Fremsat den 6. oktober 2010 af
klima- og energiministeren (Lykke Friis)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om et
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram og lov om
statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i
visse virksomheder med et stort energiforbrug
(Green Labs DK-programmet)
§ 1
I lov nr. 555 af 6. juni 2007 om et
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om et Energiteknologisk
Udviklings- og Demonstrationsprogram samt om Green Labs
DK-programmet«
2. I
§ 1 indsættes efter
»energipolitiske målsætninger om
forsyningssikkerhed«: »dansk uafhængighed af
fossile brændsler«.
3.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2
a. Der oprettes et Green Labs DK-program, som skal virke for
etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og
teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder
(Green Labs).
Stk. 2. Green Labs
DK-programmet skal
1) yde tilskud til
etablering af testfaciliteter og
2) aktivt fremme
samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring
dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green
Labs.«
4. I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«.
5. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»vedrørende EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«.
6. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
»på EUDP's«: »og Green Labs
DK-programmets«.
7. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Bestyrelsen kan efter
ansøgning«: »til EUDP«.
8. I
§ 7, stk. 1, 2. pkt., udgår
»med hjemsted i Danmark«.
9. I
§ 7, stk. 1, indsættes efter
sidste pkt.: »Hovedansøger skal have hjemsted i
Danmark.«
10.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. Bestyrelsen kan efter ansøgning til Green Labs
DK-programmet give tilskud til etablering af faciliteter til
demonstration og test. Tilskud kan gives til faciliteter af
høj international standard, der tilgodeser klimateknologiske
styrkepositioner i Danmark, og som etableres af offentlige eller
private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner.
Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter yderligere kriterier for tilskud,
herunder eventuelle særlige tilskudsområder,
vedrørende Green Labs DK-programmet.«
11. I
§ 8 indsættes efter
»Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.
12. I
§ 8 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Bestyrelsen kan efter Green Labs DK-programmet give tilskud til
konkrete aktiviteter, der fremmer samarbejde mellem offentlige og
private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af
kendskabet til Green Labs.«
13. I
§ 9 indsættes efter
»Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.
14. I
§ 11, stk. 1, indsættes
efter »rammerne af EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«.
15. I
§ 13, stk. 1, nr. 4, ændres
»programmet« til: »programmerne«.
16. I
§ 13, stk. 3, udgår
»som udføres i forbindelse med et projekt,«.
17. I
§ 13, stk. 3, ændres
», Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune,
Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale
revisionsorganer« til: »eller af et kommunalt
revisionsorgan«.
18. I
§ 14, stk. 1, nr. 1, ændres
»projektforløbet« til: »projekt- eller
etableringsforløbet«.
19. I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »projektet«: »eller
etableringen«.
20. I
§ 15 indsættes efter
»at tilskud«: »givet efter EUDP«.
§ 2
I lov om statstilskud til dækning af
udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november
1997, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 528 af 17. juni
2008 og senest ved § 8 i lov nr. 1400 af 27. december 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»udgifter til kuldioxidafgift« til: »udgifter til
energispareafgift«.
2. I
§ 1, stk. 1, nr. 2, ændres
»ikke tilbagebetalte kuldioxidafgift« til: »ikke
tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift«.
3.
Efter § 1 d indsættes:
Ȥ 1
e. Statstilskudsordningen administreres i overensstemmelse
med Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om
visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning), jf. dog § 1f.
Tilskuds-berettigede virksomheder skal mindst betale EU's
minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug til
procesformål, jf. forordningens artikel 25. Forordningen er
offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions
Tidende (EU-Tidende 2008 nr. L 214, side 3).«
4.
Efter § 1 e indsættes:
Ȥ 1
f. Statstilskud til virksomheder, der ikke opfylder
betingelserne i den i § 1 e nævnte forordning, skal ydes
i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens
statsstøtteregler.«
§ 3
Stk. 1. Tidspunktet for
lovens ikrafttræden fastsættes af klima- og
energiministeren, jf. dog stk. 2. Ministeren kan herunder
fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Stk. 2. § 2
træder i kraft 6. juni 2011.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse: | | 1. | Indledning | | 1.1 | Lovforslagets formål | | 1.2 | Lovforslagets hovedindhold og
baggrund | | | 1.2.1 | Green Labs DK-programmet | | | 1.2.2 | Målsætning om dansk
uafhængighed af fossile brændsler | | | 1.2.3 | Lempelse af krav om hjemsted i
Danmark | | | 1.2.4 | Aftaleordningen | 2. | Green Labs DK-programmet | | 2.1 | Gældende ret | | | 2.1.1 | Green Labs DK-programmet | | | 2.1.2 | EUDP | | 2.2 | Lovforslagets udformning | 3. | Målsætning om dansk
uafhængighed af fossile brændsler | | 3.1 | Gældende ret | | 3.2 | Lovforslagets udformning | 4. | Lempelse af krav om hjemsted i
Danmark | | 4.1 | Gældende ret | | 4.2 | Lovforslagets udformning | 5. | Aftaleordningen | | 5.1 | Gældende ret | | 5.2 | Lovforslagets udformning | 6. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | 9. | De miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
1.1 Lovforslagets
formål
Lovforslaget har til formål at
tilvejebringe et nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs
DK-programmets gennemførelse. Efter forslaget ændres
lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
(EUDP-loven), sådan at den indeholder hjemmel for alle
aktiviteter under Green Labs DK-programmet, herunder hjemmel for
EUDP-bestyrelsen til - på baggrund af kriterier og eventuelle
særlige tilskudsområder fastsat af klima- og
energiministeren - at foretage den endelige prioritering og
udmøntning af tilskud fra Green Labs DK-programmet.
Herudover indeholder forslaget indsættelse
af en supplerede målsætning om at understøtte
regeringens langsigtede mål om at gøre Danmark
uafhængig af fossile brændsler. Hensigten er at
åbne mulighed for, at Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP) kan prioritere udvikling og
demonstration på områder, der vurderes at være af
betydning for den forestående omstillingsproces af det danske
energisystem, og hvor der samtidig vurderes at være behov for
en særlig dansk indsats for at realisere den ønskede
udvikling.
Forslaget indeholder desuden en lempelse af
EUDP-lovens krav om, at alle tilskudsmodtagere skal have hjemsted i
Danmark. Det er hensigten, at det skal være muligt at
støtte aktiviteter udført af udenlandske
projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det
er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse af lovens
formål om teknologiudvikling i Danmark.
Endelig sikrer forslaget, at der også efter
udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af
aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering
med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til
virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og
energispareafgift.
1.2. Lovforslagets hovedindhold
og baggrund
1.2.1 Green Labs
DK-programmet
Green Labs DK-programmet er et nyt program, der
er en del af en række nye initiativer, som skal
gennemføre regeringens vision om, at Danmark skal være
et »grønt teknologilaboratorium«, hvor
grønne virksomheder har de rigtige rammebetingelser i hele
innovationskæden fra forskning og udvikling til demonstration
og videre til markedet. Baggrunden for etableringen af Green Labs
DK-programmet er, at der er identificeret en mangel i
innovationskæden i forhold til faciliteter til at demonstrere
og teste klimateknologier i stor skala.
Programmet blev lanceret i forbindelse med
regeringens Erhvervsklimastrategi, hvor regeringen afsatte omkring
600 mio. kr. til bedre rammer for, at danske virksomheder kan
udnytte de nye vækstmuligheder, som opstår i
kølvandet på klimaudfordringerne.
Erhvervsklimastrategiens initiativer, herunder Green Labs
DK-programmet, er finansieret gennem globaliseringspuljen til
forskning og udvikling samt til innovation og
iværksætteri. Ud over Green Labs DK-programmet er der,
i regi af Økonomi- og Erhvervsministeriet, oprettet en fond
til »grøn omstilling og erhvervsmæssig
fornyelse« (Fornyelsesfonden), som blandt andet kan give
støtte til markedsmodningsfasen, hvor nye lovende
klimateknologier skal finde vej til endelig anvendelse og
kommercialisering på markedet.
Green Labs DK-programmet skal give statsligt
tilskud til opbygning af test- og demonstrationsfaciliteter for
grønne teknologiområder med et stort
vækstpotentiale. Green Labs DK-programmet henvender sig bl.a.
til små og mellemstore virksomheder. Regeringen har afsat i
alt 210 mio. kr. til at støtte etableringen (ikke drift) af
et mindre antal testlaboratorier - såkaldte Green Labs - hvor
virksomheder kan demonstrere og teste nye grønne teknologier
under realistiske omstændigheder. Den langsigtede
målsætning med initiativet er, at Green Labs
DK-programmet skal være med til at skabe testfaciliteter af
høj international standard, der kan tiltrække danske
og udenlandske udviklings- og demonstrationsaktiviteter.
EUDP giver i dag støtte til projekter for
udvikling og demonstration af ny energiteknologi, men hverken
EUDP eller andre ordninger kan i større omfang yde
støtte til at opbygge faciliteter til at demonstrere og
teste grønne teknologier i stor skala. Dette kan være
en markedsbarriere for særligt små og mellemstore
virksomheder, der har behov for at gennemføre kommercielle
tests af deres nye produkter og løsninger, men som ikke har
mulighed for selv at etablere test- og demonstrationsfaciliteter.
Green Labs DK-programmet lukker dette hul i den danske
innovationskæde ved at give tilskud til etableringen af Green
Labs til test og demonstration af ny klimateknologi under
realistiske omstændigheder.
Der forventes ikke et egentlig overlap mellem
aktiviteterne under Green Labs DK-programmet og aktiviteterne under
andre ordninger som f.eks. EUDP, Det Strategiske
Forskningsråd (DSF), Fornyelsesfonden og Grønt
Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP). Det er vigtigt, at
Green Labs DK-programmet koordineres med andre ordninger,
initiativer m.v., således at der skabes sammenhæng i
hele innovationskæden fra forskning til
markedsintroduktion.
Det er hensigten, at de nye Green Labs skal
udvikles og drives i samarbejde med erhvervslivet. Regeringen
ønsker derfor, at det skal være erhvervslivet selv,
der sammen med f.eks. videninstitutioner og regionale eller lokale
parter udvikler de nye faciliteter baseret på konkrete behov
og potentialer.
1.2.2 Målsætning om
uafhængighed af fossile brændsler
Af regeringsgrundlaget fra november 2007,
Mulighedernes Samfund, fremgår regeringens vision om, at
Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler.
I marts 2008 nedsatte regeringen en klimakommission, der i
september 2010 er kommet med anbefalinger på, hvordan
visionen kan nås.
Som opfølgning på anbefalingerne fra
klimakommissionen, vil regeringen komme med en plan for,
hvornår og hvordan Danmark kan gøre sig
uafhængig af fossile brændsler. Der vil i den
forbindelse være behov for konkrete virkemidler, som kan
fremme udviklingen hen mod et fossiluafhængigt samfund
på en omkostningseffektiv måde. Efter forslaget vil
EUDP i højere grad kunne understøtte denne udvikling.
Green Labs DK-programmet vil også kunne understøtte
udviklingen hen mod det fossiluafhængige samfund.
1.2.3 Lempelse af krav om
hjemsted i Danmark
De hidtidige erfaringer har vist, at danske
virksomheder og videninstitutioner i nogle tilfælde har haft
behov for at inddrage udenlandske deltagere i projekter, f.eks.
udenlandske universiteter med særlige kompetencer. Eftersom
EUDP-støttede projekter skal fremme teknologiudviklingen i
Danmark, er der typisk ikke tilstrækkelig tilskyndelse til
udenlandsk deltagelse uden støtte fra EUDP.
Med henblik på at kunne støtte
udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i
tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til
opfyldelse af lovens formål om teknologiudvikling i Danmark,
indeholder forslaget en lempelse af kravet om hjemsted i Danmark
for så vidt angår projektdeltagerne.
Hovedansøger (som oftest projektets projektleder) skal
forsat have hjemsted i Danmark, hvorved det bl.a. sikres, at
projektet forankres i Danmark.
Muligheden for at støtte udenlandske
projektdeltagere uden hjemsted i Danmark forventes kun anvendt i
begrænset omfang. Det skal også bemærkes, at det
allerede er muligt i eksempelvis Det Strategiske
Forskningsråd (DSF) at støtte projektdeltagere uden
hjemsted i Danmark.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
1.2.4 Aftaleordningen
Lovforslaget skal sikre, at der også efter
udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af
aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering
med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til
virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og
energispareafgift.
Aftaleordningen er godkendt efter EU´s
statsstøtteregler, og godkendelsen udløber den 6.
juni 2011. Med lovforslaget tilpasses aftaleordningen, så den
opfylder betingelserne i EU's generelle gruppefritagelsesordning.
Det indebærer, at ordningen kan sættes i kraft uden
Kommissionens forudgående godkendelse. Der kan være
enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er
opfyldt, og hvor statstilskuddet skal ydes i henhold til andre af
EUF-traktatens statsstøtteregler, hvilken kan betyde, at
ordningen skal anmeldes til og godkendes af Kommissionen,
før støtten kan ydes i disse tilfælde.
Lovforslaget indeholder endvidere en
nødvendig sproglig tilpasning som følge af, at
kuldioxidafgiften på elektricitet er omdøbt til
energispareafgift.
2 Green Labs DK-programmet
2.1. Gældende ret
2.1.1 Green Labs
DK-programmet
Green Labs DK-programmet er blevet etableret via
bevilling og tekstanmærkning i finansloven 2010, jf. §
29.22.02 og tekstanmærkning nr. 109. Det er klima- og
energiministeren, som efter de gældende regler er bemyndiget
til at meddele tilsagn om støtte til etablering af
faciliteter til demonstration og test af nye klimateknologier.
2.1.2 EUDP
EUDP-loven, jf. lov nr. 555 af 6. juni 2007,
udgør lovgrundlaget for EUDP. Det fremgår af § 1,
at EUDP skal understøtte de energipolitiske
målsætninger, og samtidig fremme udnyttelse og
udvikling af erhvervspotentialer på området til gavn
for vækst og beskæftigelse. Efter § 2 skal EUDP
yde tilskud til fortrinsvis udvikling og demonstration, aktivt
fremme samarbejde mellem offentlige og privat aktører samt
styrke samspillet med internationale aktiviteter og programmer
inden for energiteknologi.
I § 3 er det bestemt, at EUDP ledes af en
uafhængig bestyrelse, som i henhold til § 4
træffer beslutning om alle forhold vedrørende EUDP.
Efter § 5 stiller ministeren sekretariatsbistand til
rådighed for bestyrelsen og bestyrelsesformanden. I henhold
til § 6 udarbejder bestyrelsen en forretningsorden, som
godkendes af ministeren.
Det fremgår af § 7, at bestyrelsen
efter ansøgning kan give tilskud til udviklings- og
demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der
understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration.
Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser hensynet til
teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af offentlige
eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner med
hjemsted i Danmark. Ved vurderingen af, om der skal gives tilskud,
tages udgangspunkt i generelle kriterier, hvori der ud over lovens
formål lægges vægt på projektforslagets
faglige kvalitet og på ledelsesmæssige og
organisatoriske forhold. Herudover lægges der bl.a.
vægt på indsatsområder og strategier, som
udarbejdes i samarbejde mellem offentlige og private
aktører. Efter § 8 kan bestyrelsen give tilskud til
konkrete aktiviteter, der afholdes som led i udviklingen af
samarbejdet mellem offentlige og private aktører, og efter
§ 9 kan bestyrelsen anvende midler på internationalt
forskningssamarbejde.
Det følger af § 10, at tilskud kun
kan gives inden for rammerne bevillingerne på de årlige
finanslove, og at det er en betingelse for tilskud, at aktiviteten
ikke er påbegyndt, før der er afgivet tilsagn om
tilskud. Efter § 11 skal EUDP koordineres med andre ordninger,
initiativer og myndigheder, og i § 12 bestemmes, at
bestyrelsen ikke kan gøre krav på immaterielle
rettigheder, som opnås på grundlag af aktiviteter,
hvortil der er givet tilskud. Det fremgår af § 13, at
ministeren kan fastsætte regler for lovens
gennemførelse og administration bl.a. i relation til tilsyn,
regnskaber, offentliggørelse og evaluering.
Reglerne for bortfald og tilbagebetaling af
tilskud fremgår af § 14 og § 15. Herefter kan
tilskud bl.a. bortfalde, hvis tilskudsmodtageren har afgivet
urigtige oplysninger, og ministeren kan fastsætte regler om,
at tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde,
hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har
opnået en kommerciel indtjening.
Efter § 16 kan bestyrelsens
afgørelser ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, men klager over retlige spørgsmål i
forbindelse med bestyrelsens afgørelser kan indbringes for
Energiklagenævnet. Det fremgår af § 17, at den,
der giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger af betydning i forbindelse med ansøgning om
tilskud eller anvender tilskud i strid med vilkår for
tilskuddets anvendelse, kan straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning.
Endelig fremgår det af § 19, at loven
ikke gælder for Grønland og Færøerne.
2.2 Lovforslagets udformning
Hjemlen i finansloven er en midlertidig
foranstaltning, og der er behov for et nærmere og
bestående hjemmelsgrundlag for gennemførelsen af Green
Labs DK-programmet, da der bl.a. forventes at være behov for
opfølgning i en årrække efter afgivelse af
tilsagn og indtil, at Green Labs faciliteterne er endeligt
opført. Der skal følges op på, om
vilkårene for tilsagnet overholdes, herunder i forhold til
fremdrift, regnskab, rapportering og revision.
Det foreslås, at det nærmere
hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem
en ændring af EUDP-loven. Der er den sammenhæng mellem
Green Labs DK-programmet og EUDP, at programmerne supplerer
hinanden i forhold til innovationskæden, når det
gælder udvikling, demonstration og test. Bestyrelsen for EUDP
foreslås således at skulle være bestyrelse for
Green Labs DK-programmet. På samme vis foreslås
sekretariatet for EUDP også at blive sekretariat for Green
Labs DK-programmet. Det er hensigten med forslaget, at EUDP-loven
skal omfatte alle aktiviteter under Green Labs DK-programmet.
Green Labs DK-programmet foreslås at have
to hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter
hinanden.
For det første foreslås Green Labs
DK-programmet at støtte etablering af Green Labs dvs.
faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye
klimateknologier under realistiske omstændigheder i stor
skala. Det vil være klima- og energiministeren, der
fastsætter kriterier og eventuelle særlige
støtteområder for Green Labs DK-programmet.
Bestyrelsen for Green Labs DK-programmet vil herefter træffe
beslutning om den endelige prioritering og udmøntning af
tilskudsmidler.
For det andet foreslås Green Labs
DK-programmet aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og
private aktører omkring dannelsen af konsortier bag kommende
Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs i både
Danmark og udlandet. Det betyder, at programmet med sit kendskab
til aktørerne aktivt skal gå ind i processen omkring
dannelsen af konsortier. Programmet kan i den forbindelse give
tilskud til aktiviteter, der fremmer dannelsen af konsortier f.eks.
afholdelse af workshops for klynger af virksomheder. Ligeledes skal
programmet arbejde for, at de etablerede Green Labs bliver kendt
blandt potentielle brugere heraf. Programmet kan i den forbindelse
f.eks. give tilskud til deltagelse i konferencer og
erhvervsfremme.
Der er en række bestemmelser i EUDP-loven,
som det foreslås fremover skal finde anvendelse på
Green Labs DK-programmet. Det drejer sig om bestemmelserne i §
5 (sekretariatsbistand), § 6 (forretningsorden), § 10
(tilskud inden for bevillinger på årlige finanslove),
§ 16 (klage), § 17 (straf) og § 19 (Grønland
og Færøerne). Endvidere foreslås en række
bestemmelser ændret, således de finder anvendelse
på såvel EUDP som Green Labs DK-programmet. Det drejer
sig om lovens titel, § 13 (regler for lovens
gennemførelse og administration) og § 14 (Bortfald og
tilbagebetaling af tilskud). Baggrunden for at det foreslås,
at de ovennævnte bestemmelser skal finde anvendelse på
både EUDP og Green Labs DK-programmet er, at der er en
høj grad af lighed mellem programmerne på disse
punkter og som følge heraf, er behovet for lovregulering det
samme.
Herudover foreslås følgende
bestemmelser konsekvensændret, så at de fortsat alene
finder anvendelse på EUDP: § 7 (tilskud til udviklings-
og demonstrationsprojekter), § 8, stk. 1 (tilskud i
forbindelse med samarbejde), § 9 (internationalt
forskningssamarbejde) og § 15 (tilbagebetaling ved kommerciel
indtjening). Baggrunden herfor er, at Green Labs DK-programmet
efter forslaget ikke skal give tilskud til udviklings- og
demonstrationsprojekter samt internationalt forskningssamarbejde,
og tilskud fra Green Labs DK-programmet skal ikke kunne
kræves tilbagebetalt ved kommerciel indtjening, da det netop
er forventningen, at etablerede Green Labs skal virke på
kommercielle vilkår og med kommerciel indtjening. Det
foreslås, at Green Labs DK-programmet skal kunne
støtte samarbejdet mellem offentlige og private
aktører, men på en måde, der adskiller sig fra
EUDP, idet Green Labs DK-programmet skal kunne give tilskud til
dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs. Endelig
foreslås en række nye bestemmelser, der udelukkende
skal finde anvendelse på Green Labs DK-programmet.
Bestemmelserne i § 11, stk. 2
(forskningsrådgivning) og § 12 (immaterielle
rettigheder) ændres ikke med forslaget. Bestemmelserne finder
ikke anvendelse på Green Labs DK-programmet, idet Green Labs
DK-programmet ikke omfatter forskningsrådgivning eller
aktiviteter, der kan danne grundlag for immaterielle
rettigheder.
3 Målsætning om dansk
uafhængighed af fossile brændsler
3.1 Gældende ret
Efter lovens § 7, stk. 3, og
bemærkningerne hertil er de væsentligste kriterier for
tildeling af tilskud projektforslagets relevans og mulige positive
effekt i forhold til forsyningssikkerhed, klima og miljø,
omkostningseffektivitet samt udnyttelse af konkret
erhvervsmæssig potentiale. Efter gældende ret vurderes
det, at EUDP kan støtte projekter, der bidrager til det
langsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af
fossile brændsler i det omfang, at det stemmer overens med
førnævnte kriterier.
3.2 Lovforslagets udformning
Forslaget indsætter en supplerende og
eksplicit målsætning om, at lovens formål
også bliver at understøtte den langsigtede
målsætning om dansk uafhængighed af fossile
brændsler. Med forslaget vil EUDP i højere grad have
mulighed for at fokusere og prioritere tilskud til udvikling og
demonstration på områder, der vurderes at være af
særlig betydning for den forestående omstillingsproces
af det danske energisystem, og hvor der samtidig vurderes at
være behov for en dansk indsats for at realisere den
ønskede udvikling. Det er forventningen, at
indsættelsen af målsætningen i praksis vil
føre til en prioritering af ansøgninger, der i
høj grad understøtter målsætningen om
uafhængighed, også i tilfælde, hvor de
erhvervsmæssige potentialer vurderes mere
begrænsede.
Sekretariatet skal bidrage til at belyse de
bredere hensyn, som er relevante i forhold til bestyrelsens
behandling af ansøgninger om tilskud til projekter, der
bidrager til opfyldelsen af regeringens målsætning om
dansk uafhængighed af fossile brændsler. I den
forbindelse skal sekretariatet inddrage relevante
pejlemærker, mål m.v. fra politiske aftaler og planer
for opnåelse af uafhængighed af fossile
brændsler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
4 Lempelse af krav om hjemsted i
Danmark
4.1 Gældende ret
Efter de gældende regler skal
tilskudsmodtagere have hjemsted i Danmark, jf. lovens § 7,
stk. 1, 2. punktum. Baggrunden for det nuværende
hjemstedskrav er hensynet til spørgsmålet om
jurisdiktion. Udenlandske virksomheder og videninstitutioner uden
dansk hjemsted kan deltage i projekter, men altså ikke
modtage tilskud fra EUDP. Eftersom EUDP-støttede projekter
skal fremme teknologiudviklingen i Danmark, er der typisk ikke
tilstrækkelig tilskyndelse til udenlandsk deltagelse uden
støtte fra EUDP.
4.2 Lovforslagets udformning
Forslaget lemper kravet om hjemsted i Danmark,
så det kun er hovedansøger, der fortsat skal have
hjemsted i Danmark. Forslaget åbner mulighed for, at EUDP kan
støtte aktiviteter, der udføres af udenlandske
deltagere uden hjemsted i Danmark. Støtte til udenlandske
deltagere skal være faglig relevant og bidrage til
opfyldelsen af lovens formål. Det er hovedansøger, som
modtager og administrerer tilsagnet på vegne af et
projektkonsortium.
I forbindelse med afgivelse af tilsagn om
tilskud, holdes hovedansøger ansvarlig for de
tilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i
Danmark modtager. Dvs. f.eks. i tilfælde af, at den
udenlandske projektdeltager uden hjemsted i Danmark ikke overholder
vilkårene for tilskuddet, vil hovedansøgeren blive
holdt ansvarlig i forbindelse med eventuelt krav om tilbagebetaling
af tilskud. Hovedansøgeren vil blive gjort opmærksom
på dette ansvar i forbindelse med tilsagnet. Baggrunden for
at pålægge hovedansøger ansvaret for udenlandske
deltagere er at lette inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis
vilkårene for modtagelse af tilskud ikke længere er til
stede. Dette skal ses under hensyntagen til, at den udenlandske
deltagelse er i hovedansøgers interesse og på
hovedansøgers initiativ.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 8, 9 og 10, og bemærkningerne hertil.
5 Aftaleordningen
5.1 Gældende ret
Ca. 110 virksomheder har indgået en aftale
om energieffektivisering med Energistyrelsen. Aftalen forpligter
virksomhederne til at indføre og anvende energiledelse,
hvilket bl.a. medfører, at virksomhederne skal lave
energibevidst projektering og indkøb. Herudover skal
virksomhederne bl.a. gennemføre
energieffektiviseringsprojekter, der har en tilbagebetalingstid
på op til 4 år. Den gældende
statsstøtteordning med, at Energistyrelsen indgår
aftaler om energieffektivisering med energiintensive virksomheder,
der berettiger virksomheden til at få tilskud til
dækning af kuldioxid-, energi- og energispareafgift, er
godkendt af Europa-Kommissionen den 6. juni 2001. Godkendelsen er
sket efter EF-traktatens statsstøtteregler og de
daværende retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse. Godkendelsen er tidsbegrænset til 10
år og er ikke betinget af, at minimumsafgiftssatsen i
energibeskatningsdirektivet er overholdt.
5.2 Lovforslagets nærmere
udformning
Forslaget skal sikre, at der også efter
udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af
aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering
med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til
virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og
energispareafgift.
Kommissionens forordning om visse former for
støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til
traktatens artikel 87 og 88 (p.t. EUF-traktatens artikel 107 og
108) giver mulighed for, at aftaleordningen kan fortsætte
efter udløbet af Kommissionens godkendelse uden at skulle
notificeres over for og godkendes af Kommissionen på ny.
§ 1 e bestemmer derfor, at aftaleordningen administreres i
overensstemmelse med forordningen. Dette medfører bl.a., at
aftalevirksomhederne uanset statstilskuddet mindst skal betale EU's
minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug.
Der kan være enkelte tilfælde, hvor
forordningens betingelser ikke er opfyldt. I de situationer
fremgår det af § 1 f, at der ikke kan gives
statsstøtte, før ordningen er godkendt efter andre af
EUF-traktatens statsstøtteregler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 2 nr. 3 og 4, og bemærkningerne hertil.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Med aftalen om fordelingen af
globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012
afsættes der 60 mio. kr. i 2010, 70 mio. kr. i 2011 og 80.
mio. kr. i 2012 til Green Labs DK-programmet.
I bevillingen er der indeholdt omkostninger til
administration af aktiviteterne m.v.
Ifølge lovforslaget er der klageadgang til
Energiklagenævnet over retlige spørgsmål i
forbindelse med bestyrelses afgørelser af ansøgninger
til Green Labs DK-programmet. Energistyrelsen vurderer, at omfanget
af klager vil være så begrænset, at udgifterne
forbundet med opgavevaretagelsen vil kunne afholdes inden for
Energiklagenævnets allerede givne finanslovsrammer.
Der er på finansloven for 2010 afsat midler
til aftaleordningen ligesom det er forudsat, at aftaleordningen vil
fortsætte de kommende år.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
7. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positiv
indvirkning på erhvervslivet og videninstitutioner, da Green
Labs DK-programmet er med til at skabe bedre rammer for
aktører inden for klimateknologiområdet. Generelt skal
Green Labs DK-programmet gøre det attraktivt for danske og
internationale forskere og virksomheder med fokus på
udvikling af klimaløsninger at etablere sig i Danmark og
placere deres udviklingsaktiviteter her.
Med hensyn til aftaleordningen skal forslaget
sikre, at de energiintensive virksomheder fortsat kan opnå
tilskud ved at indgå aftale om energieffektivisering.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. De økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for
borgerne.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Green Labs DK-programmet skal gennem
støtte til etablering af testfaciliteter for
klimateknologier bidrage til opfyldelsen af de langsigtede
energipolitiske mål om forsyningssikkerhed,
uafhængighed af fossile brændsler samt hensynet til det
globale miljø og klima. Med Green Labs DK-programmet
får virksomhederne således bedre muligheder for at
udvikle nye klimateknologiske produkter, som fremmer effektiv
ressourceudnyttelse til gavn for den danske klimaindsats.
Endvidere er det til gavn for miljøet, at
der foreslås et supplerende mål om at
understøtte det politiske mål om uafhængighed af
fossile brændsler, hvorefter både EUDP og Green Labs
DK-programmet i højere grad får mulighed for at
lægge vægt på dette aspekt i prioriteringen af
programmidlerne.
Endelig bevirker forslaget, at virksomhederne via
de forpligtelser, der ligger i aftalen om energieffektivisering er
lige så energibevidste, som hvis de betalte de høje
energi- og kuldioxidafgifter. Tilskuddet sikrer, at virksomhederne
ikke stilles konkurrencemæssigt urimeligt i forhold til
udenlandske virksomheder, der ikke har tilsvarende afgifter.
10. Forholdet til EU-retten
Green Labs DK-programmet vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EUF-traktatens artikel 107,
stk. 1. Der må kun tildeles statsstøtte, hvis
støtten forinden er blevet notificeret til og godkendt af
Kommissionen, eller hvis støtten ydes efter EU's regler om
de minimis-støtte eller inden for rammerne af Kommissionens
generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte.
Kommissionen behandler i øjeblikket notifikationen af Green
Labs DK-programmet.
I overensstemmelse med Kommissionens godkendelse
af EUDP (N 479/2007), er de ændringer, der vedrører
EUDP, notificeret til Kommissionen, der i øjeblikket
behandler notifikationen.
Aftaleordningen administreres som udgangspunkt
inden for rammerne af Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning. Der kan være enkelte
tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt.
F.eks. er det ikke alle erhvervssektorer, der kan få
støtte efter forordningen. I de situationer skal
støtten ydes i overensstemmelse med andre
EU-statsstøtteregler, f.eks. retningslinjerne for
statsstøtte til miljøbeskyttelse eller de
minimis-reglerne.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell,
Aalborg Portland A/S, ACE Denmark, Akkrediteringsinstitutionen,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Akademisk Arkitektforening, Affald Danmark, Autoriserede
Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danish Offshore Industry, Danmarks
Jægerforbund, Danish Operators, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk
Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk
Transport og Logistik (DLTL), Datatilsynet, De Grønne, DONG
Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri,
DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening, Center for
Energibesparelser, energi- og olieforum.dk,
Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten, E.On
Danmark A/S, Forbrugerrådet, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark,
Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet
for Hovedstadsregionens Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord
(MN), Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hess ApS,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen,
ITEK, Jydske Grundejerforening, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL (Kommunernes
Landsforening), KL - Økonomisk sekretariat,
Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for Vedvarende
Energi, Realkreditforeningen, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger,
Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S, Tekniq, Teknologisk Institut,
Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden,
Østkraft, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for | Ingen | På finansloven for 2010 er | staten, regioner og kommuner |
| Green Labs DK-programmet |
|
| forudsat budgetteret med 60 |
|
| mio. kr. i 2010, 70 mio. kr. i |
|
| 2011 og 80 mio. kr. i 2010, |
|
| og der er afsat midler til en |
|
| fortsættelse af tilskud til | | | aftaleordningen. | Økonomiske og administrative | Lovforslaget forventes gene- | Ingen | konsekvenser for erhvervslivet | relt at have en positiv effekt | | | for erhvervslivet. | | Miljømæssige
konsekvenser | Med Green Labs DK- | Ingen |
| programmet får virksomheder- | |
| ne bedre muligheder for at | |
| udvikle nye klimateknologiske | |
| produkter, som fremmer | |
| effektiv ressourceudnyttelse. | |
| Forslag fremmer således gene- | | | relt en bæredygtig udvikling. | | Administrative konsekvenser | Ingen | Ingen | for borgerne | | | Forholdet til EU-retten | Loven berører forholdet til
EUF-traktatens statsstøtteregler, |
| og loven skal administreres i
overensstemmelse med disse |
| regler. Green Labs DK-programmet skal
således enten |
| notificeret til Europa-Kommissionen, eller
støtten skal ydes efter |
| EU's regler om de minimis-støtte
eller inden for rammerne af |
| Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning for |
| statsstøtte. De ændringer,
der vedrører EUDP, notificeres til |
| Kommissionen. |
| |
| Aftaleordningen administreres som
udgangspunkt inden for |
| rammerne af Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforord- |
| ning. Der kan være enkelte
tilfælde, hvor forordningens |
| betingelser ikke er opfyldt. I de
situationer kan der ikke gives |
| statsstøtte, før ordningen
er godkendt efter andre af EUF- | | traktatens statsstøtteregler. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
For at afspejle at EUDP og Green Labs DK
programmerne begge er omfattet af EUDP-loven, foreslås titlen
ændret, således at begge programnavne indgår i
titlen
Til nr. 2
Det foreslås i ændringen til §
1, at lovens nuværende overordnede formål om at
understøtte de energipolitiske målsætninger om
forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og et renere
miljø samt omkostningseffektivitet suppleres med en
eksplicit målsætning om at understøtte
målsætningen om at gøre Danmark uafhængig
af fossile brændsler.
Hermed er der mulighed for, at EUDP og Green Labs
DK-programmet kan støtte udvikling, demonstration og test
på områder, der vurderes at være af særlig
betydning for den forestående omstillingsproces af det danske
energisystem, hvor der samtidig vurderes at være behov for en
dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.
Til nr. 3
Der foreslås indsat en ny § 2 a. Af forslag til stk. 1,
fremgår at der oprettes et nyt Green Labs DK-program, som
skal virke for etablering af faciliteter til demonstration og test
af klimateknologier inden for danske styrkepositioner.
Green Labs DK-programmet foreslås
ifølge stk. 2, at have to hovedaktiviteter, der gensidigt
understøtter hinanden.
For det første foreslås Green Labs
DK-programmet at støtte etablering af faciliteter, hvor
virksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under
realistiske omstændigheder i stor skala.
Efterfølgende vil der være
åben adgang for, at både danske og udenlandske
virksomheder mod rimelig betaling og eventuelt som led i projekter
og i samarbejde med andre virksomheder eller videninstitutioner kan
benytte de etablerede Green Labs til at teste og demonstrere
klimateknologier. Der vil i forbindelse med tilsagn om tilskud
blive stillet en betingelse om, at der er åben adgang til de
etablerede Green Labs.
For det andet foreslås Green Labs
DK-programmet aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og
private aktører omkring dannelsen af konsortier bag kommende
Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs i både
Danmark og udlandet. Dannelsen af nye konsortier kan f.eks. fremmes
gennem afholdelse af workshops med bestemte klynger af
virksomheder. Kendskabet til programmet fremmes gennem formidling,
herunder opbygning af en egen visuel identitet. Udbredelsen af
Green Labs til udlandet vil kunne ske gennem deltagelse i
konferencer og erhvervsfremme-arrangementer i udlandet i samarbejde
med både de etablerede Green Labs og eksisterende
erhvervsorganisationer og Udenrigsministeriet m.fl.
Til nr. 4
Det foreslås, at den gældende §
3, om bestyrelsen for EUDP, også skal finde anvendelse
på Green Labs DK-programmet. Med forslaget bliver den
allerede udpegede og siddende bestyrelse for EUDP også
bestyrelse for det nye Green Labs DK-program. Dette begrundes med
ønsket om at skabe sammenhæng mellem prioriteringen i
de to programmer. Der bliver således tale om én og
samme bestyrelse for begge programmer.
Til nr. 5
Det foreslås, at den gældende §
4, stk. 1, om at det er bestyrelsen for EUDP, der træffer
beslutning om alle forhold vedrørende EUDP, ændres,
således at bestyrelsen også skal træffe
afgørelse om alle forhold vedrørende Green Labs
DK-programmet. Dog følger det af den foreslåede §
7 a, stk. 2, at det er klima- og energi-ministeren, der
fastsætter kriterier og eventuelle særlige
tilskudsområder for Green Labs DK-programmet. Bestyrelsen er
uafhængig, jf. § 3. Den er derfor ikke underlagt
instruktionsbeføjelse, hvilket også gælder
sekretariatet i sin betjening af bestyrelsen. Med hensyn til
klageadgang henvises til § 16.
Til nr. 6
I forslaget til ændring af § 4, stk.
2, foreslås det, at lov om offentlighed i forvaltningen,
forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand skal finde
anvendelse på Green Labs DK-programmets virksomhed. I praksis
kan f.eks. forvaltningslovens regler om inhabilitet, vejledning,
begrundelse og klagevejledning være relevante, når
bestyrelsen træffer afgørelser om tilskud. Det
følger allerede af den gældende lov, at de
pågældende love finder anvendelse på EUDP.
Til nr. 7
I forslaget til ændring af § 7, stk. 1, 1. pkt. , foreslås
der, at bestemmelsen fortsat kun finder anvendelse på EUDP.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet
tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det
følger herefter, at bestyrelsen efter ansøgning til
EUDP kan give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter og
forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af
udvikling og demonstration. I forslaget til ny § 7 a
fastsættes hvilke aktiviteter, som bestyrelsen kan give
tilskud til under Green Labs DK-programmet.
Til nr. 8
I forslaget til ændring af § 7, stk. 1, 2. pkt., foreslås en
lempelse af kravet om, at alle tilskudsmodtagere skal have hjemsted
i Danmark. Det vil herefter blive muligt at støtte
aktiviteter udført af udenlandske projektdeltagere uden
hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant
og bidrager til opfyldelse af lovens formål. Den faglige
relevans vurderes ud fra hovedansøgers særskilte
redegørelse for behovet for udenlandsk deltagelse i
projektet. Som det fremgår af § 7, stk. 1, 2. pkt. kan
der fortsat kun gives tilskud til projekter, der tilgodeser det
overordnede formål om hensynet til teknologiudviklingen i
Danmark.
Til nr. 9
I medfør af forslaget til
indsættelse af nyt pkt. i § 7, stk. 1, skal
hovedansøger fortsat have hjemsted i Danmark af hensyn til
mulighederne for at kræve tilskud tilbagebetalt ved bortfald
af tilskud efter § 14 og § 15. Ved hovedansøger
forstås den virksomhed eller videninstitution, som på
vegne af et projektkonsortium modtager og administrerer tilsagnet.
I forbindelse med afgivelse af tilsagn om tilskud, holdes
hovedansøger ansvarlig for de tilskudsmidler, som en
udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs.
f.eks. i tilfælde af, at den udenlandske projektdeltager uden
hjemsted i Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet,
vil hovedansøgeren blive holdt ansvarlig i forbindelse med
eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud. Hovedansøgeren
vil blive gjort opmærksom på dette ansvar i forbindelse
med tilsagnet. Baggrunden for at pålægge
hovedansøger ansvaret for udenlandske deltagere er at lette
inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis vilkårene for
modtagelse af tilskud ikke længere er til stede. Dette skal
ses under hensyntagen til, at den udenlandske deltagelse er i
hovedansøgers interesse og på hovedansøgers
initiativ.
Til nr. 10
I forslaget til indsættelse af en ny
§ 7 a
fastsættes, at bestyrelsen kan give tilskud til etablering af
faciliteter til demonstration og test. Efter stk. 2 er det klima-
og energiministeren, der fastsætter yderligere kriterier og
eventuelle særlige tilskudsområder for Green Labs
DK-programmet. Efter forslaget til ændring af § 4, stk.
1 er det bestyrelsen, som træffer de konkrete
afgørelser om tildeling af tilskud, men bestyrelsen
fastsætter ikke kriterier og særlige
tilskudsområder for Green Labs DK-programmet.
Tilskud forventes givet på grundlag af
indkaldelser af forslag til Green Labs inden for rammerne af
nærmere angivne kriterier og eventuelle særlige
tilskudsområder og inden for annoncerede tidsfrister. Tilskud
fra Green Labs DK-programmet skal tilgodese styrkepositioner inden
for klimateknologi i Danmark og føre til etableringen af
faciliteter af høj international standard. Som følge
heraf vil Green Labs normalt blive placeret i Danmark, men der kan
være særlige grunde til, at et Green Lab placeres i
udlandet, f.eks. på grund af internationalt samarbejde eller
adgang til kritiske ressourcer.
Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark
af hensyn til mulighederne for at kræve tilskud tilbagebetalt
ved bortfald af tilskud efter § 14. Ved hovedansøger
forstås den virksomhed eller videninstitution, som på
vegne af et konsortium modtager og administrerer tilsagnet. I
forbindelse med afgivelse af tilsagn om tilskud, holdes
hovedansøger ansvarlig for de tilskudsmidler, som en
udenlandsk deltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs. f.eks. i
tilfælde af, at den udenlandske deltager uden hjemsted i
Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet, vil
hovedansøgeren blive holdt ansvarlig i forbindelse med
eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud. Hovedansøgeren
vil blive gjort opmærksom på dette ansvar i forbindelse
med tilsagnet. Baggrunden for at pålægge
hovedansøger ansvaret for udenlandske deltagere er at lette
inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis vilkårene for
modtagelse af tilskud ikke længere er til stede. Dette skal
ses under hensyntagen til, at den udenlandske deltagelse er i
hovedansøgers interesse og på hovedansøgers
initiativ.
Til nr. 11
Med forslaget til ændring af § 8 foreslås det, at bestemmelsen
fortsat kun finder anvendelse for EUDP. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at det nærmere
hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem
en ændring af EUDP-loven. Det følger heraf, at
bestyrelsen for EUDP´s vedkommende kan give tilskud til
udgifter til konkrete initiativer, der afholdes som led i
udviklingen af samarbejde mellem offentlige og private
aktører. For Green Lab DK-programmets vedkommende kan
bestyrelsen efter forslaget til ny § 8, stk. 2 give tilskud og
anvende midler til aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige
og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af
kendskabet til Green Labs.
Til nr. 12
I medfør af forslaget til en ny
§ 8, stk. 2, kan
bestyrelsen give tilskud og anvende midler til aktivt at fremme
samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring
dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs. Det kan
eksempelvis være tilskud til afholdelse af workshops,
deltagelse i konferencer eller erhvervsfremme-arrangementer i
udlandet.
Til nr. 13
Med forslaget til ændring af § 9 præciseres det, at
bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Der er tale om en
konsekvensændring som følge af, at det nærmere
hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem
en ændring af EUDP-loven. Det følger heraf, at
bestyrelsen for EUDP's vedkommende kan betale kontingent til
internationalt forskningssamarbejde og bidrag til internationale
programmer for forskning, udvikling, demonstration og innovation.
Det vurderes ikke relevant for Green Labs DK-programmet at kunne
anvende midler til internationalt forskningssamarbejde og bidrag
til internationale programmer.
Til nr. 14
Med forslaget til ændring af § 11, stk. 1, fastslås det, at
aktiviteterne inden for Green Labs DK-programmet skal koordineres
med andre ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter
eller fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation eller
erhvervsudvikling på klimaområdet, herunder Den
nationale pulje for forskningsinfrastruktur.
Til nr. 15
Den gældende §
13 giver ministeren hjemmel til at fastsætte regler
for lovens gennemførelse og administration, herunder om
opnåelse af tilskud, tilsyn, offentliggørelse af
resultater og evaluering af programmet. Bestemmelsen foreslås
ændret, da det er hensigten, at Green Labs DK-programmet
også skal omfattes af bestemmelsen, herunder i forhold til
evaluering. Det forventes, at der én gang i hver
bestyrelsesperiode foretages en mere systematisk evaluering af
programmet. Ved udløbet af første bestyrelsesperiode
i 2011 har Green Labs DK-programmet kun virket i ca. 1 år, og
programmet vil derfor kun have haft begrænset effekt på
det tidspunkt. Derfor forventes der imidlertid ikke at blive
gennemført en systematisk evaluering af Green Labs
DK-programmet i første bestyrelsesperiode.
Til nr. 16
Den gældende §
13, stk. 3 vedrører revision af de aktiviteter,
hvortil der gives tilskud. Med forslaget ændres bestemmelsen,
så den finder anvendelse på både EUDP, hvor der
gives støtte til projekter, og Green Labs DK-programmet,
hvor der gives støtte til etablering af faciliteter. Den
gældende bestemmelse omfatter udelukkende revision af
aktiviteter, som udføres i forbindelse med et projekt, dvs.
alene inden for EUDP. Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green
Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af
EUDP-loven.
Til nr. 17
Den gældende §
13, stk. 3 vedrører revision af de aktiviteter,
hvortil der gives tilskud. Der foreslås, at henvisningen til
Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune og Kommunernes
Revisionsafdeling udgår, da disse ikke længere
eksisterer. Revision vil herefter skulle udføres af en
statsautoriseret eller registreret revisor eller af et kommunalt
revisionsorgan.
Til nr. 18
Den gældende §
14, stk. 1 regulerer i hvilke situationer tilskud i henhold
til loven bortfalder. Efter forslaget bortfalder tilskud fra Green
Labs DK-programmet helt eller delvist, hvis tilskudsmodtageren har
givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet
oplysninger af betydning i forbindelse med afgørelsen om
tilskud eller under etableringsforløbet. Forslaget er en
konsekvensændring som følge af, at det nærmere
hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem
en ændring af EUDP-loven.
Til nr. 19
Den gældende §
14, stk. 1 regulerer i hvilke situationer tilskud i henhold
til loven bortfalder. Med forslaget bortfalder tilskud fra Green
Labs DK-programmet helt eller delvist, hvis etableringen ikke er
afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen
om tilskud. Forslaget er en konsekvensændring som
følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green
Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af
EUDP-loven.
Til nr. 20
Med forslaget til ændring af § 15 præciseres det, at
bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Green Labs
DK-programmet er således ikke omfattet af § 15.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at det
nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet
tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det
følger af § 15, at ministeren kan fastsætte
regler om, at tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i
tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på baggrund af
tilskuddet har opnået en kommerciel indtjening. Når en
Green Lab-facilitet er opført, er det netop forventningen,
at Green Lab'et udbyder test- og demonstrationsydelser på
kommercielle vilkår inden for rammerne af de regler, som er
nærmere beskrevet i indkaldelserne til Green Lab DK.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
I lov nr. 527 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love blev
kuldioxidafgift på elektricitet omdøbt til
energispareafgift. Som en konsekvens heraf foreslås § 1,
stk. 1, i lov om statstilskud til dækning af udgifter til
kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug
ændret to steder, hvor "kuldioxidafgift" ændres til
henholdsvis "energispareafgift" og "kuldioxid- og
energispareafgift".
Bestemmelsen fastslår fortsat, at det alene
er den ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift, der
indgår i beregningen af promskriteriet. Hvis en virksomhed f.
eks. udnytter et bundfradrag i medfør af § 9 c i lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter og derfor ikke betaler
fuld kuldioxid- eller energispareafgift, er det kun den afgift,
virksomheden reelt betaler, der indgår i opgørelsen af
afgiftsværdien i forbindelse med beregningen af
promskriteriet. Tilsvarende gælder, at en kvoteomfattet
virksomhed, der ikke betaler kuldioxidafgift af virksomhedens
brændselsforbrug til procesformål, ikke kan indregne
denne afgift i beregningen af promskriteriet.
Til nr. 3
Det foreslås, at tilskudsordningen
administreres i overensstemmelse med Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning. Det indebærer, at
tilskudsordningen godkendes automatisk uden først at skulle
anmeldes. Kommissionen skal alene have tilsendt kortfattede
oplysninger om ordningen. Hermed videreføres den
gældende aftaleordning for de virksomheder, der kan leve op
til forordningens betingelser.
Forordningen forudsætter, at virksomheder,
der får en afgiftslempelse, mindst skal betale den
EF-minimumsafgiftssats, der p.t. er fastsat i
energibeskatningsdirektiv 2003/96/EF. Minimumsafgiftssatsen for
elektricitet til proces er 0,5 EURO/MWh svarende til knap 0,4
øre/kWh. Da energiafgiften på elektricitet til proces
i 2010 og 2011 for de fleste virksomheders vedkommende er fastsat
til 1,6 øre/kWh, opfylder langt de fleste virksomheder uden
videre forordningens krav til minimumsafgiftssats.
Der skal ikke betales energiafgift af den
elektricitet, der går til mineralogiske og metallurgiske
processer samt til elektrolyse og kemisk reduktion. Men også
for disse processers vedkommende vurderes det, at forordningens
krav til minimumsafgiftssats i de fleste tilfælde er
overholdt, fordi den gennemsnitlige afgiftsbetaling på
elektricitet ligger over minimumsafgiftssatsen. Dette skyldes, at
virksomheden både skal betale energispareafgift af den
elektricitet, der anvendes i nævnte 4 processer og skal
betale en relativ højere energi- og energispareafgift af den
elektricitet, der i øvrigt anvendes i virksomhedens
hjælpeprocesser.
Der vil i medfør af § 4 i lov om
statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i
visse virksomheder med et stort energiforbrug blive fastsat regler,
der sikrer, at virksomhederne mindst betaler minimumsafgiften. Hvis
dette ikke er tilfældet, fordi der er ydet et for stort
tilskud, vil SKAT i medfør af lovens § 3 afkræve
virksomheden det skyldige beløb.
Til nr. 4
Der kan være enkelte tilfælde, hvor
den generelle gruppefritagelsesforordnings betingelser ikke er
opfyldt. F.eks. er det ikke alle erhvervssektorer, der kan få
støtte efter forordningen. Ligeledes kræver
forordningen, at virksomheden mindst skal betale
EF-minimumsafgiften. Energistyrelsen vil i løbet af 2010
undersøge, hvor mange af de virksomheder, der i dag har en
aftale om energieffektivisering, som ikke opfylder betingelserne i
forordningen. I de situationer skal statstilskudsordningen
godkendes efter andre af EUF-traktatens statsstøtteregler,
herunder EF-retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse eller EU's regler om de
minimis-støtte, før ordningen kan træde i
kraft. Det vurderes, at den gældende aftaleordning i vidt
omfang kan videreføres uændret også for de
virksomheder, der ikke opfylder betingelserne i den generelle
gruppefritagelsesforordning.
Hvis virksomheden bortset fra betaling af
minimumsafgiftssatsen i øvrigt opfylder forordningens
betingelser og ikke lider et nævneværdigt tab ved at
skulle betale EF-minimumsafgiftssatsen, kan det være
hensigtsmæssigt at administrere tilskuddet efter den
generelle gruppefritagelsesforordning. Herved sikres, at
virksomheden er berettiget til tilskud, når Kommissionens
godkendelse af den nuværende statsstøtteordning
ophører juni 2011. Hvis Kommissionen f.eks. skal godkende
støtten efter EF-traktatens statsstøtteregler,
herunder retningslinjerne for statsstøtte til
miljøbeskyttelse, forudsætter Kommissionens
godkendelse, at en række betingelser i retningslinjerne er
opfyldt, hvilket ikke altid er tilfældet. Hertil kommer, at
Kommissionen forinden en eventuel godkendelse laver en analyse om
støttens nødvendighed og proportionalitet. Til brug
for denne analyse baserer Kommissionen sig på en række
oplysninger og dokumentation, som typisk vil være af
omfattende karakter. Det er medlemsstaten i samarbejde med de
relevante virksomheder, der fremskaffer oplysningerne og
dokumentationen. Processen med at få en godkendelse kan
også af denne grund trække ud.
Til § 3
Det foreslås, at tidspunktet for lovens
ikrafttræden fastsættes af klima- og energiministeren,
og at ministeren herunder kan fastsætte, at loven
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Forslagets § 1 skal notificeres og godkendes
af Europa-Kommissionen eller være i overensstemmelse med EU's
regler om de minimis-støtte eller Kommissionens generelle
gruppefritagelsesforordning for statsstøtte, før
ændringerne kan sættes i kraft.
Forslagets § 2 nr. 3 og § 2 nr. 4 skal
have virkning fra 6. juni 2011, hvor Kommissionens tiårige
godkendelse af statstilskud til aftaleordningen udløber. Der
kan være enkelte tilfælde, hvor den generelle
gruppefritagelsesforordnings betingelser ikke er opfyldt. I de
situationer skal statstilskuddet ydes i overensstemmelse med andre
af EUF-traktatens statsstøtteregler.
Lovforslaget er derfor udformet således, at
tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttrædelse
fastsættes af ministeren.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 555 af 6. juni 2007 om et
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens
titel affattes således: | | | | Lov om et Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram | | »Lov om et Energiteknologisk
Udviklings- og Demonstrationsprogram samt om Green Labs
DK-programmet« | | | | | | | § 1.
Lovens formål er at understøtte de energipolitiske
målsætninger om forsyningssikkerhed, hensyn til det
globale klima og et renere miljø samt
omkostningseffektivitet. Loven skal samtidig fremme udnyttelse og
udvikling af erhvervspotentialer på området til gavn
for vækst og beskæftigelse. | | 2. I § 1 indsættes efter
»energipolitiske målsætninger om
forsyningssikkerhed «: » dansk uafhængighed af
fossile brændsler«. | | | | | | | § 2.
Der oprettes et Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP), som skal virke for udvikling,
demonstration og markedsintroduktion af ny energiteknologi. Stk. 2. EUDP
skal 1) yde tilskud til fortrinsvis udvikling og
demonstration, 2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige
og private aktører og 3) styrke samspillet med internationale
aktiviteter og programmer inden for energiteknologi. Stk. 3.
Samarbejdet mellem offentlige og private aktører skal
bidrage til udarbejdelsen af strategier for udvikling af effektive
og miljøvenlige energiteknologier og -systemer, der omfatter
hele udviklingskæden fra forskning til markedsintroduktion.
Samarbejdet skal endvidere bidrage til, at der identificeres
konkrete indsatsområder, som kan danne basis for
projektansøgninger og etablering af projektkonsortier. | | 3. Efter
§ 2 indsættes: »§ 2
a. Der oprettes et Green Labs DK-program, som skal virke for
etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og
teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder
(Green Labs). Stk. 2. Green Labs
DK-programmet skal 1) yde tilskud til etablering af
testfaciliteter og 2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige
og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af
kendskabet til Green Labs.« | | | | | | | § 3.
EUDP ledes af en uafhængig bestyrelse, der består af en
formand og 6 medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af
transport- og energiministeren i deres personlige egenskab.
Formanden skal have en erhvervsmæssig baggrund. Stk. 2.-4.
(udelades) | | 4. I § 3, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«. | | | | | | | § 4.
Bestyrelsen træffer beslutning om alle forhold
vedrørende EUDP, herunder om prioritering og
udmøntning af tilskudsmidler. | | 5. I § 4, stk. 1, indsættes efter
»vedrørende EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«. | | | | | | | § 4.
(udelades) Stk. 2. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand finder anvendelse på EUDP's
virksomhed. | | 6. I § 4, stk. 2, indsættes efter
»på EUDP's«: »og Green Labs
DK-programmets«. | | | | | | | § 7.
Bestyrelsen kan efter ansøgning give tilskud til udviklings-
og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der
understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration.
Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser hensynet til
teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af offentlige
eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner med
hjemsted i Danmark. | | 7. I § 7, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »Bestyrelsen kan efter ansøgning«:
»til EUDP«. | Stk. 2.-4.
(udelades) | | 8. I § 7, stk. 1, 2. pkt., udgår
»med hjemsted i Danmark«. | | | | | | 9. I § 7, stk. 1, indsættes efter
sidste pkt.: »Hovedansøger skal have hjemsted i
Danmark.« | | | | | | 10. Efter
§ 7 indsættes: »§ 7
a. Bestyrelsen kan efter ansøgning til Green Labs
DK-programmet give tilskud til etablering af faciliteter til
demonstration og test. Tilskud kan gives til faciliteter af
høj international standard, der tilgodeser klimateknologiske
styrkepositioner i Danmark, og som etableres af offentlige eller
private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner.
Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark. Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter yderligere kriterier for tilskud,
herunder eventuelle særlige tilskudsområder,
vedrørende Green Labs DK-programmet.« | | | | | | | § 8.
Bestyrelsen kan give tilskud til udgifter til konkrete aktiviteter,
der afholdes som led i udviklingen af samarbejde mellem offentlige
og private aktører. | | 11. I § 8 indsættes efter
»Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«. | | | 12. I § 8 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Bestyrelsen kan efter Green Labs DK-programmet give tilskud til
konkrete aktiviteter, der fremmer samarbejde mellem offentlige og
private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af
kendskabet til Green Labs.« | | | | | | | § 9.
Bestyrelsen kan betale kontingent til internationalt
forskningssamarbejde og bidrag til internationale programmer for
forskning, udvikling, demonstration og innovation. Bestyrelsens
fordeling af midler til internationale fora skal godkendes af
transport- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte
regler herom. | | 13. I § 9 indsættes efter
»Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«. | | | | | | | § 11. Aktiviteter inden for rammerne
af EUDP koordineres med andre ordninger, initiativer og
myndigheder, der støtter eller fremmer forskning, udvikling,
demonstration, innovation og erhvervsudvikling på
energiområdet eller energi- og
miljøområdet. | | 14. I § 11, stk. 1, indsættes efter
»rammerne af EUDP«: »og Green Labs
DK-programmet«. | Stk. 2.
(udelades) | | | | | | § 13. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler for lovens gennemførelse og
administration, herunder om 1) opnåelse af tilskud, 2) tilsyn, regnskaber og revision
vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud, 3) offentliggørelse af resultaterne af
de aktiviteter, hvortil der gives tilskud, og 4) evaluering af programmet. | | 15. I § 13, stk. 1, nr. 4, ændres
»programmet« til: »programmerne«. | Stk. 2.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
tilskud til aktiviteter, der kan få tilskud efter anden
lovgivning, herunder om, at der ikke kan gives tilskud i henhold
til denne lov. | | 16. I § 13, stk. 3, udgår »som
udføres i forbindelse med et projekt,«. | Stk. 3. Revision af de
aktiviteter, som udføres i forbindelse med et projekt,
hvortil der gives tilskud, skal udføres af en
statsautoriseret eller registreret revisor, Revisionsdirektoratet
for Københavns Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller
andre kommunale revisionsorganer. | | 17. I § 13, stk. 3, ændres »,
Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune, Kommunernes
Revisionsafdeling eller andre kommunale revisionsorganer«
til: »eller af et kommunalt revisionsorgan«. | | | | | | | § 14. Tilskud i henhold til denne lov
bortfalder helt eller delvis, hvis 1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning i
forbindelse med afgørelsen om tilskud eller under
projektforløbet, | | 18. I § 14, stk. 1, nr. 1, ændres
»projektforløbet« til: »projekt- eller
etableringsforløbet«. | 2) vilkår for tilskud ikke opfyldes
eller 3) projektet ikke er afsluttet inden for den
frist, der er fastsat i afgørelsen om tilskud. Stk. 2.-5.
(udelades) | | 19. I § 14, stk. 1, nr. 3, indsættes
efter »projektet«: »eller
etableringen«. | | | | | | | § 15. Transport- og energiministeren
kan fastsætte regler om, at tilskud helt eller delvis skal
tilbagebetales i tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på
baggrund af tilskuddet har opnået en kommerciel
indtjening. | | 20. I § 15 indsættes efter »at
tilskud«: »givet efter EUDP«. | | | | | | | | | § 2 | | | I lov om statstilskud til dækning
af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort
energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november
1997, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 528 af 17. juni
2008 og senest ved § 8 i lov nr. 1400 af 27. december 2008,
foretages følgende ændringer: | | | | | | | § 1.Der
gives statstilskud til delvis dækning af udgifter til
kuldioxidafgift af elektricitet i virksomheder, der er registreret
efter merværdiafgiftsloven, og som indgår aftale med
Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer,
hvis 1) virksomhedens elektricitetsforbrug er
optaget på bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter eller | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»udgifter til kuldioxidafgift« til: »udgifter til
energispareafgift«. | 2) virksomhedens ikke tilbagebetalte
kuldioxidafgift, energiafgift af rumvarme og varmt vand samt
korrigerede svovlafgift efter fradrag af eventuelle tilskud, jf.
nr. 1, samlet udgør over 4 pct. af dens refusionsgrundlag
beregnet ud fra værdien af virksomhedens salg m.v. med
fradrag af værdien af virksomhedens indkøb m.v., dog
mindst 10 pct. af virksomhedens salg m.v. (promskriteriet). Stk. 2. -4.
(udelades) | | 2. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres
»ikke tilbagebetalte kuldioxidafgift« til: »ikke
tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift«. | | | | | | | | | 3. Efter
§ 1 d indsættes: | § 1
d.Tilskud opgjort efter §§ 1 a og 1 b udbetales
med det beløb, der overstiger 20.000 kr. Tilskud til
virksomheder, der har tiltrådt en aftale, der er
indgået med brancheorganisationer eller grupper af
virksomheder, udbetales uden fradrag. | | Ȥ 1
e. Statstilskudsordningen administreres i overensstemmelse
med Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om
visse former for støttes forenelighed med
fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88
(Generel gruppefritagelsesforordning), jf. dog § 1f.
Tilskuds-berettigede virksomheder skal mindst betale EU's
minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug til
procesformål, jf. forordningens artikel 25. Forordningen er
offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions
Tidende (EU-Tidende 2008 nr. L 214, side 3).« | | | | | | 4. Efter
§ 1 e indsættes: | | | »§ 1
f. Statstilskud til virksomheder, der ikke opfylder
betingelserne i den i § 1 e nævnte forordning, skal ydes
i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens
statsstøtteregler.« | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Tidspunktet
for lovens ikrafttræden fastsættes af klima- og
energiministeren, jf. dog stk. 2. Ministeren kan herunder
fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter. | | | Stk. 2. § 2
træder i kraft 6. juni 2011. |
|