Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. juni 2011
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2011 og var til 1.
behandling den 14. juni 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Lovforslaget har samtidig med fremsættelsen været
sendt i høring, og integrationsministeren har ad flere
omgange i juni 2011 sendt de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 66 spørgsmål til
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål til
integrationsministeren og dennes svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF og
KF) indstiller lovforslaget til vedtagelseuændret. Flertallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker:
Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af den aftale,
regeringen indgik den 19. maj 2011 med Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne, om skærpede udvisningsregler og
kommunalt fokus på repatriering, og lovforslaget
udmønter den del af aftalen, der har at gøre med
skærpede udvisningsregler.
DF er af den opfattelse, at det er vigtigt, at
udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at
begå kriminalitet, skal mødes med konsekvenser -
også når det kommer til udvisning. DF og regeringen har
ad flere omgange strammet udvisningsreglerne over for kriminelle
udlændinge. Der er inden for de seneste år udvist flere
tusinde kriminelle udlændinge. Det har været
nødvendigt; desværre har det vist sig, at der fortsat
er et stykke vej endnu.
Med jævne mellemrum er der sager fremme, hvor domstolene
bl.a. med henvisning til Danmarks internationale forpligtelser
undlader at udvise dybt kriminelle udlændinge. Det er DF's
opfattelse, at disse konventioner i alt for høj grad
beskytter forbrydere og helt urimeligt indskrænker Danmarks
handlemuligheder.
Set med DF's øjne bør det vigtigste være
noget helt andet end Danmarks internationale forpligtelser. Det
handler om Folketingets forpligtelser over for det danske folk -
hverken mere eller mindre. Det er efter DF's opfattelse sagens
kerne.
Når udlændinge, som Danmark har taget imod,
misbruger vores gæstfrihed, bør det være
sådan, at de love, som Folketinget vedtager, udstikker klare
retningslinjer, der lægger op til udvisning af disse
udlændinge. Det er DF's opfattelse, at dette lovforslag
ligger inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtigelser, men at Folketinget går et stykke
længere end hidtil. Med disse bemærkninger
støtter DF lovforslaget.
Et mindretal i udvalget (S og SF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Såfremt
ændringsforslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme for
lovforslaget ved 3. behandling.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan konstatere, at lovforslaget udgør en del af
Dansk Folkepartis pris for at forringe efterlønnen og
folkepensionen. Partierne kan ligeledes konstatere, at lovforslaget
er fremsat i forlængelse af det eklatante løftebrud,
som Dansk Folkeparti og regeringen har udsat vælgerne for ved
at forringe efterløn og folkepension.
S og SF støtter, at bandekriminalitet gøres til
en skærpende omstændighed i forbindelse med
udvisningsdomme. Men partierne observerer også, at
lovforslaget slår fast, at Danmark skal respektere de
internationale forpligtelser, som kun ét parti i Folketinget
ikke støtter aktivt. De nye formuleringer af
udvisningsreglerne ændrer ikke på dette, men
klargør, at det netop er de internationale forpligtelser,
der kan forhindre en udvisning i at finde sted. S og SF
lægger vægt på, at domstolene stadig vil skulle
forholde sig til rækkevidden af de internationale
forpligtelser. S og SF lægger også vægt på,
at en person med betinget udvisning skal begå ny
kriminalitet, som kan give en udvisningsdom, før domstolen
på ny skal vurdere, om en udvisning er mulig.
Det er afgørende for S og SF, at Danmark med
lovforslaget følger menneskerettighederne og de
internationale konventioner. S og SF kan observere, at regeringens
ordførere og integrationsministeren har bekræftet, at
de vil sikre, at Danmark overholder de internationale
konventioner.
S og SF kritiserer den meget korte høringsfrist, som
desværre er ved at være normen på
integrationsministerens område. Det skader lovkvaliteten, og
det er ikke befordrende for demokratiet, at regeringen gang
på gang ser stort på de regler, der skal sikre en
tilfredsstillende kvalitet i lovgivningsarbejdet.
Et andet mindretal i udvalget (RV
og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Mindretallet er imod indholdet af lovforslaget, men vil ikke
fremkomme med politiske bemærkninger på dette
tidspunkt. Mindretallet vil afvente den åbne
høring, som udvalget afholder mandag den 20. maj 2011, om
lovforslaget, før mindretallet vil kommentere lovforslagets
enkeltheder. Mindretallet er stærkt kritisk over for den
forhastede behandling af lovforslaget og ønsker
udvalgsbehandlingen genoptaget mellem 2. og 3. behandling.
Mindretallet stemmer for det af S og SF stillede
ændringsforslag, fordi bestemmelserne trods alt er formuleret
bedre her, end regeringen har gjort det.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S
og SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som
ændret ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010 og
senest ved lov nr. 463 af 18. maj 2011, foretages følgende
ændring:
1.
§ 26 affattes således:
Ȥ
26. Ved afgørelse om udvisning efter §§
22-25, § 25 a, stk. 1, og § 25 c skal der navnlig
lægges vægt på
1) grovheden af den
begåede kriminalitet,
2) længden af
den idømte frihedsstraf,
3) den fare, skade
eller krænkelse, der var forbundet med den begåede
kriminalitet,
4) tidligere domme
for strafbart forhold,
5) at
kriminaliteten er begået af flere i forening,
6) at
kriminaliteten er særligt planlagt eller led i omfattende
kriminalitet,
7)
udlændingens tilknytning til det danske samfund,
8)
udlændingens alder, helbredstilstand og andre personlige
forhold,
9)
udlændingens tilknytning til herboende personer,
10) udvisningens
konsekvenser for udlændingens herboende nære
familiemedlemmer, herunder i relation til hensynet til familiens
enhed,
11)
udlændingens manglende eller ringe tilknytning til hjemlandet
eller andre lande, hvor udlændingen kan ventes at tage
ophold, og
12) risikoen for,
at udlændingen uden for de i § 7, stk. 1 og 2, eller
§ 8, stk. 1 og 2, nævnte tilfælde vil lide
overlast i hjemlandet eller andre lande, hvor udlændingen kan
ventes at tage ophold.
Stk. 2. En
udlænding skal udvises efter §§ 22-25, medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Stk. 3. En
udlænding skal udvises efter §§ 25 a-c, medmindre
udvisningen må antages at virke særlig belastende.
Stk. 4. Ved
afgørelse om udvisning efter § 25 a, stk. 2, og §
25 b skal der navnlig lægges vægt på forholdene
nævnt i stk. 1, nr. 7-12.
Stk. 5. En
udlænding udvises betinget, hvis der ikke er grundlag for at
udvise den pågældende efter §§ 22-24, fordi
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, jf. stk. 2.
Stk. 6. Ved betinget
udvisning skal der fastsættes en prøvetid.
Prøvetiden beregnes fra tidspunktet for endelig dom i sagen
eller, hvis den pågældende ikke har været til
stede ved domsafsigelsen, fra dommens forkyndelse og udløber
2 år efter tidspunktet for løsladelse eller
udskrivning fra hospital eller forvaring eller fra ophør af
ophold i en sikret afdeling på en døgninstitution for
børn og unge. Er betinget udvisning sket ved betinget dom om
frihedsberøvelse eller dom til ambulant behandling med
mulighed for frihedsberøvelse, udløber
prøvetiden 2 år efter tidspunktet for endelig dom i
sagen eller, hvis den pågældende ikke har været
til stede ved domsafsigelsen, 2 år efter dommens
forkyndelse.
Stk. 7. En
udlænding, der er idømt betinget udvisning efter stk.
5, skal udvises, medmindre dette med sikkerhed vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, hvis den
pågældende i prøvetiden for den betingede
udvisning begår nyt strafbart forhold, som kan give anledning
til udvisning efter §§ 22-24, og der inden
prøvetidens udløb foretages rettergangsskridt. Hvis
der ikke kan udvises, jf. stk. 2, skal udlændingen udvises
betinget på ny. Prøvetiden fastsættes efter
reglerne i stk. 6.
Stk. 8. Udvises en
udlænding betinget, skal retten i forbindelse med dommens
afsigelse vejlede udlændingen om betydningen
heraf.«
[Lovteknisk korrektion af
regeringens lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerne ønsker i overensstemmelse med de
bemærkninger, der er fremført i Institut for
Menneskerettigheders høringssvar, at sikre, at regeringens
lovforslag ikke er uhensigtsmæssigt udformet, men i
overensstemmelse med god lovteknik og herunder udformet
således, at samtlige kriterier for og imod udvisning, der
tages hensyn til, fremgår af lovteksten. Derfor er
regeringens forslag til ændringer af § 1, nr. 1-7,
sammenskrevet i en paragraf, og kriterierne i den gældende
§ 26, stk. 1 og 2, er genindsat.
Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldi og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Karsten Lauritzen (V) Karen
Jespersen (V) fmd. Eyvind
Vesselbo (V) Troels Christensen (V) Peter Skaarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Jesper Langballe (DF) Carina Christensen (KF) Naser
Khader (KF) Henrik Dam Kristensen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Astrid Krag
(SF) nfmd. Meta Fuglsang (SF)
Marianne Jelved (RV) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Liberal Alliance, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 46 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 |
Radikale Venstre (RV) | 9 |
Enhedslisten (EL) | 4 |
Liberal Alliance (LA) | 4 |
Kristendemokraterne (KD) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 210
Bilagsnr. | Titel |
1 | Brev om lovforslaget samt lovudkast |
2 | Høringssvar af 6/6-11, fra
integrationsministeren |
3 | Høringssvar af 8/6-11, fra
integrationsministeren |
4 | Høringssvar af 10/6-11, fra
integrationsministeren |
5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
6 | Høringsnotat fra
integrationsministeren |
7 | Høringssvar af 13/6-11 fra Institut
for Menneskerettigheder |
8 | Høringssvar modtaget efter 9/6-11,
fra integrationsministeren |
9 | Udkast til betænkning |
10 | Program for høring
vedrørende lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 210
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om, hvad der menes med
»særligt planlagt« i den foreslåede §
24 a, nr. 6, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | MFU spm. om, hvad der menes med
»omfattende« i den foreslåede § 24 a, nr. 6,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | MFU spm. om, hvilke »internationale
forpligtelser« der menes i lovforslaget, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | MFU spm. om, hvordan domstolene skal
forstå begrebet, at det »med sikkerhed« skal
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | MFU spm. om, hvad det præcis
betyder, at det »med sikkerhed« skal være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | MFU spm. , om retspsykiatriske patienter
er omfattet af loven m.v., til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | MFU spm. , om personer, der på grund
af udviklingshæmning ikke kan straffes, men som skal have en
anden sanktion, er omfattet af loven m.v., til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse fra Institut for Menneskerettigheder, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan det absolutte forbud mod
tortur i torturkonventionens artikel 3 fortolkes i lovforslaget,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at Danmark altid skal overholde sine internationale forpligtelser,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om man kan »spare op«
til en udvisning, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvilke nye typer af kriminalitet
der med lovforslaget kan give anledning til udvisning, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om domstolenes inddragelse af
flygtningekonventionen, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om domstolenes inddragelse af
børnekonventionen, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil bekræfte,
at man ikke anvender diplomatiske garantier i udvisningssager, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om kommentar til Dansk Røde
Kors' høringssvar af 10. juni 2011 vedr. lovforslaget, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, i hvor mange sager
anklagemyndigheden i dag nedlægger påstand om udvisning
og betinget udvisning, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
18 | Spm. om, i hvor mange sager
anklagemyndigheden ikke nedlægger påstand om udvisning
og betinget udvisning, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om, i hvilke hidtidige
afgørelser domstolene vurderes at have undladt udvisning,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | MFU spm. , om ændringerne efter
lovforslaget vil medføre en stigning i antallet af
udvisninger, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | MFU spm. , om de skærpede
udvisningsregler i lovforslaget vil medføre en
indskrænkning af domstolenes kompetence, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | MFU spm. , om domstolenes eventuelle tvivl
om omfanget af Danmarks internationale forpligtelser vil komme den
dømte til skade, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
23 | MFU spm. om sikring af ressourcer til
prøvelse af udvisningssager, som følger af
lovforslaget, ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
24 | MFU spm. om sikring af, at de nye regler
og praksis herefter reelt prøves ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
25 | MFU spm. , om Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol for danske borgere skal være en
»fjerde instans«, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
26 | MFU spm. om, hvilke retsmidler en person
har, hvis man mener, at en udvisning er i strid med f.eks. FN's
børnekonvention, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
27 | MFU spm. om en kommentar til
ændringsforslaget fra Institut for Menneskerettigheder, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | MFU spm. , om ministeriet har været
opmærksom på de to Højesteretsdomme, som
Institut for Menneskerettigheder peger på i deres
høringssvar, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | MFU spm. om, hvordan lovforslaget
adskiller sig fra den lovgivning, Højesteret tidligere har
underkendt, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | MFU spm. om mindst tre konkrete sager fra
retspraksis, hvor der ikke er sket udvisning, men hvor der ville
være sket udvisning, såfremt lovforslaget havde
været gældende, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
31 | MFU spm. om, hvor mange personer der vil
ende på tålt ophold som følge af dette
lovforslag, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | MFU spm. om fortolkningen af
torturkonventionens absolutte forbud mod udvisning til tortur, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
33 | MFU spm. om, at betinget udvisning efter
lovforslaget vil være en lovbestemt følge, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | MFU spm. , om børn ned til 14
år vil kunne blive udvist med lovforslagets skærpelser,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
35 | MFU spm. om knivlovens regel om
minimumsstraf, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. om, at praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol skal følges, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, at flygtninge har et
særligt behov for beskyttelse i forhold til andre
udlændinge, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. om, hvordan lovforslaget står i
forhold til flygtningekonventionens artikel 32, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvordan lovforslaget forholder
sig til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
principper om proportionalitet i strafferetsplejen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om, hvordan lovforslaget forholder
sig til børnekonventionen, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om hensyn til barnets tarv, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, at flere ender på
tålt ophold, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
43 | Spm. , om domstolene også fortsat
vil skulle tage hensyn til flygtningekonventionen, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om merbelastningen af domstole og
procesbevillingsnævnet, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
45 | Spm. , om udgiften ved stigende
sagsbehandlingstider kan afholdes inden for de eksisterende
økonomiske rammer, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
46 | Spm. , om anklagemyndighedens
objektivitetsprincip stadig vil gælde, når den kan
nedlægge påstand om udvisning, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
47 | MFU spm. om en redegørelse for
lovforslagets konsekvenser i forhold til nordiske konventioner, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
48 | MFU spm. om frihedsstraf og
statsborgsskabsstatus, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | MFU spm. , om der er nogen
tidsmæssig grænse for, hvor længe man kan have en
udvisning hængende over sig, såfremt man ikke kan
udsendes, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | MFU spm. om tålt ophold, og hvilke
muligheder der er for at få et nyt opholdsgrundlag, hvis man
i flere år efter en udvisningsdom ikke har kunnet udsendes,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
51 | MFU spm. om forklaring af systemet
fremover, til integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
52 | Spm. om, hvordan lovforslaget forholder
sig til børnekonventionen, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
53 | Spm. om, hvordan domstolene vil skulle
leve op til proportionalitetsafvejningen, når afvejningerne i
den nuværende § 26, stk. 1, ikke skal anvendes, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvem der skal bære
bevisbyrden for, at en udvisning kan udlades, »fordi det med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser«, til integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
55 | Spm. , om det ikke fortsat vil være
sådan, at udvisning alene vil kunne udløses af en
kriminalitetsform, der også i dag giver anledning til
udvisning, også når der er tale om kriminalitet af mere
begrænset karakter, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
56 | Spm. , om det er korrekt, at for at en dom
med en betinget udvisning kan give anledning til at overveje
udvisning på ny, skal den nye kriminalitet, der er blevet
begået, i sig selv kunne berettige til udvisning, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
57 | Spm. om redegørelse for, hvordan
domstolene skal forholde sig, hvis der ikke er en international
praksis, der giver grundlag for sikre konklusioner angående
rækkevidden af Danmarks internationale forpligtigelser, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
58 | Spm. , om ministeren vurderer, at Institut
for Menneskerettigheders forslag til en formulering af § 26
udgør en lovteknisk klarere formulering, til
integrationsministeren. , og ministerens svar herpå |
59 | Spm. , om Integrationsministeriet vil
udarbejde relevant materiale til belysning af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis vedrørende udvisning
på baggrund af kriminalitet, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
60 | Spm. , om Integrationsministeriet vil
udarbejde relevant materiale til belysning af Danmarks
internationale forpligtigelser, så anklagemyndigheden kan
opretholde en ensartet praksis, til integrationsm?inisteren, og
ministerens svar herpå |
61 | Spm. om eksempler, hvor regeringen mener,
at domstolene er gået for vidt i fortolkningen af anvendelsen
af Danmarks internationale forpligtigelser, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
62 | Spm. om eksempler på henholdsvis
lettere og grovere kriminalitet, der giver frihedsstraf, og som
skal medføre udvisning efter de skærpede
udvisningsregler i lovforslaget, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
63 | Spm. om, hvad domstolen skal lægge
til grund, når der afsiges udvisningsdom, »medmindre
dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser«, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
64 | MFU spm. , om det er korrekt, at der med
denne lovændring ikke ændres i, hvordan domstolene skal
foretage deres konkrete vurdering af, om de internationale
forpligtelser er overholdt i de enkelte sager, til
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
65 | MFU spm. , om det er korrekt, at det
også med denne lovændring fortsat vil være op til
domstolene selv at foretage et skøn af, hvorvidt der er
sikkerhed for, at Danmarks internationale forpligtelser overholdes,
til integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
66 | MFU spm. om, hvor mange udlændinge
der siden juli 2009, hvor lovforslaget L 174 (skærpede
udvisningsregler m.v.) trådte i kraft, og frem til i dag er
blevet udvist med henvisning til en ubetinget frihedsstraf for
overtrædelse af voldsbestemmelsen i straffelovens § 244
om såkaldt almindelig vold, til integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
integrationsministeren og dennes svar herpå.
Spørgsmål 11, 12, 21, 26, 37, 38 og 56 og
integrationsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra SF.
Spørgsmål nr. 11:
Ministeren bedes bekræfte, at der ikke i forbindelse med
lovforslagets afsnit om betinget udvisning vil være tale om,
at man kan »spare op« til en udvisning, således
at en dom for en kriminalitetstype, der ikke ellers ville give
anledning til udvisning, nu pludselig kan give udvisning.
Svar:
Som det fremgår af den foreslåede nyaffattelse af
udlændingelovens § 24 b, stk. 3, skal en
udlænding, der er idømt betinget udvisning, udvises,
medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, hvis den pågældende i
prøvetiden for den betingede udvisning begår nyt
strafbart forhold, som kan give anledning til udvisning efter
§§ 22-24, og der inden prøvetidens udløb
foretages rettergangsskridt.
Der skal således være tale om, at den
pågældende begår nyt strafbart forhold, som efter
de gældende regler i §§ 22-24 kan begrunde
udvisning.
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes beskrive, hvilke nye typer af kriminalitet,
der med lovforslaget kan give anledning til udvisning.
Svar:
Der foretages ikke med lovforslaget ændringer i de
kriminalitetsformer, der kan begrunde udvisning efter
udlændingelovens §§ 22-24.
Spørgsmål nr. 21:
Er ministeren enig i, at de skærpede udvisningsregler i
lovforslaget vil medføre en indskrænkning af
domstolenes kompetence til at foretage en individuel og konkret
vurdering i udvisningssager? Og hvorfor/hvorfor ikke?
Svar:
Nej, det er jeg slet ikke enig i. Domstolene skal som hidtil
vurdere konkret og individuelt, om udvisning kan ske inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Men vurderingen
skal foretages under hensyntagen til ønsket om, at udvisning
skal ske i videst muligt omfang.
Spørgsmål nr. 26:
Hvilke retsmidler mener ministeren, at en person har, hvis man
mener, at en udvisning er i strid med f.eks. FN's
Børnekonvention eller en anden konvention, hvor der ikke er
en domstol, som der er for Den Europæiske
Menneskeretskonvention?
Svar:
De danske domstole sikrer ved sine afgørelser, at
Danmarks internationale forpligtelser er overholdt. Dette
gælder også konventioner, der ikke - som det
gælder for Den Europæiske Menneskeretskonvention - kan
indbringes for en international domstol m.v.
Spørgsmål nr. 37:
I forlængelse af Dansk Flygtningehjælps
høringssvar bedes ministeren bekræfte, at Danmark i
kraft af Flygtningekonventionen er forpligtet på at tage
højde for, at flygtninge har et særligt behov for
beskyttelse i forhold til andre udlændinge.
Svar:
Ja, det kan jeg bekræfte.
Spørgsmål nr. 38:
Hvordan står lovforslaget i forhold til
Flygtningekonventionens artikel 32?
Svar:
Det følger af Flygtningekonventionens artikel 32, at
staten ikke må udvise en flygtning, der lovligt befinder sig
på deres område, undtagen af hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden.
Lovforslaget indeholder ikke ændringer i de
kriminalitetsformer, der kan begrunde udvisning efter §§
22-24.
Spørgsmål nr. 56:
Ministeren bedes bekræfte, at for at en dom med en
betinget udvisning kan give anledning til at overveje udvisning
på ny, så skal den nye kriminalitet, der er blevet
begået, i sig selv kunne berettige til udvisning.
Svar:
Ja, det kan jeg bekræfte. Jeg kan endvidere henvise til
besvarelsen af spørgsmål nr. 11.