Skriftlig fremsættelse (13. oktober
2010)
Socialministeren
(Benedikte Kiær)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service (Loft over ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste og
nedsættelse af tilskuddet til høreapparater)
(Lovforslag nr. L 28)
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om genopretningen af
dansk økonomi. Forslaget indeholder to elementer. For det
første et forslag om indførelse af et loft over
ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste. For det andet et forslag om
nedsættelse af tilskuddet til privat udleverede
høreapparater.
Vedrørende tabt arbejdsfortjeneste fremsættes
forslaget med henblik på at indføre et loft over
ydelsen for tabt arbejdsfortjeneste på 19.613 kr. om
måneden svarende til 235.356 kr. om året for modtagere,
der får udbetalt ydelsen for hele deres hidtidige arbejdstid.
Hvis borgerens bruttoindkomst uanset det timetal, hvori borgeren
arbejder forud for overgangen til tabt arbejdsfortjeneste, er
lavere end det foreslåede ydelsesloft, påvirkes
borgeren ikke af den foreslåede ændring. Hvis borgeren
visiteres til et lavere antal timer end borgerens hidtidige
arbejdstid, reduceres maksimumbeløbet i forhold til den
andel, som de visiterede timer udgør af den hidtidige
arbejdstid.
Ifølge forslaget skal ydelsesloftet alene gælde
for ansøgninger, der indgives efter den 1. januar 2011.
Endvidere vil borgere, der har fået udbetalt tabt
arbejdsfortjeneste i løbet af 2010 uanset hjælpens
omfang, være omfattet af nugældende beregningsregler,
hvis betingelserne for at modtage ydelsen i øvrigt er
opfyldt.
Vedrørende høreapparater fremsættes
forslaget med henblik på en nedsættelse af tilskuddet
til høreapparater, der udleveres fra en privat, godkendt
høreapparatleverandør, med 10 pct. Tilskuddet, som i
2010 udgør 6.230 kr. pr. høreapparat, foreslås
dermed nedsat til 5.607 kr. pr. apparat. Herudover vil tilskuddet
ifølge forslaget blive fastfrosset i 3 år,
således at der foretages en regulering første gang den
1. januar 2014. Endvidere foreslås det, at reguleringen fra
denne dato sker på baggrund af forbrugerprisindekset.
Ændringerne i tilskuddet foreslås at gælde
for ansøgninger, der indgives efter den 1. januar
2011.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.