Fremsat den 14. oktober 2010 af
finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om tilskud til Færøernes
hjemmestyre for 2011
§ 1. Staten yder for 2011 et
tilskud på 615,5 mio. kr. til Færøernes
hjemmestyre.
§ 2. Tilskuddet udbetales
forskudsvis i lige store rater hver måned. Finansministeren
kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre
fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.
§ 3. Loven træder i kraft den
1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2011 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre.
2. Lovforslagets baggrund
Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud til
Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7
tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier
omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes
hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf.
Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere
dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra
staten.
Efter omlægningen til et generelt tilskud
har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og
Færøernes hjemmestyre været fastholdt
uændret realt frem til 2001, hvorved tilskuddet fra
finansår til finansår blev reguleret i overensstemmelse
med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede
driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et
år til pris- og lønniveau for finansloven det
følgende år.
Færøernes hjemmestyre besluttede i
henhold til hjemmestyrelovens § 2 at overtage
sagsområdet den offentlige forsorg som særanliggende
pr. 1. januar 2002. Regeringen og landsstyret indgik den 21.
december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge aftalen
omfatter området, hvis andel af det generelle tilskud i 2001
udgjorde 92,4 mio. kr., delområderne underholdsbidrag til
børn og enker mv., hjemmehjælp, kontanthjælp
efter forsorgsloven, daginstitutioner, børneforsorg i
øvrigt, enkepension samt personlige tillæg, herunder
omsorgsarbejde, revalidering og hjælpemidler mv.
Færøernes hjemmestyre besluttede
endvidere at overtage sagsområdet skolevæsenet som
særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og
Færøernes landsstyre indgik den 21. december 2001
aftale i forbindelse hermed. Ifølge hjemmestyreloven
omfatter skolevæsenet: Folkeskolen, eksamensskoler og kursus,
læreruddannelse, folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms-
og aftenskoler, husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler,
tekniske skoler, navigationsskoler osv.
Dele af skolevæsenet var allerede
før overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som
færøske særanliggender. Med hjemmestyrets
beslutning har hjemmestyret overtaget den resterende del, som bl.a.
omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet, og hvis samlede
andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio. kr. i 2001.
Med overtagelsen af skolevæsenet og
offentlig forsorg overtog Færøernes hjemmestyre
samtidig i medfør af hjemmestyrelovens § 2 de med
områderne forbundne udgifter. Det blev på denne
baggrund mellem regeringen og landsstyret aftalt, at bloktilskuddet
reduceredes i overensstemmelse hermed, således at det i 2002
blev fastsat til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio.
kr. særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6
mio. kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr.
Færøernes Fiskerilaboratorium.
Regeringen og landsstyret indgik den 24. oktober
2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.
Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder ændredes det retlige grundlag for
færøske sagsovertagelser, der herefter sker på
grundlag af denne lov. Det er i lovforslaget forudsat, at de
sagsområder, der er overtaget efter § 9 i
hjemmestyreloven, fortsat varetages af de færøske
myndigheder i henhold til de gældende rammelove og lovgivning
gennemført af de færøske myndigheder, ligesom
den danske stats medfinansiering af disse områder ikke
berøres af lovforslaget.
Såfremt de færøske myndigheder
i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der i dag
ydes bloktilskud, vil det i medfør af § 3,
stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de
færøske myndigheders overtagelse af sager og
sagsområder indebære, at de færøske
myndigheder også overtager de med områderne forbundne
udgifter. I tilfælde heraf vil der således skulle ske
en reduktion af bloktilskuddet.
Regeringen og landsstyret aftalte i oktober 2006
en uændret videreførelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt årligt i perioden 2007 og 2008.
Regeringen og landsstyret aftalte i oktober 2008
en uændret videreførelse af statens tilskud til de
bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt i 2009.
Regeringen og landsstyret aftalte i september
2009 en uændret videreførelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt i 2010.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder forslag til regler om
ydelse af statstilskud for 2011 til Færøernes
hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes hjemmestyre.
Regeringen og landsstyret har i september 2010
aftalt en uændret videreførelse af statens tilskud til
de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr.
nominelt i 2011.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Forslaget indebærer, at staten i 2011
overfører 615,5 mio. kr. nominelt til Færøernes
hjemmestyre, svarende til det nominelle tilskud i perioden
2002-2010.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
| | | 9. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget indebærer, at staten i
2011 overfører 615,5 mio. kr. nominelt til
Færøernes hjemmestyre, svarende til det nominelle
tilskud i perioden 2002-2010. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
10. Forelæggelse for
færøske myndigheder
Lovforslaget vil blive forelagt
Færøernes hjemmestyre med henblik på at modtage
hjemmestyrets udtalelse inden lovforslagets 3. behandling i
Folketinget.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre
for 2011 foreslås opretholdt uændret på det
nominelle niveau for perioden 2002-2010, svarende til 615,5 mio.
kr.
Til § 2
Det foreslås at videreføre den
nugældende praksis, hvorefter tilskuddet udbetales
forskudsvis i lige store månedlige rater. Finansministeren
kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre
fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.