Fremsat den 7. oktober 2010 af ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri (Henrik Høegh)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr
(Uddannelseskrav til pelsdyravlere m.v.,
egenkontrol ved gruppevis levering af slagtesvin og forenkling af
gebyropkrævning)
§ 1
I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 402 af 21. april
2010, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte regler om uddannelseskrav til andre personer
end de i stk. 1 nævnte, som er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som
husdyr i Danmark.«
2. I
§ 53 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at betaling for kontrol, der
udføres efter lov om fødevarer, sker efter
stk. 2, når kontrollen indgår som en del af et
overordnet kontrolområde omfattet af denne lov.«
3. Overskriften til kapitel
12 affattes således:
»Kontrol, egenkontrol i
forbindelse med gruppevis levering af slagtesvin og
offentliggørelse af kontrolresultater«
4.
Efter § 61 indsættes:
Ȥ 61
a. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at besætningsejer og
transportør for egen regning skal gennemføre
egenkontrol ved transport af slagtesvin, der efter aftale
mellem besætningsejer og slagteri transporteres direkte fra
en svinebesætning i Danmark til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2011.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Uddannelseskrav til pelsdyravlere
m.v. | | 2.2. | Egenkontrol ved gruppevis levering af
slagtesvin | | 2.3. | Forenkling af gebyropkrævning | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr samt til
personer, som i øvrigt er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 3.2. | Egenkontrol ved gruppevis levering af
slagtesvin | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | | 3.3. | Forenkling af gebyropkrævning | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 4. | Forholdet til ligestillingsloven | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og
organisationer | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder tre forslag til
ændringer af lov om hold af dyr. Det foreslås, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til
administrativt at fastsætte regler om uddannelseskrav, dels
til personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr, dels til personer, som i øvrigt er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr. Det
er hensigten at anvende bemyndigelsen til at imødekomme et
konstateret behov for øget fokus på dyresundhed,
-håndtering, -adfærd og -velfærd i de danske
minkfarme ved at indføre obligatorisk uddannelse for
minkavlere.
Dernæst foreslås det, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at
besætningsejer og transportør for egen regning skal
gennemføre egenkontrol ved transport af slagtesvin, der
efter aftale mellem besætningsejer og slagteri transporteres
direkte fra en svinebesætning til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering (gruppevis levering
af svin). Bestemmelsen skal sikre, at der sker egenkontrol i alle
led, der bidrager ved transporten af slagtesvin. Formålet med
egenkontrollen hos besætningsejeren og transportøren i
forbindelse med den gruppevise levering er at sikre, at kravene til
gruppevis levering af slagtesvin overholdes, og at dette
løbende kan dokumenteres gennem de fornødne
registreringer.
Endelig foreslås en ændring af lovens
gebyrbestemmelse, således at opkrævning af gebyr i
medfør af lov om hold af dyr vil kunne omfatte en kontrol,
der udføres i medfør af lov om fødevarer,
når kontrollen indgår som en del af et overordnet
kontrolområde omfattet af lov om hold af dyr. Ændringen
er led i en omfattende forenkling af gebyrstrukturen og
-administrationen på de områder, der administreres af
Fødevarestyrelsen. Formålet er således at
reducere antallet af gebyrordninger gennem sammenlægning af
kontrolområder med samme udførende enhed i
Fødevarestyrelsen (veterinærafdelingerne).
Det er på nuværende tidspunkt
hensigten at anvende denne opkrævningsmodel for så vidt
angår opkrævning af gebyr i forbindelse med kontrol af
salmonella i fjerkræbesætninger, der udføres
delvis med hjemmel i lov om hold af dyr og delvis med hjemmel i lov
om fødevarer, men som indgår som en integreret del af
kontrol i medfør af lov om hold af dyr.
2. Baggrund
2. 1. Uddannelseskrav til
pelsdyravlere m.v.
Pelsdyravl i Danmark omfatter primært avl
af mink, ræve og chinchilla, hvoraf minkavl udgør
hovedparten. Danske pelsdyravlere producerer omkring 14 millioner
mink årligt fordelt på ca. 1.500 farme.
Mink betragtes i dag som en dyreart, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark, og myndighederne har
hidtil vurderet, at minkavlere har et sådant kendskab til
hold af mink, at det ikke har været nødvendigt at
stille særlige krav om uddannelse i hold af mink.
Erfaringer fra bl.a. den offentlige kontrol viser
imidlertid, at der er behov for øget fokus på
områderne dyresundhed, -håndtering, -adfærd og
-velfærd i de danske minkfarme. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Fødevareministeriet)
afholdt derfor i efteråret 2009 møder med
repræsentanter for pelsdyrerhvervet om, hvilke initiativer
der bør iværksættes. Parterne opnåede
enighed om en række initiativer, herunder bl.a. et
obligatorisk uddannelseskrav til nye pelsdyravlere samt
efteruddannelse for samtlige pelsdyravlere.
Fødevarestyrelsen nedsatte herefter i
december 2009 en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Aarhus
Universitet, erhvervet (Kopenhagen Fur og Landbrug &
Fødevarer), Den Danske Dyrlægeforening,
Justitsministeriet, Plantedirektoratet og
Fødevareministeriet. Arbejdsgruppens opgave var bl.a. at
udarbejde et forslag til en model for uddannelse af minkavlere.
På baggrund af arbejdsgruppens arbejde har
Fødevarestyrelsen i maj 2010 udarbejdet en rapport, hvoraf
fremgår, at arbejdsgruppen anbefaler en uddannelsesmodel
bestående af en grunduddannelse af 4 dages varighed for nye
minkavlere, hvor minkavleren opnår et "kørekort", samt
en efteruddannelse af 1 dags varighed for alle minkavlere hvert 3.
år, hvor "kørekortet" fornyes.
Herudover anbefaler arbejdsgruppen, at der skal
indgå et element af undervisning i håndtering af syge
og tilskadekomne dyr i en kommende model for obligatorisk
sundhedsrådgivningsaftaler for minkholdere.
2.2. Egenkontrol ved gruppevis
levering af slagtesvin
Det er af afgørende betydning for
bekæmpelse af eller kontrol med en husdyrsygdom, at dyrets
identitet og oprindelse kan fastslås med størst mulig
sikkerhed. Også når svin afhændes til slagtning,
må deres oprindelse kunne spores. Hvis der ved kontrollen
på slagteriet konstateres eller opstår mistanke om
sygdom, er hurtig indgriben over for oprindelsesbesætningen
og eventuelle kontaktbesætninger påkrævet. Kravet
om identifikation og sporbarhed er sikret ved reglerne i
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse nr. 1121 af 1.
december 2009 om mærkning, registrering og flytning af
kvæg, svin, får eller geder
(mærkningsbekendtgørelsen), der bl.a.
gennemfører Rådets direktiv 2008/71/EF af 15. juli
2008 om identifikation og registrering af svin.
Identifikation af svin er hidtil sket ved
øremærkning og skinketatovering. Strukturudviklingen i
Danmark har imidlertid betydet, at stadigt flere svineproduktioner
er så store, at producenten selv kan fylde en hel lastvogn
med svin til slagteriet. Efter ønske fra erhvervet vil
Fødevarestyrelsen derfor i 2010 foretage en ændring af
mærkningsbekendtgørelsen, der gør det muligt
for besætningsejer og slagteri at indgå aftale om, at
slagtesvin transporteres direkte fra en svinebesætning til et
slagteri i Danmark uden øremærkning eller
skinketatovering (gruppevis levering af slagtesvin). De nye regler
i mærkningsbekendtgørelsen skal tage højde for,
at kravet om identifikation og sporbarhed fortsat kan opfyldes. Der
vil således blive stillet krav til besætningsejer,
transportør og slagteri. Besætningsejer skal ved
optegnelser i besætningsregister kunne dokumentere, at svin,
som befinder sig i besætningen, er fra samme
oprindelsesbesætning, og besætningsejer skal registrere
en række oplysninger, der videregives til transportør
og slagteri. Kravene til transportør sikrer direkte
transport fra besætning til slagteri. Kravene til slagteriet
er i hovedsagen formuleret som funktionskrav. Det betyder, at der
stilles krav om, at sporbarhed og identifikation gennem hele
slagteprocessen skal opretholdes. Det overlades derimod til
slagteriet selv at gennemføre metoder og procedurer, der
lever op til kravene.
Ordningen med gruppevis levering af slagtesvin
har forudgående været notificeret for
Europa-Kommissionen, der ikke har haft kommentarer til
ordningen.
Fødevarestyrelsen har over for
Europa-Kommissionen tilkendegivet, at ordningen vedrørende
gruppevis levering af slagtesvin vil blive fulgt op af et krav om
egenkontrol. I Europa-Parlamentets og Rådets forordning
853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske
fødevarer og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
178/2002 om generelle principper og krav i
fødevarelovgivningen, om oprettelse af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer
vedrørende fødevaresikkerhed er der stillet krav om
egenkontrolprogrammer på slagterierne. Kravet om egenkontrol
bør imidlertid omfatte alle led, der bidrager ved
transporten af slagtesvin, og der er derfor behov for at
tilvejebringe hjemmel i lov om hold af dyr, således at
også besætningsejer og transportør kan
pålægges at følge et egenkontrolprogram.
2. 3. Forenkling af
gebyropkrævning
Forslaget om, at der indsættes en
bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte bestemmelser
om, at betaling for kontrol, hvor der udføres kontrol
og opkræves betaling efter både lov om fødevarer
og lov om hold af dyr, opkræves alene med hjemmel i lov om
hold af dyr, når kontrollen indgår som en del af et
overordnet kontrolområde omfattet af lov om hold af dyr, sker
som et enkelt led i en omfattende forenkling af gebyrstrukturen og
-administrationen på de områder, der administreres af
Fødevarestyrelsen.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr samt til personer, som i øvrigt er beskæftiget
med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr
3.1.1. Gældende ret
Der stilles på nuværende tidspunkt
ikke et særligt krav om uddannelse til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af mink, eller til
personer, som i øvrigt er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af mink.
I § 15 i lov om hold af dyr bemyndiges
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til
administrativt at fastsætte regler om, at personer, der er
beskæftiget med hold af dyrearter, der ikke traditionelt
holdes som husdyr i Danmark, skal have deltaget i et af ministeren
godkendt kursus. Denne bemyndigelse er bl.a. udmøntet i en
bekendtgørelse om opdræt af ræve, hvoraf
fremgår, at personer, der forestår driften af et
opdræt af ræve, skal have gennemgået et af
Fødevarestyrelsen godkendt kursus i ræveopdræt.
Bemyndigelsen kan ikke benyttes til at fastsætte regler om
uddannelseskrav til personer, der er ansvarlige for hold af mink
eller personer, som i øvrigt beskæftiger sig med hold
af mink, da mink betragtes som et traditionelt husdyr i
Danmark.
Det følger af § 3 i
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000
om mindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr, at dyr skal passes
af et tilstrækkeligt antal personer, der har de relevante
faglige færdigheder og kvalifikationer og den relevante
faglige viden, således at dyrene kan passes
velfærdsmæssigt forsvarligt. En tilsvarende
bestemmelse, der specifikt vedrører pelsdyr, findes i
§ 4 i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1734
af 22. december 2006 om beskyttelse af pelsdyr med senere
ændringer.
Justitsministeriets bestemmelser stiller ikke et
konkret krav om uddannelse og vedrører alene
færdigheder, kvalifikationer og viden hos de personer, der
passer dyr, ligesom bestemmelserne alene vedrører
dyrevelfærdsmæssige aspekter.
For så vidt angår
medicinhåndtering kan ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri efter § 50 i lov om hold af dyr
fastsætte regler om, at personer, der beskæftiger sig
med dyr, herunder behandlingen af disse, i bedrifter, hvor der
anvendes receptpligtige lægemidler, skal deltage i et af
ministeren godkendt kursus i anvendelse af lægemidler.
Denne bemyndigelse er udmøntet i
§ 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 780 af 24.
juni 2010 om dyreejeres anvendelse af lægemidler til dyr samt
offentlig kontrol og fødevarevirksomheders egenkontrol med
restkoncentrationer. Heraf fremgår, at den ansvarlige for
besætningen kun må indgive lægemidler til sine
produktionsdyr, hvis den pågældende har
gennemgået et kursus i anvendelse af lægemidler til
produktionsdyr, der er godkendt af fødevareregionen, og kan
dokumentere dette.
3.1.2.
Fødevareministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Det er Fødevareministeriets opfattelse, at
erfaringer fra bl.a. den offentlige kontrol viser, at der er behov
for at kunne stille krav om, at personer, som er ansvarlige for
eller i øvrigt er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af mink, uddannes inden for
områderne dyresundhed, -håndtering, -adfærd og
-velfærd.
Med henblik på at sikre, at hold af mink
sker på forsvarlig vis, foreslås det, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til administrativt
at fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark. Det forslås
endvidere, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
bemyndiges til at fastsætte regler om uddannelseskrav til
andre personer, som er beskæftiget med landbrugsmæssigt
hold af pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Det er i første omgang hensigten at
anvende den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om uddannelseskrav for personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af mink.
Det er desuden hensigten, at uddannelseskravet
alene skal gælde for personer, som er ansvarlige for minkhold
bestående af mindst 20 voksne hundyr eller 100 hvalpe opgjort
pr. 1. juli, således at hobby-minkhold ikke omfattes af
reglerne.
De regler, der forventes fastsat i medfør
af bemyndigelsen, vil indeholde nærmere bestemmelser om
kravet om uddannelse samt uddannelsesindhold og -omfang, der tager
sigte på at bibringe de pågældende yderligere
viden om dyresundhed, dyrehåndtering, dyreadfærd og
dyrevelfærd.
Selvom den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse som udgangspunkt tænkes anvendt til
at fastsætte nærmere regler om uddannelseskrav til
personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
mink, finder Fødevareministeriet det hensigtsmæssigt,
at bemyndigelsen også omfatter personer, som er ansvarlige
for landbrugsmæssigt hold af andre pelsdyr, der traditionelt
holdes som husdyr i Danmark. Herved tages der højde for et
eventuelt kommende behov for at fastsætte nærmere
regler om uddannelse for personer, som er ansvarlige for
landbrugsmæssigt hold af andre pelsdyr end mink.
Som nævnt er hensigten i første
omgang at fastsætte et krav om uddannelse for fysiske
personer, der har det daglige ansvar for driften af en bedrift,
hvor der holdes mink. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der
på et tidspunkt - f.eks. hvis indførelsen af et
uddannelseskrav for den dagligt ansvarlige viser sig ikke at have
den ønskede virkning - måtte opstå behov for at
indføre et krav om uddannelse også for andre personer,
der er beskæftiget med hold af pelsdyr, f.eks. ansatte
på pelsdyrfarme. Der kan i den forbindelse blive tale om en
uddannelse med et andet indhold end den uddannelse, som den dagligt
ansvarlige skal gennemføre.
3.2. Egenkontrol ved gruppevis
levering af slagtesvin
3.2.1. Gældende ret
Gruppevis levering af slagtesvin indebærer,
at slagtesvin kan transporteres direkte fra en
svinebesætning til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering. Kravene til
gruppevis levering af slagtesvin skal fremgå af
Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om mærkning,
registrering og flytning af kvæg, svin, får eller
geder.
Der vil her blive stillet krav til både
besætningsejer, transportør og slagteri.
Besætningsejer skal kunne dokumentere, at svin, som befinder
sig i besætningen, er fra samme oprindelsesbesætning,
og besætningsejer skal registrere en række oplysninger,
der videregives til transportør og slagteri; herved sikres
sporbarhed i omsætningskæden. Kravene til slagteriet er
hovedsagligt formuleret som funktionskrav. Det betyder, at der
stilles krav om, at sporbarhed og identifikation gennem hele
slagteprocessen skal opretholdes, men det overlades til slagteriet
selv at gennemføre metoder og procedurer, der lever op til
kravene.
Med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for
animalske fødevarer og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 178/2002 om generelle principper og krav i
fødevarelovgivningen, om oprettelse af den europæiske
fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedr.
fødevaresikkerhed kræves egenkontrol på
slagterierne. Hverken EU-lovgivningen eller lov om hold af dyr
indeholder derimod hjemmel til at fastsætte regler om
forpligtelse til at udføre egenkontrol hos
besætningsejer og transportør.
Lov om hold af dyr bemyndiger ministeren til at
fastsætte regler om tilsyn og kontrol med, at loven eller de
i medfør af loven fastsatte regler overholdes.
3.2.2.
Fødevareministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Det foreslås, at der i lov om hold af dyr
indsættes en ny bestemmelse, som giver ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndigelse til at
fastsætte regler om egenkontrol i svinebesætninger og
hos transportører i forbindelse med gruppevis levering af
slagtesvin.
Der vil her kunne stilles krav om
udførelse af egenkontrol og krav om, at egenkontrollen
beskrives i et egenkontrolprogram. Formålet med
egenkontrollen er således at sikre, at kravene til gruppevis
levering af slagtesvin overholdes, og at dette løbende kan
dokumenteres gennem de fornødne registreringer. Kravet om
egenkontrol skal omfatte alle led, der bidrager ved transporten af
slagtesvin, dvs. besætningsejer, transportør og
slagteri. Ved egenkontrolprogrammet dokumenterer
besætningsejer og transportør over for myndigheden, at
kravene til gruppevis levering af slagtesvin er i overensstemmelse
med kravene i mærkningsbekendtgørelsen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at der administrativt kan fastsættes nærmere regler om,
at besætningsejer og transportør skal
gennemføre egenkontrol, når der mellem
besætningsejer og slagteri er indgået aftale om
gruppevis levering af slagtesvin. Det er desuden hensigten, at der
vil blive fastsat nærmere regler om myndighedernes kontrol
med, at besætningsejer og transportør
gennemfører den forudsatte egenkontrol. Myndighedskontrollen
tænkes udført som stikprøvekontrol, hvor
transportørens registreringer vil blive gennemgået med
henblik på bl.a. at kontrollere, at slagtesvinene er
transporteret direkte fra besætningen til slagteriet. Denne
myndighedskontrol vil blive finansieret ved opkrævning af
gebyr. Som det er tilfældet på
fødevareområdet, indebærer ordningen, at alle
omkostninger, der måtte være forbundet med at
udføre egenkontrollen, er det offentlige uvedkommende.
Den nærmere udmøntning af
egenkontrollen, herunder fastlæggelsen af de specifikke krav,
der skal stilles til egenkontrolprogrammerne, vil - i samarbejde
med Landbrug & Fødevarer - blive foretaget af
Fødevarestyrelsen i forbindelse med udfærdigelsen af
de administrative forskrifter på området.
Det forudsættes, at en del af
egenkontrollen skal baseres på såkaldte branchekoder,
hvori branchen fastlægger de procedurer, der bør
indføres i besætningerne og hos transportørerne
for at sikre overholdelse af kravene til gruppevis levering af
slagtesvin.
Fødevarestyrelsen har i løbet af
2010 afholdt en række møder med Landbrug &
Fødevarer om det nærmere indhold af reglerne for
gruppevis levering og det nærmere indhold af
egenkontrolprogrammerne. På baggrund af de afholdte
møder har branchen udarbejdet et udkast til branchekoder,
der kan indgå i egenkontrolprogrammet.
Ved gennemførelse af
egenkontrolordningerne vil der skulle føres kontrol fra
myndighedernes side med, at besætningsejer og
transportør overholder egenkontrolprogrammerne.
Myndighedskontrollen på området vil i videst muligt
omfang blive udført i forbindelse med anden pligtig
myndighedskontrol.
3.3. Forenkling af
gebyropkrævning
3.3.1 Gældende ret
I nogle tilfælde udføres kontrol
på Fødevarestyrelsens område med hjemmel i
både lov om hold af dyr og lov om fødevarer, fordi
kontrollen opfylder formål på begge loves område.
I andre tilfælde kan det forekomme, at kontrol efter
lov om fødevarer udføres som en integreret del af
kontrol efter lov om hold af dyr.
Som eksempel kan nævnes gebyrfinansieret
salmonellakontrol. Salmonellakontrollen udføres for nogle
deles vedkommende med hjemmel i lov om hold af dyr og for andre
deles vedkommende med hjemmel i lov om fødevarer. Kontrollen
er fuld gebyrfinansieret.
3.3.2.
Fødevareministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Fødevarestyrelsens gebyrstruktur og
-administration er på en række områder
ændret i 2010. Ændringerne er foretaget med henblik
på en forenkling af gebyrstrukturen.
Som et yderligere led i denne forenkling
foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse i loven
til, at ministeren kan fastsætte regler om, at betaling
for kontrol, hvor der udføres kontrol og tilsyn og
opkræves betaling efter både lov om fødevarer og
lov om hold af dyr, opkræves alene med hjemmel i lov om hold
af dyr, når kontrollen udgør en del af et overordnet
kontrolområde omfattet af lov om hold af dyr.
Herved bliver det eksempelvis muligt at etablere
en gebyrordning, hvorefter gebyr for kontrol, der udføres af
den samme enhed i Fødevarestyrelsen
(veterinærafdelingerne), opkræves alene med lovhjemmel
i lov om hold af dyr og således overfor brugerne
regnskabsmæssigt opgøres samlet.
Som eksempel på, hvad det er hensigten at
anvende bemyndigelsen til, kan nævnes salmonellakontrol i
fjerkræbesætninger, som nævnt ovenfor under pkt.
3.3.1. Veterinærkontrollen sker i henhold til regler fastsat
med hjemmel i lov om hold af dyr, hvorimod salmonellakontrol er
hjemlet delvis i medfør af lov om hold af dyr og delvis i
medfør af lov om fødevarer. Salmonellakontrollen
udføres af Fødevarestyrelsens
veterinærafdelinger.
Med den foreslåede bemyndigelse bliver det
muligt regnskabsmæssigt overfor brugerne at opgøre
disses gebyrbetaling for veterinærkontrol og
salmonellakontrol samlet set.
Ved ordningen vil der som hidtil være fuld
omkostningsdækning i henhold til reglerne i den statslige
budgetvejledning.
Virksomheder og borgere, der er omfattet af den
omhandlede kontrol, vil - som det også er tilfældet i
medfør af de gældende regler - skulle betale et gebyr
for kontrollen, bestående af en grundtakst pr.
kontrolbesøg samt en takst pr. påbegyndt kvarter
baseret på den tid, som den tilsynsførende er til
stede i virksomheden eller i besætningen. De to takster skal
samlet dække alle omkostningerne ved kontrollen.
4. Forholdet til
ligestillingsloven
Lovforslaget er udvalgt til at gennemgå en
ligestillingsvurdering for så vidt angår forslagets
§ 1, nr. 1 om uddannelseskrav. På den baggrund er der
foretaget en vurdering af lovforslaget med henblik på at
sikre, at lovforslaget ikke er kønsdiskriminerende eller
på anden måde kan medføre en utilsigtet
skævhed mellem kønnene.
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde
forskellige konsekvenser for den kvindelige og den mandlige del af
befolkningen eller for dele af disse grupper.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
indebære økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige af betydning. Hvad angår ordningen om
egenkontrol ved gruppevis levering af slagtesvin, vil de
administrative konsekvenser for det offentlige blive dækket
ved gebyrfinansiering.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
For den del af lovforslaget, der omhandler
uddannelseskrav til pelsdyravlere m.v., jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, er det i første omgang hensigten at
anvende den foreslåede bemyndigelse til at udstede en
bekendtgørelse om uddannelseskrav for personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af mink. Denne
bekendtgørelse skønnes at få følgende
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet:
De direkte udgifter til grunduddannelsen inklusiv
undervisning, overnatning og transport skønnes at
udgøre omkring 4.400 kr. pr. minkavler. Udgiften til
efteruddannelsen skønnes at udgøre omkring 2.600 kr.
pr. minkavler.
Med udgangspunkt i de nuværende ca. 1.500
minkavlere i Danmark vil de samlede udgifter til efteruddannelse af
de ansvarlige for hold af mink udgøre ca. 3,9 mio. kr.
Efterfølgende vil omkostningerne til efteruddannelse hvert
3. år udgøre ca. 1,3 mio. kr. pr. år.
Til løbende generationsskifte på de
ca. 1.500 minkfarme skønnes der at skulle uddannes mellem 50
og 100 nye minkavlere pr. år. Under de samme
forudsætninger som nævnt ovenfor vil udgiften hertil
udgøre mellem 220.000 og 440.000 kr. pr år.
Dertil kommer administrative konsekvenser i form
af tidsforbrug i forbindelse med deltagelse i kurserne. Dette
skønnes ikke at overstige 10.000 timer årligt.
Fødevareministeriet forventer, at
indførelse af uddannelseskrav til alle personer, som er
ansvarlige for hold af mink, bl.a. vil medføre færre
syge dyr og en lavere dødelighed blandt dyrene, hvilket
forventes at medføre en økonomisk gevinst for
erhvervet, men denne gevinst er vanskelig at beregne.
Den forslåede ordning med egenkontrol i
besætning og hos transportør, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 4, skønnes at have ubetydelige til mindre
administrative og økonomiske konsekvenser for de deltagende
virksomheder. En del kontroldata og -papirer anvendes således
allerede i anden sammenhæng, og myndighedskontrollen på
området tilstræbes udført i forbindelse med
anden pligtig myndighedskontrol. Da den nærmere
udmøntning af egenkontrollen og fastlæggelse af de
specifikke krav hertil vil ske i forbindelse med
udfærdigelsen af administrative forskrifter på
området, er det på nuværende tidspunkt ikke
muligt præcist at angive de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervet af denne del af
lovforslaget. Forslaget skønnes i 2011 at medføre
udgifter for transportørerne på 0,3 mio. kr. pr.
år til dækning af tidsforbrug ved registreringer. For
besætningsejerne vil det med den nuværende ordning ikke
være aktuelt at foretage egenkontrol. En ændring af
ordningen kan dog gøre egenkontrol aktuel, og udgifterne
skønnes da at ville udgøre 0,3 mio. kr. i 2011.
Udgifterne ved egenkontrollen bør ses i
sammenhæng med de væsentlige besparelser, som
besætningsejere og slagterier forventes at opnå, hvis
besætningsejer vælger at levere slagtesvin efter de
kommende regler i mærkningsbekendtgørelsen om
gruppevis levering af slagtesvin.
Forslaget om sammenlægning af
gebyrordninger vil ikke samlet set for erhvervet have
erhvervsøkonomiske konsekvenser. For de berørte
brancher vil sammenlægning af gebyrordninger imidlertid kunne
få økonomiske konsekvenser, idet de enkelte brancher
kommer til at betale andre takster end i dag, idet der
indføres en enhedstakst for den samlede gebyrordning.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR). CKR har vurderet, at forslaget ikke vil medføre
væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget indebærer ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
De bekendtgørelser, der vil kunne blive
udstedt med hjemmel i den foreslåede § 3 a, vil
skulle notificeres over for Europa-Kommissionen, da adgangen til de
omhandlede erhverv ved indførelse af uddannelseskrav bliver
lovreguleret og dermed omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
A-consult a/s, Advokatrådet, ALECTIA,
Alimentas ApS, Anticimex, Arbejdsgiverforeningen for konditorer,
bagere og chokolademagere (AKBC), A/S Mortalin, Astma- og
Allergiforbundet, Bager- og Konditormestre i Danmark,
Beskæftigelsesministeriet, Biodania, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The,
Bryggeriforeningen, Bureau Veritas Denmark, Center for Miljø
og Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, Coop
Danmark, Danish Seafood Association (DSA), Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks Fiskeindustri-
og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Restauranter
og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Elite
Smiley, Dansk Fåreavl, Dansk Gede Union, Dansk Isindustri,
Dansk Slagtefjerkræ, Dansk Supermarked, Dansk Transport og
Logistik, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske
Regioner, Danske Slagtermestre, Danske Slagtermestres
landsforening, Danske Svineproducenter, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Brancheorganisation for
Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Det
danske Fjerkræraad, Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det
Veterinære Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour
Organisation, DHI, Center for Miljø og Toksikologi,
Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI Handel, Diabetesforeningen,
DTU - Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet,
Dyrenes Beskyttelse, Emballageindustrien, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering),
Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig Fælles Forbund 3F,
Finansministeriet, Fiskeridirektoratet, Forbrugerrådet, Force
Technology, Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen af
Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen Dansk Skaldyropdræt,
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen
Muslingeerhvervet (FME), Forsvarsministeriet,
FødevareErhverv, Gigtforeningen, Greenpeace, Grønne
Familier, Grønlands Hjemmestyre, Helsebranchens
Leverandørforening, Hjerteforeningen, HORESTA,
Højmarklaboratoriet a/s, Håndværksrådet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, International Transport Danmark,
JohnsonDiversey, Justitsministeriet, Kantineledernes Landsklub,
Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kopenhagen Fur,
Kommunernes Landsforening, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse,
Kulturministeriet, Kuluk consult ApS, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landskontoret for Heste, Landsorganisationen Grøn Hverdag,
Lolex aps, Lynges E. Kontrol, Lægemiddelstyrelsen,
Mejeriforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge
Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX,
Nærbutikkernes Landsforening, Plantedirektoratet,
Plastindustrien i Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger,
Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager,
Skatteministeriet, Slagtermestre og Ostehandlerforeningen Danmark,
Smiley-One, Socialministeriet, SPF-Danmark, Statsministeriet,
Styrelsen for International Uddannelse, Sundjob Konsulenterne Aps,
Transportministeriet, Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet, Veterinærmedicinsk
Industriforening, Videncenter for Svineproduktion, Videncentret For
Landbrug, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Økologisk
Landsforening.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil medføre udgifter for
minkavlere i form af udgifter til kursus, der skønnes at
udgøre 4,3 mio. kr. i 2011 og 1,7 mio. kr. i de
følgende år. Forslaget om egenkontrol i forbindelse med
gruppevis levering af slagtesvin forventes ikke at have
konsekvenser for erhvervslivet af betydning. Forslaget om sammenlægning af
gebyrordninger vil ikke samlet set have erhvervsøkonomiske
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter udover fremtidig iagttagelse af eventuelle
indrapporterings- og notifikationsforpligtelser. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
fastsætte regler om uddannelseskrav dels til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark, dels til andre personer,
som er beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af
pelsdyr, der traditionelt holdes som husdyr i Danmark.
Personer som er ansvarlige for hold af pelsdyr
kan som udgangspunkt være såvel fysiske som juridiske
personer, men da det ikke er meningsfuldt at stille uddannelseskrav
til f.eks. selskaber, vil de regler, der forventes fastsat i
medfør af § 3 a, stk. 1, omfatte
uddannelseskrav til den fysiske person, som har det daglige ansvar
for driften af en pelsdyrfarm. Det kan være ejeren af en
pelsdyrfarm, hvis denne er en fysisk person, som forestår den
daglige drift, men det kan også være en ansat
forvalter, driftsleder eller lignende, hvis ejeren af farmen f.eks.
er en juridisk person.
Med andre personer, som er beskæftiget med
landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, forstås ansatte, som
er beskæftiget med hold af pelsdyr på en pelsdyrfarm,
men som ikke har et overordnet ansvar for dyreholdet.
Bestemmelsen vedrører alene pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark, hvilket i dag er mink og
chinchilla. Uddannelseskrav til personer, som er beskæftiget
med hold af ræve, er omfattet af den gældende lovs
§ 15.
Det er i første omgang hensigten at
anvende den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om uddannelseskrav for personer, som er
ansvarlige for hold af mink.
Disse regler forventes at omfatte krav om en
grunduddannelse ("kørekort") og en efteruddannelse
(fornyelse af "kørekortet").
Kravet om grunduddannelse forventes at skulle
gælde personer, som etablerer minkavl efter reglernes
ikrafttræden, mens kravet om efteruddannelse forventes at
skulle gælde for såvel nye minkavlere, som allerede
etablerede minkavlere. Efteruddannelsen skal gennemføres
hvert 3. år. Dog skal allerede etablerede minkavlere, der som
nævnt ikke er omfattet af kravet om grunduddannelse,
gennemføre efteruddannelsen første gang inden
udgangen af 2011.
Grunduddannelsen forventes at bestå i et
kursusforløb af ca. fire dages varighed, hvor områder
som f.eks. gældende lovgivning, minkens biologi og
årscyklus, minkens adfærd, pasning af mink,
dyrevelfærd, sundhed og smittebeskyttelse gennemgås.
Efteruddannelsen tænkes udformet som et ét dags kursus
med fokus på den seneste udvikling inden for minkenes sundhed
og velfærd.
Kurserne forventes at kunne udbydes af Dansk
Pelsdyravlerforening, praktiserende dyrlæger eller andre
kursusudbydere. Indholdet af kurserne skal kvalitetssikres af Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, og den
endelige udformning af kurserne skal godkendes af
Fødevarestyrelsen.
Det er hensigten, at kurserne bliver selvbetalte
og at de vil blive udbudt løbende over hele landet.
Det forudsættes, at der i den
administrative regulering vil blive fastsat nærmere regler om
myndighedernes adgang til at kontrollere, at kravet om uddannelse
overholdes. Denne kontrol forventes at finde sted i forbindelse med
den eksisterende dyrevelfærdskontrol i
landbrugsbesætninger, og manglende overholdelse af
uddannelseskravet forventes at kunne straffes med bøde.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri til at
fastsætte regler om, at betaling for kontrol, hvor der
udføres kontrol og opkræves betaling efter både
lov om fødevarer og lov om hold af dyr, opkræves alene
med hjemmel i lov om hold af dyr, når kontrollen udgør
en del af et overordnet kontrolområde omfattet af lov om hold
af dyr. Ændringen tilsigter en forenkling af
gebyropkrævningen. Det er således hensigten at etablere
en gebyrordning for kontrol på veterinærområdet
omfattende gebyrfinansieret veterinærkontrol, inklusive
salmonellakontrol i fjerkræbesætninger.
Salmonellakontrol er reguleret delvis i medfør af lov om
hold af dyr og delvis i medfør af lov om fødevarer. I
medfør af den foreslåede bestemmelse vil det blive
muligt at etablere den ovenfor beskrevne gebyrordning, hvorefter
det ovenfor beskrevne gebyr opkræves alene efter lov om hold
af dyr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 4
foreslås at indsætte bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om gennemførelse af
egenkontrol hos besætningsejer og transportør i
forbindelse med gruppevis levering af slagtesvin, jf. nedenfor.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at der indsættes en bemyndigelse til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri til at fastsætte
nærmere regler om gennemførelse af egenkontrol hos
besætningsejer og transportør i forbindelse med
gruppevis levering af slagtesvin. Kravet om egenkontrol skal
gælde for ejere af svinebesætninger og
transportører, når der mellem besætningsejer og
slagteri er indgået aftale om gruppevis levering af
slagtesvin til slagteriet.
De regler, som fastsættes i medfør
af bemyndigelsen, vil indeholde en nærmere regulering af
pligten til at foretage egenkontrol. Det centrale element i
egenkontrollen er pligten til at foretage registreringer, der
viser, at kravene til gruppevis levering er overholdt. Kravet om
egenkontrol skal omfatte alle led, der bidrager ved transporten af
slagtesvin, dvs. besætningsejer, transportør og
slagteri. Der vil tillige kunne stilles krav om, at egenkontrollen
beskrives i et egenkontrolprogram. Ved egenkontrolprogrammet
dokumenterer besætningsejer og transportør over for
myndigheden, at kravene til gruppevis levering af slagtesvin er i
overensstemmelse med kravene i
mærkningsbekendtgørelsen.
Det er endvidere hensigten, at der i den
administrative regulering vil blive fastsat nærmere regler om
myndighedernes adgang til at kontrollere, at kravene til
gennemførelse af egenkontrol er overholdt.
Tilsynsmyndigheden har efter lov hold af dyr til enhver tid, mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
offentlig og private ejendomme, lokaliteter, transportmidler,
forretningsbøger, papirer m.v., herunder elektroniske data.
Kontrollen vil blive udført efter reglerne i
retssikkerhedsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2011.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det
foreslås, at de foreslåede ændringer ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at de
vil kunne sættes helt eller delvist i kraft for
Grønland ved kongelig anordning med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
Formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 402 af 21. april
2010 foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 3 indsættes: | § 3. Den, der
holder dyr, er ansvarlig for overholdelse af de krav, der er
fastsat i loven eller med hjemmel i loven eller i Det
Europæiske Fællesskabs forordninger. | | »§ 3 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om uddannelseskrav til personer, som er
ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark. | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om uddannelseskrav til andre
personer end de i stk. 1 nævnte, som er
beskæftiget med landbrugsmæssigt hold af pelsdyr, der
traditionelt holdes som husdyr i Danmark.« | | | | § 53.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrol og overvågning
vederlagsfrit udtage prøver til undersøgelse og
herunder aflive dyr i undersøgelsesøjemed. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om, at udgifterne i forbindelse med
laboratorieundersøgelser, udtagning af prøver og
andre foranstaltninger, der iværksættes i medfør
af loven eller regler fastsat i medfør af loven eller af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger, helt eller delvis
afholdes af den for dyreholdet ansvarlige ejer eller bruger eller
sammenslutning heraf. | | | Stk. 2. Ejere af
dyrehold og virksomheder samt importører og
eksportører afholder udgifterne ved den kontrol og det
tilsyn, der udføres efter loven eller regler fastsat i
medfør af loven eller af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger, medmindre ministeren bestemmer
andet. Ministeren kan fastsætte regler herom. | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling af udgifterne ved
gennemførelse af særlige undersøgelser, ydelser
og ekspeditioner i medfør af loven eller regler fastsat i
medfør af loven eller af Det Europæiske
Fællesskabs forordninger. | | | | | 2. I § 53 indsættes som
stk. 4: | | | »Stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at betaling for kontrol, der
udføres efter lov om fødevarer, sker efter
stk. 2, når kontrollen indgår som en del af et
overordnet kontrolområde omfattet af denne lov.« | | | | Kapitel 12 | | 3.Overskriften til kapitel
12 affattes således: | | | | Kontrol og offentliggørelse
af kontrolresultater | | »Kontrol, egenkontrol i
forbindelse med gruppevis levering af slagtesvin og
offentliggørelse af kontrolresultater« | | | | § 61.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe bestemmelse om eller fastsætte regler om, at
dyrehold og virksomheder, som er omfattet af loven, skal kunne
dokumentere driftsmæssige forhold af betydning for
fødevaresikkerheden og menneskers og dyrs sundhed og den
kontrol hermed, som følger af lovgivningen herom eller
forskrifter udstedt i medfør heraf eller af Det
Europæiske Fællesskabs forordninger. | | | Stk. 2.
Ministeren kan træffe bestemmelse eller fastsætte
regler om, at virksomheder og dyrehold, som er omfattet af loven,
for egen regning skal foretage nærmere fastsatte analyser og
undersøgelser, at analyseresultaterne skal fremsendes til
tilsynsmyndigheden, og at analyserne skal foretages på
særlige laboratorier. | | | | | | | | 4. Efter
§ 61 indsættes: | | | »§ 61 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at besætningsejer og
transportør for egen regning skal gennemføre
egenkontrol ved transport af slagtesvin, der efter aftale mellem
besætningsejer og slagteri transporteres direkte fra en
svinebesætning i Danmark til et slagteri i Danmark uden
øremærkning eller skinketatovering.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2011. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de grønlandske forhold tilsiger. |
|