Fremsat den 6. oktober 2010 af
undervisningsministeren (Tina Nedergaard)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om bonus til elever
i ungdomsuddannelse med lønnet praktik
(Afskaffelse af bonus til elever i
ungdomsuddannelse med lønnet praktik)
§ 1
Lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med
lønnet praktik, jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 14.
juli 2007, ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2011.
Stk. 2. Bonus optjent
før 1. januar 2011 i henhold til lov om bonus til elever i
ungdomsuddannelse med lønnet praktik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 905 af 14. juli 2007, udbetales efter
de hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti indgik i maj 2010 Aftale om
genopretning af dansk økonomi. Som følge af aftalen
foreslås det at afskaffe bonusordningen til elever over 18
år i lønnet praktik og skolepraktik i
erhvervsuddannelser.
Lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med
lønnet praktik er fra 2000, jf. lov nr. 1325 af 20. december
2000. Med loven implementeredes en aftale om bonus til elever i
lønnet praktik, som den daværende regering,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indgik i forbindelse med
finanslovsforslaget for 2001. Loven indførte bonus for
elever over 18 år, som var under uddannelse i en
erhvervsrettet ungdomsuddannelse med lønnet praktik.
Bonusordningen vurderes ikke at have betydning
for opfyldelsen af regeringens uddannelsespolitiske
målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang
skal have en ungdomsuddannelse. Baggrunden herfor er, at den
gennemsnitlige bonusydelse pr. elev på ca. 2200 kr. er
relativt lille, og at elever i erhvervsuddannelserne som
udgangspunkt er økonomisk bedre stillede end øvrige
elever og studerende i uddannelsessystemet i kraft af deres
elevløn, samt at det formodes at være en ordning, som
kun et fåtal af eleverne kender til, før de får
udbetalt bonussen.
Lovforslaget indeholder på denne baggrund
forslag om ophævelse af bonusordningen for elever i
ungdomsuddannelser med lønnet praktik.
2. Afskaffelse af
bonusordningen
2.1 Gældende ret
Staten yder en bonus til elever over 18 år,
der har gennemført en erhvervsuddannelse, og til elever, der
har gennemført en uddannelse, der efter beslutning truffet
af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) kan
sidestilles med en erhvervsuddannelse, jf. § 4, stk. 1, i lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion. Bonusordningen blev med virkning
fra 1. januar 2006 omlagt, jf. lov nr. 1154 af 7. december 2005 om
ændring af lov om bonus til elever i ungdomsuddannelse med
lønnet praktik, så den hidtidige årlige
udbetaling af bonus ændredes til, at bonus udbetaltes efter
elevens gennemførelse af sin uddannelse. Der ydes ikke bonus
for at gennemføre en uddannelse til elever, for hvilke
arbejdsgiveren har været berettiget til voksensats efter de
regler, der er fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Elevrefusion i forbindelse med udbetaling af lønrefusion
efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Bonusordningen administreres af Arbejdsgivernes
Elevrefusion. Undervisningsministeriet afholder udgifterne til
bonus samt administrationen af bonusordningen.
Bonusordningen er et tilskud. Optjeningsperioden
løber fra eleven fylder 18 år, til eleven har
afsluttet og bestået en uddannelse.
2. 2 Den foreslåede
afskaffelse af bonusordningen
Det foreslås at afskaffe bonusordningen ved
at ophæve loven om bonus til elever i ungdomsuddannelser med
lønnet praktik. Bonusordningen gælder kun for elever i
erhvervsuddannelserne, der som udgangspunkt er bedre stillede end
de øvrige studerende i uddannelsessystemet, da
elevlønnen er højere end SU. Ordningen er et brud
på princippet om, at erhvervsuddannelseselevernes
lønforhold er aftalt mellem arbejdsmarkedets parter. Endelig
er ordningen dyr at administrere. Udgifterne til administration
udgjorde således omkring 6,6 pct. af de samlede udgifter til
elevbonusordningen i 2009.
Det foreslås, at lov om bonus til elever i
ungdomsuddannelser med lønnet praktik ophæves,
så elever fra den 1. januar 2011 ikke længere optjener
bonus. Bonus optjent før 1. januar 2011 vil komme til
udbetaling, når hele uddannelsen er afsluttet.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Provenuet forventes at udgøre 13 mio. kr.
i 2011, 38 mio. kr. i 2012, 50 mio. kr. i 2013, 54 mio. kr. i 2014
og 54,5 mio. kr. årligt i 2015 og fremover. Provenuet er
korrigeret for ændret aktivitetsskøn i forbindelse med
forslag til finanslov for 2011. Af Aftale om genopretning af dansk
økonomi fremgik et provenu eksklusiv ændret aktivitet
på 56 mio. kr. i 2011, 81 mio. kr. i 2012 og 93 mio. kr. i
2013. Potentialet er skønnet og forbundet med
usikkerhed.
De samlede udgifter til bonusordningen udgjorde
51,4 mio. kr. i 2009, hvoraf administrationsudgifter udgjorde 3,4
mio. kr. Arbejdsgivernes Elevrefusion udbetalte i 2009 bonus til
23.229 elever.
4. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget medfører en administrativ
lettelse for staten, idet ordningen er dyr at administre
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring i følgende organisationer m.v.:
Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskolerne, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Landbrug, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesforbund, Handelsskolernes
Lærerforening, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Landboungdom, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforsamlingen for
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Rigsrevisionen, Rådet for
De Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU),
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen og
Uddannelsesforbundet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Der forventes statslige mindreudgifter
på 13 mio. kr. i 2011, 38 mio. kr. i 2012, 50 mio. kr. i
2013, 54 mio. kr. i 2014 og 54,5 mio. kr. i 2015 og fremover. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget medfører en
administrativ lettelse for staten. | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lov om bonus til elever i
ungdomsuddannelser med lønnet praktik ophæves
Til § 2
I stk. 1
foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2011.
I stk. 2
foreslås, at bonus optjent før 1. januar 2011 vil
komme til udbetaling efter de hidtil gældende regler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 905 af 14. juli 2007 og
bekendtgørelse nr. 1120 af 27. september 2007 om bonus til
elever i ungdomsuddannelse med lønnet praktik. Bonus
udbetales én gang årligt i juni måned efter, at
eleven har gennemført sin uddannelse.
Skolerne giver løbende Arbejdsgivernes
Elevrefusion oplysning om gennemførte uddannelsesaftaler,
eller hvad der uden for erhvervsuddannelserne træder i stedet
herfor. Arbejdsgiverne giver på anmodning Arbejdsgivernes
Elevrefusion oplysninger af betydning for udbetaling af bonus.
Bonusordningen administreres af Arbejdsgivernes
Elevrefusion, der udbetaler bonus på statens vegne.
Undervisningsministeriet afholder udgiften til bonus samt
administrationen af bonusordningen. AER indsender et budget til
Undervisningsministeriet over de forventede udgifter til bonus og
administrationsudgifterne herved. Undervisningsministeriet
udbetaler forskudsvis et beløb til AER til dækning af
udgifter til bonus og administrationsudgifter, og AER udarbejder
for hvert regnskabsår et særskilt regnskab for
bonus.