L 22 Forslag til lov om ændring af lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram og lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug.

(Green Labs DK-programmet).

Af: Klima- og energiminister Lykke Friis
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2010-11 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2010

Fremsat den 6. oktober 2010 af klima‑ og energiministeren (Lykke Friis)

20101_l22_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 6. oktober 2010 af klima- og energiministeren (Lykke Friis)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram og lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug

(Green Labs DK-programmet)

§ 1

I lov nr. 555 af 6. juni 2007 om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram samt om Green Labs DK-programmet«

2. I § 1 indsættes efter »energipolitiske målsætninger om forsyningssikkerhed«: »dansk uafhængighed af fossile brændsler«.

3. Efter § 2 indsættes:

»§ 2 a. Der oprettes et Green Labs DK-program, som skal virke for etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder (Green Labs).

Stk. 2. Green Labs DK-programmet skal

1) yde tilskud til etablering af testfaciliteter og

2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs.«

4. I § 3, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.

5. I § 4, stk. 1, indsættes efter »vedrørende EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.

6. I § 4, stk. 2, indsættes efter »på EUDP's«: »og Green Labs DK-programmets«.

7. I § 7, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »Bestyrelsen kan efter ansøgning«: »til EUDP«.

8. I § 7, stk. 1, 2. pkt., udgår »med hjemsted i Danmark«.

9. I § 7, stk. 1, indsættes efter sidste pkt.: »Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark.«

10. Efter § 7 indsættes:

»§ 7 a. Bestyrelsen kan efter ansøgning til Green Labs DK-programmet give tilskud til etablering af faciliteter til demonstration og test. Tilskud kan gives til faciliteter af høj international standard, der tilgodeser klimateknologiske styrkepositioner i Danmark, og som etableres af offentlige eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner. Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark.

Stk. 2. Klima- og energiministeren fastsætter yderligere kriterier for tilskud, herunder eventuelle særlige tilskudsområder, vedrørende Green Labs DK-programmet.«

11. I § 8 indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.

12. I § 8 indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. Bestyrelsen kan efter Green Labs DK-programmet give tilskud til konkrete aktiviteter, der fremmer samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs.«

13. I § 9 indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.

14. I § 11, stk. 1, indsættes efter »rammerne af EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.

15. I § 13, stk. 1, nr. 4, ændres »programmet« til: »programmerne«.

16. I § 13, stk. 3, udgår »som udføres i forbindelse med et projekt,«.

17. I § 13, stk. 3, ændres », Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale revisionsorganer« til: »eller af et kommunalt revisionsorgan«.

18. I § 14, stk. 1, nr. 1, ændres »projektforløbet« til: »projekt- eller etableringsforløbet«.

19. I § 14, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »projektet«: »eller etableringen«.

20. I § 15 indsættes efter »at tilskud«: »givet efter EUDP«.

§ 2

I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 528 af 17. juni 2008 og senest ved § 8 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »udgifter til kuldioxidafgift« til: »udgifter til energispareafgift«.

2. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres »ikke tilbagebetalte kuldioxidafgift« til: »ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift«.

3. Efter § 1 d indsættes:

»§ 1 e. Statstilskudsordningen administreres i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning), jf. dog § 1f. Tilskuds-berettigede virksomheder skal mindst betale EU's minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug til procesformål, jf. forordningens artikel 25. Forordningen er offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions Tidende (EU-Tidende 2008 nr. L 214, side 3).«

4. Efter § 1 e indsættes:

»§ 1 f. Statstilskud til virksomheder, der ikke opfylder betingelserne i den i § 1 e nævnte forordning, skal ydes i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.«

§ 3

Stk. 1. Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af klima- og energiministeren, jf. dog stk. 2. Ministeren kan herunder fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.

Stk. 2. § 2 træder i kraft 6. juni 2011.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse:
 
1.
Indledning
 
1.1
Lovforslagets formål
 
1.2
Lovforslagets hovedindhold og baggrund
  
1.2.1
Green Labs DK-programmet
  
1.2.2
Målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler
  
1.2.3
Lempelse af krav om hjemsted i Danmark
  
1.2.4
Aftaleordningen
2.
Green Labs DK-programmet
 
2.1
Gældende ret
  
2.1.1
Green Labs DK-programmet
  
2.1.2
EUDP
 
2.2
Lovforslagets udformning
3.
Målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler
 
3.1
Gældende ret
 
3.2
Lovforslagets udformning
4.
Lempelse af krav om hjemsted i Danmark
 
4.1
Gældende ret
 
4.2
Lovforslagets udformning
5.
Aftaleordningen
 
5.1
Gældende ret
 
5.2
Lovforslagets udformning
6.
De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
7.
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8.
De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
9.
De miljømæssige konsekvenser
10.
Forholdet til EU-retten
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
12.
Sammenfattende skema
  
  


1. Indledning

1.1 Lovforslagets formål

Lovforslaget har til formål at tilvejebringe et nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmets gennemførelse. Efter forslaget ændres lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP-loven), sådan at den indeholder hjemmel for alle aktiviteter under Green Labs DK-programmet, herunder hjemmel for EUDP-bestyrelsen til - på baggrund af kriterier og eventuelle særlige tilskudsområder fastsat af klima- og energiministeren - at foretage den endelige prioritering og udmøntning af tilskud fra Green Labs DK-programmet.

Herudover indeholder forslaget indsættelse af en supplerede målsætning om at understøtte regeringens langsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler. Hensigten er at åbne mulighed for, at Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrations­program (EUDP) kan prioritere udvikling og demonstration på områder, der vurderes at være af betydning for den forestående omstillingsproces af det danske energisystem, og hvor der samtidig vurderes at være behov for en særlig dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.

Forslaget indeholder desuden en lempelse af EUDP-lovens krav om, at alle tilskudsmodtagere skal have hjemsted i Danmark. Det er hensigten, at det skal være muligt at støtte aktiviteter udført af udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse af lovens formål om teknologiudvikling i Danmark.

Endelig sikrer forslaget, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.

1.2. Lovforslagets hovedindhold og baggrund

1.2.1 Green Labs DK-programmet

Green Labs DK-programmet er et nyt program, der er en del af en række nye initiativer, som skal gennemføre regeringens vision om, at Danmark skal være et »grønt teknologilaboratorium«, hvor grønne virksomheder har de rigtige rammebetingelser i hele innovationskæden fra forskning og udvikling til demonstration og videre til markedet. Baggrunden for etableringen af Green Labs DK-programmet er, at der er identificeret en mangel i innovationskæden i forhold til faciliteter til at demonstrere og teste klimateknologier i stor skala.

Programmet blev lanceret i forbindelse med regeringens Erhvervsklimastrategi, hvor regeringen afsatte omkring 600 mio. kr. til bedre rammer for, at danske virksomheder kan udnytte de nye vækstmuligheder, som opstår i kølvandet på klimaudfordringerne. Erhvervsklimastrategiens initiativer, herunder Green Labs DK-programmet, er finansieret gennem globaliseringspuljen til forskning og udvikling samt til innovation og iværksætteri. Ud over Green Labs DK-programmet er der, i regi af Økonomi- og Erhvervsministeriet, oprettet en fond til »grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse« (Fornyelsesfonden), som blandt andet kan give støtte til markedsmodningsfasen, hvor nye lovende klimateknologier skal finde vej til endelig anvendelse og kommercialisering på markedet.

Green Labs DK-programmet skal give statsligt tilskud til opbygning af test- og demonstrationsfaciliteter for grønne teknologiområder med et stort vækstpotentiale. Green Labs DK-programmet henvender sig bl.a. til små og mellemstore virksomheder. Regeringen har afsat i alt 210 mio. kr. til at støtte etableringen (ikke drift) af et mindre antal testlaboratorier - såkaldte Green Labs - hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye grønne teknologier under realistiske omstændigheder. Den langsigtede målsætning med initiativet er, at Green Labs DK-programmet skal være med til at skabe testfaciliteter af høj international standard, der kan tiltrække danske og udenlandske udviklings- og demonstrationsaktiviteter.

EUDP giver i dag støtte til projekter for udvikling og demonstration af ny energi­teknologi, men hverken EUDP eller andre ordninger kan i større omfang yde støtte til at opbygge faciliteter til at demonstrere og teste grønne teknologier i stor skala. Dette kan være en markedsbarriere for særligt små og mellemstore virksomheder, der har behov for at gennemføre kommercielle tests af deres nye produkter og løsninger, men som ikke har mulighed for selv at etablere test- og demonstrationsfaciliteter. Green Labs DK-programmet lukker dette hul i den danske innovationskæde ved at give tilskud til etableringen af Green Labs til test og demonstration af ny klimateknologi under realistiske omstændigheder.

Der forventes ikke et egentlig overlap mellem aktiviteterne under Green Labs DK-programmet og aktiviteterne under andre ordninger som f.eks. EUDP, Det Strategiske Forskningsråd (DSF), Fornyelsesfonden og Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP). Det er vigtigt, at Green Labs DK-programmet koordineres med andre ordninger, initiativer m.v., således at der skabes sammenhæng i hele innovationskæden fra forskning til markedsintroduktion.

Det er hensigten, at de nye Green Labs skal udvikles og drives i samarbejde med erhvervslivet. Regeringen ønsker derfor, at det skal være erhvervslivet selv, der sammen med f.eks. videninstitutioner og regionale eller lokale parter udvikler de nye faciliteter baseret på konkrete behov og potentialer.

1.2.2 Målsætning om uafhængighed af fossile brændsler

Af regeringsgrundlaget fra november 2007, Mulighedernes Samfund, fremgår regeringens vision om, at Danmark skal være uafhængig af fossile brændsler. I marts 2008 nedsatte regeringen en klimakommission, der i september 2010 er kommet med anbefalinger på, hvordan visionen kan nås.

Som opfølgning på anbefalingerne fra klimakommissionen, vil regeringen komme med en plan for, hvornår og hvordan Danmark kan gøre sig uafhængig af fossile brændsler. Der vil i den forbindelse være behov for konkrete virkemidler, som kan fremme udviklingen hen mod et fossiluafhængigt samfund på en omkostningseffektiv måde. Efter forslaget vil EUDP i højere grad kunne understøtte denne udvikling. Green Labs DK-programmet vil også kunne understøtte udviklingen hen mod det fossiluafhængige samfund.

1.2.3 Lempelse af krav om hjemsted i Danmark

De hidtidige erfaringer har vist, at danske virksomheder og videninstitutioner i nogle tilfælde har haft behov for at inddrage udenlandske deltagere i projekter, f.eks. udenlandske universiteter med særlige kompetencer. Eftersom EUDP-støttede projekter skal fremme teknologiudviklingen i Danmark, er der typisk ikke tilstrækkelig tilskyndelse til udenlandsk deltagelse uden støtte fra EUDP.

Med henblik på at kunne støtte udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse af lovens formål om teknologiudvikling i Danmark, indeholder forslaget en lempelse af kravet om hjemsted i Danmark for så vidt angår projektdeltagerne. Hovedansøger (som oftest projektets projektleder) skal forsat have hjemsted i Danmark, hvorved det bl.a. sikres, at projektet forankres i Danmark.

Muligheden for at støtte udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark forventes kun anvendt i begrænset omfang. Det skal også bemærkes, at det allerede er muligt i eksempelvis Det Strategiske Forskningsråd (DSF) at støtte projektdeltagere uden hjemsted i Danmark.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.

1.2.4 Aftaleordningen

Lovforslaget skal sikre, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.

Aftaleordningen er godkendt efter EU´s statsstøtteregler, og godkendelsen udløber den 6. juni 2011. Med lovforslaget tilpasses aftaleordningen, så den opfylder betingelserne i EU's generelle gruppefritagelsesordning. Det indebærer, at ordningen kan sættes i kraft uden Kommissionens forudgående godkendelse. Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt, og hvor statstilskuddet skal ydes i henhold til andre af EUF-traktatens statsstøtteregler, hvilken kan betyde, at ordningen skal anmeldes til og godkendes af Kommissionen, før støtten kan ydes i disse tilfælde.

Lovforslaget indeholder endvidere en nødvendig sproglig tilpasning som følge af, at kuldioxidafgiften på elektricitet er omdøbt til energispareafgift.

2 Green Labs DK-programmet

2.1. Gældende ret

2.1.1 Green Labs DK-programmet

Green Labs DK-programmet er blevet etableret via bevilling og tekstanmærkning i finansloven 2010, jf. § 29.22.02 og tekstanmærkning nr. 109. Det er klima- og energiministeren, som efter de gældende regler er bemyndiget til at meddele tilsagn om støtte til etablering af faciliteter til demonstration og test af nye klimateknologier.

2.1.2 EUDP

EUDP-loven, jf. lov nr. 555 af 6. juni 2007, udgør lovgrundlaget for EUDP. Det fremgår af § 1, at EUDP skal understøtte de energipolitiske målsætninger, og samtidig fremme udnyttelse og udvikling af erhvervspotentialer på området til gavn for vækst og beskæftigelse. Efter § 2 skal EUDP yde tilskud til fortrinsvis udvikling og demonstration, aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og privat aktører samt styrke samspillet med internationale aktiviteter og programmer inden for energiteknologi.

I § 3 er det bestemt, at EUDP ledes af en uafhængig bestyrelse, som i henhold til § 4 træffer beslutning om alle forhold vedrørende EUDP. Efter § 5 stiller ministeren sekretariatsbistand til rådighed for bestyrelsen og bestyrelsesformanden. I henhold til § 6 udarbejder bestyrelsen en forretningsorden, som godkendes af ministeren.

Det fremgår af § 7, at bestyrelsen efter ansøgning kan give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration. Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser hensynet til teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af offentlige eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner med hjemsted i Danmark. Ved vurderingen af, om der skal gives tilskud, tages udgangspunkt i generelle kriterier, hvori der ud over lovens formål lægges vægt på projektforslagets faglige kvalitet og på ledelsesmæssige og organisatoriske forhold. Herudover lægges der bl.a. vægt på indsatsområder og strategier, som udarbejdes i samarbejde mellem offentlige og private aktører. Efter § 8 kan bestyrelsen give tilskud til konkrete aktiviteter, der afholdes som led i udviklingen af samarbejdet mellem offentlige og private aktører, og efter § 9 kan bestyrelsen anvende midler på internationalt forskningssamarbejde.

Det følger af § 10, at tilskud kun kan gives inden for rammerne bevillingerne på de årlige finanslove, og at det er en betingelse for tilskud, at aktiviteten ikke er påbegyndt, før der er afgivet tilsagn om tilskud. Efter § 11 skal EUDP koordineres med andre ordninger, initiativer og myndigheder, og i § 12 bestemmes, at bestyrelsen ikke kan gøre krav på immaterielle rettigheder, som opnås på grundlag af aktiviteter, hvortil der er givet tilskud. Det fremgår af § 13, at ministeren kan fastsætte regler for lovens gennemførelse og administration bl.a. i relation til tilsyn, regnskaber, offentliggørelse og evaluering.

Reglerne for bortfald og tilbagebetaling af tilskud fremgår af § 14 og § 15. Herefter kan tilskud bl.a. bortfalde, hvis tilskudsmodtageren har afgivet urigtige oplysninger, og ministeren kan fastsætte regler om, at tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har opnået en kommerciel indtjening.

Efter § 16 kan bestyrelsens afgørelser ikke indbringes for anden administrativ myndighed, men klager over retlige spørgsmål i forbindelse med bestyrelsens afgørelser kan indbringes for Energiklagenævnet. Det fremgår af § 17, at den, der giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af betydning i forbindelse med ansøgning om tilskud eller anvender tilskud i strid med vilkår for tilskuddets anvendelse, kan straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

Endelig fremgår det af § 19, at loven ikke gælder for Grønland og Færøerne.

2.2 Lovforslagets udformning

Hjemlen i finansloven er en midlertidig foranstaltning, og der er behov for et nærmere og bestående hjemmelsgrundlag for gennemførelsen af Green Labs DK-programmet, da der bl.a. forventes at være behov for opfølgning i en årrække efter afgivelse af tilsagn og indtil, at Green Labs faciliteterne er endeligt opført. Der skal følges op på, om vilkårene for tilsagnet overholdes, herunder i forhold til fremdrift, regnskab, rapportering og revision.

Det foreslås, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Der er den sammenhæng mellem Green Labs DK-programmet og EUDP, at programmerne supplerer hinanden i forhold til innovationskæden, når det gælder udvikling, demonstration og test. Bestyrelsen for EUDP foreslås således at skulle være bestyrelse for Green Labs DK-programmet. På samme vis foreslås sekretariatet for EUDP også at blive sekretariat for Green Labs DK-programmet. Det er hensigten med forslaget, at EUDP-loven skal omfatte alle aktiviteter under Green Labs DK-programmet.

Green Labs DK-programmet foreslås at have to hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter hinanden.

For det første foreslås Green Labs DK-programmet at støtte etablering af Green Labs dvs. faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder i stor skala. Det vil være klima- og energiministeren, der fastsætter kriterier og eventuelle særlige støtteområder for Green Labs DK-programmet. Bestyrelsen for Green Labs DK-programmet vil herefter træffe beslutning om den endelige prioritering og udmøntning af tilskudsmidler.

For det andet foreslås Green Labs DK-programmet aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af konsortier bag kommende Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs i både Danmark og udlandet. Det betyder, at programmet med sit kendskab til aktørerne aktivt skal gå ind i processen omkring dannelsen af konsortier. Programmet kan i den forbindelse give tilskud til aktiviteter, der fremmer dannelsen af konsortier f.eks. afholdelse af workshops for klynger af virksomheder. Ligeledes skal programmet arbejde for, at de etablerede Green Labs bliver kendt blandt potentielle brugere heraf. Programmet kan i den forbindelse f.eks. give tilskud til deltagelse i konferencer og erhvervsfremme.

Der er en række bestemmelser i EUDP-loven, som det foreslås fremover skal finde anvendelse på Green Labs DK-programmet. Det drejer sig om bestemmelserne i § 5 (sekretariatsbistand), § 6 (forretningsorden), § 10 (tilskud inden for bevillinger på årlige finanslove), § 16 (klage), § 17 (straf) og § 19 (Grønland og Færøerne). Endvidere foreslås en række bestemmelser ændret, således de finder anvendelse på såvel EUDP som Green Labs DK-programmet. Det drejer sig om lovens titel, § 13 (regler for lovens gennemførelse og administration) og § 14 (Bortfald og tilbagebetaling af tilskud). Baggrunden for at det foreslås, at de ovennævnte bestemmelser skal finde anvendelse på både EUDP og Green Labs DK-programmet er, at der er en høj grad af lighed mellem programmerne på disse punkter og som følge heraf, er behovet for lovregulering det samme.

Herudover foreslås følgende bestemmelser konsekvensændret, så at de fortsat alene finder anvendelse på EUDP: § 7 (tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter), § 8, stk. 1 (tilskud i forbindelse med samarbejde), § 9 (internationalt forskningssamarbejde) og § 15 (tilbagebetaling ved kommerciel indtjening). Baggrunden herfor er, at Green Labs DK-programmet efter forslaget ikke skal give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter samt internationalt forskningssamarbejde, og tilskud fra Green Labs DK-programmet skal ikke kunne kræves tilbagebetalt ved kommerciel indtjening, da det netop er forventningen, at etablerede Green Labs skal virke på kommercielle vilkår og med kommerciel indtjening. Det foreslås, at Green Labs DK-programmet skal kunne støtte samarbejdet mellem offentlige og private aktører, men på en måde, der adskiller sig fra EUDP, idet Green Labs DK-programmet skal kunne give tilskud til dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs. Endelig foreslås en række nye bestemmelser, der udelukkende skal finde anvendelse på Green Labs DK-programmet.

Bestemmelserne i § 11, stk. 2 (forskningsrådgivning) og § 12 (immaterielle rettigheder) ændres ikke med forslaget. Bestemmelserne finder ikke anvendelse på Green Labs DK-programmet, idet Green Labs DK-programmet ikke omfatter forskningsrådgivning eller aktiviteter, der kan danne grundlag for immaterielle rettigheder.

3 Målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler

3.1 Gældende ret

Efter lovens § 7, stk. 3, og bemærkningerne hertil er de væsentligste kriterier for tildeling af tilskud projektforslagets relevans og mulige positive effekt i forhold til forsyningssikkerhed, klima og miljø, omkostningseffektivitet samt udnyttelse af konkret erhvervsmæssig potentiale. Efter gældende ret vurderes det, at EUDP kan støtte projekter, der bidrager til det langsigtede mål om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler i det omfang, at det stemmer overens med førnævnte kriterier.

3.2 Lovforslagets udformning

Forslaget indsætter en supplerende og eksplicit målsætning om, at lovens formål også bliver at understøtte den langsigtede målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler. Med forslaget vil EUDP i højere grad have mulighed for at fokusere og prioritere tilskud til udvikling og demonstration på områder, der vurderes at være af særlig betydning for den forestående omstillingsproces af det danske energisystem, og hvor der samtidig vurderes at være behov for en dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling. Det er forventningen, at indsættelsen af målsætningen i praksis vil føre til en prioritering af ansøgninger, der i høj grad understøtter målsætningen om uafhængighed, også i tilfælde, hvor de erhvervsmæssige potentialer vurderes mere begrænsede.

Sekretariatet skal bidrage til at belyse de bredere hensyn, som er relevante i forhold til bestyrelsens behandling af ansøgninger om tilskud til projekter, der bidrager til opfyldelsen af regeringens målsætning om dansk uafhængighed af fossile brændsler. I den forbindelse skal sekretariatet inddrage relevante pejlemærker, mål m.v. fra politiske aftaler og planer for opnåelse af uafhængighed af fossile brændsler.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.

4 Lempelse af krav om hjemsted i Danmark

4.1 Gældende ret

Efter de gældende regler skal tilskudsmodtagere have hjemsted i Danmark, jf. lovens § 7, stk. 1, 2. punktum. Baggrunden for det nuværende hjemstedskrav er hensynet til spørgsmålet om jurisdiktion. Udenlandske virksomheder og videninstitutioner uden dansk hjemsted kan deltage i projekter, men altså ikke modtage tilskud fra EUDP. Eftersom EUDP-støttede projekter skal fremme teknologiudviklingen i Danmark, er der typisk ikke tilstrækkelig tilskyndelse til udenlandsk deltagelse uden støtte fra EUDP.

4.2 Lovforslagets udformning

Forslaget lemper kravet om hjemsted i Danmark, så det kun er hovedansøger, der fortsat skal have hjemsted i Danmark. Forslaget åbner mulighed for, at EUDP kan støtte aktiviteter, der udføres af udenlandske deltagere uden hjemsted i Danmark. Støtte til udenlandske deltagere skal være faglig relevant og bidrage til opfyldelsen af lovens formål. Det er hovedansøger, som modtager og administrerer tilsagnet på vegne af et projektkonsortium.

I forbindelse med afgivelse af tilsagn om tilskud, holdes hovedansøger ansvarlig for de tilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs. f.eks. i tilfælde af, at den udenlandske projektdeltager uden hjemsted i Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet, vil hovedansøgeren blive holdt ansvarlig i forbindelse med eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud. Hovedansøgeren vil blive gjort opmærksom på dette ansvar i forbindelse med tilsagnet. Baggrunden for at pålægge hovedansøger ansvaret for udenlandske deltagere er at lette inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis vilkårene for modtagelse af tilskud ikke længere er til stede. Dette skal ses under hensyntagen til, at den udenlandske deltagelse er i hovedansøgers interesse og på hovedansøgers initiativ.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 8, 9 og 10, og bemærkningerne hertil.

5 Aftaleordningen

5.1 Gældende ret

Ca. 110 virksomheder har indgået en aftale om energieffektivisering med Energistyrelsen. Aftalen forpligter virksomhederne til at indføre og anvende energiledelse, hvilket bl.a. medfører, at virksomhederne skal lave energibevidst projektering og indkøb. Herudover skal virksomhederne bl.a. gennemføre energieffektiviseringsprojekter, der har en tilbagebetalingstid på op til 4 år. Den gældende statsstøtteordning med, at Energistyrelsen indgår aftaler om energieffektivisering med energiintensive virksomheder, der berettiger virksomheden til at få tilskud til dækning af kuldioxid-, energi- og energispareafgift, er godkendt af Europa-Kommissionen den 6. juni 2001. Godkendelsen er sket efter EF-traktatens statsstøtteregler og de daværende retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse. Godkendelsen er tidsbegrænset til 10 år og er ikke betinget af, at minimumsafgiftssatsen i energibeskatningsdirektivet er overholdt.

5.2 Lovforslagets nærmere udformning

Forslaget skal sikre, at der også efter udløbet af Europa-Kommissionens godkendelse af aftaleordningen kan indgås aftaler om energieffektivisering med energiintensive erhvervsvirksomheder og gives tilskud til virksomhedernes betaling af kuldioxid-, energi- og energispareafgift.

Kommissionens forordning om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88 (p.t. EUF-traktatens artikel 107 og 108) giver mulighed for, at aftaleordningen kan fortsætte efter udløbet af Kommissionens godkendelse uden at skulle notificeres over for og godkendes af Kommissionen på ny. § 1 e bestemmer derfor, at aftaleordningen administreres i overensstemmelse med forordningen. Dette medfører bl.a., at aftalevirksomhederne uanset statstilskuddet mindst skal betale EU's minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug.

Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt. I de situationer fremgår det af § 1 f, at der ikke kan gives statsstøtte, før ordningen er godkendt efter andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.

Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 nr. 3 og 4, og bemærkningerne hertil.

6. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Med aftalen om fordelingen af globaliseringsreserven til forskning og udvikling 2010-2012 afsættes der 60 mio. kr. i 2010, 70 mio. kr. i 2011 og 80. mio. kr. i 2012 til Green Labs DK-programmet.

I bevillingen er der indeholdt omkostninger til administration af aktiviteterne m.v.

Ifølge lovforslaget er der klageadgang til Energiklagenævnet over retlige spørgsmål i forbindelse med bestyrelses afgørelser af ansøgninger til Green Labs DK-programmet. Energistyrelsen vurderer, at omfanget af klager vil være så begrænset, at udgifterne forbundet med opgavevaretagelsen vil kunne afholdes inden for Energiklagenævnets allerede givne finanslovsrammer.

Der er på finansloven for 2010 afsat midler til aftaleordningen ligesom det er forudsat, at aftaleordningen vil fortsætte de kommende år.

Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.

7. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget forventes at have positiv indvirkning på erhvervslivet og videninstitutioner, da Green Labs DK-programmet er med til at skabe bedre rammer for aktører inden for klimateknologiområdet. Generelt skal Green Labs DK-programmet gøre det attraktivt for danske og internationale forskere og virksomheder med fokus på udvikling af klimaløsninger at etablere sig i Danmark og placere deres udviklingsaktiviteter her.

Med hensyn til aftaleordningen skal forslaget sikre, at de energiintensive virksomheder fortsat kan opnå tilskud ved at indgå aftale om energieffektivisering.

Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. De økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.

9. De miljømæssige konsekvenser

Green Labs DK-programmet skal gennem støtte til etablering af testfaciliteter for klimateknologier bidrage til opfyldelsen af de langsigtede energipolitiske mål om forsyningssikkerhed, uafhængighed af fossile brændsler samt hensynet til det globale miljø og klima. Med Green Labs DK-programmet får virksomhederne således bedre muligheder for at udvikle nye klimateknologiske produkter, som fremmer effektiv ressourceudnyttelse til gavn for den danske klimaindsats.

Endvidere er det til gavn for miljøet, at der foreslås et supplerende mål om at understøtte det politiske mål om uafhængighed af fossile brændsler, hvorefter både EUDP og Green Labs DK-programmet i højere grad får mulighed for at lægge vægt på dette aspekt i prioriteringen af programmidlerne.

Endelig bevirker forslaget, at virksomhederne via de forpligtelser, der ligger i aftalen om energieffektivisering er lige så energibevidste, som hvis de betalte de høje energi- og kuldioxidafgifter. Tilskuddet sikrer, at virksomhederne ikke stilles konkurrencemæssigt urimeligt i forhold til udenlandske virksomheder, der ikke har tilsvarende afgifter.

10. Forholdet til EU-retten

Green Labs DK-programmet vurderes at indeholde statsstøtte omfattet af EUF-traktatens artikel 107, stk. 1. Der må kun tildeles statsstøtte, hvis støtten forinden er blevet notificeret til og godkendt af Kommissionen, eller hvis støtten ydes efter EU's regler om de minimis-støtte eller inden for rammerne af Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte. Kommissionen behandler i øjeblikket notifikationen af Green Labs DK-programmet.

I overensstemmelse med Kommissionens godkendelse af EUDP (N 479/2007), er de ændringer, der vedrører EUDP, notificeret til Kommissionen, der i øjeblikket behandler notifikationen.

Aftaleordningen administreres som udgangspunkt inden for rammerne af Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning. Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens betingelser ikke er opfyldt. F.eks. er det ikke alle erhvervssektorer, der kan få støtte efter forordningen. I de situationer skal støtten ydes i overensstemmelse med andre EU-statsstøtteregler, f.eks. retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse eller de minimis-reglerne.

11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, Aalborg Portland A/S, ACE Denmark, Akkrediteringsinstitutionen, Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk Arkitektforening, Affald Danmark, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CO-industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danish Offshore Industry, Danmarks Jægerforbund, Danish Operators, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Datatilsynet, De Grønne, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening, Center for Energibesparelser, energi- og olieforum.dk, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten, E.On Danmark A/S, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN), Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hess ApS, Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen, ITEK, Jydske Grundejerforening, KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL (Kommunernes Landsforening), KL - Økonomisk sekretariat, Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Organisationen for Vedvarende Energi, Realkreditforeningen, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøforeninger, Statoil A/S, Statoil Gazelle A/S, Tekniq, Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden, Østkraft, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


12. Sammenfattende skema

 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for
Ingen
På finansloven for 2010 er
staten, regioner og kommuner
 
Green Labs DK-programmet
   
forudsat budgetteret med 60
   
mio. kr. i 2010, 70 mio. kr. i
   
2011 og 80 mio. kr. i 2010,
   
og der er afsat midler til en
   
fortsættelse af tilskud til
  
aftaleordningen.
Økonomiske og administrative
Lovforslaget forventes gene-
Ingen
konsekvenser for erhvervslivet
relt at have en positiv effekt
 
 
for erhvervslivet.
 
Miljømæssige konsekvenser
Med Green Labs DK-
Ingen
 
programmet får virksomheder-
 
 
ne bedre muligheder for at
 
 
udvikle nye klimateknologiske
 
 
produkter, som fremmer
 
 
effektiv ressourceudnyttelse.
 
 
Forslag fremmer således gene-
 
 
relt en bæredygtig udvikling.
 
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for borgerne
  
Forholdet til EU-retten
Loven berører forholdet til EUF-traktatens statsstøtteregler,
 
og loven skal administreres i overensstemmelse med disse
 
regler. Green Labs DK-programmet skal således enten
 
notificeret til Europa-Kommissionen, eller støtten skal ydes efter
 
EU's regler om de minimis-støtte eller inden for rammerne af
 
Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for
 
statsstøtte. De ændringer, der vedrører EUDP, notificeres til
 
Kommissionen.
  
 
Aftaleordningen administreres som udgangspunkt inden for
 
rammerne af Kommissionens generelle gruppefritagelsesforord-
 
ning. Der kan være enkelte tilfælde, hvor forordningens
 
betingelser ikke er opfyldt. I de situationer kan der ikke gives
 
statsstøtte, før ordningen er godkendt efter andre af EUF-
 
traktatens statsstøtteregler.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

For at afspejle at EUDP og Green Labs DK programmerne begge er omfattet af EUDP-loven, foreslås titlen ændret, således at begge programnavne indgår i titlen

Til nr. 2

Det foreslås i ændringen til § 1, at lovens nuværende overordnede formål om at understøtte de energipolitiske målsætninger om forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og et renere miljø samt omkostningseffektivitet suppleres med en eksplicit målsætning om at understøtte målsætningen om at gøre Danmark uafhængig af fossile brændsler.

Hermed er der mulighed for, at EUDP og Green Labs DK-programmet kan støtte udvikling, demonstration og test på områder, der vurderes at være af særlig betydning for den forestående omstillingsproces af det danske energisystem, hvor der samtidig vurderes at være behov for en dansk indsats for at realisere den ønskede udvikling.

Til nr. 3

Der foreslås indsat en ny § 2 a. Af forslag til stk. 1, fremgår at der oprettes et nyt Green Labs DK-program, som skal virke for etablering af faciliteter til demonstration og test af klimateknologier inden for danske styrkepositioner.

Green Labs DK-programmet foreslås ifølge stk. 2, at have to hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter hinanden.

For det første foreslås Green Labs DK-programmet at støtte etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder i stor skala.

Efterfølgende vil der være åben adgang for, at både danske og udenlandske virksomheder mod rimelig betaling og eventuelt som led i projekter og i samarbejde med andre virksomheder eller videninstitutioner kan benytte de etablerede Green Labs til at teste og demonstrere klimateknologier. Der vil i forbindelse med tilsagn om tilskud blive stillet en betingelse om, at der er åben adgang til de etablerede Green Labs.

For det andet foreslås Green Labs DK-programmet aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af konsortier bag kommende Green Labs og kendskabet til de etablerede Green Labs i både Danmark og udlandet. Dannelsen af nye konsortier kan f.eks. fremmes gennem afholdelse af workshops med bestemte klynger af virksomheder. Kendskabet til programmet fremmes gennem formidling, herunder opbygning af en egen visuel identitet. Udbredelsen af Green Labs til udlandet vil kunne ske gennem deltagelse i konferencer og erhvervsfremme-arrangementer i udlandet i samarbejde med både de etablerede Green Labs og eksisterende erhvervsorganisationer og Udenrigsministeriet m.fl.

Til nr. 4

Det foreslås, at den gældende § 3, om bestyrelsen for EUDP, også skal finde anvendelse på Green Labs DK-programmet. Med forslaget bliver den allerede udpegede og siddende bestyrelse for EUDP også bestyrelse for det nye Green Labs DK-program. Dette begrundes med ønsket om at skabe sammenhæng mellem prioriteringen i de to programmer. Der bliver således tale om én og samme bestyrelse for begge programmer.

Til nr. 5

Det foreslås, at den gældende § 4, stk. 1, om at det er bestyrelsen for EUDP, der træffer beslutning om alle forhold vedrørende EUDP, ændres, således at bestyrelsen også skal træffe afgørelse om alle forhold vedrørende Green Labs DK-programmet. Dog følger det af den foreslåede § 7 a, stk. 2, at det er klima- og energi-ministeren, der fastsætter kriterier og eventuelle særlige tilskudsområder for Green Labs DK-programmet. Bestyrelsen er uafhængig, jf. § 3. Den er derfor ikke underlagt instruktionsbeføjelse, hvilket også gælder sekretariatet i sin betjening af bestyrelsen. Med hensyn til klageadgang henvises til § 16.

Til nr. 6

I forslaget til ændring af § 4, stk. 2, foreslås det, at lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand skal finde anvendelse på Green Labs DK-programmets virksomhed. I praksis kan f.eks. forvaltningslovens regler om inhabilitet, vejledning, begrundelse og klagevejledning være relevante, når bestyrelsen træffer afgørelser om tilskud. Det følger allerede af den gældende lov, at de pågældende love finder anvendelse på EUDP.

Til nr. 7

I forslaget til ændring af § 7, stk. 1, 1. pkt. , foreslås der, at bestemmelsen fortsat kun finder anvendelse på EUDP. Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det følger herefter, at bestyrelsen efter ansøgning til EUDP kan give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration. I forslaget til ny § 7 a fastsættes hvilke aktiviteter, som bestyrelsen kan give tilskud til under Green Labs DK-programmet.

Til nr. 8

I forslaget til ændring af § 7, stk. 1, 2. pkt., foreslås en lempelse af kravet om, at alle tilskudsmodtagere skal have hjemsted i Danmark. Det vil herefter blive muligt at støtte aktiviteter udført af udenlandske projektdeltagere uden hjemsted i Danmark i tilfælde, hvor det er fagligt relevant og bidrager til opfyldelse af lovens formål. Den faglige relevans vurderes ud fra hovedansøgers særskilte redegørelse for behovet for udenlandsk deltagelse i projektet. Som det fremgår af § 7, stk. 1, 2. pkt. kan der fortsat kun gives tilskud til projekter, der tilgodeser det overordnede formål om hensynet til teknologiudviklingen i Danmark.

Til nr. 9

I medfør af forslaget til indsættelse af nyt pkt. i § 7, stk. 1, skal hovedansøger fortsat have hjemsted i Danmark af hensyn til mulighederne for at kræve tilskud tilbagebetalt ved bortfald af tilskud efter § 14 og § 15. Ved hovedansøger forstås den virksomhed eller videninstitution, som på vegne af et projektkonsortium modtager og administrerer tilsagnet. I forbindelse med afgivelse af tilsagn om tilskud, holdes hovedansøger ansvarlig for de tilskudsmidler, som en udenlandsk projektdeltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs. f.eks. i tilfælde af, at den udenlandske projektdeltager uden hjemsted i Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet, vil hovedansøgeren blive holdt ansvarlig i forbindelse med eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud. Hovedansøgeren vil blive gjort opmærksom på dette ansvar i forbindelse med tilsagnet. Baggrunden for at pålægge hovedansøger ansvaret for udenlandske deltagere er at lette inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis vilkårene for modtagelse af tilskud ikke længere er til stede. Dette skal ses under hensyntagen til, at den udenlandske deltagelse er i hovedansøgers interesse og på hovedansøgers initiativ.

Til nr. 10

I forslaget til indsættelse af en ny

§ 7 a fastsættes, at bestyrelsen kan give tilskud til etablering af faciliteter til demonstration og test. Efter stk. 2 er det klima- og energiministeren, der fastsætter yderligere kriterier og eventuelle særlige tilskudsområder for Green Labs DK-programmet. Efter forslaget til ændring af § 4, stk. 1 er det bestyrelsen, som træffer de konkrete afgørelser om tildeling af tilskud, men bestyrelsen fastsætter ikke kriterier og særlige tilskudsområder for Green Labs DK-programmet.

Tilskud forventes givet på grundlag af indkaldelser af forslag til Green Labs inden for rammerne af nærmere angivne kriterier og eventuelle særlige tilskudsområder og inden for annoncerede tidsfrister. Tilskud fra Green Labs DK-programmet skal tilgodese styrkepositioner inden for klimateknologi i Danmark og føre til etableringen af faciliteter af høj international standard. Som følge heraf vil Green Labs normalt blive placeret i Danmark, men der kan være særlige grunde til, at et Green Lab placeres i udlandet, f.eks. på grund af internationalt samarbejde eller adgang til kritiske ressourcer.

Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark af hensyn til mulighederne for at kræve tilskud tilbagebetalt ved bortfald af tilskud efter § 14. Ved hovedansøger forstås den virksomhed eller videninstitution, som på vegne af et konsortium modtager og administrerer tilsagnet. I forbindelse med afgivelse af tilsagn om tilskud, holdes hovedansøger ansvarlig for de tilskudsmidler, som en udenlandsk deltager uden hjemsted i Danmark modtager. Dvs. f.eks. i tilfælde af, at den udenlandske deltager uden hjemsted i Danmark ikke overholder vilkårene for tilskuddet, vil hovedansøgeren blive holdt ansvarlig i forbindelse med eventuelt krav om tilbagebetaling af tilskud. Hovedansøgeren vil blive gjort opmærksom på dette ansvar i forbindelse med tilsagnet. Baggrunden for at pålægge hovedansøger ansvaret for udenlandske deltagere er at lette inddrivelse af udbetalte tilskud, hvis vilkårene for modtagelse af tilskud ikke længere er til stede. Dette skal ses under hensyntagen til, at den udenlandske deltagelse er i hovedansøgers interesse og på hovedansøgers initiativ.

Til nr. 11

Med forslaget til ændring af § 8 foreslås det, at bestemmelsen fortsat kun finder anvendelse for EUDP. Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det følger heraf, at bestyrelsen for EUDP´s vedkommende kan give tilskud til udgifter til konkrete initiativer, der afholdes som led i udviklingen af samarbejde mellem offentlige og private aktører. For Green Lab DK-programmets vedkommende kan bestyrelsen efter forslaget til ny § 8, stk. 2 give tilskud og anvende midler til aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs.

Til nr. 12

I medfør af forslaget til en ny

§ 8, stk. 2, kan bestyrelsen give tilskud og anvende midler til aktivt at fremme samarbejdet mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs. Det kan eksempelvis være tilskud til afholdelse af workshops, deltagelse i konferencer eller erhvervsfremme-arrangementer i udlandet.

Til nr. 13

Med forslaget til ændring af § 9 præciseres det, at bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det følger heraf, at bestyrelsen for EUDP's vedkommende kan betale kontingent til internationalt forskningssamarbejde og bidrag til internationale programmer for forskning, udvikling, demonstration og innovation. Det vurderes ikke relevant for Green Labs DK-programmet at kunne anvende midler til internationalt forskningssamarbejde og bidrag til internationale programmer.

Til nr. 14

Med forslaget til ændring af § 11, stk. 1, fastslås det, at aktiviteterne inden for Green Labs DK-programmet skal koordineres med andre ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation eller erhvervsudvikling på klimaområdet, herunder Den nationale pulje for forskningsinfrastruktur.

Til nr. 15

Den gældende § 13 giver ministeren hjemmel til at fastsætte regler for lovens gennemførelse og administration, herunder om opnåelse af tilskud, tilsyn, offentliggørelse af resultater og evaluering af programmet. Bestemmelsen foreslås ændret, da det er hensigten, at Green Labs DK-programmet også skal omfattes af bestemmelsen, herunder i forhold til evaluering. Det forventes, at der én gang i hver bestyrelsesperiode foretages en mere systematisk evaluering af programmet. Ved udløbet af første bestyrelsesperiode i 2011 har Green Labs DK-programmet kun virket i ca. 1 år, og programmet vil derfor kun have haft begrænset effekt på det tidspunkt. Derfor forventes der imidlertid ikke at blive gennemført en systematisk evaluering af Green Labs DK-programmet i første bestyrelsesperiode.

Til nr. 16

Den gældende § 13, stk. 3 vedrører revision af de aktiviteter, hvortil der gives tilskud. Med forslaget ændres bestemmelsen, så den finder anvendelse på både EUDP, hvor der gives støtte til projekter, og Green Labs DK-programmet, hvor der gives støtte til etablering af faciliteter. Den gældende bestemmelse omfatter udelukkende revision af aktiviteter, som udføres i forbindelse med et projekt, dvs. alene inden for EUDP. Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven.

Til nr. 17

Den gældende § 13, stk. 3 vedrører revision af de aktiviteter, hvortil der gives tilskud. Der foreslås, at henvisningen til Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune og Kommunernes Revisionsafdeling udgår, da disse ikke længere eksisterer. Revision vil herefter skulle udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor eller af et kommunalt revisionsorgan.

Til nr. 18

Den gældende § 14, stk. 1 regulerer i hvilke situationer tilskud i henhold til loven bortfalder. Efter forslaget bortfalder tilskud fra Green Labs DK-programmet helt eller delvist, hvis tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning i forbindelse med afgørelsen om tilskud eller under etableringsforløbet. Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven.

Til nr. 19

Den gældende § 14, stk. 1 regulerer i hvilke situationer tilskud i henhold til loven bortfalder. Med forslaget bortfalder tilskud fra Green Labs DK-programmet helt eller delvist, hvis etableringen ikke er afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen om tilskud. Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven.

Til nr. 20

Med forslaget til ændring af § 15 præciseres det, at bestemmelsen kun finder anvendelse for EUDP. Green Labs DK-programmet er således ikke omfattet af § 15. Forslaget er en konsekvensændring som følge af, at det nærmere hjemmelsgrundlag for Green Labs DK-programmet tilvejebringes gennem en ændring af EUDP-loven. Det følger af § 15, at ministeren kan fastsætte regler om, at tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har opnået en kommerciel indtjening. Når en Green Lab-facilitet er opført, er det netop forventningen, at Green Lab'et udbyder test- og demonstrationsydelser på kommercielle vilkår inden for rammerne af de regler, som er nærmere beskrevet i indkaldelserne til Green Lab DK.

Til § 2

Til nr. 1 og 2

I lov nr. 527 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love blev kuldioxidafgift på elektricitet omdøbt til energispareafgift. Som en konsekvens heraf foreslås § 1, stk. 1, i lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug ændret to steder, hvor "kuldioxidafgift" ændres til henholdsvis "energispareafgift" og "kuldioxid- og energispareafgift".

Bestemmelsen fastslår fortsat, at det alene er den ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift, der indgår i beregningen af promskriteriet. Hvis en virksomhed f. eks. udnytter et bundfradrag i medfør af § 9 c i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og derfor ikke betaler fuld kuldioxid- eller energispareafgift, er det kun den afgift, virksomheden reelt betaler, der indgår i opgørelsen af afgiftsværdien i forbindelse med beregningen af promskriteriet. Tilsvarende gælder, at en kvoteomfattet virksomhed, der ikke betaler kuldioxidafgift af virksomhedens brændselsforbrug til procesformål, ikke kan indregne denne afgift i beregningen af promskriteriet.

Til nr. 3

Det foreslås, at tilskudsordningen administreres i overensstemmelse med Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning. Det indebærer, at tilskudsordningen godkendes automatisk uden først at skulle anmeldes. Kommissionen skal alene have tilsendt kortfattede oplysninger om ordningen. Hermed videreføres den gældende aftaleordning for de virksomheder, der kan leve op til forordningens betingelser.

Forordningen forudsætter, at virksomheder, der får en afgiftslempelse, mindst skal betale den EF-minimumsafgiftssats, der p.t. er fastsat i energibeskatningsdirektiv 2003/96/EF. Minimumsafgiftssatsen for elektricitet til proces er 0,5 EURO/MWh svarende til knap 0,4 øre/kWh. Da energiafgiften på elektricitet til proces i 2010 og 2011 for de fleste virksomheders vedkommende er fastsat til 1,6 øre/kWh, opfylder langt de fleste virksomheder uden videre forordningens krav til minimumsafgiftssats.

Der skal ikke betales energiafgift af den elektricitet, der går til mineralogiske og metallurgiske processer samt til elektrolyse og kemisk reduktion. Men også for disse processers vedkommende vurderes det, at forordningens krav til minimumsafgiftssats i de fleste tilfælde er overholdt, fordi den gennemsnitlige afgiftsbetaling på elektricitet ligger over minimumsafgiftssatsen. Dette skyldes, at virksomheden både skal betale energispareafgift af den elektricitet, der anvendes i nævnte 4 processer og skal betale en relativ højere energi- og energispareafgift af den elektricitet, der i øvrigt anvendes i virksomhedens hjælpeprocesser.

Der vil i medfør af § 4 i lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug blive fastsat regler, der sikrer, at virksomhederne mindst betaler minimumsafgiften. Hvis dette ikke er tilfældet, fordi der er ydet et for stort tilskud, vil SKAT i medfør af lovens § 3 afkræve virksomheden det skyldige beløb.

Til nr. 4

Der kan være enkelte tilfælde, hvor den generelle gruppefritagelsesforordnings betingelser ikke er opfyldt. F.eks. er det ikke alle erhvervssektorer, der kan få støtte efter forordningen. Ligeledes kræver forordningen, at virksomheden mindst skal betale EF-minimumsafgiften. Energistyrelsen vil i løbet af 2010 undersøge, hvor mange af de virksomheder, der i dag har en aftale om energieffektivisering, som ikke opfylder betingelserne i forordningen. I de situationer skal statstilskudsordningen godkendes efter andre af EUF-traktatens statsstøtteregler, herunder EF-retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse eller EU's regler om de minimis-støtte, før ordningen kan træde i kraft. Det vurderes, at den gældende aftaleordning i vidt omfang kan videreføres uændret også for de virksomheder, der ikke opfylder betingelserne i den generelle gruppefritagelsesforordning.

Hvis virksomheden bortset fra betaling af minimumsafgiftssatsen i øvrigt opfylder forordningens betingelser og ikke lider et nævneværdigt tab ved at skulle betale EF-minimumsafgiftssatsen, kan det være hensigtsmæssigt at administrere tilskuddet efter den generelle gruppefritagelsesforordning. Herved sikres, at virksomheden er berettiget til tilskud, når Kommissionens godkendelse af den nuværende statsstøtteordning ophører juni 2011. Hvis Kommissionen f.eks. skal godkende støtten efter EF-traktatens statsstøtteregler, herunder retningslinjerne for statsstøtte til miljøbeskyttelse, forudsætter Kommissionens godkendelse, at en række betingelser i retningslinjerne er opfyldt, hvilket ikke altid er tilfældet. Hertil kommer, at Kommissionen forinden en eventuel godkendelse laver en analyse om støttens nødvendighed og proportionalitet. Til brug for denne analyse baserer Kommissionen sig på en række oplysninger og dokumentation, som typisk vil være af omfattende karakter. Det er medlemsstaten i samarbejde med de relevante virksomheder, der fremskaffer oplysningerne og dokumentationen. Processen med at få en godkendelse kan også af denne grund trække ud.

Til § 3

Det foreslås, at tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af klima- og energiministeren, og at ministeren herunder kan fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.

Forslagets § 1 skal notificeres og godkendes af Europa-Kommissionen eller være i overensstemmelse med EU's regler om de minimis-støtte eller Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning for statsstøtte, før ændringerne kan sættes i kraft.

Forslagets § 2 nr. 3 og § 2 nr. 4 skal have virkning fra 6. juni 2011, hvor Kommissionens tiårige godkendelse af statstilskud til aftaleordningen udløber. Der kan være enkelte tilfælde, hvor den generelle gruppefritagelsesforordnings betingelser ikke er opfyldt. I de situationer skal statstilskuddet ydes i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.

Lovforslaget er derfor udformet således, at tidspunktet for lovens eller dele af lovens ikrafttrædelse fastsættes af ministeren.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
  
I lov nr. 555 af 6. juni 2007 om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram foretages følgende ændringer:
   
  
1. Lovens titel affattes således:
   
Lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
 
»Lov om et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram samt om Green Labs DK-programmet«
   
   
§ 1. Lovens formål er at understøtte de energipolitiske målsætninger om forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og et renere miljø samt omkostningseffektivitet. Loven skal samtidig fremme udnyttelse og udvikling af erhvervspotentialer på området til gavn for vækst og beskæftigelse.
 
2. I § 1 indsættes efter »energipolitiske målsætninger om forsyningssikkerhed «: » dansk uafhængighed af fossile brændsler«.
   
   
§ 2. Der oprettes et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), som skal virke for udvikling, demonstration og markedsintroduktion af ny energiteknologi.
Stk. 2. EUDP skal
1) yde tilskud til fortrinsvis udvikling og demonstration,
2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og private aktører og
3) styrke samspillet med internationale aktiviteter og programmer inden for energiteknologi.
Stk. 3. Samarbejdet mellem offentlige og private aktører skal bidrage til udarbejdelsen af strategier for udvikling af effektive og miljøvenlige energiteknologier og -systemer, der omfatter hele udviklingskæden fra forskning til markedsintroduktion. Samarbejdet skal endvidere bidrage til, at der identificeres konkrete indsatsområder, som kan danne basis for projektansøgninger og etablering af projektkonsortier.
 
3. Efter § 2 indsættes:
»§ 2 a. Der oprettes et Green Labs DK-program, som skal virke for etablering af faciliteter, hvor virksomheder kan demonstrere og teste nye klimateknologier under realistiske omstændigheder (Green Labs).
Stk. 2. Green Labs DK-programmet skal
1) yde tilskud til etablering af testfaciliteter og
2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs.«
   
   
§ 3. EUDP ledes af en uafhængig bestyrelse, der består af en formand og 6 medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af transport- og energiministeren i deres personlige egenskab. Formanden skal have en erhvervsmæssig baggrund.
Stk. 2.-4. (udelades)
 
4. I § 3, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.
   
   
§ 4. Bestyrelsen træffer beslutning om alle forhold vedrørende EUDP, herunder om prioritering og udmøntning af tilskudsmidler.
 
5. I § 4, stk. 1, indsættes efter »vedrørende EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.
   
   
§ 4. (udelades)
Stk. 2. Lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand finder anvendelse på EUDP's virksomhed.
 
6. I § 4, stk. 2, indsættes efter »på EUDP's«: »og Green Labs DK-programmets«.
   
   
§ 7. Bestyrelsen kan efter ansøgning give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration. Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser hensynet til teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af offentlige eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner med hjemsted i Danmark.
 
7. I § 7, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »Bestyrelsen kan efter ansøgning«: »til EUDP«.
Stk. 2.-4. (udelades)
 
8. I § 7, stk. 1, 2. pkt., udgår »med hjemsted i Danmark«.
   
  
9. I § 7, stk. 1, indsættes efter sidste pkt.: »Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark.«
   
  
10. Efter § 7 indsættes:
»§ 7 a. Bestyrelsen kan efter ansøgning til Green Labs DK-programmet give tilskud til etablering af faciliteter til demonstration og test. Tilskud kan gives til faciliteter af høj international standard, der tilgodeser klimateknologiske styrkepositioner i Danmark, og som etableres af offentlige eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner. Hovedansøger skal have hjemsted i Danmark.
Stk. 2. Klima- og energiministeren fastsætter yderligere kriterier for tilskud, herunder eventuelle særlige tilskudsområder, vedrørende Green Labs DK-programmet.«
   
   
§ 8. Bestyrelsen kan give tilskud til udgifter til konkrete aktiviteter, der afholdes som led i udviklingen af samarbejde mellem offentlige og private aktører.
 
11. I § 8 indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.
  
12. I § 8 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Bestyrelsen kan efter Green Labs DK-programmet give tilskud til konkrete aktiviteter, der fremmer samarbejde mellem offentlige og private aktører omkring dannelsen af og udbredelsen af kendskabet til Green Labs.«
   
   
§ 9. Bestyrelsen kan betale kontingent til internationalt forskningssamarbejde og bidrag til internationale programmer for forskning, udvikling, demonstration og innovation. Bestyrelsens fordeling af midler til internationale fora skal godkendes af transport- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte regler herom.
 
13. I § 9 indsættes efter »Bestyrelsen kan«: »efter EUDP«.
   
   
§ 11. Aktiviteter inden for rammerne af EUDP koordineres med andre ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation og erhvervsudvikling på energiområdet eller energi- og miljøområdet.
 
14. I § 11, stk. 1, indsættes efter »rammerne af EUDP«: »og Green Labs DK-programmet«.
Stk. 2. (udelades)
  
   
§ 13. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler for lovens gennemførelse og administration, herunder om
1) opnåelse af tilskud,
2) tilsyn, regnskaber og revision vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud,
3) offentliggørelse af resultaterne af de aktiviteter, hvortil der gives tilskud, og
4) evaluering af programmet.
 
15. I § 13, stk. 1, nr. 4, ændres »programmet« til: »programmerne«.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om tilskud til aktiviteter, der kan få tilskud efter anden lovgivning, herunder om, at der ikke kan gives tilskud i henhold til denne lov.
 
16. I § 13, stk. 3, udgår »som udføres i forbindelse med et projekt,«.
Stk. 3. Revision af de aktiviteter, som udføres i forbindelse med et projekt, hvortil der gives tilskud, skal udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor, Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale revisionsorganer.
 
17. I § 13, stk. 3, ændres », Revisionsdirektoratet for Københavns Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale revisionsorganer« til: »eller af et kommunalt revisionsorgan«.
   
   
§ 14. Tilskud i henhold til denne lov bortfalder helt eller delvis, hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning i forbindelse med afgørelsen om tilskud eller under projektforløbet,
 
18. I § 14, stk. 1, nr. 1, ændres »projektforløbet« til: »projekt- eller etableringsforløbet«.
2) vilkår for tilskud ikke opfyldes eller
3) projektet ikke er afsluttet inden for den frist, der er fastsat i afgørelsen om tilskud.
Stk. 2.-5. (udelades)
 
19. I § 14, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »projektet«: »eller etableringen«.
   
   
§ 15. Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at tilskud helt eller delvis skal tilbagebetales i tilfælde, hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har opnået en kommerciel indtjening.
 
20. I § 15 indsættes efter »at tilskud«: »givet efter EUDP«.
   
   
  
§ 2
  
I lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug, jf. lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 528 af 17. juni 2008 og senest ved § 8 i lov nr. 1400 af 27. december 2008, foretages følgende ændringer:
   
   
§ 1.Der gives statstilskud til delvis dækning af udgifter til kuldioxidafgift af elektricitet i virksomheder, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, og som indgår aftale med Energistyrelsen om at gennemføre energieffektiviseringer, hvis
1) virksomhedens elektricitetsforbrug er optaget på bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter eller
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »udgifter til kuldioxidafgift« til: »udgifter til energispareafgift«.
2) virksomhedens ikke tilbagebetalte kuldi­oxidafgift, energiafgift af rumvarme og varmt vand samt korrigerede svovlafgift efter fradrag af eventuelle tilskud, jf. nr. 1, samlet udgør over 4 pct. af dens refusionsgrundlag beregnet ud fra værdien af virksomhedens salg m.v. med fradrag af værdien af virksomhedens indkøb m.v., dog mindst 10 pct. af virksomhedens salg m.v. (promskriteriet).
Stk. 2. -4. (udelades)
 
2. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres »ikke tilbagebetalte kuldioxidafgift« til: »ikke tilbagebetalte kuldioxid- og energispareafgift«.
   
   
  
3. Efter § 1 d indsættes:
§ 1 d.Tilskud opgjort efter §§ 1 a og 1 b udbetales med det beløb, der overstiger 20.000 kr. Tilskud til virksomheder, der har tiltrådt en aftale, der er indgået med brancheorganisationer eller grupper af virksomheder, udbetales uden fradrag.
 
»§ 1 e. Statstilskudsordningen administreres i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008 om visse former for støttes forenelighed med fællesmarkedet i henhold til traktatens artikel 87 og 88 (Generel gruppefritagelsesforordning), jf. dog § 1f. Tilskuds-berettigede virksomheder skal mindst betale EU's minimumsafgifter af deres elektricitetsforbrug til procesformål, jf. forordningens artikel 25. Forordningen er offentliggjort den 9. august 2008 i Den Europæiske Unions Tidende (EU-Tidende 2008 nr. L 214, side 3).«
   
  
4. Efter § 1 e indsættes:
  
»§ 1 f. Statstilskud til virksomheder, der ikke opfylder betingelserne i den i § 1 e nævnte forordning, skal ydes i overensstemmelse med andre af EUF-traktatens statsstøtteregler.«
   
   
  
§ 3
   
  
Stk. 1. Tidspunktet for lovens ikrafttræden fastsættes af klima- og energiministeren, jf. dog stk. 2. Ministeren kan herunder fastsætte, at loven træder i kraft på forskellige tidspunkter.
  
Stk. 2. § 2 træder i kraft 6. juni 2011.