Fremsat den 14. oktober 2010 af indenrigs-
og sundhedsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuners og regioners
egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne
leverandører i relation til udgifter til
merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet
(Nedlæggelse af Momsfondet)
§ 1
I lov nr. 497 af 7. juni 2006 om
konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuners og regioners
egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne
leverandører i relation til udgifter til
merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet foretages
følgende ændringer:
1. I
lovens titel udgår: »samt
om Momsfondet«.
2. § 5 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 92 af 25. januar 2007 om Det Kommunale
Momsfond forbliver i kraft, indtil den ophæves.
§ 3
Stk. 1. Midlerne i Det
Kommunale Momsfond skal i perioden frem til den 31. december 2012
anvendes til finansiering af uddannelses- og forskningsvirksomhed
af betydning for regionerne og kommunerne samt i øvrigt til
finansiering af opgaver af fælles interesse for kommuner og
regioner, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Det Kommunale
Momsfonds egenkapital overføres til statskassen. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler
herom.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler for fondets
bestyrelse og virksomhed. Ministeren kan herunder fastsætte
bestemmelser om fondets adgang til at påtage sig
hæftelse for forpligtigelser i medfør af løn-
og øvrige ansættelsesvilkår for personale, der
ansættes til løsning af opgaver inden for fondets
virksomhedsområde.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af udmøntningen af
Aftalen om genopretning af dansk økonomi af 25. maj 2010
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
Aftalen tager sigte på at genoprette den
danske økonomi gennem den nødvendige tilpasning
af offentlige udgifter og indtægter. Med aftalen styrkes den
offentlige økonomi med omkring 24 mia. kr. i 2013.
Med henblik på at kunne fastholde
kommunernes udgifter til velfærd gennemføres en
række budgetforbedringer på statens område. Med
dette lovforslag udmøntes den del af aftalen, der
vedrører nedlæggelsen af Det Kommunale Momsfond.
Med lovforslaget foreslås det at
nedlægge Det Kommunale Momsfond. Det følger af
lovforslaget, at det årlige statslige tilskud til Momsfondet
vil bortfalde den 1. januar 2011, og at Momsfondets egenkapital vil
blive hjemtaget til staten. Det foreslås endvidere at
etablere en toårig afviklingsperiode for Momsfondet. I
afviklingsperioden vil Momsfondet og Momsfondets bestyrelse fortsat
eksistere og administrere afviklingen af Momsfondet.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
Det Kommunale Momsfond blev oprettet som en
statslig institution i henhold til § 39, stk. 5, i lov om
almindelig omsætningsafgift (merværdiafgift), jf.
lovbekendtgørelse nr. 305 af 26. maj 1978.
Her fastsættes det i § 39, stk. 4-7,
at der skal udbetales et beløb til et fond, hvis midler skal
anvendes til finansiering af uddannelses- og forskningsvirksomhed
af betydning for amtskommunerne og kommunerne samt i øvrigt
til finansiering af fælleskommunale opgaver. Det
fastsættes endvidere i § 39, stk. 5, at
indenrigsministeren fastsætter de nærmere regler for
beløbets udbetaling samt for fondets bestyrelse og
virksomhed.
Denne bestemmelse blev udmøntet i
bekendtgørelse nr. 86 af 13. marts 1979 om Det Kommunale
Momsfond, hvor det fastsættes, at det beløb, der i
henhold til merværdiafgiftsloven § 3, stk. 3, jf. §
39, stk. 4-7, skal udbetales til et fond, udbetales til Det
Kommunale Momsfond.
Hjemlen for fondets virke blev i 1984
ophævet ved lov om almindelig omsætningsafgift
(merværdiafgift). I dag hjemles Det Kommunale Momsfonds virke
i § 5 i lov nr. 497 af 7. juni 2006 om konkurrencemæssig
ligestilling mellem kommuners og regioners egenproduktion og
køb af ydelser hos eksterne leverandører i relation
til udgifter til merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet.
Det Kommunale Momsfond var oprindeligt oprettet
for at kompensere kommunerne og amtskommunerne under ét for
udgifterne til pålægsmoms. Siden 1985 er kommunerne og
amtskommunerne/regionerne imidlertid kompenseret fuldt ud for deres
momsudgifter gennem momsudligningsordningen og herefter
momsrefusionsordningen, og det statslige bidrag til fondet er
således ikke længere knyttet til kommunernes og
amtskommunernes/regionernes momsudgifter.
I henhold til aftalen om genopretning af dansk
økonomi nedlægges Det Kommunale Momsfond for at sikre
øget sammenhæng i fordelingen af midler til
analyse- og forskningsvirksomhed. Nedlæggelsen af Det
Kommunale Momsfond vil blive gennemført i tæt
samarbejde med KL og Danske Regioner.
Lovforslaget forventes at tilvejebringe et
provenu til statskassen på 236,6 mio. kr. i 2011 og 56,6 mio.
kr. årligt herefter.
3. Gældende ret
Det følger af § 5, stk. 1, i lov nr.
497 af 7. juni 2006 om konkurrencemæssig ligestilling mellem
kommuners og regioners egenproduktion og køb af ydelser hos
eksterne leverandører i relation til udgifter til
merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet, at midlerne i Det
Kommunale Momsfond anvendes til finansiering af uddannelses- og
forskningsvirksomhed af betydning for regionerne og kommunerne samt
i øvrigt til finansiering af opgaver af fælles
interesse for kommuner og regioner.
Beslutning om anvendelse af Momsfondets midler
træffes af bestyrelsen. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter, jf. § 5, stk. 2, regler for Momsfondets
bestyrelse og virksomhed. Ministeren kan herunder fastsætte
bestemmelser om Momsfondets adgang til at påtage sig
hæftelse for forpligtelser i medfør af løn- og
øvrige ansættelsesvilkår for personale, der
ansættes til løsning af opgaver inden for Momsfondets
virksomhedsområde.
Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 92 af 25. januar 2007 om Det Kommunale
Momsfond, hvor de nærmere regler for Momsfondets virksomhed
og bestyrelse er fastsat. Momsfondet ledes, jf. § 5 i
bekendtgørelsen, af en bestyrelse på syv medlemmer,
hvor KL udpeger tre medlemmer, Danske Regioner udpeger to
medlemmer, mens Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
Finansministeriet hver udpeger et medlem.
Det fastsættes endvidere i § 5, stk.
3, i lov nr. 497 af 7. juni 2006 om konkurrencemæssig
ligestilling mellem kommuners og regioners egenproduktion og
køb af ydelser hos eksterne leverandører i relation
til udgifter til merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet, at
indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
Momsfondet. Tilskuddet udgør 87,3 mio. kr. i
2006-grundniveau og reguleres årligt med
satsreguleringsprocenten. I 2010 udgør tilskuddet 99,1 mio.
kr. svarende til 101,0 mio. kr. i 2011-pl.
4. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det at
nedlægge Det Kommunale Momsfond.
Det følger af lovforslaget, at det
årlige statslige tilskud til Momsfondet vil bortfalde den 1.
januar 2011, og at Momsfondets egenkapital vil blive hjemtaget til
staten. Det forventes, at 180,0 mio. kr. af Det Kommunale Momsfonds
egenkapital umiddelbart vil blive overført til statskassen.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges med lovforslaget til at
fastsætte de nærmere regler om overførslen. Den
resterende del af egenkapitalen, der skønnes at ville
udgøre 35 - 45 mio. kr. forventes anvendt til afvikling af
Momsfondets forpligtelser. Hertil kommer ikke anvendte frie
midler i 2010 samt eventuelle tilbageførte midler fra ikke
afsluttede eller ikke igangsatte projekter, hvortil der er givet
bevilling, som ligeledes forventes anvendt til afvikling af
Momsfondets forpligtigelser. Overskydende midler efter afviklingen
tilfalder staten.
Der skal i øvrigt henvises til, at det
på forslaget til finansloven for 2011 i henhold til Aftalen
om genopretning af dansk økonomi er foreslået, at
statens tilskud til Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut
(KREVI) forhøjes med 5,5 mio. kr. Endvidere er
foreslået oprettet en konto til analyse- og forskningsarbejde
vedr. det kommunale og regionale område på 32,8 mio.
kr. svarende til det nuværende tilskud til Anvendt Kommunal
Forskning (AKF) og Dansk Sundhedsinstitut (DSI). Der er desuden
afsat 6,1 mio. kr. til tilskud til de kommunale og regionale
lønningsnævn. Endelig er foreslået oprettet en
konto til overførslen af 180,0 mio. kr. fra Momsfondets
egenkapital.
Med henblik på at sikre en smidig afvikling
af Momsfondets aktiviteter foreslås med lovforslaget
etableret en toårig afviklingsperiode for Det Kommunale
Momsfond. I denne periode vil Momsfondet og Momsfondets bestyrelse
fortsat eksistere og administrere afviklingen med de midler fra
Momsfondets egenkapital, som ikke umiddelbart hjemtages til
staten.
Hensigten er, at egenkapitalen kan anvendes til
at honorere de af Momsfondet allerede givne støttetilsagn -
herunder også flerårige tilsagn - samt til
målrettet at understøtte en række af de
initiativer, som for øjeblikket er aktuelle i både
kommuner og regioner i lyset af den økonomiske krise og den
deraf følgende stramme offentlige udgiftspolitik. KL vil
fortsat varetage sekretariatsbetjeningen af Momsfondet i
afviklingsperioden.
I afviklingsperioden vil den fremtidige
organisering af Anvendt Kommunal Forskning (AKF) og Dansk
Sundhedsinstitut (DSI) desuden skulle afklares. Såvel Anvendt
Kommunal Forskning (AKF) som Dansk Sundhedsinstitut (DSI) er i dag
tæt organisatorisk knyttet til Momsfondet, idet deres
respektive bestyrelser er ansvarlige over for Momsfondets
bestyrelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil drøfte den
fremtidige organisering med de berørte parter, herunder KL
og Danske Regioner.
Der vil ske en justering af vedtægterne for
AKF og DSI, så indenrigs- og sundhedsministeren varetager de
funktioner, som Momsfondet hidtil har varetaget.
Momsfondets hidtidige tilskud til AKF og DSI
videreføres i 2011 fra ovennævnte konto til analyse-
og forskningsvirksomhed vedr. det kommunale og regionale
område.
Afviklingen af Momsfondets forpligtigelser skal
være gennemført senest den 31. december 2012.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det hidtidige årlige tilskud fra staten til
Momsfondet bortfalder. Provenuet er 101,0 mio. kr. i 2011.
Momsfondets hidtidige tilskud til Det Kommunale
og Regionale Evalueringsinstitut (KREVI) lægges sammen
med den eksisterende finanslovsbevilling, mens der afsættes
32,8 mio. kr. til analyse- og forskningsarbejde vedr. det kommunale
og regionale område. Der er desuden afsat 6,1 mio. kr. til
tilskud til de kommunale og regionale lønningsnævn. I
alt afsættes således 44,4 mio. kr. til disse
indsatser.
Netto tilvejebringes et årligt provenu
på 56,6 mio. kr. i 2011.
Statskassen tilføres i 2011 herudover
umiddelbart 180,0 mio. kr., som stammer fra Det Kommunale Momsfonds
egenkapital. Forslaget medfører, at Momsfondets
egenkapital hjemtages på nær de afsatte midler til
afvikling af Momsfondets virksomhed.
Andre tiltag finansieret igennem Det Kommunale
Momsfond vil, i det omfang de besluttes videreført efter
afviklingsperioden, skulle finde anden finansiering.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.: Danske Regioner og KL.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser | Negative konsekvenser | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget indebærer, at staten
opnår et provenu på 236,6 mio. kr. i 2011 og 56,6 mio.
kr. årligt herefter. Visse af Momsfondets hidtidige tilskud
videreføres på Finansloven. | Øvrige tiltag finansieret igennem
Momsfondet, vil i det omfang de besluttes videreført, skulle
finde anden finansiering. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Affattelsen af lovens titel ændres
således, at Momsfondet udgår af titlen. Dette er en
teknisk justering som følge af, at § 5
vedrørende Det Kommunale Momsfond foreslås
ophævet med lovforslaget.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås det at
ophæve § 5 i lov nr. 497 af 7. juni 2006 om
konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuners og regioners
egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne
leverandører i relation til udgifter til
merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet.
Ved den foreslåede ophævelse af
§ 5 udgår bestemmelserne vedrørende Det Kommunale
Momsfond af loven. Dette følger af, at Det Kommunale
Momsfond foreslås nedlagt med lovforslaget.
Nedlæggelsen af Det Kommunale Momsfond er en del af
udmøntningen af Aftalen om genopretning af dansk
økonomi. Det fremgår af aftalen, at formålet med
nedlæggelsen af Det Kommunale Momsfond er at sikre
øget sammenhæng i fordelingen af midler til analyse-
og forskningsvirksomhed.
Til § 2
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2011. Det foreslås
desuden i stk. 2, at bekendtgørelse nr. 92 af 25. januar
2007 om Det Kommunale Momsfond opretholdes, indtil den
ophæves. Det Kommunale Momsfonds bestyrelse skal
således følge de allerede fastsatte regler for fondets
bestyrelse og virksomhed mv. i den foreslåede toårige
afviklingsperiode.
Til § 3
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at Det
Kommunale Momsfond fortsætter sit virke i en toårig
afviklingsperiode frem til den 31. december 2012, hvor fondet
endeligt nedlægges.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2, at
Momsfondets egenkapital overføres til staten. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan i medfør af den foreslåede
§ 3, stk. 2, fastsætte nærmere regler om,
hvordan overførslen skal finde sted. De nærmere regler
for overførsel af Momsfondets egenkapital til statskassen
fastsættes i en kommende revision af bekendtgørelse
nr. 92 af 25. januar 2007 om Det Kommunale Momsfond.
Det forventes, at 180 millioner af Momsfondets
egenkapital umiddelbart overføres til statskassen. Staten
får således en ekstraordinær indtægt i
finansåret 2011. Den resterende del af egenkapitalen vil
gå til afviklingen af Momsfondets forpligtelser i regi af
Momsfondets bestyrelse. Dette beløb forventes at
udgøre 35-45 mio. kr. Eventuelle overskydende midler fra
afviklingen tilfalder ved Momsfondets endelige nedlæggelse
staten.
I den toårige afviklingsperiode vil
Momsfondet og Momsfondets bestyrelse fortsat eksistere og
administrere afviklingen af Momsfondets forpligtelser med de midler
fra egenkapitalen, som ikke umiddelbart hjemtages til staten.
Hertil kommer ikke anvendte frie midler i 2010 samt eventuelle
tilbageførte midler fra ikke afsluttede eller ikke
igangsatte projekter, hvortil der er givet bevilling, som ligeledes
forventes anvendt til afvikling af Momsfondets forpligtigelser.
Det følger af stk. 3, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter regler for fondets bestyrelse
og virksomhed mv. Disse regler er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 92 af 25. januar 2007 om Det Kommunale
Momsfond.
Til § 4
Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | . | | I lov nr. 497 af 7. juni 2006 om
konkurrencemæssig ligestilling mellem kommuners og regioners
egenproduktion og køb af ydelser hos eksterne
leverandører i relation til udgifter til
merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet, foretages
følgende ændringer: | | | | »Lov om konkurrencemæssig ligestilling
mellem kommuners og regioners egenproduktion og køb af
ydelser hos eksterne leverandører i relation til udgifter
til merværdiafgift m.v. samt om Momsfondet« | | 1. I lovens
titel udgår: »samt om
Momsfondet«. | | | | § 5.
Midlerne i Det Kommunale Momsfond, der er oprettet i henhold til
§ 39, stk. 4, i merværdiafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 1. juli 1982, anvendes til
finansiering af uddannelses- og forskningsvirksomhed af betydning
for regionerne og kommunerne samt i øvrigt til finansiering
af opgaver af fælles interesse for kommuner og
regioner. | | 2.§ 5 ophæves. | Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler for
fondets bestyrelse og virksomhed. Ministeren kan herunder
fastsætte bestemmelser om fondets adgang til at påtage
sig hæftelse for forpligtelser i medfør af løn-
og øvrige ansættelsesvilkår for personale, der
ansættes til løsning af opgaver inden for fondets
virksomhedsområde. | | | Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren yder et årligt tilskud til
fondet. Tilskuddet udgør 87,3 mio. kr. i 2006-grundniveau og
reguleres årligt med satsregulerings-procenten, jf. lov om en
satsregulerings-procent. | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 92 af 25. januar 2007 om Det Kommunale
Momsfond forbliver i kraft, indtil den ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Midlerne i Det
Kommunale Momsfond skal i perioden frem til den 31. december 2012
anvendes til finansiering af uddannelses- og forskningsvirksomhed
af betydning for regionerne og kommunerne samt i øvrigt til
finansiering af opgaver af fælles interesse for kommuner og
regioner, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Det Kommunale
Momsfonds egenkapital overføres til statskassen. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter nærmere regler
herom. | | | Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler for fondets
bestyrelse og virksomhed. Ministeren kan herunder fastsætte
bestemmelser om fondets adgang til at påtage sig
hæftelse for forpligtigelser i medfør af løn-
og øvrige ansættelsesvilkår for personale, der
ansættes til løsning af opgaver inden for fondets
virksomhedsområde. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|