L 33 Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.

(Ændring af deltagerbetalingen på almene og erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser m.v.).

Af: Undervisningsminister Tina Nedergaard (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 07-12-2010

Afgivet: 07-12-2010

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 7. december 2010

20101_l33_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 7. december 2010

1. Ændringsforslag

Undervisningsministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 14. oktober 2010 og var til 1. behandling den 28. oktober 2010. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 14. oktober 2010 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


DI,


Københavns Voksenuddannelsescenter (KVUC),


VEU-rådet,


Berit Vium, Holstebro,


VUC Lyngby og


Frank Østergaard, Gymsprog.


Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 14 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 8 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag til betænkningen.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod ændringsforslagene.


Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre finder det ikke rimeligt, at de svagest uddannede skal betale for regeringens forfejlede og uansvarlige økonomiske politik. Mennesker med anden etnisk baggrund end dansk skal betale en umenneskelig høj pris, når de ikke får godkendt deres videregående uddannelse fra deres hjemland, men ikke desto mindre skal betale den fulde udgift for at tage en dansk uddannelse i Danmark.


Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.


Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

1) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

»01. I § 36, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Fuld deltagerbetaling efter § 47, stk. 1, 3. pkt., eller § 48, stk. 1, 5. pkt., omfatter ikke dækning af institutionernes udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven.«


02. I § 36, stk. 2, indsættes efter »kommunale tilskud efter § 30 a«: », eller som bruges ved undervisningsaktiviteter, hvor der opkræves fuld deltagerbetaling efter § 47, stk. 1, 3. pkt., eller § 48, stk. 1, 5. pkt.««

[Opretholdelse af momskompensation for uddannelsesaktiviteter for kursister med en videregående uddannelse]

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

2) Nr. 8 affattes således:

»8. § 48, stk. 1, affattes således:

»Kursister på almen voksenuddannelse skal for alle fag betale for at deltage i undervisning og prøver, og selvstuderende skal betale for at gå til prøve. Undervisningsministeren fastsætter regler om deltagerbetalingen og om, hvilke oplysninger der skal gives i forbindelse med tilmelding. Deltagerbetalingen udgør 110 kr. pr. fag for kernefagene, jf. § 5, stk. 1, i lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf-uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu-loven). Deltagerbetalingen udgør 1.100 kr. pr. fag for øvrige fag. For kursister med en videregående uddannelse opkræves dog fuld deltagerbetaling for alle fag, jf. § 47, stk. 1, 3. og 4. pkt.««


[Indsættelse af hjemmel om oplysninger ved tilmelding]

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

3) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:

»03. Efter § 49 indsættes i kapitel 6:

»§ 49 a. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i almen voksenuddannelse eller enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen eller studentereksamen, og som ikke er omfattet af § 30, stk. 4, skal betale en deltagerbetaling, der er højere end den, andre kursister skal betale efter regler fastsat i henhold til § 47, stk. 1, eller efter § 48, stk. 1. Forhøjelsen af deltagerbetalingen fastsættes på de årlige finanslove.

Stk. 2. Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler fastsat i henhold til stk. 1 nedsætte en eller flere takster pr. årselev, som er fastsat på de årlige finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 30, stk. 1-3, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er forhøjet for de pågældende kursister.

Stk. 3. Regler fastsat efter stk. 1 og takstnedsættelse efter stk. 2 kan tidligst have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes 1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse i Lovtidende.«

[Bemyndigelse til fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion af statstilskud]

Til § 2

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

4) Nr. 3 affattes således:

»3. I § 8, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-5« til: »stk. 1-3, 5 og 6«.«

[Præcisering af henvisning]

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

5) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»01. Efter § 17 indsættes:

»§ 17 a. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i uddannelsen til højere forberedelseseksamen tilrettelagt som enkeltfag eller uddannelsen til studentereksamen tilrettelagt som enkeltfag, skal betale en deltagerbetaling, der er højere end skolens eller kursets almindelige deltagerbetaling for det pågældende enkeltfag. Forhøjelsen af deltagerbetalingen fastsættes på de årlige finanslove.

Stk. 2. Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler fastsat i henhold til stk. 1 nedsætte en eller flere takster pr. årselev, som er fastsat på de årlige finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 8, stk. 1-3, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er forhøjet for de pågældende kursister.

Stk. 3. Regler fastsat efter stk. 1 og takstnedsættelse efter stk. 2 kan tidligst have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes 1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse i Lovtidende.«

[Bemyndigelse til fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion af statstilskud]

Til § 3

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

6) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

»01. I § 6 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:

»Fuld deltagerbetaling efter § 8, stk. 4, omfatter ikke dækning af de i 1. pkt. nævnte institutioners udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven.«


02. I § 6 a, stk. 2, indsættes efter »tilskud efter § 6, stk. 1 og 2«: », eller som bruges ved undervisningsaktiviteter, hvor der opkræves fuld deltagerbetaling efter § 8, stk. 4«.«

[Opretholdelse af momskompensation for uddannelsesaktiviteter for kursister med en videregående uddannelse]

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

7) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 8, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter »af deltagerbetalingen«: », og om, hvilke oplysninger der skal gives i forbindelse med tilmelding«.«

[Præcisering af ordlyd]

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

8) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 8 indsættes som stk. 6-8:

»Stk. 6. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i enkeltfagsundervisning til højere handelseksamen eller højere teknisk eksamen, skal betale en deltagerbetaling, der er højere end den af institutionen fastsatte almindelige deltagerbetaling for det pågældende enkeltfag. Forhøjelsen af deltagerbetalingen fastsættes på de årlige finanslove.

Stk. 7. Undervisningsministeren skal for kursister omfattet af regler fastsat i henhold til stk. 6 nedsætte en eller flere takster pr. årselev, som er fastsat på de årlige finanslove, for de taxametertilskud, der ydes efter § 6, stk. 1, med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er forhøjet for de pågældende kursister.

Stk. 8. Regler fastsat efter stk. 6 og takstnedsættelse efter stk. 7 kan tidligst have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes 1 måned efter bekendtgørelsens offentliggørelse i Lovtidende.«

[Bemyndigelse til fastsættelse af højere deltagerbetaling ved ingen eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion af statstilskud]

Til § 4

Af undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (V, DF, KF og LA):

9) Som stk. 3 indsættes:

»Stk. 3. § 49 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 17 a i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser) og § 8, stk. 6-8, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 03, § 2, nr. 01, og § 3, nr. 03, har virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. juli 2011 eller senere. Forhøjelsen af deltagerbetalingen er i finansåret 2011 750 kr. pr. fag.«

[Virkningstidspunkt for højere deltagerbetaling ved ingen eller kun mindre arbejdsmarkedstilknytning og tilsvarende reduktion af statstilskud]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 6

Der foreslås en præcisering af momskompensationsbestemmelserne i § 36 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og § 6 a i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.


Efter den gældende affattelse af bestemmelserne vil uddannelsesaktiviteter, der finansieres ved fuld deltagerbetaling, dvs. uden statslige tilskud, ikke være omfattet af momskompensationsordningen. Ordningen omfatter i dag udgifter til ikkefradragsberettiget købsmoms, som afholdes ved køb af varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes statslige tilskud. Momskompensationsordningen omfatter også kommunale tilskud til almen voksenuddannelse efter § 30 a i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse.


Det foreslås, at for de uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af momskompensationsordningen, opretholdes momskompensationsordningen for uddannelsesaktiviteter for kursister med en videregående uddannelse. Derved skal institutionerne ikke foretage en særskilt opgørelse af grundlaget for momskompensation i forhold til disse uddannelsesaktiviteter. Det betyder, at størrelsen af den fulde deltagerbetaling, for så vidt angår taxametertilskud, skal opgøres på baggrund af takster eksklusive tilskud til udgifter til ikkefradragsberettiget købsmoms.


Det bemærkes, at for kurser m.v. på institutioner m.fl., der ikke er omfattet af momskompensationsordningen, herunder private udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser, de private gymnasieskoler m.fl., skal størrelsen af den fulde deltagerbetaling opgøres på baggrund af taxametertilskud efter taksterne inklusive tilskud til udgifter til ikkefradragsberettiget købsmoms.


Formuleringen af henvisningen til § 48, stk. 1, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. i ændringsforslaget til ændring af § 36 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. forudsætter, at ændringsforslag nr. 2 til lovforslagets § 1, nr. 8, vedtages.


Til nr. 2

Forslaget indebærer, at undervisningsministeren får hjemmel til at fastsætte regler om deltagerbetaling og om oplysninger i forbindelse med tilmelding. Undervisningsministeren agter at fastsætte, at deltagere ved tilmelding skal oplyse, om de har en videregående uddannelse. Bemyndigelsen vil - på samme måde som de øvrige bemyndigelser i lovforslaget - kunne bruges til at indhente andre oplysninger om ansøgere, der skønnes at være nødvendige for at vurdere, hvorledes ansøgere skal indgå i tilskudsberegningen.


Til nr. 3, 5 og 8

Ændringsforslagene er en udmøntning af aftale om finansloven for 2011, hvoraf det bl.a. fremgår, at tilskuddene til almene voksenuddannelser i højere grad målrettes personer med arbejdsmarkedstilknytning.


Ændringsforslagene vedrører personer, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning. Ændringsforslagene giver undervisningsministeren bemyndigelse til at fastsætte den nærmere afgrænsning af den omfattede persongruppe, herunder at undtage personer, der er under en bestemt alder, eller som har en vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Grænsen for mindre tilknytning forventes at blive sat til mindre end 8 timer om ugen i gennemsnit over en periode. Ved en aldersbetinget pension foreslås folkepension, arbejdsmarkedsmarkedspension, privattegnede pensioner (ratepension, livrenter m.v.) og lign. Der vil i reglerne blive fastsat en positivliste over de pensionsydelser, der omfattes. Ved udmøntning af reglerne vil den konkrete afgrænsning af personkredsen blive fastlagt, og den vil kunne variere med udviklingen på arbejdsmarkedet og udviklingen af pensionsordninger. Forhøjelsen af deltagerbetalingen pr. fag vil i 2011 være 750 kr., jf. ændringsforslaget til lovforslagets § 4, og for efterfølgende år skulle fastsættes på de årlige finanslove. Den samlede deltagerbetaling for denne gruppe vil være mindre end den fulde deltagerbetaling, som gælder for kursister med en videregående uddannelse.


Der vil i medfør af de foreslåede bemyndigelser i lovforslagets § 1, nr. 5, § 2, nr. 4, og § 3, nr. 5, samt i ændringsforslag nr. 2 til lovforslagets § 1, nr. 8, om fastsættelse af regler om oplysninger, der skal gives i forbindelse med tilmelding, ud over at blive fastsat regler om, at kursister ved tilmelding skal give oplysninger om, hvorvidt de har en videregående uddannelse, også blive fastsat regler om, at kursister ved tilmelding skal give oplysninger om deres tilknytning til arbejdsmarkedet m.v.


Ændringsforslagene indebærer endvidere, at undervisningsministeren for de kursister, der skal betale en forhøjet deltagerbetaling, skal nedsætte institutionens tilskud pr. årselev med det beløb, hvormed deltagerbetalingen er forhøjet for de pågældende kursister.


De regler, undervisningsministeren fastsætter om afgrænsning af personkredsen omfattet af forhøjet deltagerbetaling og forhøjelsen af deltagerbetalingen, og de deraf følgende takstnedsættelser vil tidligst kunne have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes 1 måned eller senere efter bekendtgørelsens offentliggørelse i Lovtidende. Ændringerne vil også gælde, hvor de berørte kursister har tilmeldt sig undervisningsforløbet før offentliggørelsen og ikke afmeldes før undervisningsforløbets start. Det vil således blive sikret, at alle kursister, der starter samtidig, stilles lige i relation til deltagerbetalingen, og det undgås, at der afkræves forskellig deltagerbetaling for deltagere på samme hold med ens forhold.


Ordningen med højere deltagerbetaling og reducerede takster skal implementeres fra andet halvår af 2011, hvorfor bemyndigelsen først vil blive udmøntet i løbet af foråret 2011.


Den samlede mindreudgift skønnes i 2011 at være 17,2 mio. kr. og i 2012 28,2 mio. kr. Der vil være begrænsede administrative og systemmæssige konsekvenser af ændringsforslagene, der forudsættes afholdt inden for de eksisterende økonomiske rammer.


Til nr. 3 bemærkes, at de berørte kursister skal betale en forhøjet deltagerbetaling i forhold til den, som følger af regler fastsat efter § 47, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 5, i lovforslaget og for kursister på almen voksenuddannelse (avu) er fastsat i § 48, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 8, i lovforslaget.


Til nr. 5 bemærkes, at de private gymnasier og hf-kurser m.v. selv fastsætter størrelsen af den deltagerbetaling, der opkræves, men ændringsforslagene indebærer, at undervisningsministeren kan fastsatte, at der for de berørte persongrupper skal opkræves en deltagerbetaling, der er højere end den deltagerbetaling, skolen eller kurset i øvrigt opkræver.


Til nr. 8 bemærkes, at for aktiviteter med enkeltfagsundervisning til hhx og htx efter lov om åben uddannelse fastsætter uddannelsesinstitutionen selv størrelsen af den deltagerbetaling, der opkræves, men ændringsforslagene indebærer, at undervisningsministeren kan fastsatte, at der for de berørte persongrupper skal opkræves en deltagerbetaling, der er højere end den deltagerbetaling, uddannelsesinstitutionen i øvrigt opkræver.


Til nr. 4

Der er tale om en præcisering af henvisningerne.


Til nr. 7

Der er tale om en præcisering af, hvor i bestemmelsen den foreslåede tilføjelse skal indsættes.


Til nr. 9

Det foreslås, at ordningen med højere deltagerbetaling og reducerede takster for personer, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, skal have virkning for undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. juli 2011 eller senere. Det foreslås endvidere fastsat, at forhøjelsen af deltagerbetalingen i finansåret 2011 er 750 kr. pr. fag. For efterfølgende finansår fastsættes forhøjelsen på de årlige finanslove.


Per Bisgaard (V) Britta Schall Holberg (V) Ulla Tørnæs (V) Irene Simonsen (V) Troels Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF) nfmd. Hans Kristian Skibby (DF) Charlotte Dyremose (KF) fmd. Villum Christensen (LA) Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Hüseyin Arac (S) Pernille Vigsø Bagge (SF) Peter Westermann (SF) Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)

Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)24
Socialistisk Folkeparti (SF)23
Det Konservative Folkeparti (KF)17
Radikale Venstre (RV)9
Enhedslisten (EL)4
Liberal Alliance (LA)3
Kristendemokraterne (KD)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldisflokkurin (TF)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)2

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 33


 
Bilagsnr.
Titel
1
Høringsresumé og høringssvar, fra undervisningsministeren
2
Supplerende høringssvar, fra undervisningsministeren
3
Henvendelse af 25/10-10 fra VUC Lyngby
4
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 5/11-10 fra Frank Østergaard, Gymsprog
6
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
7
Henvendelse af 9/11-10 fra Berit Vium, Holstebro
8
Ændringsforslag fra undervisningsministeren
9
1. udkast til betænkning
10
Henvendelse af 26/11-10 fra DI
11
Ændringsforslag fra undervisningsministeren
12
2. udkast til betænkning
13
Henvendelse af 25/11-10 fra VEU-rådet
14
Henvendelse af 6/12-10 fra KVUC


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 33


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentarer til henvendelsen af 25/10-10 fra medarbejdere på VUC Lyngby, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-10 fra Frank Østergaard, Gymsprog, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/11-10 fra Berit Vium, Holstebro, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om øget eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om øget eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om øget eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om øget eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for at gå på almen voksenuddannelse på VUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-10 fra DI, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvor mange personer på hhv. pension, efterløn og delefterløn der bliver ramt af ministerens ændringsforslag om højere deltagergebyr, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvor mange personer på pension og efterløn, som deltager på almene voksen- og efteruddannelseskurser, der går til eksamen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. tilbagetaget
12
Spm. tilbagetaget
13
Spm. om, hvad det vil koste, hvis man ensartede betingelserne for modtagelse af VEU-godtgørelse med betaling for deltagelse, således at personer med en videregående uddannelse undtages fra fuld deltagerbetaling, hvis uddannelsen ikke har været anvendt af den pågældende i mindst 5 år, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan udenlandske eksamener fra videregående uddannelser skal opfattes ift. retten til at tage enkeltfag, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om lovforslaget betyder, at f.eks. de mange udlændinge, der går til dansk som andetsprog, nu skal betale 16.900 kr. i deltagerbetaling for 180 timers undervisning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-10 fra KVUC, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
  
  


Bilag 2

8 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpå

Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S.


Spørgsmål 4:


Har ministeren planer om at pålægge øget eller fuld deltagerbetaling for efterlønsmodtagere og pensionister for at gå på almen voksenuddannelse på VUC?


Svar:


Jeg kan oplyse, at det indgår i finanslovaftalen, at der skal ske en særskilt tilpasning af tilskuddene på de almene voksenuddannelser fra 2011, således at tilskuddene i højere grad afspejler de afholdte omkostninger og i højere grad målrettes personer med arbejdsmarkedstilknytning.


Implementeringen deraf påregnes at ske ved en nedsættelse af tilskuddene og tilsvarende forhøjelse af deltagerbetalingen for kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning, og som deltager i almen voksenuddannelse (avu) og gymnasiale enkeltfag (stx, hf, hhx og htx). Dette vil fremgå af et ændringsforslag til lovforslaget.


Spørgsmål 5:


Drejer det sig i givet fald om både erhvervsaktive efterlønnere og pensionister, herunder kortuddannede på almen voksenuddannelse?


Svar:


Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 4.


Spørgsmål 6:


Såfremt det er korrekt, bedes ministeren fremsende en oversigt over, hvor meget deltagerbetalingen vil stige for efterlønsmodtagere og pensionister i de pågældende fag, der omfattes af lovforslaget.


Svar:


Jeg kan oplyse, at forslaget om den forhøjede deltagerbetaling for pensionister og efterlønnere kommer til at gælde for gymnasiale enkeltfag (stx, hf, hhx og htx) og almen voksenuddannelse (avu).


Det er forudsat, at deltagerbetalingens størrelse vil blive 750 kr. højere i 2011 end den almindelige deltagerbetaling. Det er hensigten, at forhøjelsen fremover reguleres på de årlige finanslove.


Den forhøjede deltagerbetaling og de reducerede takster forventes implementeret fra 2. halvår af 2011.


For efterlønsmodtagere og pensionister, der har en videregående uddannelse, vil der skulle opkræves fuld deltagerbetaling, jf. lovforslag nr. L 33.


Spørgsmål 7:


Vil en sådan ændring i givet fald blive omfattet af L 33, eller i hvilken form vil den planlagte ændring ellers blive gennemført.


Svar:


Jeg agter at fremsætte et ændringsforslag til lovforslag nr. L 33 med henblik på indarbejdelse af de nødvendige bestemmelser i lovgivningen.


Spørgsmål 9:


Hvor mange personer på hhv. pension, efterløn og delefterløn bliver ramt af ministerens ændringsforslag om højere deltagergebyr?


Svar:


Ændringsforslagene betyder, at kursister på almen voksenuddannelse eller gymnasial enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen, studentereksamen, højere handelseksamen eller højere teknisk eksamen, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, og som ikke eller kun i mindre omfang har arbejdsmarkedstilknytning for undervisningsforløb, der påbegyndes den 1. juli 2011 eller senere, vil skulle betale 750 kr. mere pr. fag end den almindelige deltagerbetaling. Hvis en kursist, der er omfattet af den nævnte personkreds, har en videregående uddannelse, vil vedkommende ikke blive berørt af ændringsforslaget, men vil efter lovforslaget skulle betale fuld deltagerbetaling.


Det er - som beskrevet i bemærkningerne til ændringsforslaget - hensigten at undtage personer, der har en vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Grænsen for mindre tilknytning forventes at blive sat til mindre end 8 timer om ugen i gennemsnit over en periode.


Det er endvidere hensigten at undtage personer, der er under en bestemt alder, selvom de skulle modtage en aldersbetinget pension.


Der foreligger ikke data, der kan opgøre det præcise antal personer, der berøres af ændringsforslagene.


Tabel A nedenfor viser en oversigt over antallet af kursister på 60 år og derover uden en videregående uddannelse, der er alderspensionister eller efterlønsmodtagere m.v., og som deltager i kurser på almen voksenuddannelse og gymnasial enkeltfagsundervisning til højere forberedelseseksamen (hf), studentereksamen (stx), højere handelseksamen (hhx) eller højere teknisk eksamen (htx).


Det bemærkes, at der ikke er fuld overensstemmelse mellem afgræsningen af personkredsen i ændringsforslagene og det foreliggende datagrundlag.


Tallene er fra skoleåret 2008/2009, men det skønnes, at antallet af kursister inden for denne gruppe er forholdsvist stabilt, dog med en mindre stigning på baggrund af demografiudviklingen. Det bemærkes, at en person kan optræde som flere kursister.


11500716781029226952 Size: (418 X 377)


Hertil kommer, at der er ca. 5.908 kursister med en videregående uddannelse, der er alderspensionister, efterlønsmodtagere mv.


Spørgsmål 13:


Hvad vil koste det, hvis man ensartede betingelserne for modtagelse af VEU-godtgørelse med betaling for deltagelse, således at personer med en videregående uddannelse undtages fra fuld deltagerbetaling, hvis uddannelsen ikke har været anvendt af den pågældende i mindst 5 år, jf. indstilling fra VEU-rådet, L 33 - bilag 13.


Svar:


Af lov nr. 639 af 14. juni 2010 om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (EVE) fremgår det, at personer med en uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau ikke kan modtage godtgørelse medmindre, at de ikke har anvendt den pågældende uddannelse de sidste fem år.


En ensartning af betingelserne for deltagerbetaling på EVE for personer med en videregående uddannelse med betingelserne for modtagelse af VEU-godtgørelse vil betyde, at der skal gælde en tilsvarende forældelsesfrist på 5 år.


Ud af de personer med en videregående uddannelse, som har deltaget i EVE i 2009, var ca. 30 pct. berettiget til VEU-godtgørelse som følge af forældelsesfristen. Ved en ensartning af betingelserne vil det svare til, at disse personer forsat kan deltage i EVE med en lav deltagerbetaling og tilskud fra staten. Forslaget om fuld deltagerbetaling for personer med en videregående uddannelse på EVE giver et provenu på hhv. 105 mio. kr. i 2011, 102 mio. kr. i 2012 og 99 mio. kr. i 2013-2014. Indførelse af en forældelsesfrist på 5 år for deltagerbetalingen vil således reducere provenuet med godt 30 mio. kr. årligt i 2011-2014.


Spørgsmål 14:


Hvordan skal udenlandske eksamener fra videregående uddannelser opfattes ift. retten til at tage enkeltfag, når mange udenlandske eksamener ikke kan bruges i Danmark, fordi de ofte ikke regnes på lige fod, når de søger job i Danmark?


Svar:


Ved vurderingen af, hvorvidt en uddannelse anses for værende en videregående uddannelse, lægges uddannelsens aktuelle niveaumæssige indplacering til grund. Det vil for eksempel sige, at en uddannelse, der på gennemførelsestidspunktet var en erhvervsfaglig uddannelse, men nu er en videregående uddannelse, indplaceres som en videregående uddannelse.


Når der er tale om en udenlandsk uddannelse, gælder det samme. Det er det aktuelle niveau, som en tilsvarende dansk uddannelse har på optagelsestidspunktet, der er gældende.


Spørgsmål 15:


Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget betyder, at f.eks. de mange udlændinge, der går til dansk som andetsprog, nu skal betale 16.900 kr. i deltagerbetaling for 180 timers undervisning?


Svar:


Jeg går ud fra, at spørgsmålet drejer sig om de udlændinge, der følger dansk som andetsprog på almen voksenuddannelse. Faget er her et kernefag.


Lovforslaget om den forhøjede deltagerbetaling omfatter alene de kursister, der har en videregående uddannelse. Udlændinge, der går til dansk som andetsprog, skal fortsat fra 1. januar 2011 betale 110 kr., såfremt de ikke har en videregående uddannelse.