Fremsat den 13. oktober 2010 af
Socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste og nedsættelse af tilskuddet til
høreapparater)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
§ 4 i lov nr. 624 af 11. juni 2010, § 1 i lov nr. 628 af
11. juni 2010 og § 1, nr. 1, 3, 6 og 10-13, i lov nr. 629 af
11. juni 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 42 affattes således:
Ȥ 42.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig
konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen
eller faderen, der passer det.
Stk. 2. Ydelsen
fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
19.613 kr. om måneden. Maksimumbeløbet reduceres i
forhold til den andel, de visiterede timer til tabt
arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Der
beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10 pct. af
bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre et
beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.
Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om arbejdsmarkedets
tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af
ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget.
Stk. 3.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om beregning
og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 2, herunder om
indregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om
betaling af ATP-bidrag.«
2. I
§ 112, stk. 5, ændres
»kr. 5.420« til: »kr. 5.607«.
3. I
§ 182 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 42, stk. 2, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar
2012.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
4. § 182, stk. 4, der bliver stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5. Det
beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5, reguleres en
gang årligt den 1. januar med Danmarks Statistiks
forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes ændringen
i forbrugerprisindekset to år forud for finansåret.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar
2014.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2.
Ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 og
ansøgninger om tilskud til høreapparater efter
servicelovens § 112, stk. 5, indgivet før lovens
ikrafttræden behandles efter hidtil gældende
regler.
Stk. 3. For personer,
der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet
af 2010, fastsættes ydelsen uanset § 42, stk. 2, 1. og
2. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, efter de
hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3 | 2. | Lovforslagets indhold | 3 | | 2.1. | Tabt arbejdsfortjeneste | 3 | | | 2.1.1. | Gældende ret | 4 | | | 2.1.2. | Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste | 4 | | 2.2. | Høreapparater | 5 | | | 2.2.1. | Gældende ret | 5 | | | 2.2.2. | Nedsættelse af tilskuddet til
høreapparater | 6 | 3. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 6 | | 3.1. | Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste | 6 | | 3.2. | Nedsættelse af tilskuddet til
høreapparater | 6 | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6 | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7 | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7 | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 7 | 8. | Forholdet til EU-retten | 7 | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 7 | 10. | Sammenfattende skema | 8 |
|
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslaget fremsættes som led i
udmøntningen af aftalen af 25. maj 2010 mellem regeringen og
Dansk Folkeparti om genopretningen af dansk økonomi.
Lovforslaget indeholder to elementer: For det
første et forslag om at lægge et loft over ydelsen for
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af barn med
funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse i hjemmet
på 19.613 kr. om måneden i 2011-priser svarende til
235.356 kr. om året. For det andet et forslag om
nedsættelse af tilskuddet til privat udleverede
høreapparater, således at tilskuddet, der i 2010
udgør 6.230 kr. pr. høreapparat, sænkes med 10
pct. til 5.607 kr. pr. apparat og fastfryses i en periode på
3 år.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Tabt
arbejdsfortjeneste
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste findes i servicelovens § 42 og i
bekendtgørelse nr. 1198 af 15. oktober 2007 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens
§ 42, stk. 1, yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til borgere, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en
nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at
barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt,
at det er moderen eller faderen, der passer det. Der kan ydes
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste fra nogle
få timer om ugen og op til 37 timer ugentligt. Det er
også muligt at yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste på enkeltdage fordelt over tid, f.eks.
hvis en af forældrene skal følge barnet til ambulant
behandling på hospital. Kommunalbestyrelsen skal i hvert
enkelt tilfælde foretage en konkret og individuel vurdering
af, hvor mange timers tabt arbejdsfortjeneste der er behov for. Det
er muligt for forældrene at dele det antal timers tabt
arbejdsfortjeneste, som kommunalbestyrelsen visiterer dem til.
Det er en forudsætning for at modtage
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, at
borgeren har et indtægtstab som følge af, at den
pågældende må passe barnet i hjemmet.
Den ydelse, som borgeren modtager som
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
fastsættes på baggrund af den pågældendes
tidligere bruttoindtægt, jf. servicelovens § 42, stk. 1.
I § 7 i bekendtgørelse nr. 1198 af 15. oktober 2007 om
tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig
sygdom findes reglerne om beregningsgrundlaget. Det fremgår
heraf, at udgangspunktet for beregningen af tabt
arbejdsfortjeneste er den seneste lønindtægt, som
borgeren har haft inden modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste.
Hvis borgeren endnu ikke har opnået tilknytning til
arbejdsmarkedet, er udgangspunktet for beregningen den
indtægt, som borgeren efter sine forhold i øvrigt
ville have kunnet opnå. Hvis borgeren er selvstændig
erhvervsdrivende, er udgangspunktet for beregningen det
dokumenterede indtægtstab på baggrund af regnskaber mv.
I de særlige tilfælde, hvor det ikke er muligt at
tilvejebringe et realistisk beregningsgrundlag for en
selvstændig erhvervsdrivende, er udgangspunktet for
beregningen et beregnet beløb på grundlag af borgerens
hidtidige disponible indkomst eller eventuelt udgifterne til en
vikar. Der er efter de gældende regler intet loft over
bruttoydelsens størrelse.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens
§ 42, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 2, i
bekendtgørelse nr. 1198 af 15. oktober 2007 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom, beregne
bidrag til pensionsordning af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Bidrag til pensionsordning beregnes alene for
borgere, der umiddelbart før overgangen til hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste havde en
arbejdsgiverfinansieret pensionsordning. Bidrag til
pensionsordning udgør 10 pct. af bruttoydelsen, dog
højst et beløb svarende til det hidtidige
arbejdsgiverbidrag. For borgere ansat i staten med
tjenestemandspensionsordning anses et pensionsdækningsbidrag
på 15 pct. som arbejdsgiverbidraget i relation til
servicelovens § 42.
Bruttoydelsen reguleres efter § 11 i
bekendtgørelse nr. 1198 af 15. oktober 2007 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom hvert
år den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Senere lønstigninger eller
opgradering af den tidligere stilling eller skift til bedre
lønnet stilling skal ikke indregnes ved regulering af
ydelsen, jf. bekendtgørelsens § 8, stk. 1. Ligesom
lønnedgang eller overgang til lavere lønnet stilling
heller ikke skal inddrages ved regulering af ydelsen.
Endelig skal kommunalbestyrelsen efter
reglerne i bekendtgørelsens §§ 12 og 13 beregne
tillæg til ferieformål.
I 2009 var der ca. 18.800 borgere, som i
løbet af året modtog hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste.
2.1.2. Loft over ydelsen for
tabt arbejdsfortjeneste
Det foreslås, at der indføres et
loft over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste på 19.613 kr.
om måneden svarende til 235.356 kr. om året for
modtagere, der får udbetalt ydelsen for hele deres hidtidige
arbejdstid. Hvis borgerens bruttoindtægt uanset det antal
timer, borgeren arbejdede i forud for overgangen til tabt
arbejdsfortjeneste, er lavere end det foreslåede ydelsesloft,
påvirkes borgeren således ikke af den foreslåede
ændring. Hvis borgeren er omfattet af det foreslåede
ydelsesloft og visiteres til et lavere antal timer end borgerens
hidtidige arbejdstid, reduceres maksimumbeløbet i forhold
til den andel, som de visiterede timer udgør af den
hidtidige arbejdstid. Beregningen af pensionsbidrag, feriepenge mv.
foretages ud fra den fastsatte bruttoydelse på samme
måde som efter nugældende regler, jf. afsnit 2.1.1 om
gældende ret, dog under hensyntagen til ydelsesloftet.
Det foreslås endvidere, at
ydelsesloftet på 19.613 kr. månedligt reguleres en gang
om året pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket
en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår.
Forslaget indebærer ingen
ændringer i, hvilke betingelser der skal være opfyldt,
for at borgeren kan visiteres til tabt arbejdsfortjeneste, hvorfor
disse betingelser videreføres uændret. Der
foreslås heller ingen ændringer i, at forældrene
kan dele den tabte arbejdsfortjeneste imellem sig.
Det foreslås, at ydelsesloftet på
19.613 kr. om måneden alene skal gælde for
ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, der indgives efter den 1. januar 2011.
Det er af afgørende betydning for
regeringen at sikre, at familier, der aktuelt modtager tabt
arbejdsfortjeneste enten i hele eller dele af deres arbejdstid,
ikke berøres af forslaget om indførelse af
ydelsesloftet. Disse familier, der er gået ind i ordningen
med tabt arbejdsfortjeneste ud fra bestemte økonomiske
forudsætninger, foreslås derfor ikke at blive
berørt af regelændringen.
Det foreslås derfor, at borgere, der i
løbet af 2010 har fået udbetalt tabt
arbejdsfortjeneste, ved ansøgninger indgivet efter den 1.
januar 2011 vil være omfattet af de nugældende
beregningsregler, såfremt betingelserne for at modtage
ydelsen i øvrigt er opfyldt. Dette foreslås at
gælde uanset omfanget af den udbetalte hjælp i 2010,
f.eks. også ved udbetaling af hjælp på enkeltdage
i forbindelse med barnets ambulante hospitalsbesøg. For
denne gruppe borgere vil det foreslåede ydelsesloft dermed
heller ikke gælde. Det bemærkes herved, at
ydelsesloftet heller ikke vil gælde, hvis forældrene
efter den 1. januar 2011 vælger at dele den tabte
arbejdsfortjeneste imellem sig eller lade ydelsen overgå fra
den ene forælder til den anden.
2.2. Høreapparater
2.2.1. Gældende ret
Reglerne om hjælp til
hjælpemidler, herunder høreapparater, findes i
servicelovens § 112 og i bekendtgørelse nr. 1078
af 14. september 2010 om hjælp til anskaffelse af
hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens
§ 112, stk. 1, yde støtte til hjælpemidler
til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
når hjælpemidlet i væsentlig grad kan
afhjælpe den nedsatte funktionsevne, i væsentlig grad
kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller er
nødvendigt for, at den pågældende kan
udøve et erhverv.
Bevilling af høreapparater finder sted
i overensstemmelse med ovenstående retningslinjer.
Med virkning fra 1. juli 2000 er der med lov
nr. 465 af 31. maj 2000 indført frit valg på
høreapparatområdet. Borgeren kan herefter vælge
mellem at få udleveret et høreapparat gratis fra en
offentlig audiologisk klinik eller få et tilskud til
anskaffelse af høreapparatet hos en privat
høreapparatleverandør.
De nugældende bestemmelser om tilskud
til høreapparat udleveret hos privat
høreapparatleverandør findes i servicelovens §
112, stk. 5, og i § 6, stk. 5, i bekendtgørelse nr.
1078 af 14. september 2010 om hjælp til anskaffelse af
hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven.
Ifølge disse bestemmelser, som er videreført
uændret siden 1. juli 2000 bortset fra tilskuddets
størrelse, jf. umiddelbart nedenfor, kan en borger, der er
fyldt 18 år, vælge en anden
høreapparatleverandør end den, som
kommunalbestyrelsen har anvist. I disse tilfælde ydes et
tilskud på indtil et i loven fastsat beløb pr.
høreapparat. Det er en betingelse, at borgeren er henvist
til høreapparatbehandling af en speciallæge i
øre-, næse- og halssygdomme. Tilskuddet omfatter
høreprøve, høreapparat, tilpasning,
service og garanti og er incl. moms. Tilskuddet kan ikke
udgøre mere end de faktiske udgifter og kan alene ydes til
høreapparater, der udleveres af en godkendt
leverandør.
Tilskuddet til privat udleverede
høreapparater udgjorde i 2000 ved fritvalgsordningens
indførelse 3.000 kr. pr. høreapparat. Ved lov nr. 273
af 8. maj 2002, som trådte i kraft 1. juli 2002, blev
tilskuddet hævet til 5.000 kr. pr. høreapparat, og
samtidig blev der fastsat regler om regulering af tilskuddet med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Den nugældende bestemmelse om
regulering af tilskuddet til privat udleverede høreapparater
findes i servicelovens § 182, stk. 4, hvorefter tilskuddet
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb.
I 2009 blev der i alt udleveret ca. 130.000
høreapparater i offentlig og privat regi. Heraf blev ca.
70.000 udleveret i privat regi.
2.2.2. Nedsættelse af
tilskuddet til høreapparater
Det foreslås, at tilskuddet til
høreapparater, som udleveres fra en privat, godkendt
høreapparatleverandør, nedsættes med 10 pct.
Tilskuddet, som udgør 6.230 kr. (2010-priser) pr.
høreapparat, foreslås således nedsat til 5.607
kr. pr. apparat. Det foreslås, at det nedsatte tilskud skal
finde anvendelse på ansøgninger om tilskud til
høreapparat, der indgives efter den 1. januar 2011.
Herudover foreslås det, at tilskuddet
fastfryses i 3 år, således at der foretages en
regulering første gang den 1. januar 2014. Endvidere
foreslås det, at reguleringen fra denne dato sker på
baggrund af Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Ved
beregningen foreslås anvendt ændringen i
forbrugerprisindekset to år forud for finansåret.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Forslaget om den ændrede reguleringsmåde er begrundet
i, at forbrugerprisindekset i højere grad end
satsreguleringsprocenten er et udtryk for den almindelige
prisudvikling.
De nugældende regler i servicelovens
§ 112, stk. 5, om, hvad tilskuddet til privat udleverede
høreapparater omfatter, foreslås videreført
uændret, ligesom reglen om, at der i de tilfælde, hvor
udgifterne til det privat udleverede høreapparat er lavere
end tilskuddet, højst kan udbetales hjælp svarende til
de faktiske udgifter, foreslås opretholdt uændret.
Forslaget indebærer ingen
ændringer i forhold til, hvilke betingelser der skal
være opfyldt, for at borgeren kan visiteres til
høreapparat, ligesom der heller ikke ændres på,
hvilke kriterier der skal være opfyldt, for at borgeren har
ret til at benytte sig af retten til at vælge en privat
høreapparatleverandør. Om gældende ret henvises
i det hele til afsnit 2.2.1.
3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
3.1. Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste
Der er foretaget en ligestillingsvurdering af
denne del af lovforslaget.
Ligestillingsvurderingen viser, at forslaget
ikke ændrer ved fordelingen af ressourcer til kvinder og
mænd, da det foreslåede ydelsesloft vil berøre
alle borgere ens. Situationen efter lovforslaget kan dog forventes
at blive, at fordelingen mellem mænd og kvinder i de
familier, der opfylder betingelserne for at modtage hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, vil ændre sig,
således at andelen af kvinder i ordningen stiger yderligere i
forhold til i dag. Grunden er, at kvinders indkomst generelt er
lavere end mænds, hvorfor virkningen af den foreslåede
ændring er relativt mindre for kvinder end for mænd.
Lovforslaget vil dermed også have større
økonomiske konsekvenser for mænd. Det skal dog
bemærkes, at der også efter de nugældende regler
er en overvægt af kvindelige modtagere af tabt
arbejdsfortjeneste.
På denne baggrund vurderes forslagets
samlede ligestillingsmæssige konsekvenser at være
begrænsede.
3.2. Nedsættelse af
tilskuddet til høreapparater
Der er ikke foretaget en
ligestillingsvurdering af denne del af lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører
et loft over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste, skønnes at
medføre offentlige mindreudgifter på 51,8 mio. kr. i
2011, 143,5 mio. kr. i 2012, 204,8 mio. kr. i 2013 og 237,6 mio.
kr. i 2014. Fuldt indfaset skønnes mindreudgiften til 307,9
mio. kr. Mindreudgifterne er fordelt ligeligt mellem stat og
kommune, da der er 50 pct. refusion på kommunernes udgifter.
Mindreudgifterne indfases over en periode som følge af
lovforslagets bestemmelser om, at ændringerne alene skal
gælde for ansøgninger om hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste, der indgives efter den 1. januar
2011.
Ved lov nr. 1066 af 17. december 2002 blev
det blandt andet vedtaget, at der indbetales et pensionsbidrag af
den kompensation for tabt arbejdsfortjeneste der modtages. Denne
forbedring er finansieret af satspuljen, og der skal derfor
tilbageføres en forholdsmæssig andel af
mindreudgifterne til satspuljen. Det endelige beløb
fastsættes på baggrund af resultatet af forhandlingerne
om de økonomiske konsekvenser.
Den del af lovforslaget, der vedrører
nedsættelse af tilskuddet til høreapparater, forventes
at medføre offentlige mindreudgifter på 45,4 mio. kr.
i 2011, 52,6 mio. kr. i 2012, 60,0 mio. kr. i 2013 og frem.
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
De samlede økonomiske konsekvenser for
det offentlige fremgår af nedenstående skema:
| Tabel
1: Samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget | Mio. kr. (2011-pl) | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste1 | 51,8 | 143,5 | 204,8 | 237,6 | Nedsættelse af tilskuddet til
høreapparater | 45,4 | 52,6 | 60,0 | 60,0 | I alt | 97,2 | 196,1 | 264,8 | 297,6 | 1) Beregning af indfasningen er foretaget
på de seneste oplysninger om modtagerne. Fuldt indfaset er
mindreudgiften på 307,9 mio. kr. | |
|
Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne og regionerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Dansk Erhverv, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Medicinsk Audiologisk Selskab, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Delta, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Høreforeningen, KL, Sjældne Diagnoser,
Ældremobiliseringen og Ældresagen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget om loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste, skønnes at medføre offentlige
mindreudgifter i 2011 på 51,8 mio. kr., i 2012 på 143,5
mio. kr. og i 2013 på 204,8 mio. kr. Fuldt indfaset
skønnes de offentlige årlige mindreudgifter at
være 307,9 mio. kr. Forslaget om nedsættelse af
tilskuddet til høreapparater medfører offentlige
mindreudgifter på 45,4 mio. kr. i 2011, 52,6 mio. kr. i 2012
og 60,0 mio. kr. i 2013 og frem. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i § 42,
stk. 1, indebærer, at kommunalbestyrelsen som hidtil skal yde
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
borgere, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er
betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den
nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er
mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der
passer det.
Den foreslåede bestemmelse i § 42,
stk. 2, indfører et loft over ydelsen for tabt
arbejdsfortjeneste. Det foreslås således, at ydelsen
fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
19.613 kr. om måneden i 2011 priser. Maksimumbeløbet
reduceres forholdsmæssigt til den andel, de visiterede timer
til tabt arbejdsfortjeneste udgør af den samlede
arbejdstid.
Det foreslås dermed, at der
indføres et loft over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste
på 19.613 kr. om måneden svarende til 235.356 kr. om
året for modtagere, der får udbetalt ydelsen for hele
deres hidtidige arbejdstid. Hvis borgerens bruttoindtægt
uanset det timetal, hvori borgeren arbejdede forud for overgangen
til tabt arbejdsfortjeneste, er lavere end det foreslåede
ydelsesloft, påvirkes borgeren ikke af den foreslåede
ændring. Hvis borgeren visiteres til et lavere antal timer
end borgerens hidtidige arbejdstid, reduceres
maksimumbeløbet i forhold til den andel, som de visiterede
timer udgør af den hidtidige arbejdstid.
Hvis en borger f.eks. forud for overgangen
til tabt arbejdsfortjeneste har haft en bruttoindtægt
på 500.000 kr. om året, og borgeren visiteres til tabt
arbejdsfortjeneste på halv tid i forhold til det oprindelige
timetal, vil ydelsesloftet være på 117.678 kr.
årligt.
Det foreslås endvidere i bestemmelsen,
at der beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10
pct. af den fastsatte bruttoydelse. Bidraget kan dog højst
udgøre et beløb svarende til det hidtidige
arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om
arbejdsmarkedets tillægspension ATP-bidrag af hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Borgeren skal betale 1/3
af ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Dette er
en videreførelse af de nugældende regler, men det
foreslåede ydelsesloft vil dog have betydning i forhold til
beregningen af pensionsbidrag mv., således at i de
tilfælde, hvor ydelsesloftet anvendes, vil bruttoydelsen,
hvoraf der beregnes pensionsbidrag mv. blive lavere end efter de
nugældende regler. Om gældende ret henvises til afsnit
2.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 42,
stk. 3, giver socialministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste, herunder om indregning og indbetaling af bidrag
til pensionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om betaling af udgifter til
ATP-bidrag.
Til nr. 2
Med den foreslåede ændring
nedsættes det tilskud, som kommunalbestyrelsen skal yde til
privat udleverede høreapparater, fra 6.230 kr. (2010-priser)
pr. apparat til 5.607 kr. pr. apparat. Dette svarer til en
nedsættelse af tilskuddet med 10 pct. Det bemærkes
herved i forhold til den nugældende lovtekst, hvor tilskuddet
er angivet til 5.420 kr. pr. høreapparat, at dette
beløb er reguleret med satsreguleringsprocenten fra 2007 til
og med 2010, hvorved beløbet i 2010 udgør 6.230 kr.
pr. høreapparat.
Herudover foreslås der ingen
ændringer i bestemmelsen. Det betyder, at der ikke
foreslås ændringer i de betingelser, som skal
være opfyldt, for at borgeren kan modtage støtte til
høreapparat.
Endvidere foreslås der heller ingen
ændringer i forhold til de betingelser, som skal være
opfyldt, for at borgeren har ret til at benytte sig af adgangen til
at vælge en privat, godkendt
høreapparatleverandør. Det vil således fortsat
være en betingelse, at borgeren er fyldt 18 år, og
borgeren skal være henvist til høreapparatbehandling
af en speciallæge i øre-, næse- og halssygdomme.
Der foreslås heller ingen ændringer i, hvad tilskuddet
omfatter. Tilskuddet vil således fortsat omfatte
høreprøve, høreapparat, tilpasning, service og
garanti, og det vil være incl. moms. Endelig foreslås
der ingen ændringer i reglen om, at tilskuddet ikke kan
udgøre mere end de faktiske udgifter, og at tilskuddet alene
kan ydes til høreapparater, der udleveres af en godkendt
leverandør. Om gældende ret henvises i det hele til
afsnit 2.2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loftet for ydelse af tabt arbejdsfortjeneste
reguleres én gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct.
tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2012.
Til nr. 4
Med den foreslåede bestemmelse
ændres den måde, hvorpå tilskuddet til privat
udleverede høreapparater reguleres. Efter nugældende
regler reguleres tilskuddet en gang årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. afsnit 2.2.1 om gældende ret i
de almindelige bemærkninger. Det foreslås, at
tilskuddet fremover reguleres en gang årligt den 1. januar
med Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Det foreslås, at
der ved beregningen anvendes ændringen i
forbrugerprisindekset to år forud for finansåret.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2014.
Reguleringsprocenten foreslås dermed ændret, og
tilskuddet foreslås fastfrosset i tre år. Forslaget om
den ændrede reguleringsmåde er begrundet i, at
forbrugerprisindekset i højere grad end
satsreguleringsprocenten er et udtryk for den almindelige
prisudvikling.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Det foreslås i stk. 2, at
ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste indgivet før lovens ikrafttræden
den 1. januar 2011 skal behandles efter hidtil gældende
regler. Det foreslås dermed, at ydelsesloftet for tabt
arbejdsfortjeneste skal gælde for ansøgninger, der
indgives efter den 1. januar 2011. Det betyder, at hvis en
ansøgning er indgivet i 2010, men afgørelsen
først træffes efter den 1. januar 2011, vil ydelsen
for tabt arbejdsfortjeneste skulle beregnes ud fra de
nugældende regler, det vil sige ud fra den hidtidige
bruttoindtægt uanset dennes størrelse.
Det foreslås endvidere i stk. 2, at
ansøgninger om tilskud til høreapparater indgivet
før lovens ikrafttræden den 1. januar 2011 skal
behandles efter hidtil gældende regler. Det foreslås
dermed, at det nedsatte tilskud til høreapparater skal
gælde for ansøgninger, der indgives efter den 1.
januar 2011. Det betyder, at hvis en ansøgning er indgivet i
2010, men afgørelsen først træffes efter den 1.
januar 2011, vil tilskuddet skulle udmåles på baggrund
af maksimumbeløbet for 2010 på 6.230 kr. pr.
høreapparat.
Det foreslås i stk. 3, at for borgere,
der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet
af 2010, fastsættes ydelsen efter de hidtil gældende
regler. Dermed foreslås det, at borgere, der har fået
udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet af 2010 uanset
omfanget af hjælpen og uanset, at
ansøgningstidspunktet ligger efter den 1. januar 2011,
får beregnet ydelsen på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt uden hensyn til det foreslåede
ydelsesloft på 19.613 kr. om måneden. Det er en
forudsætning herfor, at betingelserne for at modtage tabt
arbejdsfortjeneste i øvrigt er opfyldt. Bidrag til
pensionsordning og ATP-bidrag beregnes ud fra den udmålte
bruttoydelse.
Reglen foreslås at gælde uanset
omfanget af den tabte arbejdsfortjeneste, som borgeren har
fået udbetalt i løbet af 2010. Det vil således
både gælde for borgere, der har fået udbetalt
tabt arbejdsfortjeneste i hele eller dele af deres arbejdstid
løbende hen gennem året, og for borgere, der har
fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste på enkeltdage,
f.eks. i forbindelse med barnets ambulante hospitalskontroller.
Det bemærkes herved, at ydelsesloftet
heller ikke vil gælde, hvis et forældrepar efter den 1.
januar 2011 vælger at dele den tabte arbejdsfortjeneste
imellem sig eller lade ydelsen overgå fra den ene
forælder til den anden. Derimod vil ydelsesloftet skulle
anvendes i den situation, hvor et forældrepar i løbet
af 2010 har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i forhold
til et barn, men efter den 1. januar 2011 får endnu et barn,
som der skal ydes tabt arbejdsfortjeneste i forhold til. Her vil
beregningen af ydelsen i forhold til barnet født efter den
1. januar 2011 skulle foretages på baggrund af
ydelsesloftet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 21. september 2010, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006,
§ 4 i lov nr. 624 af 11. juni 2010, § 1 i lov nr. 628 af
11. juni 2010 og § 1, nr. 1, 3, 6 og 10-13, i lov nr. 629 af
11. juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 42.
Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et
barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig
lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig
konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i
hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen
eller faderen, der passer det. Ydelsen fastsættes på
baggrund af den tidligere bruttoindtægt. Der indregnes bidrag
til pensionsordning, der udgør 6 pct. af bruttoydelsen pr.
1. januar 2003 og 10 pct. af bruttoydelsen pr. 1. januar 2004.
Bidraget kan dog højst udgøre et beløb
svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag. Kommunen indbetaler
efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
ATP-bidrag af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af
ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Stk. 2.
Socialministeren fastsætter regler om beregning og regulering
af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 1, herunder om indregning og
indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling af
udgifter til ATP-bidrag. | | 1. § 42 affattes således: »§
42. Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i
hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er
en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at
barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt,
at det er moderen eller faderen, der passer det. Stk. 2.
Ydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere
bruttoindtægt, dog højst med et beløb på
19.613 kr. om måneden. Maksimumbeløbet reduceres i
forhold til den andel, de visiterede timer til tabt
arbejdsfortjeneste udgør af den samlede arbejdstid. Der
beregnes bidrag til pensionsordning, som udgør 10 pct. af
bruttoydelsen. Bidraget kan dog højst udgøre et
beløb svarende til det hidtidige arbejdsgiverbidrag.
Kommunen indbetaler efter reglerne i lov om arbejdsmarkedets
tillægspension ATP-bidrag af hjælp til dækning af
tabt arbejdsfortjeneste. Ydelsesmodtageren skal betale 1/3 af
ATP-bidraget, og kommunen skal betale 2/3 af bidraget. Stk. 3.
Socialministeren fastsætter nærmere regler om beregning
og regulering af tabt arbejdsfortjeneste efter stk. 2, herunder om
indregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om
betaling af ATP-bidrag.« | | | | §
112. (. . . ) Stk. 5.
Når en ansøger, der er fyldt 18 år, vælger
en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen
anviser, ydes et tilskud på indtil kr. 5.420 pr.
høreapparat, hvis ansøgeren er henvist til
høreapparatbehandling af en speciallæge i øre-,
næse- og halssygdomme. Tilskuddet omfatter
høreprøve, høreapparat, tilpasning, service og
garanti og er inkl. moms. Tilskuddet kan ikke udgøre mere
end de faktiske udgifter og kan alene ydes til
høreapparater, der udleveres fra en godkendt
leverandør. | | 2. I § 112, stk. 5, ændres »kr.
5.420« til: »kr. 5.607«. | | | | § 182. Det
beløb, der er nævnt i § 41, reguleres en gang
årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 8. Stk. 2. Det
beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2009. Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 45, stk. 5, og § 97,
stk. 7, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2006. Stk. 4. Det
beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Stk. 5. Det
beløb, der er nævnt i § 114, stk. 2, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1.000. Stk. 6. Det
beløb, der er nævnt i § 118, stk. 2, reguleres en
gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006. Stk. 7. Det
beløb, der er nævnt i § 120, stk. 2, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang pr. 1. januar 2006. Stk. 8.
Fradragsbeløb og den maksimale betaling pr. time, der
fastsættes i medfør af § 161, stk. 1, reguleres
en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Fradragsbeløb afrundes
til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100. Den
maksimale betaling pr. time afrundes til nærmeste
kronebeløb. Stk. 9. De
beløb, der er nævnt i § 176, reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2007,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Grænserne afrundes til nærmeste 10.000 kr. | | 3. I § 182 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke: »Stk. 3.
Det beløb, der er nævnt i § 42, stk. 2, reguleres
en gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller
fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar
2012.« Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10. 4.§ 182, stk. 4, der bliver stk. 5,
affattes således: »Stk. 5.
Det beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5,
reguleres en gang årligt den 1. januar med Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes
ændringen i forbrugerprisindekset to år forud for
finansåret. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2014.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011. Stk. 2.
Ansøgninger om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 og
ansøgninger om tilskud til høreapparater efter
servicelovens § 112, stk. 5, indgivet før lovens
ikrafttræden behandles efter hidtil gældende
regler. Stk. 3. For
personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i
løbet af 2010, fastsættes ydelsen uanset § 42,
stk. 2, 1. og 2. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
efter de hidtil gældende regler. | | | |
|