Fremsat den 14. oktober 2010 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af
Christianiaområdet
(Ændring af revisionsbestemmelse
m.v.)
§ 1
I lov nr. 399 af 7. juni 1989 om anvendelse af
Christianiaområdet, som ændret ved lov nr. 431 af 9.
juni 2004, foretages følgende ændring:
1. § 11, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1) uden
forsvarsministerens tilladelse foretager de i § 3,
stk. 2 og 3, nævnte handlinger,«
§ 2
I lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af
lov om anvendelse af Christianiaområdet foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 ændres
»2010-2011« til: »2011-2012«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I 2004 blev christianialoven af 7. juni 1989
ændret med henblik på at gennemføre en
ændring af formål og ejerskab til området. Et af
formålene med ændringsloven var, at området
fremover ikke skulle være omfattet af en særlov. Der
var derfor i ændringsloven indsat en revisionsbestemmelse,
der fastslog, at der skulle fremsættes et forslag til
revision af loven senest i folketingsåret 2010-2011 under den
forudsætning, at loven på dette tidspunkt ville kunne
ophæves. Da det ikke har været muligt at
gennemføre ændringsloven, blandt andet fordi der i
mellemtiden er anlagt en endnu ikke afgjort retssag, der
berører dele af lovens anvendelsesområde, er der ikke
grundlag for at ophæve loven på nuværende
tidspunkt, hvorfor det foreslås at udskyde den forudsatte
revision med et år.
Der sker herudover en teknisk ændring af
straffebestemmelsen.
2. Lovforslagets baggrund
Forsvarsministeren og justitsministeren afgav den
6. maj 2003 en redegørelse om Christiania, hvori det blev
tilkendegivet, at regeringen vil gennemføre en ny politik
vedrørende Christiania.
Regeringen nedsatte derfor et udvalg,
Christianiaudvalget, med deltagelse af ministerier,
Københavns Kommune og det statslige ejendomsselskab Freja
a/s.
Udvalgets afrapportering, der blev fremlagt den
12. marts 2004, bekræfter, at der er behov for
nytænkning og for en ny udvikling, og at denne udvikling ikke
kan baseres på den struktur, som Christiania har i dag.
Udvalget konstaterede, at
fæstningsanlægget er stærkt medtaget, og at der
sker en stadig udbygning og konsolidering af byggeriet på
anlægget, hvor stadig større dele privatiseres som
haver mv. De før christianialoven fredede kasernebygninger
er endvidere misligholdt eller ødelagt i forhold til deres
oprindelige udtryk. Den forudsatte udvikling hen imod, at de
bevaringsværdige områder skulle udgøre et
rekreativt grønt område for alle borgere, og at
Christianiaområdet som sådan skulle åbne sig i
forhold til det øvrige Christianshavn, er ikke
realiseret.
Hensigten var ikke, at Christianiaområdet
skulle ensrettes med andre byområder. Regeringens mål
for udviklingen af Christiania er, at området fortsat skal
være et grønt og bilfrit kvarter i København,
hvor der er plads til at leve på en anden måde, men
indenfor lovgivningens almindelige regler uden særlov, uden
hashhandel, med huslejebetaling og åben boligtildeling, med
opretning af de bevaringsværdige bygninger, og med opretning
og sikring af fæstningsanlægget som et åbent,
rekreativt område for christianitter, københavnere og
den øvrige befolkning.
Det var derfor nødvendigt med en ny
politik, der kan sikre opretningen og bevaringen af
fæstningsanlæg og kasernebygninger, skabe grundlaget
for en udvikling af området til gavn for alle borgere i
København, og som indebærer, at området og
aktiviteterne på området bliver omfattet af landets
almindelige love og regler, og der blev derfor fremsat et forslag
til ændring af den gældende christianialov i 2004.
I ændringsloven var det forudsat, at der
skulle fremsættes et forslag til revision af loven senest i
folketingsåret 2010-2011. Formålet med
ændringsloven af 2004 var blandt andet, at der på sigt
ikke skulle være en særlov for
Christianiaområdet, og revisionsbestemmelsen
forudsætter derfor en ophævelse af loven.
Revisionsbestemmelsen indeholdt en forventning om, at loven senest
i folketingsåret 2010-2011 kunne ophæves.
Der har efter lovændringen været
gennemført flere langvarige forhandlingsforløb med
Christiania, uden at dette har resulteret i en løsning for
implementering af lovens bestemmelser om nye organisations- og
ejerformer på området. Samtidig har Christiania i 2006
anlagt sag mod staten ved Slots- og Ejendomsstyrelsen. Da det ikke
har været muligt at gennemføre ændringsloven,
blandt andet fordi der i mellemtiden er anlagt en endnu ikke
afgjort retssag vedrørende dele af lovens indhold, er der
på nuværende tidspunkt ikke grundlag for hverken
ophævelse eller mere omfattende ændringer i loven.
Højesteret forventes at træffe afgørelse
februar 2011, hvorfor det foreslås, at revisionsbestemmelsen
forlænges med et år.
Efter Højesterets afgørelse vil der
i folketingsåret 2011-12 blive fremsat forslag til revision
af loven. Revisionsbestemmelsen henviser alene til
ændringsloven, men den egentlige revision vil skulle inddrage
både hovedloven fra 1989 og ændringsloven fra 2004. Det
nærmere indhold af denne revision vil blive fastlagt på
baggrund af Højesterets afgørelse og en vurdering af,
om det nuværende lovgrundlag muliggør en
løsning for Christiania.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
I lov nr. 399 af 7. juni 1989 om anvendelse af
Christianiaområdet var det strafbart at uden tilladelse at
anvende arealer eller anvende, opføre, ombygge eller nedrive
bygninger eller opstille boder, skure eller andre genstande. Ved
lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af lov om anvendelse
af Christianiaområdet blev strafbestemmelsen konsekvensrettet
som følge af ændring i beskrivelsen af de handlinger,
der krævede tilladelse.
Der er indsat en revisionsbestemmelse i
ændringsloven af 9. juni 2004 med henblik på revision
af ændringsloven senest i folketingsåret 2010-11.
På tidspunktet for fremsættelsen af forslag til
ændringsloven var hensigten, at med den forudsatte
udviklingsproces kunne revisionen forventes at bestå i en
ophævelse af loven, idet dens formål måtte
forventes at være udtømt.
3.2 Den foreslåede
ordning
I forbindelse med gennemførsel af lov nr.
431 af 9. juni 2004 om ændring af lov om anvendelse af
Christianiaområdet blev § 11, stk. 1, nr. 1,
(strafbestemmelsen) formuleret således, at det ikke
fremgår, hvilken bestemmelse, der indeholder et
sanktionerbart forhold, idet en paragrafangivelse ikke fremgik.
Lovændringen ændrer strafbestemmelsen, således at
det fremover tydeligt fremgår i relation til hvilken
bestemmelse, der kan pålægges strafansvar.
I ændringsloven var det forudsat, at der
skulle fremsættes et forslag til revision af loven senest i
folketingsåret 2010-2011. Baggrunden var en forventning om,
at loven på dette tidspunkt kunne ophæves. Der har
efter lovændringen været gennemført flere
langvarige forhandlingsforløb med Christiania, uden at dette
har resulteret i en løsning for implementering af lovens
bestemmelser om nye organisations- og ejerformer på
området. Samtidig har Christiania i 2006 anlagt sag mod
staten ved Slots- og Ejendomsstyrelsen. Da det således ikke
har været muligt at gennemføre ændringsloven,
blandt andet fordi der i mellemtiden er anlagt en endnu ikke
afgjort retssag vedrørende dele af lovens indhold, er der
på nuværende tidspunkt ikke grundlag for hverken
ophævelse eller mere omfattende ændringer i loven.
Højesteret forventes at træffe afgørelse
februar 2011, hvorfor det foreslås, at revisionsbestemmelsen
forlænges med et år.
Efter Højesterets afgørelse vil der
i folketingsåret 2011-12 blive fremsat forslag til revision
af loven. Det nærmere indhold af denne revision vil blive
fastlagt på baggrund af Højesterets afgørelse
og en vurdering af, om det nuværende lovgrundlag
muliggør en løsning for Christiania.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Københavns Kommune, Dragør Kommune,
Tårnby Kommune, Frederiksberg Kommune, Danmarks
Naturfredningsforening, Kulturmiljørådet i
København og Frederiksberg Kommuner, Christianias
Kontaktgruppe, Beboerrådgivningen Herfra og Videre,
Christianshavns Lokalråd, Boligselskabernes Landsforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation og
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur.
| | | Sammenfattende
skema | | | | | Positive Konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative Konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om anvendelse af Christianiaområdet blev
§ 11, stk. 1, nr. 1, (strafbestemmelsen) formuleret
således, at det ikke fremgår, hvilken bestemmelse, der
indeholder et sanktionerbart forhold, idet en paragrafangivelse
ikke fremgik. Lovændringen ændrer strafbestemmelsen,
således at det fremover tydeligt fremgår i relation til
hvilken bestemmelse, der kan pålægges strafansvar.
Bestemmelsen har aldrig været søgt
anvendt.
Til § 2
Til nr. 1
Ved lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring
af lov om anvendelse af Christianiaområdet var der indsat en
revisionsbestemmelse med henblik på revision af
ændringsloven senest i folketingsåret 2010-11. Det var
ved lovændringen forventet, at revisionen med den forudsatte
udviklingsproces for Christianiaområdet som forudsat ved
lovændringen i 2004, kunne forventes at bestå i en
ophævelse af loven, idet dens formål måtte
forventes at være udtømt.
Da det ikke har været muligt at
gennemføre ændringsloven, blandt andet fordi der i
mellemtiden er anlagt en endnu ikke afgjort retssag
vedrørende dele af lovens indhold, er der på
nuværende tidspunkt ikke grundlag for hverken ophævelse
eller mere omfattende ændringer i loven. Højesteret
forventes at træffe afgørelse februar 2011, hvorfor
det foreslås, at revisionsbestemmelsen forlænges med et
år.
Revisionsbestemmelsen foreslås ændret
i overensstemmelse hermed til at der skal fremsættes et
ændringsforslag i folketingsåret 2011-2012. På
det tidspunkt vil der blive fremsat et forslag, der afspejler
Højesterets afgørelse og vurderingen af, om det
nuværende lovgrundlag gør det muligt at finde en
løsning for Christiania.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 399 af 7. juni 1989 om anvendelse af
Christianiaområdet som ændret ved lov nr. 431 af 09.
juni 2004 foretages følgende ændring: | | | | | | 1.§ 1 affattes således: | | | | | | 1.§ 11, stk. 1, nr. 1, affattes
således: | § 11, stk. 1, nr. 1) uden
forsvarsministerens tilladelse foretager de i stk. 2 og 3
nævnte handlinger, | | »1) | uden forsvarsministerens tilladelse
foretager de i § 3, stk. 2 og 3, nævnte
handlinger, «. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af
lov om anvendelse af Christianiaområdet foretages
følgende ændring: | | | | | | 2.§ 2 affattes således: | | | | Forsvarsministeren fremsætter
forslag om revision af loven senest i folketingsåret
2010-11. | | 1. I § 3 ændres
»2010-2011« til: »2011-2012«. | | | | | | Ikrafttrædelse | | | | | | § 3 | | | | Loven træder i kraft den 15. juni
2004. | | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. |
|