Betænkning afgivet af
Uddannelsesudvalget den 7. december 2010
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 9 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. oktober 2010 og var til 1.
behandling den 28. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 14. oktober 2010 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
DI,
Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC),
VEU-rådet,
Berit Vium, Holstebro,
VUC Lyngby og
Frank Østergaard, Gymsprog.
Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14 spørgsmål til
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. 8 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som
bilag til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, KF
og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (S, SF og
RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer imod ændringsforslagene.
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
finder det ikke rimeligt, at de svagest uddannede skal betale
for regeringens forfejlede og uansvarlige økonomiske
politik. Mennesker med anden etnisk baggrund end dansk skal betale
en umenneskelig høj pris, når de ikke får
godkendt deres videregående uddannelse fra deres
hjemland, men ikke desto mindre skal betale den fulde udgift
for at tage en dansk uddannelse i Danmark.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
36, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Fuld deltagerbetaling efter § 47, stk. 1, 3. pkt.,
eller § 48, stk. 1, 5. pkt., omfatter ikke dækning af
institutionernes udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven.«
02. I
§ 36, stk. 2, indsættes
efter »kommunale tilskud efter § 30 a«: »,
eller som bruges ved undervisningsaktiviteter, hvor der
opkræves fuld deltagerbetaling efter § 47, stk. 1, 3.
pkt., eller § 48, stk. 1, 5. pkt.««
[Opretholdelse af momskompensation
for uddannelsesaktiviteter for kursister med en videregående
uddannelse]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
2) Nr. 8
affattes således:
»8. § 48, stk. 1, affattes
således:
»Kursister på almen voksenuddannelse skal for alle
fag betale for at deltage i undervisning og prøver, og
selvstuderende skal betale for at gå til prøve.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
deltagerbetalingen og om, hvilke oplysninger der skal gives i
forbindelse med tilmelding. Deltagerbetalingen udgør 110 kr.
pr. fag for kernefagene, jf. § 5, stk. 1, i lov om almen
voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til
fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til
studentereksamen (avu-loven). Deltagerbetalingen udgør 1.100
kr. pr. fag for øvrige fag. For kursister med en
videregående uddannelse opkræves dog fuld
deltagerbetaling for alle fag, jf. § 47, stk. 1, 3. og 4.
pkt.««
[Indsættelse af hjemmel om
oplysninger ved tilmelding]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
3)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»03. Efter § 49
indsættes i kapitel 6:
Ȥ 49
a. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at
kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget
pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har
arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i almen voksenuddannelse
eller enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen
eller studentereksamen, og som ikke er omfattet af § 30, stk.
4, skal betale en deltagerbetaling, der er højere end den,
andre kursister skal betale efter regler fastsat i henhold til
§ 47, stk. 1, eller efter § 48, stk. 1.
Forhøjelsen af deltagerbetalingen fastsættes på
de årlige finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler
fastsat i henhold til stk. 1 nedsætte en eller flere takster
pr. årselev, som er fastsat på de årlige
finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 30, stk.
1-3, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er
forhøjet for de pågældende kursister.
Stk. 3. Regler fastsat
efter stk. 1 og takstnedsættelse efter stk. 2 kan tidligst
have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes
1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse
i Lovtidende.«
[Bemyndigelse til
fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen
eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion
af statstilskud]
Til § 2
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
4) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
8, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk.
1-5« til: »stk. 1-3, 5 og 6«.«
[Præcisering af
henvisning]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
5)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 17
indsættes:
Ȥ 17
a. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at
kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget
pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har
arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i uddannelsen til
højere forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag eller
uddannelsen til studentereksamen tilrettelagt som enkeltfag, skal
betale en deltagerbetaling, der er højere end skolens eller
kursets almindelige deltagerbetaling for det pågældende
enkeltfag. Forhøjelsen af deltagerbetalingen
fastsættes på de årlige finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler
fastsat i henhold til stk. 1 nedsætte en eller flere takster
pr. årselev, som er fastsat på de årlige
finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 8, stk.
1-3, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er
forhøjet for de pågældende kursister.
Stk. 3. Regler fastsat
efter stk. 1 og takstnedsættelse efter stk. 2 kan tidligst
have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes
1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse
i Lovtidende.«
[Bemyndigelse til
fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen
eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion
af statstilskud]
Til § 3
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
6)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
6 a, stk. 1, indsættes som 2.
pkt.:
»Fuld deltagerbetaling efter § 8, stk. 4, omfatter
ikke dækning af de i 1. pkt. nævnte institutioners
udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven.«
02. I
§ 6 a, stk. 2, indsættes
efter »tilskud efter § 6, stk. 1 og 2«: »,
eller som bruges ved undervisningsaktiviteter, hvor der
opkræves fuld deltagerbetaling efter § 8, stk.
4«.«
[Opretholdelse af momskompensation
for uddannelsesaktiviteter for kursister med en videregående
uddannelse]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
7) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
8, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter
»af deltagerbetalingen«: », og om, hvilke
oplysninger der skal gives i forbindelse med
tilmelding«.«
[Præcisering af ordlyd]
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
8 indsættes som stk.
6-8:
»Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, at kursister,
der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og
som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning,
og som deltager i enkeltfagsundervisning til højere
handelseksamen eller højere teknisk eksamen, skal betale en
deltagerbetaling, der er højere end den af institutionen
fastsatte almindelige deltagerbetaling for det
pågældende enkeltfag. Forhøjelsen af
deltagerbetalingen fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 7.
Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler
fastsat i henhold til stk. 6 nedsætte en eller flere takster
pr. årselev, som er fastsat på de årlige
finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 6, stk.
1, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er
forhøjet for de pågældende kursister.
Stk. 8. Regler fastsat
efter stk. 6 og takstnedsættelse efter stk. 7 kan tidligst
have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes
1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse
i Lovtidende.«
[Bemyndigelse til
fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen
eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion
af statstilskud]
Til § 4
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (V, DF, KF og LA):
9) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3. § 49
a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., § 17 a i lov om private gymnasieskoler,
studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen
(hf-kurser) og § 8, stk. 6-8, i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. som affattet ved dennes lovs
§ 1, nr. 03, § 2, nr. 01, og § 3, nr. 03, har
virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den
1. juli 2011 eller senere. Forhøjelsen af deltagerbetalingen
er i finansåret 2011 750 kr. pr. fag.«
[Virkningstidspunkt for
højere deltagerbetaling ved ingen eller kun mindre
arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion af
statstilskud]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Der foreslås en præcisering af
momskompensationsbestemmelserne i § 36 i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og
§ 6 a i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v.
Efter den gældende affattelse af bestemmelserne vil
uddannelsesaktiviteter, der finansieres ved fuld deltagerbetaling,
dvs. uden statslige tilskud, ikke være omfattet af
momskompensationsordningen. Ordningen omfatter i dag udgifter til
ikkefradragsberettiget købsmoms, som afholdes ved køb
af varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes statslige tilskud.
Momskompensationsordningen omfatter også kommunale tilskud
til almen voksenuddannelse efter § 30 a i lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse.
Det foreslås, at for de uddannelsesinstitutioner, der er
omfattet af momskompensationsordningen, opretholdes
momskompensationsordningen for uddannelsesaktiviteter for kursister
med en videregående uddannelse. Derved skal institutionerne
ikke foretage en særskilt opgørelse af grundlaget for
momskompensation i forhold til disse uddannelsesaktiviteter. Det
betyder, at størrelsen af den fulde deltagerbetaling, for
så vidt angår taxametertilskud, skal opgøres
på baggrund af takster eksklusive tilskud til udgifter til
ikkefradragsberettiget købsmoms.
Det bemærkes, at for kurser m.v. på institutioner
m.fl., der ikke er omfattet af momskompensationsordningen, herunder
private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser, de private
gymnasieskoler m.fl., skal størrelsen af den fulde
deltagerbetaling opgøres på baggrund af
taxametertilskud efter taksterne inklusive tilskud til udgifter til
ikkefradragsberettiget købsmoms.
Formuleringen af henvisningen til § 48, stk. 1, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. i ændringsforslaget til ændring
af § 36 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v. forudsætter, at
ændringsforslag nr. 2 til lovforslagets § 1, nr. 8,
vedtages.
Til nr. 2
Forslaget indebærer, at undervisningsministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om deltagerbetaling
og om oplysninger i forbindelse med tilmelding.
Undervisningsministeren agter at fastsætte, at deltagere ved
tilmelding skal oplyse, om de har en videregående uddannelse.
Bemyndigelsen vil - på samme måde som de øvrige
bemyndigelser i lovforslaget - kunne bruges til at indhente andre
oplysninger om ansøgere, der skønnes at være
nødvendige for at vurdere, hvorledes ansøgere skal
indgå i tilskudsberegningen.
Til nr. 3, 5 og 8
Ændringsforslagene er en udmøntning af aftale om
finansloven for 2011, hvoraf det bl.a. fremgår, at
tilskuddene til almene voksenuddannelser i højere grad
målrettes personer med arbejdsmarkedstilknytning.
Ændringsforslagene vedrører personer, der
modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som
ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning.
Ændringsforslagene giver undervisningsministeren bemyndigelse
til at fastsætte den nærmere afgrænsning af den
omfattede persongruppe, herunder at undtage personer, der er under
en bestemt alder, eller som har en vis tilknytning til
arbejdsmarkedet. Grænsen for mindre tilknytning forventes at
blive sat til mindre end 8 timer om ugen i gennemsnit over en
periode. Ved en aldersbetinget pension foreslås folkepension,
arbejdsmarkedsmarkedspension, privattegnede pensioner (ratepension,
livrenter m.v.) og lign. Der vil i reglerne blive fastsat en
positivliste over de pensionsydelser, der omfattes. Ved
udmøntning af reglerne vil den konkrete afgrænsning af
personkredsen blive fastlagt, og den vil kunne variere med
udviklingen på arbejdsmarkedet og udviklingen af
pensionsordninger. Forhøjelsen af deltagerbetalingen pr. fag
vil i 2011 være 750 kr., jf. ændringsforslaget til
lovforslagets § 4, og for efterfølgende år skulle
fastsættes på de årlige finanslove. Den samlede
deltagerbetaling for denne gruppe vil være mindre end den
fulde deltagerbetaling, som gælder for kursister med en
videregående uddannelse.
Der vil i medfør af de foreslåede bemyndigelser i
lovforslagets § 1, nr. 5, § 2, nr. 4, og § 3, nr. 5,
samt i ændringsforslag nr. 2 til lovforslagets § 1, nr.
8, om fastsættelse af regler om oplysninger, der skal gives i
forbindelse med tilmelding, ud over at blive fastsat regler om, at
kursister ved tilmelding skal give oplysninger om, hvorvidt de har
en videregående uddannelse, også blive fastsat regler
om, at kursister ved tilmelding skal give oplysninger om deres
tilknytning til arbejdsmarkedet m.v.
Ændringsforslagene indebærer endvidere, at
undervisningsministeren for de kursister, der skal betale en
forhøjet deltagerbetaling, skal nedsætte
institutionens tilskud pr. årselev med det beløb,
hvormed deltagerbetalingen er forhøjet for de
pågældende kursister.
De regler, undervisningsministeren fastsætter om
afgrænsning af personkredsen omfattet af forhøjet
deltagerbetaling og forhøjelsen af deltagerbetalingen, og de
deraf følgende takstnedsættelser vil tidligst kunne
have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes
1 måned eller senere efter bekendtgørelsens
offentliggørelse i Lovtidende. Ændringerne vil
også gælde, hvor de berørte kursister har
tilmeldt sig undervisningsforløbet før
offentliggørelsen og ikke afmeldes før
undervisningsforløbets start. Det vil således blive
sikret, at alle kursister, der starter samtidig, stilles lige i
relation til deltagerbetalingen, og det undgås, at der
afkræves forskellig deltagerbetaling for deltagere på
samme hold med ens forhold.
Ordningen med højere deltagerbetaling og reducerede
takster skal implementeres fra andet halvår af 2011, hvorfor
bemyndigelsen først vil blive udmøntet i løbet
af foråret 2011.
Den samlede mindreudgift skønnes i 2011 at være
17,2 mio. kr. og i 2012 28,2 mio. kr. Der vil være
begrænsede administrative og systemmæssige konsekvenser
af ændringsforslagene, der forudsættes afholdt inden
for de eksisterende økonomiske rammer.
Til nr. 3 bemærkes, at de berørte kursister skal
betale en forhøjet deltagerbetaling i forhold til den, som
følger af regler fastsat efter § 47, stk. 1, som
affattet ved § 1, nr. 5, i lovforslaget og for kursister
på almen voksenuddannelse (avu) er fastsat i § 48, stk.
1, som affattet ved § 1, nr. 8, i lovforslaget.
Til nr. 5 bemærkes, at de private gymnasier og hf-kurser
m.v. selv fastsætter størrelsen af den
deltagerbetaling, der opkræves, men ændringsforslagene
indebærer, at undervisningsministeren kan fastsatte, at der
for de berørte persongrupper skal opkræves en
deltagerbetaling, der er højere end den deltagerbetaling,
skolen eller kurset i øvrigt opkræver.
Til nr. 8 bemærkes, at for aktiviteter med
enkeltfagsundervisning til hhx og htx efter lov om åben
uddannelse fastsætter uddannelsesinstitutionen selv
størrelsen af den deltagerbetaling, der opkræves, men
ændringsforslagene indebærer, at
undervisningsministeren kan fastsatte, at der for de berørte
persongrupper skal opkræves en deltagerbetaling, der er
højere end den deltagerbetaling, uddannelsesinstitutionen i
øvrigt opkræver.
Til nr. 4
Der er tale om en præcisering af henvisningerne.
Til nr. 7
Der er tale om en præcisering af, hvor i bestemmelsen
den foreslåede tilføjelse skal indsættes.
Til nr. 9
Det foreslås, at ordningen med højere
deltagerbetaling og reducerede takster for personer, der modtager
efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller
kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, skal have
virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den
1. juli 2011 eller senere. Det foreslås endvidere fastsat, at
forhøjelsen af deltagerbetalingen i finansåret 2011 er
750 kr. pr. fag. For efterfølgende finansår
fastsættes forhøjelsen på de årlige
finanslove.
Per Bisgaard (V) Britta Schall
Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Irene Simonsen (V) Troels
Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF) nfmd. Hans Kristian Skibby (DF)
Charlotte Dyremose (KF) fmd.
Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S)
Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge
(SF) Peter Westermann (SF) Marianne Jelved (RV) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 3 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 33
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsresumé og
høringssvar, fra undervisningsministeren |
2 | Supplerende høringssvar, fra
undervisningsministeren |
3 | Henvendelse af 25/10-10 fra VUC
Lyngby |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 5/11-10 fra Frank
Østergaard, Gymsprog |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Henvendelse af 9/11-10 fra Berit Vium,
Holstebro |
8 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
9 | 1. udkast til betænkning |
10 | Henvendelse af 26/11-10 fra DI |
11 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren |
12 | 2. udkast til betænkning |
13 | Henvendelse af 25/11-10 fra
VEU-rådet |
14 | Henvendelse af 6/12-10 fra KVUC |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 33
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentarer til henvendelsen af
25/10-10 fra medarbejdere på VUC Lyngby, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/11-10 fra Frank Østergaard, Gymsprog, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/11-10 fra Berit Vium, Holstebro, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om øget eller fuld
deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for
at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om øget eller fuld
deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for
at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om øget eller fuld
deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for
at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om øget eller fuld
deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for
at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/11-10 fra DI, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm. om, hvor mange personer på hhv.
pension, efterløn og delefterløn der bliver ramt af
ministerens ændringsforslag om højere deltagergebyr,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvor mange personer på
pension og efterløn, som deltager på almene voksen- og
efteruddannelseskurser, der går til eksamen, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. tilbagetaget |
12 | Spm. tilbagetaget |
13 | Spm. om, hvad det vil koste, hvis man
ensartede betingelserne for modtagelse af VEU-godtgørelse
med betaling for deltagelse, således at personer med en
videregående uddannelse undtages fra fuld deltagerbetaling,
hvis uddannelsen ikke har været anvendt af den
pågældende i mindst 5 år, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvordan udenlandske eksamener fra
videregående uddannelser skal opfattes ift. retten til at
tage enkeltfag, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. , om lovforslaget betyder, at f.eks.
de mange udlændinge, der går til dansk som andetsprog,
nu skal betale 16.900 kr. i deltagerbetaling for 180 timers
undervisning, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-10 fra KVUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
| |
Bilag 2
8 af udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske
fra S.
Spørgsmål 4:
Har ministeren planer om at pålægge øget
eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og
pensionister for at gå på almen voksenuddannelse
på VUC?
Svar:
Jeg kan oplyse, at det indgår i finanslovaftalen, at der
skal ske en særskilt tilpasning af tilskuddene på de
almene voksenuddannelser fra 2011, således at tilskuddene i
højere grad afspejler de afholdte omkostninger og i
højere grad målrettes personer med
arbejdsmarkedstilknytning.
Implementeringen deraf påregnes at ske ved en
nedsættelse af tilskuddene og tilsvarende forhøjelse
af deltagerbetalingen for kursister, der modtager efterløn
eller en aldersbetinget pension, som ikke eller kun i mindre omfang
har arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i almen
voksenuddannelse (avu) og gymnasiale enkeltfag (stx, hf, hhx og
htx). Dette vil fremgå af et ændringsforslag til
lovforslaget.
Spørgsmål 5:
Drejer det sig i givet fald om både erhvervsaktive
efterlønnere og pensionister, herunder kortuddannede
på almen voksenuddannelse?
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål
4.
Spørgsmål 6:
Såfremt det er korrekt, bedes ministeren fremsende en
oversigt over, hvor meget deltagerbetalingen vil stige for
efterlønsmodtagere og pensionister i de
pågældende fag, der omfattes af lovforslaget.
Svar:
Jeg kan oplyse, at forslaget om den forhøjede
deltagerbetaling for pensionister og efterlønnere kommer til
at gælde for gymnasiale enkeltfag (stx, hf, hhx og htx) og
almen voksenuddannelse (avu).
Det er forudsat, at deltagerbetalingens størrelse vil
blive 750 kr. højere i 2011 end den almindelige
deltagerbetaling. Det er hensigten, at forhøjelsen fremover
reguleres på de årlige finanslove.
Den forhøjede deltagerbetaling og de reducerede takster
forventes implementeret fra 2. halvår af 2011.
For efterlønsmodtagere og pensionister, der har en
videregående uddannelse, vil der skulle opkræves fuld
deltagerbetaling, jf. lovforslag nr. L 33.
Spørgsmål 7:
Vil en sådan ændring i givet fald blive omfattet
af L 33, eller i hvilken form vil den planlagte ændring
ellers blive gennemført.
Svar:
Jeg agter at fremsætte et ændringsforslag til
lovforslag nr. L 33 med henblik på indarbejdelse af de
nødvendige bestemmelser i lovgivningen.
Spørgsmål 9:
Hvor mange personer på hhv. pension, efterløn og
delefterløn bliver ramt af ministerens ændringsforslag
om højere deltagergebyr?
Svar:
Ændringsforslagene betyder, at kursister på almen
voksenuddannelse eller gymnasial enkeltfagsundervisning til
højere forberedelseseksamen, studentereksamen, højere
handelseksamen eller højere teknisk eksamen, der modtager
efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller
kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning for
undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. juli 2011
eller senere, vil skulle betale 750 kr. mere pr. fag end den
almindelige deltagerbetaling. Hvis en kursist, der er omfattet af
den nævnte personkreds, har en videregående uddannelse,
vil vedkommende ikke blive berørt af
ændringsforslaget, men vil efter lovforslaget skulle betale
fuld deltagerbetaling.
Det er - som beskrevet i bemærkningerne til
ændringsforslaget - hensigten at undtage personer, der har en
vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Grænsen for mindre
tilknytning forventes at blive sat til mindre end 8 timer om ugen i
gennemsnit over en periode.
Det er endvidere hensigten at undtage personer, der er under
en bestemt alder, selvom de skulle modtage en aldersbetinget
pension.
Der foreligger ikke data, der kan opgøre det
præcise antal personer, der berøres af
ændringsforslagene.
Tabel A nedenfor viser en oversigt over antallet af kursister
på 60 år og derover uden en videregående
uddannelse, der er alderspensionister eller
efterlønsmodtagere m.v., og som deltager i kurser på
almen voksenuddannelse og gymnasial enkeltfagsundervisning til
højere forberedelseseksamen (hf), studentereksamen (stx),
højere handelseksamen (hhx) eller højere teknisk
eksamen (htx).
Det bemærkes, at der ikke er fuld overensstemmelse
mellem afgræsningen af personkredsen i
ændringsforslagene og det foreliggende datagrundlag.
Tallene er fra skoleåret 2008/2009, men det
skønnes, at antallet af kursister inden for denne gruppe er
forholdsvist stabilt, dog med en mindre stigning på baggrund
af demografiudviklingen. Det bemærkes, at en person kan
optræde som flere kursister.
Hertil kommer, at der er ca. 5.908 kursister med en
videregående uddannelse, der er alderspensionister,
efterlønsmodtagere mv.
Spørgsmål 13:
Hvad vil koste det, hvis man ensartede betingelserne for
modtagelse af VEU-godtgørelse med betaling for deltagelse,
således at personer med en videregående uddannelse
undtages fra fuld deltagerbetaling, hvis uddannelsen ikke har
været anvendt af den pågældende i mindst 5
år, jf. indstilling fra VEU-rådet, L 33 - bilag
13.
Svar:
Af lov nr. 639 af 14. juni 2010 om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse (EVE) fremgår det, at personer med en
uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau ikke kan modtage
godtgørelse medmindre, at de ikke har anvendt den
pågældende uddannelse de sidste fem år.
En ensartning af betingelserne for deltagerbetaling på
EVE for personer med en videregående uddannelse med
betingelserne for modtagelse af VEU-godtgørelse vil betyde,
at der skal gælde en tilsvarende forældelsesfrist
på 5 år.
Ud af de personer med en videregående uddannelse, som
har deltaget i EVE i 2009, var ca. 30 pct. berettiget til
VEU-godtgørelse som følge af
forældelsesfristen. Ved en ensartning af betingelserne vil
det svare til, at disse personer forsat kan deltage i EVE med en
lav deltagerbetaling og tilskud fra staten. Forslaget om fuld
deltagerbetaling for personer med en videregående uddannelse
på EVE giver et provenu på hhv. 105 mio. kr. i 2011,
102 mio. kr. i 2012 og 99 mio. kr. i 2013-2014. Indførelse
af en forældelsesfrist på 5 år for
deltagerbetalingen vil således reducere provenuet med godt 30
mio. kr. årligt i 2011-2014.
Spørgsmål 14:
Hvordan skal udenlandske eksamener fra videregående
uddannelser opfattes ift. retten til at tage enkeltfag, når
mange udenlandske eksamener ikke kan bruges i Danmark, fordi de
ofte ikke regnes på lige fod, når de søger job i
Danmark?
Svar:
Ved vurderingen af, hvorvidt en uddannelse anses for
værende en videregående uddannelse, lægges
uddannelsens aktuelle niveaumæssige indplacering til grund.
Det vil for eksempel sige, at en uddannelse, der på
gennemførelsestidspunktet var en erhvervsfaglig uddannelse,
men nu er en videregående uddannelse, indplaceres som en
videregående uddannelse.
Når der er tale om en udenlandsk uddannelse,
gælder det samme. Det er det aktuelle niveau, som en
tilsvarende dansk uddannelse har på optagelsestidspunktet,
der er gældende.
Spørgsmål 15:
Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget betyder, at
f.eks. de mange udlændinge, der går til dansk som
andetsprog, nu skal betale 16.900 kr. i deltagerbetaling for 180
timers undervisning?
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet drejer sig
om de udlændinge, der følger dansk som andetsprog
på almen voksenuddannelse. Faget er her et kernefag.
Lovforslaget om den forhøjede deltagerbetaling omfatter
alene de kursister, der har en videregående uddannelse.
Udlændinge, der går til dansk som andetsprog, skal
fortsat fra 1. januar 2011 betale 110 kr., såfremt de ikke
har en videregående uddannelse.