Fremsat den 14. oktober 2010 af
Tina Nedergaard
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) og lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Ændring af deltagerbetalingen
på almene og erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser
m.v.)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 937 af 22. september 2008, som
ændret ved lov nr. 475 af 17. juni 2008, § 1 i lov nr.
289 af 15. april 2009 og § 21 i lov nr. 516 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 30, stk. 1, 2og3,
indsættes efter »årselever«: », jf.
dog stk. 4,«.
2. I
§ 30 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. Kursister
med en videregående uddannelse indgår ikke i
beregningen af taxametertilskud, efter stk. 1-3, til almen
voksenuddannelse, uddannelsen til højere
forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag og uddannelsen til
studentereksamen tilrettelagt som enkeltfag.«
Stk. 4-10 bliver herefter stk. 5-11.
3. § 30,
stk. 9 , der bliver stk. 10, affattes således:
»Stk. 10.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter
stk. 1-3 og 5-9, herunder om aktivitetsindberetninger og udbetaling
af tilskud, opgørelse af årselever efter stk. 1-6
eller årspædagogikumkandidater efter stk. 9 samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.«
4. I
§ 39 ændres »§
30, stk. 1-8« til: »§ 30, stk. 1-3 og
5-9«.
5. § 47,
stk. 1, affattes således:
»Kursister
ved enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen
og studentereksamen skal for alle fag betale for at deltage i
undervisning og prøver, og selvstuderende skal betale for at
gå til prøve. Undervisningsministeren fastsætter
regler om deltagerbetalingen, herunder om deltagerbetalingens
størrelse, og om oplysninger, der skal gives i forbindelse
med tilmelding. Institutionen opkræver fuld deltagerbetaling
for kursister med en videregående uddannelse. Ved fuld
deltagerbetaling forstås en betaling, der svarer til
taxametertilskuddene og den almindelige
deltagerbetaling.«
6. I
§ 47, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Dette gælder dog ikke for
kursister med en videregående uddannelse«
7. I
§ 47, stk. 3, indsættes
efter 1. pkt.:
»Dette gælder dog ikke for
kursister med en videregående uddannelse«
8. § 48,
stk. 1 , affattes således:
»Kursister på almen
voksenuddannelse skal efter regler fastsat af
undervisningsministeren for alle fag betale for at deltage i
undervisning og prøver, og selvstuderende skal betale for at
gå til prøve. Deltagerbetalingen udgør 110 kr.
pr. fag for kernefagene, jf. § 5, stk. 1, i lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven). Deltagerbetalingen udgør 1.100
kr. pr. fag for øvrige fag. For kursister med en
videregående uddannelse opkræves dog fuld
deltagerbetaling for alle fag, jf. § 47, stk. 1, 3. og 4.
pkt.«
9. § 48,
stk. 2, 1. pkt. , affattes således:
»De beløb, der er nævnt
i stk. 1, reguleres hvert år med virkning fra den 1. august
med satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.«
10. § 48,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 2
I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser
og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf.
lovbekendtgørelse nr. 670 af 21. juni 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, 2og3,
indsættes efter »årselever«: », jf.
dog stk. 4,«.
2. I§ 8 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. Kursister
med en videregående uddannelse indgår ikke i
beregningen af taxametertilskud efter stk. 1-3 til uddannelsen til
højere forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag og
uddannelsen til studentereksamen tilrettelagt som
enkeltfag.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7.
3. I
§ 8, stk. 6 , der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-2 og
4-6«.
4. I
§ 17, stk. 1, nr. 4, 2. pkt. ,
indsættes efter »herom«: », herunder om
opkrævning af fuld deltagerbetaling for kursister med en
videregående uddannelse på uddannelsen til hf
tilrettelagt som enkeltfag og uddannelsen til stx tilrettelagt som
enkeltfag samt om tilmelding til disse uddannelser.«
5. I
§ 17, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter 2. pkt.:
»Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling.«
§ 3
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 952 af 2.
oktober 2009, som ændret ved § 2 i lov nr. 1525 af 27.
december 2009 og § 13 i lov nr. 140 af 9. februar 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1 , indsættes
efter »jf. dog stk. 2,«: »stk. 5, 2. pkt.,
stk.«.
2. I
§ 6, stk. 2 , indsættes
efter »jf. dog«: »stk. 5, 2. pkt., og«.
3. I
§ 6, stk. 5, indsættes efter
1. pkt.:
»Kursister med en videregående
uddannelse indgår ikke i beregningen af tilskud til
enkeltfagsundervisning til hhx og htx efter stk. 1 og til de
uddannelser, der er nævnt i stk. 2.«
4. I
§ 8 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. For de
kursister, der er nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt.,
opkræves fuld deltagerbetaling. Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
5. I
§ 8, stk. 4 , der bliver stk. 5,
indsættes efter »deltagerbetalingen«: », og
om oplysninger, der skal gives i forbindelse med
tilmelding«.
§ 4
Stk. 1 . Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den
1. januar 2011 eller senere. Kursister, som inden lovens
ikrafttræden er tilmeldt et undervisningsforløb, der
er omfattet af 1. pkt., kan senest 31. december 2010, afmelde deres
tilmelding til det pågældende forløb.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 2. Lovforslagets indhold | 2.1. Ændring af deltagerbetaling på
visse uddannelser | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.1.1. Lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. | 2.1.1.2. Lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) | 2.1.2. Den foreslåede ordning | 2.1.2.1. Lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. | 2.1.2.2. Lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) | 2.1.2.3. Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. | 2.2. Fuld deltagerbetaling for personer med en
videregående uddannelse | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.1.1. Lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenundervisning m.v. | 2.2.1.2. Lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) | 2.2.1.3. Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. | 2.2.2. Den foreslåede ordning | 2.2.2.1. Lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. | 2.2.2.2. Lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) | 2.2.2.2. Lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) | 3. De økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 4. De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. De miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en del af Aftale om
genopretning af dansk økonomi (maj 2010) indgået
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti. Aftalen omfatter på voksen- og
efteruddannelsesområdet bl.a. følgende
initiativer:
1) Generel
forhøjelse af deltagerbetalingen på en række
almene voksen- og efteruddannelseskurser, dog ikke
deltagerbetalingen på kurser i kernefag. Deltagerbetalingen
for visse fag justeres i nedadgående retning.
2) Generel
forhøjelse af deltagerbetalingen for personer med en
videregående uddannelse på almen og erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse.
Sammenlignet med andre lande efteruddanner voksne
danskere sig i meget stort og stigende omfang på almene og
erhvervsrettede uddannelser og kurser. Således er udgifterne
til voksen- og efteruddannelsesområdet steget fra 5,5 mia.
kr. i 2007 til 7,4 mia. kr. i 2009. Årsagen til udviklingen
må ikke mindst søges i det forhold, at der ydes store
statslige tilskud til sektoren, og den tilsvarende relativt
beskedne deltagerbetaling.
Efter lovforslaget ændres
deltagerbetalingen på de almene voksenuddannelser.
På almen voksenuddannelse (avu) er der i
dag en særlig lav deltagerbetaling på 110 kr. pr. fag
for kernefagene, dansk, matematik, engelsk og dansk som andetsprog.
Det foreslås, at deltagerbetalingen for de øvrige
kernefag, naturvidenskab, historie, samfundsfag, tysk og fransk,
nedsættes fra 300-900 kr. pr. fag til samme lave niveau. Der
vil således blive endnu bedre muligheder for kortuddannede
til at erhverve kompetencer i basale almene fag.
For de øvrige avu-fag, hvilket er
tilbudsfagene billedkunst, formidling, grundlæggende it,
idræt, latin, livsanskuelse, psykologi samt samarbejde og
kommunikation, vil deltagerbetalingen blive forhøjet fra
300-900 kr. pr. fag til 1.100 kr. pr. fag.
Som det fremgår af den politiske aftale er
frafaldet på en række uddannelser stort, og en stor
andel af kursisterne vælger ikke at gå til eksamen.
Forhøjelsen af deltagerbetalingen vil medvirke til at
kvalificere efterspørgslen og hermed mindske frafaldet.
For hf og stx-enkeltfag fastsætter
uddannelsesinstitutionerne i dag deltagerbetalingen i to
forskellige intervaller fra 300-600 kr. pr. fag og 600-900 kr. pr
fag. Ministerens adgang til at fastsætte regler om
deltagerbetalingen foreslås udvidet til også at omfatte
deltagerbetalingens størrelse. Som led i udmøntningen
af lovforslaget forventes deltagerbetalingen fastsat til 450 kr.
for fagene biologi, dansk, engelsk, fransk, fysik, geografi,
historie, kemi, matematik, psykologi, religion, samfundsfag og tysk
samt den naturvidenskabelige faggruppe og kultur- og
samfundsfaggruppen og for de øvrige fag til 1.100 kr. Flere
uddannelser, fx arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) og almen
voksenuddannelse (avu), er etableret for at give kortuddannede
voksne muligheder for at opnå bedre kompetencer ikke mindst
på arbejdsmarkedet, men også personlige. Det har
imidlertid vist sig, at personer med en videregående
uddannelse i betydeligt omfang deltager i kurser, der ligger under
deres generelle uddannelsesniveau. Det gælder for ca. 15 pct.
af deltagerne i AMU-kurser og 10 pct. af deltagerne på almen
voksenuddannelse. Det foreslås, at personer med en
videregående uddannelse skal betale fuld deltagerbetaling
på almen- og erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af
deltagerbetaling på visse uddannelser
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Kursister på hf-enkeltfag og stx-enkeltfag
skal for alle fag betale for at deltage i undervisning og
prøver, og undervisningsministeren fastsætter regler
om deltagerbetalingen jf. § 47, stk. 1, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Efter § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 213 af 19.
marts 2009 om deltagerbetaling ved almen voksenuddannelse og
almengymnasiale uddannelser fastsætter bestyrelsen for
institutionen betalingens størrelse for det enkelte hf- og
stx-fag i intervallet 600-900 kr. Betalingen fastsættes dog i
intervallet 300-600 kr. for følgende fag: biologi, dansk,
engelsk, fransk fysik, geografi, historie, kemi, matematik,
psykologi, religion, samfundsfag og tysk samt den
naturvidenskabelige faggruppe og kultur- og samfundsfaggruppen.
Kursister på almen voksenuddannelse skal
efter regler fastsat af undervisningsministeren for alle fag betale
for at deltage i undervisning og prøve, jf. § 48, stk.
1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Deltagerbetalingens størrelse er i
loven fastsat til 100 kr. pr. fag for fagene dansk, matematik og
engelsk samt dansk som andetsprog (2006 pris- og lønniveau),
som alle er kernefag, jf. § 5, stk. 1, i lov om almen
voksenuddannelse og anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven). Beløbet reguleres årligt
med satsreguleringsprocenten for det pågældende
år og udgør for kurser påbegyndt fra 1. august
2009 110 kr. Ifølge § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse om deltagerbetaling ved almen
voksenuddannelse og almengymnasiale uddannelser fastsætter
bestyrelsen for institutionen deltagerbetalingens størrelse
for de enkelte øvrige fag, det vil sige de øvrige
kernefag naturvidenskab, historie, samfundsfag, tysk og fransk, og
for tilbudsfagene, jf. avu-lovens § 5, stk. 1, og § 6,
stk. 1, i intervallet 300-900 kr.
2.1.1.2. Lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser)
I henhold til § 17, stk. 1, nr. 4, i lov om
private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) er det en tilskudsbetingelse, at
skolen eller kurset har andre indtægter end statstilskuddene.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Ifølge samme bestemmelse fastsættes en
minimumsgrænse for egendækningen på de
årlige finanslove. Mindstebeløbet er på
finansloven for 2010 fastsat til 300 kr. pr. enkeltfag.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Regeringen foreslår, at deltagerbetalingen
for nogle fag justeres i opadgående retning, mens
deltagerbetalingen for andre fag justeres i nedadgående
retning.
2.1.2.1. Lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
For hf og stx tilrettelagt som enkeltfag på
de offentlige institutioner foreslås § 47, stk. 1, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., udvidet, således at
undervisningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om deltagerbetalingen også omfatter deltagerbetalingens
størrelse. Det er hensigten at ændre
bekendtgørelsen om deltagerbetaling ved almen
voksenuddannelse og almengymnasiale uddannelser således, at
deltagerbetalingen for fagene biologi, dansk, engelsk, fransk,
fysik, geografi, historie, kemi, matematik, psykologi, religion,
samfundsfag og tysk samt den naturvidenskabelige faggruppe og
kultur- og samfundsfaggruppen, jf. hf-bekendtgørelsen,
fastsættes til 450 kr. pr. fag mod det nuværende
interval på 300-600 kr. For øvrige fag agtes
deltagerbetalingen fastsat til 1.100 kr. pr. fag mod det
nuværende interval på 600-900 kr. Forhøjelsen
indebærer en tilnærmelse til det foreslåede
niveau for tilsvarende fag inden for arbejdsmarkedsuddannelserne og
avu, jf. nærmere herom nedenfor. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil. For
almen voksenuddannelse (avu) foreslås en ændring af
§ 48, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., således at
kredsen af fag med den lave deltagerbetaling på 110 kr. pr.
fag, dvs. dansk, engelsk, matematik og dansk som andetsprog,
udvides til også at omfatte de øvrige kernefag
naturvidenskab, historie, samfundsfag, tysk og fransk. For
øvrige fag (tilbudsfag) foreslås institutionernes
nuværende adgang til at fastsætte deltagerbetaling
inden for intervallet 300-900 kr. afløst af et fast
beløb for deltagerbetaling på 1.100 kr. pr. fag. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne
hertil.
Det foreslås endvidere, at også
deltagerbetaling for øvrige fag (tilbudsfag) reguleres
årligt med satsreguleringsprocenten. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
2.1.2.2. Lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser)
Det er hensigten fremover at ændre
minimumsgrænsen på de årlige finanslove for
egendækningen for gymnasiale enkeltfag på private
gymnasieskoler, studenterkurser og hf-kurser, så den bringes
i overensstemmelse med det nye niveau for deltagerbetaling for hf
og stx tilrettelagt som enkeltfag på regulerede
institutioner. Det er hensigten at foreslå ændringen
på ændringsforslaget til finanslovsforslaget for 2011.
Hermed forventes minimumsgrænsen for egendækning
fastsat til 450 kr. pr. fag for alle fag.
2.1.2.3. Lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Den foreslåede ordning indebærer ikke
ændringer i deltagerbetalingens størrelse for
øvrige uddannelser under åben uddannelse og
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. dog nedenfor om forslaget
vedrørende personer med en videregående
uddannelse.
2.2. Fuld deltagerbetaling for
personer med en videregående uddannelse
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
I medfør af § 30, stk. 1-3, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. yder staten tilskud til de nævnte
offentlige institutioner omfattet af dette lovgrundlag til
fællesudgifter, undervisningsudgifter og
lokaleforsyningsudgifter. Tilskud til undervisningsudgifter og
lokaleforsyningsudgifter ydes som taxametertilskud, det vil sige
med tilskud pr. årselev og en takst pr. årselev.
Størrelsen af taksten pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove. Tilskud til
fællesudgifter ydes dels som taxametertilskud, dels i form af
et eller flere grundtilskud, hvis størrelse også
fastsættes på de årlige finanslove. Der ydes et
uddannelsesgrundtilskud til udbud af enkeltfag på
institutioner for almene voksenuddannelser.
Det fremgår af anmærkningerne til
finanslovens § 20.74. Almene voksenuddannelser, at taksterne
til almen voksenuddannelse, hf-enkeltfagsundervisning og
stx-enkeltfagsundervisning er beregnet med et fradrag for en
forudsat gennemsnitlig deltagerbetaling.
Det fremgår af § 47, stk. 2 og 3, i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., at kursister, som får udstedt bevis
for en samlet enkeltfagseksamen, og hf-enkeltfagskursiter, som
får udstedt bevis for bestået prøve i hvert fag
i en fagpakke, der er adgangsgivende til mellemlange
videregående uddannelser, får tilbagebetalt
deltagerbetalingen med fradrag af tilskud til deltagerbetaling, der
er ydet i henhold til lov om statens uddannelsesstøtte eller
lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Der er ikke i loven fastsat bestemmelser om, at
personer med et bestemt uddannelsesniveau ikke indgår i
tilskudsberegningen på lige fod med andre personer eller skal
betale forhøjet deltagerbetaling.
2.2.1.2. Lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen m.v.
Staten yder tilskud til delvis dækning af
fællesudgifter, undervisningsudgifter og bygningsudgifter,
jf. § 8, stk. 1-3, i lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser). Tilskuddene ydes som taxametertilskud pr.
årselev med takster, der fastsættes på de
årlige finanslove. Der ydes ikke grundtilskud til udbud af
enkeltfag. Taksterne fastsættes som en del af taksterne for
de tilsvarende uddannelser på de offentlige gymnasier
m.v.
Der er ikke i loven fastsat bestemmelser om, at
personer med et bestemt uddannelsesniveau ikke indgår i
tilskudsberegningen på lige fod med andre personer eller skal
betale forhøjet deltagerbetaling.
2.2.1.3. Lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
I henhold til § 6, stk. 1, i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(ÅU-loven) yder staten tilskud til delvis dækning af
undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter.
Efter samme lovs § 6, stk. 2, yder staten tilskud til
dækning af undervisningsudgifter, fællesudgifter og
bygningsudgifter ved arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). Endvidere ydes efter samme
bestemmelse tilskud til enkeltfag på erhvervsuddannelserne,
deltidsuddannelser på niveau med erhvervsuddannelser og
enkeltfag herfra, enkeltfag på fodterapeutuddannelsen,
deltidsuddannelser ved social- og sundhedsuddannelserne og
enkeltfag herfra.
Taksterne ydes som taxametertilskud med takster
pr. årselev, hvis størrelse fastsættes på
de årlige finanslove, jf. ÅU-lovens § 6, stk.
5.
Der er ikke i loven fastsat bestemmelser om, at
personer med et bestemt uddannelsesniveau ikke indgår i
tilskudsberegningen på lige fod med andre personer eller skal
betale forhøjet deltagerbetaling.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det har vist sig, at en række uddannelser,
hvis målgruppe er kortuddannede, søges af personer med
en videregående uddannelse. Det vil sige uddannelser på
erhvervsakademiniveau eller højere. Disse personer uddanner
sig således på uddannelser, hvis niveau er under deres
generelle uddannelsesniveau, og regeringen foreslår at
målrette de midler, staten anvender på disse
uddannelser, til målgruppen.
2.2.2.1 Lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Det foreslås at personer med en
videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af
taxametertilskud til almen voksenuddannelse, hf-enkeltfag og
stx-enkeltfag. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningerne hertil.
Endvidere foreslås det, at der til
uddannelser, hvis målgruppe er kortuddannede, skal
opkræves fuld deltagerbetaling for personer med en
videregående uddannelse. For så vidt angår
hf-enkeltfag og stx-enkeltfag henvises til lovforslagets § 1,
nr. 5, og bemærkningerne hertil. For almen voksenuddannelse
henvises til lovforslagets § 1, nr. 8, og bemærkningerne
hertil.
For almen voksenuddannelse indebærer
forslaget om fuld deltagerbetaling, at en person med en
videregående uddannelse skal betale en deltagerbetaling
på ca. 4.500 kr. for et fag på 45 timer. For deltagelse
i et hf-/stx-fag på 125 timer bliver deltagerbetalingen
på ca. 13.000 kr.
For hf-enkeltfag og stx-enkeltfag foreslås
endvidere, at adgangen til tilbagebetaling af deltagerbetalingen
til kursister, der får udstedt bevis for en samlet
enkeltfagseksamen, ikke kan ske til personer med en
videregående uddannelse. Tilsvarende vil gælde for
hf-kursister med en videregående uddannelse, der får
udstedt bevis for bestået prøve i hvert fag i en
fagrække, der er adgangsgivende til en mellemlang
videregående uddannelse. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6 og 7, og bemærkningerne hertil.
2.2.2.2. Lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen m.v.
For hf-enkeltfag og stx-enkeltfag på
private gymnasieskoler, studenterkurser og hf-kurser foreslås
det, at personer med en videregående uddannelse ikke
indgår i tilskudsgrundlaget. Endvidere foreslås det, at
undervisningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at skoler og kurser skal have andre indtægter end
statstilskuddene udvidet til at omfatte mulighed for at
fastsætte regler for personer med en videregående
uddannelse. Den foreslåede ordning indebærer, at
deltagerbetaling beregnes efter samme principper for de private og
offentlige institutioner. Der henvises til lovforslagets § 2,
nr. 2 og 4, og bemærkningerne hertil.
2.2.2.3. Lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Endelig foreslås ændringer i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.,
således at personer med en videregående uddannelse ikke
indgår i tilskudsberegningen for hhx-enkeltfag og
htx-enkeltfag samt for arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser, enkeltfag på
erhvervsuddannelserne, deltidsuddannelser på niveau med
erhvervsuddannelser og enkeltfag herfra, enkeltfag på
fodterapeutuddannelsen, deltidsuddannelser ved social- og
sundhedsuddannelserne og enkeltfag herfra. For disse personer
foreslås opkrævet fuld deltagerbetaling. For deltagelse
i et hhx-/htx-fag på ca. 80 timer forventes at blive
deltagerbetalingen på ca. 3.500-5.500 kr., og for deltagelse
i et AMU-kursus vil deltagerbetalingen ligge i intervallet
1.800-9.200 kr. pr. uge. Der henvises til lovforslagets § 3,
nr. 3 og 4, og bemærkningerne hertil.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget indebærer, at
deltagerbetalingen på almen voksenuddannelse nedsættes
på visse kernefag til samme niveau som de øvrige
kernefag og hæves på de øvrige fag (tilbudsfag),
og at deltagerbetalingen hæves på alle fag på hf
og stx tilrettelagt som enkeltfag. Statens taxametertilskud
ændres modsvarende ændringen af deltagerbetalingen. Det
bemærkes, at taxametertilskuddet for hvert fag
fastsættes på Finansloven. Den årlige besparelse
skønnes at udgøre 21 mio. kr. fra 2011. Det må
forventes, at en mindre del af besparelsen vil blive modsvaret af
merudgifter til tilskud til deltagerbetaling for kursister på
SU (Statens Uddannelsesstøtte) og SVU (Statens
Voksenuddannelsesstøtte). Der er på nuværende
tidspunkt ikke tilstrækkeligt grundlag til at vurdere
størrelsen af merudgiften til SU og SVU, men der er alene
tale om en mindre del af kursisterne, der vil være berettiget
til tilskud i form af SU og SVU, og udviklingen i udgifterne til SU
og SVU til disse uddannelser vil blive fulgt.
For så vidt angår SVU kan oplyses,
at de, der vil have adgang til SVU, herunder SVU til
deltagerbetaling til uddannelse på alment niveau,
hovedsageligt er uddannelsessøgende, som højst har 10
års skolegang og en forældet videregående
uddannelse, som de ikke har anvendt de sidste 5 år. Der vil
typisk være tale om personer, der har gennemført en
videregående teknikeruddannelse eller visse KVU-uddannelser
(kort videregående uddannelse). Det skønnes, at under
50 årselever vil benytte denne mulighed, og disse
skønnes at være i en situation, der på mange
måder svarer til kortuddannedes.
På arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil en
andel af kursisterne med en videregående uddannelse
være berettiget til godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse)
(Voksen- og efteruddannelsesgodtgørelse). Det gælder
kursister, som ikke har anvendt deres videregående uddannelse
de sidste 5 år. Det skønnes, at ca. 300-400
årselever med en videregående uddannelse vil være
berettiget til VEU-godtgørelse i forbindelse med deltagelse
i en arbejdsmarkedsuddannelse m.v. Kursisten skal stadig betale
fuld deltagerbetaling svarende til taxametertilskuddene og den
almindelige deltagerbetaling.
Hertil kommer en skønnet aktivitetsnedgang
som følge af den højere deltagerbetaling.
Aktivitetsnedgangen forventes at indebære en besparelse
på statens taxametertilskud til almene voksenuddannelser
på 53,4 mio. kr. i 2011, 64,4 mio. kr. i 2012, 69,5 mio. kr.
i 2013 og 68,5 mio. kr. i 2014 og frem.
Desuden indebærer lovforslaget, at
kursister med en videregående uddannelse på en
række voksen- og videreuddannelser skal betale fuld
deltagerbetaling. Forslaget omfatter almen voksenuddannelse,
hf-enkeltfag og stx-enkeltfag, enkeltfag inden for hhx og htx under
åben uddannelse samt arbejdsmarkedsuddannelserne. Besparelsen
på almen voksenuddannelse og hf-enkeltfag og stx-enkeltfag
på institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse skønnes at udgøre 118,4 mio. kr. i
2011, 143 mio. kr. i 2012, 154,3 mio. kr. i 2013 og 152,1 mio. kr.
i 2014 og frem. Hertil kommer en forventet årlig besparelse
på hf-enkeltfag og stx-enkeltfag på de private
gymnasier, studenterkurser og hf-kurser på 2,3 mio. kr. i
2011 og 3,0 mio. kr. i 2012 og frem. Det er hensigten at
indbudgettere mindreforbruget på de private gymnasier,
studenterkurser og hf-kurser på ændringsforslaget til
finanslovsforslaget for 2011. Besparelsen på erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse skønnes at udgøre 105,4
mio. kr. i 2011, 102,3 mio. kr. i 2012 og 99,3 mio. kr.
årligt i 2013 og frem. For hhx og htx under åben
uddannelse skønnes lovforslaget at medføre et fald i
deltagelsen på 25 pct., hvilket medfører en
anslået årlig besparelse på 0,2 mio. kr. i 2011
og frem.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det skønnes, at under 10 pct. af
aktiviteten på almen voksenuddannelse finansieres af
arbejdsgiverne, mens ca. 90 pct. af aktiviteten på almen
voksenuddannelse m.v. finansieres af den enkelte kursist.
På baggrund heraf skønnes det, at
forslag om forhøjelse af deltagerbetalingen på
tilbudsfag, og alle fag på hf- og stx tilrettelagt som
enkeltfag vil medføre en merudgift for erhvervslivet
på ca. 2,1 mio. kr. årligt.
Endvidere skønnes det, at forslag om fuld
deltagerbetaling på almen voksenuddannelse for personer med
en videregående uddannelse vil medføre en merudgift
på 0,6 mio. kr. i 2011, 0,7 mio. kr. i 2012, og 0,8 mio. kr.
i 2013 og frem. Skønnet er baseret på en forventning
om, at andelen af personer med en videregående uddannelse,
som deltager i almen voksenuddannelse, falder fra de
nuværende ca. 10 pct. til ca. 0,5 pct. af den samlede
aktivitet for beskæftigede. For hhx og htx under åben
uddannelse skønnes der ikke nogen konsekvenser for
erhvervslivet.
Endelig skønnes det, at forslaget om
fuld deltagerbetaling på erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse (herunder arbejdsmarkedsuddannelser m.v.) for
personer med en videregående uddannelse vil medføre en
merudgift på 71,1 mio. kr. i 2011, 69,1 mio. kr. i 2012 og
67,0 mio. kr. i 2013 og frem. Skønnet er baseret på en
forventning om, at andelen af personer med en videregående
uddannelse, som deltager i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, falder fra de nuværende ca. 12 pct. til ca.
9 pct. af den samlede aktivitet for beskæftigede.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring hos:
Akademikernes Centralorganisation AC), Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskoler c/o University College Syd,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri (DI), Danske Erhvervsskoler -
bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
handicaporganisationer, Dansk Journalistforbund, Danske
Landsbrugsskoler, Danske regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Foreningen for
forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen for
Registrerede Revisorer, Foreningen for Statsautoriserede Revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, HTS- Handel, Transport og Service,
Håndværksrådet, KL, Landbrug og fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Kursusstuderende, Lederforeningen for VUC, Private gymnasier og
studenterkurser, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Rektorkollegiet, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
Rådet for Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere,
Socialministeriet - Ligestillingsforeningen, SOSU-lederforeningen,
, UNI-C, VUC Bestyrelsesforening,.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Statslige mindreudgifter på 300,7
mio. kr. i 2011, 333,9 mio. kr. i 2012, 347,3 mio. kr. i 2013 og
344,1 mio. kr. i 2014 og frem. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | 73,8 mio. kr. i 2011, 71,9 mio. kr. i 2012
og 69,9 mio. kr. i 2013 og frem. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | De miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 30, stk. 1, 2 og 3, i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
indeholder bestemmelser om ydelse af taxametertilskud til
henholdsvis fællesudgifter, undervisningsudgifter og
lokaleforsyningsudgifter. Da disse bestemmelser berøres af
forslaget om at indsætte et nyt stk. 4 om, at deltagere med
en videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af
taxametertilskud, stilles forslag om at indføje en
henvisning til det foreslåede nye stk. 4. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter gældende regler indgår alle
kursister i beregningen af tilskud til almen voksenuddannelse (avu)
og uddannelserne til højere forberedelseseksamen (hf) og
uddannelsen til studentereksamen (stx), herunder hf og stx
tilrettelagt som enkeltfag. Forslaget indebærer, at personer
med en videregående uddannelse ikke indgår i
beregningen af taxametertilskud. Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Personer med en videregående uddannelse vil
fortsat kunne optages, men institutionen skal opkræve fuld
deltagerbetaling for dem, jf. bemærkningerne til § 1,
nr. 5 og 8.
Ved videregående uddannelse forstås
en kort (erhvervsakademiuddannelse og VVU), mellemlang
(universitetsbachelor, professionsbacheloruddannelse og
diplomuddannelse) samt en kandidat- og masteruddannelse, der er
afsluttet med et afgangsprojekt eller eksamen. Ved vurderingen af,
hvorvidt en uddannelse anses som en videregående uddannelse,
lægges uddannelsens aktuelle niveaumæssige indplacering
til grund. Det vil for eksempel sige en uddannelse, der på
gennemførelsestidspunktet var en erhvervsfaglig uddannelse,
men nu er en videregående uddannelse, indplaceres som en
videregående uddannelse.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af nr. 2 og drejer sig
om ministerens beføjelser til at fastsætte regler
efter § 30 stk. 4-8, som ændres til stk. 5-9.
Til nr. 4
Forslaget vedrører ministerens hjemmel til
at fastsætte tilskud i § 39 og er alene en konsekvens af
forslaget under nr. 2 om indsættelse af nyt stk. 4 og
omhandler den heraf følgende rykning af de
efterfølgende stykker.
Til nr. 5
Det gældende 2. pkt. i § 47, stk. 1,
indeholder en bestemmelse om, at deltagerbetalingens
størrelse er den pr. 31. december 2006 fastsatte, der er
gældende, indtil institutionerne overgår til
taxameterfinansiering. Der er tale om en overgangsbestemmelse i
forbindelse med kommunalreformen, hvor de amtslige gymnasier m.v.
overgik til staten. Efter institutionernes overgang til
taxameterfinansiering i 2007 er bestemmelsen indholdsløs.
Med den foreslåede affattelse af 2. pkt. skal institutionerne
opkræve fuld deltagerbetaling for personer med en
videregående uddannelse. Der henvises til afsnit 2.2.2.1. i
de almindelige bemærkninger.
Undervisningsministeren agter at fastsætte,
at deltagere ved tilmelding skal oplyse, om de har en
videregående uddannelse.
Ved fuld deltagerbetaling forstås en
betaling, der omfatter det taxametertilskud, den
pågældende kursist ville udløse, tillagt den
almindelige deltagerbetaling en kursist uden en videregående
uddannelse skal betale.
Endelig foreslås det præciseret, at
undervisningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om deltagerbetalingen også omfatter deltagerbetalingens
størrelse. Forslaget ændrer ikke den gældende
retstilstand.
Til nr. 6 og 7
Efter gældende regler tilbagebetales
deltagerbetalingen til kursister, der får udstedt bevis for
en samlet enkeltfagseksamen. Tilsvarende gælder for
kursister, som får udstedt bevis for bestået
prøve i hvert fag i en fagpakke, der er adgangsgivende til
en mellemlang videregående uddannelse. Forslagene i § 1,
nr. 6 og 7 indebærer, at personer med en videregående
uddannelse, som efter lovforslagets § 1, nr. 5, fremover skal
betale fuld deltagerbetaling, ikke kan få tilbagebetalt den
erlagte deltagerbetaling ved bevis for en samlet enkeltfagseksamen,
eller ved bevis for bestået fag i en fagpakke, der er
adgangsgivende til en mellemlang videregående uddannelse. Der
henvises til afsnit 2.1.2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 8
Efter den gældende bestemmelse udgør
deltagerbetalingen i fagene dansk, matematik, engelsk og dansk som
andetsprog 100 kr. pr. fag. Beløbet reguleres hvert år
med virkning fra den 1. august med satsreguleringsprocenten.
Beløbet udgør fra 1. august 2009 110 kr. pr. fag. For
øvrige fag er det i bekendtgørelse nr. 213 af 19.
marts 2009 om deltagerbetaling ved almen voksenuddannelse og
almengymnasiale uddannelser fastsat, at bestyrelsen for
institutionen fastsætter deltagerbetalingens størrelse
i intervallet 300-600 kr.
Forslaget indebærer, at kredsen af fag, der
er omfattet af den lave deltagerbetaling, udvides til at omfatte
alle kernefag. Forslaget indebærer endvidere, at
bestyrelsernes hjemmel til at fastsætte deltagerbetalingens
størrelse i et interval på 300-600 kr. bortfalder og
erstattes af et fast beløb på 1.100 kr. pr. fag.
Der henvises til afsnit 2.1.2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Endelig indebærer forslaget, at
bestemmelsen om, at deltagerbetalingen for øvrige fag er den
pr. 31. december 2006 for det enkelte fag fastsatte, der er
gældende, indtil institutionerne overgår til
taxameterfinansiering, udgår. Efter overgangen til
taxameterfinansiering i 2007 er bestemmelsen
indholdsløs.
Til nr. 9
I dag er deltagerbetalingen i fagene dansk,
matematik og engelsk samt dansk som fremmedsprog reguleret, mens
den ikke er det for øvrige fag. Det foreslås, at
også den foreslåede faste deltagerbetaling på
1.100 kr. pr. fag, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 8,
reguleres årligt fra den 1. august med
satsreguleringsprocenten, og fortsat efter lovforslaget vil
være tilfældet med den lave deltagerbetaling for
kernefagene.
Der henvises til afsnit 2.1.2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 10
Bestemmelsen i § 48 stk. 3 omhandler en
regulering af satser i 2006. Det foreslås, at stk. 3
udgår, da bestemmelsens virkningsperiode er udløbet.
Herefter bliver stk. 4 til stk. 3.
Til § 2
Til nr. 1
§ 8, stk. 1, 2 og 3, i lov om private
gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere
forberedelseseksamen (hf-kurser) indeholder bestemmelser om ydelse
af taxametertilskud til henholdsvis fællesudgifter,
undervisningsudgifter og bygningsudgifter. Da disse bestemmelser
berøres af forslaget om at indsætte et nyt stk. 4 om,
at deltagere med en videregående uddannelse ikke indgår
i beregningen af taxametertilskud, stilles forslag om at
indføje en henvisning til det foreslåede nye stk. 4.
Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 2.
Til nr. 2
Efter gældende regler indgår alle
kursister i beregningen af tilskud til uddannelserne til
højere forberedelseseksamen (hf) og uddannelsen til
studentereksamen (stx), herunder hf og stx tilrettelagt som
enkeltfag. Forslaget indebærer, at personer med en
videregående uddannelse ikke indgår i beregningen af
taxametertilskud. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.2.
i de almindelige bemærkninger.
Personer med en videregående uddannelse vil
fortsat kunne optages, men institutionen skal opkræve fuld
deltagerbetaling for dem, jf. bemærkningerne til § 2,
nr. 4 og 5.
Ved videregående uddannelse forstås
en kort (erhvervsakademiuddannelse og VVU), mellemlang
(universitetsbachelor, professionsbacheloruddannelse og
diplomuddannelse) samt en kandidat- og masteruddannelse, der er
afsluttet med et afgangsprojekt eller eksamen. Ved vurderingen af,
hvorvidt en uddannelse anses som en videregående uddannelse,
lægges uddannelsens aktuelle niveaumæssige indplacering
til grund. Det vil for eksempel sige, at en uddannelse, der
på gennemførelsestidspunktet var en erhvervsfaglig
uddannelse, men nu er en videregående uddannelse, indplaceres
som en videregående uddannelse.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af ændringerne i
nr. 2 og drejer sig om ministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om tilskud. I § 8, stk. 6, ændres
"stk. 1-5" til "stk. 1-2 og 4-6".
Til nr. 4
Efter gældende regler er det en
tilskudsbetingelse, at private gymnasieskoler, studenterkurser og
hf-kurser har andre indtægter end statstilskuddene.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom, og der
fastsættes på de årlige finanslove en
minimumsgrænse for egenbetalingen.
Forslaget indebærer, at
undervisningsministerens hjemmel til at fastsætte regler om
andre indtægter end statstilskuddene også omfatter
fastsættelse af regler om fuld deltagerbetaling ved
hf-enkeltfag og stx-enkeltfag for personer med en
videregående uddannelse. Undervisningsministeren agter at
fastsætte, at deltagere ved tilmelding skal oplyse, om de har
en videregående uddannelse.
Der henvises til afsnit 2.2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Forslaget indeholder en definition af, hvad der
skal forstås ved fuld deltagerbetaling. Ved fuld
deltagerbetaling forstås en betaling, der omfatter det
taxametertilskud, den pågældende kursist ville
udløse, tillagt den almindelige deltagerbetaling en kursist
uden en videregående uddannelse skal betale.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
I den nuværende lov § 6, stk. 1 og 2
angives at staten betaler tilskud til forskellige udgifter.
Forslagene henviser i stk. 1 og 2 til de foreslåede nye
punktummer i stk. 5, hvorefter kursister med en videregående
uddannelse ikke indgår i tilskudsberegningerne.
Til nr. 3
Efter gældende regler indgår alle
kursister i beregningen af tilskud ved åben uddannelse, jf.
§ 6, stk. 1, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., og ved arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf.
samme lovs § 6, stk. 2. Forslaget indebærer, at personer
med en videregående uddannelse ikke indgår i
beregningen af taxametertilskud til htx-enkeltfag og hhx-enkeltfag
tilrettelagt som åben uddannelse samt til
arbejdsmarkedsuddannelserne m.v. Der henvises i øvrigt til
afsnit 2.2.2.3. i de almindelige bemærkninger.
Ved videregående uddannelse forstås
en kort (erhvervsakademiuddannelse og VVU), mellemlang
(universitetsbachelor, professionsbacheloruddannelse og
diplomuddannelse) samt en kandidat- og masteruddannelse, der er
afsluttet med et afgangsprojekt eller eksamen. Ved vurderingen af,
hvorvidt en uddannelse anses som en videregående uddannelse,
lægges uddannelsens aktuelle niveaumæssige indplacering
til grund. Det vil sige en uddannelse, der på
gennemførelsestidspunktet var en erhvervsfaglig uddannelse,
men nu er en videregående uddannelse, indplaceres som en
videregående uddannelse.
Til nr. 4
Forslaget vedrører deltagerbetaling i
§ 8 og indebærer, at der skal opkræves fuld
deltagerbetaling for personer med en videregående uddannelse
på hhx-enkeltfag, htx-enkeltfag og arbejdsmarkedsuddannelser
m.v. Ved fuld deltagerbetaling forstås en betaling, der
omfatter det taxametertilskud, den pågældende kursist
ville udløse, tillagt den almindelige deltagerbetaling en
kursist uden en videregående uddannelse skal betale.
Der henvises til afsnit 2.2.2.3. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Forslaget vedrører ministerens
bemyndigelse i forbindelse med tilmelding til kurser.
Undervisningsministeren agter at fastsætte regler om
deltagerbetalingen, herunder størrelsen af denne, samt
regler om, at deltagere ved tilmelding skal oplyse, om de har en
videregående uddannelse.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. I bestemmelserne i
lovforslagets § 1, nr. 1-5 og 8, § 2 og § 3
foreslås at ændre størrelsen af deltagerbetaling
og at indføre fuld deltagerbetaling for personer med en
videregående uddannelse, og bestemmelserne foreslås at
have virkning for under-visningsforløb, der påbegyndes
den 1. januar 2011 eller senere, jf. lovforslagets § 4, stk.
2. Tilmelding til og betaling for deltagelse i
undervisningsforløb, der påbegyndes efter 1. januar
2011 eller i en vis senere periode, vil i mange tilfælde
finde sted i efteråret 2010, hvorfor de foreslåede
ændringer bør træde i kraft hurtigst muligt.
Til nr. 2
Det foreslås i
lovforslagets § 4, stk. 2, 1. pkt., at loven har virkning for
undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. januar 2011
eller senere.
Med
undervisningsforløb forstås her et enkeltfag, et
kursusforløb eller tilsvarende.
Med lovforslagets
§ 1, nr. 1-5 og 8, § 2 og § 3 foreslås at
ændre størrelsen af deltagerbetaling og at
indføre fuld deltagerbetaling for personer med en
videregående uddannelse for alle undervisningsforløb,
der påbegyndes den 1. januar 2011 eller senere. Det er ikke
afgørende, på hvilket tidspunkt der er sket tilmelding
til eller indbetaling for et undervisningsforløb, og
ændringerne foreslås således også at
omfatte tilmeldinger foretaget før lovens ikrafttræden
uanset tidspunktet for tilmeldingen. Dermed stilles alle kursister,
der starter efter 1. januar 2011 lige i relation til
størrelsen af deltagerbetaling, og det undgås, at der
er afkrævet forskellig deltagerbetaling for deltagere
på samme hold med ens forudsætninger. Samtidig sikres,
at det skønnede provenu opnås.
Den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, 1. pkt., har den praktiske konsekvens, at det
kan blive nødvendigt for uddannelsesinstitutioner, der
før lovens ikrafttræden har optaget kursister på
undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. januar 2011
eller senere, at sikre, at kursister, som før lovens
ikrafttræden har betalt for sådanne
undervisningsforløb, enten refunderes for meget erlagt
deltagerbetaling eller opkræves yderligere betaling i
overensstemmelse med de ændringer, der følger af denne
lov. Endvidere skal uddannelsesinstitutionerne snarest muligt
indhente oplysning om, hvorvidt de allerede tilmeldte kursister har
en videregående uddannelse, samt oplyse om de ændrede
betalingsregler. Som det fremgår af lovforslagets § 1,
nr. 5, og § 3, nr. 5, og bemærkningerne hertil forventes
undervisningsministeren at fastsætte nærmere regler om
uddannelsesinstitutionernes forpligtelse til at indhente
oplysninger om, hvorvidt den pågældende kursist har en
videregående uddannelse.
Med lovforslagets
§ 1, nr. 6 og 7, foreslås det, at personer med en
videregående uddannelse, som efter lovforslaget skal betale
fuld deltagerbetaling, ikke som hidtil kan få tilbagebetalt
den erlagte deltagerbetaling.
Efter de gældende
regler tilbagebetales deltagerbetalingen til kursister, der
får udstedt bevis for en samlet enkeltfagseksamen.
Tilsvarende gælder for kursister, som får udstedt bevis
for bestået prøve i hvert fag i en fagpakke, der er
adgangsgivende til en mellemlang videregående uddannelse. Der
henvises til § 47, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, 1. pkt., indebærer, at kursister, der
har betalt for undervisningsforløb, som er påbegyndt
før den 1. januar 2011, også efter den 1. januar 2011
har mulighed for at få tilbagebetalt erlagt deltagerbetaling
for disse ved opnåelse af bevis for en samlet
enkeltfagseksamen eller bevis for bestået prøve i
hvert fag i en fagpakke, der er adgangsgivende til mellemlange
videregående uddannelser, jf. § 47, stk. 2 og 3, i lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. Deltagerbetaling for
undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. januar 2011
eller senere, kan derimod ikke tilbagebetales.
Det foreslås i
lovforslagets § 4, stk. 2, 2. pkt., at kursister, som inden
lovens ikrafttræden er optaget på
undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. januar 2011
eller senere, kan afmelde deres tilmelding til det
pågældende forløb inden 31. december 2010.
Såfremt kursisten ikke ønsker at opretholde sin
tilmelding efter de ændrede vilkår, skal
uddannelsesinstitutionen tilbagebetale eventuel erlagt
deltagerbetaling.
Den foreslåede
bestemmelse i § 4, stk. 2, har ingen betydning for kursister,
der har påbegyndt et undervisningsforløb før 1.
januar 2011.
Bilag 1
Lovforslaget sammenhold med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 937 af 22. september 2008, som
ændret ved lov nr. 475 af 17. juni 2008, § 1 i lov nr.
289 af 15. april 2009 og § 21 i lov nr. 516 af 12. juni 2009,
foretages følgende ændringer: | § 30. Undervisningsministeren yder
tilskud til fællesudgifter i form af et eller flere
grundtilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove, og taxametertilskud, der ydes ud fra den enkelte
institutions antal årselever og en takst pr. årselev,
der fastsættes på de årlige finanslove. Stk. 2.
Undervisningsministeren yder taxametertilskud til dækning af
de direkte undervisningsudgifter fraregnet indtægter ved
deltagerbetaling. Tilskuddet ydes ud fra den enkelte institutions
antal årselever og en takst pr. årselev for hver af de
uddannelser og hver type af undervisning, hvortil tilskud ydes
efter denne bestemmelse. Taksten pr. årselev fastsættes
på de årlige finanslove for grupper af uddannelser
eller uddannelsesforløb. Stk. 3.
Undervisningsministeren yder taxametertilskud til dækning af
institutionernes lokaleforsyningsudgifter på grundlag af den
enkelte institutions antal årselever og en takst pr.
årselev. Taksten pr. årselev fastsættes på
de årlige finanslove for grupper af uddannelser og
uddannelsesforløb. | | 1. I § 30, stk. 1, 2og3,
indsættes efter »årselever«: », jf.
dog stk. 4,«. | | |
|
| | 2. I § 30 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke i
beregningen af taxametertilskud, efter stk. 1-3, til almen
voksenuddannelse, uddannelsen til højere
forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag og uddannelsen til
studentereksamen tilrettelagt som enkeltfag.« | | | Stk. 4-10 bliver herefter stk. 5-11. | | | 3.§ 30, stk. 9, der bliver stk. 10,
affattes således: »Stk. 10.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter
stk. 1-3 og 5-9, herunder om aktivitetsindberetninger og udbetaling
af tilskud, opgørelse af årselever efter stk. 1-6
eller årspædagogikumkandidater efter stk. 9 samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.« | Stk. 9. Undervisningsministeren
fastsætter regler om tilskud efter stk. 1-8, herunder om
aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud, opgørelse
af årselever efter stk. 1-5 eller
årspædagogikumkandidater efter stk. 8 samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud. | | »Stk. 10. Undervisningsministeren
fastsætter regler om tilskud efter stk. 1-3 og 5-9, herunder
om aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud,
opgørelse af årselever efter stk. 1-6 eller
årspædagogikumkandidater efter stk. 9 samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.« | Stk. 10. (…) | | | | | | § 39. Undervisningsministeren kan
efter forhandling med finansministeren fastsætte regler om
tilskud til de statslige selvejende institutioners virksomhed efter
§ 30, stk. 1-7, om institutionernes budget- og
bevillingsmæssige forhold og om udbetaling af tilskud til
institutionerne. Institutionerne er omfattet af statens
selvforsikringsordning. | | 4. I § 39 ændres »§ 30, stk.
1-8« til: »§ 30, stk. 1-3 og 5-9«. | | | | § 47. Kursisterne ved
enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen og
studentereksamen skal for alle fag betale for at deltage i
undervisning og prøver, og selvstuderende skal betale for at
gå til prøve. Deltagerbetalingens størrelse er
den pr. 31. december 2006 fastsatte, der er gældende, indtil
institutionerne overgår til taxameterfinansiering.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
deltagerbetalingen. | | 5.§ 47, stk. 1, affattes
således: »Kursister ved enkeltfagsundervisning til
højere forberedelseseksamen og studentereksamen skal for
alle fag betale for at deltage i undervisning og prøver, og
selvstuderende skal betale for at gå til prøve.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
deltagerbetalingen, herunder om deltagerbetalingens
størrelse, og om oplysninger, der skal gives i forbindelse
med tilmelding. Institutionen opkræver fuld deltagerbetaling
for kursister med en videregående uddannelse. Ved fuld
deltagerbetaling forstås en betaling, der svarer til
taxametertilskuddene og den almindelige
deltagerbetaling.« | Stk. 2. Til kursister, som får udstedt
bevis for en samlet enkeltfagseksamen, tilbagebetales
deltagerbetalingen, jf. stk. 1, med fradrag af tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). | | 6. I § 47, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »Dette
gælder dog ikke for kursister med en videregående
uddannelse«. | Stk. 3. Til hf-enkeltfagskursister, som
får udstedt bevis for bestået prøve i hvert fag
i en fagpakke, der er adgangsgivende til mellemlange
videregående uddannelser, tilbagebetales deltagerbetalingen,
jf. stk. 1, for de fag, der indgår i fagpakken, med fradrag
af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om
statens uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). | | 7. I § 47, stk. 3, indsættes efter 1.
pkt.: »Dette gælder dog ikke for kursister
med en videregående uddannelse«. | Stk. 4-5. (…) | | | | | | § 48. Kursisterne på almen
voksenuddannelse skal efter regler fastsat af
undervisningsministeren for alle fag betale for at deltage i
undervisning og prøver, og selvstuderende skal betale for at
gå til prøve. For fagene dansk, matematik og engelsk
samt dansk som andetsprog udgør deltagerbetalingen 100 kr.
pr. fag. For de øvrige fag er deltagerbetalingen den pr. 31.
december 2006 for det enkelte voksenuddannelsescenter fastsatte,
der er gældende, indtil institutionerne overgår til
taxameterfinansiering. | | 8.§ 48, stk. 1, affattes
således: »Kursister på almen voksenuddannelse
skal efter regler fastsat af undervisningsministeren for alle fag
betale for at deltage i undervisning og prøver, og
selvstuderende skal betale for at gå til prøve.
Deltagerbetalingen udgør 110 kr. pr. fag for kernefagene,
jf. § 5, stk. 1, i lov om almen voksenuddannelse og om
anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen
voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven). Deltagerbetalingen udgør 1.100
kr. pr. fag for øvrige fag. For kursister med en
videregående uddannelse opkræves dog fuld
deltagerbetaling for alle fag, jf. § 47, stk. 1, 3. og 4.
pkt.« | Stk. 2. Det i stk. 1, 2. pkt., nævnte
beløb reguleres hvert år med virkning fra den 1.
august med satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, jf. dog stk.
3. Det fremkomne beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 10. Reguleringen sker på
grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende
beløb før afrunding. Når reguleringen efter
afrunding giver anledning til en forhøjelse eller
nedsættelse af beløbet, bekendtgøres dette af
undervisningsministeren. | | 9.§ 48, stk. 2, 1. pkt., affattes
således: »De beløb, der er nævnt i
stk. 1, reguleres hvert år med virkning fra den 1. august med
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.« | Stk. 3. Det i stk. 1, 2. pkt., nævnte
beløb reguleres ikke i 2006. | | 10.§ 48, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | | § 2 I lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 670 af 21. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | § 8. Staten yder tilskud til
skolerne og kurserne til delvis dækning af
fællesudgifter i form af et eller flere grundtilskud, der
fastsættes på de årlige finanslove og
taxametertilskud, der ydes ud fra skolens eller kursets antal
årselever og en takst pr. årselev. Taksten pr.
årselev fastsættes på de årlige finanslove,
som en andel af taksterne for de tilsvarende uddannelser på
institutioner for almengymnasiale uddannelser inden for den
offentlige forvaltning. For enkeltfag fastsættes
særlige takster. Stk. 2. Staten yder tilskud til delvis
dækning af undervisningsudgifter. Tilskuddet ydes ud fra
skolens eller kursets antal årselever og en takst pr.
årselev, der fastsættes på de årlige
finanslove som en andel af taksterne for de tilsvarende uddannelser
på institutioner for almengymnasiale uddannelser inden for
den offentlige forvaltning. For enkeltfag fastsættes
særlige takster. Stk. 3. Staten yder tilskud til delvis
dækning af bygningsudgifter. Tilskuddet ydes ud fra skolens
eller kursets antal årselever og en takst pr. årselev,
der fastsættes på de årlige finanslove. | | 1. I § 8, stk. 1, 2og3,
indsættes efter »årselever«: », jf.
dog stk. 4,«. | | | | |
|
| | 2.I§ 8
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4.
Kursister med en videregående uddannelse indgår ikke i
beregningen af taxametertilskud efter stk. 1-3 til uddannelsen til
højere forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag og
uddannelsen til studentereksamen tilrettelagt som
enkeltfag.« Stk. 4-6 bliver herefter stk. 5-7. | Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter regler om tilskud efter stk. 1-5, herunder om
aktivitetsindberetninger, opgørelser af antal
årselever, udbetaling af tilskud, herunder forskudsvis
udbetaling, tilbagebetaling af tilskud og kontrol af udbetalte
tilskud. | | 3. I § 8, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-2 og
4-6«. | | | | § 17. Tilskud til skoler eller
kurser i henhold til denne lov kan kun ydes til skoler eller
kurser, som opfylder følgende betingelser: 1) Årselevtallet skal i året
før finansåret eller som et gennemsnit af tallene af
de 3 seneste år før finansåret for skoler
være mindst 60 årselever og for kurser mindst 40
årselever. Har skolen eller kurset udbudt hf-kurser i
skoleåret 2008-09, skal årselevtallet i året
før finansåret eller som et gennemsnit af tallene de 3
seneste år før finansåret være mindst 30
for hf-kurset. Består institutionen af både en skole og
et eller flere kurser eller af flere kurser, skal institutionen
opfylde kravet til antal årselever for hver enkelt del af
institutionen 2) For skolens eller kursets rektor og
lærere skal løn- og ansættelsesvilkår
følge de af finansministeren aftalte eller fastsatte
bestemmelser, herunder vedrørende pensionsforhold. 3) Skolens eller kursets bestyrelse opfylder
habilitetskravene i § 5. |
| 4) Skolen eller kurset skal have andre
indtægter end statstilskuddene. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom. På de årlige finanslove
fastsættes en minimumsgrænse for
egendækning. | | | |
|
| 4. I § 17, stk. 1, nr. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »herom«: », herunder om
opkrævning af fuld deltagerbetaling for kursister med en
videregående uddannelse på uddannelsen til hf
tilrettelagt som enkeltfag og uddannelsen til stx tilrettelagt som
enkeltfag samt om tilmelding til disse uddannelser.« 5. I § 17, stk. 1, nr. 4, indsættes
efter 2. pkt.: »Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling.« | Stk. 2-4. (…) | | | | | § 3 I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 952 af 2. oktober 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1525 af 27. december 2009 og
§ 13 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer: | § 6. Staten yder tilskud til delvis
dækning af undervisningsudgifter inkl. prøver og anden
bedømmelse og udgifter til administration, ledelse og
bygningsdrift ved åben uddannelse og ved supplerende
uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2, jf. dog
stk. 2, 8 og 9 samt § 4 om
indtægtsdækket virksomhed. Staten yder tilskud efter 1.
pkt. til delvis dækning af udgifter til individuel
kompetencevurdering i forbindelse med videregående
uddannelser, når uddannelsen afkortes med minimum 15 pct. og
ved udstedelse af eksamensbevis. Stk. 2. Staten yder tilskud til dækning
af de udgifter, der er nævnt i stk. 1, jf. dog § 8, stk.
3, ved følgende uddannelser og uddannelsesaktiviteter: 1) Arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU). 2) Enkeltfag på erhvervsuddannelserne
efter denne lov 3) Deltidsuddannelser efter denne lov
på niveau med erhvervsuddannelser og enkeltfag herfra. 4) Enkeltfag på fodterapeutuddannelsen
efter denne lov. 5) Deltidsuddannelser ved social- og
sundhedsuddannelserne efter denne lov og enkeltfag herfra. | | 1. I § 8, stk. 1, 2og3,
indsættes efter »årselever«: », jf.
dog stk. 4,«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 2. I § 6, stk. 2, indsættes efter
»jf. dog«: »stk. 5, 2. pkt., og«. | | | | |
|
| Stk. 3-4. (...) | | | Stk. 5. Tilskuddet bestemmes på
grundlag af antallet af årselever eller årsstuderende
og af en takst pr. årselev eller årsstuderende, der
fastlægges i de årlige finanslove for grupper af
uddannelser og uddannelsesaktiviteter. | | 3. I § 6, stk. 5, indsættes efter 1.
pkt.: »Kursister med
en videregående uddannelse indgår ikke i beregningen af
tilskud til enkeltfagsundervisning til hhx og htx efter stk. 1 og
til de uddannelser, der er nævnt i stk. 2.« | Stk. 6-11. (…) | | | Stk. 4. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om deltagerbetalingen, herunder om
størrelsen af deltagerbetalingen. | | 4. I § 8 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. For de
kursister, der er nævnt i § 6, stk. 5, 2. pkt.,
opkræves fuld deltagerbetaling. Ved fuld deltagerbetaling
forstås en betaling, der svarer til taxametertilskuddene og
den almindelige deltagerbetaling.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | 5. I § 8, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »deltagerbetalingen«: », og
om oplysninger, der skal gives i forbindelse med
tilmelding«. | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende. Stk. 2. Loven har
virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den
1. januar 2011 eller senere. Kursister, som inden lovens
ikrafttræden er tilmeldt et undervisningsforløb, der
er omfattet af 1. pkt., kan senest 31. december 2010, afmelde deres
tilmelding til det pågældende forløb. |
|