Fremsat den 13. oktober 2010 af
skatteministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af toldloven
(Kontrol med likvide midler,
kontrolanlæg ved landfaste forbindelser til udlandet og
hjemmel til anvendelse af kropsscannere i forbindelse med
personeftersyn)
§ 1
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867
af 13. september 2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 1573 af
20. december 2006 og senest ved § 42 i lov nr. 718 af 25.
juni 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 10 a affattes således:
Ȥ 10
a. § 10 a. Told- og skatteforvaltningen foretager
kontrol af, at der ikke ved indførsel i, udførsel fra
eller transit gennem det danske toldområde sker
overtrædelse af forbud mod indførsel, udførsel
eller transit, der er fastsat af sikkerhedsmæssige,
sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske,
valutamæssige eller andre grunde. Told- og
skatteforvaltningen foretager herunder kontrol med likvide midler,
der er indeholdt i uledsagede forsendelser.
Stk. 2. Juridiske
eller fysiske personer, der forsender eller modtager likvide
midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,
skal anmelde forsendelsen til told- og skatteforvaltningen senest i
forbindelse med forsendelsens ankomst til eller afgang fra det
danske toldområde.
Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte bestemmelser om elektronisk
anmeldelse af likvide midler.«
2. I
§ 20, stk. 1,
indsættes som 3. pkt.:
»Told- og skatteforvaltningen kan tilsvarende
kræve, at der uden udgift for denne ved landfaste
forbindelser mellem Danmark og udlandet stilles egnede
indretninger, herunder landanlæg, til rådighed for
fysisk undersøgelse af transportmidler og personer ved ind-
eller udpassage af det danske toldområde.«
3. I
§ 23, stk. 5,
indsættes efter 1. pkt.:
»Fremgår det af en kontrol i
medfør af stk. 3 eller 4, at der er tegn på
ulovlige aktiviteter i forbindelse med bevægelser af likvide
midler, kan told- og skatteforvaltningen forlange, registrere og
behandle oplysninger om personen og de likvide midler.«
4. I
§ 25 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Eftersyn som nævnt i stk. 3 kan med den
pågældendes accept foretages ved hjælp af
kropsscanning.«
5. I
§ 79, nr. 3, indsættes
efter »overtræde«: »§ 10 a,
stk. 2,«.
6. § 83, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller
derover, og som forefindes i forbindelse med told- og
skatteforvaltningens kontrol efter § 10 a, stk. 1,
jf. § 10a, stk. 2 og § 23, stk. 4,
kan tilbageholdes af denne myndighed. Tilbageholdelse kan ske i op
til 72 timer, hvis det må frygtes, at de omhandlede likvide
midler stammer fra eller vil blive brugt til en overtrædelse
af straffeloven eller anden lovgivning, der er undergivet offentlig
påtale. Ved iværksættelse af tilbageholdelse
finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse
anvendelse med de undtagelser, der følger af 1. og 2.
pkt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets formål og
baggrund | 3. | Lovforslagets enkelte elementer | | 3.1. | Kontrol med likvide midler | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Forslagets baggrund | | | 3.1.3. | Forslagets indhold | | 3.2. | Etablering af kontrolanlæg ved
landfaste forbindelser | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Forslagets baggrund | | | 3.2.3. | Forslagets indhold | | 3.3. | Hjemmel til anvendelse af kropsscannere i
forbindelse med personeftersyn | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Forslagets baggrund | | | 3.3.3. | Forslagets indhold | 4. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 5. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 6. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | | | |
|
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der er konstateret behov for at justere toldloven
med henblik på bekæmpelse af den
grænseoverskridende kriminalitet. Det drejer sig for det
første om kontrollen med likvide midler, som rejsende
medbringer ved indrejse i, udrejse fra eller transit gennem
Danmark, samt likvide midler, der sendes til eller fra Danmark med
post eller kurérvirksomhed (uledsagede forsendelser).
Herudover er det fundet nødvendigt at
indføre hjemmel til, at SKAT kan kræve, at der uden
udgift for denne ved landfaste forbindelser mellem Danmark og
udlandet stilles indretninger til rådighed for fysiske
undersøgelser af transportmidler og personer.
Endelig bør toldloven åbne for
anvendelse af den nyeste teknologi inden for såkaldt
kropsscanning, som gør det muligt at tage
røntgenbilleder af de rejsende frem for at kropsvisitere
dem. Det foreslås derfor præciseret i loven, at der med
den rejsendes accept kan foretages personeftersyn ved hjælp
af kropsscanning som alternativ til kropsvisitering.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Det foreslås, at der indføres nye og
mere effektive redskaber i SKATs arbejde med bekæmpelsen af
kriminalitet og terrorisme og beskyttelse af Danmarks og EU's
finansielle interesser.
Inden for de seneste 10 år er der
gennemført omfattende foranstaltninger mod hvidvask af penge
og andre likvide midler. Det væsentligste eksempel
herpå er direktiv 2001/97 om ændring af Rådets
direktiv 91/308 af 10. juni 1991 om forebyggende foranstaltninger
mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge.
Som følge af disse foranstaltninger foretages
overførsel af likvide midler i forbindelse med bl.a.
terrorisme og grænseoverskridende bandekriminalitet i
stigende omfang af rejsende eller i uledsagede forsendelser.
Der foreslås forbedringer af SKATs
muligheder for at bekæmpe disse former for kriminalitet ved
indgreb mod dem, der foretager de ulovlige overførsler af
likvide midler.
Forslaget om ændring af bestemmelserne om
likvide midler vil indføre meldepligt for større
beløb i uledsagede forsendelser og give mulighed for
administrativ tilbageholdelse af disse.
Det foreslås herudover at indføre
hjemmel til, at SKAT uden udgift for SKAT kan kræve, at der
stilles indretninger til rådighed for SKAT til brug for
kontrol ved landfaste forbindelser mellem Danmark og udlandet.
Formålet hermed er at sidestille broforbindelser og
tunnelforbindelser med havne og lufthavne, for hvilke der allerede
i dag gælder tilsvarende regler.
Formålet med forslaget om muligheden for at
erstatte kropsvisitering med kropsscanning er at gøre
hjemlen til anvendelse af moderne hjælpemidler som alternativ
til den ofte meget tidkrævende kropskontrol mere tydelig.
Forslaget om kropsscanning som alternativ til kropsvisitering
styrker hensynet til de rejsendes fysiske integritet, samtidig med
at kontrollen herved sker på en både grundigere og
hurtigere måde end ved en kropsvisitering.
Der tages ikke hermed stilling til den generelle
problematik om, hvorvidt kropsscannere ud fra sundhedshensyn
må anvendes i personkontrollen. Ændringen har alene til
formål at præcisere den eksisterende hjemmel i loven
til at anvende kropsscannere som alternativ til
kropsvisitering.
3. Lovforslagets enkelte
elementer
3.1. Kontrol med likvide
midler
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af toldlovens § 23,
stk. 4, at personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det
danske toldområde medtager likvide midler, der svarer til
værdien af 10.000 euro eller derover, skal angive disse
likvide midler over for SKAT. Toldlovens § 83,
stk. 2, giver SKAT mulighed for at tilbageholde likvide
midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,
hvis det må befrygtes, at disse midler stammer fra eller vil
blive brugt til en overtrædelse af straffeloven.
3.1.2. Forslagets baggrund
Toldlovens bestemmelser om kontrollen med likvide
midler blev indført i 2002 og omfattede både trafikken
mellem Danmark og tredjelande og mellem Danmark og andre EU-lande.
Med loven indførtes pligt til at anmelde medbragte penge
m.v. til en værdi af 15.000 euro og derover. Grænsen er
senere nedsat til 10.000 euro.
Anmeldelse foregår ved udfyldelse af en
blanket. Blanketten afleveres eller indsendes til SKAT inden
rejsens påbegyndelse. Blanketten kan også afleveres i
forbindelse med indrejse til SKAT ved indrejsestedet eller
første ekspeditionssted efter indrejsen. Ved udrejse kan
blanketten afleveres til SKAT ved udrejsestedet eller et
ekspeditionssted inden udrejsestedet.
I 2007 trådte forordning nr. 1889/2005 i
kraft. Forordningen omfatter kontrol med likvide midler på
EU's (og Danmarks) ydre grænser, dvs. grænser til
tredjelande. Toldloven finder anvendelse i trafikken mellem Danmark
og andre EU-lande.
Hensigten med forordningen er at bekæmpe
bevægelser af likvide midler til ulovlige formål ved
bl.a. at give mulighed for administrativ tilbageholdelse af likvide
midler. Efter toldloven har SKAT ret til at tilbageholde likvide
midler, hvis det må frygtes, at de stammer fra eller vil
blive brugt til en overtrædelse af straffeloven.
Forordningen giver mulighed for administrativ
tilbageholdelse af de likvide midler i overensstemmelse med
nationale regler alene på grund af den manglende angivelse.
Sådanne regler er bl.a. gennemført i Tyskland.
Toldloven indeholder derimod ikke bestemmelser om administrativ
tilbageholdelse i disse situationer. En tidsbegrænset
administrativ tilbageholdelse har til formål at give
toldmyndighederne tid til nærmere at undersøge, om der
kan være tale om ulovligheder.
Det fremgår desuden af forordningen, hvilke
oplysninger de rejsende skal afgive ved angivelse af likvide midler
af en værdi på 10.000 euro eller derover. Endvidere
giver forordningen mulighed for at registrere og behandle
oplysninger ved ind- eller udførsel af likvide midler, hvis
værdi ligger under grænsen på de 10.000 euro,
såfremt der er tegn på ulovlige aktiviteter i
forbindelse med bevægelserne af de likvide midler.
Da kravet om anmeldelse af likvide midler til
værdien af mindst 10.000 euro i forvejen gælder, uanset
om man rejser til eller fra et andet EU-land eller et tredjeland,
er det ønskeligt, at det er de samme procedurer, betingelser
m.v., der finder anvendelse ved Danmarks grænser til andre
EU-lande (der reguleres af toldloven), og ved grænserne til
tredjelande (der reguleres af forordningen). Risikoen for
grænseoverskridende kriminalitet er lige stor ved EU's indre
grænser som ved tredjelandsgrænserne. Det er endvidere
væsentligt, at alle redskaber, der kan indgå i
bekæmpelse af den organiserede kriminalitet og terrorisme,
tages i anvendelse.
Det er på den baggrund ønskeligt, at
toldloven, der anvendes på Danmarks indre grænser,
tilpasses forordningen, der anvendes på Danmarks ydre
grænser.
3.1.3. Forslagets indhold
Det foreslås, at betingelsen for
tilbageholdelse af de likvide midler ikke længere alene skal
være en frygt for forbindelse til
straffelovsovertrædelse, men også en frygt for
forbindelse til overtrædelse af anden lovgivning, der er
undergivet offentlig påtale.
Det foreslås endvidere, at de likvide
midler kan tilbageholdes administrativt i op til 72 timer med
henblik på nærmere undersøgelser af, om pengene
kan sættes i forbindelse med kriminalitet.
Hvis der er tegn på ulovlige aktiviteter i
forbindelse med bevægelser af de likvide midler, kan SKAT i
henhold til forslaget forlange, registrere og behandle oplysninger
om personen og de likvide midler.
Det foreslås endelig, at likvide midler i
uledsagede forsendelser omfattes af samme regler som likvide
midler, der medbringes af rejsende. Det indebærer bl.a., at
der skal ske anmeldelse ved forsendelse af likvide midler, der
svarer til værdien af 10.000 euro eller derover. Det
indebærer endvidere, at det bliver strafbart at undlade at
anmelde forsendelser, der indeholder likvide midler, der svarer til
værdien af 10.000 euro eller derover. Samtidig bemyndiges
skatteministeren til at fastsætte bestemmelser om elektronisk
anmeldelse af likvide midler.
3.2. Etablering af
kontrolanlæg ved landfaste forbindelser
3.2.1. Gældende ret
SKAT kan kræve, at havne og lufthavne, der
er godkendt af SKAT, uden udgifter for SKAT stiller egnede
indretninger til rådighed for fysisk undersøgelse af
varer m.v., jf. toldlovens § 20, stk. 1, 2. pkt.
3.2.2. Forslagets baggrund
Behovet for kontrol af de rejsende og
transportmidler m.v. er det samme, uanset om transporten
foregår med skib, fly eller motorkøretøj. Det
er derfor ønskeligt at sidestille broforbindelser og
tunnelforbindelser med havne og lufthavne med hensyn til pligten
til at stille lokaler m.v. til rådighed for SKATs kontrol af
de rejsende.
3.2.3. Forslagets indhold
Det foreslås tilføjet i toldlovens
§ 20, stk. 1, at SKAT kan kræve, at der uden
udgift for SKAT ved faste forbindelser mellem Danmark og udlandet
stilles egnede indretninger til rådighed for fysisk
undersøgelse af transportmidler og personer.
3.3. Hjemmel til anvendelse af
kropsscannere i forbindelse med personeftersyn
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af toldlovens § 25,
at SKAT kan foretage eftersyn af rejsende. Eftersyn, der ikke
begrænser sig til den ydre beklædning, må kun
foretages, når der findes rimelig grund til at antage, at
vedkommende ulovligt medfører varer m.v. skjult på sin
person.
3.3.2. Forslagets baggrund
Det er i dag teknisk muligt at foretage en
scanning af personer med røntgenstråler i stedet for
at kropsvisitere dem. En kropsscanning udgør et mindre
indgreb i den enkeltes fysiske integritet, eftersom den
pågældende ved scanning hverken vil skulle
berøres af kontrolpersonalet eller klæde sig af.
Hertil kommer, at en kontrol i form af en kropsscanning er mindre
tidkrævende end en kropsvisitering.
På denne baggrund er det ønskeligt
at lade SKAT gennemføre en kropsscanning af den enkelte
rejsende frem for at lade denne kropsvisitere.
Det er Skatteministeriets opfattelse, at
toldlovens § 25 som det mindre i det mere giver SKATs
personale adgang til at foretage scanning af den rejsende, hvis der
er rimelig grund til at antage, at vedkommende ulovligt
medfører varer m.v. skjult på sin person. Af
retssikkerhedsmæssige grunde er det imidlertid
ønskeligt, at hjemlen til dette indgreb fremgår
fuldstændig klart af lovteksten.
3.3.3. Forslagets indhold
Der foreslås et nyt stk. 4 til
§ 25, hvorefter SKAT kan foretage en kropsscanning af
rejsende, såfremt den pågældende giver sin accept
hertil. Kan der ikke opnås accept, vil den
pågældende blive kropsvisiteret.
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige, men
forventes at bidrage til bekæmpelsen af den
grænseoverskridende kriminalitet og dermed styrkelsen af
Danmarks og EUs økonomiske og finansielle interesser.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Med forslaget gives der skatteministeren
bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om elektronisk
anmeldelse af likvide midler. For at udnytte denne bestemmelse vil
der skulle etableres et indberetningssystem. Etablering af et
TastSelv-indberetningssystem, som ikke kræver interaktion med
andre systemer, skønnes at koste ca. 500.000 kr.
Gennemførelse af forslaget vil muligvis
kræve tilpasning af aftalen mellem told og politi om
procedurer i forbindelse med tilbageholdelse af likvide midler. Der
vil skulle udarbejdes retningslinjer for den administrative
tilrettelæggelse af midlertidige tilbageholdelser samt
information til de rejsende og virksomheder herom. Tilsvarende
gør sig gældende med hensyn til kontrol af uledsagede
forsendelser, hvor der skal fastsættes
anmeldelsesprocedurer.
Forslaget vil medføre øget
anvendelse af ressourcer til undersøgelser i forbindelse med
tilbageholdelse af likvide midler samt til registrering og
behandling af oplysninger. Det skønnes, at de nye regler om
likvide midler vil medføre et årligt merforbrug
på ca. 2 årsværk.
For så vidt angår forslaget om at
sidestille broforbindelser med havne og lufthavne, vil dette
forhindre uventede anlægs- og driftsudgifter for det
offentlige ved kommende broforbindelser til Danmark.
Forslaget præciserer hjemlen til anvendelse
af kropsscannere i toldopgaven. Der er dog ikke i forslaget taget
stilling til, hvorvidt kropsscannere faktisk skal anskaffes.
Eventuel anskaffelse af scannere vil, afhængig af antal og
anvendelsesfrekvens, medføre engangs- og driftsudgifter, men
i modsat retning vil det ressourcemæssigt frigive et antal
mandetimer i forbindelse med kontrol af personer.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vil påføre
broforbindelser anlægs- og driftsudgifter til indretninger
til rådighed for SKAT efter tilsvarende regler, som allerede
i dag gælder for havne og lufthavne.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at medføre
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Med forslaget pålægges det alle at
indberette forsendelser af likvide midler til en værdi af
10.000 euro eller derover. Opfyldelsen af denne oplysningspligt
skønnes imidlertid ikke at være særligt
tidkrævende eller at blive anvendt i et større omfang
som følge af elektroniske overførsler m.v.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Efter art. 1, stk. 2, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 1889/2005 berører
forordningen ikke nationale foranstaltninger til kontrol med
bevægelser af likvide midler inden for Fællesskabet,
hvis disse foranstaltninger er truffet i medfør af
traktatens art. 58 (nu art. 65 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde). Bestemmelsen er en undtagelse til art.
63, der som udgangspunkt forbyder restriktioner i
kapitalbevægelser. Art. 65 fastslår, at art. 63 ikke
griber ind i medlemsstaternes ret til at træffe de
nødvendige foranstaltninger for at hindre overtrædelse
af deres nationale ret og forskrifter især på skatte-
og afgiftsområdet og i forbindelse med tilsynet med
finansielle institutioner, eller til af administrative eller
statistiske hensyn at fastlægge procedurer for anmeldelse af
kapitalbevægelser eller til at træffe foranstaltninger,
der er begrundet i hensynet til den offentlige orden eller den
offentlige sikkerhed.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover og er i overensstemmelse med forordning nr.
1889/2005.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Billund Lufthavn A/S, CEPOS, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening, DANSAM, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Skibsleverandør
Forening, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Transport og
Logistik, Danske Havne, Danske Speditører, Den Danske
Dommerforening, DI, Femern A/S, Finansrådet, Foreningen af
Danske Transportcentre, Foreningen Registrerede Revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Håndværksrådet, International Transport Danmark,
Københavns Lufthavne A/S, Landbrug og Fødevarer,
Landsskatteretten, Nationalbanken, Politidirektørforeningen,
Skatteministeriets Retssikkerhedschef og Sund & Bælt
Holding A/S.
Lovforslaget har endvidere været til
høring hos medlemmerne af Det Specielle Virksomhedsudvalg
Told, der er nedsat af SKAT.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Der skønnes ikke at være
positive økonomiske konsekvenser for det offentlige | Der skønnes ikke at være
negative økonomiske konsekvenser for det offentlige | Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Lovforslaget skønnes at
medføre et årligt merforbrug på ca. 2
årsværk. Etablering af et elektronisk
indberetningssystem skønnes at koste ca. 500.000 kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Lovforslaget vil påføre
broforbindelser anlægs- og driftsudgifter til indretninger
til rådighed for SKAT efter tilsvarende regler, som allerede
i dag gælder for havne og lufthavne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget skønnes ikke at have
positive administrative konsekvenser for erhvervslivet | Forslaget skønnes ikke at have
negative administrative konsekvenser for erhvervslivet | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Særdeles beskedne i forbindelsen med
opfyldelse af pligten til at anmelde forsendelser indeholdende
likvide midler til en værdi af mindst 10.000 euro. | Miljømæssige
konsekvenser | Forslaget skønnes ikke at have
positive miljømæssige konsekvenser | Forslaget skønnes ikke at have
negative miljømæssige konsekvenser | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Toldlovens § 10 a indeholder
bestemmelser om SKATs kontrol af, at der ikke ved indførsel
i, udførsel fra eller transit af det danske toldområde
sker overtrædelse af forbud mod indførsel,
udførsel eller transit, der er fastsat af bl.a.
sikkerhedsmæssige eller sundhedsmæssige grunde.
Det foreslås, at der i § 10 a
indsættes et stk. 2, hvorefter likvide midler, der
svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, i uledsagede
forsendelser, skal anmeldes til SKAT senest i forbindelse med
forsendelsens ankomst til eller afgang fra det danske
toldområde. Det svarer til den eksisterende bestemmelse for
rejsende i toldlovens § 23.
Af hensyn til denne udvidelse af
anmeldelsespligten til også at omfatte penge m.v. i
uledsagede forsendelser foreslås det endvidere
præciseret i § 10 a, stk. 1, at SKATs
kontrolbeføjelser også omfatter likvide midler i
uledsagede forsendelser. Udtrykket "uledsagede forsendelser"
omfatter postforsendelser samt forsendelser, der sendes med
kurér.
Anmeldelsen af de likvide midler skal foretages
af afsenderen senest i forbindelse med forsendelsens ankomst til
eller afgang fra det danske toldområde. Modtagere i det
danske toldområde af forsendelser indeholdende likvide
midler, der ikke er angivet af afsenderen, skal angive de likvide
midler i forbindelse med modtagelsen.
Udtrykket "likvide midler" skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i forordning nr. 1889/2005 om
kontrol med likvide midler, der indføres til eller forlader
Fællesskabet. I forordningens art. 2, nr. 2, er "likvide
midler" defineret som kontanter samt ihændehaverpapirer,
herunder betalingsmidler i ihændehaverform som f.eks.
rejsechecks, omsætningspapirer (herunder checks,
gældsbreve og pengeanvisninger), der enten er i
ihændehaverform, endosseret uden restriktion, udstedt til en
fiktiv modtager eller på anden måde i en sådan
form, at retten til at gøre fordringen gældende
overgår ved overdragelse, og ufuldstændige
betalingsmidler (herunder checks, gældsbreve og
pengeanvisninger), der er underskrevet, men med modtagers navn
udeladt.
I § 10 a, stk. 3, foreslås
indsat en bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte
bestemmelser om elektronisk anmeldelse. Såfremt denne
bemyndigelse bliver udnyttet, vil det være muligt elektronisk
at anmelde både bevægelser (dvs. indførsel,
udførsel og transit) af likvide midler og likvide midler,
der er indeholdt i uledsagede forsendelser. Muligheden for
elektronisk anmeldelse skal i givet fald kun være et tilbud,
og det er således ikke hensigten at anmeldelse alene skal
kunne ske elektronisk.
Til nr. 2
SKAT kan kræve, at der uden udgift for
denne stilles egnede indretninger til rådighed for fysisk
undersøgelse af varer m.v. i godkendte havne og lufthavne,
jf. toldlovens § 20, stk. 1. Da behovet for kontrol
er det samme, uanset hvilket befordringsmiddel der anvendes,
foreslås det at indføre hjemmel til at lade SKAT
kræve, at ejerne af landfaste forbindelser mellem Danmark og
udlandet uden udgifter for SKAT stiller egnede indretninger til
rådighed for fysisk undersøgelse af transportmidler og
personer. I det omfang, indretningerne ikke anvendes af SKAT, vil
de kunne anvendes af politiet og redningsberedskabet.
Lovændringen foreslås at have
virkning fra og med den 1. januar 2011, jf. lovforslagets
§ 2. Lovændringen kommer ikke til at berøre
Øresundsbroen, hvor der i forvejen er etableret
kontrolanlæg på svensk side.
Til nr. 3
Af artikel 3 i forordning nr. 1889/2005
fremgår de oplysninger, som rejsende skal afgive i
forbindelse med anmeldelse af medbragte likvide midler af en
værdi på 10.000 euro eller derover. I de
tilfælde, hvor rejsende medbringer likvide midler af en
værdi under 10.000 euro, kan der i medfør af
forordningens artikel 5 ske en registrering og behandling af de af
myndighederne indsamlede oplysninger, såfremt der er tegn
på ulovlige aktiviteter i forbindelse med bevægelser af
likvide midler.
Disse muligheder fremgår ikke af toldloven,
og loven foreslås derfor ændret, så den kommer
til at svare til forordningen.
Der foreslås på denne baggrund
tilføjet en ny bestemmelse til lovens § 23,
stk. 5, hvori det fastslås, at hvis det i forbindelse
med kontrol af likvide midler fremgår, at der er tegn
på ulovlige aktiviteter i forbindelse med bevægelser af
disse midler, kan SKAT - uanset beløbets størrelse -
forlange, registrere og behandle oplysningerne om personen og de
likvide midler.
Bestemmelsen giver således hjemmel til, at
SKAT kan forlange, at rejsende opgiver oplysninger om sig selv og
de medbragte likvide midler. SKAT kan herefter registrere og
behandle disse oplysninger. Indsamlingen af oplysningerne
forudsætter, at der i forbindelse med indførsel,
udførsel eller transit af de likvide midler er tegn på
ulovlige aktiviteter. Udtrykket "tegn på ulovlige
aktiviteter" stammer fra forordning nr. 1889/2005. Herved sigtes
der til indicier, der muligvis tyder på ulovlige aktiviteter,
uden at man kan tale om en egentlig mistanke.
Arten af de oplysninger, der kan forlanges,
registreres og behandles i henhold til den foreslåede
bestemmelse, er nævnt i art. 3, stk. 2, samt art. 5,
stk. 2 i forordning nr. 1889/2005. I henhold til disse
bestemmelser drejer det sig om oplysninger vedrørende
følgende: anmelderen (herunder det fulde navn,
fødselsdato og fødested samt nationalitet), ejeren af
de likvide midler, modtageren af de likvide midler, beløbet
og arten af de likvide midler, oprindelsen af de likvide midler og
deres anvendelsesformål, transportrute og
transportmiddel.
Til nr. 4
Kropsscanning kan med den eksisterende teknologi
foretages som røntgenstråling. Det kan ikke udelukkes,
at der i fremtiden bliver udviklet andre måder at kropsscanne
på. Kropsscanning kan med fordel anvendes som et alternativ
til kropsvisitering.
Det foreslås præciseret, at SKAT har
mulighed for at foretage kropsscanning af rejsende. Kropsscanning
forudsætter efter forslaget accept fra den
pågældende. I praksis vil den pågældende
blive spurgt, om han eller hun har noget imod at lade sig scanne.
Den pågældende vil i den forbindelse få oplyst,
at alternativet til scanning er en kropsvisitering.
Til nr. 5
Med den foreslåede bestemmelse
indføres der strafansvar for overtrædelse af
anmeldelsesforpligtelsen ved uledsagede forsendelser, når
disse indeholder likvide midler, der svarer til værdien af
10.000 euro eller derover, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Til nr. 6
Med den ændrede affattelse af toldlovens
§ 83, stk. 2, foreslås det, at told- og
skatteforvaltningen kan tilbageholde likvide midler, der svarer til
værdien af 10.000 euro eller derover, som forefindes i
forbindelse med myndighedens kontrol efter § 10 a,
stk. 1, jf. § 10 a, stk. 2, og § 23,
stk. 4.
Med bestemmelsen skabes der hjemmel til, at told-
og skatteforvaltningen kan tilbageholde likvide midler, der ikke er
anmeldt/angivet i overensstemmelse med § 10 a,
stk. 2, eller § 23, stk. 4.
Det forudsættes, at tilbageholdelse af
midler omfattet af § 10 a, stk. 2 - ligesom det er
tilfældet ved personlig indførsel - også kan ske
i omgåelsessituationer, f.eks. hvis flere samtidigt afsendte
forsendelser fra den samme afsender til den samme modtager
tilsammen indeholder likvide midler til over 10.000 euro. Det vil
bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, hvorvidt der
foreligger omgåelse.
Efter 2. pkt. i den foreslåede bestemmelse
kan tilbageholdelse ske i op til 72 timer, hvis det må
frygtes, at de omhandlede likvide midler stammer fra eller vil
blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden
lovgivning, der er undergivet offentlig påtale.
Det beror på en konkret vurdering af det
enkelte tilfælde, om det må frygtes, at de omhandlede
likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en
overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er
undergivet offentlig påtale. Det er dog forudsat, at denne
betingelse som udgangspunkt skal anses for opfyldt, hvis der ikke
er sket behørig anmeldelse/angivelse i medfør af
toldlovens § 10 a, stk. 2, eller § 23,
stk. 4.
Af 3. pkt. i den foreslåede bestemmelse
følger, at ved iværksættelse af tilbageholdelse
finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse
anvendelse med de undtagelser, der følger af 1. og 2.
pkt.
Med bestemmelserne i 1. og 2. pkt. fraviges
reglerne i retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse ved,
at det alene er i de i 1. pkt. nævnte situationer, at told-
og skatteforvaltningen kan tilbageholde likvide midler. Endvidere
vil kravet i 2. pkt. om, at "det må frygtes, at de omhandlede
likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til en
overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er
undergivet offentlig påtale" træde i stedet for
mistanke- og indikationskravet i retsplejelovens § 802,
stk. 1. Herudover fraviges retsplejelovens § 807 d,
stk. 1, om beslaglæggelsens tidsmæssige
udstrækning, idet det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, at told- og skatteforvaltningen højst kan
tilbageholde likvide midler i op til 72 timer.
Henvisningen til retsplejelovens kapitel 74
indebærer bl.a., at afgørelse om tilbageholdelse skal
træffes af retten, medmindre øjemedet ville
forspildes, hvis retskendelse skal afventes, jf. retsplejelovens
§ 806, stk. 3. , 1. pkt. Ved tilbageholdelse af
likvide midler, der ikke er anmeldt/angivet efter toldlovens
§ 10 a, stk. 2, eller § 23, stk. 4,
vil øjemedet i praksis formentlig næsten altid
forspildes, hvis kendelse skulle afventes. Sker tilbageholdelse
efter den foreslåede bestemmelse på øjemedet,
følger det af henvisningen til retsplejelovens kapitel 74,
at hvis den, mod hvem indgrebet retter sig, fremsætter
anmodning herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24
timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse
afgør, om indgrebet kan godkendes, jf. retsplejelovens
§ 806, stk. 3, 2. pkt.
Rettens prøvelse af tilbageholdelse efter
den foreslåede bestemmelse omfatter, om betingelserne i den
foreslåede bestemmelse er opfyldt, og om de betingelser i
retsplejelovens kapitel 74, der ikke er fraveget, er opfyldt.
Som nævnt ovenfor følger det af 2.
pkt. i den foreslåede § 83, stk. 2, at told-
og skattemyndighedernes tilbageholdelse af de likvide midler ikke
må udstrækkes ud over 72 timer. Det forudsættes
med lovforslaget, at told- og skatteforvaltningen hurtigst muligt
inden for de 72 timer foretager de relevante undersøgelser
med henblik på at afdække, om retsplejelovens
almindelige betingelser for beslaglæggelse er opfyldt. Er
resultatet af undersøgelserne, at der ikke er grundlag for
at beslaglægge midlerne i overensstemmelse med
retsplejelovens regler, skal de omhandlede midler straks
tilbagegives til den pågældende. Hvis told- og
skatteforvaltningen vurderer, at betingelserne for
beslaglæggelse efter retsplejelovens regler herom er opfyldt,
skal sagen straks overgives til politiet, som herefter kan
træffe beslutning om beslaglæggelse, jf.
retsplejelovens § 806, stk. 3, hvis politiet i
lighed med told- og skatteforvaltningen finder, at retsplejelovens
betingelser herfor er opfyldt. Politiet vil i givet fald skulle
forelægge sagen for retten inden 24 timer, hvis den, som
indgrebet retter sig mod, anmoder herom.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867
af 13. september 2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 1573 af
20. december 2006 og senest ved § 42 i lov nr. 718 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1.§ 10 a affattes
således: | § 10
a. Told- og skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der
ikke ved indrejse i, udrejse fra eller transit af det danske
toldområde sker overtrædelse af forbud mod
indførsel, udførsel eller transit, der er fastsat af
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,
plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde. | | »§ 10 a.
Told- og skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der ikke ved
indførsel i, udførsel fra eller transit gennem det
danske toldområde sker overtrædelse af forbud mod
indførsel, udførsel eller transit, der er fastsat af
sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,
plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde. Told- og
skatteforvaltningen foretager herunder kontrol med likvide midler,
der er indeholdt i uledsagede forsendelser. | | | Stk. 2. Juridiske
eller fysiske personer, der forsender eller modtager likvide
midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,
skal anmelde forsendelsen til told- og skatteforvaltningen senest i
forbindelse med forsendelsens ankomst til eller afgang fra det
danske toldområde. | | | Stk. 3.
Skatteministeren kan fastsætte bestemmelser om elektronisk
anmeldelse af likvide midler.« | | | | | | | § 20. Told- og skatteforvaltningen
kan uden udgifter for told- og skatteforvaltningen stille krav til
anlæg og indretning af de i § 19 nævnte steder,
hvor varer lastes eller losses, eller hvor passagerer
landsættes eller tages om bord. Told- og skatteforvaltningen
kan herunder kræve, at der uden udgifter for disse stilles
egnede indretninger til rådighed for fysisk
undersøgelse af varer, der er losset eller skal lastes, og
de eventuelle transportmidler, der har medbragt eller skal
medbringe varer. | | 2. I § 20, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.: »Told- og skatteforvaltningen kan
tilsvarende kræve, at der uden udgift for denne ved landfaste
forbindelser mellem Danmark og udlandet stilles egnede
indretninger, herunder landanlæg, til rådighed for
fysisk undersøgelse af transportmidler og personer ved ind-
eller udpassage af det danske toldområde.« | | | | § 23. Stk. 5. De i stk.
1, 3 og 4 nævnte personer og personer om bord på skibe
og luftfartøjer skal, når told- og skatteforvaltningen
forlanger det, opgive navn og bopæl. Told- og
skatteforvaltningen kan kræve disse oplysninger
dokumenteret. | | 3. I § 23, stk. 5, indsættes
efter 1. pkt.: »Fremgår det af en kontrol i
medfør af stk. 3 eller 4, at der er tegn på ulovlige
aktiviteter i forbindelse med bevægelser af likvide midler,
kan told- og skatteforvaltningen forlange, registrere og behandle
oplysninger om personen og de likvide midler.« | | | | § 25. | | | Stk. 3. Eftersyn,
der ikke begrænses til den ydre beklædning, må
kun foretages, når der findes rimelig grund til at antage, at
vedkommende ulovligt medfører varer mv. skjult på sin
person, og kun efter ordre fra den øverste
tilstedeværende repræsentant for de i stk. 1
nævnte myndigheder. Den, der skal efterses, kan kræve,
at eftersynet overværes af et vidne, der udpeges af den
pågældende. Eftersynet må kun udføres og
overværes af personer af samme køn som den person, der
skal efterses. Dette gælder dog ikke for vidner udpeget af
den pågældende. | | | Stk. 4.
… | | 4. I § 25 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Eftersyn som nævnt i stk. 3 kan med den
pågældendes accept foretages ved hjælp af
kropsscanning.« | | | | § 79. Med bøde straffes den,
der forsætligt eller groft uagtsomt: | | 5. I § 79, nr. 3, indsættes efter
»overtræde«: »§ 10 a,
stk. 2,«. | 3) | Overtræder eller forsøger at
overtræde § 18, § 19, stk. 1-3,
§ 20, stk. 2 og stk. 3, § 23,
§ 27, stk. 2, § 28, stk. 3 og 5, og
§ 29, stk. 1, 3 og 4. | | | | | | § 83. | | 6.§ 83, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2. Likvide
midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover,
og som forefindes i forbindelse med told- og skatteforvaltningens
kontrol efter § 23, stk. 3 og 4, kan tilbageholdes
af denne myndighed. Tilbageholdelsen kan ske, hvis det må
befrygtes, at de likvide midler stammer fra eller vil blive brugt
til en overtrædelse af straffeloven. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens
kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de
ændringer, der følger af 1. og 2. pkt. | | »Stk. 2.
Likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller
derover, og som forefindes i forbindelse med told- og
skatteforvaltningens kontrol efter § 10 a, stk. 1, jf.
§§ 10a, stk. 2 og 23, stk. 4, kan tilbageholdes af denne
myndighed. Tilbageholdelse kan ske i op til 72 timer, hvis det
må frygtes, at de omhandlede likvide midler stammer fra eller
vil blive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller
anden lovgivning, der er undergivet offentlig påtale. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens
kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de undtagelser,
der følger af 1. og 2. pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. |
|