)
Det foreslås, at undervisningsministeren
for Folketinget fremsætter forslag til revision af lovens
kapitel 6, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2-9, i
folketingsåret 2011-12. Det bemærkes, at der i lov nr.
427 af 30. maj 2009 og lov nr. 1218 af 14. december 2009 er fastsat
tilsvarende revisionsbestemmelser vedrørende de ved disse
love affattede bestemmelser i kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion for folketingsåret 2010-11.
Der henvises til lovforslagets afsnit 3.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 3, stk. 2)
Det foreslås at ophæve
ikrafttrædelsesbestemmelsen for de hidtil gældende
ordninger for præmie, løntilskud og bonus i § 3,
stk. 2, i lov nr. 1218 af 14. december 2009 om lov om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser. Bestemmelsen er ikke længere relevant.
Den fortsatte anvendelse af de hidtidige ordninger for præmie
og løntilskud følger af denne lovs § 1, nr. 2-6,
mens den hidtidige bonusordnings fortsatte anvendelse følger
af § 2, nr. 2 og § 3, stk. 3.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.1.2.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 6)
Der foreslås en justering af
udbetalingsbestemmelsen for den nuværende bonusordning. Det
stilles som betingelse, at uddannelsesaftaler indgået efter
lovens ikrafttræden påbegyndes senest tre måneder
efter aftalens indgåelse. Betingelsen stilles for, at den
gældende bonusordning efter den foreslåede
ændring udelukkende skal tilgodese arbejdsgivere, som
indgår uddannelsesaftaler, som påbegyndes i overskuelig
fremtid efter aftalens indgåelse.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.2.
Til § 3
Det foreslås i §
3, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 15.
november 2010. Det er vigtigt at sætte loven i kraft hurtigst
muligt for at sikre, at indgåelse af uddannelsesaftaler og
praktikaftaler ikke går i stå.
Det foreslås i §
3, stk. 2, at den foreslåede forhøjelse af
bonusordningen, jf. denne lovs § 1, nr. 6 og 7, finder
anvendelse på uddannelsesaftaler indgået fra og med den
5. november 2009, hvis prøvetiden ikke er udløbet den
15. november 2010. Dermed vil både uddannelsesaftaler, der er
indgået efter lovens ikrafttræden, og
uddannelsesaftaler, som er indgået før lovens
ikrafttræden, men hvor prøvetiden ikke var
udløbet, da loven trådte i kraft, kunne omfattes af
den foreslåede forhøjelse. For at styrke incitamenter
til indgåelse af længere uddannelsesaftaler er det
vigtigt, at den nye ordning sættes i kraft hurtigst muligt.
Prøvetidens udløb er valgt som
skæringstidspunkt i forhold til valg af den nye bonusordning,
fordi dette tidspunkt afgør retten til første rate af
bonus.
Det foreslås i §
3, stk. 3, at den nuværende bonusordning, jf. den
hidtil gældende bestemmelse i § 17, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved § 1, nr. 3, i
lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser, fortsat
finder anvendelse på uddannelsesaftaler indgået i
perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december 2010. Den 5.
november 2009 er datoen for den nuværende bonusordnings
ikrafttræden. Det foreslås, at det er en betingelse for
at ansøge om bonus efter den nuværende ordning, at
uddannelsesaftaler indgået efter denne lovs
ikrafttræden, den 15. november 2010, påbegyndes senest
tre måneder efter aftalens indgåelse. Den
nuværende ordning opretholdes i 2010 for at sikre
arbejdsgivernes forventning om bonus for kortere uddannelsesaftaler
indgået i 2010 i henhold til den gældende lov.
Arbejdsgiverne vil for uddannelsesaftaler
indgået i perioden fra den 15. november 2010 til den 31.
december 2010 kunne vælge mellem bonus på 32.000 kr.
(den nuværende ordning) eller på 52.000 kr. (den
foreslåede ordning), idet den nuværende ordning
opretholdes, og de to bonusordninger dermed i en periode efter
forslaget fungerer parallelt.
Det foreslås i §
3, stk. 4, at en uddannelsesaftale ikke kan udløse
bonus efter både § 17, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, jf. stk.
2, og efter den hidtil gældende affattelse af § 17, stk.
2, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. § 1, nr. 3, i
lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser. De to
bonusordninger fungerer i en periode parallelt. En arbejdsgiver kan
dog ikke modtage bonus efter både den nuværende og den
foreslåede ordning for samme uddannelsesaftale. En
forlængelse af en uddannelsesaftale kan således ikke
medføre, at der udløses bonus efter begge
ordninger.
Det foreslås i §
3, stk. 5, at fristerne for aftalers påbegyndelse for
at opnå præmie, løntilskud og bonus gælder
for aftaler indgået efter lovens ikrafttrædelse.
Fristerne er i henhold til § 16, stk. 1, 2. pkt., § 16 a,
stk. 1, 2. pkt., og § 17 a i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, §
1, nr. 5, og § 1, nr. 9, tre måneder efter uddannelses-
eller praktikaftalens indgåelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 775 af 24. juni 2010, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | § 13.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer udbetaling til skolerne
af skolepraktikydelse, befordringstilskud og tilskud til
værktøj, værnemidler og lignende til elever i
skolepraktik samt tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
afholdelse af svendeprøver for elever i skolepraktik, jf.
§ 66 k, stk. 1, og § 67 a, stk. 4, i lov om
erhvervsuddannelser samt støtte efter § 8, stk. 2.
Arbejdsgivernes Elevrefusion administrerer endvidere ydelser til
elever i erhvervsuddannelse plus (eud+), der er nævnt i
§ 67 a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser. De udgifter, der
er forbundet med ordningen, herunder administrationsudgifter,
afholdes af Undervisningsministeriet. § 22, stk. 3, 2.-4.
pkt., finder tilsvarende anvendelse. Arbejdsgivernes Elevrefusion
administrerer endvidere udbetalingen af elevgodtgørelse til
elever, der har påbegyndt skolepraktik inden den 1. januar
2004. | | 1. I § 13 ændres to steder
»§ 67 a, stk. 4,« til: »§ 67 a, stk.
3,«. | § 16.
Arbejdsgivernes Elevrefusion yder til de i § 2, stk. 1,
nævnte arbejdsgivere en præmie i prøvetiden for
elever, som har uddannelsesaftaler inden for de i § 4, stk. 1,
nævnte uddannelser. Præmien ydes ikke for elever, der
er fyldt 25 år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | 2. I § 16, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Uddannelsesaftaler skal påbegyndes senest tre
måneder efter, at aftalen er indgået for at
medføre ret til præmie.« | Stk. 2.
Præmien udgør 6.000 kr. for hver 30 dage, en elev er i
praktik, dog højst 18.000 kr. pr. elevansættelse.
Skoleperioder i løbet af praktikopholdet indgår ikke i
opgørelsen af de 30 dage. Ophører uddannelsesaftalen,
inden eleven har været 30 dage i praktik, udbetales ikke
præmie for denne periode. Præmie for den sidste
30-dages-periode udbetales efter prøvetidens
udløb. | | 3.§ 16, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Præmien udgør 6.000 kr. for hver 30 dage, hvor en elev
er i praktik, dog højst 18.000 kr. pr. elevansættelse.
Skoleperioder i løbet af praktikopholdet indgår ikke i
opgørelsen af de 30 dage. Ophører uddannelsesaftalen,
inden eleven har været 30 dage i praktik, udbetales ikke
præmie for denne periode. Præmie for den sidste
30-dages-periode udbetales efter prøvetidens
udløb.« | Stk. 3.
(…) | | 4. Efter
§ 16, stk. 2, indsættes som nyt stykke: »Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af præmie skal indgives til
Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | § 16 a.
Arbejdsgivernes Elevrefusion yder til de i § 2, stk. 1,
nævnte arbejdsgivere tilskud til løn i de
første 7 måneder af praktikaftalen for elever, som har
praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsgrunduddannelse
m.v. | | 5.§ 16 a, stk. 1, affattes
således: »Arbejdsgivernes Elevrefusion
yder til de i § 2, stk. 1, nævnte arbejdsgivere tilskud
til løn i de første 7 måneder af praktikaftalen
for elever, som har praktikaftaler i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. Praktikaftaler skal påbegyndes
senest tre måneder efter, at aftalen er indgået for at
medføre ret til løntilskud.« | Stk. 2 og 3. (…) | | 6. Efter
§ 16 a, stk. 2, indsættes som nyt stykke: »Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af løntilskud skal indgives
til Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | § 17.
(…) Stk. 2. Bonus
udgør 32.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales i to lige store
rater. Første rate udbetales efter prøvetidens
udløb, og anden rate udbetales, 90 dage efter at den
første rate er udbetalt, såfremt uddannelsesaftalen
fortsat er i kraft. Bonus ydes ikke for elever, der er fyldt 25
år, og som udløser løntilskud til
arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. | | 7.§ 17, stk. 2, affattes
således: »Stk.
2. Bonus udgør 52.000 kr. pr. elev. Bonus udbetales i
fire lige store rater. Arbejdsgiveren opnår efter
ansøgning ret til udbetaling af første rate 90 dage
efter prøvetidens udløb, såfremt
uddannelsesaftalen fortsat er i kraft. Arbejdsgiveren opnår
efter ansøgning ret til de to følgende rater med
intervaller på 90 dage regnet fra den første rates
udbetaling, såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Arbejdsgiveren opnår efter ansøgning ret til den
fjerde rate 630 dage efter prøvetidens udløb,
såfremt uddannelsesaftalen fortsat er i kraft.
Uddannelsesaftalen skal påbegyndes senest tre måneder
efter, at aftalen er indgået for at medføre ret til
bonus. Bonus ydes ikke for elever, der er fyldt 25 år, og som
udløser løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til
§§ 98 c-g i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.« | Stk. 3.
(…) | | 8. Efter
§ 17, stk. 2, indsættes som nyt stykke: »Stk. 3.
Ansøgning om udbetaling af bonus skal indgives til
Arbejdsgivernes Elevrefusion senest et år efter, at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | 9. Efter
§ 17 indsættes: »§ 17
a. Det er en betingelse for at opnå præmie efter
§ 16 og bonus efter § 17, at eleven opfylder de
betingelser, der er nævnt i § 19, stk. 2 og 3, i lov om
erhvervsuddannelser og § 15, stk. 5 og 6, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse.« | § 18. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion til dækning af udgifter i medfør af
kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i
medfør af kapitel 3, 4 og 6, herunder
administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.440 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2007-pris- og
-lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for
pris- og lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i
lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2-4.
(…) | | 10. I § 18, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt.: »I 2011-2013 forhøjes bidraget med 290 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og
-lønniveau.« | § 19.
(…) Stk. 2. Kan
bidrag som nævnt i § 18, stk. 1, ikke fuldt ud
dække udgifterne i det pågældende år,
dækkes underskuddet midlertidigt af Undervisningsministeriet
og indregnes med tillæg af renter, jf. stk. 3, i bidraget for
det følgende år. Stk. 3. Statens
udlæg efter stk. 2 forrentes årligt med 1 pct. over den
til enhver tid fastsatte officielle diskonto. Stk. 4. Uanset
bestemmelserne i stk. 2 og 3 kan undervisningsministeren godkende,
at Arbejdsgivernes Elevrefusion kan optage lån i et
pengeinstitut eller lignende til dækning af et midlertidigt
likviditetsunderskud i løbet af året, såfremt
lån kan optages på samme eller billigere vilkår
end nævnt i stk. 2 og 3. Beløbet indregnes med
tillæg af renter i bidraget for det følgende
år. | | 11.§ 19, stk. 2og3,
ophæves. 12.§ 19, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Undervisningsministeren kan godkende, at Arbejdsgivernes
Elevrefusion kan optage lån i et pengeinstitut eller lignende
til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud i
løbet af året. Beløbet indregnes med
tillæg af renter i bidraget for det følgende år,
såfremt den samlede likviditet i Arbejdsgivernes Elevrefusion
efter Undervisningsministeriets vurdering
nødvendiggør dette.« | | | 13. Efter
§ 41 indsættes: »§ 41
a. Undervisningsministeren fremsætter for Folketinget
forslag om revision af lovens kapitel 6 i folketingsåret
2011-12.« | | | § 2 I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser foretages følgende
ændringer: | § 3 Stk. 1.
(…) Stk. 2. Lovens
§ 1 finder anvendelse på uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, der indgås i perioden fra den 5. november
2009 til den 31. december 2010. Stk. 3-5.
(…) | | 1.§ 3, stk. 2, ophæves. | Stk. 6.
Nedenstående ydelser udbetales efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt Arbejdsgivernes
Elevrefusion herom, senest 1 år efter at arbejdsgiveren blev
berettiget til disse ydelser: 1) (…) 2) Præmie, løntilskud og bonus
for uddannelsesaftaler og praktikaftaler, der indgås i
perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december 2010, jf.
denne lovs § 1, jf. stk. 2. 3) (…) Stk. 7.
(…) | | 2.§ 3, stk. 6, nr. 2, affattes
således: »2) Bonus for uddannelsesaftaler, der
indgås i perioden fra den 5. november 2009 til den 31.
december 2010, jf. denne lovs § 1. Uddannelsesaftaler, som
indgås efter 15. november 2010, skal påbegyndes senest
tre måneder efter, at aftalen er indgået for at
medføre ret til bonus.« | | | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. november 2010. Stk. 2. § 17,
stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 7, finder tilsvarende anvendelse på
uddannelsesaftaler indgået fra og med den 5. november 2009,
hvis prøvetiden ikke er udløbet den 15. november
2010. Stk. 3. De hidtil
gældende bestemmelser i § 17, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved § 1, nr. 3, i
lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser, finder
fortsat anvendelse på uddannelsesaftaler indgået i
perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december 2010. For
så vidt angår uddannelsesaftaler indgået efter
den 15. november 2010, er det en betingelse, at aftalen
påbegyndes senest tre måneder efter aftalens
indgåelse. Stk. 4. Arbejdsgiveren
kan kun få udbetalt bonus efter enten de bestemmelser, der er
nævnt i stk. 2, eller de bestemmelser, der er nævnt i
stk. 3. Stk. 5. § 16,
stk. 1, 2. pkt., § 16 a, stk. 1, 2. pkt., og § 17 a i lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 2, § 1, nr. 5, og § 1, nr. 9, finder ikke
anvendelse for uddannelsesaftaler og praktikaftaler indgået
før den 15. november 2010. |
|